Holdet 2022 EnA/1f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Kim Hinsby, Kristian Bøg
Hold 2022 EnA/1f (1f EnA, 2f EnA, 3f EnA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Horror
Titel 2 Conspiracies
Titel 3 English as a Lingua Franca
Titel 4 Forløb 4: Life and seizing the Day
Titel 5 Forløb 5: Growing up and upbringing/evil
Titel 6 Forløb 6: American Political Speeches
Titel 7 Forløb 7: Science and  science fiction/technology
Titel 8 Forløb 8: "Northern Ireland"
Titel 9 Forløb 9: Crime and punishment
Titel 10 Forløb 10: Plastic/pollution & clothes production
Titel 11 Forløb 11: War/The First World War
Titel 12 Forløb 12: Shakespeare/murder and betrayal
Titel 13 Forløb 13: Fairy Tales

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Horror

I forløbet Horror har eleverne primært arbejdet med literær og filmisk analyse. Dette opnås gennem arbejde og analyse af skønliteræretekster og film indenfor horrorgenren. Målet er at eleverne opnår en forståelse for horrorgenrens særtræk og afvigelser samt de grundlæggende tekstanalytiske begreber og metoder i engelskfaget.


Materiale:

- Chuck Palahniuk, Guts, 2004

- H.P. Lovecraft, The Nightmare Lake, 1919

- Uddrag af H.P. Lovecraft, The Tomb, 1920

-  Stephen King, Why We Crave Horror Movies, 1982

- Richard Christian Matheson, Making Cabinets, 2006


Supplerende materiale:

- Uddrag af Marks Gatiss og Steven Moffat, Dracula, 2020 (TV-serie) på YouTube

- Ben Howling, Yolanda Ramke, Cargo, 2013 (kortfilm)

- George Melies, The Devil's Castle, 1896 (kortfilm)


Sprogfærdighed

- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner

- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner


Sprog, tekst og kultur

- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode

- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof

- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning

- udtale, ordforråd og idiomer

- principper for tekstopbygning

- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Insidious - Subtitles 16-12-2022
Cargo screencasts 16-12-2022
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Conspiracies

I forløbet Conspiracies har eleverne primært arbejdet med retorisk analyse og hvordan argumenter opbygges. Dette opnåes gennem arbejde og analyse af tekster, der beskriver og diskuterer centrale problemstillinger i forhold til konspirationsteorier. Herigennem opnår eleverne også en forståelse for kildekritik og begrebet "fake news" samt indblik i politiske dilemmaer i USA.

Eleverne afslutter forløbet med en præsentation af selvvalgt emne.


Materiale:
- Marina Watts, South Dakota Nurse's Tweets About COVID Positive Patients Who Don't Believe in the Virus Go Viral, 2020

- Joshua Hart, Profiling a Conspiracy Theorist: Why Some People Believe Conspiracy Theories, 2018

- Aarushi Singh, Why do people believe in conspiracy theories?, TEDxYouth@AES, https://www.youtube.com/watch?v=y3-gSUrXXWY

- Christian Jarrett, Why more highly educated people are less into conspiracy theories, originalt udgivet i the British Psychological Society Research Digest


Supplerende materiale:

- Jamie Roberts, Four Hours at the Capitol, 2021 (dokumentar)

- Uddrag af Adam Mckay, Don't Look Up, 2021 (film), fra YouTube

- Uddrag af Andrew Tate videoer på YouTube

- Uddrag af Greta Thunbergs tale ved FN, 2019, https://www.youtube.com/watch?v=TMrtLsQbaok


Sprogfærdighed

- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner

- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner


Sprog, tekst og kultur

- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi

- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode

- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof

- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning

- udtale, ordforråd og idiomer

- principper for tekstopbygning

- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation

- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk

- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Conspiracies - essay 24-02-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 English as a Lingua Franca

The object of this course is to highligt different kinds of English - linguistically as well as culturally. The students will familiarise themselves with texts that fit into a more diverse cultural context, and thereby become aware of the widespread nature of English language and culture


Texts:
Loose Change by Andrea Levy

Listen Mr. Oxford Don by by John Agard

The White Man's Burden by Rudyard Kipling

Film: Bend it Like Beccham

Harry Potter and the Sorcerer's Stone (explixit Gen Z edit) by Alora Black (excerpt)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4: Life and seizing the Day

Robert Herrick: "To the Virgins to Make Much of Time"
John Keats: "When I have fears that I may cease to be"
Robert Frost: "The Road Not Taken"
Rudyard Kipling: "If"
Bruce Springsteen: Hungry Heart"
Marianne Faithfull: The Ballad of Lucy Jordan"
Elvis Presley/Frank Sinatra: "My Way"

Film: "Dead Poets Society"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde


Titel 6 Forløb 6: American Political Speeches

J.F. Kennedy: "Ich bin ein Berliner"
Martin Luther King: "I Have a Dream"
Barack Obama: "Victory Speech 2008"/"Yes We Can"
List of "Rhetorical Devices"

Film: "The King's Speech"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Forløb 7: Science and science fiction/technology

Stephen  Vincent Benet: "By the Waters of Babylon" (fra antologien "Young People")
Ray Bradbury: "The Veldt" (fra Ray Bradbury - The Illustrated Man")
"Sex, love and robots: is this the end of intimacy?" (article from The Guardian, 13. december 2015)

Film: "The Time Machine" (2002)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Forløb 8: "Northern Ireland"

Historical and Political Background on Northern Ireland" fra "The Lift"
Owen Bowcott: "The Making of a Provisional" fra "The Lift"
"Newspaper Clippings" fra "The Lift"
Wolfe Tones: The Boys of the Old Brigade" og "James Connally"; sange fra "The Lift"
Bernard MacLaverty: "Walking the Dog" fra "A Green and Orange Land"
Film: "In the Name of the Father"
Film: "Five Minutes of Heaven"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Forløb 9: Crime and punishment

J.P. Priestley: "An Inspector Calls"
Film: "An Inspector Calls" (2015)
Roald Dahl: "Lamb to the Slaughter"
Edgar Allan Poe documentary
Edgar Allan Poe: "The Tell-tale Heart"
Brochure about Jack the Ripper
Film: "From Hell"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 Forløb 10: Plastic/pollution & clothes production

Two articles from the internet about "Clothes production, pollution and sustainability"
"(Plastic: Impacts) A Toll on Wildlife" (from National Geographic - magazine with theme about plastic pollution, article by Natasha Daly)
"Microplastics found in human blood for first time" (article from The Guardian, by Damian Carrington, 24 March, 2022)
"Microplastics Found In Human Blood For First Time - Researchers Concerned" (article from the internet, edited by Amit Chaturvedi, 25 March, 2022)
"Vertical Farming" by Eden Green Technologies, 9 January, 2023 (from the internet)
"Lab-grown meat" ("What is lab-grown meat? - from the internet)


Film: "The Lorax" (2012)
Short films by the students themselves about plastic, pollution and lack of ressources
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 11 Forløb 11: War/The First World War

11. forløb

"The First World War 1914-1918 (Article with some information and personal experiences)
Film: "War Horse"
"Could I be the last coward on earth?" (fra "The Vintage book of War Stories")
90th Anniversary of the end of the First World War - selection of first World War poetry (Rubert Brooke, Isaac Rosenberg, Wilfred Owen, Siegfried Sassoon, etc.)
Gruppearbejde: presentations of First World War poetry
"Fireworks", Geradine McCaughrean (fra "Stories of World War One")
Ron Kovic: "Born on the Fourth of July", uddrag af romanen (chapters one, two and three)
Film: "Born on the Fourth of July"
Film: "War Horse"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 12 Forløb 12: Shakespeare/murder and betrayal

12. forløb: Shakespeare/”Macbeth”

  Dokumentar: "The Age of Elizabeth the First"
Film: "Macbeth" (Roman Polanskis version)
"Introduction" - indledningen til "Macbeth"
William Shakespeare: "Macbeth", acts one, two and five.
William Shakespeare: "To be or not to be" (Hamlet's soliloque in "Hamlet")

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 13 Forløb 13: Fairy Tales

13. forløb: Fairy tales

Baggrundsmateriale: "About folk tales"
Oscar Wilde: "The happy Prince" (fra "Oscar Wilde - Collected Stories")
Angela Carter: "The courtship of Mr. Lyon" (fra Angela Carter - "The Bloody Chamber")
Various versions of "Little Red Riding Hood" (fra internettet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde