X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DaA/1z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Stefan Nyord
Hold
2022 DaA/1z (
1z DaA
,
2z DaA
,
3z DaA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Jul - litteraturhistorisk forløb
Titel 2
Dokumentarfilm
Titel 3
Optaktsforløb til DHO
Titel 4
Diskursanalyse
Titel 5
Skriftlighedsforløb: Den analyserende artikel
Titel 6
Gys og gru
Titel 7
Forbudt
Titel 8
Folkeviser
Titel 9
Debatterende tekster
Titel 10
Science fiction
Titel 11
Kortfilm
Titel 12
Pragmatik og samtaleanalyse
Titel 13
Afslutning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Jul - litteraturhistorisk forløb
Vi har i forløbet arbejdet med litterære tekster fra sagaerne til nutiden, der handler om jul. Derudover har vi læst en lille smule teoritekst, som har givet kontekst og præsenteret vores primære analytiske vinkel på forløbet: Skelnen mellem en apollinsk julefejring og en dionysisk julefejring.
Grundbogstekster:
Uddrag fra Førkristen jul (http://heimskringla.no/wiki/F%C3%B8rkristen_jul)
Uddrag af Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede, Troels-Lund, Tr. Fr. (1840-1921), Fjerde Udgave,VII Bog: Aarlige Feste s. 23-24, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag , København, Kristiania, 1914 (http://runeberg.org/dagligt/7/0025.html)
Uddrag om sagaer fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Uddrag om folkeviser fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Uddrag om biedermeier fra Litteraturens veje
Litterære tekster:
Uddrag af Haakon den godes saga (kapitlerne 1, 13, 14, 15, 17 og 18 fra Heimskringla.no)
Valdemar og Tove (B) fra Danske Folkeviser i Udvalg (http://heimskringla.no/wiki/Danske_Folkeviser_i_Udvalg) KANON
Det kimer nu til julefest af N.F.S. Grundtvig KANON
Peters Jul af Johan Krohn (1870) VÆRKLÆSNING
Hele Veien Hjem af Levi Henriksen fra Jern & Metall (2018) NORSK
Jul Igen af Dan Turell (1977)
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Troels-Lund.docx
Julekompendium.docx
1z Spørgsmål til Håkon de Godes saga, kap. 1 + 13-14.docx
Læs s. 5-6 i julekompendiet, som handler om sagaer. Hvis du ikke har fået kompendiet, kan du finde det som Word-dokument under det modul, vi havde i torsdags.
1z Spørgsmål til Håkon de Godes saga, kap. 15-18.docx
1z Spørgsmål til Håkon de Godes saga, hele uddraget.docx
Dansk stil med udgangspunkt i Håkon den Godes saga.docx
Interview i par på første dag i SR, 4. modul (1).docx
Ingen lektier. Vi fortsætter vores arbejde med Håkon den Godes saga i modulet.
Gruppearbejde til folkevisen Valdemar og Tove.docx
Læs s. 12-13 i julekompendiet, som handler om folkeviser.
Spørgsmål til Det kimer nu til julefest.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Læs afsnittet "Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig" på s. 18 i julekompendiet. Vi begynder med at samle op på de sidste arbejdsspørgsmål til folkevisen fra i går.
Minlæring
Spørgsmål til Julen har bragt velsignet bud.docx
Ingen lektier, men husk at medbringe julekompendiet.
Pararbejde til Peters Jul kapitel 1 og 2.docx
Husk at medbringe julekompendiet. Ellers ingen lektier.
Gruppearbejde til Peters Jul kapitel 3-11.docx
Læs s. 24 i julekompendiet, som handler om biedermeier.
Opgave til Peters Jul, hele teksten.docx
Alle grupper skal være klar til at give deres mundtlige resume og til at fremlægge/fremføre deres remediering.
Gruppearbejde til Hele vejen hjem.docx
Vi skal arbejde med en novelle på norsk, som hedder ”Hele veien hjem” (s. 25-27 i kompendiet). Som forberedelse til modulet skal I kun læse det første afsnit af novellen, dvs. frem til afsnitsskiftet midt på s. 25. I skal ikke lade jer skræmme af, at
Opgave til Dan Turell - Jul Igen.docx
Vi samler op på gruppearbejdet fra onsdag (arbejdsspørgsmålene til Hele veien hjem), så sørg for at have svar parat til alle spørgsmålene.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dokumentarfilm
Eleverne er blevet introduceret til dokumentarfilmsgenrer, autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler.
Grundbogstekster:
- Minlæring: Dokumentarfilms kendetegn og forskellige genrer (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61773/sektion/63155)
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm (https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745)
- Minlæring: Dramaturgi (https://app.minlaering.dk/lektier?vis=199281)
- Oversigt til film (https://hbdansk.systime.dk/?id=222)
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udg. (Systime 2017) s. 332-335
Primærtekst:
- Greta af Nathan Grossman (2020) VÆRKLÆSNING, DOKUMENTAR, SVENSK
Indhold
Kernestof:
Øvelse i dokumentargenrer og autenticitetsmarkører.docx
Vi begynder på et nyt forløb om dokumentarfilm. Som lektie skal I læse afsnittet "Dokumentarfilms kendetegn og forskellige genrer" på Minlæring. I finder det ved at følge linket herunder. I skal kun læse teksten, og IKKE lave øvelsen, som er nederst
Minlæring
Øvelse i filmiske virkemidler.docx
Greta Thunberg | lex.dk – Den Store Danske
Husk at medbringe papirerne om filmiske virkemidler. Ellers ingen lektier.
Ingen lektier, men husk at medbringe papirerne til dokumentarfilmen "Greta", som vi skal arbejde videre med i modulet.
Greta Thunberg tilbageholdt af tysk politi under stor klimademonstration
Opgaver til Greta 42.37-46.48.docx
Opgaver til slutningen af Greta.docx
For lidt af det vigtigste (anmeldelse af Greta)
At se gennem støjen (anmeldelse af Greta)
Spørgsmål til anmeldelser af Greta.docx
Færdiggør opgaven til slutningen af filmen "Greta", hvis du ikke nåede at blive færdig i modulet sidste gang.
Parspørgsmål - dokumentarforløb.docx
Ingen lektier.
Minlæring: Dramaturgi
Arbejdsspørgsmål til dramaturgien i Greta (2020).docx
Filmens dramaturgi (Håndbog til dansk).pdf
Oversigt til film (Håndbog til dansk).docx
Dokumentargenrer.docx
Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm (Håndbog til dansk).docx
Færdiggør spørgsmålene til dramaturgien i filmen Greta, hvis du ikke nåede at blive færdig i modulet i fredags.
Øvelse til beskæringer og perspektiver.docx
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Optaktsforløb til DHO
Forløbet omhandler dansk litteraturhistorie fra 1830 til 1914. Det er en optakt til DHO-opgaven, som har industrialiseringen og det moderne gennembrud som emne.
Grundbogstekster:
- Rasmus Gottschalk m.fl.: Sprogenes verden (Gyldendal 2013) s. 99-101.
- Ebba Hjort, red.: Forfatternes dansk (Aarhus Universitetsforlag 2022) s. 30-32.
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udg. (Systime 2027) s. 150-155; 213-214.
- Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, 2. udg. (Systime 2021) s. 113-174.
Litterære tekster (i læst rækkefølge):
- Emil Aarestrup: Angst,1838. Brug litteraturhistorien s. 117.
- H. C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren, 1845 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 120-123. KANON
- Steen Steensen Blicher: Marie. En erindring fra Vesterhavet, 1836 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 126-131. KANON
- Henrik Pontoppidan: Ane-Mette, 1887 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 143-146. KANON
- Amalie Skram: Constance Ring, 1885 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 148-150.
- Herman Bang: Pernille, 1880 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 153-154. KANON
- Ulrich Peter Overby: "Enhver som har trådt sine barnesko", 1873 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 161-162.
- Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren, 1906-1910 (uddrag). Brug litteraturhistorien s. 163-164. KANON
- Johannes V. Jensen: Arbejderen, 1906. Brug litteraturhistorien s. 167-170. KANON
- Herman Bang: Fattigliv, 1880. KANON
Supplerende dokumentarfilm:
Danmarks slavinder (Ludere, lommetyve og lirekassemænd afsnit 4), 2015.
Indhold
Kernestof:
Familiebillede.jpg
Romantismen (Brug litteraturhistorien).pdf
Læs H.C. Andersens eventyr Hyrdinden og skorstensfejeren på s. 120-122 i papirerne om romantismen (hvis du ikke har papirerne, kan du bruge pdf'en).
Vi skal have færdiggjort vores arbejde med Hyrdinden og skorstensfejeren. Sørg for at have svar parat til spørgsmål 5-8 (s. 123). Overvej desuden følgende supplerende spørgsmål:
Vi skal lave undervisningsevaluering i modulet, så tænk lidt over, hvordan du synes undervisningen går.
Læs Steen Steensen Blichers novelle "Marie. En erindring fra Vesterhavet" (s. 126-131 i papirerne om romantismen).
Udslidt.jpg
Arbejdsspørgsmål til Udslidt.docx
Læs s. 136-137 i papirerne om det moderne gennembrud (frem til overskriften "Litteraturens moderne gennembrud"), og besvar de to spørgsmål på s. 137 med nogle kortfattede noter. Hvis du ikke har papirerne kan du bruge den vedhæftede pdf.
Vi skal også have færdiggjort vores arbejde med Blichers "Marie", så sørg for at have svar parat på de seks spørgsmål på s. 132 i papirerne om romantismen.
Det moderne gennembrud (Brug litteraturhistorien).pdf
Læs s. 137-141 i papirerne om det moderne gennembrud.
Eckersberg - Bella og Hanna.jpg
Wegmann - Jeanna Bauck.jpg
Færdiggør spørgsmålene til Pontoppidans "Ane-Mette" (s. 147 i papirerne om det moderne gennembrud).
Læs s. 148-150 i papirerne om det moderne gennembrud.
Danmarks slavinder
Opgave til Danmarks slavinder
I dette modul skal I arbejde selv. I må gerne tage hjem og arbejde selv dér, hvis I foretrækker det.
Læs afsnittet "Impressionismen og Herman Bang" på s. 151-152 i papirerne om det moderne gennembrud.
Billedanalyseskema.pdf
Sat ud.jpg
Læs s. 160-162 i den vedhæftede pdf. Medbring desuden papirerne om det moderne gennembrud.
Århundredskiftet - industriens tid (Brug litteraturhistorien)
En agitator.jpg
Læs s. 163-164 i papirerne om århundredeskiftet.
Læs afsnittet "Kampmidler og overenskomster" på s. 257-258 på den fotokopi, som blev udleveret fredag (læs kun frem til overskriften midt på s. 258).
Kampmidler og overenskomster
I modulet gennemgår vi resten af spørgsmålene til "Pelle Erobreren" fra sidst (spørgsmålene på s. 165 i papirerne om århundredeskiftet).
Fortællende nyhedsjournalistik (Håndbog til dansk).pdf
Læs Johannes V. Jensens "Arbejderen" (s. 167-170 i papirerne om århundredeskiftet).
Spørgsmål til Fattigliv s. 189-191.docx
Læs afsnittet "Herman Bang og impressionismen" i den vedhæftede pdf, og skriv nogle noter om, hvad der er karakteristisk for Herman Bangs skrivestil.
Herman Bang og impressionismen.pdf
Flere spørgsmål til Fattigliv s. 189-191.docx
Ingen lektier. Vi fortsætter vores arbejde med Herman Bangs "Fattigliv" i modulet.
Spørgsmål til Fattigliv s. 191-201.docx
Herman Bang - Fattigliv.pdf
Læs resten af Herman Bangs reportage "Fattigliv" (dvs. s. 191-201). Inddel hele teksten i afsnit og sæt overskrifter på.
Besvar de tre spørgsmål til "Fattigliv" fra sidst.
Hensigtsmæssig kommunikation (Sprogenes verden).pdf
Retorik (Håndbog til dansk)
Minlæring
Læs papirerne om retorik, som blev udleveret fredag.
Læs den tekst, som er nævnt i den opgaveformulering, du har valgt til din DHO (A: Herman Bang: ”Strejken i Århus”, B: Jeppe Aakjær: ”Et Spørgsmål”, C: Herman Bang: ”Syerskernes fest”).
Engberg - Dyre Lærepenge - En tjalk fra Hamborg.pdf
Engberg - Dyre Lærepenge - Hotel Havnepakhus.pdf
Jeres lektie er at arbejde videre med den tekst, som er nævnt i jeres opgaveformulering til DHO: I skal skrive en halv side om jeres tekst, hvor I bruger nogle af de ting, som I har lært i dansk.
Forbered eventuelle spørgsmål til DHO-opgaven. Det er sidste danskmodul før skrivedagene.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Diskursanalyse
Forløbet gav en introduktion til nogle af de centrale begreber i diskursanalyse.
Indhold
Kernestof:
Opgaver til semantik (Sprog på spil).pdf
Ingen lektier. Vi begynder på et nyt forløb om diskursanalyse.
Analyse af legetøjskatalog.docx
Minlæring: Diskursanalyse
Minlæring
Minlæring: Hegemonisk diskurs m.m.
Minlæring: Værktøjskasse
Diskursanalyse - Tekster om vestlig imperialisme.pdf
Dansk D 2023-05 - retteark.pdf
Medbring papiret "Tekster om vestlig imperialisme", som I fik sidste gang.
Analyse af tale - gruppeopgave.docx
Færdiggør jeres diskursanalyser af de tre små tekster om vestlig imperialisme, så vi kan tale om dem i modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Skriftlighedsforløb: Den analyserende artikel
Forløbet introducerede til eksamensgenren den analyserende artikel.
Materiale:
Afsnittene om skriftlig eksamen og om den analyserende artikel i bogen God stil på Minlæring (
https://app.minlaering.dk/bog/45
).
Indhold
Kernestof:
Retteark (1).pdf
Minlæring: Artiklen som genre
Minlæring: Afsender og modtager
Minlæring: Kildehenvisninger
I skal være klar til at fremlægge analysen af jeres tale i modulet.
Minlæring: Fra Disposition til artikel
Minlæring: Huskeliste
Minlæring: Nærlæs efter gode passager
Minlæring: Lav en disposition
Som forberedelse til modulet skal I genlæse Tine Høegs novelle Le Freak, som I læste i grundforløbet. Find også jeres noter til novellen fra dengang og læs dem.
Le Freak. Tine Høeg.pdf
Læs afsnittene "Opbygningen af den analyserende artikel" og "At analysere, fortolke, vurdere og perspektivere" i Minlæring.
Minlæring: Opbygningen af den analyserende artikel
Minlæring: At analysere, fortolke, vurdere og perspektivere
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Gys og gru
Forløbet omhandlede gysergenren, primært i en litterær sammenhæng. Vi arbejdede med R. L. Stevensons roman Dr. Jekyll og Mr. Hyde og satte denne ind i en litteraturhistorisk sammenhæng (dobbeltgængermotivet, skrækromantikken og Victorianismen).
Teoretisk kom vi ind på freudianske psykoanalytiske begreber, og hvordan de overnaturlige ting i gyserfortællinger ofte kan opfattes som et billede på noget fortrængt eller noget i underbevidstheden. Teoretikeren Todorovs begreb ”fantastisk tøven” blev også introduceret.
---
Primærtekster (i læst rækkefølge):
- Poul Glargaard: Dr. Jekyll & Mr. Hyde (hørespil, 1985)
- Robert Louis Stevenson: Dr. Jekyll og Mr. Hyde (1886) VÆRKLÆSNING, VERDENSLITTERATUR I OVERSÆTTELSE
- B. S. Ingemann: Glasskabet (1847)
- Poul Glargaard: Vokskabinettet (hørespil, 1985)
- The Machinist (film instrueret af Brad Anderson, 2004)
Grundbogstekster:
- Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje, 3. udg. (Systime 2012), s. 196-197; 560-561; 567.
- Ebbe Krogh og Finn Lykke Schmidt: Gys, splat & Freud (Dansklærerforeningen 1994), s. 9-12; 20-30.
- Steen Rasmussen: "Introduktion" i Robert Louis Stevenson: Dr. Jekyll og Mr. Hyde (Dansklærerforeningen 2000), s. 5-7.
----
Supplerende primærtekst (indgår ikke i forløbets tema, men er læst i forbindelse med en øvelse i generel litteraturanalyse):
- Lotte Kirkeby: Lus (2016)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier, men bemærk lokaleændring.
Spørgsmål til Dr. Jekyll og Mr. Hyde.docx
Tjek, hvilken farve din "Litteraturens veje" har (blå eller sølvgrå), og skriv i elevfeedback, hvad farve den har. Hvis du har den sølvgrå, skal du læse den vedhæftede pdf. Hvis du har den blå, kan du læse siderne i bogen: S. 196-197 (afsnittet "Dobb
Dobbeltgængermotivet.pdf
Spørgsmål til Jekyll og Hyde kapitel 1.docx
Dr. Jekyll og Mr. Hyde; sider: 9-135
Husk også at se efter, hvilken farve din Litteraturens veje har, og skrive det ind i elevfeedback på det modul, vi havde torsdag den 5./10. (hvis du ikke allerede har gjort det).
Skriveøvelse - Dr. Jekyll og Mr. Hyde kap. 2.docx
Opgaver til Dr. Jekyll og Mr. Hyde kap. 3-9.docx
Løsning til kryds og tværs.pdf
Opgaver til Dr. Jekyll og Mr. Hyde kap. 10.docx
Spørgsmål til Glasskabet.docx
Glasskabet.pdf
Ingen lektier.
Gys, splat og Freud s. 9-12.pdf
Læs i den vedhæftede fil om begrebet "fantastisk tøven". Overvej, om begrebet er relevant i forbindelse med "Glasskabet" af Ingemann.
Fantastisk tøven.docx
Gys, splat og Freud s. 27-30.pdf
Gys, splat og Freud s. 20-26
Ingen lektier. Vi fortsætter med vores film: The Machinist.
Spørgsmål til The Machinist.docx
Tænk over følgende som forberedelse til modulet: Hvordan forstod du handlingen i The Machinist? Er der nogen af de teorier eller begreber, vi har lært i dette forløb, der er relevante i forbindelse med filmen?
Lotte Kirkeby - Lus (2016).docx
Lav krydsogtværsopgaven, som I begyndte på sidste gang, færdig, og medbring den til modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forbudt
Tematisk forløb om forbudt litteratur og det forbudte i litteraturen. Forløbet fungerede som optakt til klassens deltagelse i skrivekonkurrencen Skrivecup.
Primærtekster (i læst rækkefølge):
- Syndefaldsmyten, Det Gamle Testamente, 1. Mosebog, kap. 3
- Ludvig Holberg: Tredje levnedsbrev til en højvelbåren herre (uddrag, 1743) KANON
- Hans Nordrup: Smædevers over Christian Møinichen (ca. 1725)
- Adam Oehlenschläger: Råd til unge ægtemænd (1800-tallet) KANON
- Christian Krohg: Albertine (uddrag, 1886) NORSK
- Rudolf Broby-Johansen: Blod (1922) VÆRKLÆSNING
- Rudolf Broby-Johansen: Forsvarstale i Københavns byret (1923)
- Karen Blixen: Ringen (1958) KANON
Indhold
Kernestof:
SkriveCup
Skriveøvelse - Evas dagbog.docx
GT 1. Mosebog, 3.pdf
Ingen lektier.
Introduktion til censur (Forbudt litteratur).pdf
Hav jeres skriveøvelse "Evas dagbog" klar, så I kan læse den op for hinanden i grupper.
Holberg - Tredje levnedsbrev.pdf
Læs de første tre sider (s. 24-26) i den vedhæftede pdf-fil. Læs frem til overskriften "Politisk censur under enevælden".
Censuren under enevælden (Forbudt litteratur).pdf
Spørgsmål til Forbudt litteratur s. 30-33.docx
Nordrup - Smædevers.pdf
Læs side 26-29 i papirerne om "Censuren under enevælden" (pdf-udgaven ligger under modulet i fredags). I skal ikke lave opgaven på s. 28.
Skriveøvelse - hyldestdigt eller smædevers.docx
Besvar spørgsmålene til Hans Nordrup: Smædevers over Christian Møinichen, som I begyndte på i modulet mandag.
I får noget af tiden i dobbeltmodulet til at arbejde videre med jeres stil om novellen Lus. I bør være godt i gang med stilen, når I møder til modulet, eftersom der er afleveringsfrist fredag.
Adam Oehlenschläger - Råd til unge ægtemænd.docx
Christian Krohgs Albertine (Forbudt litteratur).pdf
Albertine på dansk.pdf
Skriveøvelse - Albertine.docx
Hav jeres svar parat på de spørgsmål til Christian Krohgs Albertine, som I arbejdede med i modulet sidste gang (dvs. de fem spørgsmål på s. 139 i papirerne). Tænk desuden over følgende:
Broby-Johansen - Blod og Forsvarstale.pdf
KLASSISK DANSK: Rudolf Broby-Johansen - Ekspressionisme, BLOD (1922)
Broby-Johansen - Lili! - arbejdsspørgsmål.docx
Vi arbejder videre med Rudolf Broby-Johansens BLOD. Medbring papirerne fra sidst.
Vi fortsætter vores arbejde med digtet "LILII!" af Rudolf Broby-Johansen. Forberedelse: Gennemgå jeres svar på arbejdsspørgsmålene fra sidst og suppler eller uddyb jeres svar, hvis I synes, I mangler noget.
Broby-Johansens BLOD (Forbudt litteratur).pdf
Læs de papirer, som blev udleveret sidst (Forbudt litteratur s. 107-112). Spring tekstboksen på s. 111 over.
Gruppearbejde - 2. besøg dansk.pptx
Vi fortsætter vores arbejde med Rudolf Broby-Johansens BLOD. Husk at medbringe papirerne.
Medbring Broby-Johansen-papirerne. Vi arbejder videre med forsvarstalen i modulet.
Læs det ganske korte digt, som hedder BORDELPIGE DRÆBER UFØDT (s. 24 i papirerne). Hvad ville I sige om dette digt i en analyse og fortolkning?
Karen Blixen - Ringen.docx
Regler | SkriveCup
Skrivecup - grupper og tidsplan.docx
Tænk over ideer til remedieringsopgaven, så I kan komme godt i gang med at udarbejde den i modulet.
Alle grupper fremfører deres remedieringer for klassen i modulet.
Vi mødes i lokalet og går derefter sammen ned i hallen, hvor skolefinalen afholdes. Vi skal sidde på gulvet, så medbring eventuelt et tæppe eller en pude til at sidde på.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Folkeviser
Forløbet handlede om folkeviser, herunder visernes særlige genretræk og forskellige typer af folkeviser. Vi arbejdede især med trylleviser, og vi kom i den forbindelse ind på forskellige fortolkningsmuligheder (herunder psykologisk tolkning).
Primærtekster:
- Asynje: Hr. Oluf
- Elverskud
- Sorten Muld: 2 Søstre
- Folk & Rackare: De två systrarna
- Old Blind Dogs: The Cruel Sister
- Harpens kraft
- Valravn: Hedebys
- Hedeby genganger
- Den gamle brud (folkesagn ved Just Mathias Thiele)
- Torbens datter
- Uddrag (kap. 17, ca. 7 min.) af: Ringenes Herre – Eventyret om ringen (spillefilm, 2001)
Sekundærtekster:
- Pil Dahlerup: Hvad med elverpiger? (2021)
- Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime 2012), s. 25-30.
- Minlæring: God stil, afsnit FO1 – FO4 (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60630)
Indhold
Kernestof:
Hr. Oluf
Asynje - Hr. Oluf.docx
Arbejdsspørgsmål til Hr Oluf.docx
Ingen lektier.
Elverskud.pdf
Arbejdsspørgsmål - tekstsammenligning.docx
Medbring papirerne fra mandag (sangen Hr. Oluf og spørgsmålene til).
2 Søstre
De två systrarna
The Cruel Sister
2 søstre - tre varianter.pdf
Skriveøvelse - 2 søstre.docx
Medbring papirerne fra sidst: De to viser (Hr. Oluf og Elverskud) og jeres noter. Genlæs arbejdsspørgsmålene og jeres noter hjemmefra, så I kan huske, hvad vi arbejdede med.
Harpens kraft.pdf
Arbejdsspørgsmål til Harpens kraft.docx
Hav jeres skriveøvelse fra i fredags parat (resuméet af historien om de to søstre). Medbring papirerne fra forløbet.
Valravn - Hedebys
Valravn - Hedebys.docx
Hedeby genganger.pdf
Spørgsmål til Hedebys og Hedeby Genganger.docx
Medbring alle papirerne fra folkevise-forløbet.
Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 25-30.pdf
Gruppeopgave - folkeviser - 2z 01-05-24.docx
Noteark.docx
Den gamle brud.pdf
Vi bruger modulet på at arbejde på den analyserende artikel, som I skal skrive i grupper. Husk at medbringe jeres papirer og noter fra forløbet "Forbudt", som opgaven handler om.
Psykologisk tolkning af trylleviser.docx
Dahlerup - Hvad med elverpiger.docx
Spørgsmål til Pil Dahlerup - Hvad med elverpiger.docx
Medbring mappen med jeres papirer fra forløbet.
Færdiggør jeres svar på spørgsmålene til teksten "Hvad med elverpiger?" af Pil Dahlerup.
Minlæring
Årsprøve i skriftlig dansk 04-06-24, 9-14.pptx
Læs s. 27-30 i den fotokopi fra "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", som I fik for et par uger siden, og tag nogle noter om, hvad der kendetegner henholdsvis ridderviser og historiske viser. Læs frem til overskriften "Folkeeventyr" (nogle af
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Debatterende tekster
Forløbet introducerer til analyse af debatterende tekster, herunder argumentationsanalyse. Sideløbende arbejdes der med skriftlighed (sproglig korrekthed, redegørelse og analyse samt citatteknik). Desuden introduceres eksamensgenren "den debatterende artikel".
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Medbring den avisartikel, som I har fundet og arbejdet med tidligere i forløbet.
Minlæring: Citatanalysens tre led
Minlæring: Mere om citatteknik
For det første: Tænk over, hvad du synes det kunne være interessant at lære noget om eller at have et forløb om i dansk i 3.g.
Minlæring: Forskellen på redegøre og analysere
Minlæring: Værktøjskasse til debatterende tekster
Tekst_4a_Per_Bjerre_4b_Esben_Kjaer-7461.pdf
Minlæring: Færdiggør opgaven "Mere om citatteknik (ordpluk m.m.)" derhjemme, hvis du ikke blev helt færdig i modulet sidst.
Eksamensopgave HF december 2022
Minlæring: Den debatterende artikel
Færdiggør din besvarelse af spørgeskemaet om læringsmiljø og klassetrivsel. Afslut besvarelsen ved at trykke på "indsend".
Opgave til eksempelbesvarelse.docx
Retteark - eksamen i skriftlig dansk.docx
Læs den eksempelbesvarelse på en debatterende artikel, som blev udleveret sidst, og medbring papirudgaven til modulet. Hvis du ikke var der sidst, kan du læse den vedhæftede elektroniske udgave.
Intro til personlig stemme
2hf223-DANA-06122022.zip
Du har ordet - Appelformer.pdf
Individuel opgave til appelformer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Science fiction
Forløbet fokuserede på science fiction-genren, idet vi arbejdede med tekster af mange forskellige slags: spillefilm, novellefilm, roman, novelle, digt og tv-serie. Udover egentlige science fiction-tekster omfattede forløbet også andre tekster med teknologi som tema.
Teoretisk så vi på science fiction-genrens kendetegn og undergenrer med udgangspunkt i science fiction-spillefilm (i uddraget fra ”Genrefilm og filmgenrer”).
Desuden talte vi løbende om fire former for forandring, som ofte behandles i science fiction: 1) forandring af kroppen, 2) sammensmeltning med maskiner, 3) informationers påvirkning af hjernen og 4) skabelsen af kunstig intelligens og robotter (se introduktionen til ”Grænseløs?”).
Forløbet introducerede også science fiction-begrebet "novum", og vi talte om, hvordan dette kan bruges i fortolkningen af science fiction-tekster (se uddraget fra "Teknologiens tekster").
Endelig kom vi ind på science fiction-genrens sammenhæng med den virkelige verden, bl.a. i forbindelse med en skriftlig aflevering (reflekterende artikel).
Primærtekster (i læst rækkefølge):
- Terminator 2 - Dommedag (film instrueret af James Cameron, 1991)
- Zombiehagen (novellefilm instrueret af Jonas Ussing, 2014)
- Johannes V. Jensen: Carolus (fra Kogens Fald, 1901) KANON
- Johannes V. Jensen: Naaede de Færgen? (1928)
- Klaus Rifbjerg: Motor (1956) KANON
- Peter Seeberg: Patienten (1962) KANON
- Svend Åge Madsen: Skabt for hinanden (1995)
- Svend Åge Madsen: Genspejlet (uddrag, 1999)
- The Entire History of You (afsnit af serien Black Mirror, instrueret af Brian Welsh, 2011)
- Olga Ravn: De ansatte (2018) VÆRKLÆSNING
- Ex Machina (film instrueret af Alex Garland, 2014)
Sekundærlitteratur (i læst rækkefølge):
- Erling Sørensen: Genrefilm og filmgenrer (Systime 2016), s. 39-59.
- Dorte Hedegård Mikkelsen m.fl.: Grænseløs? Menneske, teknologi, fremtid (Dansklærerforeningens forlag 2019), s. 7-13.
- Cecilie Lindegaard: Teknologiens tekster (Systime 2023), s. 68 og 70 (uddrag i pdf'en "science fiction-begrebet novum").
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Vi ser film i begge moduler.
Indledende opgave til Terminator 2.docx
Indledende opgave til Terminator 2 - ekstraopgave.docx
Science fiction (genrefilm og filmgenrer).pdf
Infosøgningsopgave til SRP.docx
Ingen lektier. Modulet bliver et arbejd-selv-modul med litteratursøgning til SRP. Jeg kommer og sætter jer i gang.
Bestemmelse af undergenrer i Terminator 2.docx
Terminator 2 - analyse af passage.docx
Zombiehagen
Grænseløs, Johannes V. Jensen 'Carolus'.pdf
Grænseløs, introduktion.pdf
Grænseløs, Jupiter på motorcykel.pdf
Alle læser Klaus Rifbjergs digt "Motor" derhjemme (s. 50-51) i papirerne fra sidst (de af jer, der arbejdede med digtet i modulet har selvfølgelig allerede læst det). I modulet fortsætter vi med gruppearbejdet fra sidst.
De grupper, som har arbejdet med Klaus Rifbjergs "Motor", skal være klar til at fremlægge deres analyse og fortolkning af digtet i modulet. Vi trækker lod om, hvilken gruppe der fremlægger. De andre grupper kan supplere, hvis de har pointer, som ikke
Baggrundsinformation om Patienten.docx
Peter Seeberg - Patienten (1962).docx
De grupper, som har arbejdet med "Carolus" eller "Naaede de Færgen?" af Johannes V. Jensen, skal være klar til at fremlægge deres analyse og fortolkning i modulet. Vi trækker lod om, hvilke grupper der fremlægger. De andre grupper kan supplere, hvis
Spørgsmål til Patienten som sci-fi-tekst.docx
Generelle arbejdsspørgsmål til Peter Seebergs Patienten.docx
Skabt-for-hinanden-Novelle.pdf
Vi gør Peter Seebergs "Patienten" færdig. Hav jeres svar til spørgsmål 5-9 parat (især de af jer, der skrev sig på et af disse spørgsmål i sidste danskmodul).
Fællesdokument til skabt for hinanden
Vi arbejder videre med Svend Åge Madsens novelle "Skabt for hinanden", som vi læste i onsdags (de, som ikke var der, bedes læse novellen hjemme - den ligger på modulet). Lektie: Besvar de fire spørgsmål i den vedhæftede fil med nogle kortfattede note
Spørgsmål til Skabt for hinanden som sci-fi-tekst.docx
Læs uddraget af Svend Åge Madsens roman Genspejlet, som blev udleveret på papir sidst.
Grænseløs, Genspejlet.pdf
Spørgsmål til The Entire History of You.docx
Ingen nye lektier, men sørg for at have læst uddraget af Svend Åge Madsens roman "Genspejlet", som var lektie til i fredags. Vi skal snakke både om romanuddraget og om filmen "The Entire History of You, som vi så i fredags.
3z arbejd-selv-modul 04-12-24.docx
Ingen lektier. I modulet skal I arbejde selv. Se det vedhæftede dokument.
Science fiction-begrebet novum.docx
Grænseløs, De ansatte.pdf
Følg linket herunder, og læs anmeldelsen af Olga Ravns science fiction-roman "De ansatte". Overvej, om du kunne tænke dig at læse denne bog som en del af vores forløb.
Indledende spørgsmål til De ansatte.docx
Læs videre i uddraget af romanen "De ansatte", som I begyndte på i fredags, frem til og med s. 141. Tænk desuden over, hvordan du synes undervisningen går, da vi skal lave undervisningsevaluering i modulet.
Følg linket herunder og læs artiklen om Olga Ravn og "De ansatte". Hvilke oplysninger giver artiklen, som er interessante i forbindelse med vores arbejde med romanen?
VIGTIGT: Medbring bogen "De ansatte" til modulet!
Generelle spørgsmål til vidneudsagnene i De ansatte.docx
Medbring bogen "De ansatte".
Hav jeres svar parat til de spørgsmål, I skrev jer på i sidste modul (til vidneudsagnene i "De ansatte"). Husk at medbringe bogen.
Spørgsmål til Ex Machina.docx
Ingen lektier. Vi skal se film: Ex Machina
Opgave til Ex Machina - analyse af afgrænset passage.docx
Hav nogle gode svar parat til spørgsmålene til filmen fra sidst (Ex Machina).
Opgave til De ansatte, efter læsningen.docx
Inden modulet skal I være færdige med at læse "De ansatte". Når du er færdig med at læse, så vælg ét af vidneudsagnene, som du synes er særlig vigtigt for forståelsen af bogen. Du skal kunne forklare dit valg.
Nachosteorien som dystopi
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kortfilm
Forløbet handlede om analyse af kortfilm. Vi talte om fremdriftselementer, tomme pladser og filmiske virkemidler. Richard Raskins model for dramaturgien i kortfilm (Raskins parametre) blev introduceret og brugt som udgangspunkt i analyse af en række forskellige kortfilm.
Kortfilm:
- In transit (Eva Dahr, 1996)
- Tur-Retur (Emilie Rasmussen m.fl., 2014)
- Lovefield (Mathieu Ratthe, 2008)
- Ude i skoven (Lisa Svelmøe, 2013)
- GR4DE (Aske Sørensen 2018)
- Pistol (Andreas Thaulow, 2016)
- Scavenger (Henrik Bjerregaard Clausen, 2019)
- Beast (Lars Pedersen Arendt, 2009)
- Ivalu (Anders Walter, 2023)
Teoritekster:
- Minlæring: Dramaturgi i kortfilm (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61666/sektion/62561)
- Mimi Olsen: Film skal ses i dansk (Gyldendal 2016), s. 44-45
Supplerende materiale:
- Morten Dürr og Lars Hornemann: Ivalu (tegneserie, 2019)
Indhold
Kernestof:
In transit
Vi begynder på et nyt forløb om kortfilm. Som forberedelse skal I læse afsnittet "Dramaturgi i kortfilm" på Minlæring. Brug linket her:
LOVEFIELD (Short Film)
Ude i skoven
Opgave til Ude i skoven.pptx
Film skal ses i dansk s. 44-45.pdf
GR4DE
Opgave til GR4DE.pptx
Pistol
Scavenger
Medbring papirerne fra sidst om variation i ordvalg. I modulet skal vi tale om filmen GR4DE, som vi så fredag. Tænk over, hvad I umiddelbart ville tage fat i i en analyse af den.
Beast
Opgave til Beast.pptx
Medbring igen papirerne om variation i ordvalg. I modulet skal vi tale om filmen Beast, som vi så mandag. Tænk over, hvad I umiddelbart ville tage fat i i en analyse af den.
Oversigt til film (Håndbog til dansk).docx
Gruppeopgave - Filmiske virkemidler i kortfilm.docx
Ingen lektier. Vi fortsætter med vores kortfilm-forløb og ser nærmere på brugen af filmiske virkemidler i de film, vi har arbejdet med.
undervisningsmiljøvurdering
Anna Ancher - Legende børn på Skagen strand, ca. 1905
Medbring papirerne om variation i ordvalg igen – denne gang skal vi nok nå at bruge dem! Gruppe 3 og 4, som arbejdede med hhv. "Ude i skoven" og "Pistol" i mandags, skal være klar til at fremlægge deres analyser af filmiske virkemidler i modulet.
Ivalu
Spørgsmål til Ivalu.pptx
Medbring papirerne fra torsdag. Den gruppe, som arbejdede med "Pistol" i mandags, skal være klar til at fremlægge deres analyse af filmiske virkemidler.
Hjælpemidler til terminsprøve i skriftlig dansk.pptx
Opgave i dansk 24-02-25.pptx
Styr på skrivningen - Styrkemarkører.pdf
Styr på skrivningen - Fyldord og gentagelser.pdf
Ivalu - tegneserien
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Pragmatik og samtaleanalyse
Forløbet omhandlede pragmatik og analyse af forskellige slags samtaler.
Vi arbejdede med en række pragmatiske grundbegreber, herunder sproghandlinger, undertekst, høflighed og facework, samarbejdsprincippet (Grices maksimer) og implikatur. De teoretiske begreber blev anvendt i forbindelse med analyse af forskellige slags materialer, bl.a. sociale medier og film-dialog.
Vi arbejdede især med genren kortprosa, hvis vigtigste kendetegn blev introduceret i forløbet, med særligt henblik på, hvordan de pragmatiske/samtaleanalytiske begreber kan anvendes i analyser af denne genre.
Primærtekst:
- Thomas Korsgaard: Tyverier (2019). VÆRKLÆSNING
Teoritekster (i læst rækkefølge):
- Minlæring: "Pragmatik" (https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/49774/sektion/50138)
- Minlæring: "Kommunikation på sociale medier: facework og sproghandlinger" (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61771)
- "Oversigt over ansigtstruende handlinger og dæmpning" fra: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udg. (Systime 2017) s. 189
- Minlæring: "Kortprosa" (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60628), hele kapitlet
- Minlæring: "Analyse af sprog og billeder på sociale medier" (https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61771/sektion/63117)
Indhold
Kernestof:
Thomas Korsgaard - Lasagne.pdf
Vi begynder på et nyt forløb om kommunikation og samtaleanalyse. Som forberedelse skal I lave en lektie på Minlæring, som I finder her: Minlæring
Læs resten af novellen "Lasagne" og lav understregninger.
Minlæring: Kildehenvisninger og litteraturliste
Ansigtstruende handlinger og dæmpning (Håndbog til dansk).pdf
Vi fortsætter vores forløb om pragmatik og samtaleanalyse. Som forberedelse skal I lave en lektie på Minlæring, som I finder her: Minlæring: Facework og sproghandlinger
Thomas Korsgaard - Tyverier.pdf
Som forberedelse skal I lave en lektie på Minlæring: Kortprosaens kendetegn
Lav lektien "Show, don't tell", som I finder her: Minlæring
Læs desuden videre i novellesamlingen "Tyverier" til og med novellen "En far", som slutter på s. 50.
Lav lektien "Implikatur" på Minlæring.
Læs videre i novellesamlingen "Tyverier" til og med novellen "Selvmordsmanual", som slutter på s. 69.
Novellesamlingen "Tyverier" skal være læst færdig til i dag.
Forberedelse: I skal lave en kort lektie på Minlæring om analyse af sprog og billeder på sociale medier: Minlæring
Læs det interview med Thomas Korsgaard, som der er linket til herunder. Notér nogle pointer fra interviewet, som du synes gør os klogere på novellesamlingen "Tyverier".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Afslutning
Primærtekster:
- Martin A. Hansen: De Henrettede (1944) KANON
- Tom Kristensen: Henrettelsen (1922) KANON
Link til klassens repetitionsopgaver:
https://drive.google.com/drive/folders/11ww_MmvfhGA_q3XhDNNKvMU2ds9G06dm?usp=sharing
Indhold
Kernestof:
Tom Kristensen - Henrettelsen.pdf
Martin A. Hansen - De Henrettede.docx
Minlæring
Opgave til Henrettelsen og De Henrettede.pptx
Ingen lektier. I modulet læser vi to digte af hhv. Tom Kristensen og Martin A. Hansen.
Læreplan for dansk A på stx
Minlæring: Skriftlig eksamen i dansk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519944", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519944", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519944" }