Holdet 2022 IdC/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Ida Katrine Dencker Steenberg, Morten Bo Eriksen, XLouise Børresen Hvilsom
Hold 2022 IdC/f (2f IdC, 3f IdC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Systemisk basket
Titel 2 Forløb 2 Pickleball
Titel 3 Jive og kommunikation
Titel 4 Træningsprojekt og corssfit
Titel 5 Volley
Titel 6 Old School Hiphop

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Systemisk basket

Formål
At alle eleverne opnår viden og færdigheder til at indgå på og bidrage til at deres team spiller sig til gode scoringsmuligheder.

Uddybende formål for praksis og praksisteori:
- Eleverne skal opnå forståelse for spilfasemodellen med særligt fokus på grundspil og gennembrudsspil. De skal under spil kunne anvende både verbal og nonverbal kommunikation.
- Eleverne skal gennem forløbet opnå viden om roller og rolleklarhed. Herunder både formelle og uformelle roller samt tekniske, taktiske og pædagogiske relationelle færdigheder.
- De praktiske færdigheder der fokuseres på i forløbet er systemiske, og er derfor baseret på helheden og spil- og bevægelsesmønstrene i basketball. Det er derfor ikke de tekniske færdigheder, der er i fokus.

- I grundspillet har fokus været på V-cuts, mens gennembrudsspillet særligt har fokuseret på backdoor cut, front cut samt screening on the ball (Pick and roll)
- Forsvarsspillet er nedtonet i forløbet, men er dog en forudsætning for at angrebsspillet kan fungere, så derfor vigtigt at italesætte det. Forsvarsmæssigt har der særligt været fokuseret på personlig opdækning og forsvarende forsvar.

Didaktisk tilgang
● Struktureret refleksion: Før, under, efter.
● Læringskampe vs. præstationskampe
● Tvillingepar/trillingepar. Øvet sammen med uøvet. OBS afhængig af hold og fremmøde.

Mål
1. Viden
a. I forhold til ”boldspil” generelt

● Eleven kan redegøre for læringstrinmodellen og spilfasemodellen med særligt fokus på faserne: ”Grundspil” og ”Gennembrudsspil”. Herunder hhv. ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”.  
● Eleven kan analysere forskellige handlemuligheder (i forhold til ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”) for enten sig selv eller i forbindelse med observation af spillet.
● Herunder at tale om at benytte kompetencer i hhv. grundspil og gennembrudsspil som fx retningsskift, temposkift, bredde, dybde.

b. I forhold til basketball
● Eleven kan redegøre for centrale regler i basketball
o Herunder dribleregel, skridtregel, opdækningsregel, inde-/ude-regel.
• Eleven kan redegøre for de særlige pædagogiske regler, der er en forudsætning for den systemiske tilgang
o Herunder ingen dribling, ingen pres over midten, løbe hjem når bold mistet, flere angrebsforsøg til det boldbesiddende hold i fald bolden mistes hurtigt.
● Eleven kan redegøre for position nr. 1-4 på et basketballhold (OBS: Vi spiller med 4 på banen ad gangen).
o Forward, center og guard.
● Eleven kan redegøre for grundlæggende principper i spacing, cut, samt screening on the ball (Pick and roll).
● Eleven kan analysere og vurdere situationer i spillet, hvor ovennævnte udføres mere eller mindre hensigtsmæssigt.

2. Færdigheder
a. I forhold til ”boldspil” generelt
● At eleven kommunikerer hensigtsmæssigt verbalt med medspillere (kalde på bolden, kommunikerer med medspiller og modstander, brug af koder i faser, afklare hvem man dækker op).
● At eleven viser tydeligt nonverbalt hvor de gerne have bolden (løb, signal med hænder eller lign.).
● At eleven kan gøre sig spilbar i en spilsituation.
● At eleven kan lave et temposkift således spilleren frigør sig af sin modstander.
● At eleven kan lave et retningsskift således spilleren frigør sig af sin modstander.
● At eleven kan bidrage til at teamet kommer til gode scoringsmuligheder.

b. I forhold til basketball
● At eleven tilegner sig færdigheder inden for:
1. To-håndsaflevering
2. Pivotering
3. Layup (højre og venstre side)
4. Stående skud (fra kort afstand)
5. Spacing (L bevægelser og T bevægelser ift. ABC zoner)
6. Angrebs cut bevægelser og timing af disse i samspil med en holdkammerat.
7. ”Pick and Roll” i forbindelse med screening on the ball sammen med en holdkammerat imens spillet er i gang.
8. Udnyttelse af screening og bevægelse i relation til denne.
Hensigtsmæssig kommunikation i basketball.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 Pickleball

Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter.

Formål praktisk:
• Eleverne skal tilegne sig færdigheder i og viden om net/vægspil. Dette med afsæt i spillet Pickleball.

Færdigheder:
• Eleverne skal teknisk hensigtsmæssigt kun udføre slagene: Serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), 3’rd drop shot, flugtning, smash, lop og dink
• Elever skal kunne udføre et forhåndsslag og baghåndsslag og med relevant benarbejde kunne placere sig hensigtsmæssigt i forhold til slaget.
• Eleverne kan anvende viden om pickleball til taktisk at placere bolden hensigtsmæssigt i spillets forskellige faser.
• Kunne udnytte deres viden fra parathedshjulet til at agere hensigtsmæssigt i spilduellerne (ketcherstilling, forspændingsfald, spilcentrum, balance og anticipation).


Tekniske delmål: I rimelig grad at kunne beherske slag som serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), flugtning, dink, lob og smash

Taktiske delmål: udførelse af benarbejde, benyttelsen af NVZL i spillet. Taktisk forståelse for placering af returnering, samt 3rd drop shot.

Praksisteoretiske delmål: Kunne forklare og spille efter pickleballregler. Kunne forklare og anvende spilfaserne i net/vægspil: Servefasen, spilfasen og slutfasen.

Almene/karakterdannende delmål: Kommunikation om og i spillet. Vedholdenhed og fordybelse i teknik- og taktiklæring, kreativitet ift. at eksperimentere og løse gruppens udfordringer i spillet. Gennem primært et mestringsklima, men også i præstationsøjemed ift. at skabe ”det gode udviklende doublepar”.




Viden:
• Eleverne opnår viden om spilfaserne: Startfase, spilfase (herunder mellemspilsfase og åbningsfase) og slutfase i net/vægspillet pickleball.
• Eleverne opnår viden om parathedshjulet.

Praksisteori
• Yubio (2021) 419- 421 og note om parathedshjulet.

Videoklip
https://www.youtube.com/watch?v=Se7wIlGeo_o&t=125s
https://www.youtube.com/watch?v=c8XpasxBrrI
https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=I7bAmwXX2PQ&t=107s
https://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411
https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg&t=1s
https://www.pickleballchannel.com/Quick-Tip-Secret-of-the-Lob-Stephanie-Lane
https://primetimepickleball.com/pro-overhead-smash-slow-motion/
https://www.youtube.com/watch?v=DHsgVb84tGo&t=42s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jive og kommunikation

Formål:
At eleven tilegner sig færdigheder og  kompetencer indenfor  jive og kommunikation samt at eleven formår at skabe en jivekoreografi.

Overordnede faglige mål:
- At eleven tilegner sig viden om:
- Dans generelt og jive i særdeleshed
- Koreografi
- Kommunikation

-  At eleven kan anvende situativ viden og situative færdigheder til at skabelse og udførelse af en  jivekoreografi.
- At eleven tilegner sig refleksionskompetencer og evner at anvende disse til udvikling og evaluering af kompetencer i jive og kommunikation


Variationer, der er gennemgået i undervisningen:
(Grundtrin)
Dame under arm
Dame under arm bliv ude
Hip bump
American spin
Dame bag om ryg
Sliding doors


Bedømmelseskriterier for jivekoreografien.
Stil:
Dans på fodballer, knæ og fodled er fjedrende, små skridt, vertikal bevægelse (orienterer sig mod gulvet), vægtoverførsel (vægten er altid på det strakte ben), hofter fra side til side, overkrop holdes forholdsvist stille.
Føring
Sikkerhed i variationerne (udførelse >< sværhedsgrad)
Rytme- og taktforståelse (om I starter på 1'eren og om I danser i takt til musikken)
Anvendelse af koreografiske elementer samt kreativitet.

I forbindelse med jiveundervisningen arbejdes der med tydelig inddragelse af teori om kommunikation, samt “refleksion før, under og efter”. Her forventes det at I kan forstå og anvende følgende begreber:
Ydre og indre kommunikation,
Verbal og nonverbal kommunikation,
Indholds- og forholdskommunikation.
Refleksion - før-under- efter

Færdighedsområde: Dans

Materiale:
Side 1291-1293 om dans i Yubio.
Side 1302-1303 om Jive i Yubio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Træningsprojekt og corssfit

Mål:
Opnå færdigheder i politiets fysiske test og arbejde frem mod en forbedringer i 2-3 af tests efter en 8-10 ugers periode med træning.
De skal vælge 2400 meter løb.
Opnå viden om aerob træning, anaerob træning, samt styrketræning.
Kende til og kunne anvende begreberne aerob og anaerob effekt og kapacitet.
Ydermere lære at opstille en målsætning og opnå viden, om hvilke motivationsformer, der spiller ind når man sætter sig en målsætning.
I forbindelse med crossfit skal eleverne kende til træningsformer: fight gone bad, amrap, emom, tabata, samt de 10 crossfitkriterier,
Eleverne skal afprøve og udvikle egne WOD´s.

Materiale:
Yubio 2022:
side 790-795 t-projekt, sundhedsmålinger og forløb
side 796-797
side 132-134 (Motivation og målsætning),
side 299-306 om træningsplanlægning og effekt af konditionstræning
side 307-314 om træningsplanlægning og effekt af stryrketræning
side  963-969 om x-fit,

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WOD 30-09-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Volley

Vi arbejder med net-væg-spillet Volley.

Eleverne skal forstå teorien om net-væk-spil og sætte det i forhold til andre boldspil.
Eleverne skal kunne beskrive og udføre følgende teknik:
- fingerslag, baggerslag, underhåndsserv, overhåndsserv og smash
- blokade enkelt og dobbelt
Eleverne skal kunne udføre disse i isolerede øvelser og i kampsituationer.
Eleverne skal også have en forståelse for positionerne i volley.
De skal endvidere kunne reglerne.
Vi arbejder med udgangspunkt i teenvolley, så eleverne får mere tid ved netpassage.


Materiale:
Skadhede, Thomas Sand m.fl.Yubio, Idræt C+B, 2024:  side 588-594 om regler og historie, side side 597-598 om teknik, 454-459 om net-væg-spil, side 598-599 om serv og smash, side 610 om blokade,  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Old School Hiphop

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Mål for hiphopforløbet:
Eleverne skal opnå forståelse for og selv kunne udtrykke hiphopdansens stil og udtryk.

De skal kunne bevæge jer til musikkens rytme, kunne udføre hiphopbevægelser, herunder forskellige grundtrin (jacking og bouncing) og mere komplekse bevægelser. Vi arbejder også med slides, funky grapewine, kick ball and change, slides med forflytninger, turn med klap. Eleverne medbringer også selv forskellige moves til undervisningen.
Vi arbejder også med bodystorm-princippet, når vi skal idegenerere dansemoves.  

De skal tilegne jer viden om koreografisk arbejde, og de skal kunne anvende denne viden i forbindelse med udarbejdelse af en afsluttende koreografi. I koreografien skal de arbejde grundtrin, mere komplicerede bevægelser samt med stil, udtryk.
Vi arbejder med BESS-princippet i de enkelte moduler, så deres dans har fokus på body, effort, space og shape.


Materiale:
Yubio: side 1423-1426 om HipHoppens historie,
Susanne Ravn (Udleveret PDF-fil) om BESS (12 sider)







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer