Holdet 2022 HiA/1x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jens Risbjerg
Hold 2022 HiA/1x (1x HiA, 2x HiA, 3x HiA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid og introduktion til Historie
Titel 2 Danmark bliver moderne
Titel 3 Den kristne middelalder og reformationen
Titel 4 Romerriget
Titel 5 Kina under kommunismen
Titel 6 Folkedrab - Europa 1918-45
Titel 7 Grønland fra koloni til rigsfællesskab
Titel 8 Oplysningstiden og den franske revolution
Titel 9 Sygdomme i Danmark
Titel 10 Verden efter Den Kolde Krig
Titel 11 Det moderne Grønland
Titel 12 Forløb#9
Titel 13 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Danmark bliver moderne

I skal have viden om:

Kampen for indførelse af demokrati
Demokratier efter 1849
Forfatningskampen
Andelsbevægelse og leveforhold på landet
Leveforhold i Danmark under industrialiseringen.
Kunne analysere forskellige sociale gruppers interesser.
Perspektivere til nutiden i andre lande.
Inddrage relevant viden fra DHO forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den kristne middelalder og reformationen

Eleverne skal:

Have kendskab til troens betydning i middelalderen
Redegøre for de væsentligste forskelle mellem katolicisme og protestantisme
Kunne analysere årsagerne til reformationen.
Vurdere konsekvenserne af reformationen.


Faglige mål:
-Dokumentere viden om forskellige samfundsformer
-Forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
-Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Romerriget

Eleverne skal have kendskab til:

Roms fremkost som magtfaktor i Middelhavet
Roms styreform under republikken
Sociale forhold i Romerriget
Slaverne i Romerriget
Årsager til rebublikkens undergang
Pax Romana
Årsager til Romerrigets opløsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kina under kommunismen

Eleverne skal have kendskab til:
Kinas forhold til omverdenen i perioden
Kinas forskellige styreformer i perioden
Den politiske og økonomiske udvikling i Kina fra 1949-2020 med fokus på perioden under Mao.
Knytte udviklingen under Mao til totalitarisme.
Kommunistpartiets brug af historien
Brud og kontinuitet i Kinas moderne histore
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 8 Oplysningstiden og den franske revolution

Eleverne skal opnå en forståelse for:
- Oplysningstidens tankeverden (gerne i sammenligning med middelalderen!)
samfundsmæssige forandringer
- Forskellige typer revolutioner (Sammenligning med russiske)
- viden om forskellige samfundsformer
- eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
-forløbet af den franske revolution
-Diskutere konsekvenser af revolutionen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Sygdomme i Danmark

I skal kunne:

Sammenligne epidemier
Forstå skiftende årsagsforklaringer.
Forstå samfundsudviklingens (herunder særligt den teknologiske udvikling) betydning for epidemierne
Forstå epidemiernes betydning for samfundsudviklingen
Se sociale forskelle ift epidemierne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Det moderne Grønland

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer