Holdet 2022 HiA/1n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kristoffer Werming Pedersen
Hold 2022 HiA/1n (1n HiA, 2n HiA, 3n HiA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget
Titel 2 Første verdenskrig
Titel 3 Industrialisering - DHO forløb
Titel 4 Kolonisering og oplysningstid
Titel 5 USAs historie - SRO forløb
Titel 6 Vikingetiden
Titel 7 Israels historie
Titel 8 2 Verdenskrig
Titel 9 Velfærdsstaten
Titel 10 Middelalder og Renæssance
Titel 11 Kronologiforløb og eksamensorientering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget

Forløbet om romerriget har fokuseret på begrebet bystat og og på at forstå grundtræk i Roms politiske system under republikken. Vi har talt om romernes grundlæggende værdier  og de konsekvenser, som Roms ekspansion medførste for det politiiske system.
Vi har talt om patron-klient forholdet og hvordan der tilsidst var få meget store patroner tilbage i toppen af det politiske system og hvordan det underminerede republikken.
Filmen vi så fokuserede specielt på overgangen fra republik til kejserdømme med nedslag ved Sulla, Cæsar og Augustus.


Materiale:
Carl-Johan Bryld:Verden Før 1914, side 36-66
Dokumentarfilm: ”Antikkens Verden 5 - Den romerske republik”
Thomsen, Rudi: Det augstæiske Principat, side 12-21. Kilden Monumentum Ancyranum.
Polyb: ”Romernes Statsforfatning”, taget fra Kragelund: Græske historikere, København 1981, side 108-126.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Første verdenskrig

Første verdenskrig:
I forløbet om første verdenskrig har vi arbejdet med alliancesystemet i Europa i tiden op til 1. verdenskrig og i forlængelse heraf krigsudbruddet og årsagerne til det. Vi har arbejdet med betydningen af krigsoplevelserne under første verdenskrig for den bredere kultur og samfundsforståelse. Vi har set på fredsslutningen efter første verdenskrig herunder Wilsons punkter og et kort med afstemningen i Slesvig.
Materialer:
Michael Klos: Den første verdenskrig, Systime 2004, side 9-31, 32-37 , 91-99, 157-167.
Henrik Jensen: Den sønderrevne baldakin, Gyldendal 2003, side 15-16, 44-53, 106-107
”Slagteriet” dokumentar fra CFU med fokus på livet i skyttegravene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Industrialisering - DHO forløb

Industrialisering – DHOforløb
Industrialiseringsforløbet ledte frem til at eleverne skulle skrive DHO med fokus på sociale forhold for landarbejdere og arbejdere i byen. Der er derfor under materiale angivet 3 tekster hvor hver elev kun har arbejdet med den ene alt efter hvilken opgaveformulering de valgte.
Forløbet har indledningsvist skulle give et overblik over Danmark efter grundloven i 1849 og de slesvigske krige. Fokus  har været på de økonomiske og sociale forandringer der sker i forlængelse af industrialiseringen, forfatningskampen og (ikke så grundigt behandlet) kvindernes frigørelse.
Vi har herunder behandlet hvilke grupper de forskellige politiske partier repræsenterede i perioden.

Materiale:
Peter Frederiksen mfl.: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2008, side 153-167, side 170-178.
DHO-tekster hver elev har kun læst en af disse 3:
Herman Bang: ”Strejken i Århus” i Claes Kastholm Hansen(red): Herman Bang Reportager, Gyldendal 1983, side 266-276
Herman Bang: ”Syerskernes fest” i Claes Kastholm Hansen(red): Herman Bang Reportager, Gyldendal 1983, side 238-244
Jeppe Aakjær: ”Et Spørgsmaal”, i Skive Folkeblad 17 Marts 1890.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kolonisering og oplysningstid

Kolonisering og oplysningstid
Forløbets første del har fokuseret på spaniernes opdagelse og erobring af den nye verden og det samtidige portugisiske handelsimperium. Dernæst er enevælden, merkantilismen og den britiske-franske rivalisering i 1700-tallet behandlet sammen med de oplysningstanker, der kulminerer i den franske revolution. Hovedfokus har været på oplusningstankerne.

Materialer:
Carl Johan Bryld:”Verden før 1914”, Systime 2011, side 157-178, 181-202 og 205-220
Den franske Nationforsamlings: Erklæringen om menneskets og borgernes rettigheder,1789 (husker desværre ikke hvor jeg har taget den, men I kan finde den under materialet til historieopgaven om oplysningstiden)
Gertrude Himmelfarb: “The idea of compassion, the British vs the french enlightenment”, I tidskriftet National Affairs fundet på
https://www.nationalaffairs.com/storage/app/uploads/public/58e/1a4/fc2/58e1a4fc2724c851277048.pdf  Gertrude Himmelfarb er en kendt konservativ historiker fra USA.
Sofia Coppola: Marie Antoinette 2006 – filmklip taget fra
https://www.youtube.com/watch?v=GOIlkCDzH4U
Flemming Kiilsgaard-Madsen:”Opdagelserne - kulturmøde eller kultursammenstød?” 3 sider Tekst 18 Columbus’  Santangelbrev og Tekst 26 De la vegas beskrivelse af Sepulveda.
Dokumentar : Børnemumierne i Andesbjergene
Dokumentar: BBC – the french revolution

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 USAs historie - SRO forløb

USA's historie
I forløbet har fokus været på hvordan historien huskes i eftertiden med USA som case.
Vi har derfor i  første del af forløbet læst om USA's  uafhængighedskrig og forfatning og derefter set på eksempler på hvordan amerikanernes har erindret forfatningen og specielt borgerkrigen.  Vi har talt om at synet på borgerkrigen har ændret sig i forbindelse med at andre grupper som f.eks sorte har fået større magt f.eks. i forbindelse med "Black lives matter" bevægelsen, der udfordrer dominerende fortolkning af borgerkrigen såsom den såkaldte Lost cause fortolkning af borgerkrigen.
Som afslutning på forløbet har eleverne skrevet SRO om Disney's Song of the South med forskellige problemformuleringer.

Materialer:
Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard: USA’s tilblivelse, Columbus 2019, side 50-62, side 66-72, side 207-208, side 240-242.
Filmklip: ”Schoolhouse Rock! "The Preamble" to the Constitution, music by Lynn Ahrens”
https://www.youtube.com/watch?v=0EfnNUt_nwY
Filmklip med barnestjernen Shirley Temple-Black fra filmen ”The littlest Rebel” (1935) fundet på https://kidsmusic.info/videos/427919  som et eksempel på lost Cause fortolkning af borgerkrigen
Caroline Randall Williams: “You Want a Confederate Monument? My Body Is a Confederate Monument”, New York Times 26. Juni 2020, taget fra https://www.nytimes.com/2020/06/26/opinion/confederate-monuments-racism.html
Elliot Jaspin: ”Burried in the bitter waters – the hidden history of racial cleansing in America, Basic Books 2007, side 1-13 (indledning) Der er delt flere cases fra bogen som ressourcerum til SRO.
Billedet fundet på https://jonmcnaughton.com/crossing-the-swamp/ er blevet sammenlignet med billedet side 70 i USA’s tilblivelse.
Dokumentarfilmen ”Southern Belle”, på filmens hjemmeside http://southernbellefilm.com/   har vi også set de tre ”Scholars Response” om ”The myth of the Southern Belle”, ”Justifications for Slavery” og ”Erasing Slavery from Secession”.
Oplæg om optakten til borgerkrigen.
Vi har set eksempler på racistiske billeder fra https://jimcrowmuseum.ferris.edu/antiblack/index.htm
Disney: Song of the South, film  fra 1946. (brugt til analyse i SRO)
I SRO’en har 2/3  af eleverne læst ’Song of the South’: Disney-filmen, vi aldrig får at se, fordi den er dybt racistisk.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Vikingetiden

Vikingetiden
Forløbet om vikingetiden har indledningsvist fokuseret på
1. sammenhængen  mellem kristningen og udvidelsen af kongemagten og kongemagtens motiver for at antage kristendommen i Danmark
2. vikingernes kultur og muligheden for at få viden om vikingetiden fra skriftlige og arkæologiske kilder.
Materialer:
Peter Frederiksen m.fl: Grundbog til Danmarkshistorien, side 27-35
Bjørn Matsen og Ole Bjørn Petersen: ”Vikinger indsigt og udsyn”, Systime 2006, side74-83, 94-99 og 100-112.
Dokumentarfilm om ”Jelling Monumentet” .
Ibn Fadlan om Vikingerne:
Taget fra http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/
Bilag 3: John af Wallingfords krønike (uddrag).
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/john-of-wallingfords-kroenike/
Taget fra et eksamenssæt i Roskilde.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Israels historie

Israels Historie:
Vi har arbejdet med konflikten mellem Israel og palæstinenserne – herunder forskellige faser i konflikten, hvor religion efter den iranske revolution har fået en større betydning i hele mellemøsten. Vi har set på parternes selvforståelse  og hvilken betydning mediedæknigen af konflikten har. Vi har talt om første intifada om fredsprocessen begyndelse.

Materiale
David Jano: Israel 1948-2015, Frydenlund 2015, side 13-70.
Johan Bender: ”Palæstinaproblemet: Krig , krise, fredsproces”, Gyldendal 1999, side 228-247
World Zionist Organization: If You will it, i is no dream. Taget fra https://www.youtube.com/watch?v=nH6TPP2SmlM
Ruben Salvadori: “Photojournalism behind the scenes”, taget fra https://vimeo.com/29280708




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 2 Verdenskrig

Anden verdenskrig
Forløbet har behandlet  anden verdenskrig med hovedvægten på nazisternes folkedrab på jøderne. Vi har behandlet ansvar og kendskab til forbrydelsernes omfang. Forløbet har også behandlet krisen i 1930'erne og de ideologiske modsætniger.

Materialer:
Carl Johan Bryld: Verden efter 1914, side 81-118, side 121-146.
Karl Christian Lammers: Vejen til Auschwitz,  Gyldendal 2000, tekst 6, 7, 12, 13 og 24 svarende til siderne 62-64, 74-76, 91
Det var tyskerne, der gjorde det  26. april 1996 Weekendavisen Sektion 3 (3._sektion,_Bøger) Side 3 ,Frank Esmann.
Tre antisemitiske tegninger fra Elvira Bauer: Bilderbuch für gross und klein”, 1936
Oplæg om faser i jødeforfølgelsen baseret på Lammers

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Velfærdsstaten

Velfærdsstaten
Efter en indledende tidslinje over velfærdstaten præsenteret i et læreroplæg har vi brugt Mørchs artikel som udgangspunkt for det videre arbejde med velfærdsstaten med fokus på velfærdsstaten og dens udfordringer. Mørchs hypotese om at velfærdstaten vil forsvinde, da der efter den kolde krigs sammenbrud ikke længere er brug for en kommunistforsikring.
Vi har talt om velfærdsstatens demografiske udfordringer, betydningen af kvindernes frigørelse og betydningen af velfærdsmodeller  og begrebet konkurrencestaten.
Vi har indlednistvist også læst om den kolde krig

Materialer:
Carl Johan Bryld: Verden efter 1914,  Systime 2008, side 149-180 og 232-242 (afsnittet handler blandt andet om de tre velfærdsmodeller.
Peter Frederiksen m.fl: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2006, side 295-303 (om historisk metode)
Gunnar og Alva Myrdal: Krise i Befolkningsspørgsmaalet, Forlaget Martin 1935,uddrag fra siderne 268-270, 272-276 og 281-283
Søren Mørch: Velfærdstaten - en moderne spøgelseshistorie, Fra Klaus Petersen(red.): 13 historier om den danske velfærdsstat, Syddansk universitetsforlag 2003, side 71-80.
Ole Birk Olesen: Taberfabrikken, Peoples Press 2007, side 56-72.
Tre små film om prævention, p-piller og abort fra danmarkshistorien.dk – de er dog nu taget ned nu, men i må stadig gerne perspektivere til dem.
Danske Kvinders Adresse til Regering og Rigsdag den 5. Juni 1915. Kvinden og Samfundet, nr. 12, Årgang 31, 1915 fundet i Dorte Chakravarty og Hanne Mortensen: De danske kvindes historie, systime 2014, side 125.
Kong Christian d 10 svar på ovenstående adresse. Fundet i Dorte Chakravarty og Hanne Mortensen: De danske kvindes historie, systime 2014, side 125.
Socialdemokratisk valgplakat fra 1950 og Hans Bondes kommentar til den. Taget fra Hans Bonde: Fordi du fortjener det, Gyldendal 2013, side 235.

Brugt som eksamenssæt i undervisningen:
Velfærdsstaten
Bilag 1: Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften. 1956
Bilag 2: Socialdemokratisk valgplakat fra 1950 og Hans Bondes kommentar til den. Taget fra Hans Bonde: Fordi du fortjener det, Gyldendal 2013, side 235.
Bilag 3: Lærke cramon: Statens tavse opgør med kvindefrigørelsen, Artikel fra Information, 16/03-2013
Bilag 4: Troels Heeger: Interview med Louise Perry, Berlingske tidende 6. august 2022
Bilag 5: Danmarks statistik: 60 år i tal, 2008, fundet på http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/12433/tresaar.pdf





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Middelalder og Renæssance

Middelalder og renæssance

Forløbet har set på middelalder først og dernæst renæssance; herunder reformationen.
Dernæst har vi sammenlignet  de to perioder og talt om overgangen fra middelalder til renæssance med særlig vægt på hvordan bogtrykkerkunsten er med til at ændre kulturen til en skriftligt orienteret kultur. Vi har talt om de øvrige nybrud med hovedvægten på renæssancens kunst og menneskesyn frem for de religiøse konflikter.


Materialer:
Carl Johan Bryld: Verden før 1914, Systime 2011,  side 69-100 og side 123-154
Niccolo Machiavelli: Fyrsten bog 14-18,  (italiensk original 1513)  fundet i Fritz Wolter: Fyrsten, Helikon 2008 2.udgave, side 89-105.
Saxo: Gesta Danorum, Bog 14 kapitel 21 -  Absalon vælges til biskop af Roskilde, oversat af Peter Zeeberg, side 245 og 247 (side 246 er latinsk original!)
Søren Mørch (red.): ”Skriftlighed” i Det europæiske hus bind 1 - civilisationen, Gyldendal 1991, side 42-70.
Giovanni Rucellai: Den guddommelige nåde, 1464, uddrag taget fra Sanne Stemann Knudsen og Kim Beck Danielsen: Renæssancen, Systime 2005, side 25-26.
Leon Battista Albertis ligtale over sin hund, 1472, uddrag taget fra Sanne Stemann Knudsen og Kim Beck Danielsen: Renæssancen, Systime 2005, side 27-29.
Jan Lindhardt: Renæssancen og vor tid, 1992, uddrag taget fra Sanne Stemann Knudsen og Kim Beck Danielsen: Renæssancen, Systime 2005, side 198-200.

Billeder - ud over dem fra bøgerne:
Perugino: Kristus giver Skt. Peter nøglen til himmerige.
Rafael: Skolen i Athen.
Tizian: Den himmelske og den jordiske kærlighed.
Tizian: Spainen redder religionen.
Rafael: Parnasset, 1510
Sandro Botticelli: Pallas og kentauren, 1482
Giotto Ognissanti: Maesta
Bronzino: Isabella de Medici
Fillippo Lippi: Madonna og barnet med 2 eng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kronologiforløb og eksamensorientering

Bemærk: Der kommer ikke et eksamensspørgsmål til kronologiforløbet

Vi har trukket store linjer op og lavet tidslinjer efter flere forskellige kriterier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer