Titel
1
|
Udsatte unge + værk (roman)
Udsatte unge + værklæsning
Kernestof:
Naja Marie Aidt: Som englene flyver (1993)
Camilla Christensen: Veninder (1996)
Jesper Wung- Sung: De 3 veninder (2000)
Jonas T. Bengtsson: Aminas breve (2005) - værklæsning
DR dokumentar Tessas hævn: episode 1.
Supplerende:
Håndbog til dansk: Litteratur, sprog, medier. Larsen, Ole Schultz: Systime og dansklærerforeningen, 2015.s. 1-10
Perspektivering til Naja Marie Aidts “Torben og Maria” (2006). Tekst fra grundforløbet.
De tekster, som vi skal læse i dette forløb, tematiserer på forskellige måder unge, som har svært ved at finde sig til rette i livet. Unge mennesker, for hvem pædagogen, socialpædagogen, sygeplejeren eller pårørende kan gøre en kæmpe forskel.
Eleverne analyserer fiktionstekster, der har udsatte unge som fælles tema, men i øvrigt spænder over genrerne novelle, dokumentar og roman.
Dette forløb har desuden haft til formål at introducere/træne eleverne i den gode analyse. I denne forbindelse har vi arbejdet med følgende centrale danskfaglige begreber:
Fortæller, synsvinkel og fremstillingsformer:
Alvidende fortæller, jeg fortæller, tredjepersonsfortæller, personalfortæller, upålidelig fortæller, indre syn, ydre syn, medsyn, bagudsyn, scenisk fremstilling (showing), panoramisk fremstilling (telling)
Personkarakteristik:
Kontrastperson, parallelperson, flade og runde personer, dynamiske og statiske personer, ydre- indre- og sociale kendetegn
Komposition:
Motiv, tema, konflikt, tid, miljø (socialt og fysisk), indre og ydre komposition, den tredelte opbygning, in medias res, åben og lukket slutning
Øvrige begreber
Paratekst, epitekster og peritekster
Faglige mål (fra læreplanen):
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Perspektiver:
Litteratur
Medier
Skriftlighed:
Delanalyse af Naja Marie Aidt “Som englene flyver”
2 x noteaflevering af “Aminas breve”
Boganmeldelse af “Aminas breve”
|