Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Brian Grønborg
|
Hold
|
2022 HiA/1k (1k HiA, 2k HiA, 3k HiA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vikingetid
Forløbet anvendes som introduktion til historie som fag. Der arbejdes med historiebevidsthed, historiesyn, periodisering og brug af historien med afsæt i dansk oldtid frem mod vikingetiden.
Historisk metode og materialekritik anvendes bl.a. på ”Rigs vandring”. Der arbejdes med afsæt i forskellige materialetyper med vikingetidens samfundsstrukturer, religion og med vikingetogterne. I den forbindelse udarbejdede eleverne 2 kreative skriftlige projekter. Første opgave var en gruppeopgave hvor eleverne i mindre grupper skulle planlægge og gennemføre en ekspedition til enten England eller Konstantinopel. De skulle på baggrund af gennemgået kernestof samt med afsæt i en ressourcebank læse op på hvilke praktiske udfordringer (geografi, skibsteknologi ect.) der skulle tages højde for i forbindelse med togtet. Rejsen skulle beskrives ift. hvilke besætningsmedlemmer gruppen havde valgt at identificere sig med eller mennesker de møder på rejsen.
Den anden opgave var en innovativ formidlingsopgave, hvor gruppen valgte en målgruppe der skulle præsenteres for et selvvalgt tema om vikingetiden. Gruppen skulle pitche deres ide for klassen og de bedste forslag blev kåret.
Der arbejdes med brug og misbrug af historien i forløbet. I forbindelse med afsnit 3 "Historien om Danmark - Vikingetiden"
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
Materialer:
Blom, Mads (m.fl.): "Vinkler på vikingetiden - vikingeantologi" Nationalmuseet og skoletjenesten 2013.
(Maria Baastrup "Vikingerne og deres togter" s. 29-37 (8 sider); John T. Lauridsen "Vikingernes sande efterkommere" s. 95-103 (10 sider); Mette Boritz "Vikingerne lever" s. 104-111 (8 sider)
Frederiksen, Peter (m.fl.): "Grundbog til Danmarkshistorien" systime 1. udgave, 4. oplag 2008.
(kapitel 1 Oldtiden indtil 800 s. 12-25) (Kapitel 2 Vikingetiden 800-1050 s. 27-37) (”Rigs vandring”; ”Widukind om Haralds overgang til kristendommen”; ”Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen” s. 38-44) (11 sider)
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/bondestenalderen-4000-fkr-1700-fkr/langhoeje-dysser-og-jaettestuer/ læse afsnittet om langhøje, dyser og jættestuer (og de 7 underafsnit) ( 7 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=Y0J83KAO2LQ (sang ”Drømte mig en drøm” Pernille Rosendahl 3:22) ( 1 side)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Harald_Bl%C3%A5tands_palisade_i_Jelling,_ca._968 (oprindelig fra danmarkshistorien.dk https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jelling-paa-harald-blaatands-tid-mysteriet-om-palisaden men lagt under danmarkshistorien.lex.dk) ( 2 sider)
Dokumentar
Historien om Danmark - Vikingetiden (afsnit 3) (58:42) (5 sider)
i alt 74 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DHO
Den danske revolution / Demokrati og industrialisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Antikken
Forløbet trækker de lange linjer op ift. Udviklingen af det gamle Grækenland med bystaterne opbygning og rivalisering med Perserriget og internt mellem især Athen og Sparta. Arven fra Hellas ift. Romerriget berøres kortfattet, men fokus er på samfundsforholdene bl.a. kvindens stilling og der arbejdes specifikt med forholdene for slaverne, herunder særligt gladiatorerne. Der afrundes med en gennemgang af hvordan Romerriget bryder sammen.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Materialer:
Arendse og Thidecke; Johny: Ansigt til ansigt med romerne” Pantheon. 2000. side 114-120;
Bryld, Carl-Johan: ” Verden før 1914 – i dansk perspektiv” systime 1. udgave, 2. oplag 2008. side: 9-15; 15-19; 19-24; 24-27; 28-34; (tekst 1 side 41 og tekst 2 side 42);
