Holdet 2022 1 SpA/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Christina Højrup Knudsen, Lars Troels Møller
Hold 2022 1 SpA/1 (1 SpA 1, 2 SpA 1, 24 bl 3 SpA 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk
Titel 2 La música
Titel 3 Continuamos
Titel 4 Día de los muertos
Titel 5 La religión
Titel 6 Fiestas y tradiciones (Eksamens emne)
Titel 7 Datidsforløb
Titel 8 Jóvenes (Eksamensemne)
Titel 9 El fútbol (Eksamens emne)
Titel 10 Una vida mejor (Eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk

Grundforløbet – august til november 2022:

Kapitel 1-5 af Buena Idea er blevet gennemgået, hvilket omfatter præsentation af en selv på spansk, brug af estar ved placering, hvor man er fra (brug af ser) og brug af før nutid (perfektum). Desuden er bøjningen af substantiver og artikler, udtale og trykregler, nægtelse med no, bøjningen af ar-, er- og ir-verber, subjektspronominer, genitiv og tallene 0-20 blevet gennemgået.

Efter grundforløbet:

Yderligere træning i ar-, er- og ir-verber og de uregelmæssige verber ir, tener, estar, ser, hacer og hay (samt fordybelse i forskellen på ser, estar og hay), refleksive verber, udtale- og trykregler samt repetition af artikler, substantiver og adjektiver med fokus på kongruens mellem disse tre, genitiv og perfektum foruden træning i genkendelse af transparente ord. Derudover har vi trænet: tallene 0-100, possessive pronominer, præpositionerne a, en, con og de, subjektspronominer, sammensatte substantiver, klokken, vejret, gustar, nær fremtid og spansk gestik.

Læsning og samtale om Spanien og Chile (kap. 6 i Buena Idea - libro de texto). Læsning om Madrid og de typiske turistmål i byen (kapitel 7 i Buena Idea – libro de texto). Introduktion til billedbeskrivelse og lokalitetsord. Træning i brugen af subjektspronominer og perfektum. Læsning om familieforhold og ungdomsliv (kapitel 8-9 i Buena Idea – libro de texto) og arbejde med ens egen familie på spansk (samt skriftlig aflevering om egen familie). Kapitel 10 fokus på indkøb til fest og træning af mundtligt oplæg med selvopfundet dialog. I Kapitel 12 arbejde med familie og skriftligt produkt om en familieferie.

Interkulturel kompetence: Forståelse for jul og nytår i Danmark sammenlignet med i Spanien.


Ordforråd: lufthavnsordforråd, hilsen, spørge, hvad andre hedder, præsentere sig selv, spørge, hvordan det går, sige farvel, geografisk placering af byer (Salamanca, Toledo, Barcelona), om det ligger ved kysten eller midt i landet, europæiske byer og lande på spansk, rejseordforråd såsom taske og kuffert, taxi, veksle penge, baggageindhold (s. 16 i Buena Idea – libro de texto), familieordforråd (familiemedlemmer), ordforråd om livet i Madrid, jul og nytår i Spanien, hvad har I lavet i ferien, familieliv generelt, morgenmad, frokost og aftensmad, farver, kroppen, ugedage, månederne, klokken, specifikke vejrgloser.

NORMALSIDER: 60
Materiale: Buena Idea kapitel 1-10 + 12 + diverse sange + grammatiske øvelser (Buena Idea - libro de trabajo) samt løsark

Diverse klip fra youtube med sange: "Por ti, la libertad" af Manu Chao (refleksive verber), "Son, son, será, será, será" af Rumbacalí (udtaletræning), "Mi América" y "Dónde estás?" de Yuri Buenaventura (fokus på possessive pronominer og genitiv), "Eres tú" de Mocedades (fokus på ser og sammensatte substantiver), "La primavera" de Manu Chao (fokus på klokken), "No hay nadie como tú" af Calle 13 (fokus på hay), "Me gustas tú" af Manu Chao (fokus på gustar), "Y no hago más na'" af El Gran Combo (fokus på refleksive veber, "Eres" de Café Tacvba (fokus på ser, tener og estar), "Blanca navidad" (jule-tema).


Progression •Forstå hovedindholdet i et tydeligt talt enkelt spansk om gennemgået emne •Deltage aktivt i en samtale i et enkelt spansk om gennemgået emne •Læse og skrive på et enkelt spansk •Skriftligt oversætte fra et enkelt spansk til et enkelt dansk • I praksis anvende viden fra timerne om sprogindlæring • Anvende ordbogen.com, laminerede grammatikark, OneNote, min spanske grammatik (den blå) samt rettenøglen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tallene 0-100 + basale gloser 28-11-2022
Repetition af brush-up-spansk 1 13-01-2023
Repetition af brush-up-spansk 2 31-01-2023
La familia 28-02-2023
Genaflevering af la familia 14-03-2023
Un día especial en la vida de Ángel 30-04-2023
Delprøve 1 om Buena Idea 09-05-2023
Omfang Estimeret: 53,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 La música

La música - (la transición)

Beskrivelse af forløbet:
Med dette forløb er eleverne blevet klædt på til at kunne udtrykke sig på spansk mundtligt i overgangen fra 1. til 2.g. Der er læst og hørt sangtekster samt supplerende materiale på dansk omkring et udvalg af spanske og latinamerikanske kunstnere.
Samitidig er der arbejdet med musik genrer og vigtigheden af musik ift. identitet i den latinske verden. Som afslutning på dette korte forløb har eleverne præsenteret deres fremlæggelser for klassen.

Kernestof
Buena idea (2010) : kap. 24 s. 58-60

Canciones:
Ricki Martin - 'Vive la vida loca'
Shakira - 'Waka waka'
Daddy Yankee - 'Gasolina'
Julio Iglesias- 'Soy un truhán, soy un señor
Paco de Lucia - 'Entre dos aguas'
David Bisball - 'Ave María'
Mecano - Hoy no me puedo levantar
Juanes - 'Camisa negra'

Supplerende materiale:
Camindo. (2009) 'No solamente salsa' s. 79

Grammatiske fokuspunkter:
man-konstruktionen
verbos regulares i nutid

Mundtlig fokus:
Vocabulario i forbindelse m. at kunne udtrykke sin mening. (holdningsmarkører)
me gusta konstruktionen

5 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Continuamos

Beskrivelse af forløbet:
Dette forløb har til hensigt at bygge videre på elevernes læring fra 1.g. Grammatisk set vil der i opstarten være en repetition af verberne, tiderne og generelt ordforråd samt personlige pronominer.  Temamæssigt har forløbet fokus på samfunds- og kulturelle relevante temaer dels i Spanien men også i Latinamerika. Genremæssigt indeholder forløbet både non-fiktions tekster, sange mm. Den sidste del af forløbet lægger op til at teksterne bliver mere komplicerede og der arbejdes med overgangen til temalæsning.
Mht. mundtlighed har der i undervisningen været arbejdet m. mundtlige fremlæggelser.
Forløbet opgives ikke til eksamen.

Kernestof

Buena Idea 1 & 2 i uddrag.
Sigrid Østergaard, Julie Højgaard & Silvia Becerra Bascuñán. (2017) Viva la Vida. (tekstbog) i uddrag.
'Sin prisa pero sin pausa' i uddrag
Gente que cuenta. (xx) 'Ricardo)
Supplerende materiale:

Antal sider: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Día de los muertos

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb får eleverne indblik i følgende vigtige traditioner i den spansktalende verden. 'Día de los muertos' i Mexico.

I forløbet vil eleverne få en introduktion til baggrunden for fejringen og herefter vil der være fokus på selve opbygningen af et 'ofrenda', den symbolske værdi samt den kulturelle indflydelse, som 'Día de los muertos' har i landet. Som en del af forløbet vil eleverne deltager i en fælles fejring af de dødes dag med de øvrige spanskklasser på skolen.
I forbindelse med dagen vil eleverne få mulighed for at kombinere det lærte omkring 'Día de los muertos' i en praktisk udfoldelse af traditionen. Dvs. vi ser på elementerne, der indgår i opbygningen af et 'ofenda' eller 'altar de muertos' og symbolikken bag.

Forløbet ligger forud for forløbet'La religión', hvor der efterfølgende er arbejdet med tekster omkring 'la virgen Maria' og 'la navidad og 3 Reyes Magos'.

I forbindelse m. dette forløb er der perspektiveret interkulturelt til det danske samfund for at give eleverne mulighed for at få indblik i egne rødder og traditioner og sammenligne disse med spanske og latinamerikanske.


Der arbejdes med følgende faglige mål:

"-forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
-deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
-præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk"

Kernetekster:
Video:
A Celebration of -Life: 'El día de muertos'. Fra:
https://www.youtube.com/watch?v=O1q0e2AN4V4

'Día de muertos - una tradición mexicana' (2017) en Educación primaria. de la página web: https://educacionprimaria.mx/estupendo-cuadernillo-de-dia-de-muertos/

'Qué es el día de muertos' (udleveret som kopiark)

Millenium digital.(1.11.2019) 'El significado del papel picado en la ofrenda de Día de Muertos' (et uddrag) fra: https://www.milenio.com/estilo/papel-picado-que-representa-en-la-ofrenda-de-dia-de-muertos

'El Altar de día de los muertos'. de lapágina web: https://natmus.dk/historisk-viden/verden/syd-og-mellemamerika/dia-de-muertos-espanol/altar-para-dia-de-muertos/

Supplerende kernetekster:

'De dødes dag'.n.d.) fra: https://natmus.dk/historisk-viden/verden/syd-og-mellemamerika/de-doedes-dag/
'Coco'

Af Dorte J. Thorsen  og Inge Haandsbæk Vestergaard. (2018) 'Forskelle mellem allehelgen og halloween.fra:
https://www.kristendom.dk/allehelgen-og-halloween/hvad-er-forskellen-mellem-allehelgen-og-halloween

Antal sider: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La religión


Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb er en forllængelse af 'Día de muertos' forløbet. I forløbet arbejdes der med forskellige traditioner og højtider i den spansktalende verden omkring juletid. (El día de la virgen og la navidad og tres Reyes Magos).

Der er fokus på traditioner, som er med til at identificere et folk eller har en indflydelse på deres levevis.
Desuden har forløbet til hensigt at eleverne får en mere generel viden omkring de omhandlende lande. (Mexico, Latinamerika og Spanien). Teksterne ses løbende i et komparativt perspektiv, for at eleverne danner sig et indblik i kulturen og samfundsforholdene i et udsnit af den latinske verden.


Kernetekster:

1. 'La Virgen de Guadalupe' fra Viva la vida página 212-213
&  Billedbeskrivelse:
https://elpais.com/elpais/2017/12/12/album/1513068888_226924.html

2. La navidad
'La navidad en España' (pdf) La Embajadea española en Bulgaria.

3. Los tres reyes magos



Supplerende kernetekster:
'A 1000 km de la navidad'. (film fra 2021 af por Álvaro Fernández Armero)

Der arbejdes med følgende faglige mål:

"-forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
-deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
-præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk"

Grammatisk fokus:
indefinitte pronominer
verbaltiderne rep.
adj. gradbøjning

Antal sider: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fiestas y tradiciones (Eksamens emne)

Beskrivelse af forløbet:

I dette forløb er der blevet arbejdet der med forskellige traditioner og højtider i den spansktalende verden. Fokus  har været på traditioner, som er med til at identificere et folk eller har en indflydelse på deres levevis.

Fokus har været på Spanien, men der er også blevet perspektiveret til og læst tekster om traditioner i Latinamerika. Traditionerne er der afslutningsvist arbejdet ud fra et  komparativt perspektiv, for at eleverne danner sig et indblik i kulturen og samfundsforholdene i et udsnit af den latinske verden.

Kernetekster:

1. 'La Virgen de Guadalupe' fra Viva la vida página 212
&  Billedbeskrivelse:
https://elpais.com/elpais/2017/12/12/album/1513068888_226924.html

2. La navidad
'La navidad en España' (pdf) La Embajadea española en Bulgaria. s. 1-3

3. 'Reyes Magos' (2023) El Código fra siden: https://revistacodigos.com/6-de-enero-que-es-y-por-que-se-celebra-el-dia-de-los-reyes-magos-2/


4. Arfaoui, L.F & Gavilan, M. (2022). 'Las fiestas más populares en España'. !Ya Vamos!.
(kapitel 10 s.162-163. & 166-169).

5. T. Kloch & M. Tønner. (2019). 'Pasión peligrosa:'Correr cn los toros me hace sentir más vivo'. España en la calle. (s. 92-94)

Antal sider: 45

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Datidsforløb

Forløbsbeskrivelse:
I dette korte forløb er der arbejdet med de to datider. Eleverne har trænet og læret om forskellene i brugen og aspekt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tarea # 6 05-05-2024
Spansk prøve i modulet 21-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Jóvenes (Eksamensemne)

Forløbsbeskrivelse:

Dette forløb har til hensigt at belyse emnet 'Jovenes' i den spansktalende verden. I forløbet læses tekster om unge fra Spanien og Latinamerika med henblik på at eleverne får en indsigt i, hvordan det er at være ung i andre dele af verden samt hvilke drømme, interesser,  udfordringer og samfund de kommer fra.  Fælles for dem alle er det, at de fortæller om dette. Som en del af forløbet har eleverne set filmen 'Carmen y Lola' hvor de har fået indblik i Romaernes kultur i Spanien og det at være anderledes.

Kernestof:
'Rosa el monstruo' (2019) Olga de Dios. (udleveret som pdf.)
Christina Berg Jakobsen & Jette Sindbjerg Martinsen.(2015). Retratos chilenos. ed.Gyldendal. s. 43-47

Kasper Kloch, Martin Tønner & Thomas Vilhelm. 'España mañana'.(2022) capítulo 10.
'Pedro Martín'. Ed. Colombus.

“Dinamarca es mi país – Chile es mi cultura” (s. 43-47), Retratos chilenos,
Christina Berg Jakobsen, Jette Sindbjerg Martinsen, Gyldendal, 2010

'Carmen y Lola' (2018) en film af Arantxa Echevarría

Supplerende materiale:
'Chile' (2024) Globalis i FN-forbundet taget fra fra https://globalis.dk/lande/chile

Grammatisk fokus:
de to datider
direkte og indirekte objektspronomen
rw. kongruens
adverbios

ANtal sider: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 El fútbol (Eksamens emne)

Beskrivelse af forløbet:

I forløbet har der været særligt fokus på fodbold og den store betydning denne sport har for Spanien og Latinamerika både kulturelt og samfundmæssigt set. Der er taget udgangspunkt i nogle af de store fodboldstjerner og samtidig har der været fokus på foldboldens 'religiøse' betydning i Argentina. Derudover er der arbejdet med fodboldrelateret ordforråd.

Som en del af det forløbet har eleverne set og arbejdet med  dokumentaren "Fodbold er Gud".  

Kernetekster:
Britt Lundgreen Hansen (2024) Barça lleva encima una carga simbólica. af Joan Domenec (kap. 9) El deporte rey. Ed.Systime

Kristina Pilmark &  Lene Håkansson
'La liga de las estrellas' fra El deporte' (2011) Gyldendal.  s. 20-23

Kristina Pilmark & Lene Håkansson. (2011) 'El fútbol es Dios' fra El deporte.
(s. 33-36)

Tine Krogsgaard Tolstrup &Tanja Trab.
'La iglesia maradoniana'. (kap. 6.1) fra Por Dios.

'La iglesia maradoniana' (kort video) fra https://www.youtube.com/shorts/oBpkUPL1QMw

Supplerende materiale:

Introduktion på dansk:
Britt Lundgreen Hansen (2024) El deporte rey. Ed.Systime

'Fodbold er Gud' (2010) en dokumentar af Anne Köhncke, Signe Byrge Sørensen

'Historia del FC-Barcelona' (2025) fra https://www.timetoast.com/timelines/historia-del-fc-barcelona

'Una tarde en el fútbol' fra https://www.youtube.com/watch?v=TwFAf48ID84

Antal sider: 40

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Una vida mejor (Eksamensemne)

Beskrivelse af forløbet:

Dette forløb omhandler emnet 'Inmigrantes'. Eleverne får indblik i antallet af latinske immigranter i USA og ser på de udfordringer, der er forbundet med livet som immigrant. Forløbet kommer ind på både illegale som legale indvandres vilkår og ser også på bandekulturen og dannelsen heraf i forbindelse m. immigration.

Der er desuden fokus på motivationen for at rejse til et andet land og etablere sig. (push og pull faktorer) Igennem hele forløbet har 'el sueño americano' været en rød tråd.
Beløbet er opbygget således, at det supplerende materiale giver baggrundsinformation ift. emnerne. Dette er primært læst på dansk.

Kernetekster:

1. Sin nombre.(2009) film af Cary Joji Fukunaga
2. El poema 'Aquí venimos a pasar hambre y amarguras' por Barbara Brinson Curiel fra Somos Latinos in the U.S. (2008) af Aase Kledal & Berenice Lara Laursen. Ed. Systime
3. 'Los hispanos en Estados Unidos' fra Viva la Vida s. 116-118

4. 'Frijoleros'  (canción) af gruppen Molotov. Teksten er taget fra: Somos Latinos in the U.S. (2008) af Aase Kledal & Berenice Lara Laursen. Ed. Systime


Supplerende materiale:
'Latinamerika i USAs skygge'.

Aase Kledal og Berenice Lara Laursen. (2008). 'Somos latinos en the U.S.' Systime: Danmark (s. 18- 20) (udleveret som pdf. filer)

Ulla Ringgaard & Aase Kledal. (2013). 'Retratos latinos en California' Gyldendal: Letland. s. 115-117.

Grammatisk & skriftligt fokusområde:
Introduktion til konjunktiv i præsens.
rep. af præteritum, tallene.
ordforråd

Anslået omfang: 60 s. fagligt stof.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer