Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Jan Hørdum Søderlund
|
Hold
|
2022 1 MuA/f (1 MuA f, 2 MuA f, 3 MuA f)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musikteori 1 - rotation og sammenspil
Da der hele tiden kører flere forløb oveni hinanden forsøger jeg at beskrive undervisningen således:
Musikteori 1
Der er blevet undervist i grundlæggende musikteori fra Johannes Grønagers "C-nøglen", s. 7-27 + 30-38; dvs. toner, fortegn, klaviatur, g-nøgle, f-nøgle, intervaller, akkorder (3- og 4-klange) samt dur- og mol-skala
Rotation og Julesammenspil
Holdet lavede rotation med Whams "Last Christmas" for at blive introduceret til instrumentation og udstyr i musiklokalet, hvorefter holdet spillede et arrangement af "Merry X-mas" Slade efter lærerens anvisning. 3-stemmig sang og standard band-opsætning.
FF1: Musikvideo-projekt
Meget tidligt i forløbet skal holdet afvikle fællesfagligt forløb med engelsk. Her blev holdet i to grupper sat til at lave deres egen musikproduktion og musikvideo med engelsk tekst.
Sammenspil med lille optræden
Sidst i forløbet igangsattes et mere selvstændigt sammenspilsforløb, hvor holdet i to grupper fik lov til at vælge sammenspilsnumre selv. De valgte begge numre af Amy Winehouse: "Valerie" og "Back to black". Disse numre blev spillet for 3 andre valghold, så eleverne fik trænet at optræde for andre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Teori, kor og sammenspil
Da der hele tiden kører flere forløb oveni hinanden forsøger jeg at beskrive undervisningen således:
Teori - forløb om rytme og rytmenoder:
Grønager, Johannes: C-nøglen, s. 41-45.
Rytmerondo fra C-nøglen side 70. Spilles med slagtøj med hele holdet.
I forbindelse med Global Uge har 1.f haft fokus på undervisning. I den forbindelse haft fokus på manglen på musiklærere i folkeskolen. Derfor har eleverne skulle forberede et modul for 8. klasse på Antvorskov Skole. Indholdet til netop være rytmisk øvelser.
Den rytmiske undervisning fortsatte med talekoret: "Diæt" af Benny Andersen og Jens Dalsgård.
Eleverne bliver introduceret til trommenoder. De får en bunden opgave, hvor de skal aflytte og notere flere trommerytmer. Opgaven er stiladseret ved at eleverne først skal udfylde anslagsskemaer og derefter skrive noderne.
Endelig laves et lille tværfagligt forløb med dansk, hvor eleverne bliver bedt om at sætte rytme til et digt.
- Dan Turell: Hyldest til hverdagen og ude på landet
- Lone Hørslev: Hvorfor kigger du på mig
Basal funktionsharmonik
Ved introduktion fra læreren og ved hjælp af opgaver indøver vi viden om grundlæggende funktionsharmonik:
- Tonika
- Subdominant
- dominant
- tilhørende paralleller
- Samt vekseldominant
- tonal kadence
Praktisk musik
Kor for hele holdet: Sopran, alt og drenge
- Ed Sheeran “Thinking out Loud” 3 stemmigt - Arrangement Line Groth
- Shaka loveless “Ikk mere tid” 3-stemmigt - Arrangement Line Groth
Selvvalgt sammenspil i to grupper:
Mamma Mia - Abba og Come together - The Beatles
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klassisk musik - analyse af "Confutatis" Mozart
Klassisk musik - analyse af "Confutatis" Mozart
Introduktion til egentlig musikanalyse.
Vi ser uddrag af filmen "Amadeus" af Milos Forman - scenen hvor Confutatis komponeres.
Eleverne analyserer satsen ud fra et partitur med hjælpespørgsmål fra læreren. Koret skal beskrives. Visse akkorder skal læses. Der skal gøres rede for formen.
Fokus er at lade eleverne gøre deres første erfaringer med at kunne orientere sig i et partitur. Desuden laver vi en egentlig fortolkning af forholdet mellem tekst og musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forårskoncert
Forårskoncert
I perioden efter påske øver vi intensivt frem mod optræden til forårskoncerten.
De to trestemmige kor-satser: "Ikk mere tid" af Shaka Loveless og "Thinking out loud" af Ed Sheeran opøves igen med henblik på optræden.
Eleverne pudser tidligere satser af og opøver to nye. De optræder fortsat i to grupper:
Gruppe 1: "Come Together" The Beatles og "This love" Maroon 5
Gruppe 2: "Dum for dig" Barbara Moleko og "Tomgang" Shaka Loveless
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klassisk musikhistorie - overblik
Klassisk musikhistorie - overblik
Tegnefilm: ”Eventyret om den vidunderlige musik”
Perioder
- Det moderne gennembrud - omkring år 1900 - Arnold Schönberg
- Romantikken - 1810-1880 - Richard Wagner
- Wienerklassikken - 1750-1810 – Mozart
- Barokken - 1600-1750 - Johannes Sebastian Bach
- Renæssancen - 1400-1600 – Palestrina
- Middelalderen - 1100-1300 - Hildegaard von Bingen
Eleverne laver en fremlæggelse om deres periode, som skal indeholde:
- Et konkret stykke musik fra jeres periode, som I afspiller
- Viden om den komponist, der har skrevet musikken, som I har valgt
- Viden om musikken i jeres periode – hvad er særligt for musikken i denne periode
Efter jeres fremlæggelser afholder vi en quiz, hvor læreren afspiller 6 stykker musik for jer. Der skal I forsøge at gætte, hvilken periode musikken stammer fra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skriftlig musik
Skriftlig musik
Introduktion til nodeskrivningsprogrammet primus
Introduktion til funktionsharmonik-fonten til brug i M1-opgaver i skriftlig musik
Træning i funktionsharmonik:
- kvart-kvint-forudhold og kvart-sekst-forudhold
- Ufuldkommen dominant
- sus4-akkord
- modulation
Harmonik
Den harmoniske trekant og øvelser i modalharmonik med henblik på B2 i M1-eksamen. Trinanalyse af modal- og blues-harmonik
Pensum: Johannes Grønager: Rockmusik i tid og rum, s. 54-62.
Melodisk analyse
- Introduktion og øvelser med eksempler
- perioder, fraser, motiver, ambitus, taktart, sekvensering, bevægelser
Rytmisk analyse
- claves rytmik: https://www.musikipedia.dk/leksikon/claves-rytme
Arrangementsteknik:
- Flydekor og stemmeføring: Hammer, Thomas: Bastarden, s. 2-5
- Flydekor med lifts og melodirytmefordobling og dissonans, s. 6-9
- Bas, gennemgangsbas, kromatisk bas, dobbeltbevægelse og udvidelse i akkorder, s. 33-38.
Musikteoretisk talekor (repetition af begreber og rytmer)
I slutning af året som opsamling på pop-rock-arrangement afvikles følgende forløb:
Eleverne arbejder individuelt med 10 forskellige opgaver i primus. De arbejder i deres eget tempo, men skal hele tiden have godkendt opgaven, før de må lave den næste. Alle 10 opgaver er 8 takter fra satsen ”The Actor”, som eleverne skal arrangere forskellige satsteknikker på. Sværhedsgraden stiger med hver opgave. Emnerne fordeler sig således:
Opgave 1: Flydekor – kun halvnoder. Fokus på stemmeføring. ”Groovy”, s. 12-17
Opgave 2: Standard bas. Fokus på rigtige toner i basnøglen. ”Groovy”, s. 22-23
Opgave 3: Standard trommerytme. Fokus på korrekt notering. ”Groovy”, s. 28-30
Opgave 4: Rytmisering af flydekor. Fokus på at lave lifts i koret. ”Groovy”, s. 18-21
Opgave 5: Gennemgangstoner i bas. Fokus på at vælge gode toner. ”Groovy”, s. 24-27
Opgave 6: Trommefills. Fokus på at lave trommefills i melodiens pause. ”Groovy”, s. 32-35
Opgave 7: Rytmisering af flydekoret. Fokus på at lade flydekoret følge melodirytmen. ”Groovy”, s. 18-21
Opgave 8: Lifts i bassen. Fokus på at lifte bassen, når melodien lifter. ”Groovy”, ikke beskrevet.
Opgave 9: Trommer. Fokus på at energi-niveauet skal passe til formledet. ”Groovy”, s. 91-94
Opgave 10: Korsvar. Fokus på at lave korsvar i pausen. ”Groovy”, s. 18-21
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 - efterår
|
07-09-2023
|
Aflevering 2 - efterår
|
01-10-2023
|
Aflevering 3 - efterår
|
09-11-2023
|
Aflevering 4 - efterår
|
10-12-2023
|
Aflevering 5 - forår
|
19-01-2024
|
Aflevering 6 - forår
|
11-02-2024
|
Aflevering 7 - forår
|
24-03-2024
|
Aflevering 8 - forår
|
28-04-2024
|
Aflevering 9 - forår
|
10-05-2024
|
Musik A - Årsprøve
|
29-05-2024
|
Aflevering 6 - forår
|
18-01-2025
|
Aflevering 7 - forår
|
09-02-2025
|
Skriftlig musik - terminsprøve
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sammenspil 1
Sammenspil 1
Drengene - "Ordinary Things" af Lukas Graham
Viktor: Vokal
Kacper: Bas
Jeppe: Guitar
Jonathan: Klaver
Anton: Trommer
Pigerne - "Rhiannon" af Fleetwood Mac
Julie: Guitar
Mathilde: Vokal
Karoline: Bas
Kathrine: Vokal
Clara: Klaver
Agnethe: Trommer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fælles kor
Fælles kor
Fra sommerferien til jul blev der afholdt kormoduler med 3.g´erne (musA). På den måde oplevede eleverne at være flere til at synge kor.
I dette korforløb blev der sunget 3-stemmige satser. Hovedfokus var at synge sange fra årets musical inden selve musical-arbejdet gik igang. På den måde blev musik A-eleverne introduceret til musicalen på forhånd.
Satser sunget:
- "Om lidt" 3-stemmigt
- "F-kanon (dansk tekst til Seasons of Love fra Rent)" 3-stemmigt
- "Mig og mine venner" 3-stemmigt
- "I østen stiger solen op" 3-stemmigt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Pop-rock-analyse
Pop-rock-analyse
Grundbog: Grønager, Johannes m.fl.: "Rockmusik i tid og rum", Systime, Århus 2000.
- Hook, break og gimmick, s. 21-26
- Form - musikkens hus, s. 30-50
- Groove, s. 82-87
- Tonalitet og Harmonik, s. 61-65 (Bluesharmonik)
Denne korte introduktion skal anvendes til næste forløb om The Beatles, som ligger efter efterårsferien.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
The Beatles (SRO-emne)
The Beatles (SRO-emne)
Rent musikfagligt har vi arbejdet med analyse af:
- "Please, please me"
Rebel and Remix, s. 54-62 (Hvilken lyd har dine drømme? Da rocken kom til England - The Beatles og Rolling Stones)
Desuden har vi brugt Rockmusik i tid og Rum:
- Hook, break, gimmick
- Form
- Groove
- Harmonisk analyse
Dokumentarfilm: "Eight days a week - The touring years"
I forlængelse af dette forløb lavede eleverne deres SRO med Musik og Engelsk:
SRO – problemformulering: 2f (2023-2024)
Titel: ”The Beatles og Charles Manson - Hvilket budskab udledte Charles Manson fra The Beatles: “The White Album” og i hvor høj grad er der hold i hans opfattelse af The Beatles musik?”
En kort redegørelse for Charles Mansons tolkning af The White Album.
Dernæst ønskes en musikalsk analyse af udvalgte Beatles-sange, samt en engelskfaglig analyse af samme sange mht. sangenes temaer, budskaber og lyriske virkemidler.
Til slut ønskes en vurdering af, hvilke dele eller ytringer i Beatles-sangene, Charles Manson kan have følt sig inspireret af, samt en mere generel diskussion af i hvilket omfang sangskrivere og sangere bør opfattes som ansvarlige for den reaktion, som deres sange har hos deres publikum.
Sange til analyse:
- Helter Skelter
- Blackbird
- Piggies
- Revolution 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Koncert med MGK-Sjælland
Koncert med MGK-Sjælland
MGK-Sjælland kom til Slagelse Gymnasium og lavede en fællestime med alle vores musikelever. Hermed fik eleverne en chance for at høre om karrieremuligheder og karrierelæring.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sammenspil og optræden på badeanstalten åben scene
Sammenspil og optræden på badeanstalten åben scene
"Dreams" Fletwood Mac, "Layla" Fletwood Mac
Anton: Trommer
Kacper: Guitar
Agnethe: Bas
Mathilde: Sang
Julie: Guitar
"Smile" af Lily Allen og "Dont stop believing" Journey
Viktor: Trommer
Jonathan: Bas
Clara: Klaver
Jeppe: Guitar
Kathrine: Sang
Karoline: Sang
Victoria: Sang
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Filmmusik
Filmmusik
Introduktion til forløbet: En ren auditiv analyse af ouverturen til Disneys "Løvernes Konge" - "A circle of life"
Dokumentar: "Score" 2016 af Matt Schrader, intro til John Williams, Howard Shore og Hans Zimmer.
Længere gruppearbejde med satsen fra "Brusebadsscenen" fra Alfred Hitchcock´s "Psycho", musik af Bernard Herrman.
Hertil en række begreber fra musikpedia:
- Original musik vs. prækomponeret musik
- Filmens narrativ
- Parafraserende, polariserende og kontrapunktisk
- diegetisk, ikke diegetisk musik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Sammenspil
Udfordrende sammenspil
(fokus på et andet instrument end elevens hovedinstrument)
Gruppe: Det modsatte og Duvet
Jonathan, Anton, Karoline og Kathrine
Gruppe: Scrawny - Wallows, Boys don´t cry - the Cure
Agnethe, Victoria, Kacper og Julie
Gruppe: The day after tomorrow
Clara: Guitar, Viktor: Klaver, Jeppe: Synger og Mathilde: trommer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forårskoncert og sammenspil
Forårskoncert og sammenspil
Der vælges grupper og sange til en optræden i skolens gymnastiksal.
Hele holdet synger trestemmigt en korsats af Peter Bjørnskov: "Vi er helte", arr. af Line Groth.
Derudover optrådte grupperne med:
"The day after tomorrow": Viktor, Clara, Mathilde, Tori og Jeppe
"Layla": Mathilde, Julie, Kacper, Agnes og Anton
"DJ Blues": Jonathan, Anton, Kathine og Kacper
"Det modsatte": Jonathan, Anton, Kathrine og Julie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Skriftlig musik
Skriftlig musik
I efterårssemestret laves der 5 afleveringer:
Aflevering 1: M1 - 3 delopgaver
Aflevering 2: M2 - "Knowing me, Knowing you"
Aflevering 3: M1 - 3 delopgaver
Aflevering 4: M2 - "Sunroof"
Aflevering 5: M1 - fuldt sæt
Aflevering 6: M2 - "Good Thing"
Aflevering 7: M1 - fuldt sæt
Aflevering 8: M2 - "You are not alone"
Terminsprøve - M1 + M2
Aflevering 9: M1 eller en analyse video af prøveeksamen - Barok eller Soul
I år arbejdes der ret målrettet mod terminsprøven og sidenhen den skriftlige musikeksamen. Først og fremmest evalueres årsprøven fra 2.g. Dernæst udbygges færdighederne fra sidste år.
Der er blevet gennemgået ren mol, harmonisk mol og melodisk mol fra https://www.musikipedia.dk/leksikon/ren-molskala
Der er udleveret et ark med en fremgangsmåde til melodisk analyse, Rytmisk analyse og harmonisk analyse.
"Bastarden" af Thomas Hammer anvendes som grundbog til M2-arbejdet:
Kor: s. 6-9 (Flydekor med lift og melodirytmefordobling), s. 16-20 (korsvar og 3-klangsmedstemmer)
Trommer: s. 43-44 (halvtempo og liftet halvtempo)
Det sidste halve år arbejdes mest koncentreret omkring hver aflevering (feedforward og feedback) og eleverne får mere individuelle lektier og mål for deres skriftlige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring "Rockmusik i tid og rum"
-
Lucy In The Sky With Diamonds (Remastered 2009)
-
All You Need Is Love (Remastered 2009)
-
a-molskala | Musikipedia
-
Melodisk analyse - arbejdsgang (1).docx
-
Typer af mol - opgave
-
Valg af eksamensemne i klassisk musik
-
Vivaldi de fire årstider forår
-
Eine Kleine Nachtmusik - Mozart
-
Händel: Messiah - 13. For unto us a child is born - Gardiner
-
Bach_violinkoncert_Edur_3sats_node_v2.pdf
-
Analysespørgsmål til en rondo.docx
-
Bach Hans Kalafusz, 1974 Violin Concerto in E major, BWV 1042 - Movement 3 - Vinyl LP.mp3
-
Studieretningsprojekt (SRP) i musik | Musikipedia
-
SRP-oplæg.pptx
-
Barokken MuA.pdf
-
01 Vivaldi_ Violin Concerto In E, Op. 8_1, RV 269, _The Four Seasons (Spring)_ - 1. Allegro.m4a
-
Vivaldi, The Four Seasons, Spring (La Primavera), 1st movement
-
Forår - noder.pdf
-
Idéer til pop-rock:
-
Soul - sort musik i 1960´erne; sider: 7-15, 18-22
Forf.: Thomas Hammer m.fl.
-
Soul´s rødder, s. 5-9.pptx
-
Videre
-
Øvefil: Jonathan, Viktor og Anton (Bas-sangstemmen)
-
Africa - medstemme-opgave.pri
-
Bastarden - Arrangementsteknikker til poprock; sider: 19-20
Forf. Thomas Hammer
-
Bad moon Rising - omkvæd - opgave.pri
-
Opgave 7.2 (Ain't No Mountain).pri
-
Band Aid - Do They Know It's Christmas? (Official Video) [4K]
-
Another Day - RENT (2008 Broadway Cast)
-
Life Support
-
Life Support - RENT (2008 Broadway Cast)
-
Another Day - fra Rent.pri
-
Sam Smith - Good Thing
-
Medbring computer til primus
-
Emner til mundtlig musikeksamen
-
Zombie.pri
-
Sam Smith - Good Thing (Lyric Video)
-
Eksamenssammenspil
-
Instrumenter i et symfoniorkester
-
Movie Theme Quiz (60 Soundtracks)
-
Jurassic Park tema - opgaver.docx
-
Den Danske Sangskat
-
https://www.facebook.com/reel/923909613288658
-
Oboe Concerto in D Minor, Op. 8 No. 9, RV 454: I. Allegro
-
barok-stikord.pdf
-
ATB feat. Olive - You're Not Alone
-
Her er mit bud på en besvarelse...
-
Vi synger: "Du kom med alt det, der var dig" færdig
-
Teori - akkordlæsning.pri
-
Funktionsharmonisk analyse.docx
-
Teori - melodisk analyse.pri
-
Groove analyse.pri
-
En sang - harmonisk analyse B2.docx
-
Analyse-af-soulnummer.pdf
-
SOUL-karakteristiske-traek.pdf
-
James Brown - I Feel Good
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 - efterår
|
30-08-2024
|
Aflevering 2 - efterår
|
22-09-2024
|
Aflevering 3 - efterår
|
13-10-2024
|
Aflevering 4 - efterår
|
08-11-2024
|
Aflevering 5 - efterår
|
28-11-2024
|
Afleveringer 8 - forår
|
28-03-2025
|
Aflevering 9 - forår 2025
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Sammenspil
Sammenspil
Året startes ud med rotation på "Save your tears" The Weeknd - her med 3-stemmig omkvæd.
Dernæst arbejdes der med at få de sidste på holdet, som ikke har sunget lead endnu til at gøre det:
FASTE GRUPPER:
Gruppe 1: Kacper (Leadsanger), Julie, Mathilde og Karoline
Gruppe 2: Jonathan (Leadsanger), Agnethe og Viktor
Gruppe 3: Anton (Leadsanger), Jeppe, Kathrine og Clara
Det er leadsangerens opgave at vælge en sang. Resten af gruppen har til opgave at understøtte leadsangeren enten med instrumenter eller med korsang.
Der er intet krav om at optræde for nogen.
BESØG på SLAGELSE MUSIKHUS:
Slagelse musikhus inviterede til Popkorn Nordic den 25. september kl. 19:00 til koncert med nye kunstnere. Eleverne skulle give feedback til alle kunstnere, der optrådte den aften: Apopheniac, Jeppe Jakobsen, Hvad laver Anton?, DÓTTIR, Rosanna Pang.
Hele holdet har lært 3-stemmig korarrangement af "Videre" af Blæst. Optrådt til FIP-arrangement i musik den 3. oktober 2024.
Julesammenspil i december: (Der blev valgt andet end julesange)
Kathrine, Anton, Jonathan og Julie: Lovesong OG "Drømte mig en drøm i nat"
Jeppe, Mathilde og Kacper: Silverflame (backingtrack - nice!)
Clara, Karoline, Viktor og Agnethe: Lille store verden
EFTER JUL:
Fra Januar til maj er der fokus på eksamensgrupper og forårskoncert. Valg af sange og grupper falder løbende på plads igennem fælles snakke og diskussion.
KARRIERELÆRING:
Vi havde en dags besøg på ABSALON i Roskilde den 27. februar, hvor holdet besøgte læreruddannelsen med særlig musiklærerprofil. Vi opdagede, hvordan musiklæreren i grundskolen har langt mere fokus på den praktiske musik, som mål for musikalsk indlæring.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring "Rockmusik i tid og rum"
-
Lucy In The Sky With Diamonds (Remastered 2009)
-
All You Need Is Love (Remastered 2009)
-
a-molskala | Musikipedia
-
Melodisk analyse - arbejdsgang (1).docx
-
Typer af mol - opgave
-
Valg af eksamensemne i klassisk musik
-
Vivaldi de fire årstider forår
-
Eine Kleine Nachtmusik - Mozart
-
Händel: Messiah - 13. For unto us a child is born - Gardiner
-
Bach_violinkoncert_Edur_3sats_node_v2.pdf
-
Analysespørgsmål til en rondo.docx
-
Bach Hans Kalafusz, 1974 Violin Concerto in E major, BWV 1042 - Movement 3 - Vinyl LP.mp3
-
Studieretningsprojekt (SRP) i musik | Musikipedia
-
SRP-oplæg.pptx
-
Barokken MuA.pdf
-
01 Vivaldi_ Violin Concerto In E, Op. 8_1, RV 269, _The Four Seasons (Spring)_ - 1. Allegro.m4a
-
Vivaldi, The Four Seasons, Spring (La Primavera), 1st movement
-
Forår - noder.pdf
-
Idéer til pop-rock:
-
Soul - sort musik i 1960´erne; sider: 7-15, 18-22
Forf.: Thomas Hammer m.fl.
-
Soul´s rødder, s. 5-9.pptx
-
Videre
-
Øvefil: Jonathan, Viktor og Anton (Bas-sangstemmen)
-
Africa - medstemme-opgave.pri
-
Bastarden - Arrangementsteknikker til poprock; sider: 19-20
Forf. Thomas Hammer
-
Bad moon Rising - omkvæd - opgave.pri
-
Opgave 7.2 (Ain't No Mountain).pri
-
Band Aid - Do They Know It's Christmas? (Official Video) [4K]
-
Another Day - RENT (2008 Broadway Cast)
-
Life Support
-
Life Support - RENT (2008 Broadway Cast)
-
Another Day - fra Rent.pri
-
Sam Smith - Good Thing
-
Medbring computer til primus
-
Emner til mundtlig musikeksamen
-
Zombie.pri
-
Sam Smith - Good Thing (Lyric Video)
-
Eksamenssammenspil
-
Instrumenter i et symfoniorkester
-
Movie Theme Quiz (60 Soundtracks)
-
Jurassic Park tema - opgaver.docx
-
Den Danske Sangskat
-
https://www.facebook.com/reel/923909613288658
-
Oboe Concerto in D Minor, Op. 8 No. 9, RV 454: I. Allegro
-
barok-stikord.pdf
-
ATB feat. Olive - You're Not Alone
-
Her er mit bud på en besvarelse...
-
Vi synger: "Du kom med alt det, der var dig" færdig
-
Teori - akkordlæsning.pri
-
Funktionsharmonisk analyse.docx
-
Teori - melodisk analyse.pri
-
Groove analyse.pri
-
En sang - harmonisk analyse B2.docx
-
Analyse-af-soulnummer.pdf
-
SOUL-karakteristiske-traek.pdf
-
James Brown - I Feel Good
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
94 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
The Beatles - analyse
The Beatles - analyse
Fortsættelse af forløb fra 2.g. I dette forløb analyseres
- Lucy in the sky
- All you need is love
Satserne er analyseret ud fra parametrene:
- hook, break og gimmick
- Harmonik: Den harmoniske trekant (modal, blues og funktionsharmonisk)
- Melodik
- Form
- Instrumentation og groove-analyse
Alt sammen med udgangspunkt i "Rockmusik i Tid og Rum" Grønager.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Barok - Rondo - musikanalyse
Barok - Rondo - musikanalyse
Grundbog: "Barokbogen" af Jens Dalsgård, s. 17-30 + 121-124 + 128-129
Analyserede satser:
- Bachs violinkoncert i E-dur
- Vivaldis "Forår" fra de fire årstider
Der er valgt et eksempel på en modulerende rondo og en, der ikke modulerer. Herover er der arbejdet med begreberne:
- rondoform
- ritornel og episode
- tutti og solo
- terassedynamik
- generalbas
- cembalo
- strygekvartet: violin, bratsch, cello og kontrabas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Soul - analyse
Soul - analyse
Grundbog: "Soulbogen" af Thomas Hammer, s. 7-15
Fokus på forskellen mellem sydstatssoul og Motown og den historiske udvikling af soul fra blues og gospel.
Film: "Dreamgirls" (2006) - en fiktiv filmatisering af pladeselskabet Motowns historie og "The Supremes" vej til berømmelse.
Analyserede satser:
- Mustang Sally
- My girl
- Baby Love
- When a man loves a woman
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Musicalen "Rent" - analyse
Musicalen "Rent" - analyse
Broadway-udgaven af musicalen "Rent" af Jonathan Larson
Handlingsmæssigt er musicalen blevet sammenlignet med "La Boheme" af Puccini.
Analyserede satser:
- Support Group: Ledemotivet - "There´s only us, there´s only this..."
- Another Day
Analytisk har der især været fokus på hvordan handling og tekst afspejles i musikken. Duetten "Another Day" modulerer adskillige gange afhængig af hvem der synger, og hvor de befinder sig i konflikten.
Film: "Rent - filmed live on Broadway" (2008) af Jonathan Larson
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Filmmusik 2 - Jurassic Park
Filmmusik 2 - Jurassic Park
Her følges op på filmmusik-forløbet fra 2. g. Denne gang kun med fokus på soundtracket fra Jurassic Park - full score.
Vi angriber musikken på flere måder.
Introduktion til symfoniorkestret: Træblæsere, messingblæsere, strygere, tangenter, slagtøj osv. - Overordnet analyse af partitur med fokus på, hvem der spiller tema.
Melodisk analyse af en enkel forsimplet node, hvor hovedtema og sidetema er skrevet i én stemme.
Filmmusik analyse af to klip: "Ankomst til øen" og "slutscenen med T-rex" med begreberne parafraserende, kontrapunktisk og polariserende. Hvad fortæller musikken? Hvem er helt og hvem er skurk i filmen "Jurassic Park".
Kort om komponisten John Williams, som vi også talte lidt om i 2.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Prøveksamen mundtlig - Barok og Soul
Prøveksamen mundtlig - Barok og Soul
Den 21. marts
Prøveeksamen i Barok - eleverne gives og 1 time til at analysere en ukendt baroksats og en frivillig fremlægger for hele holdet.
Den 2. maj - eleverne gives og 1 time til at analysere en ukendt soulsats og en frivillig fremlægger for hele holdet.
Dette er en slags eksamenorientering for den mundtlige teoretiske del af eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Forløb#14
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520053",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520053",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520053"
}