Holdet 2022 DaA/1n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Laura Toudal Krogh, Nicolaj Storgaard Hansen, Stefan Nyord
Hold 2022 DaA/1n (1n DaA, 2n DaA, 3n DaA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jul - litteraturhistorisk forløb
Titel 2 Dokumentarfilm
Titel 3 Optaktsforløb til DHO
Titel 4 Hør lige efter!
Titel 5 Trylleviser og folkeeventyr
Titel 6 Tour de chambre
Titel 7 Vi skal lige snakke sammen.
Titel 8 Kommunikation 1: Bæredygtig energi
Titel 9 Det er forbudt!
Titel 10 Fortællende journalistik
Titel 11 Oplysningstiden og Romantikken
Titel 12 Debat og debatterende artikel
Titel 13 Modernisme og realisme (og metode)
Titel 14 Computerspil og filmiske virkemidler
Titel 15 Lær at fortolke en tekst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jul - litteraturhistorisk forløb

Vi har i forløbet arbejdet med litterære tekster fra sagaerne til nutiden, der handler om jul. Derudover har vi læst en lille smule teoritekst, som har givet kontekst og præsenteret vores primære analytiske vinkel på forløbet: Skelnen mellem en apollinsk julefejring og en dionysisk julefejring.

Grundbogstekster:
Uddrag fra Førkristen jul (http://heimskringla.no/wiki/F%C3%B8rkristen_jul)
Uddrag af Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede, Troels-Lund, Tr. Fr. (1840-1921), Fjerde Udgave,VII Bog: Aarlige Feste s. 23-24, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag , København, Kristiania, 1914 (http://runeberg.org/dagligt/7/0025.html)
Uddrag om sagaer fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Uddrag om folkeviser fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Uddrag om biedermeier fra Litteraturens veje

Litterære tekster:
Uddrag af Haakon den godes saga (kapitlerne 1, 13, 14, 15, 17 og 18 fra Heimskringla.no)
Valdemar og Tove (B) fra Danske Folkeviser i Udvalg (http://heimskringla.no/wiki/Danske_Folkeviser_i_Udvalg) KANON
Det kimer nu til julefest af N.F.S. Grundtvig KANON
Peters Jul af Johan Krohn (1870) VÆRKLÆSNING
Hele Veien Hjem af Levi Henriksen fra Jern & Metall (2018) NORSK
Jul Igen af Dan Turell (1977)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dokumentarfilm

Eleverne er blevet introduceret til dokumentarfilmsgenrer, autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler.

Grundbogstekster:
- Dokumentarfilms kendetegn og forskellige genrer (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61773/sektion/63155)
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm (https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745)
- Oversigt til film (https://hbdansk.systime.dk/?id=222)
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udg. (Systime 2017) s. 332-335

Primærtekst:
Greta af Nathan Grossman (2020) VÆRKLÆSNING, DOKUMENTAR, SVENSK
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Optaktsforløb til DHO

Forløbet omhandler dansk litteraturhistorie fra 1830 til 1914. Det er en optakt til DHO-opgaven, som har industrialiseringen og det moderne gennembrud som emne.


Grundbogstekster:
- Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, 2.udg. (Systime 2021) s. 113-174


Litterære tekster (i læst rækkefølge):

- Emil Aarestrup: Angst,1838. Brug litteraturhistorien s. 117.
- H. C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren, 1845 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 120-123. KANON
- Steen Steensen Blicher: Marie. En erindring fra Vesterhavet, 1836 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 126-131. KANON
- Henrik Pontoppidan: Ane-Mette, 1887 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 143-146. KANON
- Amalie Skram: Constance Ring, 1885 (uddrag) Brug litteraturhistorien s. 148-150.
- Herman Bang: Pernille, 1880 (uddrag) Brug litteraturhistorien s. 153-154.
Ulrich Peter Overby: "Enhver som har trådt sine barnesko", 1873 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 161-162.
- Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (uddrag) Brug litteraturhistorien s. 163-164. KANON
- Johannes V. Jensen: Arbejderen, 1906. Brug litteraturhistorien s. 167-170. KANON
- Et meget fattigt rigt land. Mathias Sindberg og Anders Rye Skjoldjensen (foto) Information 28/12 2022.
- Jeppe Âakjær: Et Spørgsmål
-Jeppe Aakjær. "Karlekammeret". Uddrag fra Vredens børn.

Supplerende:
Velfærdssamfund (1915-2000)
- En agitator på Nørre Fælled, Maleri af Erik Henningsen, 1899 https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/velfaerdssamfund-1915-2000/
Mick Øgendahl og de store forfattere. Jeppe Aakjær.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hør lige efter!

Vi starter skoleåret ud med at høre godt efter i arbejdet med podcasts.

Materiale
PODCAST. Mimi Olsen, Martin Houlind og Dorte Palle. Dansklærerforeningens Forlag, 1.udgave 2020. (I uddrag)
Ringbindsattentatet. Afsnit 1 "Bents liste". https://thirdear.studio/da/pods/ringbindsattentatet
Et langsomt mord. Afsnit 1. De første 15 min https://www.dr.dk/lyd/p1/et-stille-mord/et-stille-mord-1-5

Mørkeland episode 51 https://radioplay.dk/podcast/moerkeland/id-2018406/

Et af følgende Genstart afsnit (Danmarks Radio, P1)
1. Venstres vagtskifte. 28/8 2023
2. Pelles øde Ø 25/8 2023
3. Børnene vs. Montana 24/8 2023
4. 80 procent af danskerne 22/8 2023
5. En sygeplejerske slår alarm 11/8 2023

Kvinden på isen. Third Ear: https://thirdear.studio/da/pods/kvinden VÆRK 3

Supplerende materiale
Troldspejlet 8.juni 2023. De første 10 min. https://www.dr.dk/lyd/p1/troldspejlet-podcast/troldspejlet-podcast-2022-01-01
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lydbrugen i Ringbindsattentatet 24-08-2023
Genstart - registreringsskema 29-08-2023
Videoaflevering om Kvinden på isen 24-09-2023
True crime 01-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Trylleviser og folkeeventyr

Naturen er i middelalderen fyldt med dæmoni  og symbolske broer og det dykker vi ned i dette forløb, hvor vi skal læse folkeviser og folkeeventyr. Som en del af forløbet arbejder vi med forskellige metoder og øver metodebevidsthed.

Primær litteratur
Elverskud. (DgF. 47B) Fra Danske litterære tekster fra 1500-1800. Syddansk Universitetsforlag 2009
Harpens kraft. Fra: Folkeviser. Bilbo Egelund, Gyldendal 2015
Nøkkens svig
Germand Gladensvend
Pil Dahlerup. At læse med grønne øjne.
Den lille Rødhætte i Perraults og Grimms versioner.
Villy. Charlotte Weitze. Fra Krydsfelt.

De tre gaver. Version fra Faglige forbindelse i dansk (Bennike mf.= Dansklærerforeningen 2005)
Grundbogstekst: Eventyr. Faglige forbindelse i dansk (Bennike mf.= Dansklærerforeningen 2005)

Supplerende litteratur
Asynje: Hr Oluf
Ringenes Herre - Eventyret om ringen - kap. 17 (ca. 7 min. video)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Min læring 12-10-2023
Overgange 06-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tour de chambre

Værklæsning af Tour de chambre

Med udgangspunkt i LynLitteratur snakker vi frit om læseoplevelsen inden vi dykker ned romanens komposition og karakteristik af Asta, Mai og August. Her inddrager vi transaktionsanalyse som redskab.

Forløbet trækker tråde tilbage til dansk i grundforløbet.

Materiale
Tour de chambre. Tine Høeg. Gutkind 2020 (Værk 4, seneste fem år)
Transaktionsanalyse. Håndbog til dansk. Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Vi skal lige snakke sammen.

INDHOLD
Vi gør det hele tiden - kommunikerer. Og vi er sindssygt dygtige til det. Intuitivt forstår vi at aflæse hinandens ord, tonefald, mimik og kropssprog, og vi kan tilpasser os hele tiden nye kommunikationssituationer. For kommunikation er langt mere end blot udveksling af informationer; hele vores identitet - hvem vi opfatter os selv som og hvem andre opfatter os som - er tæt knyttet til vores måde at kommunikere på. Og det samme er vores relationer til andre mennesker.

Somme tider er det dog alligevel som om vi glemmer alt om, hvad vi kan og ved om at kommunikere. Vi misforstår hinanden, bryder principperne for den gode samtale, vi glemmer at lytte - også efter det, som står mellem linjerne. Ofte skyldes mislykket kommunikation simpelthen, at vi for travlt og er for optagede af vores eget til rigtig at lytte til hinanden. Det kan også være, at vi har følelser i klemme eller på anden vis har "noget på spil". Dette 'noget' forsøger vi i dette lille forløb at finde frem til gennem analyse af forskellige (mislykkede) samtaler i medieklip og i litterære tekster.
Vi kommer ind på
Kommunikationssituationen
Turtagning og gambitter
Sproghandlinger
Samarbejdsprincippet og det underforståede
Høflighedsprincippet
Facework
Transaktionsanalyse
Undertekst

Som afslutning på forløbet ser vi længere uddrag af Pelle Erobreren og snakker om remediering og trækker tråde tilbage til DHO-optaktens arbejde med Det folkelige gennembrud.

Materiale
Tirsdag Nat. Helle Helle
Steso og Tilde. Klip fra filmen Nordkraft.
Døm vores forhold. Sæson 1, episode 7 https://www.dr.dk/drtv/se/doem-vores-forhold_-der-klikker-det-bare-for-hende_411146
Uddrag af Pelle Erobreren bd. 1 Barndom s. 199-204. Martin Andersen Nexø (Lasse ved Mdm. Olsen)


Supplerende materiale
klip fra Adam og Eva
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kommunikation 1: Bæredygtig energi

I forbindelse med Global uge arbejder klassen med verdensmål 7: Bæredygtig energi.

I dansk arbejder vi med kommunikationen i reklamefilmene "Lad ikke lyset brænde" og "Giv plads" med tilhørende kampagneside fra andel.dk. Vi repeterer begreber fra dokumentarforløbet i 1.g og udvider bl.a. med Laswells kommunikationsmodel. Eleverne undersøger desuden brugen af filmiske og retoriske virkemidler.


https://www.youtube.com/watch?v=Ni49XvkFj3Q
https://andel.dk/givplads/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det er forbudt!

Inkl. Skrivecup
I forløbet læser vi litteratur, der har været så provokerende i samtiden, at det er blevet forbudt eller noget, der ikke skulle ligge fremme.
Vi øver analyse af lyrik og snakker kort om romantisme og ekspressionisme.
Som en del af forløbet arbejder eleverne kreativt med omskrivninger af indhold og form og laver remedieringer i forbindelse med Skrivecup 2024.

Materiale
Vampyrens forvandlinger. Charles Baudelaire 1857
Emil Arrestrup. Digte 1838:
  - Angst
  - Til en Veninde
  - Paa Sneen

BLOD. Rudolph Broby-Johansen. Det ny Studentersamfund 1922
Eleverne læser digtsamlingen, vi snakker om form og går i dybden med BORDELPIGE DRÆBER UFØDT. (Værk)


Supplerende materiale
KLASSISK DANSK: Rudolf Broby-Johansen - Ekspressionisme, BLOD (1922) Greve Bibliotek https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g&t=201s
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
REMEDIERING 08-03-2024
Skrivecup: remediering og performance 22-03-2024
Reflekterende artikel 30-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Fortællende journalistik

I forløbet arbejder vi med journalistik. Efter kort at undersøge forskellige artikler om samme nyhed, dykker vi mere ned i forskellene på artikeltyper og i den fortællende journalistik.
Vi arbejder med begreber som vinkling, nyhedskriterier, avistyper, stofområder, indre og ydre komposition, fremstillingsformer og journalistisk sprog.

Materiale
Kopier fra kap. 8 i Textur. Systime.
Kopier fra kap 5.1 i Håndbog til dansk. Systime.

Forbandet ungdom. (Reportageserie i 8 kapitler) Anders Legarth Schmidt. Politiken 2020. VÆRK https://politiken.dk/tag/main/Forbandet_Ungdom (VÆRK 5)

Der er 10 meter høje flammer, og hele rummet er orange. Politiken søndag d. 21. april 2024 https://politiken.dk/danmark/art9864607/Far-og-s%C3%B8n-stod-foran-10-meter-h%C3%B8je-flammer-dybt-inde-i-B%C3%B8rsen-%C2%BBJeg-kunne-slet-ikke-snakke-om-det-i-starten%C2%AB?shareToken=sjcY6tAC8vig
Slovakiets regeringschef er ramt af skud. Politiken 15.5.24 https://politiken.dk/internationalt/art9902911/Slovakiets-regeringschef-er-ramt-af-skud?shareToken=Kljpx7ADKN6w
Puk Damsgård: Hvor solen græder (2014)(af) Pigen, der hellere ville være dreng. Fra Textur, Systime.

Matrixarbejde om følgende artikler
Børsen er som en zombiefilm. Ekstrabladet torsdag d.18/4 2024
Tirsdag nat blev Kims hjertebarn opslugt af flammerne. Jydskevestkysten 17/4 2024
Klokken 7.40 var der hverken ild eller røg. Fire minutter senere var taget et flammehav. Berlingske. Lørdag d. 20/4 2024
Håndværkere måtte flygte fra branden: Nogle af dem havde det ikke godt bagefter. Jyllandsposten 17/4 2024
Det var for vildt«: 99 procent af Børsens kulturgenstande er reddet ud efter brand. Politiken 19/4 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Oplysningstiden og Romantikken


Formål:

Forløbet handlede om Oplysningstiden og romantikken. Vi kiggede på ideerne bag de respektive perioder og læste eksemplariske tekster.

Eleverne skal kunne:

- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
-  demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund.

Indhold

Liberalisme, rationalisme, deisme, ideernes og fænomenernes verden, det følsomme geni, universalromantik, nyplatonisme, organismetanken, nationalromantik, billedsprog herunder realplan og billedplan, forskellige slags troper herunder metafor, besjæling og sammenligning.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Debat og debatterende artikel

Formål:

Vi gennemgik forskellige teorier om argumentation og stilistiske virkemidler, læste forskellige debatindlæg og trænede debatterende artikel. Til sidst gennemgik vi diskursanalyse og diskuterede hvordan ordet woke ændrer betydning alt efter diskurs og kontekst.

Eleverne skal kunne:

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber

Indhold:

Udvidet Toulmins argumentationsmodel; forskellige argumenttyper; Fejltyper og argumentationsknep herunder, postulat, ad hominem, whataboutism, glidebane-argument og stråmandsargument; appelformer; Ciceros pentagram; billedsprog; konnotationer og ladede ord; sproglige virkemidler herunder ironi, retoriske spørgsmål og trikolon; ordvalgsargumenter; diskursanalyse herunder nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere; hegemonisk og antagonistisk diskurs.

Materiale:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" side 150 - 153, 168- 175 2017 Dansklærerforeningens forlag.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Modernisme og realisme (og metode)

Formål:

Forløbet var en gennemgang af 20. århundredes litteraturhistorie med fokus på genretræk inden for realisme og modernisme. Vi læste en stor del af kanonforfatterne og endte med et projektarbejde om forskellige former for litterære metoder.

Vi lavede også en øvelse om at sætte ChatGPT til at fortolke Martin A Hansens Agerhønen og diskutere kvaliteten af de forskellige fortolkninger.

Indhold: symbolisme, nihilisme, ekspressionisme, modernitetserfaringen, heretica-modernisme, eksistentialisme, forfatterens død, Nykritik, psykoanalyse, biografisme, eksistentialisme, psykologisk realisme

Materiale:
Barbara Kjær-Hansen & Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" side 116-124, Systime 2012

Johannes V Jensen "På Memphis station"

Tom Kristensen "Landet Atlantis"

Schack Staffeldt "Indvielsen"

Rudolph Broby Johannsen "Foraaret kommer til cafeen", " Stridsmænd for det vi elsker" og "Forsvarstale for Blod".

Martin A Hansen "Agerhønen"

Peter Seeberg "Patienten"

Lindsay Ellis: Death of the Author (video-essay: https://youtu.be/MGn9x4-Y_7A?si=0p9KgBEiHWeNkX2v)

Karen Blixen "Ringen"

Erik Svendsen & Steffen Auring: Realismer modernismer side 13-15, Systime 2015

Klaus Rifberg "Et Kys"




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Computerspil og filmiske virkemidler

Formål:

Formålet med dette forløb var at arbejde med fiktive tekster i ALLE medier (jeg elsker den formulering i bekendtgørelsen) og have det sjovt oven på et langt og tungt litteraturhistorieforløb.

Henimod slutningen blev det også til repetition af filmiske virkemidler, da det viste sig, at filmiske virkemidler lå lidt langt tilbage for nogen af eleverne.

Vi spillede demo'er for forskellige spil på Playstation 4 i skolens gaming rum og diskuterede dem ud fra Martin Houlinds bog Gameplay.

Indhold: indhold og form i tekster, fortolkning af spilmekanik, leveldesign, narrativ på spillerens præmisser, fotorealisme vs karikatur, billedbeskæring, perspektiv, billedkomposition, kamerabevægelser, lyd, lys, farver, klipning.

Materiale:

Martin Houlind "Gameplay" side 20-21, 59-61; 23-29 og 37-42. Frydenlund 2019

Spildemoer af Limbo, Resident Evil 7, Inside, Life is strange og Doom 2016.

Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" side 321-335, 2017 Dansklærerforeningens forlag.

Kortfilm: Mads Bo Nielsen "Knust"  https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/knust/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Lær at fortolke en tekst

Formål:

Ideen med dette forløb var at implementere Louise Debois og Jens Breindahls råd til at gøre eleverne mere selvsikre i deres fortolkninger. Eleverne fik udleveret tekster på papir og skulle så uden yderligere vejledning understrege alt hvad der var mærkeligt. Så diskuterede vi i plenum, hvorfor det var mærkeligt og prøvede at nå frem til en fælles fortolkning.

Materiale:

Thomas Korsgaard: Lasagne

Pia Juul: En flinker fyr

Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer