X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DaA/1x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Tara Regina Arendal Meyland Clausen
Hold
2022 DaA/1x (
1x DaA
,
2x DaA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
At læse en tekst
Titel 2
Dokumentar
Titel 3
Forløb#2
Titel 4
Forløb#4
Titel 5
Forløb#3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
At læse en tekst
Indhold
Kernestof:
Hej 1x! Der er ingen lektier til den første dansktime :)
https://www.information.dk/kultur/2014/12/elsker-elsker-kim-leine
https://www.information.dk/kultur/2016/01/elsker-elsker-morten-pape
Vi mødes i 65! Læs opgaveoplægget til den første skriftlige opgave, som skal afleveres 30/11.
Vi skal snakke om, hvordan man kan skrive et portræt og i den forbindelse se nærmere på dette uddrag af et portræt af forfatteren Knud Romer. I behøver ikke læse teksten til modulet :) Teksten er også en optakt til vores første forløb: At læse en tek
Ekskursion til Planetariet tirsdag den 22.docx
Vi gennemgår jeres arbejde med portrættet af Knud Romer!
Vi starter op på vores første lille forløb: AT LÆSE EN TEKST. I dette forløb skal vi bygge ovenpå det, I har læst i grundforløbet og se nærmere på, hvordan man læser, analysere og fortolker litterære tekster. I skal til dette modul læser nedestående
Det er en gammel tekst, og der er måske ord og stavemåder, I ikke kender. Slå dem op:
Vi arbejder videre med 'Frøkenen' :)
Vi skal arbejde videre med Frøkenen og jeres analysearbejde i grupper :)
Sørg for at have lavet arbejdsspørgsmålene til 'Frøkenen' færdige hjemmefra. Nogle grupper blev næsten færdige i sidste modul, og andre grupper mangler stadig et par spørgsmål. Selvom I har besvaret de øvrige arbejdsspørgsmål i grupper, så skal I sør
Læs om 'Gengivelse af tanke og tale' i vedhæftede dokument. I finder afsnittet på s. 3-4, dvs. det er den sidste del af teksten:
Vi fortsætter vores arbejde med 'En stol for lidt' af Helle Helle :)
Velkommen tilbage fra ferie <3 Der er ingen lektier. Vi skal arbejde videre med tekstanalyse, nu ikke længere af noveller, derimod af digte. Zez!
Yahya Hassan, Barndom (2013).pdf
Vi arbejder sammen med Yahya Hassans digt 'BARNDOM.'
Vi arbejder videre med og færdiggør analysen og fortolkningen af Michael Strunges digt 'Det kommende'.
Semantiske skemaer - Hvad er-kopi.docx
Vi skal arbejde med læsemetoder på baggrund af den tekst, I fik tid til at læse i sidste modul, og som er vedhæftet her. Hvis man ikke kom igennem den, eller hvis man ikke var til stede i modulet, skal man læse den som lektier.
I skal alle have læst opgaveoplægget til næste skriftlige aflevering. Det ligger under opgaven på Lectio, og det er tilmed vedhæftet her:
I skal huske jeres tekst om Romantikken, som I fik udleveret fysisk i sidste modul. Vi mødes i klassen, når modulet starter, selvom der er valgfagsmesse 9:45!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dokumentar
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage! Der er ingen lektier til første modul :)
Vi starter op på et nyt forløb, årets første forløb - nemlig dokumentar! Jeg ved godt, at en god håndfuld af jer har stiftet bekendskab med det i mediefag sidste år sammen mig, men det er også kernestof i dansk! Så for nogle af jer vil der være lidt
Læs s. 1-7 i vedhæftede tekst om de to dokumentargenrer: 'Den observerende dokumentar' og 'den autoritative dokumentar.' Vi samler op på de ting, vi snakkede om i sidste modul samt går i gang med at kigge nærmere på disse to genrer :)
Vi skal arbejde med den observerende og den autoritative dokumentar samt de klip, I så i slutningen af sidste modul. Der er ingen lektier til modulet i dag :)
I skal læse om 'den deltagende dokumentar' og 'den performative dokumentar' til i dag. Afsnittet om den deltagende dokumentar finder I s. 8-10 i den første tekst ('de tre klassiske dokumentargenrer'). Og afsnittet om den performative dokumentar finde
Hvis I ikke fik læst om 'den deltagende dokumentar' og 'den performative dokumentar' til i sidste modul, skal I sørge for at læse herom! Vi skal arbejde med disse to genrer i modulet :) Afsnittet om den deltagende dokumentar finder I s. 8-10 i den fø
I får tid til at gøre jeres små fremlæggelser færdige! :)
I skal fremlægge jeres dokumentarklip! Hvis I ikke er blevet færdige med analysen heraf samt præsentationen, skal I gøre det færdigt hjemme, så I er klar til at præsentere i dette modul! :)
Vi tager resten af fremlæggelserne! :)
Læs om de sidste to dokumentargenrer - nemlig den 'poetiske dokumentar' og den 'refleksive dokumentar.' De bliver beskrevet s. 1-8 i teksten :)
I skal lave arbejdsspørgsmålene til de to klip, I blev tildelt sidste modul - et fra henholdsvis den poetiske og den refleksive genre. Vi gennemgår det i modulet :)
Vi gennemgår den refleksive dokumentar. Derudover skal I læse vedhæftede tekst om autenticitetsmarkører og fiktionskoder:
Vi skal se dokumentarfilm - vores 1. værk! :)
Vi ser dokumentarfilmen færdig og starter så småt arbejdet med den op!
Vi starter op på fremlæggelserne
Vi påbegynder fremlæggelserne af 'Naturens Uorden'
Vi arbejder videre med 'Naturens Uorden' - vigtig gennemgang :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519943", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519943", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519943" }