Holdet 2022 1 MuA/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Jan Hørdum Søderlund
Hold 2022 1 MuA/f (1 MuA f, 2 MuA f, 3 MuA f)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikteori 1 - rotation og sammenspil
Titel 2 Teori, kor og sammenspil
Titel 3 Klassisk musik - analyse af "Confutatis" Mozart
Titel 4 Forårskoncert
Titel 5 Klassisk musikhistorie - overblik
Titel 6 Skriftlig musik
Titel 7 Sammenspil 1
Titel 8 Fælles kor
Titel 9 Pop-rock-analyse
Titel 10 The Beatles (SRO-emne)
Titel 11 Koncert med MGK-Sjælland
Titel 12 Sammenspil og optræden på badeanstalten åben scene
Titel 13 Filmmusik
Titel 14 Sammenspil
Titel 15 Forårskoncert og sammenspil
Titel 16 Skriftlig musik
Titel 17 Sammenspil
Titel 18 The Beatles - analyse
Titel 19 Barok - Rondo - musikanalyse
Titel 20 Soul - analyse
Titel 21 Musicalen "Rent" - analyse
Titel 22 Filmmusik 2 - Jurassic Park
Titel 23 Prøveksamen mundtlig - Barok og Soul
Titel 24 Forløb#14

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musikteori 1 - rotation og sammenspil

Da der hele tiden kører flere forløb oveni hinanden forsøger jeg at beskrive undervisningen således:

Musikteori 1
Der er blevet undervist i grundlæggende musikteori fra Johannes Grønagers "C-nøglen", s. 7-27 + 30-38; dvs. toner, fortegn, klaviatur, g-nøgle, f-nøgle, intervaller, akkorder (3- og 4-klange) samt dur- og mol-skala

Rotation og Julesammenspil
Holdet lavede rotation med Whams "Last Christmas" for at blive introduceret til instrumentation og udstyr i musiklokalet, hvorefter holdet spillede et arrangement af "Merry X-mas" Slade efter lærerens anvisning. 3-stemmig sang og standard band-opsætning.

FF1: Musikvideo-projekt
Meget tidligt i forløbet skal holdet afvikle fællesfagligt forløb med engelsk. Her blev holdet i to grupper sat til at lave deres egen musikproduktion og musikvideo med engelsk tekst.

Sammenspil med lille optræden
Sidst i forløbet igangsattes et mere selvstændigt sammenspilsforløb, hvor holdet i to grupper fik lov til at vælge sammenspilsnumre selv. De valgte begge numre af Amy Winehouse: "Valerie" og "Back to black". Disse numre blev spillet for 3 andre valghold, så eleverne fik trænet at optræde for andre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Teori, kor og sammenspil

Da der hele tiden kører flere forløb oveni hinanden forsøger jeg at beskrive undervisningen således:

Teori - forløb om rytme og rytmenoder:

Grønager, Johannes: C-nøglen, s. 41-45.
Rytmerondo fra C-nøglen side 70. Spilles med slagtøj med hele holdet.

I forbindelse med Global Uge har 1.f haft fokus på undervisning. I den forbindelse haft fokus på manglen på musiklærere i folkeskolen. Derfor har eleverne skulle forberede et modul for 8. klasse på Antvorskov Skole. Indholdet til netop være rytmisk øvelser.

Den rytmiske undervisning fortsatte med talekoret: "Diæt" af Benny Andersen og Jens Dalsgård.

Eleverne bliver introduceret til trommenoder. De får en bunden opgave, hvor de skal aflytte og notere flere trommerytmer. Opgaven er stiladseret ved at eleverne først skal udfylde anslagsskemaer og derefter skrive noderne.

Endelig laves et lille tværfagligt forløb med dansk, hvor eleverne bliver bedt om at sætte rytme til et digt.
- Dan Turell: Hyldest til hverdagen og ude på landet  
- Lone Hørslev: Hvorfor kigger du på mig

Basal funktionsharmonik
Ved introduktion fra læreren og ved hjælp af opgaver indøver vi viden om grundlæggende funktionsharmonik:
- Tonika
- Subdominant
- dominant
- tilhørende paralleller
- Samt vekseldominant
- tonal kadence

Praktisk musik

Kor for hele holdet: Sopran, alt og drenge
- Ed Sheeran “Thinking out Loud” 3 stemmigt - Arrangement Line Groth
- Shaka loveless “Ikk mere tid” 3-stemmigt - Arrangement Line Groth

Selvvalgt sammenspil i to grupper:
Mamma Mia - Abba og Come together - The Beatles
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Klassisk musik - analyse af "Confutatis" Mozart

Klassisk musik - analyse af "Confutatis" Mozart

Introduktion til egentlig musikanalyse.

Vi ser uddrag af filmen "Amadeus" af Milos Forman - scenen hvor Confutatis komponeres.

Eleverne analyserer satsen ud fra et partitur med hjælpespørgsmål fra læreren. Koret skal beskrives. Visse akkorder skal læses. Der skal gøres rede for formen.

Fokus er at lade eleverne gøre deres første erfaringer med at kunne orientere sig i et partitur. Desuden laver vi en egentlig fortolkning af forholdet mellem tekst og musik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forårskoncert

Forårskoncert

I perioden efter påske øver vi intensivt frem mod optræden til forårskoncerten.

De to trestemmige kor-satser: "Ikk mere tid" af Shaka Loveless og "Thinking out loud" af Ed Sheeran opøves igen med henblik på optræden.

Eleverne pudser tidligere satser af og opøver to nye. De optræder fortsat i to grupper:
Gruppe 1: "Come Together" The Beatles og "This love" Maroon 5
Gruppe 2: "Dum for dig" Barbara Moleko og "Tomgang" Shaka Loveless
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Klassisk musikhistorie - overblik

Klassisk musikhistorie - overblik

Tegnefilm: ”Eventyret om den vidunderlige musik”

Perioder
- Det moderne gennembrud - omkring år 1900 - Arnold Schönberg
- Romantikken - 1810-1880 - Richard Wagner
- Wienerklassikken - 1750-1810 – Mozart
- Barokken - 1600-1750 - Johannes Sebastian Bach
- Renæssancen - 1400-1600 – Palestrina
- Middelalderen - 1100-1300 - Hildegaard von Bingen

Eleverne laver en fremlæggelse om deres periode, som skal indeholde:
- Et konkret stykke musik fra jeres periode, som I afspiller
- Viden om den komponist, der har skrevet musikken, som I har valgt
- Viden om musikken i jeres periode – hvad er særligt for musikken i denne periode

Efter jeres fremlæggelser afholder vi en quiz, hvor læreren afspiller 6 stykker musik for jer. Der skal I forsøge at gætte, hvilken periode musikken stammer fra.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Skriftlig musik

Skriftlig musik

Introduktion til nodeskrivningsprogrammet primus

Introduktion til funktionsharmonik-fonten til brug i M1-opgaver i skriftlig musik

Træning i funktionsharmonik:
- kvart-kvint-forudhold og kvart-sekst-forudhold
- Ufuldkommen dominant
- sus4-akkord
- modulation

Harmonik
Den harmoniske trekant og øvelser i modalharmonik med henblik på B2 i M1-eksamen. Trinanalyse af modal- og blues-harmonik
Pensum: Johannes Grønager: Rockmusik i tid og rum, s. 54-62.

Melodisk analyse
- Introduktion og øvelser med eksempler
- perioder, fraser, motiver, ambitus, taktart, sekvensering, bevægelser

Rytmisk analyse
- claves rytmik: https://www.musikipedia.dk/leksikon/claves-rytme

Arrangementsteknik:
- Flydekor og stemmeføring: Hammer, Thomas: Bastarden, s. 2-5
- Flydekor med lifts og melodirytmefordobling og dissonans, s. 6-9
- Bas, gennemgangsbas, kromatisk bas, dobbeltbevægelse og udvidelse i akkorder, s. 33-38.

Musikteoretisk talekor (repetition af begreber og rytmer)

I slutning af året som opsamling på pop-rock-arrangement afvikles følgende forløb:

Eleverne arbejder individuelt med 10 forskellige opgaver i primus. De arbejder i deres eget tempo, men skal hele tiden have godkendt opgaven, før de må lave den næste. Alle 10 opgaver er 8 takter fra satsen ”The Actor”, som eleverne skal arrangere forskellige satsteknikker på. Sværhedsgraden stiger med hver opgave. Emnerne fordeler sig således:

Opgave 1: Flydekor – kun halvnoder. Fokus på stemmeføring. ”Groovy”, s. 12-17

Opgave 2: Standard bas. Fokus på rigtige toner i basnøglen. ”Groovy”, s. 22-23

Opgave 3: Standard trommerytme. Fokus på korrekt notering. ”Groovy”, s. 28-30

Opgave 4: Rytmisering af flydekor. Fokus på at lave lifts i koret. ”Groovy”, s. 18-21

Opgave 5: Gennemgangstoner i bas. Fokus på at vælge gode toner. ”Groovy”, s. 24-27

Opgave 6: Trommefills. Fokus på at lave trommefills i melodiens pause. ”Groovy”, s. 32-35

Opgave 7: Rytmisering af flydekoret. Fokus på at lade flydekoret følge melodirytmen. ”Groovy”, s. 18-21

Opgave 8: Lifts i bassen. Fokus på at lifte bassen, når melodien lifter. ”Groovy”, ikke beskrevet.

Opgave 9: Trommer. Fokus på at energi-niveauet skal passe til formledet. ”Groovy”, s. 91-94

Opgave 10: Korsvar. Fokus på at lave korsvar i pausen. ”Groovy”, s. 18-21
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - efterår 07-09-2023
Aflevering 2 - efterår 01-10-2023
Aflevering 3 - efterår 09-11-2023
Aflevering 4 - efterår 10-12-2023
Aflevering 5 - forår 19-01-2024
Aflevering 6 - forår 11-02-2024
Aflevering 7 - forår 24-03-2024
Aflevering 8 - forår 28-04-2024
Aflevering 9 - forår 10-05-2024
Musik A - Årsprøve 29-05-2024
Aflevering 6 - forår 18-01-2025
Aflevering 7 - forår 09-02-2025
Skriftlig musik - terminsprøve 02-04-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sammenspil 1

Sammenspil 1

Drengene - "Ordinary Things" af Lukas Graham
Viktor: Vokal
Kacper: Bas
Jeppe: Guitar
Jonathan: Klaver
Anton: Trommer

Pigerne - "Rhiannon" af Fleetwood Mac
Julie: Guitar
Mathilde: Vokal
Karoline: Bas
Kathrine: Vokal
Clara: Klaver
Agnethe: Trommer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fælles kor

Fælles kor

Fra sommerferien til jul blev der afholdt kormoduler med 3.g´erne (musA). På den måde oplevede eleverne at være flere til at synge kor.

I dette korforløb blev der sunget 3-stemmige satser. Hovedfokus var at synge sange fra årets musical inden selve musical-arbejdet gik igang. På den måde blev musik A-eleverne introduceret til musicalen på forhånd.

Satser sunget:
- "Om lidt" 3-stemmigt
- "F-kanon (dansk tekst til Seasons of Love fra Rent)" 3-stemmigt
- "Mig og mine venner" 3-stemmigt
- "I østen stiger solen op" 3-stemmigt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Pop-rock-analyse

Pop-rock-analyse

Grundbog: Grønager, Johannes m.fl.: "Rockmusik i tid og rum", Systime, Århus 2000.
- Hook, break og gimmick, s. 21-26
- Form - musikkens hus, s. 30-50
- Groove, s. 82-87
- Tonalitet og Harmonik, s. 61-65 (Bluesharmonik)

Denne korte introduktion skal anvendes til næste forløb om The Beatles, som ligger efter efterårsferien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 The Beatles (SRO-emne)

The Beatles (SRO-emne)

Rent musikfagligt har vi arbejdet med analyse af:
- "Please, please me"

Rebel and Remix, s. 54-62 (Hvilken lyd har dine drømme? Da rocken kom til England - The Beatles og Rolling Stones)

Desuden har vi brugt Rockmusik i tid og Rum:
- Hook, break, gimmick
- Form
- Groove
- Harmonisk analyse

Dokumentarfilm: "Eight days a week - The touring years"

I forlængelse af dette forløb lavede eleverne deres SRO med Musik og Engelsk:

SRO – problemformulering: 2f (2023-2024)
Titel: ”The Beatles og Charles Manson - Hvilket budskab udledte Charles Manson fra The Beatles: “The White Album” og i hvor høj grad er der hold i hans opfattelse af The Beatles musik?”

En kort redegørelse for Charles Mansons tolkning af The White Album.

Dernæst ønskes en musikalsk analyse af udvalgte Beatles-sange, samt en engelskfaglig analyse af samme sange mht. sangenes temaer, budskaber og lyriske virkemidler.

Til slut ønskes en vurdering af, hvilke dele eller ytringer i Beatles-sangene, Charles Manson kan have følt sig inspireret af, samt en mere generel diskussion af i hvilket omfang sangskrivere og sangere bør opfattes som ansvarlige for den reaktion, som deres sange har hos deres publikum.

Sange til analyse:
- Helter Skelter
- Blackbird
- Piggies
- Revolution 1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Koncert med MGK-Sjælland

Koncert med MGK-Sjælland

MGK-Sjælland kom til Slagelse Gymnasium og lavede en fællestime med alle vores musikelever. Hermed fik eleverne en chance for at høre om karrieremuligheder og karrierelæring.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Sammenspil og optræden på badeanstalten åben scene

Sammenspil og optræden på badeanstalten åben scene

"Dreams" Fletwood Mac, "Layla" Fletwood Mac
Anton: Trommer
Kacper: Guitar
Agnethe: Bas
Mathilde: Sang
Julie: Guitar

"Smile" af Lily Allen og "Dont stop believing" Journey
Viktor: Trommer
Jonathan: Bas
Clara: Klaver
Jeppe: Guitar
Kathrine: Sang
Karoline: Sang
Victoria: Sang
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Filmmusik

Filmmusik

Introduktion til forløbet: En ren auditiv analyse af ouverturen til Disneys "Løvernes Konge" - "A circle of life"

Dokumentar: "Score" 2016 af Matt Schrader, intro til John Williams, Howard Shore og Hans Zimmer.

Længere gruppearbejde med satsen fra "Brusebadsscenen" fra Alfred Hitchcock´s "Psycho", musik af Bernard Herrman.

Hertil en række begreber fra musikpedia:
- Original musik vs. prækomponeret musik
- Filmens narrativ
- Parafraserende, polariserende og kontrapunktisk
- diegetisk, ikke diegetisk musik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Sammenspil

Udfordrende sammenspil
(fokus på et andet instrument end elevens hovedinstrument)

Gruppe: Det modsatte og Duvet
Jonathan, Anton, Karoline og Kathrine

Gruppe: Scrawny - Wallows, Boys don´t cry - the Cure
Agnethe, Victoria, Kacper og Julie

Gruppe: The day after tomorrow
Clara: Guitar, Viktor: Klaver, Jeppe: Synger og Mathilde: trommer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forårskoncert og sammenspil

Forårskoncert og sammenspil

Der vælges grupper og sange til en optræden i skolens gymnastiksal.

Hele holdet synger trestemmigt en korsats af Peter Bjørnskov: "Vi er helte", arr. af Line Groth.

Derudover optrådte grupperne med:

"The day after tomorrow": Viktor, Clara, Mathilde, Tori og Jeppe
"Layla": Mathilde, Julie, Kacper, Agnes og Anton
"DJ Blues": Jonathan, Anton, Kathine og Kacper
"Det modsatte": Jonathan, Anton, Kathrine og Julie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Skriftlig musik

Skriftlig musik

I efterårssemestret laves der 5 afleveringer:

Aflevering 1: M1 - 3 delopgaver
Aflevering 2: M2 - "Knowing me, Knowing you"
Aflevering 3: M1 - 3 delopgaver
Aflevering 4: M2 - "Sunroof"
Aflevering 5: M1 - fuldt sæt
Aflevering 6: M2 - "Good Thing"
Aflevering 7: M1 - fuldt sæt
Aflevering 8: M2 - "You are not alone"
Terminsprøve - M1 + M2
Aflevering 9: M1 eller en analyse video af prøveeksamen - Barok eller Soul

I år arbejdes der ret målrettet mod terminsprøven og sidenhen den skriftlige musikeksamen. Først og fremmest evalueres årsprøven fra 2.g. Dernæst udbygges færdighederne fra sidste år.

Der er blevet gennemgået ren mol, harmonisk mol og melodisk mol fra https://www.musikipedia.dk/leksikon/ren-molskala

Der er udleveret et ark med en fremgangsmåde til melodisk analyse, Rytmisk analyse og harmonisk analyse.


"Bastarden" af Thomas Hammer anvendes som grundbog til M2-arbejdet:

Kor: s. 6-9 (Flydekor med lift og melodirytmefordobling), s. 16-20 (korsvar og 3-klangsmedstemmer)

Trommer: s. 43-44 (halvtempo og liftet halvtempo)

Det sidste halve år arbejdes mest koncentreret omkring hver aflevering (feedforward og feedback) og eleverne får mere individuelle lektier og mål for deres skriftlige arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - efterår 30-08-2024
Aflevering 2 - efterår 22-09-2024
Aflevering 3 - efterår 13-10-2024
Aflevering 4 - efterår 08-11-2024
Aflevering 5 - efterår 28-11-2024
Afleveringer 8 - forår 28-03-2025
Aflevering 9 - forår 2025 05-05-2025
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Sammenspil

Sammenspil

Året startes ud med rotation på "Save your tears" The Weeknd - her med 3-stemmig omkvæd.

Dernæst arbejdes der med at få de sidste på holdet, som ikke har sunget lead endnu til at gøre det:

FASTE GRUPPER:

Gruppe 1: Kacper (Leadsanger), Julie, Mathilde og Karoline
Gruppe 2: Jonathan (Leadsanger), Agnethe og Viktor
Gruppe 3: Anton (Leadsanger), Jeppe, Kathrine og Clara

Det er leadsangerens opgave at vælge en sang. Resten af gruppen har til opgave at understøtte leadsangeren enten med instrumenter eller med korsang.
Der er intet krav om at optræde for nogen.


BESØG på SLAGELSE MUSIKHUS:
Slagelse musikhus inviterede til Popkorn Nordic den 25. september kl. 19:00 til koncert med nye kunstnere. Eleverne skulle give feedback til alle kunstnere, der optrådte den aften: Apopheniac, Jeppe Jakobsen, Hvad laver Anton?, DÓTTIR, Rosanna Pang.


Hele holdet har lært 3-stemmig korarrangement af "Videre" af Blæst. Optrådt til FIP-arrangement i musik den 3. oktober 2024.

Julesammenspil i december: (Der blev valgt andet end julesange)
Kathrine, Anton, Jonathan og Julie: Lovesong OG "Drømte mig en drøm i nat"
Jeppe, Mathilde og Kacper: Silverflame (backingtrack - nice!)
Clara, Karoline, Viktor og Agnethe: Lille store verden

EFTER JUL:
Fra Januar til maj er der fokus på eksamensgrupper og forårskoncert. Valg af sange og grupper falder løbende på plads igennem fælles snakke og diskussion.

KARRIERELÆRING:
Vi havde en dags besøg på ABSALON i Roskilde den 27. februar, hvor holdet besøgte læreruddannelsen med særlig musiklærerprofil. Vi opdagede, hvordan musiklæreren i grundskolen har langt mere fokus på den praktiske musik, som mål for musikalsk indlæring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 The Beatles - analyse

The Beatles - analyse

Fortsættelse af forløb fra 2.g. I dette forløb analyseres
- Lucy in the sky
- All you need is love

Satserne er analyseret ud fra parametrene:
- hook, break og gimmick
- Harmonik: Den harmoniske trekant (modal, blues og funktionsharmonisk)
- Melodik
- Form
- Instrumentation og groove-analyse

Alt sammen med udgangspunkt i "Rockmusik i Tid og Rum" Grønager.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Barok - Rondo - musikanalyse

Barok - Rondo - musikanalyse

Grundbog: "Barokbogen" af Jens Dalsgård, s. 17-30 + 121-124 + 128-129

Analyserede satser:
- Bachs violinkoncert i E-dur
- Vivaldis "Forår" fra de fire årstider

Der er valgt et eksempel på en modulerende rondo og en, der ikke modulerer. Herover er der arbejdet med begreberne:
- rondoform
- ritornel og episode
- tutti og solo
- terassedynamik
- generalbas
- cembalo
- strygekvartet: violin, bratsch, cello og kontrabas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Soul - analyse

Soul - analyse

Grundbog: "Soulbogen" af Thomas Hammer, s. 7-15

Fokus på forskellen mellem sydstatssoul og Motown og den historiske udvikling af soul fra blues og gospel.

Film: "Dreamgirls" (2006) - en fiktiv filmatisering af pladeselskabet Motowns historie og "The Supremes" vej til berømmelse.

Analyserede satser:
- Mustang Sally
- My girl
- Baby Love
- When a man loves a woman
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Musicalen "Rent" - analyse

Musicalen "Rent" - analyse

Broadway-udgaven af musicalen "Rent" af Jonathan Larson

Handlingsmæssigt er musicalen blevet sammenlignet med "La Boheme" af Puccini.

Analyserede satser:
- Support Group: Ledemotivet - "There´s only us, there´s only this..."
- Another Day

Analytisk har der især været fokus på hvordan handling og tekst afspejles i musikken. Duetten "Another Day" modulerer adskillige gange afhængig af hvem der synger, og hvor de befinder sig i konflikten.

Film: "Rent - filmed live on Broadway" (2008) af Jonathan Larson
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Filmmusik 2 - Jurassic Park

Filmmusik 2 - Jurassic Park

Her følges op på filmmusik-forløbet fra 2. g. Denne gang kun med fokus på soundtracket fra Jurassic Park - full score.

Vi angriber musikken på flere måder.

Introduktion til symfoniorkestret: Træblæsere, messingblæsere, strygere, tangenter, slagtøj osv. - Overordnet analyse af partitur med fokus på, hvem der spiller tema.

Melodisk analyse af en enkel forsimplet node, hvor hovedtema og sidetema er skrevet i én stemme.

Filmmusik analyse af to klip: "Ankomst til øen" og "slutscenen med T-rex" med begreberne parafraserende, kontrapunktisk og polariserende. Hvad fortæller musikken? Hvem er helt og hvem er skurk i filmen "Jurassic Park".

Kort om komponisten John Williams, som vi også talte lidt om i 2.g.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Prøveksamen mundtlig - Barok og Soul

Prøveksamen mundtlig - Barok og Soul

Den 21. marts
Prøveeksamen i Barok - eleverne gives og 1 time til at analysere en ukendt baroksats og en frivillig fremlægger for hele holdet.


Den 2. maj -  eleverne gives og 1 time til at analysere en ukendt soulsats og en frivillig fremlægger for hele holdet.

Dette er en slags eksamenorientering for den mundtlige teoretiske del af eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 24 Forløb#14

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer