Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Brian Grønborg, Ida Katrine Dencker Steenberg, Sophia Kjeldmand, XLouise Børresen Hvilsom
|
Hold
|
2022 IdC/3j (1jk IdC, 2j IdC, 3j IdC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cha cha cha (Eksamen)
Formål:
At eleven tilegner sig færdigheder og kompetencer indenfor cha cha cha, herunder have kendskab til og forståelse for pardansens grundelementer i dans for to.
Faglige mål:
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken (rytme)
- Bevægelser i takt til musikken (rytme)
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger (fatning)
- Føre en partner/blive ført af en partner (toning og føring)
- Kunne udføre forskellige dansevariationer
- Evne at danse Cha cha cha med forskellige partnere
- Beherske en egen produceret rutine
Variationer, der er gennemgået i undervisningen:
Grundtrin
New yorker
Spot turn
Hand to hand
Alamena
Turkish towel
Tripel lockstep / 3 cha cha chas
Bedømmelseskriterier for Cha Cha Cha koreografien (elevernes afsluttende performances):
● Stil:
● Føring
● Sikkerhed i variationerne (udførelse >< sværhedsgrad)
● Rytme- og taktforståelse (om I starter på 1'eren og om I danser i takt til musikken)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundtræning
Færdighedsområde: Klassiske og nyere idrætter
Eleverne får i forløbet kendskab til forskellige former for grundtræning:
1) Styrketræning
2) Aerob træning
3) Løbetræning
Litteratur:
Yubio: side 72 - 83.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basket (Eksamen)
Basket, formål og forløbsplan
2 dk IdC
Formål:
At eleven kan indgå hensigtsmæssigt på et basket team og at eleven tilegner sig kvalifikationer i kaosspillet basketball. - Særligt med henblik på relationelle færdigheder, kommunikation, forsvar og angreb.
Faglige mål:
Tekniske:
At eleven tilegner sig færdigheder indenfor:
To-håndsaflevering
Pivotering
Rebound,
Personlig opdækning
V-cut,L-cut, back door og pick n’ roll.
Lay-up
Taktiske:
At eleven kan kommunikere hensigtsmæssigt (nonverbal og verbal) i spillets forskellige faser.
At eleven får forståelse for og kan indgå i de forskellige faser i spillet.
At eleven viser forståelse for at spille sig frem til scoringsmulighed
At eleven udviser forståelse for reglerne i basket
At eleven kan redegøre for relationelle færdigheder og kommunikation samt disses betydning for teamet.
Litteratur:
“Basketregler for SG”(PDF)
Spilfasemodellen (anvendes også i Ultimatebold)
Skadhede, Thomas. m.fl: "Yubio C+B". 2022. Forlag Yubio I/S: side 443-444
Skadhede, Thomas. m.fl: "Yubio C+B". 2022. Forlag Yubio I/S: side 542
ABC-zoner
”HI-LO”- balance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jive
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og jive i særdeleshed.
Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans og I skal kunne anvende disse i jeres dans.
Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder:
Grundtrin
Fatning (dansefatning og forskellige håndfatninger)
Føring
Følgende variationer:
”Dame under arm”
"dame under arm - bliv ude”,
“sliding doors”,
"dame bagom ryg"
"american spin"
Som afslutning på forløbet skal I, i grupper, skabe en jivekoreografi, hvor I inddrager kendte og nye variationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Yoga (Eksamen)
Vi har i forløbet yoga fået viden om:
- yogaens oprindelse
- Yogaens 7 chakraer
- yoga i vesten
Vi har i praksis arbejdet med:
- Solhilsen
- de fem tibetanere
- forskellige kortere og længere sekvenser.
Det forventes at eleverne har viden om yogaens oprindelse, de 7 chakraer og yogaen i vesten.
Det forventes at eleverne kan gennemføre de gennemgåede sekvenser og selv sammensætte en sekvens.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojekt
Formål:
Du skal udarbejde, gennemføre og evaluere et realistisk personligt træningsprogram, som kan inspirere dig til fortsat fysisk aktivitet. For at opnå dette skal du tilegne dig - og anvende teoretisk viden om fysiologi, træningslære, målsætning og motivation. Desuden skal du træne målrettet, så du kan forbedre din score i Politiets test.
Opbygning af forløbet:
Forløbet varer 8 uger. På skolen arbejder vi med fysiologi, træningslære og idrætspsykologi (motivation og målsætning) samt træning i form af Fodbold. Derudover skal du træne derhjemme minimum 1-2 gange om ugen. Din træningsplan og din træning SKAL skrives ind i træningslogbogen. Man må gerne etablere træningsgrupper, men logbogen udfyldes individuelt.
Evaluering af forløbet:
Du bliver evalueret på din logbog (planlægning, gennemførsel og evaluering), træning på skolen, træningsrapport og resultater i politiets test.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Flag football (Eksamen)
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football.
Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Der er i forløbet fokus på centrale færdigheder i forsvaret herunder personlig opdækning og zoneforsvar, samt angrebet i form af forskellige angrebsåbninger og positioner. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. Elever arbejder i forløbet i faste teams, hvori de udvikler forskellige ”plays”, som de skal nedskrive i deres playbook.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man testes i sine tekniske færdigheder samt evner i det færdige spil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med temposkifte
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
Teoretisk:
Viden om forskellige de fire forskellige boldspilfamilier og kaosboldspil i særdeleshed
Have forståelse for de grundlæggende regler i flagfootball
Have en en viden om flagfootballs historie.
Praksisteori:
Praksisteori:
Yubio 2022 s. 664-672 (Flag Footballs historie, regler)
Yubio s. 674-676 (Kast, grib og Løbebaner)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Salsa (Eksamen)
Formålet med forløbet i Salsa:
Du skal opnå kompetencer inden for Salsa, herunder have kendskab til og forståelse for pardansens grundelementer (jævnfør ‘Dans for 2’).
Specifikke faglige mål: Du skal kunne:
- begynde på det korrekte taktslag i musikken (rytme)
- bevæge dig i takt til musikken (rytme)
- have forståelse for De fire grundelementer i pardans (jævnfør ’Dans for 2’)
- de tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- de tekniske færdigheder mht. kropsholdning og 2 fatninger (Åben & Danse-fatning)
- føre en partner/blive ført af en partner (toning og føring)
- grundtrin
- flere forskellige dansevariationer
- sætte variationerne sammen til små serier inden for Salsa
- kunne danse salsa med forskellige partnere
- beherske en simpel Rueda de Casino.
- sammensætte og beherske en længere rutine (Showtime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Pickleball (Eksamen)
Forløbsplan pickleball
Formål praktisk:
Eleverne skal tilegne sig færdigheder i og viden om net/vægspil. Dette med afsæt i spillet Pickleball.
Færdigheder:
Eleverne skal hensigtsmæssigt kun udføre slagene: Serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), 3’rd drop shot, flugtning og dink
Eleverne introduceres til Smash og lop.
Viden:
Eleverne opnår viden om spilfaserne (Servefase, spilfase og slutfase) i Net/vægspillet
Praksisteori:
Bolden i spil - spilfaser
div. Youtube videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Opsamling
Opsamling og repetition eksamensforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519964",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519964",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519964"
}