X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HiA/1x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jens Risbjerg
Hold
2022 HiA/1x (
1x HiA
,
2x HiA
,
3x HiA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetid og introduktion til Historie
Titel 2
Danmark bliver moderne
Titel 3
Den kristne middelalder og reformationen
Titel 4
Romerriget
Titel 5
Kina under kommunismen
Titel 6
Folkedrab - Europa 1918-45
Titel 7
Grønland fra koloni til rigsfællesskab
Titel 8
Oplysningstiden og den franske revolution
Titel 9
Sygdomme i Danmark
Titel 10
Verden efter Den Kolde Krig
Titel 11
Det moderne Grønland
Titel 12
Forløb#9
Titel 13
Forløb#10
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetid og introduktion til Historie
I skal have viden om:
Grundlæggende kildekritik
Overgangen til kristendom
Periodisering
Indhold
Kernestof:
Kronologi_intro_hist (2).docx
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 44
Frederiksen. m.fl.
Vores danmarkshistorie, introduktion.pdf
Vågn op.docx spm_vores historie.docx Rytterstatue.docx
Fra fortid til historie, 28-33
Fra fortid til historie kap 2 (2) (2).pdf
Monumenterne i Jelling
SPM Jelling.docx Gruppearbejde.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark bliver moderne
I skal have viden om:
Kampen for indførelse af demokrati
Demokratier efter 1849
Forfatningskampen
Andelsbevægelse og leveforhold på landet
Leveforhold i Danmark under industrialiseringen.
Kunne analysere forskellige sociale gruppers interesser.
Perspektivere til nutiden i andre lande.
Inddrage relevant viden fra DHO forløbet.
Indhold
Kernestof:
Dansk og historie. Grundbog til DHO forløbet; sider: 106-111
Dannebrog - myten om himmelfaldet i 1219
DANSK OG HISTORIE Grundbogtil DHO-forl0bet; sider: 116-123
Holst og Mazanti Sørensen.
Langt højere bjerge
Olaf Søndberg: Den Danske Revolution. Systime. 1999 Side 19-21.
opg_den gang jeg drog afsted.docx
Historien om Danmark 8
Historien om Danmark 10_1del.docx
Junigrundloven 1849 og demokratietword.docx
Grundloven - vedtagelsen af Danmarks første grundlov i 1849
18_49_1953_grundloven.docx
Grundbog til Danmarkshistorien; sider: 146-147, 153-167
Frederiksen. m.fl.
Histo_om_DK_10_2del.docx
6 grupper.docx
Lov om Alderdomsunderstøttelse.docx
Mørch, Søren: Danmarkshistorie 1880-1960 hovedlinjer og kilder. Gyldendal, 1984. Side: 104-106.
Det industrielle Danmark (1).pdf
Læs vedhæftede.
Sammellign de 2 familieres leveforhold (2).docx
Fokus 3_Fra verdenskrig til velfærdssamfund.pdf
Matrixfokus48ff .docx
Det Socialdemokratiske Arbejderpartis 1888-program
1888_opg.docx
fokus 3_50ff.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Den kristne middelalder og reformationen
Eleverne skal:
Have kendskab til troens betydning i middelalderen
Redegøre for de væsentligste forskelle mellem katolicisme og protestantisme
Kunne analysere årsagerne til reformationen.
Vurdere konsekvenserne af reformationen.
Faglige mål:
-Dokumentere viden om forskellige samfundsformer
-Forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
-Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien.
Indhold
Kernestof:
Fokous 1 side 105-108 (kun til øverst anden spalte).
Skriveøvelse Øm Klosters Krønike.docx
Middelalderen historie, Religion, litteratur og kunst side 17-24 (til korstog)
middelalderen.docx
Thomsen, Bente: At sky det jordiske. Side 51-57.
Mennesket i middelladeren (DR2).docx
Steen Beck Europa. ¨81-85
Beck_Europa_78-85.pdf
Bogtrykkets betydning for reformationens indførelse, ca. 1450-1536
Jan Hus CFU-login
Verden før 1914 (udleveret bog). Læs kilde 7,8,9 og 12 på side 135-37 og 142.
Kilder_Reformation og modreformation.docx
Reformation og renæssance
Forordning om Sabbatens og andre helligdages tilbørlige helligholdelse, 12. marts 1735
Reformationens virkninger i samfund og kultur, 1523-1660
At skabe et luthersk samfund - betydningen af Luthers Lille Katekismus og De Ti Bud i Danmark efter reformationen
DRTV - Den sorte skole: Reformationen
Reformationen i eftertiden (2).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Romerriget
Eleverne skal have kendskab til:
Roms fremkost som magtfaktor i Middelhavet
Roms styreform under republikken
Sociale forhold i Romerriget
Slaverne i Romerriget
Årsager til rebublikkens undergang
Pax Romana
Årsager til Romerrigets opløsning.
Indhold
Kernestof:
På sporet af Romerriget (Jepsen Steg); sider: 7-11, 28-33, 38-43, 49-54, 61-64, 81-83, 87-88, 91
Kortopgave.docx
Asterix.docx
spm doku republikken.docx
På sporet af Romerriget (Jepsen Steg): side 34-37
Opg_cicero_2x.docx
Spørgsmål til På sporet af Romerne side 61.docx
Monty Python What have the romans ever done for us YouTube
Romerrigets Historie. Fremstilling og klder (Carlsen); sider: 77-85
CFU-login
elev_https_gladiator.docx
På sporet af Romerriget (Jepsen Steg): side 111-113
Arven fra Romerriget.docx
Seneca pSR 105.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kina under kommunismen
Eleverne skal have kendskab til:
Kinas forhold til omverdenen i perioden
Kinas forskellige styreformer i perioden
Den politiske og økonomiske udvikling i Kina fra 1949-2020 med fokus på perioden under Mao.
Knytte udviklingen under Mao til totalitarisme.
Kommunistpartiets brug af historien
Brud og kontinuitet i Kinas moderne histore
Indhold
Kernestof:
Vores Verdenshistorie bind 2; sider: 214-228
Vores Verdenshistorie 2.docx
Map of China under the Qing: Late Imperial Times, 1900 | TimeMaps
4 spørgsmål til Vores Verdenshistorie 235.docx
Kina - fra Kejserdømme til kapitalisme; sider: 77-78, 80-86
Vores Verdenshistorie bind 3; sider: 237, 242-250
Kina fra Kejserdømme til Kommunisme1 (1).pdf
Kilde 29
Kinas store sorte hul – Kulturrevolutionen
propagandabilleder.docx
Kinaforløb_kompendium (1).pdf
Dokumentar Kina 1949-19722.docx
Beijing silent as tight security surrounds Tiananmen Square anniversary
Kina 1989.docx
Kilder kulturrev.docx
Arven fra Quing.docx
Kineserne bliver rigere og rigere - men fattigere på frihed. 4. november 2017 Flensborg Avis
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Folkedrab - Europa 1918-45
Versaillestraktaten
Nazisternes magtovertalelse
Holocaust faser.
Folkedrab i eftertiden.
Indhold
Kernestof:
Verden efter 1914; sider: 89-110, 121-136, 140-146
Arbejdsspørgsmål efter 94_99.docx
”Vejen til folkedrab” Berlau, Solvej (m.fl.); sider: 14-20, 24-29
opg1.docx
Spørgsmål til Verden efter 1914 side101 (5).docx
Kilder 3 rige.pdf
Læs tekst 11 + 29-31.
Tekst 29_31.docx Tekst 11.docx
Jødeaktionen og evakueringen af danske jøder i oktober 1943
Se filmen i kapitler
https.docx
Hvordan så man på jøderne i Danmark inden besættelsen 9.docx
Vidner theresienstadt.docx
Hvordan foregik Tysklandsbesættelse af Danmark.docx
Én såret i russisk angreb mod ukrainsk infrastruktur i Dnipro
Sydafrika.docx
Ingen nødhjælp når frem til det nordlige Gaza_ Sul (ea1e0058).pdf
Hamas gemmer sig bag.pdf
OpgaveN_konst.docx
Hvilke anklager rejser Sydafrika imod Israel.docx
Ekspert: Sydafrika præsenterede en stærk sag mod Israel, men ikke uden svagheder. 13. januar 2024 Information
Ingen nødhjælp når frem til det nordlige Gaza: Sulten dræber os. Avisen Danmark 29/2 2024.
FN-organ: Israel nægter at lade os sende mad til det nordlige Gaza. Israel vil ikke lade FN-flygtningeorgan sende mad til det nordlige Gaza, lyder det fra FN. Herning Folkeblad. 24/4 2024.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Grønland fra koloni til rigsfællesskab
Forlæbet omfatter viden om
Danmark som kolonimagt
Grønland under 2. verdenskri
Grønlands modernisering
Thule-sagen
Grønlændere som historieskabende eller historieskabt
Historiebrug
Indhold
Kernestof:
Undskyld. Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid (Færk, Winnie); sider: 36-53
DRTV - Historien om Grønland og Danmark: Et lukket land
Augo Lynges tale til Folketinget 1953
DRTV - Historien om Grønland og Danmark: Det nye Grønland
Thulesagen – sag om forflyttelse af beboere | lex.dk – Den Store Danske
Dagens løgn: Vi har ingen aftale med USA om atomvåben
Flere sider af KS. Grønland; sider: 74-76, 78
7 slags historiebrug.docx
Aktivist om overmalede statuer i Nuuk og København: For mig handler det ikke om et opgør med danskerne. 3. juli 2020 Information
Flertal vil beholde Hans Egede på fjeldtoppen. 22. juli 2020 Dagbladet Køge
Grønlands Statistik
Vejen til grønlandsk løsrivelse er lang. 26. marts 2021 Kristeligt Dagblad
HC Hansens brev 1957
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Oplysningstiden og den franske revolution
Eleverne skal opnå en forståelse for:
- Oplysningstidens tankeverden (gerne i sammenligning med middelalderen!)
samfundsmæssige forandringer
- Forskellige typer revolutioner (Sammenligning med russiske)
- viden om forskellige samfundsformer
- eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
-forløbet af den franske revolution
-Diskutere konsekvenser af revolutionen
Indhold
Kernestof:
Fokus 2 side 34-39
Fokus 2: 39-44
"Verden før 1914 - i dansk perspektiv." Carl-Johan Bryld Systime; sider: 211-228
Napoleon og Den Franske Revolution #1: Dårligt vejr og dyre krige banede vej for Den Franske Revolution
spm 2del podcast.docx
I er historikeren.docx
tegneseriE.docx
slagmark.pdf
GrundlovsopgaveN.docx
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 2. Brydningstid. Columbus 2021. side 99-101. (Spring kilde 31 over).
vi stiller om (2).docx
Olsen (m.flk.) Ca ira. Revolutionens gang. Frankrig 1789-95. Side XX.
straffemidler side6.php
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Sygdomme i Danmark
I skal kunne:
Sammenligne epidemier
Forstå skiftende årsagsforklaringer.
Forstå samfundsudviklingens (herunder særligt den teknologiske udvikling) betydning for epidemierne
Forstå epidemiernes betydning for samfundsudviklingen
Se sociale forskelle ift epidemierne
Indhold
Kernestof:
Den spanske syge på genbesøg?
DRTV - Død og pine: Lægevidenskabens Historie: Dødelige epidemier - fra pest til tuberkulose
opg (33).docx
Pesten som straf.docx
Pest i middelalderen
Individuelt eller par.docx
Kompendium_Sygdommens videnskab.pdf
Gå ned til side 13 i PDF dokumentet. Hvor der står 4. konsekvenser af pesten i Europa og Danmark (markeret med gul). Læs derefter side 62-66 og 69-71 i dette kapitel 4.
Vi snakker AI og der er tid til hjemmeopgaven.
Pestens konsekvenser.docx
Pokker, Pest og Piller side 42-48 & 60-61. (Begynder på side 21 i pdf filen (overliggeren). Bemærk I skal springe side 48 (fra midten) og 49 over.
Vaccines 101: Origin of Vaccines
Opg.docx
Hvorfor vaccinerer vi egentlig vores børn? – Læger Formidler
2spm.docx
Kolera - symptomer, behandling og forebyggelse af kolera
Koleraepidemien i København 1853 _ faktalink (1).pdf
opg_opLÆG.docx
Lektie.docx
Tuberkuloselovene.docx
CFU-login
Når epidemierne ændrer familiealbummet: Kresten blev gift med sin afdøde kones søster
Spørgsmål til Døden tager de unge.docx
opg_nårepidemeierne rammer.docx
Den Spanske Syge var relativt mild i Danmark og ramte på mystisk vis de 20-40-årige hårdest
Hiv og aids | Faktalink
Fra dødelig bøssepest til kronisk sygdom. Dagens Medicin. nr. 9. 25/3 2011.
Jens Peter overlevede sin egen dødsdom. Dagbladet. 11/6 2016.
Debat_ 40 år med aids og stadig ingen vaccine (e84fd019).pdf
The next outbreak? We're not ready
TED_talk_B_Gates.docx
Danmark Lukker.docx
Regeringen lukker Danmark: Nu skal vi stå sammen. 12. marts 2020 Politiken
40 år med aids og stadig ingen vaccine. Politiken. 14. juni 2021.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Verden efter Den Kolde Krig
Indhold
Kernestof:
Overblik. Side 158-161 og 165-167
Vores Verdenshistorie bind 3; sider: 255-274
Address Before a Joint Session of the Congress on the State of the Union.docx
Kilde: Udtalelse af Ratko Mladic ved indtagelsen af Srebrenica
Speeches That Defined a Presidency: "A New World Order"
Opgave til Bush.docx
vores verdens historie 264ff (1).pdf
Gapminder
opgave.docx
På Sporet af den kolde krig.pdf
På Sporet af Den Kolde Krig (Strand); sider: 100-106, 113-119
Sedler.docx
tekster_aktuelt.docx
Hvad er hybridkrig? Forstå Ruslands hybridkrig i Norden
opg.docx
Parisaftalen.pdf
Parisaftalen.docx
Biden om krigen i Ukraine (2024)
Leder_ Tilbage til München (ea99ce95) (1).pdf
Tilbage til München. Politiken14/2 2025.
KOMMENTAR_ Trump kan vise sig nyttig (ea718fc3).pdf
historiebrug - forskellige former (3) (1).docx
Neville Chamberlain: The peace of our time
München.docx
Kina politik økonomi samfund.pdf
Læs afsnit 7.2 og 7.4. Overvej om Udviklingen som besrevet i 7.2 var positiv eller negativ set med "Vestens" øjne. I 7.4 overvej om Kinas relationer til nabolandene primært er positivt eller negative.
Integration i bredden - Samfundsfag
Integration i dybden - Samfundsfag
Kina: Politik, økonomi og Samfund. 3. udg.
kina og omverdenen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det moderne Grønland
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#9
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#10
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519954", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519954", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519954" }