X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 1e SpA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2016/17 - 2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Eva Christina Bjerre Wahl
Hold
2022 1e SpA (
1e SpA
,
2e SpA
,
3e SpA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb spansk 30 normalsider
Titel 2
Begynderspansk: 75 normalsider
Titel 3
Innovation FF3 opstart med repetion: 4 normalsider
Titel 4
Cuentos y cuentos de hadas: 35 n.s.
Titel 5
El día de los muertos:10 n.s
Titel 6
Postguerra civil: 25 n.s.
Titel 7
Los jóvenes y el amor díficil 1: 35 n.s.
Titel 8
Historias de crimenes 1: 20 normalsider
Titel 9
Historias de crímenes 2: 25 normalsider
Titel 10
Los jóvenes y el amor difícil 2: 30 normalsider
Titel 11
Día de los muertos 2
Titel 12
Billledbeskrivelse og fokus på mundtlighed
Titel 13
Cuentos de hadas 2 - 25 Normalsider
Titel 14
La navidad en España - 4 Normalsider
Titel 15
Soñar con una vida mejor: 60 n.s.
Titel 16
Repetition med fokus på mundtlig eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb spansk 30 normalsider
Introduktion til faget spansk med fokus på grundlæggende elementær grammatik og ordforråd.
FOKUS ER SPANIEN, GRUNDLÆGGENDE SPANSK/ TURISTSPANSK + EMNER SOM 'LA FAMILIA', OG 'MI VIDA'
Normalsider: Tekster, sange, youtubeklip svarende til 30 normalsider
Materialer: Buena Idea: kap. 1-7 , Sange: María Figueroa: Me llamo María, diverse klip fra youtube for at lære bogstaver, tal, farver m.m.
Grammatik: Artikler, nægelsen no, estar/ser, Nutid 1.+2.+3.bøjning, spørgeord, tal, genitiv, perfektum af 1.bøjningsverber, udtrykket hay= der er
NORMALSIDER: 30
Indhold
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Begynderspansk: 75 normalsider
Begynderspansk:
Vi bygger videre på grundforløbet. Beskrivelse: Introduktion til den grundlæggende grammatik - morforlogi, syntaks - samt udtale og gloser.
Indholdesmæssig: Emnerne om dagligdagens rutiner (ude & hjemme) samt enkelte kulturelle emner.
NORMALSIDER: 75 normalsider
Materiale: Buena Idea kapitel 8-18 + teksterne om "Señor Nielsen" kapitlerne 9+10+11 fra begynderbogen EN VIVO + diverse klip fra youtube med sange, grammatik og dialoger
Progression •Forstå hovedindholdet i et tydeligt talt enkelt spansk om gennemgået emne •Deltage aktivt i en samtale i et enkelt spansk om gennemgået emne •Læse og skrive på et enkelt spansk •Skriftligt oversætte fra et enkelt dansk til et enkelt spansk •På dansk perspektivere den erhvervede viden om spanske forhold til egne forhold •I praksis anvende viden fra timerne om sprogindlæring •Anvende tosprogede ordlister og en mindre spansk grammatik.
Faglige mål:
Interkulturel forståelse
Lytteforståelse
Læseforståelse
Oversættelse
Redegørelse og samtale
Sprogtilegnelsesforståelse
Forskellige arbejdsformer:
It
Mundtlig udtryksfærdighed
Selvstændigt arbejde
Skriftlig udtryksfærdighed
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Ingen, men husk din Buena Idea.
Lektie er at læse og oversætte det lille læsestykke på side 18 i blå Buena Idea + at øve sig på at kunne bøje TOMAR, COMER ( Kig på side 88 og 89 under A og B i Blå Buena Idea (grammatikdelen) ) - Du skal helst kunne skrive og sige dem udenad. Læg mæ
Ingen lektie - først til modulet senere på dagen. Vi repeterer, så vi for alvor kan komme i gang....
Lektie: Læse og oversætte for dig selv mundtligt side 23 i din blå Buena Idea. Brug ordlisten side 112 bagerst i bogen.
Øv dig i verbet IR i nutid (skriv det ned i dit kladdehæfte) - se de 6 forskellige former i nutid på side 98 under E (blå Buena Idea) - og lav Ejercicio 5 på side 34 i brun Buena Idea.
Lektie er at lave ejercicio 8 side 36 i brun Buena Idea hjemmefra. Du skal også fortsat øve dig på verbet IR i nutid - former står side 98 under E i brun Buena Idea.
Lektie: Lær tallene 1 til 20 og 10 -100 udenad ved at øve sammen med disse 2 små videoer hjemmefra:
Lektie er at læse og oversætte stykket "Más tarde" side 25 i blå Buena Idea. Brug glosehjælpen på side 113.
Lektie er at forberede sig til den skriftlige aflevering, som laves på klassen i dag med papir og blyant. Det gør man ved at se vedhæftede video og skrive oversættelse/noter ned og terpe visse gloser og udtryk, så du kan dem uden hjælpemidler. Du ska
Øv dig på verberne TOMAR, SER, ESTAR, IR og TENER i nutid. Du skal kunne dem udenad. Medbring din Buena Idea, din mappe og dit hæfte.
Ricky Martin - La Copa de La Vida [Letra/Lyrics] // Rewind Qatar 2022 🇶🇦
Se vedhæftede video (den var under 2 1/2 minut) - lektie er at oversætte, hvad der bliver sagt i videoen. Skriv ned i dit hæfte!
Du har medbragt din Buena Idea, dit noteshæfte samt din mappe. Du skal brugedisse ting til at lave en aflevering på klassen.
Ingen
Skriv 5 sætninger ned hjemmefra om handlingen i julefilmen, vi så i onsdags, ved hjælp af vedhæftede ark. Start med gloserne oppefra på arket.
Genfortæl handlingen:
Lektie: Øv dig på tallene ved at se disse 2 videoer og/eller ved at kigge i din BLÅ Buena Idea side 79
Lektie: Du skal hjemmefra med hjælp fra gloselisten side 113 (blå Buena Idea) oversætte for dig selv mundtligt, hvad der står på side 25 (Blå Buena Idea) i læsestykket "Más tarde". Du må gerne i dit hæfte notere lidt ned, men ikke hele sætninger. Med
Lektie: Ved hjælp af ordlisten side 113 (Blå Buena Idea) skal du oversætte for dig selv mundtligt, hvad der står fra linje 1 til 15 i kapitlet " La semana de Adela" på side 26 (Blå Buena Idea)
Lektie er at øve sig til testen onsdag, så læs anvisningerne i lectio ďér på modulet og øv dig allerede i weekenden.
Lektie: Du skal øve dig hjemmefra i at kunne skrive bøjningerne i nutid for verberne TOMAR, ESTAR, SER, TENER og IR (se dine noter eller se i blå Buens Idea side 88 A, side 96 A, side 97 B, side 98 E, side 99 G - og du skal selvfølgelig vide, hvad de
Læs og oversæt side 28 i blå Buena Idea (gloseliste er på114 bag i bogen)
Ingen lektie, men husk at medbringe dine spanskbøger, din mappe og dit hæfte OG HØREtelefoner.
Glosetræning:
Lektie: Du skal hjemmefra have lavet en enkelt A4-side i hånden med gloser, du mener du har brug for, når du skal fortælle om Isabel og Adela. Det må IKKE være hele sætninger!
Tidsplan 1.e.docx
Aflevering udleveret i mandags skal laves færdigt og kunne afleveres efter endt modul. Vi kører individuel evaleringssamtaler i modulet.
Lav den sidste opgave (oversættelsesopgave) på de arbejdspapirer I fik udleveret til filmen TOC TOC før ferien. Øv dig også i at kunne bøje verberne PODER = at kunne, CONTAR = at (for)tælle og QUERER = at ville/ønske/elske (formerne står på TOC TOC-p
Lektie er at læse og oversætte side 32 i blå Buena Idea - halvdelen af teksten "El día especial" om Ángel García. Brug glosehjælpen bag i bogen hjemmefra side 115
Lektie: HUSK DIN BUENA IDEA, DIT HÆFTE OG DIN MAPPE som altid. Skriv den lille oversættelse fra dansk til spansk ned i hånden i dit hæfte. Oversættelsesopgaven er vedhæftet her:
I modulet øver vi også på at kunne bøje disse diftongerende verber: Encontrar (ue) = at møde/finde, acordar (ue) = at huske, doler (ue) = at gøre ondt, mover (ue) = at flytte/bevæge, sonar (ue) = at lyde, sentir (ie) = at føle, mentir (ie) = at lyve,
Lektie: I dag får du en lille test i diftongerende verber, så det skal du have styr på fra gennemgangen i modulet i sidste uge. Læs og oversæt desuden side 38 i blå Buena Idea ved hjælp af gloselisten bagerst i din bog. Vi vender også tibage og snakk
Lektie: Leg med chat.openai.com hjemmefra som lektie (brug nedenstående link - måske skal du signe ind med egen mail...prøv dig frem). Giv chatbotten følgende besked: Skriv en præsentation af mig på spansk. Disse oplysninger skal være med:......(Her
LINK:
UDVIDET NUTID FORKLARING.docx
Udvidet nutid-øvelser.docx
JUMPPAGE til jeres open ai -tekster
Herunder er et link til dagens opgave (HUSK AT DU KUN KAN KOMME IND VIA DIN SKOLEMAIL!!!). I opgaven skal alle lægge billeder ind, hvorunder I skriver en sætning i nutid og en i udvidet nutid, der beskriver den igangværende handling på billedet. Kig
Meet link:
Lektie: Lav nedstående/vedhæftede øvelse i udvidet nutid hjemmefra. Du må gerne lave den på din computer :). Først bøjer du verbet ESTAR på det vedhæftede ark. Derefter ser du videoen (se linket til videoen øverst på opgaven/vedhæftet) - og følg dere
Lektie: Medbring din mappe. Medbring, læs og oversæt første side af den fra i sidste uge udleverede tekst om Señor Nielsen. Find også det ark med jeres billeder og sætninger i udvidet nutid fra i sidste uge og omskriv sætningerne i førnutid - en opga
Lektie:
Dette lytter vi til i modulet:
Læs denne bid tekst hjemmefra: Señor Nielsen 2. del tekst.docx
Señor Nielsen kreaopgave.docx
Sidste bid tekst om her Nielsen skal læses og oversættes hjemmefra. Brug en farveblyant/tus til at overstrege alle verber/udsagnsord, du oversætter undervejs i din tekst. Hvis du har mistet din tekst, må du printe den ud fra vedhæftet herunder INDEN
Medbring dine Señor Nielsen-tekster. I dag skal I lave jeres kreative produkt i grupper.
Lektie: Brug minimum 20 minutter hjemme til at øve gloser til señor Nielsen teksten - brug nedenstående link til at komme ind i quizletten:
Lektien er at have lavet opgave 1 til 11 i den papirudleverede delprøve 1.
LEKTIE: AT MEDBRINGE SIN MAPPE MED SEÑOR NIELSEN TEKSTER OG OPGAVER :)! Se også herunder vedhæft om FF3-dage og mundtlig årsprøve d. 22. og 23. maj: FF3-dage 1.e.pdf
PRØVE I SEÑOR NIELSEN-TEKSTER. Repetér også hjemmefra, at du kan bøje dine verber HABLAR, COMER, VIVIR i nutid, før nutid, nær fremtid og udvidet nutid - se i din blå BUENA IDEA under § 27 A,B og C, § 29 A og B, § 32 A (og husk at udvidet nutid lave
Señor Nielsen teksterne.pdf
Omfang
Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Innovation FF3 opstart med repetion: 4 normalsider
Vi bruger vores FF3 - innovationsforløb fra maj = grammatikspil til at åbne skoleåret op. Tekst og ordforråd er tilknyttet teksten om Señor Nielsen.
Indhold
Kernestof:
INGEN LEKTIE:
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Cuentos y cuentos de hadas: 35 n.s.
Normalsideantal: 35
Forløbsplan og tekster: Vi skal arbejde med emnet "Cuentos y cuentos de hadas". Vi begynder med at læse "Los 3 osos". Herefter "La Caperucita roja" - Kopiblade fra net samt begynderbogen "Hola". I et forløb om de 2 datider, læser vi også Fernando Alonsos "El hombrecito vestido de gris". I opstart og undervejs læser vi bearbejdet materiale fra nettet om eventyrgenren.(se vedhæft). Vi taler og læser om om genrernes karakteristikas og ser tegnefilm med eventyr (youtube), hvor datid på spansk introduceres.. Som perspektivering skal vi i efterfølgende forløb arbejde med filmen "El laberinto del fauno" som eksempel på et moderne spansk eventyr, men som en opstart på temaet "Guerra Civiles".
Indhold
Kernestof:
Lektie: Brug en time (lektie til 2 moduler) på at skrive på opgaven (Señor Nielsens klagemail - delprøve 2 - vedhæftet herunder) hjemmefra. Hvis du arbejder med en gruppe, kan I aftale, at I skriver sammen og kommunikerer over MEET, mens I skriver. I
Læs og oversæt for dig selv i 25 minutter hjemmefra den vedhæftede lille tekst "Los tres osos". Du skal gøre det mundtligt for dig selv, men i dit hæfte/eller på papir skrive de gloser dvs. ord ned, som du ikke kan allerede. Brug ordbogen.com. I modu
Billede bjørne.docx
LEKTIE: Lav vedhæftede opgave. Det er en oversættelsesøvelse med små sætninger til historien om "De 3 små bjørne". Sætninger skal IKKE skrives på computeren, men i dit hæfte eller på papir...Los tres osos sætninger til oversættelse.rtf
I modulet:
Lektie: Lyt til den nederst vedhæftede video hjemmefra. Udvælg undervejs, når du lytter og kigger, 10 verber i fortællingen, som du skriver ned i dit hæfte. Skriv dem, som de står i teksten. Svar derefter i dit hæfte på følgende spørgsmål:
Til aktivitet i timen:
I timen, før samtale på spansk om eventyret...
Lektie er at læse og oversætte i 25 minutter hjemmefra i vedhæftede tekst, som er en spansk udgave af Rødhætte. Brug ordbogen.com til opslag af ord, du ikke forstår. Lav noter i dit kladdehæfte. I 2. modul arbejder vi med den fysiske tekst, som I har
Ingen lektie - se 1. modul!
Lektie er at sørge for, at første side af eventyret er læst og oversat hjemmefra (dvs. med noter til oversættelse i dit kladdehæfte/eller med noter på den fysiske tekst dvs. den del du har nået at lave i modulet sidste gang)
Den her er til jer 💜
Lektie er at læse (oversætte mundtligt) 25 minutter derudaf på 2. side i Rødhætte-historien....
Lektie: Øv dig på gloser via denne vedhæftede quizlet:
Lektien er opgaven vedhæftet herunder. Du skal bruge 25-30 minutter på den hjemmefra. Du må godt notere ned på computeren i arket....
Los 3 osos opgaver til tegnefilm.docx
Denne opgave (som I arbejdede på i sidste uge) er lektie hjemme - den samler vi op på, før prøven i morgen:
EKSTRA opgave (udstedet af ledelsen): Vi skal i dag huske at vælge 2 elevrådsrepræsentanter - et menigt medlem og en suppleant. Overvej, hvem det skal være....?
Lektie: Til afleveringen/prøven i dag skal du kunne dine 4 tider: Nutid, Udvidet nutid, Førnutid, Nær fremtid. Tjek dine noter, ordbogen.com evt., så du kan konstruere disse tider uden problemer dvs. uden hjælpemidler. Elevtid får du for at øve dig i
Los tres osos genfortæl-gloser.pdf
Tegneserie, du kan øve dig efter....:
Lektie: Hvis du ikke var til time i fredags, så lav de 2 små vedhæftede opgaver (Opstart til næste tekst under emnet "Cuentos y cuentos de hadas")
Opstartsopgave:
Lektie: Arbejd på vedhæftede opgave hjemmefra i 25 minutter. Du begynder, hvor du slap i sidste modul....teksten fik du udleveret sidst fysisk, men nu ligger den også her elektronisk...husk dog den fysiske tekst til modulet, så den kan blive sat ind
Lektie: Læs og oversæt hjemmefra til og med sidste side linje 10 (lige før håndskriften med "La historia termina así")
Arbejd 30 minutter på følgende lektie: El hombrecito IMPERFEKTUM.docx
Glosetræning:
Mundtlig prøve 2.e (1).docx
LEKTIE er at udarbejde et talepapir til den mundtlige prøve torsdag-fredag:
IKKE LEKTIE TIL I DAG, men her mulighed for at øve billedbeskrivelse - du får billeder, der ligner lidt på torsdag/fredag - skriv gloser ned, som du mener, du skal øve dig i at huske for at lave en god billedbeskrivelse: (Eks: Preparar la sopa, dar u
Mundtlig prøve 2.e (1) (2).docx
Delprøve 1: Log på med unilogin:
Tidsplan mundtlig prøve 2.e (1).docx
Minlæring
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Spanskopgave 1 delprøve 2
20-08-2023
Spanskopgave 2 delprøve 1
22-09-2023
Spanskopgave 4 delprøve 1
26-10-2023
Spanskopgave 3 delprøve 2
27-10-2023
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
El día de los muertos:10 n.s
Vi arbejder med en delprøve på minlæring om "El día de los muertos" - læser uddrag fra nettet om emnet - ser Coco-filmen - og går på rundtur på skolen for at se 3. g´ernes altre.
Indhold
Kernestof:
Tidsplan mundtlig prøve 2.e (1).docx
Minlæring
Ingen lektie - vi evaluerer....
Lectio Log ind - Lectio - Slagelse Gymnasium
Vi læser om "El día de los muertos"
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Postguerra civil: 25 n.s.
Vi tager fat på et forløb med temaet "Postguerra civil". Vi bygger videre på emnet "Cuentos de hadas" ved at arbejde med et moderne eventyr, der også åbner et emne om den spanske borgerkrig og dets konsekvenser. Vi læser tekst fra "España en la calle" (Kasper Kloch og Martin Tønner, Gyldendal 2019): "Entre cráneos y huesos". Vi ser og arbejder med filmen "El laberinto del Fauno" af Guillermo del Toro ( Vi læser uddrag fra filmens manus) og vi ser og arbejder også med miniserien "Los días de navidad" fra netflix i et lille forløb om ytringsfrihed og diktatur.
NORMALSIDER: 25
Indhold
Kernestof:
Vi ser film
I arbejder med dette, mens jeg giver personligt feedback: El laberinto las pruebas.docx
Lille tekst om Pans Labyrint.docx
De udleverede tekster om PANS LABYRINT (Lille tekst + tekst om de 3 prøver), som I arbejdede med sidst skal være læst. I fik dem udleveret i papirform, men de lægger også vedhæftet her til udprint, hvis man har bortkastet dem.... Deuden er vedhæftet
Afsnit
Lektie er billedbeskrivelsesopgaven fra i tirsdags + opgave 1 på udleveret ark (Oversættelsen af de 8 spanske sætninger) - opgave 2 (oversættelse fra dansk til spansk) behøver man ikke at være færdig med.
Lektie er at bruge 25 minutter hjemmefra til at oversætte så langt man når i vedhæftede opgave. Der er gloseliste med, og man må godt bruge ordbogen.com - ikke oversættelsesværktøjer (hvis man vil have noget ud af øvelsen):
Delprøve 1 til El laberinto del Fauno - med point.docx
Delprøve 2 Dagbogsindlæg 7 verber og 4 tider.pdf
Lektie: Husk at tage delprøve 1 med, hvis du ikke har afleveret.
Lektie: I første modul laver vi en aflevering i form af en delprøve 1 til serien "TRES DÌAS DE NAVIDAD" - Læs vedhæftede tekst hjemmefra, så har du lidt styr på personerne og handlingen. Du får teksten udleveret i papirform (men uden de noter, du evt
Delprøve 1 TEKST til TRES DÍAS DE NAVIDAD.docx
Lektie: ingen lektie.
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Los jóvenes y el amor díficil 1: 35 n.s.
Vi starter emnet om "La familia" y los jovenes" med at læse teksten "Alba, 19 años: "Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas" fra bogen "España mañana" (Columbus, 2022). Derefter arbejder vi med 4 små kortfilm: "El inizio de Fabrizio" af Mariano Biasin, "Flechazos" af Roberto Pérez Toledo og "Con la boca cerrada" af Anna Faro Año og "La familia perfecta" (fra youtube).
Vi fortsætter tekstlæsning omkring emnet med teksterne "Parejas homosexuales" (Tekst skriftlig eksamen delprøve 1, 30. maj 2018), "Habla una mujer" fra bogen GENTE af Joaquín Masoliver, forlag grafisk.
I forløbet arbejder vi med diverse billeder, sange, grammatik, quizlet-øvelser, spanish-dict m.m.
Normalsider: 35
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs side 3 i den udleverede tekst om Alba - brug ordbogen.com til at slå de ord op, du ikke forstår.
Dagens øveark - verbet HACER - vi laver den sammen på klassen:
Lektie: Albateksten skal være læst og forstået. Hvis man ikke var tilstede torsdag, sørger man selv for at have læst og forstået teksten.
Delprøve 2 i grupper.docx
Her er opgaverne I skal løse samt link til kortfilmen:
Se dokument og link i det forgående modul.
Lektie: At medbringe sit arbejde med kortfilmen fra sidste uge. Vi samler op på jeres delprøve 2 fra før ferien, og samtaler om Alba-teksten + kortfilmen om Fabrizio og Nadia.
I dette modul træner vi dativstyrende verber og inddrager lidt pronominer også (fra sidst)
Lektie: Lav vedhæftede opgave hjemmefra
Dagens verbe-terpe-ark - I dag gør vi det elektronisk:
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Historias de crimenes 1: 20 normalsider
Vi arbejder med genren Cuentos policiales/Historias de crimenes. Vi arbejder med uddrag fra den spanske tv-serie fra Antena 3 "Vis-avis" produceret af Daniel Éjica, Álex Pina, Iván Escobar og Esther Martínez Lobato. Vi arbejder med personkarakteristikker, plot, spændingseffekter, præsentation af resumé og krimigenren generelt.
Normalsider: 20
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie. Vi starter op på nyt tema: HISTORIAS DE CRÍMENES. Vi ser først et afsnit af VIS-A-VIS. Derefter arbejder vi med en opgave. Der er ingen forberedelse hjemme, men man skal have popcorn med til læreren :) :)
Denne opgave skal vi arbejde med i grupper:
LEKTIE: Arbejd 30 minutter hjemmefra på arkene, I fik udleveret i sidste uge til serien Vis-a-vis (Arkene ligger også elektronisk på modulerne fra sidste uge). Jo mere I har fået skrevet og øvet, jo hurtigere kan vi komme til at se næste afsnit. Måsk
Lektie: Lav sidste side i dit udleverede Vis-a-Vis kompendie. Hvis du har smidt det væk ligger det her:
Texto A Vis-à-vis.docx
Der er ingen lektier. Vi laver årets sidste skriftlige aflevering. Du må medbringe din grammatik, dine grammatikpapirer, hæfte med grammatiknoter.
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Historias de crímenes 2: 25 normalsider
Vi arbejder med genren Cuentos policiales/Historias de crimenes. Vi læser Pepe Rey-læselet-historien "El hombre que veía demasiado" af Loreta de Miguel y Alba Santos (forlag: Edelsa, 1987) Vi arbejder med personkarakteristikker, plot, spændingseffekter, præsentation af resumé og krimigenren generelt.
Normalsider: 25
Indhold
Kernestof:
Lektie: Brug en halv time hjemmefra på at finde dine skemaer frem og répéter for dig selv ved at skrive ned, så du kan bøje og har overblik over følgende vigtige verber i nutid, førnutid, nær fremtid, præteritum og imperfektum Hablar, comer, vivir, s
Feedback billedbeskrivelse.docx
Lektie: Læs og forstå side 3 til 5 i Pepe Rey-teksten - streg verber ud i din tekst med farve.
Lektie til dobbelttimen er: Vores tegnere leverer sine færdige tegninger. Vi andre læser derudaf i 40 minutter fra hvor, vi hver især kom i timen i fredags (hvis du ikke nåede noget tekst skal du begynde på side 6 i Pepe Rey teksten) Sæt mobilen på 4
Denne øvelse laver vi på papir i modulet. Ikke lektie!
Lektie: Læs og oversæt for dig selv side 9 (lige efter de 3 stjerner) til og med side 11 indtil linje 7 (indtil før de 3 stjerner). Find ud af, mens du læser:
Vi øver gloser i modulet
Pepe Rey spørgsmål til samtale.docx
Lektie: Læs og oversæt hjemmefra i Pepe Rey-historien fra side 13 nederst (efter de 3 stjerner) til side 16 indtil de 3 stjerner. Brug ordlisten og ordbogen.com som hjælp.
Dette er ikke lektie. Det laver vi i timen:
Ingen lektier til dette modul. Medbring billederne af persongalleriet til Pepe Rey, som I fik udleveret sidst og de noter I fik taget under øvelsen sidst. Vi beskriver nu billederne i klassen.
Lektie: Læs og oversæt hjemmefra side 18 nederst (efter de 3 stjerner) til side 20 (før de første 3 stjerner)
Un programa con un experimento.docx
Pepe Rey aflevering.docx
Øv dig på gloser hjemmefra via quizlet:
Minlæring - Lektie til i morgen begynd i modulet:
Minlæring
I modulet starter vi et nyt emne op: El amor dífícil. Vi starter med nogle spørgsmål til afsnittet, vi så i sidste uge.
Lektie i min læring om muy og mucho - brug linket og log på med unilogin på linket længere nede.
Modelbevarelser ENDELIG.docx Genrer skriftlig eksamensopgave .docx
Til arbejde i klassen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Los jóvenes y el amor difícil 2: 30 normalsider
Vi fortsætter temaet "Los jóvenes y el amor difícil" med at se 1. afsnit af realityserien "¿El amor es ciego?" fra Netflix. Hertil fortsætter vi med at synge Camilos sang "Vida de Rico" og lytter til "A mi manera" (Versión Gypsy king). Alt dette for at åbne for en discussion i gang om, hvad kærlighed er. Vi læser uddrag fra Raúl Nuñez´s roman: Sinatra. Vi fortsætter med at se Almodovars "¡Hable con elle!", hvortil vi læser uddrag fra Hanne Petersens undervisningsbog. Vi inddrager til sidst kortfilmene "Flechazos" og "El inizio de Fabrizio", som vi arbejdede med i 2.g.
Indhold
Kernestof:
I har delt jeres opgaver i google.docs med mig til "El amor es ciego?" Vi starter op på vores nye tema...
Lektie: Læs og oversæt opgave 2 hjemmefra. Til de mange fraværende i onsdags ligger teksten herunder vedhæftet, men du skal arbejde med teksten på papir, når vi er i klassen, så dine noter hjemmefra skal være på papir.
INGEN LEKTIE - vi arbejder med en sang i modulet:
Lektie: Lav opgave 3 på Sinatra-papirerne (Oversæt fra dansk til spansk). Vi samler også op på vores arbejde med sangen "Vida de rico".
Lektie: Opgave 4 og 5 på Sinatra-papirerne skal være løst hjemmefra. De mange fraværende fra sidste uge (som evt. aldrig har fået papirerne) skal få løst opgave 2 og 3 også....dokumentet, vi arbejder i, ligger her vedhæftet, så ninguna excusa :)!
Lektie: Lav opgave 6+7+8 i Sinatra-papirerne.
Lektie er at se kortfilmen "Con la boca cerrada" hjemmefra - log jer på med unilogin:
Lektie: Lav oversættelsesopgaven fra dansk til spansk på allersidste side af Sinatra-kompendiet - brug kun ordbogen.com. Til de af jer, der ikke har papirerne af forskellige årsager, er oversættelsesopgaven vedhæftet her...
Lektie: Lav vedhæftede billedbeskrivelse hjemmefra (kun med ordbog/ikke AI): Billedbeskrivelse 1.docx
Vi skal se "Hable con ella!!
Vi ser film
Vi starter et arbejde med delprøve 2. Jeg er til møde om JER :) - I skal derfor arbejde selv - på skolen eller hjemme - for ikke at få fravær for modulet skal man have delt det, man når på 70 minutters arbejde med blogopgaven inden kl. 21.
Lektier: Du kan forberede dig hjemme ved at kigge på gamle delprøve 1-opgaver samt på billedbeskrivelsesopgaver (f.eks. på dem fra i sidste uge....kan du stave til "En la foto hay/se ve, a la izquierda, a la derecha, al fondo" - husker du at man skal
HABLE CON ELLA gruppeaktivitet.docx
Delprøve 2 færdiggøres
Lektie: Lav oversættelsesopgaven fra dansk til spansk, der er på sidste side i "Hable con ella"- papirerne, som I har fået udleveret i en fysisk mappe 2 uger før ferien....Papirerne ligger også vedhæftet herunder:
Vi får i modulet også vores delprøve 1 og 2 tilbage. Mateo laver delprøve 1.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Día de los muertos 2
Sidste år læste vi og lærte om "Día de los muertos". Nu laver vi et flot alter.
Indhold
Kernestof:
Tekst til mundtlig fremlæggelse: Tekst til mundtlig fremlæggelse.pdf
Vi tjekker, at alle kan komme ind til på fredag, hvor I kan pusle med 3 stk delprøve 1: Minlæring
Er der 2, der vil bage "Pan de muerto" eller "kranieboller"...? Her er opskrifterne:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Billledbeskrivelse og fokus på mundtlighed
Vi arbejde med "Ante todo hablamos" (af Jesper Bjørnholt, Columbus 2024) og i den forbindelse også med mundtlighed, ikke mindst ved billedbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:
Tidsplan for mundtlige fremlæggelser.docx
Her er adgang til de 3 delprøve 1-opgaver i min læring - dem skal lave i løbet af dagen:
Adgang til delprøve 1-opgaverne: Minlæring
Lektie: Medbring jeres grammatik AQUÍ ESTÁ + find jeres billedbeskrivelsesark frem om EL BAILE...jeg vedhæfter herunder. så I kan se hvilke ark, jeg mener:
Den sidste af de 4 billedbeskrivelser med temaet "EL BAILE" er lektie til i dag.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Cuentos de hadas 2 - 25 Normalsider
Vi genoptager vores emne "Cuentos de hadas" for at holde genren ved lige. Vi læser "El abeto ambicioso" af H.C. Andersen - en version fra youtube, som vi kan lytte til:
https://www.youtube.com/watch?v=huTtWkZTpSQ
Vi arbejder med datider, udtale og selvfølgelig med temaet eventyr.
Indhold
Kernestof:
Mens der er karaktersamtaler går I i gang med at læse et kendt eventyr. I får den udleveret på papir, men den ligger også her vedhæftet:
Lektie: 11/2 side i vores eventyr skal være læst. Vi fortsætter det gode arbejde med at få læst eventyret...
Midterm 3.g 2024.docx REGLER.docx
Medbring grammatik, grammatikmappe, skabeloner - vi bruger dem, når vi får MIDTERM tilbage.
Lektie er at lave opgave 1 (lytte til eventyret) + opgave 2 (læse lille resumé) - det hele er vedhæftet her:
Vi arbejder med billedbeskrivelse og gør derigennem klar til sidste aflevering 2024, som er en lydfil...
Lektie: Saml dine "gamle" læste eventyr + noter i sky og fysisk mappe: "Los tres osos", Caperucita roja, "El hombre vestido de gris". Sørg for at de ligger klar til at blive brugt til eksamen. Vi løser en opsamlende opgave i modulet, mens der på skif
Eventyrtræk opsamling.docx
Vi ser:La Navidad en España, fiestas, tradiciones.
I dag ser vi en julefilm på spansk - Husk også, at det er i dag, at denne skal været lavet og oploadet: LydfIlsopgave.pdf Din tekst lægger du i lectio under opgaven. Din lyd i lydfilsmappen. Se link herunder...
Link til hvor lydfilen skal lægges: Mappe til lydfil
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
La navidad en España - 4 Normalsider
Vi lærer om, hvordan julen fejres i Spanien. Små videoklip, julebingo, minlæring, billedbeskrivelse er i spil.
Indhold
Kernestof:
Lektie: Saml dine "gamle" læste eventyr + noter i sky og fysisk mappe: "Los tres osos", Caperucita roja, "El hombre vestido de gris". Sørg for at de ligger klar til at blive brugt til eksamen. Vi løser en opsamlende opgave i modulet, mens der på skif
Eventyrtræk opsamling.docx
Vi ser:La Navidad en España, fiestas, tradiciones.
I dag ser vi en julefilm på spansk - Husk også, at det er i dag, at denne skal været lavet og oploadet: LydfIlsopgave.pdf Din tekst lægger du i lectio under opgaven. Din lyd i lydfilsmappen. Se link herunder...
Link til hvor lydfilen skal lægges: Mappe til lydfil
Vi ser vores julefilm færdig. Derefter får I inspiration til aktiviteter i juleferien :)
Serie inspiration: Tú no eres especial
Vi spiller julelotteri med julegloser - tag en pakke med, så der er gevinster. man kan vinde...
Vi leger på MIN LÆRING med julekalender:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Soñar con una vida mejor: 60 n.s.
Vi skal arbejde med emnet "Soñar con una vida mejor". Vi vil arbejde med forskelligt materiale, der belyser diverse problematikker, der handler om det at drømme om et andet og bedre liv. Herunder arbejder vi således med undertemaer som "Ser mula", "las pandillas", "el sueño americano", "Cuba", " la inmigración". Vi arbejder med filmene "María, tu eres llena de gracia" og "Sin nombre". Vi ser kortfilmen "Cuba en cambio" og lytter til podcasten ”Cubanerne vil vælge livet, mens de går sultne i gaderne. Har de endelig fået nok?”:
https://www.zetland.dk/historie/sem4xg66-aeElVVjj-398a4
, Vi ser dokumentaren "Verdens farligste bande" (TV2-dokumentar), og Horisont: Milei - præsidenten med motorsaven:
https://play.tv2.dk/afspil/e0c8b7fd-a7f0-4ccb-9ead-c5a6e66894d.
Vi læser artikler på dansk om "La Bestia".
Vi læser som afslutning på emnet teksten "El viaje de César" fra "Al otro lado - el sueño americano", Gyldendal 2004 (som vi bruger til mundtlig årsprøve) .Vi arbejder helt generelt med nøgleord og øvelser til at tale om temaerne og filmene. Vi arbejder også med sangen "Patria y vida" kendt fra protesterne 2021, Cuba, og lytter til sangene "clandestino" af Manu Chao og "Donde voy" + "Amanercer".af Tish Hinojosa:
NORMALSIDER:60
Indhold
Kernestof:
Vi starter op efter ferien med en film til vores kommende tema/emne: Soñar con una vida mejor
Lektie: Medbring din nøglering fra Midterm med gloser til billedbeskrivelse - øv dig på gloserne i 30 minutter hjemmefra og se, hvor mange du kan huske. I skal arbejde med filmen fra i mandags i grupper samtidig med, at I skiftesvis får samtale med m
María llena eres de gracia spørgsmål.docx
I dag arbejdes der afslutteligt med fremlæggelserne i jeres grupper. I morgen fremlægger I. (De, der ikke nåede at komme ud og snakke spansk med mig om filmen, kommer på i dag)
Alle grupper fremlægger sit produkt: En præsentation af "María llena eres de gracia" med powerpoint.
Ingen lektie - fremlæggelse med powerpoint skal blot være klar.
Tekst tema Ser Mula og glosehuskeliste til delprøve 1.pdf
Tekst til delprøven er udleveret til læsning hjemme i sidste uge. Du må godt lave notater på teksten, som du kan bruge under delprøven. Før delprøven er der en lille gloseprøve i de 25 gloser I har på jeres nøglering, der vedrører billedbeskrivelse.
Ingen lektie.
Lektie: Vi fortsætter med vores tema SOÑAR CON UNA VIDA MEJOR med at læse om CUBA. Du skal læse og oversætte introen om Cuba på side 1 i vedhæftede dokument:
Sang: Patria y Vida - Yotuel , Gente de Zona, Decemer Bueno, Maykel Osorbo , El Funky
Lektie er til i dag med brug af ordbogen.com at lave de 2 oversættelsesopgaver på side 2 i vedhæftede dokument (uden brug af Chatgpt eller oversættelsesprogrammer, hvis du vil lære noget):
Kan se her til morgen, at kun 3 har afleveret sin aflevering i går aftes. Jeg tror, at det er bedst, at vi bruger de 2 moduler i dag på skolen, hvor I får skrevet så meget af afleveringen som I kan nå...måske lidt finpudsning i aften hjemme og så kom
Ingen lektie - vi ser lille dokumentar om Cuba og laver derefter nogle opgaver til....
Ingen lektie: Vi ser film (og jeg afholder standpunktssamtaler)
Lektie: Læse 20 minutter på vedhæftede tekster (oversæt så langt du når på 20 minutter hjemmefra). Vi ser i modulet dokumentar og arbejder med vedhæftede tekster inden delprøve 1 senere på ugen:
Hvis du allerede i ferien vil øve dig på glosetesten (de 25 gloser), så ligger et ny-redigeret ark med oversigt OG FACIT her til gennemlæsning og øvelse hjemme inden delprøve 1 på onsdag:Ting at lære udenad.docx
undervisningsmiljøvurdering
Vi ser 2 dokumentarer- Verdens farligste bande: Titel
I dag laver vi delprøve 1 + glosetest dvs. øv dig igen på de "25 ting at lære udenad" (arket lå med facit på modulet i mandags, men ligger også her i dag).
Sin NOMBRE tekster før delprøve 1.docx
Afsnit
I dette modul skal I arbejde selv med en opgave, der forbereder jer rigtig godt til terminsprøven (Jeg er ved lægen).... Opgaven ligger vedhæftet, og vi gennemgår den næste gang, vi ses samtidig med at I får seneste afleveringer (delprøve 1+2) tilbag
Husk at denne opgave skal være lavet færdig til i dag: Terminsprøveforberedelser.docx
I dag udleveres de skriftlige opgaver, I skal lave i morgen....
Tidsplan, krav og tekst ligger herunder:
Mundtlig terminsprøve 3.e 9.docx
Mundtlig terminsprøve 23.docx
Tekst og billeder til mundtlig prøve.pdf
Lektie: Husk jeres "Overblikspapirer" til evt. mundtlig eksamen, som I skrev på i sidste uge i jeres kladdehæfter. Alle jer, der ikke har afleveret skal huske at medbringe sit hæfte også og vise, at de har arbejdet i 4 moduler. Vi skal nu speedo-arbe
3.e OVERBLIK 2025.docx
Omfang
Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Repetition med fokus på mundtlig eksamen
Vi repeterer og gør os klar til vores 4 eksamensemner:
Cuentos y cuentos de hadas
Historias de crímenes
Los jóvenes y el amor difícil
Soñar con una vida mejor
Indhold
Kernestof:
Tidsplan, krav og tekst ligger herunder:
Mundtlig terminsprøve 3.e 9.docx
Mundtlig terminsprøve 23.docx
Tekst og billeder til mundtlig prøve.pdf
Lektie: Husk jeres "Overblikspapirer" til evt. mundtlig eksamen, som I skrev på i sidste uge i jeres kladdehæfter. Alle jer, der ikke har afleveret skal huske at medbringe sit hæfte også og vise, at de har arbejdet i 4 moduler. Vi skal nu speedo-arbe
3.e OVERBLIK 2025.docx
Vi arbejder nu i fælleskab med vores overblikspapir samt taler om teknikken bag omskrivning af verber i datid til nutid (der især er relevant ved mundtlig fremlæggelse af en tekst skrevet i datid)
HJÆLP TIL VERBER.docx
Lektie: Brug en halv time hjemme på vedhæftede øvelse + medbring det, du fik udleveret sidste gang. Kom og få de sidste råd før eksamen i både skriftlig og mundtlig spansk.
Sidste øvelse før eksamen.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519992", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519992", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024519992" }