Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Kim Hinsby, Kristian Bøg
|
Hold
|
2022 EnA/1f (1f EnA, 2f EnA, 3f EnA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Horror
I forløbet Horror har eleverne primært arbejdet med literær og filmisk analyse. Dette opnås gennem arbejde og analyse af skønliteræretekster og film indenfor horrorgenren. Målet er at eleverne opnår en forståelse for horrorgenrens særtræk og afvigelser samt de grundlæggende tekstanalytiske begreber og metoder i engelskfaget.
Materiale:
- Chuck Palahniuk, Guts, 2004
- H.P. Lovecraft, The Nightmare Lake, 1919
- Uddrag af H.P. Lovecraft, The Tomb, 1920
- Stephen King, Why We Crave Horror Movies, 1982
- Richard Christian Matheson, Making Cabinets, 2006
Supplerende materiale:
- Uddrag af Marks Gatiss og Steven Moffat, Dracula, 2020 (TV-serie) på YouTube
- Ben Howling, Yolanda Ramke, Cargo, 2013 (kortfilm)
- George Melies, The Devil's Castle, 1896 (kortfilm)
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Insidious - Subtitles
|
16-12-2022
|
Cargo screencasts
|
16-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Conspiracies
I forløbet Conspiracies har eleverne primært arbejdet med retorisk analyse og hvordan argumenter opbygges. Dette opnåes gennem arbejde og analyse af tekster, der beskriver og diskuterer centrale problemstillinger i forhold til konspirationsteorier. Herigennem opnår eleverne også en forståelse for kildekritik og begrebet "fake news" samt indblik i politiske dilemmaer i USA.
Eleverne afslutter forløbet med en præsentation af selvvalgt emne.
Materiale:
- Marina Watts, South Dakota Nurse's Tweets About COVID Positive Patients Who Don't Believe in the Virus Go Viral, 2020
- Joshua Hart, Profiling a Conspiracy Theorist: Why Some People Believe Conspiracy Theories, 2018
- Aarushi Singh, Why do people believe in conspiracy theories?, TEDxYouth@AES, https://www.youtube.com/watch?v=y3-gSUrXXWY
- Christian Jarrett, Why more highly educated people are less into conspiracy theories, originalt udgivet i the British Psychological Society Research Digest
Supplerende materiale:
- Jamie Roberts, Four Hours at the Capitol, 2021 (dokumentar)
- Uddrag af Adam Mckay, Don't Look Up, 2021 (film), fra YouTube
- Uddrag af Andrew Tate videoer på YouTube
- Uddrag af Greta Thunbergs tale ved FN, 2019, https://www.youtube.com/watch?v=TMrtLsQbaok
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Conspiracies - essay
|
24-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
English as a Lingua Franca
The object of this course is to highligt different kinds of English - linguistically as well as culturally. The students will familiarise themselves with texts that fit into a more diverse cultural context, and thereby become aware of the widespread nature of English language and culture
Texts:
Loose Change by Andrea Levy
Listen Mr. Oxford Don by by John Agard
The White Man's Burden by Rudyard Kipling
Film: Bend it Like Beccham
Harry Potter and the Sorcerer's Stone (explixit Gen Z edit) by Alora Black (excerpt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Life and seizing the Day
Robert Herrick: "To the Virgins to Make Much of Time"
John Keats: "When I have fears that I may cease to be"
Robert Frost: "The Road Not Taken"
Rudyard Kipling: "If"
Bruce Springsteen: Hungry Heart"
Marianne Faithfull: The Ballad of Lucy Jordan"
Elvis Presley/Frank Sinatra: "My Way"
Film: "Dead Poets Society"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb 5: Growing up and upbringing/evil
John Collier: "Thus I Refute Beelzy"
Alison Fell: "The Shining Mountain"
Film: "Whiplash"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Forløb 6: American Political Speeches
J.F. Kennedy: "Ich bin ein Berliner"
Martin Luther King: "I Have a Dream"
Barack Obama: "Victory Speech 2008"/"Yes We Can"
List of "Rhetorical Devices"
Film: "The King's Speech"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Compare "Whiplash" and "The Shining Mountain"
-
At færdiggøre "the second paragraph of the main part of the academic essay about "The Shining Mountain". I behøver ikke at printe opgaven ud på forhånd. Vi starter 1. modul på mandag med den del, så I kan gøre det på skolen.
-
"Fejlstøvsugeren", p. 20 + overvej et emne til en klassediskussion
-
I dette modul skal I arbejde på jeres afleveringsopgave individuelt. Det er absolut vigtigt, at I fokuserer på kvaliteten af det, som I skriver. Derfor må afsnittet ikke være længere end max. 300 ord. I skal skrive om "narrative style" og "symbolism"
-
"Fejlstøvsugeren", p. 22 ("Verbets tider")
-
I modulet arbejder I videre med "Analyses of "Hungry Heart", "The Ballad of Lucy Jordan" and "My Way", og jeg fortsætter med karaktersamtaler med dem, som jeg ikke nåede sidste modul
-
Analyses of "Hungry Heart", "The Ballad of Lucy Jordan" and "My Way"
-
"Fejlstøvsugeren", læs p. 31 og besvar øvelse B(1)
-
"Fejlstøvsugeren", p. 31 + B(1)
-
Vi arbejder med engelsk kommatering i dette modul, men I behøver ikke at læse noget på forhånd til modulet. Så har I til gengæld noget tid til at skrive på afleveringsopgaven.
-
"Fejlstøvsugeren", pp. 81-82 ("Tegnsætning", repetition)
-
"Fejlstøvsugeren", læs p. 32 og besvar øvelse A(2) på p. 33.
-
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
-
Analyse "I have a Dream" and make a comparative analysis of this speech and "Ich bin ein Berliner"
-
Give an account of and analyse the speech by Barack Obama "Yes we can" (Victory speech 2008), and compare this speech to the other speeches you have read
-
Læs listen med "Rhetorical Devices" grundigt!
-
Læs stiloplægget til næste aflevering igennem - det drejer sig om teksten til opgave 4a og opgave 4b. Linket til opgaven er under "Opgaver" i Lectio.
-
Please consider the following question: What is the relation between the film "The King's Speech" and the overall subject: "Speeches and rhetorical devices"? (Furthermore, remember to bring along your lists of sentence verbs from the film)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Forløb 7: Science and science fiction/technology
Stephen Vincent Benet: "By the Waters of Babylon" (fra antologien "Young People")
Ray Bradbury: "The Veldt" (fra Ray Bradbury - The Illustrated Man")
"Sex, love and robots: is this the end of intimacy?" (article from The Guardian, 13. december 2015)
Film: "The Time Machine" (2002)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Forløb 8: "Northern Ireland"
Historical and Political Background on Northern Ireland" fra "The Lift"
Owen Bowcott: "The Making of a Provisional" fra "The Lift"
"Newspaper Clippings" fra "The Lift"
Wolfe Tones: The Boys of the Old Brigade" og "James Connally"; sange fra "The Lift"
Bernard MacLaverty: "Walking the Dog" fra "A Green and Orange Land"
Film: "In the Name of the Father"
Film: "Five Minutes of Heaven"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Forløb 9: Crime and punishment
J.P. Priestley: "An Inspector Calls"
Film: "An Inspector Calls" (2015)
Roald Dahl: "Lamb to the Slaughter"
Edgar Allan Poe documentary
Edgar Allan Poe: "The Tell-tale Heart"
Brochure about Jack the Ripper
Film: "From Hell"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Forløb 10: Plastic/pollution & clothes production
Two articles from the internet about "Clothes production, pollution and sustainability"
"(Plastic: Impacts) A Toll on Wildlife" (from National Geographic - magazine with theme about plastic pollution, article by Natasha Daly)
"Microplastics found in human blood for first time" (article from The Guardian, by Damian Carrington, 24 March, 2022)
"Microplastics Found In Human Blood For First Time - Researchers Concerned" (article from the internet, edited by Amit Chaturvedi, 25 March, 2022)
"Vertical Farming" by Eden Green Technologies, 9 January, 2023 (from the internet)
"Lab-grown meat" ("What is lab-grown meat? - from the internet)
Film: "The Lorax" (2012)
Short films by the students themselves about plastic, pollution and lack of ressources
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Forløb 11: War/The First World War
11. forløb
"The First World War 1914-1918 (Article with some information and personal experiences)
Film: "War Horse"
"Could I be the last coward on earth?" (fra "The Vintage book of War Stories")
90th Anniversary of the end of the First World War - selection of first World War poetry (Rubert Brooke, Isaac Rosenberg, Wilfred Owen, Siegfried Sassoon, etc.)
Gruppearbejde: presentations of First World War poetry
"Fireworks", Geradine McCaughrean (fra "Stories of World War One")
Ron Kovic: "Born on the Fourth of July", uddrag af romanen (chapters one, two and three)
Film: "Born on the Fourth of July"
Film: "War Horse"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Forløb 12: Shakespeare/murder and betrayal
12. forløb: Shakespeare/”Macbeth”
Dokumentar: "The Age of Elizabeth the First"
Film: "Macbeth" (Roman Polanskis version)
"Introduction" - indledningen til "Macbeth"
William Shakespeare: "Macbeth", acts one, two and five.
William Shakespeare: "To be or not to be" (Hamlet's soliloque in "Hamlet")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Forløb 13: Fairy Tales
13. forløb: Fairy tales
Baggrundsmateriale: "About folk tales"
Oscar Wilde: "The happy Prince" (fra "Oscar Wilde - Collected Stories")
Angela Carter: "The courtship of Mr. Lyon" (fra Angela Carter - "The Bloody Chamber")
Various versions of "Little Red Riding Hood" (fra internettet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519972",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519972",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519972"
}