Holdet 2022 IdA/1t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Idræt A
Lærer(e) Jacob Harrekilde Klausen, Thomas Peter Zaremba Andersen
Hold 2022 IdA/1t (1t IdA, 2t IdA, 3t IdA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cha-cha-cha, færdighedsniveau og kommunikation
Titel 2 Grundtræning, træningslære, fysiologi og case
Titel 3 FF1 (matematik og idræt): Træning og testning
Titel 4 Ultimatebold
Titel 5 Basket, musklens fysiologi og anaerob træning
Titel 6 Sundhedsprojekt
Titel 7 Jive, muskler og nervesystemet
Titel 8 SRO: Kropsidealer, identitet og doping
Titel 9 Pickleball
Titel 10 OL, historie og magt
Titel 11 FF4 (studietur til Paris). OL i Paris 2024
Titel 12 Træningsprojekt del 1
Titel 13 Repetition
Titel 14 Træningsprojekt - del 2
Titel 15 Fodbold
Titel 16 BoN (inno) - bevægelsesaktiviteter for seniorer
Titel 17 Hiphop
Titel 18 Anatomi
Titel 19 Springgymnastik og opvarmning
Titel 20 Repetition
Titel 21 Dansk idrætshistorie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cha-cha-cha, færdighedsniveau og kommunikation

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og Cha-cha-cha i særdeleshed. Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans (rytme, stil, føring og bevægelsesmuligheder), og I skal kunne anvende disse i jeres dans. I vil være inddelt i grupper, hvor I skal danse med forskellige partnere.

Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder:
Grundtrin
Fatning (dansefatning og håndfatning)
“Simple” variationer:
New Yorker
Hand to Hand
Spot Turn
Alemana drejning
Alemana drejning til skift i casino
Variationerne sættes sammen til en fælles dans (casino).
New Yorker, Hand to hand, Spot turn, Alemana drejning.

“Avancerede” variationer:
Turkish Towel
Promanede Three Chasse
Chase turns

I skal i par udvikle en seværdig koreografi under bevidst brug af Labans bevægelseslære der appellerer til publikum ved brug af innovative processer.

Undervejs skal I reflektere over hvorledes I arbejder med og udvikler følgende kompetencer:
Samarbejde (som par og ved at inspirere hinanden i grupperne).
Strukturere (udvikle en seværdig koreografi med inspiration fra Laban).
Vedholdenhed (i arbejdet med udviklingen af koreografien)
Turde prøve sig frem (og udvikle tryghed ved at det ukendte).

Teoretisk kunne forklare og analysere cha-cha ift. “Dans for to” og “Labans” begreber shape og space samt kunne analysere jer frem til jeres færdighedsniveau og hvorledes i kommunikerer og kan forbedre denne i parrene.

Forløbsprøven er 3-delt:
I skal gruppevis fremvise en fælles casino med de “simple” variationer, som vises til midtvejstesten (afslutningen på fundamentsfasen).

Derefter udvikles en gruppekoreografi, hvor der danses turkish towel og promenade three chasse synkron og i kanon med fokus på Labans shape og space.

Som afslutning på forløbet skal I i faste par skabe en koreografi, hvor I inddrager kendte variationer og mindst 2 nye variationer (skabelses- og præsentationsfasen). Se kravspapir til den individuelle koreografi.

Litteratur:

Praksisteori:
Thomas Skadhede et al: Yubio C/B (2022), s. 1293-1301: Vild med dans: standard og latin + cha-cha-cha.
De 4 grundelementer i Dans for 2 (note)
Labans bevægelseslære, Yubio C/B (2022), s. 1262-1264.

Rammeteori:
Evald Bundgaard Iversen et al: Din idræt C, Gyldendal, 2019, s. 91-106 (særligt færdighedsniveauer).
Henriksen et al (2015): Gyldendals Idrætspsykologi, Gyldendal s. 123-130 (kommunikation)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Idræt aflevering 1 30-11-2022
Skituren. Refleksioner omkring sundhed 23-01-2023
Rapport 2 - Teknik analyse og friluftsliv 31-01-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundtræning, træningslære, fysiologi og case

Færdighedsområde:
Klassiske og nye idrætter

Formål (grundtræning, træningslære, fysiolog og case):
Eleverne skal opnå en grundlæggende forståelse for og kunne forklare træningslæren og dens fysiologiske virkning til brug i cases til den praktisk/mundtlige og skriftlige eksamen.
Elever skal selv kunne udføre aerob, anaerob træning samt styrketræning, spændstigheds- og smidighedstræning. De skal anvende deres viden til at foretage arbejdskravs- og kapacitetsanalyse til ultimatebold, som er det næste forløb.

Formål med skiekskursion til Norge (langrend):
1) I tilegner jer basale tekniske færdigheder - herunder diagonalgang, dobbelt stavtag, ”sildeben”, ”plov”, kontrollerede fald og evt. skøjteteknik.
2) I opnår en viden om sikkerhed på fjeldet og i forlængelse heraf forholder jer reflekterende til skiføre, turplanlægning, vejret og ikke mindst jeres egne ressourcer.
3) I tilegner jer viden om og indsigt arbejdskrav, herunder fysiologiske krav til langrend.
4) I får indsigt i den friluftsmæssige dimension af skiløbet, og at I observerer og reflekterer over den natur I befinder jer i, herunder friluftslivets inddeling i ”friluftsliv, friluftssport og friluftsaktiviteter”.
5) I får indsigt i og erfaring med aktivitetsudvikling til langrend.
6) I arbejder bevidst med den sociale dimension omkring det at være på tur som klasse og som IdA-elev. Dvs. at I har respekt for hinanden som individer, omsorg for hinanden både på ski og hytterne

Litteratur:
Yubio kapitel 2, Menneskets fysiologi:
Yubio s. 45+47-50 (Puls, Minutvolumen, og blodkredsløb).
Din Idræt C: Kap 4.4 Din energi

Yubio, kapitel 3: Træningslære:
Yubio: side 67-71 (superkompensation, arbejdets 3 faser, opvarmning)
Yubio: side 72-73 (kort om aerob træning)
Yubio: side 77-78 (kort om anaerob træning)
Yubio: side 78-86 & 307-314 (styrketræning, spændstighed og smidighedstræning)
Din idræt C: s.76-78 (Arbejdskravsanalyse)
Yubio s. 193-197. Testtyper og krav til tests. Herunder yoyo-test.
Yubio s. 204. Yubio all-round test.

Langrends Ekskursion til Norge:
Bangsbo: Træningsfysiologi, s. 62-67.
Martin A Hansen; “Friluftsliv”. I “Idræt i perspektiv”, s. 42-56.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Idræt aflevering 1 30-11-2022
Skituren. Refleksioner omkring sundhed 23-01-2023
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 FF1 (matematik og idræt): Træning og testning

Formål for “Fællesfagligt forløb 1”

FF1 forløbet har til formål at eleverne kan forklare og anvende den videnskabelige basismodel:
1) Hvad er dit spørgsmål (det overordnede emne)?
2) Hvad vil du gøre for at finde svaret på dit spørgsmål? (Hvordan skal eksperimentet udføres? Hvilke metoder bliver anvendt i de 2 fag. Hvordan skal eksperimentet udføres? Hvordan er sammenhængen mellem metoder, og det du søger svar på?)
3) Hvorfor kan du undersøge dit spørgsmål på den måde? (Brug generel viden, styrker ved metoden, hvad kan du få svar på / ikke få svar på? Supplerer metoderne hinanden?)
4) Hvad er svaghederne ved måden du vil undersøge dit spørgsmål på?(Kritik af undersøgelsen, begrænsninger ved metoden, svagheder ved metoden)

Problemformulering
Hvordan kan man undersøge gymnasieelevers kondition og maksimale styrke?

Problemstillinger:
1) Hvad forstås ved kondition og maksimal styrke.
2) Hvad er en lineær model, hvad forstås ved lineær regression, residualplot og residualspredning?
3) Forklar den naturvidenskabelige metode og metoden matematisk modellering.
4) Hvordan er de to metoder anvendt i de to foretagne tests.  
5) Hvad fortæller de to foretagne test om gymnasieelevers kondition og maksimale styrke?
6) Hvilke metodiske fordele og ulemper, der er ved de to tests I har foretaget.
7) Hvordan er den videnskabelige basismodel er anvendt til at besvare problemformuleringen.

Litteratur

Metode:
Mat-idræt, kapitel 1.2.1 (Naturvidenskabelig metode i idræt)
Mat-idræt, kapitel 1.1.1 (Matematisk modellering)
Den videnskabelige basismodel: https://www.youtube.com/watch?v=gKbaE8a7Z44

Matematik:
Note (Lineære modeller, lineær regression, residualplot og residualspredning).

Idræt:
Yubio 2022 s. 72-77 og 78-84 (Aerob træning, Styrketræning)
Yubio 2022 s. 193-197 (Tests + yoyo-test)
Yubio 2022 s. 203 (Estimering af 1RM)
Testprotokol for 1RM testning

I løbet af FF1-dagene vil I i idræt skulle udføre en konditionstest og estimering af 1RM, samt arbejde naturvidenskabelig metode/test. I matematik skal I arbejde med matematisk modellering, lineær regression og vurdering af hvor god modellen er.

I skal i 4+5 modul fredag d. 2/12 fremlægge jeres besvarelser. I fremlæggelsen er det et krav, at I anvender den videnskabelige basismodel.

Fremlæggelsen:
Oplæg: 8 min
Diskussion: 5 min
Votering på: 3-5 min
I alt 18 min

Gruppestørrelse: én gruppe på 5 personer og 6 grupper på 4 personer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ultimatebold

Færdighedsområde:
Boldspil

Formål:
At eleven kan deltage i og reflekterer over kaosboldspil, samt skriftligt formidle relevante overvejelser i relation hertil

Delmål:
1. Mål (Bold): At eleven udvikler viden, forståelse og færdigheder i kaosboldspil
2. Mål (Team) At eleven bliver i stand til at indgå hensigtsmæssigt på et boldspils team
3. Mål (Skriftlig formidling): At eleven arbejder med 3 teamaftaler med afsæt i: spilfasemodellen, roller og teamudvikling

Indhold:
Didaktisk tilgang:
1) Struktureret refleksion: Før, under, efter.  (Refleksionsopgaver (R.O)
2) Læringskampe vs præstationskampe
3) Tvillingemakkerpar (så vidt muligt ekspert og novice i boldspil)
4) Teams heterogent inddelt med afsæt i læringstrinmodellen. (Deles af underviser)

Praksis:
Spilfasemodellen
● Spillets faser (Kaosbolspil).
● “Vi har bolden” Grundspil, gennembrudsspil
● “De har bolden”: Forsvarende forsvar, “erobrende forsvar” og “omstilling mellem faser”.
● Tid, rum, relationer, kommunikation
Zone vs. personlig opdækning
Teampsykologi
Bevægelsesmønstre/Grundaftaler
Relationelle færdigheder
Kommunikation og kommunikationens tre usandsynligheder

Teamforståelse:
● Kohæsion (opgave/social)
● Synergieffekt/social dovenskab
● Roller
● Kommunikation: De tre usandsynligheder, Sproget som optrapper/afspænder
● Tuckmans teamstadiemodel
● Relationelle færdigheder.

Litteratur:
Praksisteori
Skadhede et al. (2022) Yubio idræt C+b: 438-440, 443-444 (Boldspilsfamilierne, læringstrinmodellen)
Christensen et al. (2015): 30-32, 56-63, 68-73 (spilfasemodellen)
Christy L. et al. (2007), “Grib konflikten”. Det kriminalpræventive råd: side, 31-32
Regler i Ultimatebold, PDF (1 side)

Rammeteori:
Henriksen K et al (2015), “Gyldendals idrætspsykologi”. Gyldendal: side 85-96, 97-101 og 123-130 (teampsykologi, teamudvikling og kommunikation)

Skriftlighed:
1) Teamaftale.
2) Afsluttende caseopgave med afsæt i et team, der skal udvikles.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Basket, musklens fysiologi og anaerob træning

Formål:
At eleven kan deltage i og reflektere over basketball som kaosboldspil, samt skriftligt formidle relevante overvejelser i relation hertil.

Delmål:
1) Mål (Bold): At eleven udvikler viden, forståelse og færdigheder i kaosboldspil
2) Mål (Team) At eleven bliver i stand til at indgå hensigtsmæssigt på et boldspilsteam
3) Mål (Fysiologi). At eleven udvikler viden og forståelse for den anaerobe ATP dannelse, muskelfysiologi, herunder musklernes opbygning og funktion og muskelkontraktion.
4) Mål (Psykologi). At eleven udvikler viden, forståelse og praktiske erfaringer med teampsykologi, særligt roller og rolleklarhed.
5) Mål (Træningslære). At eleven udvikler viden, forståelse og praktiske erfaringer med teori om anaerob effekt.
6) Mål (Skriftlig formidling): At eleven med afsæt i en eksamenslignende case, skriftligt evner at redegøre, analysere og vurdere for relevante teamboldrelaterede og fysiologiske problemstillinger.
7) Mål (Learning skills). At eleven kan foretage en selvevaluering af egen udvikling indenfor lederskab, fordybelse, kommunikation, initiativ og ansvar.

Teoretisk formål (rammetori):
Eleverne skal efter forløbet have grundlæggende forståelse for:
1) Den anaerobe ATP dannelse.
Anaerob træning (særligt anaerob effekt) og de fysiologiske effekter heraf.
2) For musklernes opbygning og kontraktion.
3) Redegøre for og analyse af eget team ift. kommunikation og optimering af forsvar og særligt angrebsspil (grundspil og gennembrud).

Uddybende formål for praksis og praksisteoretisk:
1) Eleverne skal opnå forståelse for spilfasemodellen og kunne udføre forsvarende forsvar, grundspil og gennembrudsspil. De skal under spil kunne anvende både verbal og nonverbal kommunikation og kunne reflektere over indholds- og forholdskommunikation.

2) Eleverne skal gennem forløbet opnå viden om roller og rolleklarhed. Herunder både formelle og uformelle roller.

3) De praktiske færdigheder der fokuseres på i forløbet er systemiske, således at det ikke at tekniske færdigheder der er i fokus, men de taktiske. Forsvarsmæssigt har der været særligt været fokuseret på forsvarsspillerens placering mellem angriber og egen kurv. I grundspillet har fokus været V-cuts, mens gennembrudsspillet særligt har fokuseret på backdoor samt screeninger on the ball.

Praksisteori:
Basketballs historie, regler: Yubio kap 12.1)
Zoner. Basketball ABC s. 76.
Teori om kaosspil (Yubio kap 10.2.1)
Læringstrinmodellen: Opfatte, vurdere, beslutte, handle (Yubio kap. 10.2.3)

Kaosboldspil, (Din idræt C):
Spilfasemodellen, s. 126 - 132øv
Basketball, den gode afslutning (oversat her til det gode opspil), s. 136-141.

Rammeteori:
Yubio 340-348. Anaerob træning og effekter af dette.
Yubio 235-248. ATP dannelse, Krebs’ Cyklus
Yubio 265-274. Musklens opbygning og muskelkontraktion

Arbejdskravs- og kapacitetsanalyse til basket (Din idræt C, s. 76-78).
Gyldendals Idrætspsykologi: Roller og rolleklarhed, s. 95-96

Skriftlighed:
Caserapport med basket og fysiologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Min målsætning 14-08-2023
#1. Sundhedsrapport del 1 03-10-2023
Beskrivelse af aktiviteten til fredag 10-10-2023
#2. Selvevaluering. Belbins teamroller 13-10-2023
#3. Sundhedsrapport del 2 27-10-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Sundhedsprojekt

Sundhedsprojekt IdA

Formål
Formålet er at skabe en motionsdag som er motiverende for alle de deltagende elever.

Leverance
Udarbejde en aktivitet i 6-mandsgrupper til Skolernes Motionsdag på Marievangsskolen.

Materiale
Rammeteori:
Sundhedsdefinitioner
1. Fysisk sundhed
i. Hvad er fysisk sundhed (BMI, THR, Fedt %, metabolisk syndrom). Yubio, s. 13-15.
ii. Fysisk aktivitet hos børn og unge + effekter af fysisk aktivitet, s. 28-34 yubio, sundhedstest yubio 40-42.
2. Mental og social sundhed
i. Sundhedsafsnit, Yubio, s. 13-15
2. Motivation
Jan Kahr m. fl. Selvbestemmelsesteorien. Idræt C – i praksis, Systime i-bog, 2021. Kap
5.1.3
3. Innovation
a. Faserne i Liedtka-modellen (bevidsthed om). TA/EH. Artikel fra GISP om innovation
b. Innovationskompetencer (selvrefleksion om egen udvikling af). Oversigt over de 4
entreprenørielle dimensioner.
c. Innovationsværktøjer; processer og aktivitetsudviklingsøvelser (kunne indgå i disse).
4. Metode
a. Metodebogen, s. 104-129+130-145. Observation og kvalitative interviews.
Praksisteori
a. Idrætsaktiviteters kvaliteter, Torben Hansen, artikel Fokus Idræt.
b. Aktivitetshjulet og energivippen, Mads Hovgaard, aktivitetsudvikling i praksis, s. 102-103 + 124-125.
c. Inspiration fra Dansk skoleidræt (inspiration)
https://skoleidraet.dk/sundeboernbevaegerskolen/inspiration-og-materialer/faktaark/

Case:
Skolernes motionsdag har været afviklet siden 1982. Hensigten med dagen er, at eleverne på de danske folkeskoler skal have en dag præget af motion og fællesskab.
På Marievangsskolen i Slagelse er der tradition for, at eleverne på mellemtrinnet (4., 5. og 6. klasse) løber en rundstrækning på 2 km og ser hvor mange gange de kan komme rundt på 60 min. Eleverne har konkurreret om forskellige former for præmier: Den hurtigste løber, den bedste sprinter, klassen med den bedste gennemsnitlige tid, den bedste hepper,
Lærerne på Marievangsskolens mellemtrin, som står for motionsdagen, vil gerne have inspiration til, hvordan man kan lave en anderledes motionsdag. Det er her I kommer ind i billedet.

Opgaven er konkret at:
● skabe en motiverende motionsdag for alle elever på mellemtrinnet på Marievangsskolen.
● undersøge hvad eleverne i 6. klasse finder motiverende og dermed hvilke kvaliteter/træk aktiviteterne skal indeholde.
● efter motionsdagen at evaluere og diskutere den udviklede aktivitets evne til at motivere og aktivere et bredt udsnit af eleverne.

Overordnet problemformulering
Hvordan kan man ved hjælp af innovative metoder tilrettelægge en motionsdag med sundhed som omdrejningspunkt, der tager udgangspunkt i elevernes motivation for bevægelse?

Rapporter:
Rapport 1
3 timer til procesrapport med opsamling af de 4 første faser i Liedtka-innovationsmodel: "What up, What is, What if og What wows". "What works?" efter selve afviklingen af aktiviteten.
3 timers fordybelsestid. Paropgave.

Rapport 2
Refleksionsopgave
Selvrefleksion over "What happened?" og de udviklede Learning Skills og Belbins teamroller i forløbet.
1 times fordybelsestid. Individuel opgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Jive, muskler og nervesystemet

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og jive i særdeleshed. Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans (rytme, stil, føring og bevægelsesmuligheder), og I skal kunne anvende disse i jeres dans. I vil være inddelt i grupper, hvor I skal danse med forskellige partnere).

Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder:
a) Fundamentsfasen:
• Grundtrin https://www.youtube.com/watch?v=M_oc8-prA-4&feature=youtu.be
• Fatning (dansefatning og håndfatning)
Følgende variationer:
•Dame drejning (under armen drejning) https://www.youtube.com/watch?v=QQiiaNpvDJ0&feature=youtu.be
•Chasse til siden (bliv ude)  https://www.youtube.com/watch?v=PNWE2n7NIwY&feature=youtu.be
•American spin https://www.youtube.com/watch?v=LV6iBh6lAqU
•Stop and go (Damen ind i armen). https://www.youtube.com/watch?v=NrE0T0b1yLc
•Bytte hånd bag om ryggen (efter halv damedrejning). https://www.youtube.com/watch?v=5RgAK5gsnbc
•Damedrejning med til skift i casino

b) Variationerne sættes sammen til en fælles dans (casino).
Damedrejning med chasse til siden, american spin, Stop and go, Bytte hånd bagom ryg. Damedrejning med skift til ny partner.

c) Som afslutning på forløbet skal I i faste par skabe en koreografi, hvor I inddrager kendte samt mindst 2 nye variationer under brug af innovative metoder.
Ideer til variationer/tricks:
• Sliding doors https://www.youtube.com/watch?v=WZmHNV28bxI
• Mooch step. https://www.youtube.com/watch?v=yONRWts0sCA
• Kick ball change https://www.youtube.com/watch?v=6_r479DPACk&feature=youtu.be
• Kick 1 (spark gennem benene). https://www.youtube.com/watch?v=2_be-F7A5ss&feature=youtu.be
• Kick 2 (drunken sailor) https://www.youtube.com/watch?v=M0GC_whXpU0

Praksis teori:
Thomas Skadhede et al: Yubio C/B (2022), s. 1302-1303: Vild med dans: standard og latin + cha-cha-cha.
Grundelementer i Dans for 2 (note)
Labans bevægelseslære, light version (note)

Evald Bundgaard Iversen et al: Din idræt C, Gyldendal, 2019, s. 91-106 (særligt træningshjulet).
Jesper Franch et al: Idræt B - idrætsteori, Systime, 2007 s. 175-183 (nervesystemet og igangsætning af bevægelser)
Jesper Franch et al: Idræt B - idrætsteori, Systime, 2021, (kapitel 5.1 med styring af bevægelser).
Skadhede, Thomas et al: Yubio C/B (2022), s. (Musklens opbygning)
Tværbrocyklus: https://www.youtube.com/watch?v=VsLH00nYxXU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 SRO: Kropsidealer, identitet og doping

I samarbejde med samfundsfag.

Problemformulering:
Hvorfor er det for nogle mennesker attraktivt at anvende dopingpræparater i forbindelse med styrketræning?

Problemstillinger:
Redegør for to relevante teorier om identitetsdannelse i det senmoderne samfund samt for virkninger og bivirkninger af anabole steroider. (max 2 sider)

Udarbejd ét træningsprogram på en uge til en motionist, der har styrketrænet et år. Træningsprogrammet skal have fokus på hypertrofi i overkroppens muskler. (Inddrag viden om superkompensation, restitution og 1 RM).  Analyser de fysiologiske effekter der forekommer ved udførsel af træningsprogrammet over en periode på 8 uger, samt hvilken påvirkning anabole steroider ville have på træningseffekten.  ( 2 sider)

Undersøg med afsæt i én selvvalgt karakter fra DR-serien “Hård udenpå” episode 1, bevæggrundene for at tage anabole steroider som en del af sin styrketræning i det senmoderne samfund. Inddrag relevant empiri i din undersøgelse. (2 sider)

Diskuter hvilke årsager kan ligge til grund for at unge vælger at tage tager anabole steroider, samt hvilke konsekvenser dette kan have for den enkelte individ (1,5 side)

Produktkrav:
Opgavens omfang er 6-8 normalsider á 2400 anslag med mellemrum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Pickleball

Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter.

Formål praktisk:
• Eleverne skal tilegne sig færdigheder i og viden om net/vægspil. Dette med afsæt i spillet Pickleball.

Færdigheder:
• Eleverne skal teknisk hensigtsmæssigt kun udføre slagene: Serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), 3’rd drop shot, flugtning, (smash, lop) og dink
• Elever skal kunne udføre en forhåndsslag og baghåndsslag og med relevant benarbejde kunne placere sig hensigtsmæssigt i forhold til slaget.
• Eleverne kan anvende viden om pickleball til taktisk at placere bolden hensigtsmæssigt i spillets forskellige faser.
• Kunne udnytte deres viden fra parathedshjulet til at agere hensigtsmæssigt i spilduellerne (ketcherstilling, forspændingsfald, spilcentrum, balance og anticipation).

Viden:
• Eleverne opnår viden om spilfaserne: Startfase, spilfase (herunder mellemspilsfase og åbningsfase) og slutfase i net/vægspillet pickleball.
• Eleverne opnår viden om parathedshjulet.

Praksisteori
• Yubio (2022) 438- 440+443-444. Net-vægspil og læringstrinmodellen.
• Supplerende note af TA med fokuskort til de forskellige slag og parathedshjulet.
• Anders Bergholdt: Regler til pickleball (PDF, 1 side)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 OL, historie og magt

Formål:
Kunne anvende begreberne: Soft power, hård magt og forestillede fællesskaber samt metoden visuel analyse til analyse og fortolkning af Putins intentioner med at afholde store sportsbegivenheder som OL i Sotji.
Kunne anvende viden om de antikke OL og starten på de moderne OL (1894-1968) og kunne anvende visuel analyse på udvalgte billeder/skulpturer.

Rammeteori:
OL historie
Skadhede, Thomas: Yubio C+B 2022. kap 23.1+23.2. “De antikke OL og de moderne OL i begyndelsen".

Skadhede, Thomas: Yubio C+B 2022. kap 9.6.4. “Den internationale scene”
Bonde, Hans & Elsborg, Stanis: “Med kroppen ind i kulturen”, Syddansk Universitetsforlag, 2020, s. 46-55+56-60+60-63 (Visuel analyse, forestillede fællesskaber, blød magt).

Kort klip fra Åbningsceremonien ved OL i Sotji (2:02:08 - 2:03:52) https://www.youtube.com/watch?v=ygluZ0tB8S4&t=11332s
Hans-Henrik Busk Stie: “Putin bruge OL til krigsførelse - timingen er ikke tilfældig”, artikel fra TV2.dk, 24. februar 2022.. https://sport.tv2.dk/oevrig-sport/2022-02-24-putin-bruger-ol-til-krigsfoerelse-og-timingen-er-ikke-tilfaeldig.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Visuel Analyse i timen 07-02-2024
Rapport 5. Visuel analyse og kildekritik 03-03-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 FF4 (studietur til Paris). OL i Paris 2024

Problemformulering
Hvordan kan et land som Frankrig, anvende sportsarrangementer som OL, som et politisk redskab til at styrke landets nationale fællesskab samt udenrigspolitiske  position i verden

Opgaveformulering
1. Redegør kort for, hvad der kendetegner den franske nationale identitet samt begreberne hård og blød magt.
2. Udvikl en promoveringsvideo med særligt fokus på, hvordan Frankrig kan anvende OL 2024 til at promovere franske værdier i landet samt styrke deres position i verden.
3. Diskuter hvordan jeres promoveringsvideo kan anvendes af Frankrig til at styrke deres nationale identitet samt deres position i verden.

Produkt: Promoveringsvideo på 3 minutter af OL i Paris, der viser den særlige franske nationale identitet. Videoen skal understøtte den udviklede disciplin til jeres version af OL i Paris (udviklet onsdag den 12.april). I Paris vises promoveringsvideoen til resten af klassen, inden vi afprøver jeres udviklede OL disciplin.

Metode:
Innovation (SWOT, innovation divergerende (idégenererende) og konvergerende (samlende) faser)

Litteratur
Rammeteori:
Bender, Johan et al: ”På sporet af det olympiske”, DIF og Danmarks Olympiske Komite, 2000.
Skadhede, Thomas: Yubio C+B (2022). s. 401-405. “Den internationale scene”
Bonde, Hans & Elsborg, Stanis: “Med kroppen ind i kulturen”, Syddansk Universitetsforlag, 2020, 56-60+60-63 (forestillede fællesskaber, hård og blød magt).
Kort klip fra Åbningsceremonien ved OL i Sotji (2:02:08 - 2:03:52) https://www.youtube.com/watch?v=ygluZ0tB8S4&t=11332s
Anders Melchior Frigaard & Emil Halkier: DIF trækker streg i sandet. Vil have Rusland udelukket fra al sport, artikel fra dr.dk, 26. februar 2022.
https://www.dr.dk/sporten/dif-traekker-historisk-streg-i-sandet-vil-have-rusland-udelukket-fra-al-sport

Metode:
Bonde, Hans & Elsborg, Stanis: “Med kroppen ind i kulturen”, Syddansk Universitetsforlag, 2020, s. 29-43 (kildekritik) + 46-55 (visuel analyse).
Innovation. Divergerende og konvergerende faser.

Samfundsfag:
- “Europas mange omveje” side 17-24 (Modeller for Europas fremtid og magten i verden)
- Blød og hård magt ( IP-bogen s. 27-31)
- Identitetsdannelse: Sociologiens kernestof (Honnet, Giddens, Ziehe, Bourdieu, Rosa mm)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Træningsprojekt del 1

Formål
Eleven opnår viden om målsætning, motivation, træningsplanlægning, træningsprincipper, træningens fysiologiske effekt samt evaluere dette i forhold til den gennemførte træning og resultatet af de udførte tests.
Eleven skal kunne anvende ovenstående viden om træningslære til besvarelse af case samt give feedback på casebesvarelse inden for pågældende emne.
Eleven skal blive i stand til på egen hånd at tilrettelægge, udføre og evaluere et træningsprogram, der er målrettet valget af træningsprincip.
Eleven skal udføre og vurdere start og sluttest resultater fra 3-4 af Politiets Test, der udføres i forbindelse med projektet.
Eleven skal udvikle et 3-ugers træningsprogram, som afprøves i ferien.

Litteratur:
Motivation og Målsætning:
Jan Kahr m. fl. Selvbestemmelsesteorien. Idræt C – i praksis, Systime i-bog, 2021. Kap 5.1.3.

Skadhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B” (2022), Kap 5.2.1

Henriksen, Kristoffer & Hansen, Jakob “Præster under pres”, s. 79-85, 2016

Træningsplanlægning:
●    Bangsbo, Jens og Lars Michalsik: “Aerobt og anaerobt træning”, s. 252-256, Danmarks Idrætsforbund, 2002.
●       Aerob, anaerb og styrketræning (rep): Skadhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B”, kap 8.6+8.7+8.9

Træningsprojektbeskrivelse og Politiets Test:
●        Skadhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B”, kap 20.1+20.2+20.3.

Skriftlighed:
1) Aflevering, skrive case ud fra oplysninger/billeder af caseperson og efterfølgende analysere motivation og udarbejde træningsprogram.
2) Aflevering 1 til træningsprojekt “Mig selv som case”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport 7. Caseopgave 1. 05-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Repetition

Formålet med repetitionsforløbet er at få klarlagt og afprøvet hvordan den skriftlige eksamen på idræt A er bygget op.

Fokus har været på delprøve 2, som er fordybelse i 2 ud af 3 fagområder.

Vi har arbejdet med følgende 3 tidligere eksamensopgaver:
a) Muskler og styrketræning
b) Idrættens organisering og idrætsdeltagelse
c) Teamudvikling. Guldfireren

Delprøve 1 er case, hvilket er trænet i forløbet med træningsprojektet lige inden dette.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Træningsprojekt - del 2

Formål
Eleven opnår viden om målsætning, motivation, træningsplanlægning, træningsprincipper, træningens fysiologiske effekt samt evaluere dette i forhold til den gennemførte træning og resultatet af de udførte tests.
Eleven anvender denne viden til på egen hånd at tilrettelægge, udføre og evaluere et træningsprogram, der er målrettet valget af træningsprincipper ud fra Politiets Test.
Eleven skal udføre og vurdere start og sluttest resultater fra 3-4 af Politiets Test, der udføres i forbindelse med projektet.

Litteratur:
Motivation og Målsætning:
Jan Kahr m. fl. Selvbestemmelsesteorien. Idræt C – i praksis, Systime i-bog, 2021. Kap 5.1.3.

Skadhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B” (2022), Kap 5.2.1

Henriksen, Kristoffer & Hansen, Jakob “Præster under pres”, s. 79-85, 2016

Træningsplanlægning:
Bangsbo, Jens og Lars Michalsik: “Aerobt og anaerobt træning”, s. 252-256, Danmarks Idrætsforbund, 2002.
Aerob, anaerob og styrketræning (rep): Skadhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B”, kap 8.6+8.7+8.9

Træningsprojektbeskrivelse og Politiets Test:
Skadhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B”, kap 20.1+20.2+20.3.

Fysiologi (Hjerte, lunger og blodkredsløb, Bohr effekt, a-v differens, RQ-værdi, afterburn):
Skadhede, Thomas Sand m.fl.: ”Yubio Idræt C+B”, kap 8.2+8.3.4


Skriftlighed:
1) Aflevering 2 til træningsprojekt “Mig selv som case”, fuld rapport.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Fodbold

Kort beskrivelse:
Tager udgangspunkt i det færdige spil 5 mod 5 kønsadskilt. Tydelig rolleopdeling med tilhørende opgaver defensivt (når De har bolden) og offensivt (når Vi har bolden).

Roller til 5-mands fodbold:
- Forsvarer
- 2 x Wingback
- Central midtbane
- Angriber

Formål:
At eleverne gennem fodbold får en forståelse for:
- Kaosboldspil, læringstrin, relationelle færdigheder og teamudvikling. Dette med særligt fokus på spilfaser, roller, teamudviklingsstadier og kohæsion.
- De specifikke arbejdskrav til den position/rolle på holdet, de primært indtager (forsvar, wingbacks, midtbane og angriber)
- Forståelse for kampens etik, herunder begreberne foul play og fairplay.

Mål (Praktik)
At eleverne opnår:
- Tekniske færdigheder:
Angrebsteknik.
- Indersideafleveringer langs jorden (hård, blød, kort, lang, vinklet, aflægning, cutback)
- Retningsbestemte tæmninger (fodsål, inderside, yderside).
- Hurtige fødder til retnings- og temposkift ift. at gøre sig fri.
Forsvarsteknik.
- Tyngdepunktsfald, vælge side, vente på udfald.

- Taktiske færdigheder:
Forståelse for og hensigtsmæssig anvendelse af spilfaser (rum, tid, relationer
og kommunikation): Grundspil, gennembrudsspil, forsvarende forsvar og erobrende forsvar.

Grundspil:
- Skabe og udnytte bredde og dybde til at opnå ro og overblik.
- Udføre tempo- og retningsskift med den rette timing.
- Orientere sig ift. mod- og medspillere, have særligt øje på boldholder.
- Kommunikere med timing ift. at modtage og aflevere bolden.

Gennembrudsspil:
- Tydelig overgang fra grundspil til gennembrud.
- Udvikle 3 spilåbninger som anvendes bevidst i spillet.
- Tydelig kommunikation og klare aftaler om spilåbninger.
- Timing af tempo- og retningsskift medhørende tydelig individuel kommunikation (fx “her”, “nu”) til at anvende og udnytte de skabte frie rum til gennembrud.

Forsvarsspil:
- Tydelig overgang mellem de to forsvarstyper (forsvarende - og erobrende forsvar), fx ved at kalde “fald” eller “pres”.
- Bevidsthed om zoneforsvar og personligt forsvars styrker og svagheder.

Forsvarende forsvar:
- Spille henholdende med sideforskydning i zoneforsvar. Placering hensigtsmæssigt ift. med- og modspillere. Sammenhæng i forsvaret.
- Tydelig verbal kommunikation.

Erobrende forsvar:
- Kalde pres og derefter presspil efter princippet om “Pres, støtte, sikring”. Sammenhæng i pres.
- Tydelig verbal kommunikation.

Relationelle færdigheder.
- Udfylde og udnytte egen og andres roller/spillerpositioner på teamet hensigtsmæssigt med særligt blik for de relationelle færdigheder (tekniske, taktiske og pædagogiske).

Tekniske: Aflevere bolden med tanke for medspillerens styrker og svagheder.

Taktiske: Lave faste aftaler om grundspil, spilåbninger og overgang fra forsvarende og erobrende forsvar så situationerne opleves ens.

Pædagogiske:
- Tydelig kommunikation, skabe “fælles sprog”, så samarbejdet i spilfaserne lettes og bliver mere effektivt.

Litteratur:
● Gyldendals idrætspsykologi. Roller og rolleklarhed, teamudvikling og hierarki, dele af kap 8+9.
● Din idræt C. Læringstrinsmodellen og spilfasemodellen. s. 121-123+126-
● Din idræt C. Energiomsætning i praksis, Kap 4. Når kroppen er i gang, s. 65-73.
● Din idræt C. Arbejdskravanalyse. s, 76-78.
● Idræt i perspektiv: “Kampens etik”, s. 107-119.
● Yubio C/B (2022): “Fairplay og foul play”, s. 407-414 (kapitel 9.7.2).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejdskrav til fodbold (i timen) 15-08-2024
Rapport 1. Arbejdskravs - og kapacitetsanalyse 01-09-2024
Drejebog fodbold 19-09-2024
Karakter for fodboldforløbet 23-09-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 BoN (inno) - bevægelsesaktiviteter for seniorer

Formål:
Blive bekendt med SRP formen og opbygge rapporten til BoN på samme måde.
Anvende og opnå erfaringer med interviews og observation med henblik på at udvikle og afprøve en aktivitet til ældre borgere.
Efterfølgende diskutere og reflektere over den udviklede aktivitet. Dette dels med henblik på processen og dels det fremkomne produkt.


Case:
I skal designe en aktivitet, hvor seniorer (ældre borgere) kan være fysisk aktive i ca. 20 min. Det skal foregå indendørs. Det skal være en aktivitet som kan benyttes inden for rammerne i et aktivitetscenter, primært i gymnastiksal eller multisal. Aktiviteten kan godt bestå af flere forskellige øvelser fx forskellige gymnastikøvelser. Det kan også være én aktivitet fx et holdspil. I skal regne med at bevægelsesaktiviteten skal designes til en gruppe på ca. 10-15 seniorer.
Bevægelsesaktiviteten har til formål at kunne motivere seniorerne til at være aktive og skabe bevægelsesglæde blandt dem.

Litteratur:
Thomas Skadhede et al: Yubio C/B (2022), kap 1 (sundhed).

Jan Kahr et al: Selvbestemmelsesteorien. Idræt C – i praksis, Systime i-bog, 2021. Kap 5.1.3

Merete Lundby Larsen & Knud Ryom: Danske seniorers (65+) motiver og barrierer for fysisk aktivitet, Videnskabelig artikel, Dansk Idrætspsykologisk Forum, SJSEP, 2022:1 doi: 10.7146/sjsep.v3i.127390
https://www.dgi.dk/foreningsledelse/min-landsdelsforening/dgi-nordjylland/projekter/sunde-seniorer

Inspiration til SMART-træning hos DGI: https://www.dgi.dk/samarbejd/om-vores-fokusomraader/fokusomraader/sunde-seniorer/saadan-faar-i-fat-i-seniorerne/har-du-lyst-til-at-goere-noget-aktivt-for-seniorer/smart-training-for-seniorer

Metode:
Observation og interview.

Evaluering:

Summativ evaluering
Løbende rapporter laves i par.
Rapporterne bygges op som til SRP og falder i 3 dele.

Inden BoN:
Rapport 1: Redegørelse, metode, analyse af observationer og interviews, persona som bilag. 5 timer

Efter BoN:
Rapport 2:Analyse og diskussion dels af proces og metoder til at komme frem til aktiviteten og dels af selve aktiviteten ift. redegørelsen, konklusion. 5 timer

Rapport 3: Selvevaluering af de karakteregenskaber, der var i spil under campen. 1 time

Formativ evaluering
Opsamling af refleksioner til BoN ift. karakteregenskaber:
- Samarbejde i grupper
- Strukturere og kommunikere
- Anvende og fordybe sig i viden
- Arbejde vedholdende med kreative værktøjer
- Tro på egne evner og ideer og turde sætte dem i spil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Hiphop

Indhold: Teknik, grundtrin, breakelementer og powermoves. Udarbejdelse af gruppekoreografi, hiphoppens historie og idrættens organisering.

Formål:
Udvikle en koreografi i crews á 4 personer med tanke for hiphop stil og teknik (bouncing og jacking, locking og popping, powermoves og  breakdance, freeze/pose), bevægelseskvalitet (udtrykke streetkulturen i valg af attitude, hvor modstand mod det eksisterende samfund udtrykkes gennem dansen) og kreativitet (udvælgelse og sammensætning af bevægelser).

Mål:
- Eleverne skal arbejde med hiphop. Først skal eleverne udvise evne til at indlære en kort fælles koreografi, derefter udvikles korte koreografier til de 4 elementer i dansehjulet (Bevægelser og form, dynamik, rum og relationer)
- Eleverne skal afslutningsvist udvikle en koreografi i grupper, med tanke for hiphoppens stil og teknik (bouncing, jacking, rolls, popping, powermoves og freeze/pose), bevægelseskvalitet og kreativitet (udvælgelse og sammensætning af bevægelser) under bevidst inddragelse af de 4 elementer fra danshjulet.
- Teoretisk skal eleverne vise forståelse for, og brug af, dansehjulet og Labans BESS-koncept i analyse og udvikling af koreografi. Eleverne skal ydermere tilegne sig viden om Hip Hop’ens historie og udtryk.

Evaluering:
Udvikling af egen koreografi med fokus på stil og bevægelseskvalitet.
Afvikling af drejebog, hvor fokus først er på hvert af de 4 områder i dansehjulet, afsluttende med den udviklede koreografi.

Litteratur:
Hiphop øvelser, Yubio s. 1336-1346.
Hiphoppens historie og Hvad er hiphop? (herunder filmklip med bevægelser), Yubio s. Yubio s. 1331-1334.
Idrættens organisering, Yubio s. 1353-1355.
Labans bevægelseslære, Yubio C/B s. 1262-1264.
Dansehjulet, plakat fra "Tjeck på idræt".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport 4. Redegørelse, analyse, metode 03-11-2024
Rapport 5. Selvevaluering 10-11-2024
BoN rapport 3 (diskussion) 20-11-2024
Praktisk hiphop 13-12-2024
Arbejdskravsanalyse til hiphop i timen 13-12-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Anatomi

Rammeteoretiske mål
1) Redegøre for idrættens organisering i Danmark efter samfundssektorer. Analysere hvor hiphop kan afvikles henne.
2) Kunne forklare hvorledes kroppen er i stand til at justere og afpasse intensiteten til fysisk aktivitet i idræt ift. den ønskede præstation. De tre systemer, der skal kunne arbejde sammen kan inddeles i tre hovedgrupper: Udførelse, kontrol og support.

a) Udførelse:
- Beskrive kroppens anatomi, herunder skelettets opbygning, knogler, ledtyper, led og - ledbevægelser, muskler, der kan bevæge de forskellige led og musklens kontraktionstyper.
- Foretage en simpel bevægelsesanalyse af underekstremitetens bevægelser i en squat og overekstremitetens bevægelser i en armstrækning.
- Repetition af musklens opbygning, kontraktion og de mekaniske forhold.
- Forklare muskelfibertyper og hvordan de påvirkes af træning.
- Forklare hvordan muskeltræthed opstår, musklernes hukommelse, kønsforskelle samt ”gamle” muskler.

b) Kontrol:
- Repetition af nervesystemets opbygning, herunder aktivering af en muskelcelle.

c) Support:
- Repetition af den aerobe og anaerobe energiomsætning, herunder energileverancen til hhv. aerob/anaerob effekt og – kapacitet.
- Arbejdskravsanalyse til hiphop (på eliteniveau for hold).

Litteratur
Spor 1: Idrættens organisering og hiphop
Idrættens organisering, Yubio s. 1098-1100 (4 samfundssektorer)

Spor 2: Anatomi og fysiologi
Anatomi og muskelfysiologi (udførelsen)
Yubio s. 250-264 (anatomi) samt egne noter til bevægelsesanalyse og ledforståelse.
Ledbevægelser: https://www.youtube.com/watch?v=c7e8byZnY6s , https://www.youtube.com/watch?v=bj_4NYweihA  
Yubio s. 265-292 (muskelfysiologi og -bevægelser, fibertyper, muskeltræthed, kønsforskelle, ”gamle” muskler.

Nervesystemet (kontrol):
Jesper Franch et al: Idræt B - idrætsteori, Systime, 2007, s. 175-183 (nervesystemet og igangsætning af bevægelser)
Tværbrocyklus: https://www.youtube.com/watch?v=VsLH00nYxXU og https://www.youtube.com/watch?v=SoFzP6uAXso

Energiomsætningen (support):
Iversen, Evald et al: ”Din idræt C”, s. 65-73 (aerob og anaerob energiomsætning, effekt og kapacitet) + s. 76-78 (arbejdskravsanalyse).

Evaluering
Skriftlighed
1) Prøve af en lektions varighed.
Selvrettende test med begreber fra anatomi (40%).
Bevægelsesanalyse af ”Bænkpres” (60%).

2) Rapport - som delprøve 2. Styrketræning af ældre. Tidligere eksamensopgave.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve anatomi 16-01-2025
Opvarmning 03-02-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Springgymnastik og opvarmning

Formål:
Forløbet i springgymnastik skal give eleverne færdigheder inden for de fire forskellige springretninger.

- 1. Håndstand og hovedstand. Ev. håndstand-rulle.
- 2. Forlæns rulle. Evt. salto.
- 3. Vejrmølle og rondat. Evt. baglæns salto.
- 4. Kraftspring. Evt. lavt overslag.

Forløbet har fokus på at eleverne i grupper, med hjælp fra underviser, skal tilrettelægge træningen, så eleverne i gruppen flytter sig niveauer op ad springtrapperne. Igennem forløbet skal eleverne skabe en bevidsthed om eget mestrings- og færdighedsniveau. Desuden skal eleverne i grupperne have fokus på korrekt teknik i de pågældende spring og kunne fejlrette egne og gruppens spring samt foretage modtagning på alle spring.

Forløbet munder ud i at eleverne gennem en innovativ proces sammensætter deres indlærte spring i et æstetisk, kreativt springkoncept med teknisk korrekte spring. Springkonceptet skal desuden indeholde rytmiske elementer (fx fra opvarmning og hiphop).

Indhold
Praksisteori:
- Basisforudsætninger
- Færdighedsniveauer
- Fokuspunkter i de forskellige spring

Praksis:
Kunne udføre og mestre spring fra følgende 4 springretninger
- 1. Håndstand og hovedstand. Ev. håndstand-rulle.
- 2. Forlæns rulle. Evt. salto.
- 3. Vejrmølle og rondat. Evt. baglæns salto.
- 4. Kraftspring. Evt. lavt overslag.
Kunne udvikle og udføre et springkoncept som viser både
- Æstetik
- God teknik i spring
- Kreativitet

Rammeteoretisk formål:
Eleverne analyserer en video af dem selv inden for et selvvalgt spring inden for de 4 springretninger ved brug træningshjulet, færdighedsniveauer og motorisk indlæring (nervesystemet).

Rammeteoretiske mål:
1.    Nervesystem  (Redegøre for nervesystemets opbygning og funktion, sensoriske nervesystem, primært koblet til udvikling af egenfærdigheder og analyse af eget mestringsniveau).

Materialer
Praksisteori:
Redskabsgymnastikkens basis side 73-75
Redskabsgymnastikken fokuspunkter i de enkelte spring side 123-124, 129-130, 138-146, 151-152,176-177.
Springgymnastik og akrobatik. Yubio s. 1036-1056.
Springgymnastikkens historie: Yubio s. 1029-1035.
Motorik ABC - “Færdighedsniveauer og motorisk indlæring “artikel”
Opvarmningsteori. ”Din idræt C”, kapitel 3.
"Idræt B - idrætsteori". Nervesystemet s. 175-186

Evaluering:
Løbende evaluering af de fremviste træningsprogrammer.
Forløbsprøve i praksis med springkoncept.

Rapport med caseopgave til springgymnastik, som den kan se ud til den praktisk-mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Repetition

Formålet med repetitionsforløbet er at:

1) Få genopfrisket pickleball, jive og Basket fra 2.g og lave drejebøger dertil.
2) Udarbejde en besvarelse af alle opgaver i en tidligere skriftlig eksamensopgave, og
3) Repetere integrationsteori knyttet til idræt.
4) Få indsigt i initiativet "Ombold" og afvikle en træning sammen med dem med efterfølgende samtale om sport som middel til integration til samfundet.
5) Udvikle en afslutningsevent af 2-lektioners varighed for klassen med idrætsteoretisk og -praktisk indhold (3.t's SuperBowl), herunder superbowl som "Forestillet fællesskab", praksisteori til flagfootball, herunder kasteteknik, finte- og forsvarsteknik, taktik og udvikling af 2-3 angrebsåbninger.

Materialer:
Ombold:
Inden lektionen genlæser eleverne afsnittet med integration fra Yubio (2022). kap 9.5. s. 387-395.
Socialisering til sport og sportens socialisering til samfundet ”Sporten i samfundet”, s. 68-72.
Brobyggende social kapital af Agerskov, Sine m.fl.: ”Idræt som social integration”, s. 112-113.
Formål
- At opnå erfaring med at anvende fodbold til at socialisere til samfundet.
- Opnå viden om hvad du skal anvende din viden/kompetencer fra idræt til at skabe værdi for andre (karrierelæring).
Mål
- Analysere initiativet ”ombold” ved brug af teorierne om integration og anerkendelse.
- Anvende viden fra idrætsundervisningen til at skabe en inkluderende og motiverende opvarmning for 3-4 spillere fra ”Ombold”.
- Spille fodbold med spillere fra ”Ombold” og analysere hvad holdboldspillet ”fodbold” har af værdi for ”omboldere” og dem selv (3.t). Sammenholde oplevelserne fra praksis med teorien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Dansk idrætshistorie

Formål:
Forløbet i springgymnastik perspektiveres til dansk (gymnastiks) idrætshistorie.

Indhold:
Dansk idrætshistorie i grove træk.
Gymnastikkens historie fra den svenske gymnastik til Bukh og hans forbindelse til nazismen.
Historisk metode: Visuel analyse og kildekritik.

Rammeteori
Skadhede, Thomas et al: Yubio C/B (2022), kap 9.1 samt kap 27.1+27.2.

Kilder til svensk gymnastik:
Dansk idrætskole (13. juni 2014). ”Gymnastik fra 1860 - 1870érne Piger”.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=UGAdkAuAlzY
Dansk idrætskole (13. juni 2014). ”Gymnastik fra 1860 - 1870érne Drenge”.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=NTfAQ73312Y

Kilder til Bukhs primitive grundgymnastik:
Visuel analyse af billeder/video fra Ollerup:
Hans Bonde: DEN VERDENSKENDTE DANSKE GYMNASTIKPÆDAGOG NIELS BUKH (1880-1950) OG HANS GYMNASTIK, indtaling af Hans Bonde (Youtube).
Note med links med billedmateriale til visuel analyse (af Bukh og opvisninger).
Bukh, Niels: "Primitiv grundgymnastik", Eget forlag, 1962, s. 13-16.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Evaluering:
Rapport med visuel analyse og læsning af tekster med fokus på kildekritik.

Formål
Eleverne skal anvende metoder fra historiefaget: Kildekritik og visuel analyse til at erhverve sig grundlæggende viden og analyseværktøjer til en dybere forståelse for Niels Bukhs gymnastik som kropskultur i 1930’ernes Danmark set i lyset af den historiske kontekst, hvor nazismen som ideologi vandt indpas i Tyskland.

Problemformulering:
Hvilke træk ved Bukhs gymnastik gør det interessant for nazisterne at indlede et samarbejde med Bukh?

Problemstillinger:
Redegør for idrættens rolle i den nazistiske ideologi under inddragelse af kilde 1 og for de grundlæggende principper i Niels Bukhs primitive grundgymnastik under inddragelse af kilde 2.

Foretag en visuel analyse af 2 udvalgte billeder eller videomateriale af Bukhs gymnastik
med henblik på fremtrædelsesformernes funktion og virkning.

Diskuter under inddragelse af blød magt, forestillede fællesskaber og flowoplevelser hvordan det nazistiske styre politisk kan anvende Bukhs gymnastik til at fremme nationalistiske tendenser.

Historisk metode
Elsborg, Stanis & Bonde, Hans: Med kroppen ind i kulturen, Syddansk Universitetsforlag, 2020
Kildekritik: s.25-37. Historiebevidsthed og historiebrug. Kilde, fremstilling, kontekst, troværdighed, tendens, beretningsslutning, levnsslutning, førstehåndsvidne, andenhåndsvidne, primærkilde, sekundærkilde.
Visuel analyse: s. 46-54. Kontekst, denotation og konnotation.

Rammeteori
Skadhede, Thomas m.fl. Yubio C/B (2022), kap 9.6.4 (Den internationale scene).

Flohr, Mikkel: Forestillede fællesskaber. En meget kort introduktion til Benedict Anderson, Baggrund, 7. februar 2016 (artikel)
Forestillede fællesskaber. En meget kort introduktion til Benedict Anderson — Baggrund

Elsborg, Stanis & Bonde, Hans: Med kroppen ind i kulturen, Syddansk Universitetsforlag, 2020
Idræt og nazisme:
Idrættens rolle i den nazistiske ideologi: s. 135-142.
Kilde 1: Hitler om ånd og krop. http://idraetshistorie.dk/wp-content/uploads/2020/03/kap-4_kilde-1.pdf
Visuelt materiale: http://idraetshistorie.dk/med-kroppen-ind-i-kulturen/kapitel-4/visuelt-materiale/
Kilde 2: Bukh, Niels: "Primitiv grundgymnastik", Eget forlag, 1962, s. 13-16.

Niels Bukh og nazismen:
Niels Bukh og nazismen: s. 142-146.

Sport og flow:
Sørensen, Stig F. “Sporten i samfundet” s. 18-19.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer