Holdet 2022 1 SpA/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) André Borelli Lønsmann Sorribes, Christina Elisabeth Olsson
Hold 2022 1 SpA/2 (1 SpA 2, 2 SpA 2, 24 bl 3 SpA 2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk hele 1.g
Titel 2 El deporte
Titel 3 México
Titel 4 Drogas (EKSAMEN)
Titel 5 Los jóvenes en España EKSAMEN)
Titel 6 Una vida mejor/inmigración ilegal a EE.UU (EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk hele 1.g

Vi arbejder hele året med begynderspansk og bruger begynder systemet  "Burns ide arbejdsbog opgavebog. hvor eleverne præsenteres for forskellige teksttyper. Derudover suppleres med diverse øvelser, opgaver og musik og mundtlige øvelser.
For at fremme indlæring af nyt ordforråd: glosetest.
Grammatik: præsenes, perfektum, tener que + infinitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 El deporte

Faglige mål:
- at kunne tale om forskellige sportsgrene
- at kunne samtale om din egen interesse for sport og fortælle hvad du selv dyrker af sport
- at forstå hvilken betydning fodbold har dels i Argentina, dels i Spanien
- Fotobeskrivelse

Fokus på grammatik:
- Verbalperifraser (acabar de + infinitiv, volver a+ infinitiv, dejar de+ infinitiv, seguir/continuar + gerundium, llevar + tidsrum + gerundium,)
- Futurum (ir a+ infinitiv)

Primært materiale:
¿Qué deportes practicas? (Buena idea 1)

La rivaldad entre el Real Madrid y el FC Barcelona (i: Anny Holmgaard & Sabina Dafcik: España en perspectiva. Ea, 2020)
Los maradonianos festejan su navidad (i: Kristina Pilmark og Lene Håkansson: El deporte, Gyldendal 2011)
Corrida de toros, ¿deporte, arte o maltrato? (El deporte 43)
Cristina Sánchez (Tapas)
Deportes (Francisco J. Uriz & Birgit Harling: En España. Munksgaard, 1994)

Sekundært materiale:
Michael Laudrup (Barca og Real Madrid)
Fodbold er Gud (Filmstriben)
"El beso" de Luis Rubiales (TV-klip)
Los españoles y el deporte (s. 23-26 i El deporte-kompendium)

Klubsange:
Himno de Real Madrid
Canto de Barca (Cant del Barca) (s. 21-22 i El deporte-kompendium)


Ronaldo (Foto)
Diego Maradona (Foto)
La Iglesia Maradoniana (Fotos og Filmstriben, Dokumentar 'Fodbold er Gud')
Messi og Bendtner (Fotos)

Antal sider: 23
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til aflevering 1(entrega 1 deportes) 04-10-2023
Delprøve 1 (Coco y el Día de los Muertos) 26-10-2023
Entrega 4 (Marta Charle, delprøve 2 træningsopgave 29-10-2023
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 México

Mål:
I dette forløb  har vi beskæftiges os med forskellige aspekter i dette store spansktalende land:
Vi har gennem mindre tekstmateriale og dokumentarprogram fået indblik i traditionen El día de los muertos, samt tiden før Spanierne kom.

Silvia Becerra Bascuñan, Sigrid Østergaard & Julie Højgaard. "Viva La Vida". Lindhardt og Ringhof 2017.

Kristina Pilmark og Rikke Olsen. "Mosaico mexicano", Gyldendal 2016
Flg. kapitler fra bogen er læst:
Qué es México?. Datos sobre México. (s. 8, 14)
La cultura mexicana (introducción p. 56), "El día de los muertos" (s. 57)



Supplerende om De dødes dag:
Teksten "Día de muertos", fra Viva La Vida, Silvia Becerra Bascuñan, Lindhardt og Ringhof, 2017

Eleverne opførte i forbindelse med De dødes dag, et alter på skolen.


Dokumentarfilm/spillefilm man kunne se i forløbet:

Spillefilm: Sin Nombre 2009. Instruktør: Cary Joji Fukunaga (96 min).

Fra DR2: I mayaernes fodspor (De første 20 min. af et Lonely planet program, hvor turen bl.a. går gennem Mexico)

Aktuelt rejseprogram om Mexico:
https://www.dr.dk/drtv/se/verdens-smukkeste-togrejser_-mexico_275798



Individuelle elevsamtaler om filmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Drogas (EKSAMEN)

Vi arbejder med emnet DROGAS, hvor vi læser intro til emnet og berører hvem der tager stoffer, årsager til at tage stoffer samt gennemgang af de forskellige stoffer.
Forløbet suppleres med spillefilmen "Maria llena eres de gracia" om pigen Maria der smugler stoffer (kokain" fra Colombia til USA for at tjene hurtige penge, samt med div. dokumentarprogrammer og kokaplanten og kokainsmugling i Bolivia (se under materialer)

Grammatisk har vi fokuseret på  ordforrådstræning tekstlæsning og sprogproduktion.

Materialer:
Fra bogen "Drogas y narcotráfico", Ulla Ringgaard, Gyldendal 2009 er læst følgende afsnit:
"Es útil conocer al contrincante" (p. 7)
" Qué tipo de persona usa drogas?" (p. 7)
"Características de las drogas ilícitas más utilizadas" (pp. 8-10)
" Una campaña" (Kampagne mod brugen af kokain) (p. 11)
"Poemas", maldita drogadicción  (pp. 64+65) Vi har lavet øvelsen: Descripción e interpretación p. 64, om grafitti samt arbejdet med digtet p. 65.
Grammatikske/ordforråds-øvelser til filmen "Maria llena eres de gracia"  (pp. 15+16)

Fra bogen "Nuevos retratos" af Ole Loumann, Gyldendal 2010 er læst: dansk indledning samt de to første sider af teksten "Delirio en Ibiza"

sangtekst: "Por ser sinaloense", af Los Tigres del Norte. (1999)
Vi har læst og arbejdet med forståelsen og budskabet i denne sangtekst.

Spillefilm "Maria llena eres de gracia", Columbia/USA  2004
Instruktør: Joshua Marshton
Følgende dokumentarprogrammer er set: "Den 12 årige kokainsmugler, vaskekonen og præsidenten" (dok. fra DR2, 2006, om kokainsmugling/bekæmpelse af narkoindustrien i Bolivia)
"Koka zero" af Martha Guitérrez (om kokaplantens betydning i Bolivia)
"Narkokrigen i Mexico", TV2 reportage med Rasmus Tanholdt fra 2012

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Los jóvenes en España EKSAMEN)

Mål:
Vi arbejder med læsning af forskellige tekster  om unge i Spanien. Vi beskæftiger os med emner som: selvstændighed( ventajas y desventajas de vivir en casa de los padres), fritidsinteresser,  arbejdsløshed og fremtidsplaner som optager de unge.
Vi perspektiverer til ungdomsliv i Danmark.
Vi har haft fokus på glosetræning og samtale omkring ovennævnte emner.

Fra Tapas, begyndersystem er læst kap. 11 "Los jóvenes españoles"

Fra bogen "Buena vida"; Eva Rosenkilde, Gyldendal 2011 er følgende tekster læst:
"Estrella de Sevilla" og "David de Valls"

Fra bogen "España en la calle", af Kasper Kloch, Martin Tønner,  Gyldendal 2019 er læst:
"Los españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo"

Fra bogen "España Mañana",  af Kasper Kloch, Martin Tønner, Thomas Vilhelm, Columbus 2022 er følgende afsnit/tekster læst:
Kapitel 2: "Adriana, 18 años"
kapitel 10: "Pedro Martín, 19 años"

Fra bogen "Nuevos retratos", Ole Loumann, Gyldendal 2010 er følgende læst:
"La generación de los mil euros" s. 16-21.

Dokumentarprogrammet  "Den tabte generation" , fra Horisont DR1, 2013, om ungdomsarbejdsløshed i Spanien og konsekvenser af dette.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Una vida mejor/inmigración ilegal a EE.UU (EKSAMEN

Mål:
Vi beskæftiger os i dette forløb med især den illegale indvandring fra Latinamerika mod USA. Målet er, gennem arbejde med diverse tekster, musik og dokumentarfilm, at give eleverne indblik i de illegale immigranters baggrund og levevilkår og deres grunde til at forlade deres oprindelsesland.
Vi har i forløbet haft fokus på såvel emigranternes forhold i deres hjemland, den farefulde rejse mod den nye tilværelse samt livet på den anden side af grænsen. (push/pull faktorer)
Gennem materialet har vi arbejdet med de forskellige problematikker i forbindelse med den illegale indvandring.
I forbindelse med dokumentarfilmen "Børnene på dødstoget" samt spillefilmen " Sin nombre" har vi arbejdet med basal viden om Las Maras/pandillas. Herunder MS 13.
Materiale:

Amnesty international, artikel i Medlemsblad, juni 2016: "Dræb eller dø", Bandernes højborg i Honduras.


Hellene Balslev og Line Flintholm, Gyldendal 2004: "Al otro lado"
Flg. tekster fra denne bog er læst:
Indledning: p. 8-13  (herunder om push/pull faktorer og slang-udtryk i forbindelse med illegal immigration)
"Sueños"
"El paso"
"Al otro lado"
p. 30: artikel fra "La jornada"

Udenrigsministeriet: "Entra si quieres, sal si puedes".
Dokumenter-video om to ex. bandemedlemmer fra Honduras som fortæller om det at være med i en bande , fordel/ulemper, fremtiden uden bande.
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs


Dokumentarprogrammer:
"Børnene på dødstoget", vist på DR1, 2014

Spillefilm:
Cary Fukunaga: "Sin Nombre", 2009

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer