X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DaA/1n - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Laura Toudal Krogh, Nicolaj Storgaard Hansen, Stefan Nyord
Hold
2022 DaA/1n (
1n DaA
,
2n DaA
,
3n DaA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Jul - litteraturhistorisk forløb
Titel 2
Dokumentarfilm
Titel 3
Optaktsforløb til DHO
Titel 4
Hør lige efter!
Titel 5
Trylleviser og folkeeventyr
Titel 6
Tour de chambre
Titel 7
Vi skal lige snakke sammen.
Titel 8
Kommunikation 1: Bæredygtig energi
Titel 9
Det er forbudt!
Titel 10
Fortællende journalistik
Titel 11
Oplysningstiden og Romantikken
Titel 12
Debat og debatterende artikel
Titel 13
Modernisme og realisme (og metode)
Titel 14
Computerspil og filmiske virkemidler
Titel 15
Lær at fortolke en tekst
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Jul - litteraturhistorisk forløb
Vi har i forløbet arbejdet med litterære tekster fra sagaerne til nutiden, der handler om jul. Derudover har vi læst en lille smule teoritekst, som har givet kontekst og præsenteret vores primære analytiske vinkel på forløbet: Skelnen mellem en apollinsk julefejring og en dionysisk julefejring.
Grundbogstekster:
Uddrag fra Førkristen jul (http://heimskringla.no/wiki/F%C3%B8rkristen_jul)
Uddrag af Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede, Troels-Lund, Tr. Fr. (1840-1921), Fjerde Udgave,VII Bog: Aarlige Feste s. 23-24, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag , København, Kristiania, 1914 (http://runeberg.org/dagligt/7/0025.html)
Uddrag om sagaer fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Uddrag om folkeviser fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Uddrag om biedermeier fra Litteraturens veje
Litterære tekster:
Uddrag af Haakon den godes saga (kapitlerne 1, 13, 14, 15, 17 og 18 fra Heimskringla.no)
Valdemar og Tove (B) fra Danske Folkeviser i Udvalg (http://heimskringla.no/wiki/Danske_Folkeviser_i_Udvalg) KANON
Det kimer nu til julefest af N.F.S. Grundtvig KANON
Peters Jul af Johan Krohn (1870) VÆRKLÆSNING
Hele Veien Hjem af Levi Henriksen fra Jern & Metall (2018) NORSK
Jul Igen af Dan Turell (1977)
Indhold
Kernestof:
Julekompendium.docx
Arbejdsspørgsmål til Troels-Lund.docx
Google Docs
Spørgsmål til Håkon den Godes saga.docx
Medbring bogen "Litteraturens veje" (en stor bog, som er enten grå eller blå).
Spørgsmål til Håkon den Godes saga 1n 16-11-22.docx
Genlæs uddraget af Håkon den Godes saga, som vi har arbejdet med de sidste par gange (s. 7-10 i julekompendiet). Læs desuden s. 11 i kompendiet, som handler om begreberne appolinsk og dionysisk.
Læs s. 12-13 i julekompendiet, som handler om folkeviser.
Den norrøne digtning (Litteraturens veje).pdf
Gruppearbejde til folkevisen Valdemar og Tove.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Spørgsmål til Det kimer nu til julefest.docx
Læs afsnittet "Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig" på s. 18 i julekompendiet. Sørg også for at have jeres svar på arbejdsspørgsmålene til "Valdemar og Tove" klar.
Minlæring
Spørgsmål til Julen har bragt velsignet bud.docx
Hvis du har den grå udgave af "Litteraturens veje", så tag den med (nu burde der være nok af den blå til alle). Ellers ingen lektier, men husk at medbringe julekompendiet.
Pararbejde til Peters Jul kapitel 1 og 2.docx
Husk at medbringe julekompendiet. Ellers ingen lektier.
Gruppearbejde til Peters Jul kapitel 3-11.docx
Læs s. 24 i julekompendiet, som handler om biedermeier (hvis du ikke læste det i modulet tirsdag).
Opgave til Peters Jul, hele teksten.docx
Alle grupper skal være klar til at give deres mundtlige resume og til at fremlægge/fremføre deres remediering.
Gruppearbejde til Hele vejen hjem.docx
Vi skal arbejde med en novelle på norsk, som hedder ”Hele veien hjem” (s. 25-27 i kompendiet). Som forberedelse til modulet skal I kun læse det første afsnit af novellen, dvs. frem til afsnitsskiftet midt på s. 25. I skal ikke lade jer skræmme af, at
Opgave til Dan Turell - Jul Igen.docx
Vi samler op på gruppearbejdet fra onsdag (arbejdsspørgsmålene til Hele veien hjem), så sørg for at have svar parat til alle spørgsmålene.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dokumentarfilm
Eleverne er blevet introduceret til dokumentarfilmsgenrer, autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler.
Grundbogstekster:
- Dokumentarfilms kendetegn og forskellige genrer (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61773/sektion/63155)
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm (https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745)
- Oversigt til film (https://hbdansk.systime.dk/?id=222)
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udg. (Systime 2017) s. 332-335
Primærtekst:
Greta af Nathan Grossman (2020) VÆRKLÆSNING, DOKUMENTAR, SVENSK
Indhold
Kernestof:
Øvelse i dokumentargenrer og autenticitetsmarkører.docx
Vi begynder på et nyt forløb om dokumentarfilm. Som lektie skal I læse afsnittet "Dokumentarfilms kendetegn og forskellige genrer" på Minlæring. I finder det ved at følge linket herunder. I skal kun læse teksten, og IKKE lave øvelsen, som er nederst
Ingen lektier. Vi fortsætter med at arbejde med dokumentarfilm.
Øvelse i filmiske virkemidler.docx
Husk at medbringe papirerne om filmiske virkemidler. Ellers ingen lektier.
Greta Thunberg | lex.dk – Den Store Danske
Greta
Opgaver til Greta.docx
Ingen lektier, men husk at medbringe papirerne til dokumentarfilmen "Greta", som vi skal arbejde videre med i modulet.
Greta Thunberg tilbageholdt af tysk politi under stor klimademonstration
Opgaver til Greta 42.37-46.48.docx
Link til filmen
Opgaver til slutningen af Greta.docx
I skal se lidt mere af den film, vi er i gang med, derhjemme. I skal se fra minuttal 46:49 til 01:03:00 (altså ca. et kvarter af filmen). Brug linket herunder.
For lidt af det vigtigste (anmeldelse af Greta)
At se gennem støjen (anmeldelse af Greta)
Spørgsmål til anmeldelser af Greta.docx
Færdiggør opgaven til slutningen af filmen "Greta", hvis du ikke nåede at blive færdig i modulet sidste gang.
Minlæring: Dramaturgi
Arbejdsspørgsmål til dramaturgien i Greta (2020).docx
Filmens dramaturgi (Håndbog til dansk).pdf
Færdiggør spørgsmålene til dramaturgien i filmen Greta, hvis du ikke nåede at blive færdig i modulet i fredags.
Øvelse til beskæringer og perspektiver.docx
Ingen lektier.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Optaktsforløb til DHO
Forløbet omhandler dansk litteraturhistorie fra 1830 til 1914. Det er en optakt til DHO-opgaven, som har industrialiseringen og det moderne gennembrud som emne.
Grundbogstekster:
- Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, 2.udg. (Systime 2021) s. 113-174
Litterære tekster (i læst rækkefølge):
- Emil Aarestrup: Angst,1838. Brug litteraturhistorien s. 117.
- H. C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren, 1845 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 120-123. KANON
- Steen Steensen Blicher: Marie. En erindring fra Vesterhavet, 1836 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 126-131. KANON
- Henrik Pontoppidan: Ane-Mette, 1887 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 143-146. KANON
- Amalie Skram: Constance Ring, 1885 (uddrag) Brug litteraturhistorien s. 148-150.
- Herman Bang: Pernille, 1880 (uddrag) Brug litteraturhistorien s. 153-154.
Ulrich Peter Overby: "Enhver som har trådt sine barnesko", 1873 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 161-162.
- Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (uddrag) Brug litteraturhistorien s. 163-164. KANON
- Johannes V. Jensen: Arbejderen, 1906. Brug litteraturhistorien s. 167-170. KANON
- Et meget fattigt rigt land. Mathias Sindberg og Anders Rye Skjoldjensen (foto) Information 28/12 2022.
- Jeppe Âakjær: Et Spørgsmål
-Jeppe Aakjær. "Karlekammeret". Uddrag fra Vredens børn.
Supplerende:
Velfærdssamfund (1915-2000)
- En agitator på Nørre Fælled, Maleri af Erik Henningsen, 1899
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/velfaerdssamfund-1915-2000/
Mick Øgendahl og de store forfattere. Jeppe Aakjær.
Indhold
Kernestof:
1800-tallet på vrangen: Grimme ællinger og forbudte drifter, 1830-1840
I dette modul skal I arbejde selv. I skal ikke forberede noget hjemmefra.
Familiebillede.jpg
Romantismen (Brug litteraturhistorien).pdf
Læs H.C. Andersens eventyr Hyrdinden og skorstensfejeren på s. 120-122 i papirerne om romantismen (hvis du ikke har papirerne, kan du bruge pdf'en).
Vi skal have færdiggjort vores arbejde med Hyrdinden og skorstensfejeren. Sørg for at have svar parat til spørgsmål 5-8 (s. 123). Overvej desuden følgende supplerende spørgsmål:
Læs Steen Steensen Blichers novelle "Marie. En erindring fra Vesterhavet" (s. 126-131 i papirerne om romantismen).
Udslidt.jpg
Arbejdsspørgsmål til Udslidt.docx
Læs s. 136-137 i den vedhæftede pdf (frem til overskriften "Litteraturens moderne gennembrud"), og besvar de to spørgsmål på s. 137 med nogle kortfattede noter. Medbring desuden papirerne om romantismen.
Det moderne gennembrud (Brug litteraturhistorien).pdf
Læs s. 137-141 i papirerne om det moderne gennembrud.
Færdiggør spørgsmålene til Pontoppidans "Ane-Mette" (s. 147 i papirerne om det moderne gennembrud).
Læs s. 148-150 i papirerne om det moderne gennembrud.
Hej 1.n
Lektien består af to dele:
Kære 1.n. Inden modulet skal du have lavet opgaverne i Minlæring. Regn med at bruge 20-30 min.
Husk at medbringe kopierne Århundredskiftet - industriens tid og skriveredskaber. Notepapir i mappen er også en god idé. Timen er uden computer.
Til modulet skal du læse s.166-170. Først er der en kort, men vigtig, introduktion til forfatteren Johannes V. Jensen og dernæst rejseberetningen "Arbejderen". I timen skal vi arbejde med rejseberetningen.
Århundredskiftet - industriens tid (Brug litteraturhistorien).pdf
Et meget fattigt rigt land - Information 281222.pdf
Læs papirudgaven af "Et meget fattigt rigt land" og find argumenter for at det er en reportage med udgangspunkt i de karakteristika vi havde på tavlen i sidste modul. (Spørg en fra klassen, hvis du var fraværende). Husk at markere i teksten! Der ligg
LÆS s.189-191 ved "Ikke meget - nej!". I timen skal du kunne præsentere afsnittet og genfortælle det.
Herman Bang - Fattigliv.pdf
Reportagetræk og impressionisme.pdf
Medbring Herman Bangs Fattigliv.
Jeppe Aakjær - Et Spørgsmaal arb.spm.docx
Læs uddraget af Vredens børn. Som vi snakkede om, skal I slå ord op undervejs og fokusere på at forstå så meget I kan, selvom det ikke nødvendigvis er det hele. Husk noter, så du kan tale om teksten i modulet.
Aakjær_ Vredens børn_karlekamret.pdf
Præsentation af opgaver
Google Drive: Sign-in
Opgaveformuleringer DHO.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hør lige efter!
Vi starter skoleåret ud med at høre godt efter i arbejdet med podcasts.
Materiale
PODCAST. Mimi Olsen, Martin Houlind og Dorte Palle. Dansklærerforeningens Forlag, 1.udgave 2020. (I uddrag)
Ringbindsattentatet. Afsnit 1 "Bents liste".
https://thirdear.studio/da/pods/ringbindsattentatet
Et langsomt mord. Afsnit 1. De første 15 min
https://www.dr.dk/lyd/p1/et-stille-mord/et-stille-mord-1-5
Mørkeland episode 51
https://radioplay.dk/podcast/moerkeland/id-2018406/
Et af følgende Genstart afsnit (Danmarks Radio, P1)
1. Venstres vagtskifte. 28/8 2023
2. Pelles øde Ø 25/8 2023
3. Børnene vs. Montana 24/8 2023
4. 80 procent af danskerne 22/8 2023
5. En sygeplejerske slår alarm 11/8 2023
Kvinden på isen. Third Ear: https://thirdear.studio/da/pods/kvinden VÆRK 3
Supplerende materiale
Troldspejlet 8.juni 2023. De første 10 min.
https://www.dr.dk/lyd/p1/troldspejlet-podcast/troldspejlet-podcast-2022-01-01
Indhold
Kernestof:
Kære 2.n
Podcastens særtræk og formater inkl. øvelse.pdf
Podcastens virkemidler.pdf
Læs de udleverede sider fra PODCAST om virkemidler og skriv forklaringer til de 15 begreber i læseskemaets midterste kolonne. (s.33-39. Spring bare s.33 over og husk, at I ikke skal læse om redigering)Formålet med lektien er at du lærer virkemidlerne
Lyt til første afsnit af Third Ears Ringbindsattentatet og udfyld lektienotepapiret. Afsnittet hedder "Bents liste" og varer 30 min. I kan finde det via linket eller på Spotify.
Husk din mappe :) Og overvej, om du har spørgsmål til afleveringen.
Medbring din danskmappe og høretelefoner
Genstart | DR LYD
GENSTART 2.N.docx
1. Gå i gang med lektien til på onsdag d. 6/9. (Mørkeland episode 51)
2. Brug 5-10 minutter på at bladre Podcastens dramaturgi s. 44-53 igennem. Kig på modellerne, overskrifter og fremhævede ord og tænk over, hvad du kan genkende. Du skal ikke læse siderne.
HUSK DIN MAPPE - modulet er uden computer
Lyt til Mørkeland episode 51. Find det på Spotify. Afsnittet er langt, så du må selvfølgelig gerne lave noget andet imens. Gå en tur, brug tiden i bussen osv.
Episode 51 - Mørkeland - RadioPlay
Mørkeland episode 51 2.N.docx
True crime. Definition og typer. PODCAST.docx
Medbring jeres mappe og HØRETELEFONER. I modulet skal I høre en podcast, vi skal arbejde med i de næste moduler.
Jeg regner med at I har fået hentet vand og været på toilettet i det lange frikvarter, så der ikke skal bruges tid på det i modulet. Ellers bliver det en øvelse i behovsudsættelse. Spændende!
REGISTRERINGSSKEMA TIL FORLØBSANALYSE AF KVINDEN PÅ ISEN.docx
Kvinden på isen | Third Ear Studio - Lyt her eller find den på Spotify
Færdiggør registreringsskemaet til Kvinden på isen, som du startede på i sidste modul. Du skal færdiggøre det indtil minut 27:11. Find podcasten på Spotify eller via linket. Kvinden på isen | Third Ear Studio
Husk din mappe!
2N Kvinden på isen Menti.pdf
Lyt til den sidste del af Kvinden på isen fra minut 46.11 og udfyld resten af registreringsskemaet, så du har for hele podcasten. Husk at notere eventuelle varsler og set ups i skemaet.
Kvinden på isen | Third Ear Studio
2.N Dramaturgi og lyd i kvinden på isen.docx
Podcastens dramaturgi.pdf
Brug 10 min. på at genlæse jeres svar fra sidst,
Kvinden på isen | Third Ear Studio Hvis du stadig ikke har fået hørt podcasten færdig, skal du gøre det inden dette modul. Følg linket eller find den på Spotify.
2.N Kviden på isen. Matrix 2.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Lydbrugen i Ringbindsattentatet
24-08-2023
Genstart - registreringsskema
29-08-2023
Videoaflevering om Kvinden på isen
24-09-2023
True crime
01-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Trylleviser og folkeeventyr
Naturen er i middelalderen fyldt med dæmoni og symbolske broer og det dykker vi ned i dette forløb, hvor vi skal læse folkeviser og folkeeventyr. Som en del af forløbet arbejder vi med forskellige metoder og øver metodebevidsthed.
Primær litteratur
Elverskud. (DgF. 47B) Fra Danske litterære tekster fra 1500-1800. Syddansk Universitetsforlag 2009
Harpens kraft. Fra: Folkeviser. Bilbo Egelund, Gyldendal 2015
Nøkkens svig
Germand Gladensvend
Pil Dahlerup. At læse med grønne øjne.
Den lille Rødhætte i Perraults og Grimms versioner.
Villy. Charlotte Weitze. Fra Krydsfelt.
De tre gaver. Version fra Faglige forbindelse i dansk (Bennike mf.= Dansklærerforeningen 2005)
Grundbogstekst: Eventyr. Faglige forbindelse i dansk (Bennike mf.= Dansklærerforeningen 2005)
Supplerende litteratur
Asynje: Hr Oluf
Ringenes Herre - Eventyret om ringen - kap. 17 (ca. 7 min. video)
Indhold
Kernestof:
Asynje - Hr. Oluf.docx
Hvad betyder "et elverskud"
Ringenes herre - Eventyret om ringen - kap 17.mkv
Elverskud og Hr. Oluf tekstsammenligning (1).docx
Genlæs Hr. Oluf, som I fik i sidste modul. I modulet skal du have godt styr på handlingen, personerne og settingen. Besvar spørgsmål 6 på arbejdsarket. (Forventet arbejdstid: 15-20 minutter)
Hvilken farve har din Litteraturens Veje? Find din bog og skriv svaret under elevfeedback
Læs om folkeviserne i Litteraturens Veje, herunder afsnittene om "Fortælleteknik og stil" og "Visernes oprindelse". Udfyld imens læseguiden med stikord.Brug 30 minutter.Modulet er analogt. Medbring derfor læseguiden på papir. Der ligger ekstra læsegu
Til elever, der var fraværende onsdag d.28/9: Orienter dig i materialet, der ligger på modulet og læs folkevisen Elverskud, så du kan sige noget om forskelle og ligheder med Hr. Oluf og om elverens udvikling fra folkeviserne til Ringenes Herre.
Læs om "Trylleviser" og "Trylleviser i et dybdepsykologisk lys" i Litteraturens veje. Har du den
Germand Gladensvend.pdf
Genlæs Germand Gladensvend og fokuser på symboler. Medbring både den, Harpens Kraft og Elverskud til modulet.
Medbring Litteraturens Veje
Spørgsmål til Pil Dahlerup - Hvad med elverpiger (1).docx
Afsnit
Nøkkens svig (1).pdf
Opgaver til Nøkkens svig.docx
Til drengene: læs opgavebeskrivelsen til den næste aflevering. har du spørgsmål?
Eventyr (Faglige forbindelser) (1).pdf
Perrault - Rødhætte (1).pdf
Brødrene Grimm - Rødhætte (1).pdf
Spørgsmål til Rødhætte (1).docx
Læs vedhæftede uddrag fra Håndbog til dansk om forskellige genrer. I modulet skal du kunne skelne genrerne fra hinanden.
Arb.sp. til forløbsafslutning..docx
Charlotte Weitze - Villy.pdf
Link til Minlæring. Skal bruges i timen.
Tekst til brug i modulet.
Medbring arbejdsspørgsmålene fra i går. Vi starter lige ud med at samle op på det sidste.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Min læring
12-10-2023
Overgange
06-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tour de chambre
Værklæsning af Tour de chambre
Med udgangspunkt i LynLitteratur snakker vi frit om læseoplevelsen inden vi dykker ned romanens komposition og karakteristik af Asta, Mai og August. Her inddrager vi transaktionsanalyse som redskab.
Forløbet trækker tråde tilbage til dansk i grundforløbet.
Materiale
Tour de chambre. Tine Høeg. Gutkind 2020 (Værk 4, seneste fem år)
Transaktionsanalyse. Håndbog til dansk. Systime
Indhold
Kernestof:
Link til ereolen, hvor du kan låne Tour de chambre som lydbog - husk at følge med i bogen, så du kan lave citatsamlingen.
Minlæring
Til dette modul skal alle være færdige med romanen Tour de chambre. Husk også citatsamlingen, der blev præsenteret, da I fik bogen.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Læs om transaktionsanalyse i vedhæftede fil. I modulet skal de (helst) kunne forklare, hvad "jeg-tilstande" er for noget og hvordan man skal forstå figuren på s.2.
Google Drive: Sign-in
Tine Høeg - Tour de chambre - 2N.docx
De sidste af jer skal have læst romanen færdig. Ellers bliver det en drøj gennemgang.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Vi skal lige snakke sammen.
INDHOLD
Vi gør det hele tiden - kommunikerer. Og vi er sindssygt dygtige til det. Intuitivt forstår vi at aflæse hinandens ord, tonefald, mimik og kropssprog, og vi kan tilpasser os hele tiden nye kommunikationssituationer. For kommunikation er langt mere end blot udveksling af informationer; hele vores identitet - hvem vi opfatter os selv som og hvem andre opfatter os som - er tæt knyttet til vores måde at kommunikere på. Og det samme er vores relationer til andre mennesker.
Somme tider er det dog alligevel som om vi glemmer alt om, hvad vi kan og ved om at kommunikere. Vi misforstår hinanden, bryder principperne for den gode samtale, vi glemmer at lytte - også efter det, som står mellem linjerne. Ofte skyldes mislykket kommunikation simpelthen, at vi for travlt og er for optagede af vores eget til rigtig at lytte til hinanden. Det kan også være, at vi har følelser i klemme eller på anden vis har "noget på spil". Dette 'noget' forsøger vi i dette lille forløb at finde frem til gennem analyse af forskellige (mislykkede) samtaler i medieklip og i litterære tekster.
Vi kommer ind på
Kommunikationssituationen
Turtagning og gambitter
Sproghandlinger
Samarbejdsprincippet og det underforståede
Høflighedsprincippet
Facework
Transaktionsanalyse
Undertekst
Som afslutning på forløbet ser vi længere uddrag af Pelle Erobreren og snakker om remediering og trækker tråde tilbage til DHO-optaktens arbejde med Det folkelige gennembrud.
Materiale
Tirsdag Nat. Helle Helle
Steso og Tilde. Klip fra filmen Nordkraft.
Døm vores forhold. Sæson 1, episode 7
https://www.dr.dk/drtv/se/doem-vores-forhold_-der-klikker-det-bare-for-hende_411146
Uddrag af Pelle Erobreren bd. 1 Barndom s. 199-204. Martin Andersen Nexø (Lasse ved Mdm. Olsen)
Supplerende materiale
klip fra Adam og Eva
Indhold
Kernestof:
Brug 10 minutter på at skimme kopierne om transaktionsalayse, som du fik før juleferien. I modulet i dag arbejder vi videre med analysemetoden.
Adam & Eva - med danske undertekster.avi
Læs om sproghandlinger i det udleverede materiale s.3-5, så du forstår definitionerne og kan anvende begreberne i analyse.
Kommunikationsanalyse.pdf
Læs s.6-10 i kopierne om kommunikationsanalyse. Du skal læse om samarbejds- og høflighedsprincipperne samt facework og ansigtstruende handlinger, så du kan redegøre for begreberne. Husk at markere vigtige passager i teksten. Er der ting du kan genken
Døm vores forhold.docx
Lav en transskription af en samtale.docx
Lav lektien om reklamer hjemme, der ligger i Minlæring. Der er både tekst, der skal læses og øvelser. Beregn 30 minutter til arbejdet.
Lad ikke lyset brænde. Tænd for de gode energivaner
Kommunikation i reklamer.docx
Opgave: Analyser reklamen Lad ikke lyset brænde med udgangspunkt i Laswells kommunikationsmodel. Undersøg, hvilke virkemidler der tages i brug for at formidle budskabet overbevisende.
Opgave i timen:
Hjemme: Læs s.1-3øv. i kompendiet. Når du møder til modulet skal du kunne forklare begreberne symmetriske og komplementære roller samt symmetriske og asymmetriske styrkeforhold og komme med eksempler. Derudover, skal du kunne forklare hvad turtagnin
Novellen til dagens arbejde: Helle Helle Tirsdag nat.pdf
Hvis du har glemt kompendiet, er det vedhæftet her.
2.N Arbejdselv 26.januar2024.docx
Husk kompendiet. Vi snakker lige lidt om jeres arbejde i fredags og så skal I analysere jeres egne samtalebidder.
Undersøg, f.eks. i din litteraturhistorie, hvem Martin Andersen Nexø var og hvad Det folkelige gennembrud var.
Lyt til den lille podcast (link) på ca. 22 min om Martin Andersen Nexø og besvar kort de tre spørgsmål: hvem var han, hvad kendetegner hans forfatterskab og hvordan var hans forfatterskab banebrydende?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kommunikation 1: Bæredygtig energi
I forbindelse med Global uge arbejder klassen med verdensmål 7: Bæredygtig energi.
I dansk arbejder vi med kommunikationen i reklamefilmene "Lad ikke lyset brænde" og "Giv plads" med tilhørende kampagneside fra
andel.dk
. Vi repeterer begreber fra dokumentarforløbet i 1.g og udvider bl.a. med Laswells kommunikationsmodel. Eleverne undersøger desuden brugen af filmiske og retoriske virkemidler.
https://www.youtube.com/watch?v=Ni49XvkFj3Q
https://andel.dk/givplads/
Indhold
Kernestof:
Lav lektien om reklamer hjemme, der ligger i Minlæring. Der er både tekst, der skal læses og øvelser. Beregn 30 minutter til arbejdet.
Lad ikke lyset brænde. Tænd for de gode energivaner
Kommunikation i reklamer.docx
Opgave: Analyser reklamen Lad ikke lyset brænde med udgangspunkt i Laswells kommunikationsmodel. Undersøg, hvilke virkemidler der tages i brug for at formidle budskabet overbevisende.
Opgave i timen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det er forbudt!
Inkl. Skrivecup
I forløbet læser vi litteratur, der har været så provokerende i samtiden, at det er blevet forbudt eller noget, der ikke skulle ligge fremme.
Vi øver analyse af lyrik og snakker kort om romantisme og ekspressionisme.
Som en del af forløbet arbejder eleverne kreativt med omskrivninger af indhold og form og laver remedieringer i forbindelse med Skrivecup 2024.
Materiale
Vampyrens forvandlinger. Charles Baudelaire 1857
Emil Arrestrup. Digte 1838:
- Angst
- Til en Veninde
- Paa Sneen
BLOD. Rudolph Broby-Johansen. Det ny Studentersamfund 1922
Eleverne læser digtsamlingen, vi snakker om form og går i dybden med BORDELPIGE DRÆBER UFØDT. (Værk)
Supplerende materiale
KLASSISK DANSK: Rudolf Broby-Johansen - Ekspressionisme, BLOD (1922) Greve Bibliotek
https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g&t=201s
Indhold
Kernestof:
Rudolf Broby Johansen, Blod inkl forsvarstale for Blod.pdf
Digte af Emil Aarestrup.pdf
Remedieringsopgave: vælg et digt af enten Aarestrup eller Broby-Johansen og remedier det, så det får den modsatte form.
Materialesamling og tekstfordeling
Læs din tekst (færdig) og forbered oplægget. Ved modulet start får I 20 minutter til at snakke sammen om præsentationen og aftale, hvem der siger hvad.
Til elever, der var fraværende fredag d. 8: Følg linket og sæt jer på en ledig tekst. Læs den og forbered et oplæg. Se mere i dokumentet "Tekstfordeling", der ligger i mappen Forbudt materialesamling.
Tekstfordeling
Gruppefordeling
Se minimum et eksempel på en performance fra tidligere. Konkurrencen | SkriveCup
Aftal lektier i grupperne - hvis I allerede har valgt tekst, er det f.eks. en god idé at alle har læst den.
Grupper til Skrivecup
Forberedelse: Læs på Skrivecups hjemmeside om bedømmelseskriterierne. Når I møder ind skal I være klar til at performe jeres tekst. Husk, at I skal starte ud med at præsentere originalteksten og jeres remediering
Læs teksterne i vedhæftede pdf, som du skal skrive din næste opgave om. Marker steder, hvor du undrer dig eller ikke forstår, hvad afsenderen mener eller er uenig. Fokuser på Poul Erik Tøjner: Frihed er det bedste guld og kig på resten. Litteratur de
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
REMEDIERING
08-03-2024
Skrivecup: remediering og performance
22-03-2024
Reflekterende artikel
30-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Fortællende journalistik
I forløbet arbejder vi med journalistik. Efter kort at undersøge forskellige artikler om samme nyhed, dykker vi mere ned i forskellene på artikeltyper og i den fortællende journalistik.
Vi arbejder med begreber som vinkling, nyhedskriterier, avistyper, stofområder, indre og ydre komposition, fremstillingsformer og journalistisk sprog.
Materiale
Kopier fra kap. 8 i Textur. Systime.
Kopier fra kap 5.1 i Håndbog til dansk. Systime.
Forbandet ungdom. (Reportageserie i 8 kapitler) Anders Legarth Schmidt. Politiken 2020. VÆRK
https://politiken.dk/tag/main/Forbandet_Ungdom
(VÆRK 5)
Der er 10 meter høje flammer, og hele rummet er orange. Politiken søndag d. 21. april 2024
https://politiken.dk/danmark/art9864607/Far-og-s%C3%B8n-stod-foran-10-meter-h%C3%B8je-flammer-dybt-inde-i-B%C3%B8rsen-%C2%BBJeg-kunne-slet-ikke-snakke-om-det-i-starten%C2%AB?shareToken=sjcY6tAC8vig
Slovakiets regeringschef er ramt af skud. Politiken 15.5.24
https://politiken.dk/internationalt/art9902911/Slovakiets-regeringschef-er-ramt-af-skud?shareToken=Kljpx7ADKN6w
Puk Damsgård: Hvor solen græder (2014)(af) Pigen, der hellere ville være dreng. Fra Textur, Systime.
Matrixarbejde om følgende artikler
Børsen er som en zombiefilm. Ekstrabladet torsdag d.18/4 2024
Tirsdag nat blev Kims hjertebarn opslugt af flammerne. Jydskevestkysten 17/4 2024
Klokken 7.40 var der hverken ild eller røg. Fire minutter senere var taget et flammehav. Berlingske. Lørdag d. 20/4 2024
Håndværkere måtte flygte fra branden: Nogle af dem havde det ikke godt bagefter. Jyllandsposten 17/4 2024
Det var for vildt«: 99 procent af Børsens kulturgenstande er reddet ud efter brand. Politiken 19/4 2024
Indhold
Kernestof:
KANTARGALLUP
Som optakt og forberedelse til vores nye forløb om fortællende journalistik skal du læse s.1-3 i vedhæftede dokument. Brug også 5-10 min. på at "bladre" rundt i resten af siderne, så du får et indtryk af, hvad vi skal arbejde med. Forløb om fortællen
Er du rigtig klog? | Danmarks Medie- og Journalisthøjskole - DMJX
Slides fra introduktionen
Læs s.6-9 om nyhedskriterier og vinkling i dokumentet fra tirsdag. Tænk undervejs over, hvilken betydning nyhedskriterierne og vinklingen har for forholdet mellem subjektive og objektive nyheder.
Brug minimum 10 min. på at læse nyheder i en omnibusavis. Det må gerne være online.
BØRSEN ER SOM EN ZOMBIE-FILM (ea300936).pdf
Håndværkere måtte flygte fra branden_ Nogle af dem (ea2f81a3).pdf
Klokken 7.40 var der hverken ild eller røg. Fire m (ea30dd42).pdf
Tirsdag blev Kims hjertebarn i Børsen opslugt af f (ea2f95f5).pdf
Det var for vildt 99 procent af Børsens kulturgenstande er reddet ud efter brand.docx
Far og søn stod foran 10 meter høje flammer dybt inde i Børsen: »Jeg kunne slet ikke snakke om det i starten«
SPM Der er 10 meter høje flammer og hele rummet er orange.docx
Læs om fortællende nyhedsjournalistik s.11-12 i kompendiet. (Tjek modulet 23/4) og læs s.292-293 om fortællende journalistik i vedhæftede pdf. Når du møder til modulet, skal du kunne besvare de to spørgsmål:
Avisens genrer.pdf
2.N reportage, arbejdsspørgsmål.docx Forbandet ungdom (1).pdf
Alle skal have læst kap.1 i reportageserien Forbandet ungdom. I modulet arbejder vi videre med arbejdsspørgsmålene og samler op i fællesskab, inden vi går videre.
Jumppage
Til modulet skal du have læst kapitel 3, 4 og 5 i reportageserien Forbandet ungdom og individuelt udfyldt dit noteskema til de tre kapitler.
Slovakiets regeringschef er ramt af skud
Den tredje fortællemåde og Hvor solen græder.docx
Forbandet ungdom 1.docx Fortællende journalistik.pptx Fortællende journalistik (2).pdf Det journalistiske sprog.docx
Forbandet ungdom 1.docx
Link til Minlæring, hvor I kan lave relevante øvelser inden årsprøve. IKKE LEKTIE
Læs de kapitler du mangler i Forbandet ungdom og udfyld noteskemaet. I modulet afslutter vi arbejdet med reportageserien.
Could you take a moment to fill out this survey?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Oplysningstiden og Romantikken
Formål:
Forløbet handlede om Oplysningstiden og romantikken. Vi kiggede på ideerne bag de respektive perioder og læste eksemplariske tekster.
Eleverne skal kunne:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund.
Indhold
Liberalisme, rationalisme, deisme, ideernes og fænomenernes verden, det følsomme geni, universalromantik, nyplatonisme, organismetanken, nationalromantik, billedsprog herunder realplan og billedplan, forskellige slags troper herunder metafor, besjæling og sammenligning.
Indhold
Kernestof:
Pernilles korte frøkenstand.pdf
Litteraturens Veje; sider: 119-124, 152-156
Johannes Fibiger
Guldhornene.pdf
Krydsfelt; sider: 131-134
Berit Riis Langdahl
Mimi Olsen
Pia Quist
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Debat og debatterende artikel
Formål:
Vi gennemgik forskellige teorier om argumentation og stilistiske virkemidler, læste forskellige debatindlæg og trænede debatterende artikel. Til sidst gennemgik vi diskursanalyse og diskuterede hvordan ordet woke ændrer betydning alt efter diskurs og kontekst.
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
Indhold:
Udvidet Toulmins argumentationsmodel; forskellige argumenttyper; Fejltyper og argumentationsknep herunder, postulat, ad hominem, whataboutism, glidebane-argument og stråmandsargument; appelformer; Ciceros pentagram; billedsprog; konnotationer og ladede ord; sproglige virkemidler herunder ironi, retoriske spørgsmål og trikolon; ordvalgsargumenter; diskursanalyse herunder nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere; hegemonisk og antagonistisk diskurs.
Materiale:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" side 150 - 153, 168- 175 2017 Dansklærerforeningens forlag.
Indhold
Kernestof:
Krydsfelt; sider: 254-259
Berit Riis Langdahl
Mimi Olsen
Pia Quist
Håndbog til dansk Ciceros pentagram.docx
Debatterende artikel Unge og alkohol.docx
Håndbog til dansk diskursanalyse.docx
Debat_ Woke-tilhængerne fylder alt for meget i forhold til, hvor få de er - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Stay woke! - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Spørgsmål 13 14 15.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Modernisme og realisme (og metode)
Formål:
Forløbet var en gennemgang af 20. århundredes litteraturhistorie med fokus på genretræk inden for realisme og modernisme. Vi læste en stor del af kanonforfatterne og endte med et projektarbejde om forskellige former for litterære metoder.
Vi lavede også en øvelse om at sætte ChatGPT til at fortolke Martin A Hansens Agerhønen og diskutere kvaliteten af de forskellige fortolkninger.
Indhold: symbolisme, nihilisme, ekspressionisme, modernitetserfaringen, heretica-modernisme, eksistentialisme, forfatterens død, Nykritik, psykoanalyse, biografisme, eksistentialisme, psykologisk realisme
Materiale:
Barbara Kjær-Hansen & Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" side 116-124, Systime 2012
Johannes V Jensen "På Memphis station"
Tom Kristensen "Landet Atlantis"
Schack Staffeldt "Indvielsen"
Rudolph Broby Johannsen "Foraaret kommer til cafeen", " Stridsmænd for det vi elsker" og "Forsvarstale for Blod".
Martin A Hansen "Agerhønen"
Peter Seeberg "Patienten"
Lindsay Ellis: Death of the Author (video-essay: https://youtu.be/MGn9x4-Y_7A?si=0p9KgBEiHWeNkX2v)
Karen Blixen "Ringen"
Erik Svendsen & Steffen Auring: Realismer modernismer side 13-15, Systime 2015
Klaus Rifberg "Et Kys"
Indhold
Kernestof:
Litteraturhistorien på kryds og på tværs modernisme og realisme.pdf
Litteraturens Veje; sider: 26, 32-33, 331-334
Johannes Fibiger
Eksistentialisme i dansk.docx
Karen Blixen - Ringen.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Computerspil og filmiske virkemidler
Formål:
Formålet med dette forløb var at arbejde med fiktive tekster i ALLE medier (jeg elsker den formulering i bekendtgørelsen) og have det sjovt oven på et langt og tungt litteraturhistorieforløb.
Henimod slutningen blev det også til repetition af filmiske virkemidler, da det viste sig, at filmiske virkemidler lå lidt langt tilbage for nogen af eleverne.
Vi spillede demo'er for forskellige spil på Playstation 4 i skolens gaming rum og diskuterede dem ud fra Martin Houlinds bog Gameplay.
Indhold: indhold og form i tekster, fortolkning af spilmekanik, leveldesign, narrativ på spillerens præmisser, fotorealisme vs karikatur, billedbeskæring, perspektiv, billedkomposition, kamerabevægelser, lyd, lys, farver, klipning.
Materiale:
Martin Houlind "Gameplay" side 20-21, 59-61; 23-29 og 37-42. Frydenlund 2019
Spildemoer af Limbo, Resident Evil 7, Inside, Life is strange og Doom 2016.
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" side 321-335, 2017 Dansklærerforeningens forlag.
Kortfilm: Mads Bo Nielsen "Knust"
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/knust/
Indhold
Kernestof:
Gameplay side 20 til 21.pdf
Gameplay side 59 til 61.pdf
Gameplay side 23 til 29.pdf
Gameplay side 37 til 42.pdf
Velkommen til filmleksikon
Filmiske virkemidler stjålet fra e bog Håndbog til dansk.docx
Link til Knust
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Lær at fortolke en tekst
Formål:
Ideen med dette forløb var at implementere Louise Debois og Jens Breindahls råd til at gøre eleverne mere selvsikre i deres fortolkninger. Eleverne fik udleveret tekster på papir og skulle så uden yderligere vejledning understrege alt hvad der var mærkeligt. Så diskuterede vi i plenum, hvorfor det var mærkeligt og prøvede at nå frem til en fælles fortolkning.
Materiale:
Thomas Korsgaard: Lasagne
Pia Juul: En flinker fyr
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519939", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519939", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519939" }