Holdet 2022 IdC/bu1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anna Buur Trads, Morten Bo Eriksen, Thomas Peter Zaremba Andersen, XLouise Børresen Hvilsom
Hold 2022 IdC/bu1 (1bu IdC, 2bu IdC, 3bu IdC 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Cha-cha-cha
Titel 2 Inkluderende basketball
Titel 3 Jive
Titel 4 Pickleball
Titel 5 Træningsprojekt (opstart)
Titel 6 X-fit + træningsprojekt
Titel 7 Træningsprojekt
Titel 8 Jive
Titel 9 Volleyball
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Cha-cha-cha

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og Cha-cha-cha i særdeleshed. Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans (rytme, stil, føring og bevægelsesmuligheder), og I skal kunne anvende disse i jeres dans. I vil være inddelt i grupper, hvor I skal danse med forskellige partnere).
Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder:
Grundtrin
Fatning (dansefatning og håndfatning)
Følgende variationer:
New Yorker
Hand to Hand
Spot Turn
Alemana drejning
Alemana drejning til skift i casino
Variationerne sættes sammen til en fælles dans - en casino.

Derudover:
Turkish Towel
Triple lockstep
Chase Turns
Promenade three chasse

2) I skal i grupper á 5 par udvikle en seværdig koreografi, der appellerer til publikum ved brug af innovative processer.

Litteratur
Thomas Skadhede et al: Yubio C/B (2022), s. 1295-1301: Vild med dans: standard og latin + cha-cha-cha.
De 4 grundelementer i Dans for 2 (note)
Labans bevægelseslære, light version (note)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Inkluderende basketball

INKLUDERENDE BASKETBALL, C-NIVEAU

Faglige mål:
1. Viden
- Eleven kan redegøre for læringstrinmodellen og spilfasemodellen med særligt fokus på faserne: ”Grundspil” og ”Gennembrudsspil”
- Eleven kan redegøre for centrale regler i basketball.
- Eleven kan redegøre for grundlæggende principper i spacing, cut (backdoor og frontcut), samt Screening on the ball ( ”Pick’n’roll”).


2. Færdigheder
- At eleven kommunikerer tydeligt verbalt/nonverbalt, hvor han/hun gerne have bolden (kalde, løb, signal med hænder).
- At eleven kan gøre sig spilbar i en spilsituation via cuts (V-cut, backdoor cut og front cut) med: temposkift og retningsskift, således spilleren frigør sig af sin modstander.
- At eleven kan bidrage til at teamet kommer til gode scoringsmuligheder.

At eleven tilegner sig færdigheder inden for:
- To-håndsaflevering
- Pivotering
- Lay-up
- Stående skud fra tæt afstand
- Spacing/cuts
- ”Pick and Roll” i forbindelse med screening on the ball sammen med en holdkammerat imens spillet er i gang.

Forsvarsspillet er nedtonet i forløbet. Forsvarsmæssigt har der særligt været fokuseret på personlig opdækning og forsvarende forsvar, og at forsvaret ikke spiller for aggressivt.


Litteratur (praksisteori):
- Skadhede, Thomas et al: Yubio (2022): s. 443-444: Læringstrinmodellen
- Basketballs historie, regler: Yubio (2022) s. 543-541
- Egne note om spilfaser og kompetencer i spilfaser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jive

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og jive i særdeleshed. Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans (rytme, stil, føring og bevægelsesmuligheder), og I skal kunne anvende disse i jeres dans. I vil være inddelt i grupper, hvor I skal danse med forskellige partnere).

Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder:
a) Fundamentsfasen:
• Grundtrin https://www.youtube.com/watch?v=M_oc8-prA-4&feature=youtu.be
• Fatning (dansefatning og håndfatning)
Følgende variationer:
•Dame drejning (under armen drejning) https://www.youtube.com/watch?v=QQiiaNpvDJ0&feature=youtu.be
•Chasse til siden (bliv ude)  https://www.youtube.com/watch?v=PNWE2n7NIwY&feature=youtu.be
•American spin https://www.youtube.com/watch?v=LV6iBh6lAqU
•Stop and go (Damen ind i armen). https://www.youtube.com/watch?v=NrE0T0b1yLc
•Bytte hånd bag om ryggen (efter halv damedrejning). https://www.youtube.com/watch?v=5RgAK5gsnbc
•Damedrejning med til skift i casino

b) Variationerne sættes sammen til en fælles dans (casino).
Damedrejning med chasse til siden, american spin, Stop and go, Bytte hånd bagom ryg. Damedrejning med skift til ny partner.

c) Som afslutning på forløbet skal I i faste par skabe en koreografi, hvor I inddrager kendte samt mindst 2 nye variationer under brug af innovative metoder.
Ideer til variationer/tricks:
• Sliding doors https://www.youtube.com/watch?v=WZmHNV28bxI
• Mooch step. https://www.youtube.com/watch?v=yONRWts0sCA
• Kick ball change https://www.youtube.com/watch?v=6_r479DPACk&feature=youtu.be
• Kick 1 (spark gennem benene). https://www.youtube.com/watch?v=2_be-F7A5ss&feature=youtu.be
• Kick 2 (drunken sailor) https://www.youtube.com/watch?v=M0GC_whXpU0

Litteratur:
Thomas Skadhede et al: Yubio C/B (2022), s. 1302--1303: Vild med dans: standard og latin + cha-cha-cha.
De 4 grundelementer i Dans for 2 (note)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Pickleball

Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter.

Formål praktisk:
• Eleverne skal tilegne sig færdigheder i og viden om net/vægspil. Dette med afsæt i spillet Pickleball.

Færdigheder:
• Eleverne skal teknisk hensigtsmæssigt kun udføre slagene: Serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), 3’rd drop shot, flugtning, (smash, lop) og dink
• Elever skal kunne udføre en forhåndsslag og baghåndsslag og med relevant benarbejde kunne placere sig hensigtsmæssigt i forhold til slaget.
• Eleverne kan anvende viden om pickleball til taktisk at placere bolden hensigtsmæssigt i spillets forskellige faser.
• Kunne udnytte deres viden fra parathedshjulet til at agere hensigtsmæssigt i spilduellerne (ketcherstilling, forspændingsfald, spilcentrum, balance og anticipation).

Viden:
• Eleverne opnår viden om spilfaserne: Startfase, spilfase (herunder mellemspilsfase og åbningsfase) og slutfase i net/vægspillet pickleball.
• Eleverne opnår viden om parathedshjulet.

Praksisteori
• Yubio (2022) 438- 440+443-444. Net-vægspil og læringstrinmodellen.
• Supplerende note af TA med fokuskort til de forskellige slag og parathedshjulet.
• Anders Bergholdt: Regler til pickleball (PDF, 1 side)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Træningsprojekt (opstart)

Færdighedsområde:
Klassiske og nye idrætter.

Discipliner:
Styrketræning og løb.

Formål:
At eleven bliver i stand til at kunne udarbejde, gennemføre, justere og målrette eget træningsprogram, herudover kunne reflektere over motivation og træningens effekt.  

Indhold:
Gennemførsel af politiets test (starttest). Inspirationstræning til forbedring af de 5 tests (aerob træning, anaerob træning og styrketræning. Teorimodel med opstart af træningsrapport, herunder sundhedsmålinger: Blodtryk, livvidde, BMI, fedtprocent og hvilepuls.

Opstart på træningsrapport:
1) Formuler dig selv som case.
2) Analyser din fysiologiske profil.
3) Udarbejd et målsætnings- og værdiskema med dine overordnede mål, mission og værdier.

Litteratur:
Skadhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B (2022)”, s. 132-134 (træningsprojekt, sundhedsmålinger og politiets test)

Skadhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B (2022)”, s. 132-134 (målsætning)

Henriksen, Kristoffer & Hansen, Jakob: “Præster under pres”, 2020, s. 75-84 (mission og værdier)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 X-fit + træningsprojekt

Forløbsplan for CrossFit til IdC

Formål
Formålet med forløbet i CrossFit er, at I skal opnå kendskab til en hurtigt voksende styrketræningsform indenfor genren “Nye og klassiske idrætter”. I skal herunder have et kendskab til CrossFits historie, ide og kultur.
Forløbet er opbygget om de 7 bevægeformer samt de 10 kriterier for CrossFit. I denne sammenhæng skal I kunne gennemføre øvelser teknisk korrekt, samt kunne analysere hvilke(n) bevægeform(er) der er arbejdes med.
I skal have indgående kendskab til de forskellige former for intervaltrænignsprincipper i CrossFit, både i forhold til at kunne gennemføre de forskellige WOD’s, men også ved at kunne anvende disse i udviklingen af egen WOD. I skal endvidere kunne anvende de 7 bevægeformer og de 10 kriterier som analyseredskab til at identificere diverse øvelsers evne til at træne forskellige muskelgrupper . I skal endvidere ved forløbets afslutning kunne planlægge og instruere resten af holdet i en selvudviklet WOD. I skal slutteligt også have et kendskab til de fire former for styrketræning - hypertrofi,  maksimal styrke, eksplosiv styrke, og udholdenhed, samt centrale begreber indenfor styrketræning - herunder repetition maximum (RM), sæt, gentagelser, og hvileperiode.

Materialer
Yubio C+B side 78-84 om styrketræning
Yubio C+B side 904-910 om CrossFits historie og kultur.
Youtubevideoer om bevægemønstrene
CrossFit kompendiet. Udviklet af idrætslærerne på Slagelse Gymnasium.

Metode
De første 6 lektioner er lærerstyrede, hvor I introduceres for styrketræningsteori, de 7 bevægemønstre og de 10 kriterier for CrossFit. Herefter vil der være gruppe/pararbejde, hvor I på én lektion skal udarbejde en WOD med et bestemt fokus. Her vil der være en grad af et innovativt aspekt.

Evaluering
I vurderes løbende i forløbet på baggrund af jeres fysiske og tekniske evne til at gennemføre de forskellige WOD’s i forløbet. Desuden vurderes I på jeres evne til at anvende praksisteorien om styrketræning, de 7 bevægeformer samt de 10 kriterier for CrossFit i undervisningen. Slutteligt vil I også blive bedømt på den WOD, som I udvikler i grupper/par.

Teoretisk kobling til udvidet træningsfysiologi.
Herunder:
Motivation og målsætningsteori
Aerob træning
Anaerob træning
Træningsplanlægning
Adaptationer ifm træning


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Træningsprojekt

Træningsprojekt
Sideløbende med Crossfit

Formål:
Du skal lære at udforme og analysere et realistisk personligt træningsprogram, som kan inspirere dig til fortsat fysisk aktivitet og giver dig indsigt i centrale områder af den teori, der knytter sig til træningslæren og idrætspsykologien. Du skal forstå hvad der sker i din krop rent fysiologisk, når du træner. Du skal i praksis fokuserer på af forbedre din fysiske præstationsevne i forhold til score højt i politiets fysiske optagelsesprøve.

Opbygning af forløb:
Forløbet varer 8 uger fra og med uge 33 til og med uge 43. Du vil have idrætslektioner i skolen ud over din selvstændige fysiske træning derhjemme, der skal bestå af aerob træning med henblik på forbedring af din evne til at udføre aerobt arbejde samt hurtighedstræning og styrketræning. Eleverne har selv valgt et fokus udover 2400 m. test som er et krav. Det er for mange motiverende at træne sammen med andre, så etabler gerne træningsgrupper på holdet eller med venner og bekendte.

Du skal skrive en træningsrapport. Denne afleveres som individuel opgave på Lectio når projektet er afsluttet. Der gives 3 fordybelsestimer til træningsprojektet. Det forventes også at du får læst og anvender relevant teori. Det er vigtigt, at du får demonstreret, at du kan koble teori og praksis i træningsrapporten.

Træningsrapporten har til opgave at:
1) Dokumentere din evne til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram.
2) Koble teoretisk viden og kundskaber til dit personlige træningsprogram.
3) Demonstrere korrekt brug af faglige termer.

Du skal beskrive og dokumenter den træning, du har udført under træningsprojektet i form af en træningsdagbog, der vedlægges som bilag.

Evaluering af forløb:
1) Slutresultaterne af politiets test. Vægt: 20%.
2) Generelle fysisk form og forbedringer ift. starttest. 20%
3)  Evnen til at koble motivation med træning i de praktiske idrætstimer. Vægt: 10%.
4)  Træningsrapport, hvor egen træning analyseres mht. træningsformer og motivation og målsætninger. Vægt: 50%.

Litteratur:
Motivation og Målsætning:
Skalhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B”, s. 132-134, 2022


Træningslære:
Træningsprojekt og målsætningsskema: Skadhede, Thomas Sand m.fl.: "Yubio Idræt C+B (2022)”, s. 790-797, 2022.
Aerob træning: Skadhede, Thomas Sand m.fl.: "Yubio Idræt C+B (2022)”, s. 72-77, 2022.
Anaerob træning:Skadhede, Thomas Sand m.fl.: "Yubio Idræt C+B (2022)”, s. 77-84, 2022.
Træningslære: Skadhede, Thomas Sand m.fl.: "Yubio Idræt C+B (2022)”, s. 67-83, 2022.
Effekter af aerob træning, anaerob træning og styrketræning: Skadhede, Thomas Sand m.fl.: "Yubio Idræt C+B (2022)”, s. 302-207, 347-348, 312-314.

Test:
Skalhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B” (2022), s. 193-195+206-207.
Politiets Test (kvinder): https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-kvinder
Politiets Test (Mænd): https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-maend
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Jive

Formålet med forløbet er at eleverne skal opnå en teknisk og rytmisk forståelse for dansestilarten jive. Der arbejdes med at danse forskellige variationer i takt til musikken. Slutteligt skal eleverne udvikle deres egen dans på baggrund af variationer lært i undervisningen

Eleven skal kunne:
- føre og blive ført i takt til musikken.
- Kunne starte dansen op taktslag nr. 1 i musikken.
- Være sikker i grundtrinnet i takt til musikken
- Kunne udføre variationerne med fokus på dansestilen jive: Fjedrende dans på fodballer som inkluderer vertikale løft af fødder, svingede hofter.
- Kunne udføre variationerne damen under armen, damen bliver ude, damen bag om herrens ryg, Stop and go, Mooch step, Drunken sailor, American Spin og en solodans, som eleverne bruger til at skabe variation i deres dans inden for BESS-konceptet.
- udvikle en performance til selvvalgt musik, hvor variationer og grundtrin sættes sammen.
- Under udvikling af performance skal der inddrages elementer fra Labans Bess-koncept og særligt: Shape, Space og relationer er der arbejdet med.

Teori:
Dans for 2 - Alle fire grundelementer (Slagelse gymnasium word-dokument)
Labans bevægelseslærer: Skalhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B”, s. 1262-1265
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Volleyball

I forløbet volleyball, beskæftiger eleven sig med boldspillet volleyball.

Formål:
- At tillære rudimentær teknisk udførelse af basale slag; baggerslag, fingerslag, underhåndsserv, smash og blokade.
- At opnå en praktisk og teoretisk forståelse af simple taktiske elementer i volleyball, herunder korrekt hold-opstilling, modtagning-hævning-angreb og to-hæver system.
- At opnå mental parathed i alle spilsituationer, samt forstå de teoretiske dele heraf.
- At forstå den teoretiske fordel og synergieffekt af rollefordeling, teamwork og teamudvikling, samt opleve det på eget faste hold.


Eleven udvikler gennem undervisningen både taktiske og tekniske volleyball-kompetencer.

Forløbet er bygget op omkring en indledende basal teknisk træning i grundslagene; Fingerslag, baggerslag og underhåndsserv samt mental årvågenhed. Teknikken understøttes af fysisk undervisning, skriftlig og videobaseret teknisk teori. Den basale årvågenhed trænes ved fysiske øvelser samt parathedshjulet.

I forløbets sidste halvdel  etableres faste hold, som gennem resten af forløbet jævnligt spiller kampe mod hinanden.
Til at understøtte elevernes  udvikling af personlige færdigheder samt forståelse af holdets synergi-effekt, fokuserer undervisningen i denne fase på taktik, teamwork og avancerede slag som smash og blokade.
Eleverne tillærer disse egenskaber gennem den praktiske undervisning samt teori om teknik, holdet toppræstation og teamudvikling.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer