Titel
2
|
Ung i det senmoderne samfund
Formål
Forløbets fokus er at skabe forståelse for, hvad det vil sige at være ung i det senmoderne samfund. I dette forløb stiftes der bekendtskab med forskellige sociologiske begreber og teorier, herunder Giddens og Bourdieu, samt et fokus på de forskellige kønsroller og køn i det senmoderne samfund. Ligeledes er der et redegørende fokus på hvordan, vi har udviklet os fra det traditionelle til det senmoderne samfund.
Forløbets formål er herudover at opfylde kravene til læreplanen for samfundsfag på A-niveau, hvor eleverne stifter bekendtskab med en række teorier og begreber, som gør sig gældende indenfor sociologien. Herudover er der fokus på mundtlighed, da eleverne skal kunne formidle det lærte stof til en evt. mundtlig eksamen.
Litteratur:
- Skov, Oliver Boserup, Tobias Matthiesen & Victor Bjørnstrup, Samf på B, Forlaget Colombus, 2023, kapitel 3, afsnit 3.1 - "Social ulighed - er alle lige i Danmark?"
- Thorndal, Morten Hansen, Sociologiens Kernestof, Forlaget Colombus, 2021, 1. udgave. S. 28-32, 38-43, 50-52, 94-98, 104-108, 110-116, 146-148, 162-169 & 194-205.
Supplerende litteratur:
- Abdel Aziz Mahmoud, VM i Qatar - Det beskidte spil, 2022, dokumentar
- Beskæftigelsesministeriet, Regeringen, Ny rapport om indvandreres beskæftigelse understreger behov for ny indsats, Beskæftigelsesministeriet, 2021
- Fahrendorff, Rasmus, Forsker: Øremærket barsel til mænd bliver en kæmpe omvæltning, Kristeligt Dagblad, 2022
- Fincher, David, The Social Network, 2010
- Samuelsen, Anders, Ulighed er et sundhedstegn, Jyllands-Posten, 2014
Indhold
Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne:
- Redegøre for det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Analysere udviklingen fra det traditionelle til det senmoderne
- Redegøre for Anthony Giddens teori om det senmoderne samfund, herunder gør brug af begreberne individualitet, refleksivitet og aftraditionalisering samt adskillelse af tid og rum og udlejring af sociale relationer
- Redegøre for Pierre Bourdieus teori om habitus, kapitaler og felter, samt gøre brug af disse i en samfundsfaglig kontekst.
- Redegøre for Axel Honneths anerkendelsesteori
- Skabe forståelse for de forskellige kønsroller og køn i det senmoderne samfund
- Få viden om metodisk arbejde i samfundsfag med fokus på sociologien, samt analyse og forklaring af tabeller.
- Redegøre for den økonomiske ulighed i samfundet
- Analysere på baggrund af matematiske udregninger ift. lineær regression, gini-koefficient og lorenz kurve.
- Redegøre for etnicitet og integration i et sociologisk perspektiv, samt kunne analysere hvilke politiske virkemidler de danske partier gør brug af for at skabe integration, hvor de ligeledes lærer at skabe komparation med andre europæiske lande.
- Redegøre for at være ung på de sociale medier, og kunne bruge teori til at analysere deres egen hverdag samt de udfordringer der eksisterer ved sociale medier.
|