Holdet 2022 EnA/1a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Lene Schøtt-Kristensen
Hold 2022 EnA/1a (1a EnA, 2a EnA, 3a EnA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Immigrants in America
Titel 2 FF1 om Babel - mexicanske immigranter i USA
Titel 3 UK Class Society, inkl.Normal People - værklæsning
Titel 4 Into the Wild
Titel 5 The British Empire
Titel 6 Poco
Titel 7 SRO i engelsk og spansk om Sandra Cisneros
Titel 8 Queers
Titel 9 Brexit
Titel 10 The Great Gatsby and the Dream
Titel 11 The American Dream
Titel 12 US Election
Titel 13 Shakespeare's Macbeth
Titel 14 Dystopias
Titel 15 Repetition + oral presentations

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Immigrants in America


KLASSEN HAR BRUGT MINLÆRING OG SKAL DERFOR OGSÅ HAVE ADGANG TIL DET VED EKSAMEN


Immigrants in America

Kort forløb med fokus på tematisk læsning af kortere fiktionstekster med temaet immigration og konfliktfyldte kulturmøder. Vi vender tilbage til The American Dream i 3g



MATERIALER

Sandra Cisneros, No Speak English
Amy Tan, The Joy Luck Club (uddrag)
Emma Lazarus, The New Colossus
Jimmy Santiago Baca, Immigrants in Our Own Land
Anzia Yezierska, The Miracle

omfang ca. 20 sider

VIGTIGE BEGREBER

The American Dream
assimilation and integration
1st and 2nd generation immigrants
The Statue of Liberty
The USA as a nation of immigrants

ARBEJDSFORMER

klasseundervisning og kreative skriveøvelser

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Your future you 21-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 FF1 om Babel - mexicanske immigranter i USA


FF1 i spansk og engelsk i 1a om Babel (2006), instr. Alejandro G. Inarritu
Kære 1a
Torsdag og fredag skal I arbejde med et lille tværfagligt gruppeprojekt med udgangspunkt i filmen Babel.
Opgaven lyder sådan:
I skal formulere jeres egen problemformulering, dvs. at I selv skal finde ud af, hvad I gerne vil undersøge i forbindelse med filmen. I skal formulere et overordnet spørgsmål, problemformuleringen, og et par underspørgsmål, problemstillinger.
Følgende krav skal opfyldes:
- I skal fokusere på Amelias historie og inddrage begrebet ”push and pull”
- I skal inddrage filmens særlige filmsprog, dvs. ting som komposition og/eller særlige filmiske virkemidler
I skal forberede en kort præsentation, 5-7 minutter, som I skal vise for jeres lærere i sidste modul om fredagen
BILAG:
- Den videnskabsteoretiske basismodel (skal bruges, når I formulerer problemfomuleringen)
- “How to read a film” fra Toolbox (analysemodel til filmanalyse)
- “Latinoer i USA”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 UK Class Society, inkl.Normal People - værklæsning

UK Class Society

Fokus på udviklingen fra det oprindelige britiske klassesamfund til et mere komplekst klassesamfund, som kan forstås ud fra Bourdieus kapitalbegreber

Vi læser Sally Rooneys roman Normal People som værk og som en del af forløbet om klassesamfundet, velvidende at romanen foregår i Irland.


MATERIALER

The Birth of Social Classes, The Victorian Age og Great Britain - The Most Class-Ridden Society? fra Columbus' Studieretningsbogen Samfundsfag Engelsk (2018)
Downton Abbey, episode 1
Lone Scherfigs film The Riot Club
Charles Dickens, Oliver Twist (uddrag)
Penelope Lively, The Happiest Days of Your Life
Sally Rooney, Normal People (2019) 288 sider
Episodes 1 and 12 of the BBC series Normal People

omfang ca. 320 sider + spillefilmen The Riot Club og to episoder af serien Normal People

VIGTIGE BEGREBER

class
Victorian Age
The Poor Law 1834
public schools
Oxbridge
Oxford English and dialects and sociolects
Bourdieu: economic, social and cultural capital

ARBEJDSFORMER

klasseundervisning, at lytte til engelsk, individuel ekstensiv og intensiv læsning, gruppearbejde, kreative skriveøvelser, arbejde med storyboard, gruppearbejde med afsluttende posters


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Into the Wild

Into the Wild

nature v civilisation. What does nature mean to you?
Into the Wild

Udgangspunkt i i Sean Penns film Into the Wild, fokus på romantik og den amerikanske frontier

MATERIALER

Jon Krakauer and Sean Penn, Into the Wild
W.B. Yeats, The Lake Isle of Innisfree
William Wordsworth, My Heart Leaps Up, Daffodils, The Tables Turned
Emily Dickinson, "The sky is low, the clouds are mean"
Robert Frost, "Stopping by Woods on a Snowy Evening"
"The American Frontier Heritage" from American Ways
a selection of quotations from Emerson and Thoreau
Eddie Vedder, "Society", "Long Nights"


omfang ca. 25 sider + spillefilmen Into The Wild


VIGTIGE BEGREBER

Nature v civilisation
Thoreau and Emerson
Thoreau's Walden
Transcendentalism
Romanticism (Wordsworth as example of English romantic poetry, Emerson and Thoreau as examples of American Romanticism)
The American frontier heritage: reinvening yourself, a second chance, individualism, self-reliance, the macho hero, equality of opportunity
Chief Seattle (?) Selling Our Land fra Wider Contexts


ARBEJDSFORMER
klasseundervisning + små gruppepræsentationer


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The British Empire

The British Empire

Forløbet tog udgangspunkt i digtet og begrebet "The White Man's Burden" som udtryk for ideologien bag imperiet

MATERIALER

"Rule Britannia!"
Rudyard Kipling, "The White Man's Burden"
A Taste for Power (BBC documentary)
Andrea Levy, The Long Song (novel excerpt)
George Orwell, Shooting an Elephant
Kushwant Singh, "Karma" (short story)

omfang ca. 20 sider + dokumentarfilm

VIGTIGE BEGREBER

The white man's burden
mimicry

ARBEJDSFORMER

klasseundervisning, kreative skriveøvelser og aflevering af lydfil om det britiske imperium:
1. What does the term ”Empire” mean?
2. When did the British Empire begin and end?
3. What led the British to colonize the world? What did they gain?
4. Name some of the most important countries that were colonized by the British
5. What consequences did colonization have for the colonized peoples?
6. Why did Britain eventually give up their colonies?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Poco


Poco = postcolonial studies

Med udgangspunkt i Rudyard Kiplings to meget forskellige digte The White Man's Burden og We and They vender vi tilbage til forløbet Empire for at se på koloniseringen med "postkoloniale briller"


MATERIALER

Rudyard Kipling's two poems The White Man's Burden and We and They


Chimamanda Ngozi Adichie, The Danger of a Single Story (Ted Talk)

Postcolonial Perspectives fra Africa Unfold

Montage in Postcolonialism (introduction)

Salman Rushdie, Good Advice Is Rarer Than Rubies (short story)

Andrea Levy, The Writing of The Long Song (essay)

Laura Blake, Home Is Not Here (short story)

Bob Marley, Redemption Song

John Agard Poems: Listen, Mr Oxford DonThree John Agard Poems: Listen, Reporting from the frontline, Mrs and Mrs Xenophobia

Enoch Powell, Rivers of Blood speech (uddrag) (1968)

East Is East - Ayub Khan-Dins film (1999)

omfang ca. 35 sider plus spillefilmen East Is East

VIGTIGE BEGREBER

poco
the single story
subject and object
subaltern
centre and periphery
Eurocentrism and cultural relativism
ethnocentrism
decolonisation
writing back
stereotype
hybridity
lingua franca
pidgin and creole
empowerment
rastafarianism
The WIndrush Scandal (2018)

ARBEJDSFORMER

klasseundervisning, øvelser i at bruge teori på fiktion, øvelse i at lytte og, naturligvis, tale engelsk



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Queers

Queers

Betegnelsen "queer" bruges om en kønsidentitet eller seksualitet, der falder uden for den heteronormative

MATERIALER

E. M. Forster, Maurice (uddrag, roman)
Ocean Vuong, On Earth We're Briefly Gorgeous (uddrag, roman)
uddrag af Annie Proulx, Brokeback Mountain (novella)
Bibi Van der Zee, A Feminst's Guide to Raising Children
Lydia Stryk, The Teachers' Room (uddrag, roman)
Antony and the Johnsons, You Are My SIster ? For Today I Am a Boy

Juith Butler. Et lille udvalg af interviews med Butler og tekster om hende.

Interview med Ocean Vuong, Advice to the Young (Louisiana Channel)

Brokeback Mountain, Ang Lees filmatisering af Annie Proulx's novella

Article about The Orlando shooting 2016

omfang ca. 35 sider plus spillefilmen Brokeback Mountain

VIGTIGE BEGREBER

homosexuality legalized in the UK in 1967
Binary view of gender relations
Biology is destiny
Patriarchal culture
heteronormativity
queer
“Queer is by definition whatever is at odds with the normal, the legitimate, the dominant. There is nothing in particular to which it necessarily refers. It is an identity without an essence.”

Gender is a fluid variable
Gender and desire is flexible, freefloating
Gender is performance
Butler calls for subversive action
Butler calls for gender trouble

homophobia
internalised homophobia
toxic masculinity


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Brexit

Brexit

Forløbet er baseret på undervisningsmateriale fra    Fokus på politikerne Cameron, Johnson og Farage, på den utilstrækkelige kampagne før afstemningen og på hvordan afstemningen og Brexit i sig selv førte til et splittet UK.

MATERIALER

David Cameron
Boris Johnson
Nigel Farage

diverse kampagner

Brian Bilston, Hold My Hand While We Jump Off This Cliff (poem)

Brexit Shorts: (kortfilm) The End og Going Home

Omfang ca

VIGTIGE BEGREBER

The EU
Brexit Timeline
Brexit vocabulary
Brexit
The Conservative Party: David Cameron and Boris Johnson
UKIP: Nigel Farage
The Campaign bus

ARBEJDSFORMER
klasseundervisning, pararbejde med at lave egne kampagner


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 The American Dream

Forløbet omhandler den amerikanske drøm rent historisk set - med fokus på fx the Frontier og Manifest Destiny-begreberne - og den amerikanske drøm som en drøm, der består af et sæt traditionelle amerikanske værdier. Som et undertema arbejder vi med African Americans som et eksempel på en "disadvantaged group"

MATERIALER

Frederick Jackson Turner, The American Frontier
The Frontier Heritage (American Ways)
Frederick Douglass, Narrative of the Life of
A Father Tells His Son about the Statue of Liberty

Songs about America:
Woody Guthrie, This Land Is Your Land
Only in America
Lee Greenwood, God Bless the USA
Tracy Chapman, Conquering Americ
Tracy Chapman, Fast Car
Loretta Lynn, Coal Miner’s Daughter
Hank Williams Jr, American Way


Langston Hughes poems:
- I, Too
The Ballad of theLandlord
- Merry-Go-Round


Martin Luther King, I Have a Dream (excerpt)
Malcolm X, The Ballot or the Bullit (excerpt) + Who Taught You to Hate Yourself (excerpt)


VIGTIGE BEGREBER OG FOKUSPUNKTER:

The American Dream
The Frontier and the frontier heritage
Manifest Destiny
Statue of Liberty

Traditional American Values and Beliefs (fra American Ways):

- self-reliance and individual freedom
- equality of opportunity and competition
- material wealth and hard work

a new beginning

The African-American experience:

slave narratives
Abraham Lincoln, The Gettysburg Address (1863)
The Great Migration and The Harlem Renaissance
Jim Crow Laws
the civil rights movement
Martin Luther King and Malcolm X


ARBEJDSFORMER
gruppearbejde, individuelt arbejde, klasseundervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 US Election

US Election 2024



MATERIALER

US Government and Politics fra American Ways

Fra forlaget Columbus, Election Year:
A Country Divided + kapitlerne om de fem centrale temaer i valgkampen (se længere nede)

J. D. Vance, Hillbilly Elegy (excerpt)
Vice-Presidential debate Vance and Waltz
campaign videos for Kamala Harris and Donald Trump

Oliver Anthony, Rich Men North of Richmond
Trump's Inauguration Speech 2025


VIGTIGE BEGREBER OG FOKUSPUNKTER

det amerikanske valgsystem

The American Dream

Democrats and Republicans

Trump: America First, A return to common sense, MAGA

Five central political issues:
abortion
immigration
Democracy under pressure
The war on woke
Social Media (and Taylor Swift as an example)

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER
mange forskellige, bl. a. gruppearbejde, hvor eleverne skulle lave kampagner for Demokraterne og Republikanerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Shakespeare's Macbeth

SHAKESPEARE'S MACBETH

forløbet fokuserede på de klassiske temaer og begreber, som kan ses nedenfor. Vi nærlæste udvalgte scener af stykket og så Justin Kurzels filmatisering. Vi fortolkede filmen som en nyfortolkning af Macbeth, der fremstilles som en soldat, der lider af PTSD

omfang ca. 50 sider + filmen

KEY WORDS AND KEY CONCEPTS

prose and verse
Blank verse/iambic pentameter
Tragedy and the tragic flaw
The Elizabethan world picture: The Great Chain of Being
equicovation
comic relief
imagery, with focus on metaphors of appearance v reality
the relationship between Macbeth and his wife
soliloquy
sonnet


TEXTS

kompendium med definitioner på ovenstående begreber, undtagen comic relief

Macbeth, the play:

Act 1 (all of it)
Act 2: scenes 1-3
Act 5, scene 5

Justin Kurzel, Macbeth (2015)

opening scenes from a variety of Macbeth film versions


My Mistress' Eyes are Nothing like the Sun (sonnet)

ARBEJDSFORMER

klasseundervisning + kreative skriveøvelser, arbejde med storyboard
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Dystopias

DYSTOPIAS

Et kort forløb, der fokuserer på sammenlignende tekstlæsning, identifikation af forskellige elementer fra typisk dystopisk litteratur og sproglig analyse


MATERIALER

What Is a Dystopian Story?
Ray Bradbury, The Pedestrian
George Orwell, 1984 (excerpt)
Cormac McCarthy, The Road (excerpt)
Margaret Atwood/Max HBO series, Episode 1 of The Handmaid's Tale
Interviews with Margaret Atwood

OMFANG CA 20 SIDER

VIGTIGE BEGREBER OG FOKUSPUNKTER

Dystopian, apocalyptic and post-apocalyptic fiction
5 elements of a good dystopian story (Se What Is a Dystopian Story?)


VIGTIGSTE ARBEJDSFORMER:

Klasseundervisning, gruppearbejde, lytteøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer