Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne Dorthe Pedersen, Tine Annette Koefoed, XLouise Børresen Hvilsom
|
Hold
|
2022 IdC/z 1 (1z IdC, 2z IdC, 3z IdC 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Chachacha
Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og Cha-cha-cha i særdeleshed.
Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans, og I skal kunne anvende disse i jeres dans.
Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder :
Grundtrin
Fatning (dansefatning og forskellige håndfatninger)
Føring
Følgende variationer:
New Yorker
Spot Turn
Alamena drejning
Turkish Towel
Triple Lockstep
Hand to Hand
I skal gruppevis udarbejde en Casino, som vises til forløbsprøven.
Som afslutning på forløbet skal I i faste par skabe en koreografi, hvor I inddrager kendte og nye variationer.
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Materiale:
Yubio s. 1166-1170: Vild med dans: standard og latin + cha-cha-cha.
De 4 grundelementer i Dans for 2
Supplerende materiale
www.ballroomdancers.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundtræning
Opvarmning og grundtræning.
Formål:
Indføring i klassisk rytmisk opvarmning og basale træningsprincipper indenfor aerob og anaerob træning
Materialer:
Yubio C+B (2022)
s. 810-812 og 1241-1247
s. 78-83 (midtfor), Testtyper og krav til tests. 193-195
s. 193-198 (uden bip-test).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate intro
Intro til kaosspillet Ultimate.
Formål:
Eleverne skal beherske de grundlæggende tekniske færdigheder: forhåndskast, baghåndskast, aflevering og modtagelse af disc.
De skal også lære det basale regler og forstå og anvende begrebet fair play, som er en grundlæggende del af spillet.
De skal desuden kende til taktiske elementer som: aflevering og bevægelse, bevægelse i det frie rum, cut-bevægelser, temposkift mm.
Vi arbejder med spilfasemodellen, og eleverne skal kunne redegøre for begreberne erobrende forsvarsspil, forsvarende forsvarsspil, grundspil og gennembrudsspil.
Materiale:
Yubio 2022: Ultimates historie og regler mm.
Halling, Anders et al, "De tre faser i kaosspil" fra bogen "Bolden i spil" side 72-76.
Film om Baghåndskast:
https://www.youtube.com/watch?v=s240REmDXtY
https://www.youtube.com/watch?v=xKLCJQ6FoxA
Film om forhåndsskast:
https://www.youtube.com/watch?v=QMPnhCHktug
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skole-Basket
Faglige mål:
At eleven kan indgå hensigtsmæssigt på et basket team og at eleven tilegner sig kvalifikationer i kaosspillet basketball.
Tekniske:
At eleven tilegner sig færdigheder indenfor:
• To-håndsaflevering
• Pivotering
• Afslutning på kurv (løbende og stående)
• Rebound,
• Personlig opdækning box-out.
• V-cut, back door og give and go.
* Screening on the ball
* Layup
Taktiske:
• At eleven kan kommunikere hensigtsmæssigt (nonverbal og verbal) i spillets forskellige faser.
• At eleven får forståelse for og kan indgå i de forskellige faser i spillet.
• At eleven udviser forståelse for reglerne i basket
Færdighedsområde: Boldspil
Litteratur:
Yubio 2022:
Læringstrinsmodellen
Baskets historie og regler
Christensen: Spilfaser og spilfasemodellen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Formål
At eleven kan anvende grundslag med dertilhørende benarbejde i spil.
Teoretisk kobles forløbet til parathedshjulet og læringstrinsmodellen.
Faglige mål
Teknik
- Forhåndsserv
- Clear
- Drop
- Lop
- Netdrop
- Benarbejde til ovenstående slag
Taktik
- Risikovurdering ift slagkundskaber
- Udnyttelse af banens dimensioner
- Aflæse modstanderens kompetencer
- Regelkendskab ved at kunne dømme en kamp
Evaluering
Eleven evalueres løbende i de faglige mål samt afsluttende ved en forløbsprøve der som minimum indeholder fremvisning af slagserien serv – clear – clear – drop – netdrop – lop, samt spil i en double konstruktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Salsa
Mål for forløbet
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken (rytme)
- Bevægelser i takt til musikken (rytme)
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen (Stil)
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger (fatning)
- føre en partner/blive ført af en partner (toning og føring)
- flere forskellige dansevariationer
- Beherske en simpel casino
- Beherske en rutine (showtime)
Teoretisk kobles forløbet til følgende teori:
Dans for 2_ALLE 4 grundelementer_TI-version.docx
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
Mål:
Opnå færdigheder i politiets fysiske test og arbejde frem mod en forbedringer i 2-3 af tests efter en 8-10 ugers periode med træning.
Opnå viden om aerob træning, anaerob træning, samt styrketræning.
Kende til og kunne anvende begreberne aerob og anaerob effekt og kapacitet.
Ydermere lære at opstille en målsætning og opnå viden, om hvilke motivationsformer, der spiller ind når man sætter sig en målsætning.
Materiale:
Yubio: side 131-133 (Motivation og målsætning), 304-313 (om træningsplanlægning og styrketræning), 904-909 om x-fit,
Udleveret kompedie om motivation og målsætning (PDF-fil)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold
Fodbold
Sideløbende med træningsprojektet.
Funktionel opvarmning udarbejdet i grupper af eleverne
Kaosboldspil
Forsvarspil: forsvarende og erobrende.
Angrebsspil: Grundspil og gennembrudsspil.
Finter - isolerede og under pres.
Teorien fra 1.g genopfriskes:
Halling, Anders et al, "De tre faser i kaosspil" fra bogen "Bolden i spil" side 72-76
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Springgymnastik
Formål:
Eleverne skal opnå færdigheder indenfor følgende spring
1. Hop med kropsspænding
2. Forlæns rulle + Flyverulle
3. Håndstand
4. Hovedstand
5. Hovedspring/lavt overslag
6. Vejrmøller
7. Kraftspring.
8. Evt et frit spring
Springene udføres med den nødvendige modtagning og de nødvendige hjælpemidler (f.eks skumplint).
Forløbet afsluttes med en performance hvor klassen i grupper præsentere de opnåede færdigheder til musik i en springsekvens med flow og dynamik.
Forløbets praksisteori er en kobling til motorik og hvordan nye bevægelser indlæres med udgangspunkt i side 9-10 i den angivede tekst
Teori:
Wiegaard, Lone (2011) Motorik ABC til underviseren.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hiphop
Mål med forløbet:
Klassen introduceres til OLD SCHOOL hip hop moves og disse bruges som udgangspunkt for at arbejde med Dansehjulet (en forenkling af Labans BESS koncept): Dynamik, Relationer, Rum, Bevægelse og form.
Moves:
Two step
Fila
Prepp
Gucci
Bart Simpson
Slide
Top Rock
Eleverne arbejder undervejs i forløbet med 3 powermoves: Worm, Helikopter og 6-step:
Six-step: https://www.youtube.com/watch?v=zPdQ1gN7Ngo
Helicopter: https://www.youtube.com/watch?v=RLITT65qbDk
Orm: https://www.youtube.com/watch?v=Y8mmBGWv9iM
Forløbet afsluttes med en kønsadskilt performance af 2 min varighed med inddragelse af dansehjulets elementer og de grundtrin vi har arbejdet med i forløbet samt nye trin efter eget valg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519966",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519966",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519966"
}