Holdet 2022 1 FrbA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Emily Isata Kamara Fjellerad, Hanne Sandbæk
Hold 2022 1 FrbA (1 FrbA, 2 FrbA, 24 bl 3 FrbA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Franskbogen og supplerende materiale
Titel 2 La guerre / Les enfants
Titel 3 Intouchables - l'immigration- EKSAMENSEMNE
Titel 4 L'amitié - EKSAMENSEMNE
Titel 5 Entre deux cultures - Multiculturalisme - EKSAMENS
Titel 6 Les contes- EKSAMENSEMNE
Titel 7 noël
Titel 8 l'égalité entre les sexes
Titel 9 Les jeunes
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Franskbogen og supplerende materiale

Franskbogen
stk. 9, stk.11-16, stk 18-20, stk 23

Hellström og Johansson: On parle français 1:
stk 41 (2.bøjn. / finir), 39 (p.c., rec.del.art.), stk 44 (pers.pron. ubetonede og betonede). stk 45 (refl.vb., del.art., + vêtements), stk 46 (refl.vb), stk 30 (gloseforråd), stk 48 (p.c.), stk 49 (p.c. + futur proche)

Hellström og Johansson: On parle français 2:
stk 5-6 (imparfait), stk 20-21 (futur, passé récent + vejrudtryk), stk 23 (futur), stk 24 (plusqueparfait)

Prévert:
Le bouquet
Déjeuner du matin

Jul: Petit Papa Noël (tvidéo)
La mort du père noël (kortfilm)
Sange: Alouette + Chevaliers de la table ronde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La guerre / Les enfants

Chanson:
Jean-Jacques Goldman : Comme toi
Poème:
Jacques Prévert : Familiale
Film:
Elle s'appelait Sarah
Forståelsesspørgsmål til filmen.
Tekst: transkription af en scene fra filmen (dialogue entre Julie et Mémé)
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Intouchables - l'immigration- EKSAMENSEMNE

Vi arbejder med filmen "Intouchables" og kommer nærmere ind på et sprog, som er talesprogsorienteret. Vi arbejder med at opbygge et ordforråd og i den forbindelse, kommer vi nærmere ind på forskellige grammatiske sammenhænge.. Desuden sætter filmen også vores fordomme på spidsen: Sort-hvid, rig-fattig, dannet-uskolet mm.

I slutningen af forløbet har vi været inde at se "Une belle course" i biografen.

De grammatiske områder er blandt andet:
Genetiv, refleksive verber, demonstrative verber, dativobjekt.

Eleverne har været oppe i en mundtlig årsprøve om dette emne.

Forløbet kan også perspektiveres til forløbet "Entre deux cultures -Multiculturalisme", som eleverne også har gennemgået i dette skoleår.

Karen Schumacker: De urørlige, tekst, øvebog og hjemmeside, Forlaget Passion 2014.

Franskportalen: https://www.franskportal.dk/laesenfilm/uroerlige/uroversigt

Film: Les intouchables, Toledano/Nakache, Frankrig 2011
Film: Une belle course,  2024

omfang: 25 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 L'amitié - EKSAMENSEMNE

Emnet "L'amitié" påbegyndes med tv/soap-serien Quatre Amis. eleverne læser alle 10 afsnit gennem forløbet, og så ser vi fire af afsnittene sammen på klassen. Eleverne får repeteret mange velkendte situationer såsom: dagligdagssituationer, indkøb, spørge om vej, beskrivelse af hjemmet, madlavning, rengøring, cafébesøg, tur til fitness, venskaber, familie og kærlighed.

Emnet afsluttes med, at eleverne i grupper laver "kapitel 11" til filmen, hvor de selv finder på et scenarie om de velkendte personer, og viser det i en kortfilm på klassen.

fokus på: højtlæsning, lytteøvelser, interaktion med klassekammerater.

Emnet kan ligeledes perspektiveres til "Les intouchables" og filmen "Une belle course", som begge lige er blevet brugt i sidste undervisningsforløb.


Materiale: Film: Quatre Amis, Norquist, Tellius Vision, Sverige 2010

Tekst og materiale: Bering, Sørensen. Gyldendal 2016

Omfang: 26 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Entre deux cultures - Multiculturalisme - EKSAMENS

I dette forløb arbejder eleverne med teksten "Meriam - une tunisienne"- en ung tunesisk pige, som opvokser i Danmark, og har rødder i Tunesien.  Eleverne får kendskab til det fransktalende land Tunesien og fået et indblik i, hvordan kulturen, normerne og trosretning bliver dyrket af den yngre generation såvel som den ældre generation. Ydermere har de fået et indblik i, hvordan det at være splittet mellem to kulturer kan være.
De har ligeledes perspektiveret til det danske samfund.


Emnet kan ligeledes sættes i relation til filmen "Intouchables", hvor den unge immigrant Driss er opvokset i "la banlieue" og prøver at finde sin plads i det franske samfund.


Det kan ligeledes perspektiveres til emnet "Les jeunes", hvor vi har læst følgende tekster:
"A la gare"  - Franskportalen
"Albert fait sa valise" - Franskportalen
Tour de France femmes - tekst fra skriftlig sommereksamen 2023

omfang: 18 ns.





Tekst: "Meriam - une tunisienne"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Les contes- EKSAMENSEMNE

Eventyr er interkulturelt og findes i mange former - mange af de klassiske eventyr er eleverne allerede blevet introduceret til i barndommen, hvorfor flere fortællinger allerede er "lette" at gribe an, når det kommer til forståelse.
I undervisningen arbejder vi både med de klassiske og med moderne udgaver (fx med den lille rødhætte). Skriftligt (eventyr, fortælling) og audiovisuelt (film og sang).  

Eleverne skal have en forståelse for de klassiske eventyr træk.

Grammatisk er der fokus på imparfait og passé composé/passé simple.

Eleverne har ligeledes et skriftligt fokus, hvor de skal udarbejde en artikel om Kirikou, hvor de skal udarbejde overskrift, rubrik, byline og brødtekst ud fra et af de gennemgåede eventyr. Til sidst skal de præsentere deres artikel om eventyret på klassen og et pågældende billede.  


Materiale:
Les trois petit cochons
Kirikou et la socière følgende kapitler: La pirogue, kirikou et la socière, la maudite,
Le bossu de notre dame (ligeledes lavet en tilhørende delprøve 1)
Bouldeneige (ligeledes arbejde med oversættelse i en aflevering)
Le petit chapeau rond rouge (ny og gammel version)

Omfang: 30



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 noël

Eleverne er blevet introduceret til jul- og juletraditioner i Frankrig.

vi har arbejdet med tekster på Franskportalen, hvor de har fået kendskab til fransk julemad, traditioner og har sunget forskellige julesange (vive le vent).

Eleverne har ligeledes udarbejdet deres egen sekvens til en quiz, hvor deres ordforråd har været i fokus. Dette gælder sekvenser som flascards, oversættelse af danske julesange til fransk, tip en 13 om forskellige franske juletraditioner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 l'égalité entre les sexes

Vi dykker ned i FN's verdensmål nr. 5.

Égalité Entre Les Sexes -
Formål
- Aktuelle forhold i Frankrig
- Kultur
- Seksualitet/identitet
- jamaissanselles

Indhold
Vi dykker ned i kønskoller på verdensplan ud fra FN's verdensmål, men også hvordan verdensmålet kommer til udtryk i Frankrig.
Kønsroller og køn fylder meget i den offentlige debat, også i Frankrig debatteres de traditionelle kønsroller og seksualitet. Under forløbet arbejdes der med familiestrukturer/kønsroller/identitet/seksualitet/fordomme.

Vi tager udgangspunkt i et kompendie, hvor eleverne møder franske elever i øjenhøjde og deres syn på Kønsdebatten i Frankrig. vi kommer også til at  beskæftige os med de traditionelle kønsroller på arbejdsmarkedet i Danmark, og eleverne får mulighed for at sammenligne de franske forhold med de danske. Eleverne får ligeledes mulighed for at udarbejde en analyse, hvor vi sammenligner ,arbejdsmarkedet for deres bedsteforældre og forældre. Vi dykker ned i de forskellige arbejdsfag og undersøger de "typiske" kvinde- og mandefag.

Eleverne er blevet introduceret til organisationen "jamaissanselle" og får ligeledes selv mulighed for at undersøge forskellige organisationer, som kæmper for ligestilling mellem kønnene på arbejdsmarkedet. Det ender til sidst ud i en fremlæggelse, hvor redegørelse, historisk kontekst og billedbeskrivelse vil være i fokus.   

Materialer:
https://www.verdensmaalene.dk/sites/default/files/2._ligestilling_fransk_laerervejledning_opdateret_28._november_2024.pdf           

omgang: 14

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Les jeunes

I dette forløb arbejder vi med ungdomslivet i Danmark og Frankrig og perspektiverer det til vores egen hverdag.
Vi kommer blandt andet ind på fritidsinteresser, koncerter og ferieaktiviteter. Emnet har ligeledes fokus på, hvordan unge kæmper for at opnå drømme og hvordan sociale medier kan blive et talerør for at få et budskab ud.

Fokus har blandt andet været følgende:
- De forskellige datidsformer og aspekt
- Fremtidsformer såsom fremtid og nærfremtid
- Udarbejdelse af en mulig disposition til mundtlig eksamen
- billedbeskrivelser


Materiale:
"A la gare"  - Franskportalen
"Albert fait sa valise" - Franskportalen
Tour de France femmes - tekst fra skriftlig sommereksamen 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Repetition

I dette forløb repeterer vi nogle af de store emner, som vi har været i gennem de sidste tre år. Eleverne har til hvert emne haft ansvar for et kapitel, som de har skulle udarbejde et lille skriv om og efterfølgende præsenteret på klassen. eleverne har ligeledes arbejdet med, hvordan de kan perspektivere til en anden tekst, billedbeskrivelse og præsentation af et givent emne.

Forløbet har ligeledes haft en midterm i kendt tekst: "Quatre amis".



Materiale:
Quatre amis  ( L'amitié)
Meriam - une tunisienne (Entre deux cultures - multiculturalisme)
Intouchables (L'immigration  og Entre deux cultures - multiculturalisme)
Les contes (Kirikou, Les trois petit cochons, le petit chapeau rond rouge, le bossu)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer