X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MaA/1x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Lone Avlund Guldager
Hold
2022 MaA/1x (
1x MaA
,
2x MaA
,
3x MaA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Talmængder og ligningssystemer
Titel 2
Om holdet
Titel 3
Trekanter
Titel 4
Procentregning og rentesregning
Titel 5
Potenser
Titel 6
Eksponentiel vækst
Titel 7
Logaritmefunktioner
Titel 8
Deskriptiv statistik
Titel 9
Potensfunktioner
Titel 10
Andengradspolynomier 1
Titel 11
Andengradspolynomium 2
Titel 12
Differentialregning 1
Titel 13
Vektorer i planen
Titel 14
Analytisk geometri 1
Titel 15
SRO
Titel 16
Analytisk geometri 2
Titel 17
Differentialregning 2
Titel 18
Integralregning 1
Titel 19
Studietur
Titel 20
Integralregning 2
Titel 21
Analytisk geometri og trigonometriske funktioner
Titel 22
Mere om funktioner
Titel 23
Vektorfunktioner
Titel 24
Sandsynlighedsregning og fordelinger
Titel 25
Differentialligninger 1: Opgaveløsning
Titel 26
Funktioner af to variable
Titel 27
Forberedelsesmatematerialet
Titel 28
Differentialligninger 2: Teori
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Talmængder og ligningssystemer
Talmængderne N, Z, Q og R er behandlet således, at eleverne kender til hvilke tal de indeholder, samt hvorledes en mængde af tal kan skrives indenfor de enkelte mængder.
Anvendelse af talmængder er belyst med definitionsmængde og værdimængde.
2 ligninger med 2 ubekendte er behandlet algebraisk med substitutionsmetoden og lige store koefficienters metode.
Herudover er ligningssystemer løst grafisk som skæring mellem 2 linjer.
MATERIALER
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1256
I bog A1: afsnit 2.4
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1309
I bog A1: afsnit 6.9.5
Indhold
Kernestof:
Talmængder.doc
Velkommen til matematik
Lektie: Aktivér licens på matematik bogen (se vedhæftede)
Aktivering af i-bog.docx
Læs følgende (øvelserne skal IKKE laves) Talmængder
interval og dm_Vm_Nspire.docx
tal_ligningssystemer.pdf
Lav de opgaver, du kan finde ud af på arket "Talmængder"
Se de 2 videoer og skriv stikord til de 2 metoder, der bliver vist: Substitution og Lige store koefficienters metode.
Tal og ligninger - Løs ligningssystem
To ligninger med to ubekendte
Lav alle opgaver på arket:
Se de 2 videoer:
Vi arbejder videre med 2 ligninger med 2 ubekendte
Hvis du får tid, så læs eksempel 9 og 10 i bogen (se nedenstående link)
6.9.5 Skæring mellem linjer
Vi arbejder med første aflevering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Om holdet
Holdet er et 3-årigt studieretningshold (MaA-KeB-FyB)
En del af undervisningen i 2.g er varetaget af pædagogikumskandidat Jesper Julskov.
Materialer
: Hvor intet andet er nævnt er I-bogen Plus A stx fra Systime anvendt.
Indhold
Kernestof:
Talmængder.doc
Velkommen til matematik
Lektie: Aktivér licens på matematik bogen (se vedhæftede)
Aktivering af i-bog.docx
Læs følgende (øvelserne skal IKKE laves) Talmængder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Trekanter
Indledningsvist er navngivning og notation i trekanter forklaret, ligesom vinkeltyper (spids, ret og stump), vinkelsum, højde, median, vinkelhalveringslinje og arealformel er behandlet.
Ensvinklede trekanter er behandlet gennem opgaveregning.
Cosinus og sinus er defineret i enhedscirklen.
Formlerne for cosinus og sinus i en retvinklet trekant er udledt ud fra definitionerne og ensvinklede trekanter.
Ligeledes er formlen for tangens som forholdet mellem modstående katete og hosliggende katete nævnt.
Pythagoras læresætning er anvendt til sideberegning i en retvinklet trekant.
Formlerne sinusrelationerne, cosinusrelationerne og arealformlerne er behandlet indgående, herunder er alle beviser ført i det spidsvinklede tilfælde.
MATERIALER
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1285
Bog A1: afsnit 6.1, 6.2, 6.5, 6.5.1 og hele afsnit 6.8.
BEVISER/RÆSONNEMENT
Definition af cosinus og sinus i enhedscirklen
Kunne anvende teorien om ensvinklede trekanter til at forklare formlerne for sinus og cosinus i en retvinklet trekant med vilkårlig hypotenuse længde.
Cosinusrelationer, sinusrelation og arealformler i vilkårlig trekant.
Indhold
Kernestof:
Retvinklede trekanter_Pythagoras.docx
Retvinklede trekanter_bevis Pyth.docx
Def_cos_sin.docx
Læs følgende 2 afsnit i bogen. I skal ikke lave øvelserne.
6.1 Grundlæggende om trekanter
6.3 Pythagoras" sætning
Vedhæftede ark "Retvinklede trekanter_Pythagoras" laves færdigt. Der bliver mulighed for at stille spørgsmål til arket onsdag.
Lav vedhæftede ark færdigt. Specielt er det vigtigt, at du noterer spørgsmål til de ting du ikke forstår.
Retvinklede_trekanter_vinkler og sider.docx
Læs rettelser til Afl. 1
Lav opgave 1, 2, 3 og 5 på vedhæftede ark "Def_cos_sin"
Regn alle opgaver på vedhæftede ark: "Def_cos_sin". Husk at få stillet spørgsmål til de opgaver der er svære for dig.
I modulet arbejder vi videre med sider og vinkler i retvinklede trekanter. Se derfor nedenstående video som forberedelse til modulet.
Trigonometri - bevis for formler til retvinklede trekanter
vilkårlige_trekanterformel1.docx
Vi ser på vilkårlige trekanter.
I skal arbejder med aflevering til 12/12
Vilkårlige trekanter 2.docx
Regn til og med tilfælde 3 på vedhæftede ark
Bevis for cos_sin_areal.docx
Regn opgave 4 på vedhæftede ark. Se på eksemplet til opgave 5 og indse, at der er 2 løsninger
Læs det bevis igennem som du skrev på vedhæftede ark mandag. Du skal helst kunne lave beviset uden at se på arket - så overvej, hvad der er nødvendigt at huske.
Trigonometri - arealformlerne, eksempel og bevis
Sinusrelationerne - Bevis for formlen i spidsvinklede trekanter
Vedhæftede ark laves færdigt
I skal lave opgave 4 på vedhæftede ark
Blandede opgaver i trekanter1.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Procentregning og rentesregning
I forløbet er grundlæggende beregninger med renter behandlet, herunder procent af tal, lægge procent til og trække procent fra; herigennem er begreberne rentefod og fremskrivningsfaktor behandlet.
Renteformlen er udledt fra et tal-eksempel og isolering af renteformlen forskellige størrelser er behandlet, herunder anvendelse af den n´te rod og logaritmer.
Ligeledes er rente mellem forskellige tidsperioder behandlet (fra "lang til kort" og fra "kort til lang"), samt gennemsnitlig procentvis ændring.
MATERIALER:
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1242
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1324
I bog A1: afsnittene 2.3 og 3.5
BEVISER OG ARGUMENATION
Udledning af renteformel fra eksempel med tal
Indhold
Kernestof:
Procentregning.docx
Formlen S=B(1+r).docx
Godt nytår! Jeg glæder mig til at se jer alle igen:-)
Vi starter på procentregning. Læs om procenter i bogen (ikke øvelser)
2.3 Procentregning
Opstilling af renteformlen ved taleksempel.docx
Renteformlen Ko og Kn.docx
Potenser og rødder1.docx
Potensregneregler1.docx
Øvelse 2.2.5
Kort intro til logaritmefunktioner1.docx
Renteformlen r og n.docx
Arket "Procentregning" laves færdigt.
Vi skal arbejde med kapitalformlen el. renteformlen
Lav alle opgaver på vedhæftede ark
Rente_omregninger.docx
Regn alle opgaver på vedhæftede ark. Hvis det er vanskeligt, så skriv så præcist som muligt hvad du er i tvivl om.
Potensregneregler_bevis.docx
Opgaver i anvendelse af potensregneregler.docx
I modulet afslutter vi arbejdet med renteformlen, samt ser på potensregneregler. Se nedenstående video som forberedelse til sidstnævnte.
Potenser - definitioner, regneregler og bevis
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Potenser
Der er arbejdet med potenser og deres regneregler i både teori og praksis.
MATERIALER
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1244
Bog A1: Afsnittene 2.2 og 2.2.1 er behandlet
BEVISER:
Alle potensregneregler er bevist.
Indhold
Kernestof:
Rente_omregninger.docx
Potensregneregler_bevis.docx
Opgaver i anvendelse af potensregneregler.docx
I modulet afslutter vi arbejdet med renteformlen, samt ser på potensregneregler. Se nedenstående video som forberedelse til sidstnævnte.
Potenser - definitioner, regneregler og bevis
I modulet arbejder vi videre med potenser: se videoen (link nedenfor) og regn opgave 1 og 2 a, bog c på vedhæftede ark
Eksponentiel vækst_1.docx
Vi ser det sidste bevis for potensregneregler og introducerer eksponentiel vækst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eksponentiel vækst
I forløbet er behandlet eksponentielle sammenhænge, vækstegenskaber, forskrift og graf.
Specielt er formlerne for a og b ud fra 2 punkter bevist og betydningen af disse konstanterne er diskuteret, herunder er den konstant procentvise ændring behandlet indgående.
Formlerne til beregning af halveringskonstant og fordoblingskonstant er bevist, ligesom betydningen af disse er behandlet.
Sideløbende er kørt et forløb i logaritmefunktioner.
Dette blev i eksponentiel vækst anvendt til:
Eksponentielle ligninger er behandlet, herunder anvendelse af logaritmeregneregel.
Linearisering af grafen, når log tages af y-værdier.
Skrivemåden f(x)= b*e^x
MATERIALE
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1216
I bog A1: Alle afsnit i kapitel 3 er læst.
BEVISER
Formlerne for a og b ud fra 2 punkter
Formlerne for fordoblings- og halveringskonstant.
Linearisering af grafen ved at tage log af y-værdierne.
Indhold
Kernestof:
Potensregneregler_bevis.docx
Opgaver i anvendelse af potensregneregler.docx
Eksponentiel vækst_1.docx
Vi ser det sidste bevis for potensregneregler og introducerer eksponentiel vækst.
Vi arbejder videre med eksponentiel vækst, læs i bogen:
3. Eksponentielle funktioner
3.1 Regneforskrift og graf for en eksponentiel funktion
Eksponentiel vækst 2.docx
Brug 20 minutter på at regne så mange opgaver, du kan på vedhæftede ark s. 3-9. Prioritér først opgaverne s. 5-6
Lav s. 10-15 på "Eksponentiel vækst 1"
Læs om to-punkts formlen i bogen (link nedenfor)
3.4 To-punkts-formel
Vi arbejder bl.a. med aflevering 5.
Ekponentiel udvikling - Corona - DR-nyheder 17/01/ 2021
Eksponentiel vækst 3.docx
Vi arbejder med beviset af b i en eksponentiel vækst i modulet
I modulet arbejdes med:1. Læs rettelser til sæt 5 Del 1. Kan din besvarelse læses uden opgaveteksten?
Modulet indledes med, at I beviser formlen for halveringskonstanten.
Eksponentiel vækst 4_1.x.docx
logaritmefunktioner.docx
Mulighed for karaktersamtale
Regression_data_Excel_Nspire.docx
Bilag_opg1_B2019 21 maj - grisevaegt.xlsx
Bilag_opg2_ 20 maj - Bangladesh.xlsx
Overførsel af tal fra Excel til Nspire ver 2.docx
Lav opgave 1 på arket: "Eksponentiel vækst 4"
Karaktersamtaler
Vi arbejder videre med eksponentiel regression; specielt hente data fra Excel til Nspire.
regression med data fra Excel.tns
Lav opgave 1 og udfyld tabellerne i opgave 2 på vedhæftede ark
Hvis du har brug for at få bedre styr på hvad en logaritmefunktion er så kan du se:
Logaritmer - hvad er det?
Brug et kvarter hjemme på at regne så mange opgaver du kan nå på vedhæftede ark (s. 9 og 10).
Se også videoen:
Logaritmeregneregler - bevis
180601-Formelsamling-Matematik-A---stx-2018.pdf
Arbejd med beviset af de 3 logaritmeregneregler på vedhæftede ark - skriv spørgsmål ned til det du ikke forstår
Tegn graferne for f(x)=3*1,5^x og g(x)=ln(3*1,5^x) i samme koordinatsystem. Overvej hvorfor det ser ud som det gør.
Eksponentiel vækst 5.docx
Regn opgave 1410 på vedhæftede ark
1.6 Hvad har vi lært om logaritmefunktioner?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Logaritmefunktioner
Tiatalslogarimefunktionen er indført og defineret som den omvendte til 10^x.
Grafens karakteristiske forløb er behandlet.
Logaritmeregnereglernes anvendelse er trænet, herunder løsning af ligninger med anvendelse af logaritmer.
Logaritmeregnereglerne er bevist.
Den naturlige logaritmefunktionerne er indført og defineret som den omvendte til e^x.
Grafens karakteristiske forløb er behandlet, ligesom proportionaliteten mellem log(x) og ln(x) er behandlet. Eleverne er bekendt med, at de samme 3 logaritmeregneregler gælder for såvel log(x) som ln(x).
MATERIALER:
https://plusstxa2.systime.dk/?id=2723
I bog A2: Hele kapitel 1 er behandlet.
BEVISER/RÆSONNEMENT
Logaritmeregnereglerne er bevist for log(x).
Proportionalitet mellem log(x) og ln(x).
Indhold
Kernestof:
Overførsel af tal fra Excel til Nspire ver 2.docx
Regression_data_Excel_Nspire.docx
Bilag_opg1_B2019 21 maj - grisevaegt.xlsx
Bilag_opg2_ 20 maj - Bangladesh.xlsx
logaritmefunktioner.docx
Vi arbejder videre med eksponentiel regression; specielt hente data fra Excel til Nspire.
regression med data fra Excel.tns
Lav opgave 1 og udfyld tabellerne i opgave 2 på vedhæftede ark
Hvis du har brug for at få bedre styr på hvad en logaritmefunktion er så kan du se:
Logaritmer - hvad er det?
Brug et kvarter hjemme på at regne så mange opgaver du kan nå på vedhæftede ark (s. 9 og 10).
Se også videoen:
Logaritmeregneregler - bevis
180601-Formelsamling-Matematik-A---stx-2018.pdf
Arbejd med beviset af de 3 logaritmeregneregler på vedhæftede ark - skriv spørgsmål ned til det du ikke forstår
Tegn graferne for f(x)=3*1,5^x og g(x)=ln(3*1,5^x) i samme koordinatsystem. Overvej hvorfor det ser ud som det gør.
Eksponentiel vækst 5.docx
Regn opgave 1410 på vedhæftede ark
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Deskriptiv statistik
UGRUPPERET OBSERVATIONSSÆT:
De statistiske deskriptorer kvartilsæt og udvidet kvartilsæt, middelværdi, kvartilbredde, variationsbredde, outlier, skævhed, frekvens, kumuleret frekvens, varians og spredning er behandlet.
Boksplot er indgående behandlet både ved at lære at tegne dem i hånden såvel som i Nspire, samt ved at kunne aflæse på boksplot og sammenligne 2 boksplots.
Import af data fra Excel til Nspire er behandlet.
GRUPPERET OBSERVATIONSSÆT
De statiske deskriptorer hyppighed, frekvens, middeltal, varians og spredning og kumuleret frekvens er behandlet.
Grafisk er der arbejdet med tegning af histogram såvel som sumkurve samt aflæsning af kvartilsæt.
MATERIALER:
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1221
I bog A1: I kapitel 7 er afsnittene 7, 7.1 og 7.2 læst.
