Holdet 2022 SpA/1a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) André Borelli Lønsmann Sorribes, Hanne Annette Petersen, Lars Troels Møller
Hold 2022 SpA/1a (1a SpA, 2a SpA, 3a SpA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk
Titel 2 El deporte
Titel 3 México - EXAMEN
Titel 4 Cuentos populares
Titel 5 Jóvenes en España - EXAMEN
Titel 6 Los desaparecidos y los niños robados - EXAMEN
Titel 7 La familia en las películas de Almodóvar
Titel 8 Repetition (México EXAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk

Grundforløbet – august til november 2022:

Kapitel 1-5 af Buena Idea er blevet gennemgået, hvilket omfatter præsentation af en selv på spansk, brug af estar ved placering, hvor man er fra (brug af ser) og brug af før nutid (perfektum). Desuden er bøjningen af substantiver og artikler, udtale og trykregler, nægtelse med no, bøjningen af ar-, er- og ir-verber, subjektspronominer, genitiv og tallene 0-20 blevet gennemgået.

Efter grundforløbet:

Yderligere træning i ar-, er- og ir-verber og de uregelmæssige verber ir, tener, estar, ser, hacer og hay (samt fordybelse i forskellen på ser, estar og hay), udtale- og trykregler samt repetition af artikler, substantiver og adjektiver med fokus på kongruens mellem disse tre, genitiv og perfektum foruden træning i genkendelse af transparente ord. Derudover har vi trænet: tallene 0-100, træning af billedbeskrivelse med situeringsgloser, brug af muy og mucho, refleksiver verber, possessive pronominer, præpositionerne a, en, con og de, subjektspronominer, sammensatte substantiver, klokken, vejret, gustar/encantar/intersar samt træning af spansk gestik.

Læsning og samtale om Spanien og Chile (kap. 6 i Buena Idea - libro de texto). Læsning om Madrid og de typiske turistmål i byen (kapitel 7 i Buena Idea – libro de texto). Træning i brugen af subjektspronominer og perfektum. Læsning om familieforhold og ungdomsliv (kapitel 8-9 i Buena Idea – libro de texto) og arbejde med ens egen familie på spansk (samt skriftlig aflevering om egen familie). Festplanlægning og indkøb (kapitel 10). I Kapitel 12 arbejde med familie inklusiv mundtligt oplæg ud fra talepapir to og to sammen med læreren.
*Sofie, Klara og Frederikke har opbygget historisk viden om Gran Canaria ved læsning af tekst på spansk, som de har benyttet i egen skriftlig opgave sammen med engelsk og historie, da de ikke deltog på Gran Canaria-turen.

Interkulturel kompetence: Forståelse for jul og nytår i Danmark sammenlignet med i Spanien, forståelse for påske i Spanien, forståelse for forskelle mellem dansk og spansk kultur, udvekslingsrejse til Gran Canaria med spanskundervisning samt ekskursioner. Samvær med elever fra Gran Canaria på deres ophold her i Slagelse.


Ordforråd: lufthavnsordforråd, hilsen, spørge, hvad andre hedder, præsentere sig selv, spørge, hvordan det går, sige farvel, geografisk placering af byer (Salamanca, Toledo, Barcelona), om det ligger ved kysten eller midt i landet, europæiske byer og lande på spansk, rejseordforråd såsom taske og kuffert, taxi, veksle penge, baggageindhold (s. 16 i Buena Idea – libro de texto), familieordforråd (familiemedlemmer), ordforråd om livet i Madrid, jul og nytår i Spanien (ekstensivt), hvad har I lavet i ferien, familieliv generelt, morgenmad, frokost og aftensmad, farver, ugedage, månederne, klokken, specifikke vejrgloser og gloser relateret til Gran Canaria.

NORMALSIDER: 61
Materiale: Buena Idea kapitel 1-9 + 12 + diverse sange + grammatiske øvelser (Buena Idea - libro de trabajo) samt løsark. Kompendium om Gran Canaria med tekster på dansk og spansk.

Diverse klip fra youtube med sange: "Son, son, será, será, será" af Rumbacalí (udtaleøvelse), "Blanca navidad" (fokus på spansk jul), "Ahí estás tú" af Chambao (lytte og forståelsesøvelse)


Progression •Forstå hovedindholdet i et tydeligt talt enkelt spansk om gennemgået emne •Deltage aktivt i en samtale i et enkelt spansk om gennemgået emne •Læse og skrive på et enkelt spansk •Skriftligt oversætte fra et enkelt spansk til et enkelt dansk • I praksis anvende viden fra timerne om sprogindlæring • Anvende ordbogen.com, laminerede grammatikark, OneNote, min spanske grammatik (den blå) samt rettenøglen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tallene 0-100 + basale gloser 28-11-2022
Repetition af brush-up-spansk 1 11-01-2023
Repetition af brush-up-spansk 2 31-01-2023
La familia 28-02-2023
Genaflevering af la familia 15-03-2023
Vídeo de presentación 26-03-2023
El viaje a Gran Canaria/La semana en Dinamarca 30-04-2023
Delprøve 1 om Buena Idea 08-05-2023
Omfang Estimeret: 53,00 moduler
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 El deporte

Faglige mål:
- at kunne tale om forskellige sportsgrene
- at kunne samtale om din egen interesse for sport og fortælle hvad du selv dyrker af sport
- at forstå hvilken betydning fodbold har dels i Argentina, dels i Spanien
- Fotobeskrivelse

Fokus på grammatik:
- Verbalperifraser (acabar de + infinitiv, volver a+ infinitiv, dejar de+ infinitiv, seguir/continuar + gerundium, llevar + tidsrum + gerundium,)
- Futurum (ir a+ infinitiv)

Primært materiale:
¿Qué deportes practicas? (Buena idea 1)

La rivaldad entre el Real Madrid y el FC Barcelona (i: Anny Holmgaard & Sabina Dafcik: España en perspectiva. Ea, 2020)
Los maradonianos festejan su navidad (i: Kristina Pilmark og Lene Håkansson: El deporte, Gyldendal 2011)
Corrida de toros, ¿deporte, arte o maltrato? (El deporte 43)
Cristina Sánchez (Tapas)
Deportes (Francisco J. Uriz & Birgit Harling: En España. Munksgaard, 1994)

Sekundært materiale:
Michael Laudrup (Barca og Real Madrid)
Fodbold er Gud (Filmstriben)
"El beso" de Luis Rubiales (TV-klip)
Los españoles y el deporte (s. 23-26 i El deporte-kompendium)

Klubsange:
Himno de Real Madrid
Canto de Barca (Cant del Barca) (s. 21-22 i El deporte-kompendium)


Ronaldo (Foto)
Diego Maradona (Foto)
La Iglesia Maradoniana (Fotos og Filmstriben, Dokumentar 'Fodbold er Gud')
Messi og Bendtner (Fotos)

Antal sider: 23
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 México - EXAMEN

Mål:
I dette forløb  har vi beskæftiges os med forskellige aspekter i dette store spansktalende land:
Vi har gennem mindre tekstmateriale og dokumentarprogram fået indblik i traditionen El día de los muertos, samt tiden før Spanierne kom. Beskæftiget os med det moderne Mexico: den store forskel på rig og fattig, sociale klasser bestemt af etnisk baggrund samt landets udfordringer med bekæmpelse af narkokriminalitet og vold. Eleverne har gennem læsning af teksten '¿Una vida mejor?' (Eso sí 2) samt dialog og tekster spillefilmen om immigration 'Sin Nombre' fået indblik i nutidig mexicansk ungdomsliv samt immigrationsproblematikken. Herunder; familierelationer, ungdomsliv og drømme for fremtiden.
Som modspil til den udbredte kriminalitet i landet har eleverne gennem læsning af tekster fra 'Mosaico mexicano' om 'tradiciones' (kap. 5) og 'jóvenes mexicanos' (kap. 2) også fået indblik i landets store kultur og religion samt gennemført og bygget deres eget altar til 'Dia de los muertos'

Fokus til eksamen vil være migration og Una vida mejor.


Silvia Becerra Bascuñan, Sigrid Østergaard & Julie Højgaard. "Viva La Vida". Lindhardt og Ringhof 2017.
Flg. tekster fra bogen er læst:
Kap.2, kap. 3:
Las casas de Sandra Cisneros (s.148-152)
La historia de Maria - una inmigrante mexicana s.156-157
Juana Alicia - 'Soy anticapitalista' - s.158-160
La malinche ¿Heroína o traidora? s. 192-195


Kristina Pilmark og Rikke Olsen. "Mosaico mexicano", Gyldendal 2016:

Flg. kapitler fra bogen er læst:
Kap. 1: Qué es México?. Datos sobre México. (s. 8-14)
Kap. 2: Un país de jóvenes (s.16-23)
Kap. 5: La cultura mexicana (introducción p. 56), "El día de los muertos" (s. 57)


Supplerende om De dødes dag: Teksten "Día de muertos", fra 'Viva la vida', Silvia Becerra Bascuñan, Lindhardt og Ringhof, 2017

Eleverne opførte i forbindelse med "De dødes dag", et alter på skolen.

Tekst: Dialog mellem emigranter (Med konditionalis-øvelse): '¿Una vida mejor?'

Dokumentarfilm/spillefilm:

Spillefilm: Sin Nombre 2009. Instruktør: Cary Joji Fukunaga (96 min).

Fra DR2: I mayaernes fodspor (De første 20 min. af et Lonely planet program, hvor turen bl.a. går gennem Mexico)

Aktuelt rejseprogram om Mexico:
https://www.dr.dk/drtv/se/verdens-smukkeste-togrejser_-mexico_275798


Dokumentar om aztekerne og de spanske opdagelsesrejser i 1500-tallet, samt mødet mellem Hernan Cortes og La Malinche: Blot for at få lidt billeder på og historisk baggrund for opdagelsen og azteker-kultur og landet Mexico dengang. Dialogøvelser og talt om dokumentaren på spansk med de relevante gloser.

Fra DR TV: Dokumentarafsnit om Aztekerne og spanske opdagelsesrejsende - Los conquistadores. Amerikansk dokumentarserie fra 2023. (Conquistadors - The Rise and Fall) I.

Episode 3: "Conquistadorernes storhed og fald: Aztekerne":

Link til dokumentar på DRTV: 1https://www.dr.dk/drtv/episode/conquistadorernes-storhed-og-fald_-aztekerne_408902

Traditioner i Spanien og Mexico til jul, nytår og Los reyes magos/Helligtrekongers:
Las tradiciones más curiosas de Nochevieja y Año Nuevo en España:
Link til læst artikel:
https://espanafascinante.com/cultura-espanola/tradiciones-mas-curiosas-nochevieja-ano-nuevo-espana/


Individuelle elevsamtaler om filmen 'Sin Nombre' og delprøver 1 og til Sin Nombre er lavet.

Antal sider: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Cuentos populares

Vi læser eventyr på spansk.

Repetition af grammatik: præsens, perfektum, futurum med ir + a + infinitiv, diftongering, vokalskifte.

Ny grammatik: refleksive pronominer og verber, de to datider på spansk: præteritum og imperfektum.

Genfortælling af en tekst ud fra en liste med nøgleord og ud fra tegninger.
Vi træner også billedbeskrivelse med almene gloser.

Kernestof:
Caperucita Roja (In: Hola)
Los tres osos
Ricitos de oro & los tres ositos (https://www.youtube.com/watch?v=JjQueU5HQJI)

Supplerende stof
A seis patitos un día conocí: https://www.youtube.com/watch?v=uYceq7cjX4o (fokus = datiderne)
Cuento popular: El queso de la Vieja y el Viejo (In: Hola) (fokus = datiderne)

Antal sider: 15
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Caperucita Roja Delprøve 1 19-03-2024
El viaje de estudios 23-04-2024
Los tres osos - Delprøve 2 01-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Jóvenes en España - EXAMEN

Vi arbejder med tekster om hvordan det er at være ung i Spanien, og sammenligner med Danmark. Bl.a. læser vi en tekst om spanske Alba, der har boet tre år i Danmark, og som derfor kan sammenligne de to lande.

Faglige mål:
Sammenligning af kulturelle forskelle
Genfortælling af tekster
Grammatik:
- repetition af perfektum, futurum med ir +a + infinitiv, estar + gerundium
- de to datider - formerne
- a foran animeret objekt
- præpositioner, især a, de, en, con, para, por
- Kort præsentation af konditionalis (me gustaría ...)
- Possessive pronominer (ejestedord)
- Upersonlige pronominer (nadie, nada, alguien, ninguno osv)
- Se-konstruktioner

Primært materiale
- Alba, 19 años (Kloch, Tønner og Vilhelm: España mañana, Columbus 2022)
- Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo (Kloch og Tønner: España en la calle, Gyldendal 2019)
- Los jóvenes españoles (Anny Holmgaard: España en perspectiva, Forlaget EA, 2020)
- La generación de los mil euros (in: Ole Loumann: Nuevos retratos, Gyldendal 2010)
- Pedro Martín, 19 años: "”Estoy muy a gusto en España. Me quiero quedar aquí” (in: Kasper Kloch et al: España mañana. 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid, Columbus 2022)

Supplerende materiale:
- Tú no eres especial (Oria Films 2022), episodio 1)
- La Tomatina de Buñol (videoklip)
- Horisont: Spaniens tabte generation (25 min)
http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011111142125



Antal sider: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Los desaparecidos y los niños robados - EXAMEN

I Argentina under diktauret 1976-1983 forsvandt ca. 30.000 mennesker, herunder blev 500 spædbørn stjålet fra deres forældre for at de kunne få et liv hos 'ordentlige' familier. De biologiske forældre var nemlig modstandere af styret, og deres nye familier var støtter.

Også i Spanien, både under og efter diktaturet (1939-1975), blev børn stjålet - det arbejder vi med i en aflevering.

Kernestof
Viveca Tallgren & Navina Østergaard: La vida es un tango (Systime 2002), kap. 1, 2 (s.28-32), 3 (s.37), 5 (43-45)
La historia oficial (film)


Supplerende materiale
Argentinas forsvundne børn (DR)
Carlos Gardel: Mi Buenos Aires querido
’500 småbørn blev bortført i Argentina: ”Det var tortur forlænget over tid”’ (Politiken 6. juli 2012) +
’Tidligere diktatorer dømt for bortførelse af 500 småbørn’ (Politiken 6. juli 2012)

Antal sider: 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La familia en las películas de Almodóvar

Vi skal se filmen Volver og læse udvalgte sekvenser. Fokus i forløbet er at undersøge hvordan familien fremstilles i instruktøren Pedro Almodóvars film.


Primært mateiale
Volver v/ Hanne Petersen (L&R Uddannelse, 2007) : Sekvens 1 +15-27 + 70-71 + 89 + 106 + 121

Supplerende materiale
Pedro Almodóvar: Volver (El Deseo 2006)
Pedro Almodóvar: Familia (in: Volver)

Antal sider: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition (México EXAMEN)

Repetition af basisgrammatik.

Vi har desuden genset Sin nombre og læst følgende tekster i forbindelse med emnet México:

Sueños (Helene Balslev Clausen og Line Flintholm: Al otro lado. Gyldendal, 2004)
El paso (do)

https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-15-baestet-er-den-sidste-livsfarlige-forhindring-for-migranter-paa-vej-til-usa (La bestia)

Den illegale emigrations mange ansigter s.8-10 (indledningen til Al otro lado)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer