Titel
4
|
Pandemier/epidemier
Forløbet omhandler udvalgte pandemier og epidemier fra Antikken til i dag med i især disse fire sygdomme: pest fra Antikken til 1711 (pest i Antikken, Den sorte Død, Sørbymagle i 1665, pest ved Østersøen 1708 til 1711), kopper, kolera og Den spanske Syge. Desuden har vi udblik til Corona/Covid-19.
Forløbet indsætter pandemierne/epidemierne i deres samtid med fokus på mulige årsager og konsekvenser af den enkelte pandemi for såvel det enkelte individ, som på samfundsplan, herunder håndteringen af sygdommen i de enkelte epidemier. Vi arbejder også med, hvordan pandemierne forandrer de ramte samfund f.eks. i forhold til sygdomsbekæmpelse, lægevidenskabens udvikling, samfundsstrukturer og teknologi. I forbindelse med især Den sorte Død og Corona-pandemien ser vi også på, hvilke befolkningsgrupper der lastes for sygdommens opståen og udsættes for forfølgelser.
I forløbet arbejdes med en del kildematerialer, herunder forordet til Boccaccios Decameron, et udvalgt år af præsten Mads Proms beskrivelser af pesten i Sørbymagle i midten af 1600-tallet, nemlig året 1656 samt ”Forordningen om koppevaccination”, 3. april, 1810.
I forbindelse med kopper ser vi på, hvilke konsekvenser det kan have, når en sygdom bringes fra verdensdele med en vis modstandskraft til en verdensdel helt uden immunitet mod sygdommen (Europa/Afrika til Amerika). Desuden har vi fokus på betydningen af den engelske læges Edvard Jenners udvikling af vaccination mod kopper i slutningen af det 18. århundrede og hvorledes koppevaccinens udbredelse i Danmark-Norge støttes fra højeste sted med netop "Forordning om koppevaccination", 3. april, 1810 ligesom vi ser på I forbindelse med kolera taler vi om, hvorledes teknologiske forandringer afhjælper sygdommen, her særskilt kloakering i byerne.
Hovedformålet med forløbet er at skabe oversigt over epidemiske sygdommes betydning for de ramte samfund/det enkelte menneske.
Forløbet er en del af studieretningstoningen i forhold BtA, som en del af klassen elever har.
Forløbet inddrager følgende faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Materialer:
Kristian Iversen: ”Derfor historie. Teori og metode i brug”, Columbus, 2022, s.36-42, s.52-60, s.70-72n., (indtil ”Den langsomme strategi”), s.74 n.-77
Carl-Johan Bryld: "Verden før 1914", Systime, 2008-2011, s.91m.- 100,
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til Danmarkshistorien", Systime 2006-2008, , s.85-86, s.97-99 m., s.109 (indtil "anno 1647"), s.111-112 1. spalte (vi læser hele "anno 1656")
”Da pesten ramte København”, Berlingske Tidende, 23. marts, 2020 (Pest 1708-11)
https://www.berlingske.dk/kultur/da-pesten-ramte-koebenhavn-ejerens-kone-og-datter-var-allerede-doede (I har den som fil)
"For 100 år siden var Danmark også ramt af pandemi", Dr.dk, 19. marts, 2020, https://www.dr.dk/historie/100-aar-siden-var-danmark-ogsaa-ramt-af-pandemi-mathilde-blev-kun-35-aar
"Corona lukker landegrænser og skaber fremmedhad", Politiken 28. marts, 2021 https://politiken.dk/udland/art8143047/Corona-lukker-landegr%C3%A6nser-og-%C3%A5bner-for-fremmedhad (I har den som fil)
Forord til Boccaccios Dekameron (hentet fra http://www.historiensverden.dk/kilder/kildetekster_til_middelalderen/den_sorte_doed/pesten_i_1348/pesten_i_firenze_i/ +
http://www.historiensverden.dk/kilder/kildetekster_til_middelalderen/den_sorte_doed/pesten_i_1348/pesten_i_firenze_ii/) (I har den som en samlet fil)
Kildeintroduktion til Forordning om Koppevaccination, 3. april, 1810 + Forordning om Koppevaccinantion 3. april 1810 (uddrag) https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/forordning-om-koppevaccination-1810/
Podcast og filmisk materiale:
"Epidemier former vores historie", Weekendavisen, 20. april, 2020
https://www.weekendavisen.dk/2020-16/24spoergsmaal/epidemier-former-vores-historie
"De helt store dræbere", afsnit 3, Kopper, https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/de-helt-store-draebere-34-kopper
"Danmark på vrangen", afsnit 5, (CFU-lån)
"Pest over Europa", del 1, DRKultur, 2011, (CFU-lån)
"De magiske vacciner", 2004, (CFU-lån), uddrag
"Døden tager de unge. Historien om den spanske syge" https://www.dr.dk/drtv/program/doeden-tager-de-unge-_-historien-om-den-spanske-syge_361234
|