Holdet 2022 1n SpA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Maida Peskovic, Teresa Rodríguez Bergqvist
Hold 2022 1n SpA (1n SpA, 2n SpA, 3n SpA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk
Titel 2 Repetition
Titel 3 Cuentos Mágicos
Titel 4 Una vida mejor
Titel 5 La familia
Titel 6 Los jóvenes españoles
Titel 7 La historia y la cultura gastronómica de España
Titel 8 El jineterismo y la sociedad cubana

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk

En introduktion til spansk med fokus på:

Opbygning af et grundlæggende spansk ordforråd og brug af ordforrådet i praksis:

- At kunne indgå i grundlæggende kommunikation på spansk:
-  At kunne præsentere sig.
- Una presentación de Dinamarca.
- At kunne tale om familie.
- At kunne tale om hverdag og arbejdsliv.
- At kunne købe / bestille på et marked / i en bar / på en restaurant.

- Billedbeskrivelse.


Materiale:

Billedbeskrivelse: Petersen, Hanne / Pedersen, Claus: "Buena Idea - libro de textos" / "Buena Idea - libro de trabajo", L& R Uddannelse, 2011. S. 118.

Kapitel 1-7, 10-15 og kapitel 19, 21 & 22 Petersen, Hanne / Pedersen, Claus: "Buena Idea - libro de textos" / "Buena Idea - libro de textos", L& R Uddannelse, 2011.




Gennemgået grammatik fra Petersen; Hanne  / Pedersen, Claus: "Buena Idea - libro de textos", L & R Uddannelse, 2011.
- angivet i paragraffer og sidetal:

Verber:
Bøjning af regelmæssige verber i præsens med infinitivendelser ”-ar”, ”-er” og ”-ir”: § 27 / S. 88 og 89.

Bøjning af regelmæssige verber i perfektum (førnutid): § 29 / S. 91.

Bøjning og brug af følgende uregelmæssige verber i præsens og præsens perfektum: ser, estar, ir, tener, hay og hacer (at gøre / lave): § 37 / S. 96-99.

Nær fututum s. 93

gerundium (udvidet tid)

Verber der diftongerer (o- ue, e-ie, u-ue)

verbet gustar s. 94

Refleksive verber s. 95

Placering af nægtelsen ”no” i forbindelse med brug af verber: § 26 / S. 87.

Brug af den bestemte og ubestemte artikel ved substantiver i ental og flertal: §1, punkt A og B på side 69 og § 2, punkt A på side 71.

Spørgeord: § 25 / S. 86.

Ejefald / Genitiv: § 4 / S. 74.

De possesive pronominer (mi / mis , tu /tus og su /sus): § 20 / S. 84.

Grundtallene 0-100: § 11 / S. 79.

Klokken: § 14 / S. 81.

Adjektiver – bøjning og placering: § 6 og 7 / S. 75.


Lyd / Udtalelse:

Regler for placering af tryk i ord og for intonation i sætninger. § 41 / S. 103-104.

Regler for udtale af konsonanter. § 40 / S. 101- 102. Med særligt fokus på: ”ch”, ”g”, ”h”, ”j”, ”ll”, ”ñ”, ”r” og ”rr”.

Udtale af vokalen ”y” som .

Udtale af ”que” som [ke].

Udtale af ”qui” (som f.eks. indgår i ”quién”). ”Qui” udtales [k]
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve i hitverber 22-11-2022
Billedbeskrivelse 1 15-01-2023
Test i nutid og førnutid 09-03-2023
Arbejd selv til testen 30-03-2023
Test gloser og sætninger i førnutid og nutid 30-03-2023
Arbejd selv, SnapChat præsentationer 28-04-2023
SnapChat præsentation 30-04-2023
Arbejd selv - øvelse til den endelige test 10-05-2023
Endelige test i gloser, verber og meget mere 11-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 61 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Cuentos Mágicos

Indhold:
Forløb om "magiske fortællinger", som på spansk er "Cuentos mágicos", med fokus på analytiske teknikker, herunder: sammenligning, fortolkning, næranalyse og begrundelse.

Kernestof:
- "La Sirenita".
- "Tarzán".

Supplerende materiale:
- "Coco".
- "Encanto".

Faglige mål:
Vi har arbejdet os hen mod følgende faglige mål:
– anvende terminologi i forbindelse med analyse af de nævnte produkter. Fokus var sat på at implementere "magisk realisme" og "aktantmodellen". I forhold til magisk realisme, havde klassen fået nogle hovedpunkter som de skulle inddrage i deres analyser: eksempelvis: ekstreme modsætningsforhold, magisk realisme, det realistiske, det magiske, det mystiske, sammenspillet af 2 verdner. Med aktantmodellen skulle eleverne sætte sig dybere ind i teksten/filmen, og deres forskellige aktanter. Her ville aktantmodellerne fokusere på forskellige aktanter. På denne måde fandt eleverne ud af, at man kan lave en realistisk, magisk, og en magisk realistisk aktanmodel.
– redegøre for teksterne og deres indhold, i forhold til tradition, analytiske begreber, m.m.  
– karakterisere grundlæggende træk ved emnet "magiske fortællinger", "magisk realisme", og "aktantmodellen".
– identificere genren og argumentation.

Litteraturliste:
Peskovic, Maida. 2022. Encanto (2021) og Coco (2017): en dybere forståelse af sub-genren magisk realisme og dens skelnen fra den vidundelrige fortælling El Príncipe y el Dragón (2015). Syddansk Universitet, Odense.

Jared, Bush & Howard, Byron. 2021. Encanto. Walt Disney Studios Home Entertainment.

Molina, Adrian & Unkrich Lee. 2017. Coco. Walt Disney Pictures.

Links:
“La Sirenita”.
http://www.cuentoscortos.com/cuentos-clasicos/la-sirenita

“Larzán”.
https://www.mercaba.es/usa/tarzan_de_disney.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Una vida mejor

Una vida mejor BESKRIVELSE


Formål:
Formålet med dette undervisningsforløb er at give eleverne en dybere forståelse af immigration i den spansktalende verden med fokus på både legal og illegal migration. Eleverne skal opnå indsigt i de sociale, økonomiske og politiske faktorer, der motiverer mennesker til at søge et bedre liv uden for deres hjemlande.
Vi vil udforske personlige fortællinger og kulturelle perspektiver for at udvikle elevernes interkulturelle kompetencer og sproglige færdigheder.

De sproglige mål:
Udvide elevernes ordforråd inden for temaet immigration.
Træne elevernes lytte- og læseforståelse.
Styrke elevernes mundtlige og skriftlige kompetencer ved at diskutere og skrive om immigrationens udfordringer og muligheder.

Der vil være fokus på: Præteritum og imperfektum, dativstyrende verber og de refleksive verber

Materiale:
Kernestof:
I Retratos latinos en California af Ringgaard & Kledal, Gyldendal, 2012:
Randy Jurado Ertll (interview)
Fabián Montes (Interview) s45-48
Introduktion, Nyere migration af Ninna Nyberg Sørensen s7-14

Supplerende stof:
Where you from af Somos Latinos i U.S Kledas & Laursen, Systime, 2007, (digt)
I Retratos latinos en California af Ringgaard & Kledal, Gyldendal, 2012:
El camino de Santa fe af Jose Emilio Pacheco (novelle) s25-26
Sobre piedras con lagartijos af Gloria Anzadúa (digt) s27-29
Pobre Juan (sang)
Migra af Carlos Santana (sang)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2 - Deportes 12-02-2024
Delprøve 1 - Orgullo 05-03-2024
Descripciones de imagenes orales 05-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La familia

Med udgangspunkt i bogen med tv-serie "Mi querida familia", taler vi om familieforhold i Spanien. Vi ser på forskellige familietyper og det dagligdags liv. Eleverne får mulighed for at sammenligne med egne familier og egen kultur, både dansk og anden kultur.
Der arbejdes undervejs med ordforråd og grammatik, der passer til kapitlerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Los jóvenes españoles

Vi arbejder med tekster om hvordan det er at være ung i Spanien, og sammenligner med Danmark. Bl.a. læser vi en tekst om spanske Alba, der har boet tre år i Danmark, og som derfor kan sammenligne de to lande.
Vi sammenligner også selvstændighed (bl.a. økonomisk) blandt de spanske og danske unge og diskuterer begrebet "emancipación"

Faglige mål:
Sammenligning af kulturelle forskelle
Genfortælling af tekster
Grammatik:
- repetition af perfektum, futurum med ir +a + infinitiv, estar + gerundium
- de to datider - formerne
- a foran animeret objekt
- præpositioner, især a, de, en, con, para, por
- Kort præsentation af konditionalis (me gustaría ...)
- Refleksive verber
- Possessive pronominer (ejestedord)
- Upersonlige pronominer (nadie, nada, alguien, ninguno osv)
- Se-konstruktioner

Primært materiale
- Alba, 19 años (Kloch, Tønner og Vilhelm: España mañana, Columbus 2022)
- Pedro Martín, 19 años: "”Estoy muy a gusto en España. Me quiero quedar aquí” (in: Kasper Kloch et al: España mañana. 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid, Columbus 2022)
- España Contemporánea s.227-231


Supplerende materiale
Fiesta delprøve 1 og 2
YT video: La edad media de emancipación en España supera los 30 años: https://www.youtube.com/watch?v=-6tqyVRNVzQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 La historia y la cultura gastronómica de España

Forløbet giver et overblik over Spaniens historie fra ca. 200 f.Kr. til 1500 med særligt fokus på Andalusien og de forskellige kulturelle påvirkninger. Vi undersøger, hvordan romersk, islamisk og kristen indflydelse har formet Spaniens kultur, arkitektur og sprog.
Et centralt tema er madkulturens udvikling. Vi ser på, hvordan romerne introducerede olivenolie og vinproduktion, hvordan arabisk herredømme bragte ris, citrusfrugter og krydderier som safran, samt arbejder vi med Spaniens nutidige madkultur, herunder tapaskulturen og udvider ordforrådet med mad- og madlavningsgloser.
Grammatisk fokus på: dativstyrende verber, konditionalis, objektspronominer.

Materiale: España en la calle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 El jineterismo y la sociedad cubana

Undervisningen giver et indblik i jineterismo. Vi undersøger de historiske, økonomiske og sociale faktorer, der har formet jineterismo, herunder Cubas revolution (1959) og el período especial i 1990’erne.
Derudover ser vi på de generelle leveforhold i Cuba og de udfordringer, befolkningen står overfor, samt turismens rolle i samfundet.


Grammatisk fokus på: Vi arbejder videre med præteritum og imperfektum, refleksive verber, dativstyrende verber, objektspronominer, samt vigtige vendinger til at udtrykke sin egen mening, især med fokus på mundtlighed.

Materiale:
- Pedro Martín, 19 años: "”Estoy muy a gusto en España. Me quiero quedar aquí” (i: Kasper Kloch et al: España mañana. 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid, Columbus 2022)
- "Carlos Estévez habla del comunismo & Cuba es mágica" (i: Aase Kledal & Ulla Ringgaard, Cuba en Miami, Gyldendal 2015) s 92-94
- "Patricia, la jinetera" (i: Ole Loumann,  Retratos Cubanos, Gyldendal, 2001) s. 31-35
- "Personajes de la crisis económica: Macetas, jineteras y mantenidas" (i: Rosalva Cazón López & Bente Dalsgaard Frederiksen: Cuba en cambio, Gyldendal 2016) s. 9-12
- "Carlos, el maceta" (i: Rosalva Cazón López & Bente Dalsgaard Frederiksen: Cuba en cambio, Gyldendal 2016) s 16-17



Supplerende:
Cubas historie
YT: Así es la vida de una JINETERA en CUBA 🇨🇺 ¡La OTRA CARA del TURISMO! https://www.youtube.com/watch?v=JZJddDa5xvs
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
MADVIDEO 01-03-2025
Test i refleksive verber 25-03-2025
Delprøve 2 (Blogindlæg) 28-03-2025
Terminsprøve 04-04-2025
Arbejd selv mundtligeterminsprøver 24-04-2025
Patricia la jinetera 27-04-2025
Billedbeskrivelse 2 01-05-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer