Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Kristian Bøg, Peter Schilling
|
Hold
|
2022 EnA/1j (1j EnA, 2j EnA, 3j EnA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Horror
I forløbet Horror har eleverne primært arbejdet med literær og filmisk analyse. Dette opnås gennem arbejde og analyse af skønliteræretekster og film indenfor horrorgenren. Målet er at eleverne opnår en forståelse for horrorgenrens særtræk og afvigelser samt de grundlæggende tekstanalytiske begreber og metoder i engelskfaget.
Materiale:
- Chuck Palahniuk, Guts, 2004
- H.P. Lovecraft, The Nightmare Lake, 1919
- Uddrag af H.P. Lovecraft, The Tomb, 1920
- Stephen King, Why We Crave Horror Movies, 1982
- Uddrag af Misha Green, Lovecraft Country, 2030 (TV-serie) på YouTube
Supplerende materiale:
- Uddrag af Marks Gatiss og Steven Moffat, Dracula, 2020 (TV-serie) på YouTube
- Ben Howling, Yolanda Ramke, Cargo, 2013 (kortfilm)
- George Melies, The Devil's Castle, 1896 (kortfilm)
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Summary of Guts
|
16-12-2022
|
Horror - essay
|
24-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Conspiracies
I forløbet Conspiracies har eleverne primært arbejdet med retorisk analyse og hvordan argumenter opbygges. Dette opnåes gennem arbejde og analyse af tekster, der beskriver og diskuterer centrale problemstillinger i forhold til konspirationsteorier. Herigennem opnår eleverne også en forståelse for kildekritik og begrebet "fake news" samt indblik i politiske dilemmaer i USA.
Eleverne afslutter forløbet med en præsentation af selvvalgt emne.
Materiale:
- Marina Watts, South Dakota Nurse's Tweets About COVID Positive Patients Who Don't Believe in the Virus Go Viral, 2020
- Joshua Hart, Profiling a Conspiracy Theorist: Why Some People Believe Conspiracy Theories, 2018
- Aarushi Singh, Why do people believe in conspiracy theories?, TEDxYouth@AES, https://www.youtube.com/watch?v=y3-gSUrXXWY
- Christian Jarrett, Why more highly educated people are less into conspiracy theories, originalt udgivet i the British Psychological Society Research Digest
Supplerende materiale:
- Jamie Roberts, Four Hours at the Capitol, 2021 (dokumentar)
- Uddrag af Adam Mckay, Don't Look Up, 2021 (film), fra YouTube
- Uddrag af Andrew Tate videoer på YouTube
- Uddrag af Greta Thunbergs tale ved FN, 2019, https://www.youtube.com/watch?v=TMrtLsQbaok
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Conspiracies - essay
|
03-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
English as a Lingua Franca
The object of this course is to highligt different kinds of English - linguistically as well as culturally. The students will familiarise themselves with texts that fit into a more diverse cultural context, and thereby become aware of the widespread nature of English language and culture
Texts:
Loose Change by Andrea Levy
Listen Mr. Oxford Don by by John Agard
The White Man's Burden by Rudyard Kipling
Film: Bend it Like Beccham
Harry Potter and the Sorcerer's Stone (explixit Gen Z edit) by Alora Black (excerpt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Identity and conformity (eksamen)
Beskrivelse:
Dette forløb har fokus på identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Det tematiske indhold i forløbet er derfor præget af dramatiseringer eller problematiseringer af race/kønsmæssig, sexuel eller eksistentiel karakter. Desuden har en af de centrale temaer for forløbet været, hvorvidt karaktererne inkluderer eller ekskluderer sig selv fra fælleskabet og konsekvenserne heraf.
Tekster:
Exploring Psychology (David Meyers)
The Unknown Citizen (W.H. Auden)
The Ones Who Walk Away From Omelas (Ursula LeGuin)
The Lottery (Shirley Jackson)
The Song of the Spectators (Mary Payne)
Charlie Sheen & Voyerism (Mark Goulston)
Musikvideo:
Routine (Steven Wilson)
Film:
American Beauty (Sam Mendes)
Indhold og læringsmål:
Eleverne skal:
i. Kunne forstå mundtligt engelsk
ii. Kunne udtrykke sig klart på mundtlig engelsk
iii. Kunne forstå skriftligt engelsk
iv. Kunne udtrykke sig klart på skriftligt engelsk
v. Kunne anvende engelsk grammatisk korrekt
vi. Kunne anvende faglige opslagsværker og andre hjælpemidler
vii. Kunne analysere fiktive engelske tekster
viii. Kunne kende forskellige genrer
Formål:
Det er formålet med dette forløb at eleverne skal stifte bekendtskab med følgende kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Værklæsning: Great Gatsby
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
American Values (eksamen)
Beskrivelse:
Vi har i dette forløb gennemgået historiske og kulturelle tekster, der på hver deres måde belyser de grundlæggende amerikanske værdier og selvforståelse. Fokus er især blevet lagt på den anden immigrationsbølge (irske indvandrer) John Steinbecks behandling af arbejderklassens vilkår og de amerikanske værdier i ”Of Mice and Men”, hvor børskrakkets eftervirkninger er tydelige og afspejles i de værdisæt karaktererne kæmper med.
Tekster: (alle tekster er fra Worlds of English medmindre andet er angivet)
New Colossus (Emma Lazarus)
The Frontier Heritage (David Pack)
Declaration of Independence (excerpt)
Breakfast (John Steinbeck)
A More Perfect Union (Barack Obama)
The American Promise (Barack Obama)
Film:
Far and Away (Ron Howard, 1992)
Of Mice and Men (Gary Sinise, 1992)
Indhold og læringsmål:
Eleverne skal:
i. Kunne forstå mundtligt engelsk
ii. Kunne udtrykke sig klart på mundtlig engelsk
iii. Kunne forstå skriftligt engelsk
iv. Kunne udtrykke sig klart på skriftligt engelsk
v. Kunne anvende engelsk grammatisk korrekt
vi. Kunne anvende faglige opslagsværker og andre hjælpemidler
vii. Kunne analysere fiktive engelske tekster
viii. Kunne kende forskellige genrer
Formål:
Det er formålet med dette forløb at eleverne skal stifte bekendtskab med følgende kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dystopia (+ The Road) (eksamen)
Beskrivelse:
Formålet med dette forløb har primært været, at belyse dystopien og dens genrekonventioner. Nærmere betegnet har vi fokuseret på samfundets kontrol over individder, det totalitære regimes "natur", hierarki, menneskets væsen, naturligt vs. unaturligt, individualisme, og magthavernes retfærdiggørelse af dem selv. For at skabe en kontrast til dystopien har jeg valgt at inddrage post-apokalyptisk fiction da der ofte opstår uhensigtsmæssige sidestilling imellem disse to genrer. Pointen har været at bruge denne genres lovløshed som kontrast til dystopien kontrol over individet.
Kernestof:
1984 af George Orwell (film + romanuddrag)
2BR02B (Kurt Vonnegut)
Tv-serie:
Black Mirror: 15 Million Merits (Charlie Brooker, 2011)
Filmuddrag:
The Road (Cormac McCarthy)
Indhold og læringsmål:
Eleverne skal:
i. Kunne forstå mundtligt engelsk
ii. Kunne udtrykke sig klart på mundtlig engelsk
iii. Kunne forstå skriftligt engelsk
iv. Kunne udtrykke sig klart på skriftligt engelsk
v. Kunne anvende engelsk grammatisk korrekt
vi. Kunne anvende faglige opslagsværker og andre hjælpemidler
vii. Kunne analysere fiktive engelske tekster
viii. Kunne kende forskellige genrer
Formål:
Det er formålet med dette forløb at eleverne skal stifte bekendtskab med følgende kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Postcolonialism (eksamen)
Beskrivelse:
I dette forløb skal eleverne arbejde med Det Britiske Imperium Der tages udgangspunkt i koloniseringen af især Asien og Afrika. Derudover ses der på de konsekvenser som kolonialiseringen har haft og har på de koloniserede lande. Eleverne skal derudover arbejde med postcolonialisme. Formålet er at belyse postcolonialism med udgangspunkt i det britiske imperium. Fokus er på de komplekse relationer mellem kolonimagten og de koloniserede, forholdet mellem magt og afhængighed og spørgsmål om kulturel identitet.
Tekster:
- Shooting an Elephant (Orwell)
- Gentleman of the Jungle
- White Man's Burden (Kipling)
- Weddings and Beheadings (Kureishi)
- A Horse and Two Goats
- The British National Anthem
- The Real White Mans Burden
- Growing up as an Untouchable
Dokumentar:
"A Taste for Power" (BBC Dokumentar)
Formål:
Eleverne skal kunne anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien til analyse og perspektivering af aktuelle forhold.
Eleverne skal kunne perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
Eleverne skal kunne give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Love
Dette forløb tager udgangspunkt i kærlighed som litterært emne. Vi har derfor primært beskæftiget os med forskellige typer/tilgange til kærlighed/relationer. Fokus har været på fictionstekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Shakespeare (eksamen)
Beskrivelse:
Dette korte forløb har fokus på tragedien som genre. Nærmere betegnet tager forløbet afsæt i Romeo & Juliet af William Shakespeare, samt udvalgte sonetter for at illustrere andre relevante sider af hans forfatterskab. Der har desuden anvendt baggrundsstof for at belyse den historiske og kulturelle kontekst, sprogets anvendelse, samt genrekonventioner (komedier, tragedier og historiske skuespil)
Tekster:
Sonnet 18
Sonnet 130
Act 2, Scene 2 (Romeo & Juliet)
Act 5, scene 3 (Romen & Juliet)
Film:
Romeo + Juliet (Baz Luhrmann, 1996)
Indhold og læringsmål:
Eleverne skal:
i. Kunne forstå mundtligt engelsk
ii. Kunne udtrykke sig klart på mundtlig engelsk
iii. Kunne forstå skriftligt engelsk
iv. Kunne udtrykke sig klart på skriftligt engelsk
v. Kunne anvende engelsk grammatisk korrekt
vi. Kunne anvende faglige opslagsværker og andre hjælpemidler
vii. Kunne analysere fiktive engelske tekster
viii. Kunne kende forskellige genrer
Formål:
Det er formålet med dette forløb at eleverne skal stifte bekendtskab med følgende kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519975",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519975",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519975"
}