Holdet 2022 DaA/1z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Stefan Nyord
Hold 2022 DaA/1z (1z DaA, 2z DaA, 3z DaA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jul - litteraturhistorisk forløb
Titel 2 Dokumentarfilm
Titel 3 Optaktsforløb til DHO
Titel 4 Diskursanalyse
Titel 5 Skriftlighedsforløb: Den analyserende artikel
Titel 6 Gys og gru
Titel 7 Forbudt
Titel 8 Folkeviser
Titel 9 Debatterende tekster
Titel 10 Science fiction
Titel 11 Kortfilm
Titel 12 Pragmatik og samtaleanalyse
Titel 13 Afslutning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jul - litteraturhistorisk forløb

Vi har i forløbet arbejdet med litterære tekster fra sagaerne til nutiden, der handler om jul. Derudover har vi læst en lille smule teoritekst, som har givet kontekst og præsenteret vores primære analytiske vinkel på forløbet: Skelnen mellem en apollinsk julefejring og en dionysisk julefejring.

Grundbogstekster:
Uddrag fra Førkristen jul (http://heimskringla.no/wiki/F%C3%B8rkristen_jul)
Uddrag af Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede, Troels-Lund, Tr. Fr. (1840-1921), Fjerde Udgave,VII Bog: Aarlige Feste s. 23-24, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag , København, Kristiania, 1914 (http://runeberg.org/dagligt/7/0025.html)
Uddrag om sagaer fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Uddrag om folkeviser fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Uddrag om biedermeier fra Litteraturens veje

Litterære tekster:
Uddrag af Haakon den godes saga (kapitlerne 1, 13, 14, 15, 17 og 18 fra Heimskringla.no)
Valdemar og Tove (B) fra Danske Folkeviser i Udvalg (http://heimskringla.no/wiki/Danske_Folkeviser_i_Udvalg) KANON
Det kimer nu til julefest af N.F.S. Grundtvig KANON
Peters Jul af Johan Krohn (1870) VÆRKLÆSNING
Hele Veien Hjem af Levi Henriksen fra Jern & Metall (2018) NORSK
Jul Igen af Dan Turell (1977)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dokumentarfilm

Eleverne er blevet introduceret til dokumentarfilmsgenrer, autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler.

Grundbogstekster:
- Minlæring: Dokumentarfilms kendetegn og forskellige genrer (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61773/sektion/63155)
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm (https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745)
- Minlæring: Dramaturgi (https://app.minlaering.dk/lektier?vis=199281)
- Oversigt til film (https://hbdansk.systime.dk/?id=222)
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udg. (Systime 2017) s. 332-335

Primærtekst:
- Greta af Nathan Grossman (2020) VÆRKLÆSNING, DOKUMENTAR, SVENSK
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Optaktsforløb til DHO

Forløbet omhandler dansk litteraturhistorie fra 1830 til 1914. Det er en optakt til DHO-opgaven, som har industrialiseringen og det moderne gennembrud som emne.


Grundbogstekster:
- Rasmus Gottschalk m.fl.: Sprogenes verden (Gyldendal 2013) s. 99-101.
- Ebba Hjort, red.: Forfatternes dansk (Aarhus Universitetsforlag 2022) s. 30-32.
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udg. (Systime 2027) s. 150-155; 213-214.
- Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, 2. udg. (Systime 2021) s. 113-174.


Litterære tekster (i læst rækkefølge):

- Emil Aarestrup: Angst,1838. Brug litteraturhistorien s. 117.
- H. C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren, 1845 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 120-123. KANON
- Steen Steensen Blicher: Marie. En erindring fra Vesterhavet, 1836 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 126-131. KANON
- Henrik Pontoppidan: Ane-Mette, 1887 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 143-146. KANON
- Amalie Skram: Constance Ring, 1885 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 148-150.
- Herman Bang: Pernille, 1880 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 153-154. KANON
- Ulrich Peter Overby: "Enhver som har trådt sine barnesko", 1873 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 161-162.
- Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren, 1906-1910 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 163-164. KANON
- Johannes V. Jensen: Arbejderen, 1906. Brug litteraturhistorien s. 167-170. KANON
- Herman Bang: Fattigliv, 1880. KANON

Supplerende dokumentarfilm:
Danmarks slavinder (Ludere, lommetyve og lirekassemænd afsnit 4), 2015.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Gys og gru

Forløbet omhandlede gysergenren, primært i en litterær sammenhæng. Vi arbejdede med R. L. Stevensons roman Dr. Jekyll og Mr. Hyde og satte denne ind i en litteraturhistorisk sammenhæng (dobbeltgængermotivet, skrækromantikken og Victorianismen).

Teoretisk kom vi ind på freudianske psykoanalytiske begreber, og hvordan de overnaturlige ting i gyserfortællinger ofte kan opfattes som et billede på noget fortrængt eller noget i underbevidstheden. Teoretikeren Todorovs begreb ”fantastisk tøven” blev også introduceret.

---

Primærtekster (i læst rækkefølge):

- Poul Glargaard: Dr. Jekyll & Mr. Hyde (hørespil, 1985)
- Robert Louis Stevenson: Dr. Jekyll og Mr. Hyde (1886) VÆRKLÆSNING, VERDENSLITTERATUR I OVERSÆTTELSE
- B. S. Ingemann: Glasskabet (1847)
- Poul Glargaard: Vokskabinettet (hørespil, 1985)
- The Machinist (film instrueret af Brad Anderson, 2004)


Grundbogstekster:
- Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje, 3. udg. (Systime 2012), s. 196-197; 560-561; 567.
- Ebbe Krogh og Finn Lykke Schmidt: Gys, splat & Freud (Dansklærerforeningen 1994), s. 9-12; 20-30.
- Steen Rasmussen: "Introduktion" i Robert Louis Stevenson: Dr. Jekyll og Mr. Hyde (Dansklærerforeningen 2000), s. 5-7.

----

Supplerende primærtekst (indgår ikke i forløbets tema, men er læst i forbindelse med en øvelse i generel litteraturanalyse):

- Lotte Kirkeby: Lus (2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forbudt

Tematisk forløb om forbudt litteratur og det forbudte i litteraturen. Forløbet fungerede som optakt til klassens deltagelse i skrivekonkurrencen Skrivecup.


Primærtekster (i læst rækkefølge):

- Syndefaldsmyten, Det Gamle Testamente, 1. Mosebog, kap. 3
- Ludvig Holberg: Tredje levnedsbrev til en højvelbåren herre (uddrag, 1743) KANON
- Hans Nordrup: Smædevers over Christian Møinichen (ca. 1725)
- Adam Oehlenschläger: Råd til unge ægtemænd (1800-tallet) KANON
- Christian Krohg: Albertine (uddrag, 1886) NORSK
- Rudolf Broby-Johansen: Blod (1922) VÆRKLÆSNING
- Rudolf Broby-Johansen: Forsvarstale i Københavns byret (1923)
- Karen Blixen: Ringen (1958) KANON
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Folkeviser

Forløbet handlede om folkeviser, herunder visernes særlige genretræk og forskellige typer af folkeviser. Vi arbejdede især med trylleviser, og vi kom i den forbindelse ind på forskellige fortolkningsmuligheder (herunder psykologisk tolkning).

Primærtekster:
- Asynje: Hr. Oluf
- Elverskud
- Sorten Muld: 2 Søstre
- Folk & Rackare: De två systrarna
- Old Blind Dogs: The Cruel Sister
- Harpens kraft
- Valravn: Hedebys
- Hedeby genganger
- Den gamle brud (folkesagn ved Just Mathias Thiele)
- Torbens datter

- Uddrag (kap. 17, ca. 7 min.) af: Ringenes Herre – Eventyret om ringen (spillefilm, 2001)


Sekundærtekster:
- Pil Dahlerup: Hvad med elverpiger? (2021)
- Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime 2012), s. 25-30.
- Minlæring: God stil, afsnit FO1 – FO4 (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60630)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Debatterende tekster

Forløbet introducerer til analyse af debatterende tekster, herunder argumentationsanalyse. Sideløbende arbejdes der med skriftlighed (sproglig korrekthed, redegørelse og analyse samt citatteknik). Desuden introduceres eksamensgenren "den debatterende artikel".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Science fiction

Forløbet fokuserede på science fiction-genren, idet vi arbejdede med tekster af mange forskellige slags: spillefilm, novellefilm, roman, novelle, digt og tv-serie. Udover egentlige science fiction-tekster omfattede forløbet også andre tekster med teknologi som tema.

Teoretisk så vi på science fiction-genrens kendetegn og undergenrer med udgangspunkt i science fiction-spillefilm (i uddraget fra ”Genrefilm og filmgenrer”).

Desuden talte vi løbende om fire former for forandring, som ofte behandles i science fiction: 1) forandring af kroppen, 2) sammensmeltning med maskiner, 3) informationers påvirkning af hjernen og 4) skabelsen af kunstig intelligens og robotter (se introduktionen til ”Grænseløs?”).

Forløbet introducerede også science fiction-begrebet "novum", og vi talte om, hvordan dette kan bruges i fortolkningen af science fiction-tekster (se uddraget fra "Teknologiens tekster").

Endelig kom vi ind på science fiction-genrens sammenhæng med den virkelige verden, bl.a. i forbindelse med en skriftlig aflevering (reflekterende artikel).



Primærtekster (i læst rækkefølge):

- Terminator 2 - Dommedag (film instrueret af James Cameron, 1991)
- Zombiehagen (novellefilm instrueret af Jonas Ussing, 2014)
- Johannes V. Jensen: Carolus (fra Kogens Fald, 1901) KANON
- Johannes V. Jensen: Naaede de Færgen? (1928)
- Klaus Rifbjerg: Motor (1956) KANON
- Peter Seeberg: Patienten (1962) KANON
- Svend Åge Madsen: Skabt for hinanden (1995)
- Svend Åge Madsen: Genspejlet (uddrag, 1999)
- The Entire History of You (afsnit af serien Black Mirror, instrueret af Brian Welsh, 2011)
- Olga Ravn: De ansatte (2018) VÆRKLÆSNING
- Ex Machina (film instrueret af Alex Garland, 2014)


Sekundærlitteratur (i læst rækkefølge):

- Erling Sørensen: Genrefilm og filmgenrer (Systime 2016), s. 39-59.
- Dorte Hedegård Mikkelsen m.fl.: Grænseløs? Menneske, teknologi, fremtid (Dansklærerforeningens forlag 2019), s. 7-13.
- Cecilie Lindegaard: Teknologiens tekster (Systime 2023), s. 68 og 70 (uddrag i pdf'en "science fiction-begrebet novum").
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kortfilm

Forløbet handlede om analyse af kortfilm. Vi talte om fremdriftselementer, tomme pladser og filmiske virkemidler. Richard Raskins model for dramaturgien i kortfilm (Raskins parametre) blev introduceret og brugt som udgangspunkt i analyse af en række forskellige kortfilm.

Kortfilm:
- In transit (Eva Dahr, 1996)
- Tur-Retur (Emilie Rasmussen m.fl., 2014)
- Lovefield (Mathieu Ratthe, 2008)
- Ude i skoven (Lisa Svelmøe, 2013)
- GR4DE (Aske Sørensen 2018)
- Pistol (Andreas Thaulow, 2016)
- Scavenger (Henrik Bjerregaard Clausen, 2019)
- Beast (Lars Pedersen Arendt, 2009)
- Ivalu (Anders Walter, 2023)

Teoritekster:
- Minlæring: Dramaturgi i kortfilm (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61666/sektion/62561)
- Mimi Olsen: Film skal ses i dansk (Gyldendal 2016), s. 44-45

Supplerende materiale:
- Morten Dürr og Lars Hornemann: Ivalu (tegneserie, 2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Pragmatik og samtaleanalyse

Forløbet omhandlede pragmatik og analyse af forskellige slags samtaler.

Vi arbejdede med en række pragmatiske grundbegreber, herunder sproghandlinger, undertekst, høflighed og facework, samarbejdsprincippet (Grices maksimer) og implikatur. De teoretiske begreber blev anvendt i forbindelse med analyse af forskellige slags materialer, bl.a. sociale medier og film-dialog.

Vi arbejdede især med genren kortprosa, hvis vigtigste kendetegn blev introduceret i forløbet, med særligt henblik på, hvordan de pragmatiske/samtaleanalytiske begreber kan anvendes i analyser af denne genre.



Primærtekst:

- Thomas Korsgaard: Tyverier (2019). VÆRKLÆSNING



Teoritekster (i læst rækkefølge):

- Minlæring: "Pragmatik" (https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/49774/sektion/50138)

- Minlæring: "Kommunikation på sociale medier: facework og sproghandlinger" (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61771)

- "Oversigt over ansigtstruende handlinger og dæmpning" fra: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udg. (Systime 2017) s. 189

- Minlæring: "Kortprosa" (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60628), hele kapitlet

- Minlæring: "Analyse af sprog og billeder på sociale medier" (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61771/sektion/63117)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Afslutning

Primærtekster:

- Martin A. Hansen: De Henrettede (1944) KANON

- Tom Kristensen: Henrettelsen (1922) KANON



Link til klassens repetitionsopgaver:

https://drive.google.com/drive/folders/11ww_MmvfhGA_q3XhDNNKvMU2ds9G06dm?usp=sharing

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer