X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 1 SpA/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
André Borelli Lønsmann Sorribes, Christina Elisabeth Olsson
Hold
2022 1 SpA/2 (
1 SpA 2
,
2 SpA 2
,
24 bl 3 SpA 2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk hele 1.g
Titel 2
El deporte
Titel 3
México
Titel 4
Drogas (EKSAMEN)
Titel 5
Los jóvenes en España EKSAMEN)
Titel 6
Una vida mejor/inmigración ilegal a EE.UU (EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk hele 1.g
Vi arbejder hele året med begynderspansk og bruger begynder systemet "Burns ide arbejdsbog opgavebog. hvor eleverne præsenteres for forskellige teksttyper. Derudover suppleres med diverse øvelser, opgaver og musik og mundtlige øvelser.
For at fremme indlæring af nyt ordforråd: glosetest.
Grammatik: præsenes, perfektum, tener que + infinitiv
Indhold
Kernestof:
Øv dig på tallene på spansk fra 1-100. (Buena idea, blå bog s. 79) Forbered oplæsning og oversættelse af s. 15 i Buena idea blå bog (gloser findes s. 108+109). Læs højt for dig selv, når du øver udtale
BUENA IDEA cap. 4 preguntas al texto.doc
Besvar spørgsmål til Buena idea, tekstbog s. 15.Øv igen oplæsning af s. 15
Forbered mundtlig oversættelse af. s. 17 i Buena idea tekstbog. (gloser s. 109) Øv dig også på oplæsning af denne side. (læs højt for dig selv)
Buena idea, (libro azul: blå bog) Forbered mundtlig oversættelse og oplæsning af s, 17. (gloser findes s.110)Skriv oversættelsen ned og læs højt for dig selv når du træner oplæsning. Skriv kort hvad du ser på billedet. Brug glosen HAY (der er/er der
HUSK begge Buena Idea bøger + kopimappe
Perfektum regelmæssig.docx
Færdiggør arket som I arbejdede med i sidste time (her vedhæftet). Lav også ejerciciPerfektum regelmæssig.docx o 6 +7 på side 26 i arbejdsbogen (el libro marrón)Fokus for alle opgaverne: regelmæssig perfektum (førnutid)
ARBEJD SELV Sætninger med tøj og farver. Oversæt til spansk.docx
Arbejd selv (vedhæftede dok.) uploades under "arbejd selv opgaven" i lectio senest kl. 13.50, ellers føres man fraværende.
Prøve: regelmæssig perfektum (prøve uden hjælpemidler)Derefter arbejder vi videre med Buena idea bøgerne og udtaleøvelser.HUSK bøger + kopimappe
Titel
Preguntas DINAMARCA (Buena idea cap. 6).docx
Besvar spørgsmål om Danmark i vedhæftede dokument. Forinden skal du have læst og forstået s.20 i Buena idea, tekstbog. Så kan du bruge s. 20 om Spanien som skabelon til din besvarelse om Danmark
lektie: Kopiark "La pronunciación de la C" (udtalen af COversæt alle ordene øverst på arket til dansk. Udtal ordene højt for dig selv. Oversæt tilsidst tekststykket til dansk.
Oversæt de 14 sætninger på kopiark "uregelmæssig perfektum" (til hjælp: se Buena idea, blå bog s. 92)Oversæt teksten s. 23 "En el centro" til dansk. Brug gloserne s. 122. HUSK kopimappe.
Buena idea, libro azul: besvar spørgsmålene til side 23, som vi oversatte sidste time. Øv dig også på at læse kapitlet højt på spansk. (Læs det flere gange højt for dig selv)HUSK kopimappe. Øv dig på ugedagene på spansk (lille kopiark udleveret i si
Buena idea spørgsmål kap. 7.docx
Buena idea capítulo 7
Lektie: glosetest (øv gloserne i linket) Du får 1 elevtime til dette,, så øv dig min. 1 time. Du skal kunne skrive gloserne på spansk uden hjælpemidler.
Lektie: bevar alle spørgsmål til kapitel 7 (kopiark) og her som vedhæftet fil.Forbered oversættelse af side 24 i Buena Idea, blå bog (brug gloserne bagerst i bogen s. 112) HUSK kopimappe.
Skriftlig prøve uden hjælpemidler: Billedbeskrivelse på spansk. Se under opgaven i lectio hvad du skal bruge din elevtid (3 timer på at øve)
Emilie + Lærke laver også manglende glosetest.
PRØVE 1 g spansk februar.docx
Vi mødes ALLE i lokale 38.
Lektie alle: Udfyld de to kopiark (arbejd selv) Det ene skal du sammenligne de 2 tegninger A + B og se hvad han allerede (ya) har lavet og hvad han endnu ikke (aún no) har lavet. Brug gloserne i boksen og brug dem i perfektum (førnutid)2, kopiark (st
Afsnit
Lektie: Forbered en oplæsning af Buena idea, blå bog s. 24. Læs HØJT for dig selv. (Vi oversatte siden til dansk i forrige time).Besvar ligeledes spørgsmålene til side 24. (her vedhæftet som dok.) Er du usikker på hvad spørgsmålene betyder, finder på
I skal alle medbringe jeres sidste skriftlige aflevering. (Vi skal tale om billedbeskrivelse). Lektie: Glosetest Titel NÅR du har øvet gloserne i quizlet 2-3 gange, så test dig selv en gang mere ved at udfylde gloserne i vedhæftede word-dokument.
Buena idea, el libro azul: Forbered mundtlig oversættelse af s. 25. BRUG gloserne s. 113 og IKKE google translate eller ordbogen. Øv dig også på at læse side 25 højt på spansk. HUSK også at øve tallene som indgår i teksten på denne side. (tallord fi
1 sp3 ENTREGA tener que.docx
Oversæt alle sætninger i dokumentet vedhæftet sidste spansktime (den 24.2) :: 20 sætninger + 3 egne med TENER + que + infinitiv. Medbring også de to Buena idea bøger + kopimappe.
1. Tag bøgerne med (Buena Idea). 2. Øv jer på følgende verber, så I kan dem udenad: ir, estar, ser.
SpA 1.g - øvelser 28-03.docx
1. Dem af jer, som ikke var på ekskursion, har lavet gloser i grupper- Øv jer på dem, så I kan dem udenad til modulet. 2. Repeter perfektum (førnutid) og præsens (nutid). Vi skal oversætte fra spansk til dansk, og dansk til spansk.
Oversættelse opgave 1.docx
Los colores:
Gloser:
1. Tag bøgerne Buena idea med
Vender = at sælge Recibir = at modtageTrabajar = at arbejde
1. Læs op på uret på spansk (brug PP (PowerPoint)2. Læs op på "¿Qué?" på spansk, og hvad det betyder (brug PP)3. Øv jer på verberne: vender, recibir, trabajar4. Tag bøgen med: Buena Idea (BLÅ)
1. I skal øve jer i forskellen mellem "qué" og "cuál"2. I skal øve jer i tallene 0-100, gennem dette link: https://www.youtube.com/watch?v=7VbPiUSXzLI&t=24s(P.S. Når I lærer hvordan man siger 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, og 100, bliver det nem
1. I skal have lavet øvelserne med de diftongerende verber hjemmefra2. I skal have lavet øvelserne med klokken hjemmefra
1. HUSK: blyant, hviskelæder, blyantspidser2. HUSK: at have øvet hjemmefra
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 62
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
El deporte
Faglige mål:
- at kunne tale om forskellige sportsgrene
- at kunne samtale om din egen interesse for sport og fortælle hvad du selv dyrker af sport
- at forstå hvilken betydning fodbold har dels i Argentina, dels i Spanien
- Fotobeskrivelse
Fokus på grammatik:
- Verbalperifraser (acabar de + infinitiv, volver a+ infinitiv, dejar de+ infinitiv, seguir/continuar + gerundium, llevar + tidsrum + gerundium,)
- Futurum (ir a+ infinitiv)
Primært materiale:
¿Qué deportes practicas? (Buena idea 1)
La rivaldad entre el Real Madrid y el FC Barcelona (i: Anny Holmgaard & Sabina Dafcik: España en perspectiva. Ea, 2020)
Los maradonianos festejan su navidad (i: Kristina Pilmark og Lene Håkansson: El deporte, Gyldendal 2011)
Corrida de toros, ¿deporte, arte o maltrato? (El deporte 43)
Cristina Sánchez (Tapas)
Deportes (Francisco J. Uriz & Birgit Harling: En España. Munksgaard, 1994)
Sekundært materiale:
Michael Laudrup (Barca og Real Madrid)
Fodbold er Gud (Filmstriben)
"El beso" de Luis Rubiales (TV-klip)
Los españoles y el deporte (s. 23-26 i El deporte-kompendium)
Klubsange:
Himno de Real Madrid
Canto de Barca (Cant del Barca) (s. 21-22 i El deporte-kompendium)
Ronaldo (Foto)
Diego Maradona (Foto)
La Iglesia Maradoniana (Fotos og Filmstriben, Dokumentar 'Fodbold er Gud')
Messi og Bendtner (Fotos)
Antal sider: 23
Indhold
Kernestof:
Hvis ikke du gjorde det i sidste modul, forbered/slå op på ordbogen.com et par gloser omkring din sommerferie på spansk :-)
Medbring udleverede øvelsespapirer fra sidste modul :-)
Husk jeres spansk grammatik-kompendium (det orange). Læs side 1-3 i Kompendiet.
Øv jer og genopfrisk substantivers artikler/køn på MinLæring link nedenfor: Log ind med jeres Uni-login
El Barca - más que un club (roteret til højre).pdf
Øv gloserne til deportes hjemmefra (det udleverede papir i fik sidst)
Aquí está - grammatikbogen; sider: 64
https://app.minlaering.dk/screeninger/10?homeworkId=230303Øvelser og genopfriskning på spansk - Minlæring
https://app.minlaering.dk/screeninger/10?homeworkId=231204
Dagens aflevering - Marta Charle - Minlæring
Lee el texto sobre/læs teksten om Carlo Téves, og svar på spørgsmålene skriftligt. I skal kunne fortælle om denne tekst til årsprøven efter efterårsferien :-)
Øv jer på disse gloser til billedbeskrivelser:
Coco y el Día de los Muertos (delprøve 1 aflevering))
I timen: Øv jer på vocabulario til Día de los muertos - tradición mexicana
Intro til at bruge hay que + infinitiv (det er nødvendigt at..) og tienes que + infinitiv (du skal..) til at fortælle, hvordan man laver el altar
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Forberedelse til aflevering 1(entrega 1 deportes)
04-10-2023
Delprøve 1 (Coco y el Día de los Muertos)
26-10-2023
Entrega 4 (Marta Charle, delprøve 2 træningsopgave
29-10-2023
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
México
Mål:
I dette forløb har vi beskæftiges os med forskellige aspekter i dette store spansktalende land:
Vi har gennem mindre tekstmateriale og dokumentarprogram fået indblik i traditionen El día de los muertos, samt tiden før Spanierne kom.
Silvia Becerra Bascuñan, Sigrid Østergaard & Julie Højgaard. "Viva La Vida". Lindhardt og Ringhof 2017.
Kristina Pilmark og Rikke Olsen. "Mosaico mexicano", Gyldendal 2016
Flg. kapitler fra bogen er læst:
Qué es México?. Datos sobre México. (s. 8, 14)
La cultura mexicana (introducción p. 56), "El día de los muertos" (s. 57)
Supplerende om De dødes dag:
Teksten "Día de muertos", fra Viva La Vida, Silvia Becerra Bascuñan, Lindhardt og Ringhof, 2017
Eleverne opførte i forbindelse med De dødes dag, et alter på skolen.
Dokumentarfilm/spillefilm man kunne se i forløbet:
Spillefilm: Sin Nombre 2009. Instruktør: Cary Joji Fukunaga (96 min).
Fra DR2: I mayaernes fodspor (De første 20 min. af et Lonely planet program, hvor turen bl.a. går gennem Mexico)
Aktuelt rejseprogram om Mexico:
https://www.dr.dk/drtv/se/verdens-smukkeste-togrejser_-mexico_275798
Individuelle elevsamtaler om filmen.
Indhold
Kernestof:
I timen: Øv jer på vocabulario til Día de los muertos - tradición mexicana
Intro til at bruge hay que + infinitiv (det er nødvendigt at..) og tienes que + infinitiv (du skal..) til at fortælle, hvordan man laver el altar
Øv jer på vocabulario til Día de los muertos - tradición mexicana
Husk som altid jeres kompendiumhæfte
Læs hjemmefra teksten 'Día de los muertos México historie-tradition' 1-3 (spansk med gloser), så vi kan arbejde med teksten i modulet:
Lektier fra sidste uge repeteres, hvis man har lyst eller behov for at repetere:
I modulet eller modulet på fredag:
Læs teksten fra sidste modul:
Lee y comprende página 158-159 i Juana Alicia teksten:
Karaktersamtaler (ANS)/undervisning (CH)Medbring jeres kopimappe med grammatikøvelser jeres grammatikbog.
CH underviser i klassen mens André har karaktersamtaler.Medbring grammati-kopimappe.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Drogas (EKSAMEN)
Vi arbejder med emnet DROGAS, hvor vi læser intro til emnet og berører hvem der tager stoffer, årsager til at tage stoffer samt gennemgang af de forskellige stoffer.
Forløbet suppleres med spillefilmen "Maria llena eres de gracia" om pigen Maria der smugler stoffer (kokain" fra Colombia til USA for at tjene hurtige penge, samt med div. dokumentarprogrammer og kokaplanten og kokainsmugling i Bolivia (se under materialer)
Grammatisk har vi fokuseret på ordforrådstræning tekstlæsning og sprogproduktion.
Materialer:
Fra bogen "Drogas y narcotráfico", Ulla Ringgaard, Gyldendal 2009 er læst følgende afsnit:
"Es útil conocer al contrincante" (p. 7)
" Qué tipo de persona usa drogas?" (p. 7)
"Características de las drogas ilícitas más utilizadas" (pp. 8-10)
" Una campaña" (Kampagne mod brugen af kokain) (p. 11)
"Poemas", maldita drogadicción (pp. 64+65) Vi har lavet øvelsen: Descripción e interpretación p. 64, om grafitti samt arbejdet med digtet p. 65.
Grammatikske/ordforråds-øvelser til filmen "Maria llena eres de gracia" (pp. 15+16)
Fra bogen "Nuevos retratos" af Ole Loumann, Gyldendal 2010 er læst: dansk indledning samt de to første sider af teksten "Delirio en Ibiza"
sangtekst: "Por ser sinaloense", af Los Tigres del Norte. (1999)
Vi har læst og arbejdet med forståelsen og budskabet i denne sangtekst.
Spillefilm "Maria llena eres de gracia", Columbia/USA 2004
Instruktør: Joshua Marshton
Følgende dokumentarprogrammer er set: "Den 12 årige kokainsmugler, vaskekonen og præsidenten" (dok. fra DR2, 2006, om kokainsmugling/bekæmpelse af narkoindustrien i Bolivia)
"Koka zero" af Martha Guitérrez (om kokaplantens betydning i Bolivia)
"Narkokrigen i Mexico", TV2 reportage med Rasmus Tanholdt fra 2012
Indhold
Kernestof:
Lav resten af sætningerne færdige (kombinér ordene i rigtig rækkefølge) kopiark udleveret i timen fredag 12/9.I får jeres prøver retur.Opstart nyt emne: DROGAS
Oversæt følgende sætninger til spansk (info fra dokumentaren Koka zero. Brug ordbogen og ikke google oversæt!1. Mange bønder i Bolivia dyrker kokaplanten.2. De tygger bladene og ser planten som hellig.3. De tager koka mod træthed og sult.(brug verbet
Vi ser dokumentarfilm om kokainsmugling i Bolivia.
Arbejd selv
IMPORTANTE: vigtigt at I husker jeres grønne kopimappe til flere kopier om DROGAS/narcotráfico
Kopimappe "drogas" s. 1: Forbered oversættelse af afsnittet " Qué tipo de personas usa drogas?
Glosetest + følgende lektie i kopimappe "Drogas" s. 7:Forbered mundtlig oversættelse af teksten øverst på siden.Se på billedet og besvar spørgsmål 1 (under fototet)
Titel
Preguntas al poema (Drogas p. 8)1)A quién está dirigido el poema?2) Quién sufre a causa de las drogas?3) Menciona las conseciencias diferentes que conlleva la droga.
Svar på følgende spørgsmål til digtet "maldita drogadiccíón"(kopimappe DROGAS s.8)1)A quién está dirigido el poema?2) Quién sufre a causa de las drogas?3) Menciona las conseciencias diferentes que conlleva la droga.Markér gerne i teksten hvor du har
Læs vedhæftede Texto A om Pablo Escobar grundigt.Du skal ikke lave resten af delprøve 1, men kun læse og forstå Texto A.Vi taler om teksten på spansk (mundtlig træning før karaktergivning) og CH introducerer til Delprøve 2. (opstart træning før spans
DATIDER brugt i TEXTO A om Pablo Escobar (3).docx
CH informerer om Delprøve Delprøve 2 (træning til skriftlig eksamen)
Vi træner til spansk midterm prøve og laver DELPRØVE 1 uden hjælpemidler.
Respons på Delprøve 1 (lavet den 8.11)
Vi træner til spansk midterm og laver DELPRØVE 2 i begge moduler.Lektie: læs vedhæftede lille tekst, som er ét af de bilagene til delprøve 2.Bilag B Delprøve 2 ØVE.docx VIGTIGT at I medbringer jeres Delprøve 1, da I skal bruge teksten (Texto A) i De
Delprøve 2 BOLIVIA skaters .html
Respons på delprøve 2 (lavet den13/11)
IMPERFEKTUM ELLER PRÆTERITUM 3 SpA2.doc
SPANSK de to datider..docx
Texto A El adiós a los toros.pdf
SPANSK de to datider.OVERSIGT og øvelse.docx
Vi træner Delprøve 2 i begge moduler. Sørg for at have læst og forstået vedhæftede Texto A (pdf) som du skal inddrage i Delprøven. Læs ligeledes vedhæftede dok. over de to datider. Og oversæt IKKE sætningerne til spansk, men beslut HVILKEN datid der
LOS TOROS Delprøve 2 + genre.docx
Vi øver til spansk Midterm prøve: Delprøve 1 (laves parvis)Hvis I har fået Texto A" El adiós a los toros" i papirform, bedes I medbringe dette.
SCAN La fiesta de los toros.pdf
Lektie: oversæt sætningerne i det vedhæftede dokument til spansk. Vi har allerede gennemgået hvilken af de to datider man skulle bruge. MEDBRING din grammatikbog "Aquí está"OG orange kopimappe med grammatikøvelser.Vi arbejder videre med datid, og I f
Lektie: oversæt sætningerne i det vedhæftede dokument til spansk. Vi har allerede gennemgået hvilken af de to datider man skulle bruge. MEDBRING din grammatikbog "Aquí está" OG orange kopimappe med grammatikøvelser.Vi arbejder videre med datid, og I
kopiark "IMPERFEKTUM/PRÆTERITUM" (hentes ved CH´s dueslag): lav det midterste kopiark, hvor der er skrevet på begge sider. Første sætning s. 1: Fuglene sang .... Første sætning s. 2: Han var borgmester i byen.Lav begge sider af arket. Medbring jeres
Kopimappe med grammatikøvelser (orange) s. 52: oversæt de 17 sætninger med ACABAR de + infinitiv.
kopimappe: grammatiske øvelser s. 51: Oversæt alle sætningerne. Læs øverste del af arket med eksempler grundigt igennem inden du oversætter. Og brug eskemplerne som hjælp.
Prøve: verbaltider
Kopisamling DROGAS: Besvar spørgsmål 1-7 på side 16.
Ingen lektie, men VIGTIGT at alle medbringer den røde grammatikbog + kopimappe med gram.øvelser.Medbring også kopimappen "DROGAS"
Lektie: oversæt følgende sætninger med objektspronomener til dansk.ALLE skal medbringe rød gram.bog OG kopimappe (orange) med gram.øvelser.Objektspronomener.docx
Kopimappe: grammatiske øvelser (orange) s. 50 : Analysér sætningerne og oversæt til spansk. SE i skema grammatikbog s, 24 (søjle 3 +4)MEDBRING også kopimappe: DROGAS
Lektie: Besvar spørgsmål 3 til eksamensteksten "por ser sinaloense" (kopimappe DROGAS . 18/19).Medbring også kopimappe med gram. øvelser (orange) og gram bogen.Vi gennemgår gammel lektie: s. 50 gram. kopimappe.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Los jóvenes en España EKSAMEN)
Mål:
Vi arbejder med læsning af forskellige tekster om unge i Spanien. Vi beskæftiger os med emner som: selvstændighed( ventajas y desventajas de vivir en casa de los padres), fritidsinteresser, arbejdsløshed og fremtidsplaner som optager de unge.
Vi perspektiverer til ungdomsliv i Danmark.
Vi har haft fokus på glosetræning og samtale omkring ovennævnte emner.
Fra Tapas, begyndersystem er læst kap. 11 "Los jóvenes españoles"
Fra bogen "Buena vida"; Eva Rosenkilde, Gyldendal 2011 er følgende tekster læst:
"Estrella de Sevilla" og "David de Valls"
Fra bogen "España en la calle", af Kasper Kloch, Martin Tønner, Gyldendal 2019 er læst:
"Los españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo"
Fra bogen "España Mañana", af Kasper Kloch, Martin Tønner, Thomas Vilhelm, Columbus 2022 er følgende afsnit/tekster læst:
Kapitel 2: "Adriana, 18 años"
kapitel 10: "Pedro Martín, 19 años"
Fra bogen "Nuevos retratos", Ole Loumann, Gyldendal 2010 er følgende læst:
"La generación de los mil euros" s. 16-21.
Dokumentarprogrammet "Den tabte generation" , fra Horisont DR1, 2013, om ungdomsarbejdsløshed i Spanien og konsekvenser af dette.
Indhold
Kernestof:
Vi gennemgår arbejd selv lektie (fotobeskrivelse: 20 sætninger på spansk) Læs også den første tekst (s. 1) i vores nye emne "LOS JÓVENES EN ESPAÑA" (her vedhæftet som pdf., da ikke alle har fået kopisamlingen.Kopisamling Los jóvenes en España.pdf I f
Vi gennemgår arbejd selv lektie (fotobeskrivelse: 20 sætninger på spansk)
kopimappe: Jóvenes en España: Læs side 2-9 om pigen Estrella (også selv I ikke har set filmklippet til teksten) besvar spørgsmålene s. 9.Vi gennemgår denne lektie, hvorefter jeg fortsætter med karaktersamtaler.
Trabajamos con el tema "Los jóvenes en España"
Trabajamos con el tema "Los jóvenes en España"Kopimappe s. 16: Læs side 16 højt for dig selv og forbered en mundtlig oversættelse af denne side. Der er lidt gloser på side 17. her ekstra gloser til side 16: cada uno: hver isærestá mezlacada con : den
Trabajamos con el tema "Los jóvenes en España".Læs den sidste side af teksten "Los jóvenes bebemos mucho, pero sabemos controlarlo (s. 17) og besvar de tilhørende spørgsmål til teksten s. 18.
gloser los jovenes beemos mucho s. 17.docx
Trabajamos con el tema "Los jóvenes en España"Besvar spørgsmål til teksten om Adriana s. 22
Trabajamos con el tema "Los jóvenes en España"Kopimappe Jóvenes.."Forbered mundtlig oversættelse af s. 23, tag evt. noter. Læs resten af teksten om Pedro Martín igennem.
Lektie: kopisamling "Jóvenes en España" s. 26: besvar øvlse A ( spørgsmålene til teksten om Pedro Martín" og forberd oversættelse af det blå tekststykke om immigration i Spanien (nederst på siden). Efter gennemgang af denne lektie, arbejder vi med KO
Konjunktiv.docx
Prøve: Verbaltider. Brug din elevtid på at øve verbaltider, dog ikke konjunktiv. (gennemse dine tidligere verbaltids-prøverDerefter laver vi Delprøve 1. Brug din elevtid på at gennemlæse gamle opgaver/billedbeskrivelser.HUSK kopimappe "Jóvenes" (til
Vi arbejder i dette modul videre med emnet "Jóvenes en España".
Glosetest: los jóvenes en España.
Titel
Trabajamos con el tema "Los jóvenes en España"Vi arbejder videre med den sidste tekst i kopisamlingen om unge i Spanien.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Una vida mejor/inmigración ilegal a EE.UU (EKSAMEN
Mål:
Vi beskæftiger os i dette forløb med især den illegale indvandring fra Latinamerika mod USA. Målet er, gennem arbejde med diverse tekster, musik og dokumentarfilm, at give eleverne indblik i de illegale immigranters baggrund og levevilkår og deres grunde til at forlade deres oprindelsesland.
Vi har i forløbet haft fokus på såvel emigranternes forhold i deres hjemland, den farefulde rejse mod den nye tilværelse samt livet på den anden side af grænsen. (push/pull faktorer)
Gennem materialet har vi arbejdet med de forskellige problematikker i forbindelse med den illegale indvandring.
I forbindelse med dokumentarfilmen "Børnene på dødstoget" samt spillefilmen " Sin nombre" har vi arbejdet med basal viden om Las Maras/pandillas. Herunder MS 13.
Materiale:
Amnesty international, artikel i Medlemsblad, juni 2016: "Dræb eller dø", Bandernes højborg i Honduras.
Hellene Balslev og Line Flintholm, Gyldendal 2004: "Al otro lado"
Flg. tekster fra denne bog er læst:
Indledning: p. 8-13 (herunder om push/pull faktorer og slang-udtryk i forbindelse med illegal immigration)
"Sueños"
"El paso"
"Al otro lado"
p. 30: artikel fra "La jornada"
Udenrigsministeriet: "Entra si quieres, sal si puedes".
Dokumenter-video om to ex. bandemedlemmer fra Honduras som fortæller om det at være med i en bande , fordel/ulemper, fremtiden uden bande.
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
Dokumentarprogrammer:
"Børnene på dødstoget", vist på DR1, 2014
Spillefilm:
Cary Fukunaga: "Sin Nombre", 2009
Indhold
Kernestof:
Instruktioner til teksterne ADRIANA og PEDRO MARTIN terminsprøve 3SpA2 2025 kopi.docx
Mundtlig terminsprøve 3 SpA 2 2025.docx
Empezamos a trabajar con un nuevo tema: "Una vida mejor", inmigración ilegal. Vamos a ver un documental.Læs vedhttps://www.dr.dk/nyheder/udland/tusinder-af-boern-hopper-paa-doedens-tog-til-usahæftede artikel på dansk om den dokumentarfilm vi skal se
Una vida mejor/inmigración ilegal: Vamos a ver una película.
glosetest: vedhæftede link ELLER liste, hvis du har problemer med quizlet. Du skal kunne skrive ordene på spansk!3 SpA2 glosetest UNA VIDA MEJOR.docx Udfyld s. 16+17 på spansk i kopisamling "Una vida mejor" (beskrivelse/skæbne fra Filmen "Sin nombre"
Titel
kopisamling "Una vida mejor", Læs og forstå teksten "Sueños"s. 6
Øv dig på ordene i vedhæftede dokument. Læs dem højt for dig selv og prøv at huske dem. Ingen glosetest, men ordene skal bruges til samtale.Læs og forstå teksten "El paso" s. 10 i kopimappen "Una vida mejor." Teksten er skrevet i datid: "Crucé en río
nøglegloser SKILT.docx
Vi arbejder med den sidste tekst i kopimappen "Una vida mejor"
Græsplænerne er alle booket, men jeg har booket beachvolleybanen. Så tag badetøjet på :):), så køber jeg is.
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519991", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519991", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519991" }