Jepsen, Kristian ”På sporet af Romerriget” side 70-79; 97-109
Jepsen, Kristian ”Romerrigets historie” side 34-38
Martialis, Marcus Valerius ”Epigram om gladiatorkampen mellem Priscus og Verus” (1 side)
Hjemmesider, Dokumentar og podcast:
https://lex.dk/Plutarch (om Plutarch) (1 side)
Dokumentarserien ”Colosseums blodige historie: Gladiatorerne” episode 1 (2022). (45 min.) (kan lånes via CFU) (6 sider)
Podcast – ”Kongerækken: Gamle grækere # 9 Videnskabsfolk, filosoffer, historikere” 16. oktober 2017 (24:52 min.) (4 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=dd8Kb1jee0Q (Athens demokrati 11:36) (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=pdKBmr3VDag (6:20 Plutarch om Spartacusopstanden) (1 side)
i alt 78 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hekseprocesserne
Karakteristika ved renæssancen og reformationen behandles. Forløbet beskæftiger sig med "det åndelige klima" og den magisk religiøse virkelighedsopfattelse. Kirkens rolle i samtiden. Stændersamfundet bliver behandlet og de forandringer der kommer i forlængelse af reformationen. Herunder kongemagten med særligt fokus på Christian den IV og dennes rolle i forbindelse med hekseprocesserne. Disse undersøges i form af konkrete eksempler på heksesprocesser. Perspektivering til forfølgelse i nutiden af hekse.
En af arbejdsprocesserne der indgår, er opførelse af en hekseproces som teater baseret på kildermateriale.
Faglige mål:
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Materialer:
Bryld, Carl-Johan: "Verden før 1914 - i dansk perspektiv" systime 1. udgave, 4. oplag 2012
(Kapitel 5 Renæssance og reformation 1400-1648 s. 123-154 ) (34 sider)
Frederiksen, Peter (m.fl.): "Grundbog til Danmarkshistorien" systime 1. udgave, 4. oplag 2008.
(Kapitel 4 Reformationen og renæssancen 1500-1650 s. 72-84; 87-95) (22 sider)
Lund, Morten: "Magt og mentalitet - livet i Danmark 1500-1750" Gyldendal 1. oplag, 1. udgave 1990, 45-48 (3 sider)
Thiedecke, Johnny: ”Vredens tid – Kvindesyn og heksejagt i renæssancens Danmark” Pantheon; sider:70-72; 88-91, 106-107, 121, 149-150 ( 8 sider)
Dokumentar:
Historien om Danmark: afsnit 6. Reformation og renæssance 58 minutter (10 sider) https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-reformation-og-renaessance_145570
Dokumentar: Processen mod Maren Spliids – (Renæssancen – De satans kvinder) (36:24 min.) (5 sider)
https://www.google.com/search?q=Processen+mod+Maren+Spliids+%E2%80%93+(Ren%C3%A6ssancen+%E2%80%93+De+satans+kvinder)&rlz=1C1GCEW_enDK1075DK1075&oq=Processen+mod+Maren+Spliids+%E2%80%93+(Ren%C3%A6ssancen+%E2%80%93+De+satans+kvinder)&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTMzOTJqMGoxNagCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:d9d69574,vid:EmzqCsFnVS4,st:0
Kort uddrag/sammenklip fra filmen ”Rosens Navn” (2:08 min.) (0,5 side)
https://www.google.com/search?q=name+of+the+rose&sca_esv=582289591&rlz=1C1GCEW_enDK1075DK1075&biw=1577&bih=694&tbm=vid&ei=55BTZZDAO4DZxc8PkumesA4&oq=name+of+the&gs_lp=Eg1nd3Mtd2l6LXZpZGVvIgtuYW1lIG9mIHRoZSoCCAAyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgAQyBRAAGIAESL41UABYriBwAHgAkAEAmAFjoAHbBaoBAjExuAEByAEA-AEBwgILEAAYgAQYsQMYgwHCAgcQABiKBRhDwgILEAAYigUYsQMYgwHCAggQABiABBixA8ICBRAAGKIEiAYB&sclient=gws-wiz-video#fpstate=ive&vld=cid:7a3cae92,vid:7-yYJgpQ-CE,st:0
Anjas børnehjem: Hope (28:24) (4 sider)
https://www.dr.dk/drtv/se/anjas-boernehjem_-hope_51078
i alt 76,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
De baltiske lande - krydsfeltet mellem Øst og Vest
At opnå kendskab til hvordan Baltikum har påvirket udviklingen omkring Østersøen, herunder hvordan Danmark har haft forbindelse til området historisk.
Vi vil undersøge de tre Baltiske lande Estland, Letland og Litauen, men der vil være et særligt fokus på Letland hvortil der afholdes studietur med klassen.
De baltiske landes geografiske placering har været med til at forme deres historie. De ligger i et område der har oplevet påvirkninger fra såvel lande i Vest som fra Øst. Denne påvirkning undersøges nærmere, indledningsvis ved at se hvordan Danmark i middelalderen etablerede en forbindelse til det nordlige Baltikum. Fokus vil primært være på Letlands udsatte position mellem Tyskland i Vest og Rusland/Sovjet i Øst og hvordan denne geografiske placering har påvirket Letland gennem historien med skiftende besættelsesmagter frem til Letlands selvstændighed og indtræden i EU og NATO. Virtuelt besøg af ”1991 barricades museum http://barikades.lv/en/about-museum/ ”Fokus på den erindringshistorisk fortælling man får her.
I forløbet inddrages nazisternes forfølgelse af jøderne under 2. verdenskrig – eksemplificeret ved behandlingen af den lettisk jødiske befolkningsgruppe.
Opstilling af problemformulering og problemstillinger opøves med et afsluttende prøvematerialesæt.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
Materialer:
Kyhn, Peter: ”De baltiske lande” Frydenlund. 1. udgave, 1. oplag. 2001 (s. 49-81) (32 sider)
Bengtsson, Arne ”Lande i lommeformat – Letland” Det Udenrigspolitiske Selskab. 2016 (s. 8-32) (24 sider)
Hjemmesider:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmark-og-estland-ca-1200-1645 (5 sider)
flyttet til https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmark_og_Estland,_ca._1200-1645
(den tidligste danske forbindelse til de baltiske områder – Estland)
”På vej mod revolution” https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/sovjetunionens-historie/paa-vej-mod-revolution (2 sider)
”Den russiske revolution 1917” https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/sovjetunionens-historie/russiske-revolution-1917 (2 sider)
”Fra Lenin til Stalin 1921-1928” https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/sovjetunionens-historie/fra-lenin-til-stalin-1921 (2 sider)
”Stalinismens revolution 1929-1940” https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/sovjetunionens-historie/stalins-revolution-1929 (2 sider)
”Uddrag af fredstraktat mellem Rusland og Tyskland. Østrig-Ungarn, Bulgarien og Tyrkiet” https://www.his2rie.dk/kildetekster/de-baltiske-lande-letland/kilde-6/ (1 side)
”Nationalrådets erklæring om Brest-Litovsk-freden, marts 1918” https://www.his2rie.dk/kildetekster/de-baltiske-lande-letland/kilde-7/ (1 side)
”Stalin og Hitler deler en stor del af Østeuropa mellem sig” (https://www.his2rie.dk/kildetekster/de-baltiske-lande-letland/kilde-12/ ) (1 side)
”Ghetto i Riga” (https://www.his2rie.dk/kildetekster/de-baltiske-lande-letland/kilde-28/) (1 side)
”Øjenvidneberetning fra pogromen i Kaunas, den 27. juni 1941” : (http://www.holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/msovjetiskejoder.asp) (1 side)
”Uddrag af førstesekretær Janis Kalnbarziaš' tale om fejltagelser i politikken vedrørende forholdet mellem folkene holdt ved Letlands Kommunistiske Partis Centralkomités lukkede plenum den 7.-8. juli 1959.” https://www.his2rie.dk/kildetekster/de-baltiske-lande-letland/kilde-39/ (1,5 side)
”Uddrag af tale holdt af Eduards Berklavs, viceformand for Lettiske SSR's ministerråd, ved et lukket plenum i Letlands Kommunistiske Partis Centralkomité. 7.-8. juli 1959.Dokumentar:” https://www.his2rie.dk/kildetekster/de-baltiske-lande-letland/kilde-38/ (1,5 side)
” Erklæring fra Lettiske SSR's Øverste Sovjet "Om fornyelsen af Republikken Letlands uafhængighed" af 4. maj 1990” https://www.his2rie.dk/kildetekster/de-baltiske-lande-letland/kilde-45/ (1 side)
Dokumentar:
Rusland i krig: Tsarrusland (afsnit 1) https://www.dr.dk/drtv/serie/rusland-i-krig_423071 (38:47-52:14 min.) (1 side)
Rusland i krig: Sovjetunionen (afsnit 2) (indtil 12:00) Fra borgerkrigen og frem til Stalin og tvangskollektiviseringen og den store terror
https://www.dr.dk/drtv/se/rusland-i-krig_-sovjetunionen_440835 (2 sider)
i alt 81 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Den kolde krig og afkoloniseringen
Indledningsvis behandles optakten til den kolde krig. Ser på perioden umiddelbart efter den 2. verdenskrig og hvordan to alliancesystemer opstod. Dernæst dykkes der ned i konkrete eksempler på aktører og konflikter under den kolde krig. Der arbejdes i grupper innovativt med at udvikle et strategispil med afsæt i våbenkapløbet og terrorbalancen.
Afkoloniseringen sætter i relation til den kolde krig. Særligt forholdene i Sydøstasien / Indokina behandles med fokus på forholdene i Vietnam, herunder hvilke konsekvenser konflikten (Vietnamkrigen) fik i hhv. Vietnam og i USA.
Der perspektiveres til Danmark under den kolde krig.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Materialer:
Bjerre-Poulsen, Niels: "Vietnam - Den kolde krigs slagmark, 1945 til 1975" Gyldendal
(Kapitel 9 Vietnamkrigen kommer hjem til USA (1964-1969) s. 117-131) (14 sider)
Bryld, Carl-Johan: ”Verden efter 1914 – i dansk perspektiv” Systime 1. udgave, 3 oplag 2008.
(kapitel 6 Den kolde krig s. 149-180; kapitel 7 Europæernes tilbagetog s. 183-200; 204-210) (55 sider)
Frederiksen, Peter: "Vietnam fra drage til tiger" Systime 2. udgave, 2. oplag 2003.
(Kapitel 2 Kampen for selvstændighed 1940-1945 s. 16-21; Kapital 7 Optrapning og modoffensiv 1965-1968 s. 71-77) ( 13 sider)
Dokumentar:
”Den kolde krig” Oliver Stone. 2014. (58:00 minutter) https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=321406132000 (8 sider)
https://www.pbslearningmedia.org/resource/1acd1aae-7b42-46c0-bff2-1f961b87b804/the-tet-offensive-video-ken-burns-lynn-novick-the-vietnam-war/ (Ken Burns: “The Vietnam War” nedslag fra episode 6 om Tet-offensiven 5:45 min.) (1 side)
https://www.youtube.com/watch?v=89_3DgW_7mg
(Vietnam War, 1970: CBS camera rolls as platoon comes under fire 5:07 min.) (2 sider)
Lyd
(uddrag af JFK indsættelsestalen: https://www.ushistory.org/documents/ask-not.htm) (1 side)
(Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son (Official Lyric Video) (2:21)
https://www.youtube.com/watch?v=40JmEj0_aVM&feature=emb_logo) (1 side)
i alt 95 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Danmark i verden - dansk aktivisme
Det undersøges hvordan dansk udenrigspolitik har skiftet fokus fra en regional orienteret udenrigspolitik til en global og aktivistisk udenrigspolitik efter afslutningen af den kolde krig. Udarbejdelse af tidslinje fra 1864 frem til nutiden. Fokus er på perioden efter afslutningen af den kolde krig. Dokumentaren ”Velkommen til frontlinjen – Vi kommer med fred” behandles i forhold til det skifte der sker med dansk engagement og de omkostninger det kan få på det personlige plan. Dokumentaren ”Den hemmelige krig” inddrages i forhold til den danske aktivisme og konsekvenserne heraf på det politiske niveau. Der perspektiveres til Danmarks rolle i verden aktuelt, den undersøges med afsæt i forholdene omkring Grønland og relationen til USA.
Der afvikledes en ekskursion til krigsmuseet, hvor udstillingen om de danske udsendte til Afghanistan blev konkretiseret med rollespil.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Materialer:
Rasmussen, Martin Cleemann; Larsen, Thomas P.; Lavtsen, Ulrik Juel: “Danmarks Historie – Det 20. og 21. århundrede” Lindhardt og Ringhof. 1. udgave, 1. oplag 2014. (kap. 7 Danmark som international aktør s. 125-139) (15 sider)
Artikler:
”Eksforsvarschef: Jeg er ikke ude i nogen form for personhetz” Politiken 23.10.2024 JACOB SVENDSEN (1,5 side)
”Eksministre siger nej til at deltage i Folketingets udredning af nederlaget til Taleban i Afghanistan” Politiken 23.10.2024 JAKOB HVIDE BEIM, FORSVARSREDAKTØR JACOB SVENDSEN (3 sider)
”Danmark skal være med til at sende et klart signal i Østersøen” 24. januar 2025 Berlingske ANDREAS LINDQVIST (2 sider)
Hjemmesider
https://danmarkshistorien.dk/open-online-course/lektioner/lektion-9-globale-tider-efter-1973/5-udenrigspolitik-fra-kold-krig-til-ny-europaeisk-og-global-uorden
(Udenrigspolitik fra kold krig til ny europæisk og global (u)orden) (7 sider)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Gr%C3%B8nlands_historie
(Grønland) (5 sider)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Erkl%C3%A6ring_fra_USA_om_Danmarks_h%C3%B8jhedsret_til_Gr%C3%B8nland,_4._august_1916
(Erklæring fra USA om Danmarks højhedsret til Grønland, 4. august 1916) (1 side)
https://danmarkshistorien.lex.dk/De_gr%C3%B8nlandske_modernister_ca._1930-1970
(De grønlandske modernister ca. 1930-1970) (3 sider)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland-vil-sikre-egne-interesser-fremlaegger-ti-aarig-udenrigspolitisk-plan
(DR.tv Grønland vil sikre egne interesser: Fremlægger ti-årig udenrigspolitisk plan) (4 sider)
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-er-danmark-klar-til-trump_501088
(Debatten 23.1.2025 fra 18:00-58:00 min.) (5 sider)
Dokumentar:
Dokumentar: Velkommen til frontlinjen: Vi kommer med fred (afsnit 1 fra 6:15-58:00 min.) (7 sider) https://www.dr.dk/drtv/se/velkommen-til-frontlinjen_-vi-kommer-med-fred_475669
Dokumentar: Den hemmelige krig (2006) Christoffer Guldbrandtsen (58:00) (8 sider)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-hemmelige-krig eller https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2673991800/den-hemmelige-krig
Beskrivelse:
I begyndelsen af 2002 blev danske specialstyrker sendt til Afghanistan for at deltage i krigen mod terror. En ny og aktiv linje blev dermed lagt i dansk udenrigspolitik. "Den hemmelige krig" undersøger, hvad de danske soldater foretog sig i Afghanistan, og på hvilket politisk grundlag. Filmens centrale spørgsmål er, hvorvidt danske soldater tog afghanere i fangenskab for efterfølgende at udlevere dem til amerikanerne på et tidspunkt, hvor den danske regering vidste, at amerikanerne ikke nødvendigvis overholdt Genève-konventionen?
Podcast:
Podcasten ”Olfert Fischer i Golfen” 26. maj 2023 (36 minutter) (5 sider) https://www.youtube.com/watch?v=pcJvKAXcQhA
I alt 66,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Velfærdsstaten i Danmark
Udviklingen af den danske velfærdsstat undersøges. Herunder især de væsentligste tiltage ift. lovgivning og de politiske forhold der spiller ind ift. de tidligste tiltag i slutningen af 1800-tallet frem til nutidens velfærdsstat. Der vil primært være fokus på den tidligere periode med principperne for at kunne modtage velfærd og de politiske reformer af velfærden fx socialreformen og Kanslergadeforliget samt Folkepensionen 1956, der perspektiveres kort til andre velfærdsmodeller.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder.
Materialer:
Frederiksen, Peter m.fl.:”Grundbog til Danmarkshistorien” Systime 2008 kapitel 8 side 182-192; kapitel 9 side 220-228 (20 sider)
Andersen, Lars: "Fra fattighjælp til velfærdsstat" Historieportalen. systime
(Kapitel 2 Den tidlige sociallovgivning (8 sider); Kapitel 3 "Sociallovgivningen i 1890érne" (5 sider); Kapitel 4 "Velfærden i krisetider" (11 sider); Kapitel 6 "Velfærdsstatens gyldne år" (10 sider)
Hjemmesider
https://kvindebiografiskleksikon.lex.dk/Regitze_Barner https://www.gravsted.dk/person.php?navn=regitzebarner https://www.frkbarners.dk/story
(hjemmesider til at undersøge "hattedamen" Regitze Barner) (3 sider)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Optakten_til_Kanslergadeforliget_i_januar_1933
(Optakten til Kanslergadeforliget i januar 1933) (2,5 sider)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Kanslergadeforliget_1933
(Kanslergadeforliget 1933) (1,5 sider)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Transskription_K.K._Steincke_taler_om_Kanslergadeforligets_socialreform_i_1934 (Transskription: K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934) (1 side)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Socialreformen_af_1933
(Socialreformen 1933) (2 sider)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Folkepension,_1956-
(Folkepensionen 1956 -) (5 sider)
Dokumentar:
https://auinstallation47.cs.au.dk/open-online-course/lektioner/lektion-7-verdenskrigsepoken-1914-1945
(kort introduktion til perioden 1914-1945) (1 side)
Historie om Danmark - afsnit 10 "Velfærd og kold krig" (DRTV) (10 sider)
Historien om de fattige 1-4 (afsnit 1) https://www.youtube.com/watch?v=U0yiQ5PMyfI (28.07 min.) (4 sider)
i alt 84 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kina - fra kejserrige til bokseropstand
Forløbet skildrer hovedtræk af kinesisk historie herunder udviklingen i samfundsstrukturer samt væsentlige historiske hændelser. Indledningsvis arbejdes med den tidlige kinesisk historie frem til år 1600, herunder kejserriget, samfundsindretningen, konfucianismen og mødet med europæerne. Dernæst arbejder vi med perioden 1600-1900 med nedslag i opiumskrigen, bokseropstanden, og kejserdømmets fald.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ globalisering
Materialer:
Frederiksen, Peter: ”Vores Verdenshistorie 1” Columbus1. udgave, 3. oplag 2021. s. 152-181
Bind 2, s. 212-228 (45 sider)
hjemmesider:
”Kinas historie del 1 Oldtiden og de første dynastier” Søren Vrist Christensen
https://www.youtube.com/watch?v=eK-kgz7u-P0 (18:33) (2,5 sider)
”Kinas historie del 2 - Tang-dynastiet, Djengis Khan, Marco Polo og Ming-dynastiet ” Søren Vrist Christensen
https://www.youtube.com/watch?v=UMmmsuP-MbU (20:04) (3 sider)
”Kinas historie del 3 - Opiumskrigene, taipingoprøret, bokseropstanden og kejserrigets fald” Søren Vrist Christensen
https://www.youtube.com/watch?v=JUgnQJTvHRk (23:59) (3 sider)
Kilder fra materialesæt:
Kobylinski, Hannah: ”Kinas historie 1” Gyldendal. 1976 side 104 – portræt af kejser Kubilai (1 side)
Batzlaff, Villi: ”Kinas sidste dynasti” Gyldendal. 1980. side 17 – skema over de lærdes grader (1 side)
Batzlaff, Villi: ”Kinas sidste dynasti” Gyldendal. 1980. side 29-30 – samtidig kinesisk observation (1878) om forholdene på distriktsniveau (1 side)
Batzlaff, Villi: ”Kinas sidste dynasti” Gyldendal. 1980. side 90 – fotografier; vejning og pakning af the (1 side)
I alt 57,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519949",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519949",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519949"
}