BEVISER/RÆSONNEMENT
Ingen beviser, men her er det meget vigtigt, at man ved at antagelsen om at observationerne ligger jævnt fordelt i intervallet i et grupperet observationssæt. Antagelsen bruges, når middeltallet beregnes ved brug af intervalmidtpunkt og når sumkurve, tegnes med rette linjer fra punkt til punkt.
Indhold
Kernestof:
Ugrupperet observationssæt_kvartilsæt og boksplot.docx
Ugrupperede obs_Nspire_boksplot_opgaver.docx
Ugrupperet i Nspire_Boksplot.docx
Vi starter på Deskriptiv statistik læs i bogen: 7. Deskriptiv statistik
Læs om kvartiler og boksplot: 7.1 Ugrupperede observationer
Ugrupperet observationssæt_outlier.docx
Vi arbejder videre med deskriptiv statistik. Der sættes tid af til sidst til spg. til aflevering.
Deskriptivstatistik_ugrupperet_frekvens og middeltal.docx
Opgaver med at hente Excel bilag ind i Nspir_1x_marts_2023.docx
Bilag_ 1_Alder_data_opgave_1.xlsx
bilag2_opgave2_data.xlsx
Bilag3_Opgave3_data.xlsx
Brug min. 10 minutter hjemme på at tegne boksplots fra vedhæftede ark.
Vi arbejder videre med ugrupperet observationssæt
Regn opgave 3 og 4 på "Frekvens og middeltal", samt opgave 1 på "Hente Excel bilag"
Opsamling på Ugrupperet observationssæt.docx
Vi laver opsamling på ugrupperet observationssæt og I arbejder med grundlæggende emner: reduktion, ligningsløsning, brøker ...
Oversigt over opgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Potensfunktioner
I forløbet er arbejdet med forskrift og graf, herunder har vi indgående set på de 4 mulige grafforløb i relation til a-værdien.
b = f(1) er bevist.
Formlerne for a og b ud fra 2 punkter er anvendt i praksis og bevist.
Formlen for procent-procent vækst er anvendt i praksis og bevist.
Vi har arbejdet med det grafiske billede på dobbeltlogaritmisk papir og bevist, at grafen bliver en ret linje her.
Potensregression er behandlet og vi har genbesøgt lineær og eksponentiel regression og herunder diskuteret kriterier for en god og anvendelig model.
MATERIALE:
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1226
I bog A1: Alle afsnit i kapitel 4 er læst.
BEVISER:
Formler for a og b ud fra 2 punkter
1+ry = (1+rx)^a er bevist.
Linearisering på dobbeltlogaritmisk papir er bevist.
Indhold
Kernestof:
Potensvækst1.docx
Skyder potensfunktion_a og b.tns
Potensvækst 2.docx
Vi ser på en ny funktionstype: Potensvækst. Du kan evt. kort orientere dig i bogen (links nedenfor)
4. Potensfunktioner
4.1 Regneforskrift og graf for en potensfunktion
Vi arbejder videre med potensvækst. Lav opgave 2 og 3 på vedhæftede ark og overvej hvorfor a-værdien kan beregnes både med log og med ln.
Potensvækst 3.docx
Først arbejdes videre med beviserne fra onsdag, hvorefter de fremlægges. Herefter ser vi på vækstegenskaber ved potensvækst
Logaritmisk skala og Dobbeltlogaritmisk papir1.docx
Lav opgave 1 på vedhæftede ark
Hvilken model er bedst.docx
4.5 Hvad har vi lært om de tre funktionstyper?
Vi runder potensfunktioner af.
Vi starter med beviset for linearisering af potensfunktion; herefter på regression (medbring den vejledning du har fået til det).
Opsamling på regression og de 3 funktionstyper: lineær, eksponentiel og potens.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Andengradspolynomier 1
Vi arbejder med koefficienterne a, b og c, samt diskriminanten d´s betydning for parablens udseende og beliggenhed i koordinatsystemet.
Vi har anvendt formlerne til at løse andengradsligninger og fortolket disse som rødder for andengradspolynomiet.
Formlen til at finde toppunkt er anvendt i opgaveregning.
Der er arbejdet med tegning af parabler i hånden såvel som i Nspire.
MATERIALE:
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1218
I bog A1: Afsnit 5, 5.2 og 5.3
BEVISER:
Ingen
Indhold
Kernestof:
andengradslign_andengradspol.docx
andengradsligning_opgaver.pdf
undersøgelse_koeff_skyder_andengradspol.tns
Prøv at løse én andengradsligning i opgave 4, dvs. 4.1
I skal undersøge hvilken betydning a, c og d har for parablens udseende og beliggenhed i koordinatsystemet. Brug vedhæftede Nspire dokument
Lav opgave 5 på vedhæftede ark.
Algebra (Graph)
Lav øvelse 5.3.1 i bogen
5.3 Mere om parablen
Du må meget gerne øve formlerne til at finde diskriminant, løsninger til andengradsligning og toppunktsformlen.
Prøve hele modulet i alt 1.g stof
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Andengradspolynomium 2
I forløbet arbejdes især med andengradspolynomier.
Grafens afhængighed af konstanterne a,b, c og d.
Der arbejdes med rodbegrebet i forhold til afhængighed af diskriminanten (bevist) og faktorisering (ikke bevist).
Endvidere er toppunktsformlen udledt udfra betragtning af x= -b/2a som grafens symmetrilinje.
Herudover er arbejdet med polynomier af højere grad.
- at have kendskab til grafens karakteristiske udseende når a,b, c og d kendes.
- at kunne løse en 2. gradsligning, herunder betydningen af fortegnet på diskriminanten (bevist), samt have indsigt i hvad en polynomiumsrod er.
- at kunne finde toppunktet for et 2. gradspolynomium, herunder at toppunktet er et ekstrema.
- at kunne faktorisere et 2. gradspolynomium.
- kunne opstillige forskriften for et 2.gradspolynomium udfra 3 punkter på grafen vha. CAS.
- kunne arbejde med polynomier af højere grad end 2 vha. CAS-værktøj, herunder at have indsigt i karakteristiske grafforløb for hhv. plynomier af lige grad og ulige grad.
MATERIALER:
Carstensen, J.Frandsen,J, og Lorenzen, E.W. "MAT B2-STX" SYSTIME, 2017. SIDETAL KOMMER SENERE.
Eget kompendium.
BEVISER:
Løsningsformel for andengradsligning
Vi arbejder med koefficienternes betydning for parablens udseende, toppunkt, rødder (herunder løsning af andengradsligninger) og faktorisering af andengradspolynomium.
Forløbet er afviklet virtuelt.
Materiale:
MAT B2 s. 11 - 27
Faglige mål:
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
Indhold
Kernestof:
Repetition af andengradsligninger og andengradspolynomier_aug 2023_2x.docx
Velkommen tilbage fra sommerferie. Jeg glæder mig til at se jer igen, fulde af energi :-)
Vi skal repetere andengradsligninger og andengradspolynomier
Kvadratsætninger.docx
Bevis for Løsning af andengradsligning.docx
Brug 10 min på arket "Repetition af [...] - dvs. øv formler eller regn opgaver.
Læs om 1. og 2. kvadratsætning i bogen (link nedefor)
2.1.2 Kvadratsætninger
Installation af Nspire.docx
Læs om kvadratsætning 1 og 2 i bogen og lav øvelse 2.1.11 og 2.1.12
Inden modulet skal du have installeret det "nye" Nspire.
Brug denne_Nspire besked_18 aug 2023.docx
Faktorisering og reduktion2.docx
Du skal øve beviset for løsningsformlen af andengradsligning, så du kan skrive og forklare det uden manuskript.
Hvad er et polynomium.docx
Polynomiumsundersøgelse.tns
Koefficienterne i polynomier_generelt.docx
Vi skal arbejde med faktorisering af polynomier; læs i bogen:5.4 Faktorisering
Vi ser på polynomier generelt; læs i bogen:5.1 Polynomier generelt
3. Differentialregning
Differentialregning2.x MaA_efterår 2023_intro.docx
Vi ser på polynomier generelt
Vi starter på differentialregning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Differentialregning 1
Indhold:
Differentialkvotient er indført grafisk som tangentens hældningskoefficient i et punkt.
Forudsætninger for differentiabilitet er behandlet.
Tangentens ligning i et punkt er behandlet via eksempler.
Der er arbejdet med tretrinsreglen som bevismetode til at udlede differentialkvotienter; herunder har vi talt om funktionstilvækst, tangent og sekant og grænseværdi.
Tretrinsreglen er anvendt til at udlede nedenstående differentialkvotienter:
Differentialkvotient for x i anden, kvadratrod x, 1 x'endedel og ax+b
Regneregler for differentialkvotient (sum, differens, gange med konstant, sammensat og produkt).
Væksthastighed er behandlet grafisk såvel som ved beregning
Monotoniundersøgelse ved brug af f' er grundigt behandlet.
Vandret vendetangent er omtalt.
Optimering er behandlet grundigt ud fra eksempler.
Materialer:
MAT B2: s. 48-68, s. nederst s. 69-75, s. 80-85, s. 88-97, s. 100-102, s. 108-122.
Bevis:
Bevis for formlen for tangentligning
Bevis for differentialkvotient for x i anden
Bevis for differentialkvotient for en x-endedel
Bevis for differentialkvotient for kvadratrod x
Bevis for differentialkvotient for ax+b
Indhold
Kernestof:
3. Differentialregning
Differentialregning2.x MaA_efterår 2023_intro.docx
Vi ser på polynomier generelt
Vi starter på differentialregning.
Polynomiumsundersøgelse.tns
Beregning af differentialkvotienten et punkt_2x.docx
Vi arbejder videre med differentialregning. Læs i bogen og lav den interaktive øvelse:3. Differentialregning
I dette modul skal I lære at differentiere polynomier og e^x.
Læs i bogen til og med eksempel 1: 3.5 Afledet funktion
Calculus (Derivatives)
Tangentens ligning1_2x MaA efterår 2023.docx
Differentier i 10 min (se på siderne 6-8) i Differentialregning2.x MaA_efterår 2023_intro.docx
Find røringspunkt for tangent 2.x september_23.docx
Læs om tangentens ligning: 3.7 Ligning for tangent
Du skal arbejde 10 min med arket "Tangentens ligning" - løs en opgave, genlæs den systematiske fremgangsmåde eller læs i bogen (sætning 1 og eksempel 1): https://plusstxa2.systime.dk/?id=2707
Vi arbejder med tangentens ligning. Læs i bogen:
3.7 Ligning for tangent
Eksempler på eksamensopgaver_tangenter.docx
Vi afslutter arbejdet med tangentens ligning. Læs eller genlæs:
Tangent og sekant.tns
Genlæs arbejdsarket fra i fredags, du skal have styr på funktionstilvækst, sekanthældning og grænseværdi.
Forsøg at finde differentialkvotienten for f(x)=x^2 og f(x)=2 ved hjælp af tretrinsreglen.
Gennemlæs jeres bevis for differentialkvotienten for et andengradspolynomium.
Monotoniundersøgelse.docx
I modulerne i dag arbejder vi praktisk med differentialregning og ser på monotoniforhold. Læs i bogen:
3.8 Monotoniforhold
Grafkending.docx
Tag gerne en form for høretelefon med, da i skal se videoerne alene.
Monotoniundersøgelse 2 2.docx
Vi ser igen på monotoniundersøgelse og ser hvorledes man gør i delprøve 1 såvel såvel som delprøve 2. Læs i bogen:
Vi løser først opgave 2 på vedhæftede (Monotoni i Nspire)
Herefter ser vi på grafer for f(x) og f´(x)
Differentialregning_Optimering .docx
Vi arbejder med Optimering; læs i bogen:
3.10 Optimering
Vi arbejder med aflevering Delprøve 1
Vi bruger de sidste 20 min på aflevering.
Væksthastighed2x_2023.docx
Vi ser på en enkelt opgave i optimering og herefter skal vi tale om væksthastighed; læs i bogen:
3.9 Væksthastighed
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Vektorer i planen
Indhold:
Vektorer er indført grafisk som en pil med længde og retning. I den forbindelse er omtalt:
Egentlige vektorer og nulvektor
Enhedsvektor
Ensrettede og modsatrettede vektorer
Repræsentant for en vektor.
Vektorkoordinater er indført grafisk i koordinatsystemet og i den forbindelse er omtalt:
længde af en vektor, vektor mellem 2 punkter, stedvektor, regnereglerne sum, differens og multiplikation af vektor med tal og
afstandsformlen for afstand mellem to punkter
Skalarprodukt er behandlet grundigt, herunder fortegn for skalarpodukt og vinkel mellem de to vektorer. herunder har der også været fokus på hvornår skalarproduktet er 0.
Formlen (skalarproduktet = produktet af de 2 vektorers længde gange med cos(v) er behandlet grundigt.
Formlen for projektion af vektor på vektor er bevist.
Tværvektor er indført.
Determinanten og anvendelser i form af parallelitet og areal af hhv. parallogram og trekant er behandlet.
Materiale:
MAT B1: s. 142-150, s.152-158, s. 160-161, s. 170-171, s.176, s. 196-197 midt, s. 199 nederst-200, s. 204, s. 210-212, s. 214, s. 216, s. 221-223 (uden bevis).
Beviser:
Bevis for afstand mellem to punkter i planen
Bevis for formel for projektion af vektor
Argumentation:
Fortegn på skalarprodukt og sammenhæng med cos(v).
Indhold
Kernestof:
Bevis - Vektorprojektion.docx
Vektorprojektion - bevis, se denne video som lektie til modulet.
Matematikprøve hele modulet
Vektor formelsamling i Nspire_upd_131121.tns
Ortogonale vektorer og skalarprodukt.docx
Vi skal repetere skalarprodukt og vinkel mellem vektorer.
Vi skal se på determinant; læs i bogen (ikke beviser):
6.7 Determinant
Lektie: Lav side 1 på vedhæftede ark - brug Nspire fuldt ud.
Vi arbejder med determinant og parallelle vektorer, evt. også areal af parallelogram; læs i om det i bogen:
Opsamling på prøve.
Læs om determinant
Determinant _2x_november.docx
Opsamling vektorer 2x.docx
Læs i bogen om determinant
Lav øvelse 6.7.1 og 6.7.2 i bogen 6.7 Determinant
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Analytisk geometri 1
Parameterfremstilling for linje og retningsvektor
Linjens ligning og normalvektor
Vinkel og skæringspunkt mellem linjer, herunder parallelle og ortogonale linjer.
Linjens hældningsvinkel.
Afstand mellem punkt og linje
Cirklens ligning (herunder kvadratkomplementering) og skæring mellem linjer og cirkel
Tangent til cirkel.
MATERIALE:
MAT B2: s. 126-129 midt, s. 130 nederst-136 midt, s. 138 midt-146, s. 151-170.
BEVISER:
Bevis for parameterfremstilling for linje
Bevis for formel for ligning for cirkel
Indhold
Kernestof:
Vi ser på determinant og areal
Læs i bogen om linjer:
6.9 Rette linjer
Det sidste kvarter sættes af til Delprøve 1 i Afl. 6. Sørg for at have regnet den inden modulet, da der kun er tid til at få hjælp til det du er i tvivl om. Her kan også stilles spørgsmål til Delprøve 2.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
SRO
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med SRO
Vi arbejder med det faglige indhold i SRO.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Trivselsmåling og input til lærermøde for klassens lærere.
Metoder i matematik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Analytisk geometri 2
Parameterfremstilling for linje og retningsvektor
Linjens ligning og normalvektor
Vinkel og skæringspunkt mellem linjer, herunder parallelle og ortogonale linjer.
Linjens hældningsvinkel.
Afstand mellem punkt og linje
Cirklens ligning (herunder kvadratkomplementering) og skæring mellem linjer og cirkel
Tangent til cirkel.
MATERIALE:
MAT B2: s. 126-129 midt, s. 130 nederst-136 midt, s. 138 midt-146, s. 151-170.
BEVISER:
Bevis for parameterfremstilling for linje
Bevis for formel for ligning for cirkel
Indhold
Kernestof:
Repetition af parameterfremstilling for ret linje2.docx
Vi skal repetere parameterfremstilling for en ret linje - medbring noter om dette.
6.9.2 Linjens ligning
Afsnit
6.9.3 Vinklen mellem linjer
6.9.5 Skæring mellem linjer
Godt nytår til jer alle - jeg glæder mig til at se jer igen.
Vi fortsætter arbejdet med rette linjer og skal se på vinkel mellem linjer og skæring mellem linjer (yes - det er 2 ligninger med 2 ubekendte).
Afstand mellem punkt og linje.docx
Bevis for formlen til bestemmelse af afstand mellem punkt og linje 2.docx
I modulet skal vi arbejde med skæring mellem linjer og afstand mellem punkt og linje:
6.9.4 Afstand mellem punkt og linje
Læs eksempel 11:
Hvis du kan nå det, lav: Øvelse 6.9.25:
Bevis: Afstand mellem punkt og linje
3.4.1 Sammensat funktion
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Differentialregning 2
Differentialkvotient er indført grafisk som tangentens hældningskoefficient i et punkt.
Der er arbejdet med tretrinsreglen som bevismetode til at udlede differentialkvotienter; herunder har vi talt om funktionstilvækst, sekant og tangent og grænseværdi.
Tretrinsreglen er anvendt til at finde afledte funktioner for f(x) =ax+b og f(x) = x^2.
Regneregler for differentialkvotient er forklaret (sum, differens, gange med konstant, sammensat og produkt).
Tangentens ligning i et punkt er behandlet via eksempler og formlen er bevist.
Væksthastighed er behandlet grafisk såvel som ved beregning
Monotoniundersøgelse ved brug af f' er grundigt behandlet.
Vandret vendetangent er omtalt.
Optimering er behandlet grundigt ud fra eksempler
MATERIALER:
Kapitel 6: Differentialregning:
https://plushfb.systime.dk/?id=2702
BEVISER/RÆSONNEMENT:
Bevis for formlen for tangentligning
Bevis for differentialkvotient for x i anden
Bevis for differentialkvotient for ax+b
Indhold
Kernestof:
Afsnit
2x sammensatte funktioner.docx
Arbejdsseddel_Regnereglen for at differentiere et produkt.docx
dif_produkt_s1_6.pdf
Læs i bogen om sammensatte funktioner
Brug 15 minutter på at regne på opgave 3 (den med at differentiere) på vedhæftede ark.
3.4.1 Sammensat funktion
Orientér dig i bogen i regneregler for differentialkvotienter
3.4 Regneregler for differentiation
Kan du regnereglerne for differentiation.docx
Regneregler for differentiation og beviser ved brug af 3 trins regel.docx
Læs om tre-trinsreglen i bogen og medbring noter om denne:
3.3 Bestemmelse af differentialkvotienter
Læs om produktreglen (sætning og eksempel 4)
Prøve efter valgfagsmesse i linjens ligning og parameterfremstilling, sammensat funktion; produktregel og tangentens ligning. Prøven er i hånden, kun med formelsamling.
Arbejdsark 2x - Bevis for produktreglen.docx
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Integralregning 1
I forløbet er arbejdet med:
1) Bestemme stamfunktioner til simple funktioner ved at anvende integrationsprøven.
2) Anvende regneregler for bestemte og ubestemte integraler, herunder sum, differens, konstant gange funktion samt integration ved substitution.
3) Argumentere for at der eksisterer uendelig mange stamfunktioner, samt at de alle har formen F(x)+k.
4) Udlede af arealfunktionen er stamfunktion til f(x).
5) Anvende formlen for volumen af et omdrejningslegeme til at udlede volumen af en kegle og en kugle.
6) Anvende de ovenstående sætninger til at regne opgaver med konkrete problemstillinger.
MATERIALER
Hele kapitel:4. Integralregning:
https://plusstxba.systime.dk/?id=p2700
Følgende beviser fra bogen er behandlet:
SÆTNING 1: FLERE STAMFUNKTIONER TIL EN FUNKTION
SÆTNING 2: ALLE STAMFUNKTIONER TIL EN FUNKTION
SÆTNING 1: INTEGRALREGNINGENS HOVEDSÆTNING, DEL 1
SÆTNING 2: INTEGRALREGNINGENS HOVEDSÆTNING, DEL 2
BEVISER TIL MUNDTLIG EKSAMEN:
SÆTNING 1: INTEGRALREGNINGENS HOVEDSÆTNING, DEL 1
SÆTNING 2: INTEGRALREGNINGENS HOVEDSÆTNING, DEL 2
Anvende formlen for volumen af et omdrejningslegeme til at udlede volumen af en kugle.
Indhold
Kernestof:
1. Introduktion til Integralregning.docx
2. Flere stamfunktioner til en funktion.docx
Den sidste halve time regner vi aflevering 9 - husk at forberede præcise spørgsmål.
Integration i Nspire og grafer for f og F.docx
Lav øvelse 1.1.8 i bogen:
1.1 Stamfunktion og ubestemt integral
Læs eksempel 4 og fokusér på hvordan metoden til at bestemme k er.
Integration ved substitution2.docx
int_subs.pdf
Læs om integration ved substitution - til og med eksempel 8.b. Fokusér på at en del af integranden er en sammensat funktion:
1.1.2 Regneregler for ubestemte integraler
Gennemgå eksempel 2 igen. Skriv spørgsmål til de dele du ikke forstår.
1.2.1 Anvendelse af integralregningens hovedsætning
Arbejde med forklarende tekst_2x_marts24.tns
Vi arbejder med skriftlighed og forklarende tekst.
Integralregningens hovedsætning_2x_marts_2024.docx
Bevis af integralregningens hovedsætning del 1
Areal mellem grafer
Integralregnings hovedsætning del 1 og 2. Læs i bogen:
1.2.2 Bevis for integralregningens hovedsætning
I modulet ser vi et elevbevis af del 1 på tavlen og herefter bevises del 2.
Integralregning_areal mellem grafer.docx
Vi arbejder med areal mellem 2 grafer. Læs sætning 4 og eksempel 7:
1.2.4 Punktmængder mellem grafer
Læs i eksempel 7 bogen om areal mellem 2 grafer:
Integralr_omdrejningslegemer.docx
Bestemte integraler.docx
Vi arbejder med kurvelængde og omdrejningslegemer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Studietur
Studieturen gik til Stockholm med matematik og kemi.
Klassen har arbejdet med Forberedelsesmaterialet i Keglesnit (2022) i et historisk perspektiv.
Herudover var der fokus på danske Nobelpristagere i naturvidenskab.
Indhold
Kernestof:
Sergels torv i Stockholm.docx
superellipser.tns
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Integralregning 2
I forløbet er arbejdet med:
1) Bestemme stamfunktioner til simple funktioner ved at anvende integrationsprøven.
2) Anvende regneregler for bestemte og ubestemte integraler, herunder sum, differens, konstant gange funktion samt integration ved substitution.
3) Argumentere for at der eksisterer uendelig mange stamfunktioner, samt at de alle har formen F(x)+k.
4) Udlede af arealfunktionen er stamfunktion til f(x).
5) Anvende formlen for volumen af et omdrejningslegeme til at udlede volumen af en kegle og en kugle.
6) Anvende de ovenstående sætninger til at regne opgaver med konkrete problemstillinger.
MATERIALER
Hele kapitel:4. Integralregning:
https://plusstxba.systime.dk/?id=p2700
Følgende beviser fra bogen er behandlet:
SÆTNING 1: FLERE STAMFUNKTIONER TIL EN FUNKTION
SÆTNING 2: ALLE STAMFUNKTIONER TIL EN FUNKTION
SÆTNING 1: INTEGRALREGNINGENS HOVEDSÆTNING, DEL 1
SÆTNING 2: INTEGRALREGNINGENS HOVEDSÆTNING, DEL 2
BEVISER TIL MUNDTLIG EKSAMEN:
SÆTNING 1: INTEGRALREGNINGENS HOVEDSÆTNING, DEL 1
SÆTNING 2: INTEGRALREGNINGENS HOVEDSÆTNING, DEL 2
Anvende formlen for volumen af et omdrejningslegeme til at udlede volumen af en kugle.
Indhold
Kernestof:
Bestemte integraler.docx
Løsning_Bestemte integraler.docx
Evaluering af studietur
Genopfriskning af bestemte integraler.
Bevis_Omdrejningslegeme_kugle og kegle.docx
Vi beviser formlen for volumen af en kugle/omdrejningslegeme
1.3 Omdrejningslegemer og kurvelængde
Omskrivning af cirklens ligning_2.x_april 2024.docx
Elevbevis på tavle af kuglens (og evt.keglens) rumfang udfra sætningen om omdrejningslegeme.
Opgavetræning i integralregning.
Opsamling og afslutning på integralregning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Analytisk geometri og trigonometriske funktioner
Parameterfremstilling for linje og retningsvektor
Linjens ligning og normalvektor
Vinkel og skæringspunkt mellem linjer, herunder parallelle og ortogonale linjer.
Linjens hældningsvinkel.
Afstand mellem punkt og linje
Cirklens ligning (herunder kvadratkomplementering) og skæring mellem linjer og cirkel
Tangent til cirkel.
MATERIALE:
MAT B2: s. 126-129 midt, s. 130 nederst-136 midt, s. 138 midt-146, s. 151-170.
BEVISER:
Bevis for parameterfremstilling for linje
Bevis for formel for ligning for cirkel
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde med cirklens ligning; læs i bogen:
6.10 Cirklen
Vi arbejder med aflevering 13
Cirklens ligning _intro.docx
Cirklens ligning_centrum og radius_2x_april_2024.docx
Vi skal arbejde med omskrivning af cirklen og tangent til cirklen:
6.10.1 Tangent til cirkel
Tangent til cirkel.docx
Skæring mellem cirkel og linje.docx
Eksempler på eksamensopgaver.docx
Lav opgave 1, 2 og 4 på arket "Tangent til cirkel"
Læs i bogen om skæring mellem cirkel og linje:
6.10.2 Skæring mellem cirkel og linje
cos_sin_tan definitioner mm.docx
Vi ser først på skæring mellem linje og cirkel
Vi skal repetere definitioner af cos, sin og tan
Trigonometriske funktioner.docx
Undersøg konstanter i harmonisk svingning.tns
Harmoniske svingninger_eksamensopgaver.docx
Vi skal se på cos og sin som funktioner
Lav side 1 på vedhæftede ark og øv dig på radiantal for 90,180,270 og 360 grader i enhedscirklen.
Lav s. 6 og læs s. 7 og 8 i vedhæftede dokument og skriv grundige notater.
Differentialk_sin.docx
Bevis af differentialkvotient af f(x) = sin(x)
Arbejde med eksamensopgaver i harmonisk svingning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Mere om funktioner
Forløbet består af flere emner: Omvendt funktion, trigonometriske funktioner og repetition af differentialregning.
I forløbet er arbejdet med:
1) Forklare enhedscirklen udtrykt i radianer.
2) Forklare egenskaber ved funktioner, herunder sammensat funktion, injektiv funktioner og omvendt funktion.
3) Forklare egenskaber ved de trigonometriske funktioner og anvende deres inverse funktioner.
4) Have indsigt i formlen for harmonisk svingning og redegør for konstanterne A, a, b, c og d i denne..
5) Bevis af differentialkvotient for f(x) = sin(x)
6) Intro/repetition af tretrinsregel
7) Alle regneregler for differentialkvotient (bortset fra kvotient).
8 ) Bevis af produktregel
MATERIALER:
2.1 Den harmoniske svingning:
https://plusstxba.systime.dk/?id=p2811
3.1 Sammensat funktion:
https://plusstxba.systime.dk/?id=p2800
3.2 Differentiation af kendte funktioner:
https://plusstxba.systime.dk/?id=p2801
3.4 Bevis for produktreglen
https://plusstxba.systime.dk/?id=p2833
BEVISER TIL MUNDTLIG EKSAMEN:
1) Differentialkvotient for f(x)= sin(x).
2) Produktregel for differentiation.
Indhold
Kernestof:
Skæring mellem cirkel og linje.docx
cos_sin_tan definitioner mm.docx
Vi ser først på skæring mellem linje og cirkel
Vi skal repetere definitioner af cos, sin og tan
Trigonometriske funktioner.docx
Undersøg konstanter i harmonisk svingning.tns
Harmoniske svingninger_eksamensopgaver.docx
Vi skal se på cos og sin som funktioner
Lav side 1 på vedhæftede ark og øv dig på radiantal for 90,180,270 og 360 grader i enhedscirklen.
Lav s. 6 og læs s. 7 og 8 i vedhæftede dokument og skriv grundige notater.
Differentialk_sin.docx
Bevis af differentialkvotient af f(x) = sin(x)
Arbejde med eksamensopgaver i harmonisk svingning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Vektorfunktioner
I forløbet er arbejdet med:
1) Introduktion til vektorfunktioner og parameterkurven.
2) Foretage kurveundersøgelse. Skæring med koordinatakserne, lodrette og vandrette tangenter. Dobbeltpunkt, forskrift for tangenter og vinkel mellem tangenter.
3) Bestemme den afledede vektorfunktion når vektorfunktionen kendes.
4) Bestemme hastighedsvektor, fart og accelerationsvektor.
5) Bestemme en ligning for tangenten til en vektorfunktion.
6) Bestemme kurvelængde samt mindste afstand fra et punkt til banekurven.
MATERIALER
Plus A3: Kapitel 3: Vektorfunktioner og banekurver.
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2702
Supplerende fra stx MAT B TIL A (Systime): 8.9 Fordybelsesafsnit: Kurvelængder (udleveret som kopi)
https://matstxba.systime.dk/?id=p743
Forberedelsesmaterialet i parameterkurver (2010)
BEVISER TIL MUNDTLIG EKSAMEN:
Udlede formlen for kurvelængden af en parameterkurve.
Udlede formlen for vinklen mellem 2 vektorer og relaterer det til vinklen mellem hastighedsvektorerne i et dobbeltpunkt.
Indhold
Kernestof:
Læs om vektorfunktioner i bogen: 3. og 3.1 (uden opgaver). Husk at notere eventuelle spørgsmål.
3. Vektorfunktioner og banekurver
3.1 Introduktion til vektorfunktioner
Kurveundersøgelse 1 3.x_MaA_aug24.docx
Lav øvelse 3.1.1-3.1.3
Læs om kurveundersøgelse: skæring med akserne og dobbeltpunkt.
3.2 Skæringspunkter og dobbeltpunkter
Punkt på banekurve og retning.tns
Læs om skæringspunkter mm.:
Læs om kurveundersøgelse i bogen
Vektorfunktioner_tangent_opgaver.docx
Vi starter modulet med at se på opgave 6.50 (arket "Kurveundersøgelse"), hvor én af jer forklarer hvad et dobbeltpunkt er og hvordan det findes.
Læs om "Differentiation af vektorfunktioner" i bogen. Vær særlig grundig med at læse/regne eksemplerne.
3.3 Differentiation af vektorfunktioner
Opgave 6.50.tns
Differentialregning
Lav øvelse 3.3.1 i bogen. Brug 15 min.
Vektorfunktioner_Kurvelængde_sætning o bevis_3x_MaA_2024.docx
Lav opg. 8.30 f(t) og g(t), samt opg. 8.35. Brug 15 min.
Find ligninger for vandret og lodrette tangenter i Nspire til vores gennemgående vektorfunktion i OneNote (se link). Brug 15 min.
Vandret og lodrette tangenter opg
Lav opgave 4 på den OneNote side, der er linket til (brug 15 min).
Kurvelængde_opgave
Polære koordinater_3.xMaA september_24.docx
Se på beviset for kurvelængde (se link). Overvej specielt hvad vi mangler til sidst (15 min).
Bevis for kurvelængde
Vi bruger tid på aflevering i modulet
Cirklens parameterfremstilling mm.docx
Cirklens parameterfremstilling
Forberedelsesmateriale parameterkurver.pdf
Aflevering retur og fremlæggelser
Læs om polære koordinater og cirkelbevægelse i bogen (se links) og notér hvordan en vektors polære koordinater skrives, samt hvordan man skriver cirklens parameterfremstilling.:
6.5.1 Beregning i en retvinklet trekant
3.4 Cirkelbevægelse
Lav hele arket "Polære koordinater"
I modulet skal vi arbejde med cirkelbevægelse; læs gerne:
Lav s. 10 og 11 i vedhæftede Forberedelsesmateriale. Du skal især fokusere på en vilkårlig cirkels parameterfremstilling (15 min.).
Medbring dine rettede delprøve 1 opgaver og formelsamling
Eksempler2 på eksamensopgaver i vektorfunktioner 3.docx
Skabelon besvarelse til vinkel mellem hastighedsvektorer i dobbeltpunkt.tns
Vektorfunktioner - Afstande
Opgavetræning i vektorfunktioner
Se FREDAG DEN 13.
Aflevering 5 del2 retur og fremlæggelser. Afslutning på vektorfunktioner. Opgaveregning.
Se videoen og lav en besvarelse af opgave 3 på vedhæftede ark.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
Sandsynlighedsregning og fordelinger
EFTER FORLØBET SKAL ELEVEN KUNNE:
4) Forklare hvad der forstås ved et binomialforsøg, binomialkoefficienten og udlede binomialformlen ud fra et eksempel. Bestemme middelværdi, varians og spredning for en binomialfordelt stokastisk variabel.
5) Opstille hypotesepar og foretage et binomialtest.
6) Forklare hvordan man bestemmer et 95%-konfidensinterval
1) Forklare hvad der forstås og egenskaber ved en tæthedsfunktion og fordelingsfunktion for normalfordelingen.
2) Undersøge om et datamateriale er normalfordelt.
3) Undersøge ved lineær regression på et datamateriale om residualerne er normalfordelte og bestemme et 95%-konfidensinterval for den estimerede hældning.
Materiale:
Plus A2 bogen, Kapitel 4:
https://plusstxa2.systime.dk/?id=2760
Video: Bevis for at my = E(X)
https://www.youtube.com/watch?v=UoraYcK5vyw&t=355s
VIdeo: Simulering af nulhypotese:
https://www.youtube.com/watch?v=Cfw1_R0xQ5o
Beviser:
Kunne bevise at my =E(X) i en vilkårlig normalfordeling
Kunne anvende bestemte integraler til at bestemme sandsynligheder i normalfordelingen.
Indhold
Kernestof:
Sandsynlighedsregning.docx
Vi starter på sandsynlighedsregning. Læs i A2 bogen og fokusér på de faglige begreber:
4.1 Sandsynlighedsregning
Enigma Machine Emulator - 101 Computing
Brug 5-10 min på at lave litteratursøgning for at besvare spørgsmålet: "Hvad er Enigma?"
I modulet arbejder vi videre med sandsynlighedsregning
How did the Enigma Machine work?
4.2 Multiplikations- og additionsprincippet
4.3 Kombinationer og permutationer
Note om kombinatorik_redLG.docx
Enigma_opgaver_1.docx
Vi arbejder videre med sandsynlighedsregning med kapitlerne 4.2 og 4.3.
4.4 Stokastisk variabel
Vi arbejder videre med sandsynlighedsregning
4.5 Binomialfordelingen
Opgaver om binomialfordeling 1.docx
Læs arket "Stokastiske Variable" grundigt og lav de 2 øvelser til sidst på arket.
Stokastiske Variable_3x.docx
Vi skal arbejde med binomialfordeling i modulet.
I modulet: Lav opgaver på vedhæftede ark, samt øvelserne 4.5.3-4.5.5 i bogen
LG kommer muligvis for sent. I arbejder med aflevering 7, Del 1 (Laven uddeler opgaverne), såvel som del 2.
Binomialfordeling 2.docx
Binomialfordeling og binomialtest med TI-Nspire
Binomialfordeling_dobbeltside hypotesetest_3xMaA_oktober 2024.docx
Lav opgave 4 på vedhæftede ark ved brug af formel 252.
Vi arbejder med hypotesetest. Læs i bogen:
4.5.1 Hypotesetest i binomialfordelingen
Lav opgave 1 på vedhæftede ark (brug 15 min)
Hypotesetest i Binomialfordelingen_matrix.docx
Vi ser på hypotesetest. Vi starter med at samle op på opgave 1 på arket og formalisere det resultat vi fik fredag den 11/10.
Binomialhypotesetest_eksempler.docx
Konfidensinterval for andel_3xMaA2024.docx
Du skal notere stikord til hvad der er svært ved binomialtest
Læs om konfidensinterval for andel. Fokusér på sætning 3 og sammenlign med formel 255 i formelsamlingen
Prøve hele modulet i reduktion, vektorfunktioner og sandsynlighedsregning
Opsamling på prøve
Binomialfordeling og normalfordelingssapproksimation3xMaA_nov24.docx
Vi afslutter binomialfordeling og ser indledningsvist på normalfordeling.
Du kan læse i bogen
4.6 Normalfordelingen | plus A2 stx
Interaktiv øvelse 1
Interaktiv øvelse 2
Normalfordeling 1.docx
Normalfordeling_eksamensopgaver 3x_MaA_nov24.docx
Læs om normalfordeling:
Karaktersamtaler
Mere om lineær regression.docx
Vedhæftede ark skal være færdigt. Mulighed for at stille afklarende spørgsmål.
A2020 27 maj point_fra_test.xlsx
Tommelfinger_opg11.xlsx
Hjælp til Normalfordeling i Nspire
Normalfordeling med Nspire (STX-A)
Aflevering retur. Her vil jeg gerne have forklaret hvordan mange af jer finder løsninger til 2.gradsligninger uden at anvende løsningsformel (D1).
Vi ser på eksamensopgaver i normalfordeling, samt normalfordelte residualer. Læs
Inden modulet skal du repetere hvad et residual er.
4.7 Mere om lineær regression | plus A2 stx
Vi regner opgaver i normalfordeling og normalfordelte residualer.
Alt materiale ligger på onsdagsmodulet
Bevis_normalfordelingen_middelværdien er middelværdien.docx
Vigtigt om fraktilplot og konfidensinterval for hældning_elev.tns
Vi skal lave et bevis for at middelværdien er middelværdien i normalfordeling, samt se på fraktilplot
Afrunding på normalfordeling. Medbring alle ark.
Vælg inden modulet hvad du vil arbejde med (se besked og spørgeskema)
Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
MatA afl.6 delprøve 1
25-09-2024
MatA afl.6 delprøve 2
25-09-2024
MatA afl.7 Delprøve 1
07-10-2024
MatA afl.7 Delprøve 2
09-10-2024
Prøve oktober 2024
30-10-2024
MatA afl.8 Delprøve 2
04-11-2024
MatA afl.9 Delprøve 1
11-11-2024
MatA afl.10 Delprøve 2
18-11-2024
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25
Differentialligninger 1: Opgaveløsning
I forløbet er arbejdet med:
1) Forklare egenskaber ved en differentialligning; have forståelse for partikulær - og fuldstændig løsning, samt forklare linjeelementer og dets rolle ifm. løsningskurven/hældningsfeltet.
2) Arbejde med opgaver til skriftlige delprøve 1: Gøre prøve, bestemme tangentligninger samt monotoniforhold ud fra en differentialligning, løse simple 1. ordens differentialligninger ved beregning, analysere hældningsfelter, opstille differentialligningsmodeller ud fra tekst.
3) Kunne anvende løsningsformlerne til følgende 1. ordens differentialligningstyper: Den generelle 1. ordens lineære inhomogene differentialligning, herunder specialtilfældene: Uhæmmet eksponentiel vækst og forskudt eksponentiel vækst, løsningsformlen til den logistiske vækstmodel samt metoden separation af de variable.
4) Kunne anvende TI-Nspire til opgaveløsning til de i punkt 3 angivne 1. ordens differentialligninger, samt andre typer af differetialligninger.
MATERIALER
Plus A3: Kapitel 2. Differentialligninger:, bortset fra 5.6 Projekter.
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2701
Indhold
Kernestof:
Diff_ligninger_intro.docx
Start på differentialligninger. Læs i bogen, så du kan besvare spørgsmålet: "Hvad er en differentialligning?"
2.1 Hvad er en differentialligning? | plus A3 stx
Den sidste halve time afsættes til info og samtale om SRP i matematik.
Løsning af differentialligninger3.docx
Brug 10 min på at regne/overveje hvordan det undersøges om en given funktion er løsning til en given differentialligning. Brug arket "Diff_ligninger_intro"
Aflevering retur
Løsning af differentialligninger
Differentialligninger_Linjeelementer.docx
Brug 10 min på at læse om linjeelementer i bogen. Brug læsevejledningen i din læsning:
2.2 Tangentligninger og linjeelementer | plus A3 stx
Differentialligninger Linjeelementer_læsevejledning.docx
Diff_ligninger_tangentens ligning.docx
Væksthastighed_Differentialligninger.docx
Lav s. 6 på arket "Linjeelementer"
Differentialligninger_løsningsformler.docx
At opstille differentialligninger.docx
Vi arbejder med væksthastighed i forbindelse med differentialligninger.
Julehyggemodul.
Differentialligninger_rep_jan_tangent og vækst.docx
Godt nytår
Vi arbejder videre med differentialligninger
logistisk vækst_karakteristika.docx
Brug 10 min på at arbejde med opgave 2 på "Differentialligninger_løsningsformler"
Lav arket: "løsningsformler" færdigt.
Læs gerne s. 1 og 2 på arket "At opstille ..."
Afsnit
Opsamling differentialligninger3.docx
I skal arbejde med karakteristika for logistisk vækst (Husk udleveret ark). Læs
2.4 Logistisk differentialligning | plus A3 stx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26
Funktioner af to variable
I forløbet er arbejdet med:
1) Forståelse for hvad en funktion af 2 variable er, det tredimensionelle koordinatsystem, samt grafen for en funktion af 2 variable.
2) Bestemme forskriften for niveaukurver og angive hvilken type funktion, der er tale om.
3) Bestemme snitfunktioner g(y)=f(k,y) og h(x)=f(x,k).
4) Bestemme de partielt afledede, de partielt afledede gennem et punkt.
5) Bestemme gradienten og de dobbelte afledede samt den blandede afledede og anvende disse til at bestemme de stationære punkter og arten af disse (minimum, maksimum eller saddelpunkt).
MATERIALER
Plus A3 Kapitel 4. Funktioner af to variable:
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2703
Argumentation til mundtlig eksamen:
Kunne forklare om hvorledes partiel differentiation anvendes til at finde og karakterisere stationære punkter.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Vi starter på funktioner af 2 variable. Læs:
4. Funktioner af to variable | plus A3 stx
4.1 Introduktion til funktioner af to variable | plus A3 stx
Vi samler op på: øvelse 4.1.1, øvelse 4.1.3 (P, Q,R) og 4.1.4.3 Medbring dine notater.
Vi ser på niveaukurver
4.2 Niveaukurver og snit | plus A3 stx
Introopgave i modulet:
5.4 Funktioner af to variable | plus A3 stx
Læs om niveaukurver:
Funktioner af 2 variable grafer og niveaukurver_opg.docx
Lav opgave 5.16 (1,3,5 og 7)
2 delt prøve hele modulet i alt gennemgået stof (ikke funktioner af 2 variable).
Som forberedelse til modulet skal du arbejde 10 min med opgaverne i OneNote (link nedenfor). Det er et krav, at du har prøvet at tegne snitkurven i Nspire.
Snitfunktion og -kurve
Læs:
Gradient_3xMaA.docx
Partielt afledede_Funktioner af 2 variable.docx
Brug 10 min hjemme på at differentiere partielt ("Partielt afledede ...")
Læs definition 1 og eksempel 1 i bogen:
4.3 Partielle afledede, tangentplan og gradient | plus A3 stx
Stationære punkter.docx
Læs om stationære punkter:
4.4 Stationære punkter og ekstrema | plus A3 stx
Se også lektier til fredag den 31/1
Eksamensopgaver i Stationære punkter3.docx
Stationaere punkter, klassificering MASTER, 3b MaA_AN.tns
Lav så mange opgaver som muligt på arket "Gradient"
Udfyld skemaet i eksemplet på One Note (se nedenstående link)
Type af stationært punkt
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
MatA afl.16 Delprøve 2
20-01-2025
Prøve januar 2025
27-01-2025
MatA afl.17 Delprøve 1
03-02-2025
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27
Forberedelsesmatematerialet
Holdet har arbejdet med forberedelsesmaterialet: Sandsynlighedsregning
Indhold
Kernestof:
stx24_26_MAT_A_15012024_23539.pdf
Forberedelsesmateriale_facit og kommentarer.docx
I skal arbejde med "Forberedelsesmaterialet".Dagens sideanbefaling: s. 4-7
undervisningsmiljøvurdering
I skal arbejde med "Forberedelsesmaterialet". Dagens sideanbefaling: s. 8-10
I skal arbejde med "Forberedelsesmaterialet". Dagens sideanbefaling: s. 11-13
I skal arbejde med "Forberedelsesmaterialet". Dagens sideanbefaling: s. 14-16
I skal arbejde med "Forberedelsesmaterialet". Dagens sideanbefaling: s. 17-18.
I skal arbejde med "Forberedelsesmaterialet". Dagens sideanbefaling: s.19-20.
Opsamling på arbejdet med "Forberedelsesmaterialet"
Opgaver a la Forberedelsesmaterialet.docx
Indstiksark til formelsamling.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 28
Differentialligninger 2: Teori
I forløbet er arbejdet med:
1) Differentialligninger efter SRP
2) Kunne forklare egenskaber logistisk væks herunder herrunder løsningskurvens udseende, samt grafen for den relative væksthastighed som funktion af y.
3) At udlede løsningerne for den generelle 1 ordens lineære inhomogene differentialligning (panserformlen), såvel som y'=ky og y'=b-ay.
MATERIALER
Plus A3: Kapitel 2. Differentialligninger:
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2701
, bortset fra 5.6 Projekter.
BEVISER TIL MUNDTLIG EKSAMEN:
Udlede den fuldstændige løsning for en lineær differentialligning af 1. orden. Det skal forstås som, at eleverne har valget mellem:
den generelle 1 ordens lineære inhomogene differentialligning (panserformlen), såvel som y'=ky og y'=b-ay.
Kunne forklare egenskaber logistisk vækst herunder herunder løsningskurvens udseende, samt grafen for den relative væksthastighed som funktion af y og endvidere argumentere for væksthastighedens størrelse i når y er hhv. 0, M/2 og M.
Indhold
Kernestof:
Opsamling differentialligninger3.docx
Lineære differentialligninger af 1. orden intro og 1. bevis.docx
Vi skal arbejde med beviser i differentialligninger. Se videoen for at genopfriske hvad en differentialligning er og medbring dine noter om emnet.
Differentialligninger, hvad er det?
Vi arbejder med opgaver og bevis i lineære differentialligninger af 1.orden
Beviser for fuldstændig løsning af y'_lineære diff-lign 2docx.docx
Vi arbejder videre med lineære differentialligninger af 1. orden. Forbered dig på det næste bevis:
2.3.2 y" = b - ay | plus A3 stx
2024-05-28-STXA.pdf
Hjemmeopgavesæt 18_2024-05-30-STXA.pdf
Vejledendeopgaver_stx_A-niveau_2017_reform_-_Marts_2020.pdf
Vi starter modulet med at se beviset for Panserformlen på tavlen.
Opgavetræning til terminsprøve. Lektie: få styr på de noter, du vil have med til terminsprøven.
Opgavetræning til terminsprøve
Vi arbejder med disposition til mundtligt eksamens-spørgsmål i lineære differentialligninger af 1. orden.
Logistisk vækst_mdt_eks.docx
andengradslign_andengradspol.docx
Bevis for Løsning af andengradsligning.docx
Vi ser på eksamensspørgsmål i andengradspolynomier og logistisk vækst.
Posttermin_Opgaver i differentialligninger3.docx
Terminsprøve retur og opgavetræning
Vi arbejder med disposition til mundtligt eksamensspørgsmål i andengradspolynomier og logistisk vækst.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
MatA afl.18 Delprøve 1
25-03-2025
MatA afl.18 Delprøve 2
25-03-2025
Terminsprøve
01-04-2025
3x MaA skr. syge-prøve
08-04-2025
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520058", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520058", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520058" }