Titel
15
|
Fodbold
Kort beskrivelse:
Tager udgangspunkt i det færdige spil 5 mod 5 kønsadskilt. Tydelig rolleopdeling med tilhørende opgaver defensivt (når De har bolden) og offensivt (når Vi har bolden).
Roller til 5-mands fodbold:
- Forsvarer
- 2 x Wingback
- Central midtbane
- Angriber
Formål:
At eleverne gennem fodbold får en forståelse for:
- Kaosboldspil, læringstrin, relationelle færdigheder og teamudvikling. Dette med særligt fokus på spilfaser, roller, teamudviklingsstadier og kohæsion.
- De specifikke arbejdskrav til den position/rolle på holdet, de primært indtager (forsvar, wingbacks, midtbane og angriber)
- Forståelse for kampens etik, herunder begreberne foul play og fairplay.
Mål (Praktik)
At eleverne opnår:
- Tekniske færdigheder:
Angrebsteknik.
- Indersideafleveringer langs jorden (hård, blød, kort, lang, vinklet, aflægning, cutback)
- Retningsbestemte tæmninger (fodsål, inderside, yderside).
- Hurtige fødder til retnings- og temposkift ift. at gøre sig fri.
Forsvarsteknik.
- Tyngdepunktsfald, vælge side, vente på udfald.
- Taktiske færdigheder:
Forståelse for og hensigtsmæssig anvendelse af spilfaser (rum, tid, relationer
og kommunikation): Grundspil, gennembrudsspil, forsvarende forsvar og erobrende forsvar.
Grundspil:
- Skabe og udnytte bredde og dybde til at opnå ro og overblik.
- Udføre tempo- og retningsskift med den rette timing.
- Orientere sig ift. mod- og medspillere, have særligt øje på boldholder.
- Kommunikere med timing ift. at modtage og aflevere bolden.
Gennembrudsspil:
- Tydelig overgang fra grundspil til gennembrud.
- Udvikle 3 spilåbninger som anvendes bevidst i spillet.
- Tydelig kommunikation og klare aftaler om spilåbninger.
- Timing af tempo- og retningsskift medhørende tydelig individuel kommunikation (fx “her”, “nu”) til at anvende og udnytte de skabte frie rum til gennembrud.
Forsvarsspil:
- Tydelig overgang mellem de to forsvarstyper (forsvarende - og erobrende forsvar), fx ved at kalde “fald” eller “pres”.
- Bevidsthed om zoneforsvar og personligt forsvars styrker og svagheder.
Forsvarende forsvar:
- Spille henholdende med sideforskydning i zoneforsvar. Placering hensigtsmæssigt ift. med- og modspillere. Sammenhæng i forsvaret.
- Tydelig verbal kommunikation.
Erobrende forsvar:
- Kalde pres og derefter presspil efter princippet om “Pres, støtte, sikring”. Sammenhæng i pres.
- Tydelig verbal kommunikation.
Relationelle færdigheder.
- Udfylde og udnytte egen og andres roller/spillerpositioner på teamet hensigtsmæssigt med særligt blik for de relationelle færdigheder (tekniske, taktiske og pædagogiske).
Tekniske: Aflevere bolden med tanke for medspillerens styrker og svagheder.
Taktiske: Lave faste aftaler om grundspil, spilåbninger og overgang fra forsvarende og erobrende forsvar så situationerne opleves ens.
Pædagogiske:
- Tydelig kommunikation, skabe “fælles sprog”, så samarbejdet i spilfaserne lettes og bliver mere effektivt.
Litteratur:
● Gyldendals idrætspsykologi. Roller og rolleklarhed, teamudvikling og hierarki, dele af kap 8+9.
● Din idræt C. Læringstrinsmodellen og spilfasemodellen. s. 121-123+126-
● Din idræt C. Energiomsætning i praksis, Kap 4. Når kroppen er i gang, s. 65-73.
● Din idræt C. Arbejdskravanalyse. s, 76-78.
● Idræt i perspektiv: “Kampens etik”, s. 107-119.
● Yubio C/B (2022): “Fairplay og foul play”, s. 407-414 (kapitel 9.7.2).
|