Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Anna Buur Trads, Malene Leander Nielsen
|
Hold
|
2022 BiA/1u (1u BiA, 2u BiA, 3u BiA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og liv
Formålet med dette forløb er at give eleverne et fælles grundlag for at kunne forstå biologiske systemer og mekanismer med udgangspunkt i en celles grundlæggende opbygning. Forløbet skal ses som en introduktion til faget og en opsamling på dele af NV-forløbet.
Kernestof:
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Faglige mål i særligt fokus:
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
Forsøg:
Osmose i kartofler
Materiale:
Biologi i udvikling side 9-21
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
I dette forløb arbejdes med opbygningen af makronæringsstofferne, kulhydrat, fedt og protein. Desuden introduceres eleverne til enzymer med udgangspunkt i fordøjelses enzymer, samt hormonel regulering med udgangspunkt i blodsukkerregulering.
Kernestof:
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og nucleinsyrer enzymer: opbygning, funktion, …, faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Forsøg:
-Nedbrydning af stivelse med spytamylase
-Blodsukkermålinger efter indtag af druesukker
Materiale:
- Biologi i udvikling, "Kost og sundhed" side 75-97 + 99-101
Video fra undervisningslokalet:
Kulhydrater i kosten: https://www.youtube.com/watch?v=2BmoXR5y7W0&t=428s
Fedt i kosten: https://www.youtube.com/watch?v=ovln_dNOlBU
Protein i vores kost: https://www.youtube.com/watch?v=dkNJSv6JpQg
Oversigt over fordøjelsen: https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q&t=1s
Kulhydrat fordøjelsen: https://www.youtube.com/watch?v=OremgvB1LUU
Blodsukker og insulin: https://www.youtube.com/watch?v=cyOr7RJzur8
Glykæmisk indeks: https://www.youtube.com/watch?v=4NGgXKZrIoE&t=314s
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartoffel
|
27-11-2022
|
Spytamylases nedbrydning af stivelse
|
11-12-2022
|
Blodsukkerforsøg
|
16-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krop og træning
I forløbet arbejder eleverne med en oversigt over kroppens organsystemer. Herfra bliver der gået mere i dybden med åndedrætssystemet, vitalkapacitet og lungernes opbygning. Herefter arbejdede eleverne med blodkredsløbet, hjertet og blodtryk samt kondition og aerob og anaerob træning. Forløbet blev afsluttet med et lille projekt i Global uge hvor der blev arbejdet med verdensmål 3: Sundhed og trivsel. Her lavede eleverne et forslag til en oplysningskampange mod forebyggelse af hjerte-kar sygdomme.
Forsøg:
Regulering af åndedrættet
Vitalkapacitet
Blodtryk i hvile og arbejde
Bøger:
Biologi i udvikling: 105-107 + 108-120
Biologi til tiden: 16-17
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik
I dette forløb har eleverne arbejdet med DNA's opbygning, DNA-replikation, celledelingerne mitose og meiose, proteinsyntesen og mutationer. Derudover har eleverne fået et kendskab til de genetiske grundbegreber inden for etgensnedarvning og kønsbunden nedarvning samt analyse af stamtavler. Forløbet blev afsluttet med blodtypebestemmelse og en snak om hvad man kan bruge DNA til herunder de etiske dilemmaer i brugen af gentest.
Forsøg:
Isolering af DNA fra jordbær
Blodtypebestemmelse
Bog:
Biologi i Udvikling: s. 169-176 +179-180 + 192-194 + 196-203
Biologi til tiden: s. 106-109
Videoer:
Strawberry DNA extraction: https://www.youtube.com/watch?v=usaE_XZx-a8
From DNA to protein: https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA
ABO-systemet: https://www.youtube.com/watch?v=33lLQ88ghRA
Rhesus-systemet: https://www.youtube.com/watch?v=gUEC-gNUVuI
Dokumenter:
Har Malou det dødelige gen?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forplantning
I dette forløb arbejdede eleverne med pubertet og de mandelige og kvindelige kønsorganer, de mandlige og kvindelige kønshormoner med fokus på menstruationscyklussen og hormonregulering. Derudover arbejde eleverne med befrugtning og fosterudvikling, ufrivillig barnløshed og prænatal diagnostik. Undervejs blev der lavet et kort projekt med prævention og kønssygdomme.
Forsøg:
Mikroskopi af testikler og æggestokke
Bøger:
Biologi i udvikling: s. 133-138 + 153-158
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi - søen
I dette forløb arbejder eleverne med økosystemer med fokus på søen som økosystem. Herunder kom vi ind på søforurening og sørestaurering. Derudover en gennemgang af fotosyntese, respiration og væks samt fødekæder og energistrøm. Til sidst blev kulstofkredsløbet med fokus på forsuring, kvælstofkredsløbet samt biodiversitet gennemgået.
Forsøg:
Makroindeks af sø
Fotosyntese og respiration forsøg (med vandpest)
Bøger:
Biologi i udvikling 1. udgave: 23-27 + 33-36
Biologi til tiden: s. 137-140
Opdag havet - grundbog: 4. kapitel om stofkredsløb (delen om kulstofkredsløb og forsuring) https://undervisning.wwf.dk/4-stofkredslob
Biologi i udvikling 2. udgave: 224-227
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution og bioinformatik
I dette forløb bliver der gennemgået evolutionsmekanismerne og artsdannelse og menneskes udvikling. Forløbet går videre over i bioinformatik hvor eleverne har øvet DNA-alignement (både på papir og i databaser), dotplot, aflæsning af fylogenetiske træer og afstandsmatrice.
Kernestof:
Livets opståen (endosymbiontteorien), evolutionsmekanismer - naturlig selektion og seksuel selektion, Darwin og Lamarck, artsdannelse (allopatrisk, sympatrisk og parapatrisk), menneskets udvikling, mutationer (genopfriskning fra 1g), DNA- og aminosyrer-alignement, dotplot, fylogenetiske træer og afstandsmatrice.
Forsøg:
Ægyptisk origami
Bønneforsøg - naturlig selektion
Miniforsøg: opmåling af kranier
På genjagt i databaser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bønneforsøg
|
28-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nervesystemet - alkohol
I dette forløb omhandler nervesystemet med aktionspotentialet og synapsen. Herefter er der et fokus på hvordan alkohol påvirker nervesystemet - herunder cellemembranen og GABA.
Kernestof:
Nervesystemets opbygning - CNS og PNS, sanser, aktionspotentialet, summation, synapsen - både fremmende og hæmmende, alkohols påvirkning på cellemembranen og GABA.
Materialer:
Læs s. 393 - 395 i Yubio (Slut ved "Nervevæv")
Læs s. 414-418 i Yubio (Slut ved "lugtesansen"). Siderne omhandler teorien til sansecelleforsøget
1. Se video om aktionspotentialet
Aktionspotentialet gennem axon
2. Læse s. 398-407 (Stop ved "summation") I Yubio - I må springe de grå kasser over.
Læs s. 407- 411 i Yubio om summation og AP's vandring
Læs s. 412 - 414 i Yubio (til afsnittet "Sanseceller")
Læs s. 176-180 + 451-453 i Yubio (I må gerne springe de grå kasser over)
Forsøg:
Sansecelleforsøg
Måling af nerveledningshastighed
Rødbedeforsøg - alkohols effekt på cellemembranen
Alkobrille
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Plantenæringsstoffer - forberedelse til SRO
Dette forløb er optakt til SRO mellem biologi og kemi som omhandler plantenæringsstoffer.
Kernestof:
Makro- og mikronæringsstoffer, optagelse i planten, kvælstofkredsløbet (genopfriskning), fosforkredsløbet, eutrofiering, forskellige tiltag til sø restaurering og rensningsanlæg.
Forsøg:
Minimumslov
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Alkohol og rødbeder
|
26-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Proteiner og enzymer
Kernestof:
Proteiners opbygning og de fire strukturer (primær, sekundær, tertiær og kvartenær), enzymers opbygning, funktion, aktiveringsenergi og forskellige parametre der påvirker enzymhastigheden.
Enzymatiske hovedklasser.
Materialer:
Biologi i fokus - Proteiners opbygning (pdf. tekst om proteiner)
Side 769-778 i yubio(2022) - Enzymers opbygning funktion og enzymaktivitet
Side 778-782 Enzymhovedgrupper
Osteløbe teori om hannilaseenzym pdf.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymopgave eks. fra skrift. eksamen
|
07-01-2024
|
Enzymforsøg med osteløbe
|
12-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mikrobiologi
Kernestofområder:
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
virus: opbygning og formering
Supplerende stof:
Sygdom, sundhed og medicin
Materialer:
Bakterier:
I yubio (2022)
side 10-17 Generelt om bakterier
Side 20-22 Gavnlige bakterier
Side 23-31 Sygdomsfremkaldende bakterier
Side 31-37 Antibiotika og resistens
Side 37-41 Bakterievækst og bakterieoptælling
Vira:
Side 74-77 Vira- antiviralt medicin og endogene vira
Side 79-86 Virustype, mutationer, flokimmunitet.
Side 86-88 Behandling af Coronavirus
Metoder:
Bakterieoptælling
Celledyrkning
Øvelser
Test forskellige antibiotika på E.coli og Serratia
Fødevarertest: Bakterieoptæling i oksekød i køleskab og stuetemperatur
Gæringsforsøg "Undersøgelsesbaseret"
Film:
Corona og flokimmunitet
https://www.youtube.com/watch?v=gDcNzAAksm8
Virustype - coronavirus
https://www.youtube.com/watch?v=0WywyEp2FR8
Phizer vaccine forklaret
https://www.youtube.com/watch?v=xxEKPm6q3Pg
Ekskursion på ARLA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Immunsystemet
Kernestofområder
Immunsystemet og infektionsbiologi
Kernebegreber
Det medfødte og det adaptive immunforsvar, Det adaptive immunforsvar, antigen og antistoffer, vacciner, allergi og autoimmune sygdomme
Materialer
I yubio
Side 258-264 Det medfødte og det adaptive immunforsvar
Side 264-269 Det adaptive immunforsvar
Side 269-274 Antigen, antistoffer
Side 280-288 Vacciner
Side 290-293 Allergi
Side 295-296 Autoimmune sygdomme
Øvelser:
ELISA
Skriftligt arbejde
Jorunal ELISA
Skriftlig aflevering af mæslinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering bakterievækst individuel
|
07-04-2024
|
ELISA
|
25-04-2024
|
Mæslinger 2623
|
28-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Muskler
Fysiologi: Muskler
Metoder: Arbejdsfysiologiske målemetoder
Materialer i yubio (2022)
Side 474-479 Musklens opbygning
Side 479 - 484 Muskelkontraktion og tværbroscyklus
Side 484 -488 Muskelfibertype
Øvelser:
Test af styrke udholdenhed og forspænding samt muskelfibertype
Skriftlighed
Journal af øvelsen "Test af styrke udholdenhed, forspænding samt muskelfibetype
Film.
https://www.youtube.com/watch?v=SoFzP6uAXso Muskelkontraktion del 2
https://www.youtube.com/watch?v=ebKpegjq9tI Muskelkontraktion del 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Lunger, Hjerte og arbejdsfysiologi
Fairplay i cykelsport?
Formål: Formålet med forløbet er, at forstå hvordan lungerne og åndedrættet påvirkes under cykling, samt hvorledes blodkredsløbet påvirkes. Derudover ønskes en forståelse af hvordan og hvorfor der er et øget iltbehov under sådan et cykelløb. Efter en forståelse for det øgede iltbehov ønskes en forståelse for hvorfor og hvordan den øgede mængde ilt har betydning for musklernes arbejde v.h.a glykolysen, krebs cyklus og elektrontransportkæden. Slutteligt ønskes en forståelse og diskussion af præstationsfremme herunder: EPO, højdetræning osv.
Indhold:
Carbohydraternes intermediære stofskidte (Glykolysen, krebs cyklus, elektrontransportkæde)
Åndedrætssystemet
Blodkredsløbet
(Muskler) før sommerferien
Arbejdsfysiologi
Materialer
Fysiologibogen
- Åndedræt og lungernes opbygning: Bidstrup, B og Mortensen, S m.fl (2006): "Fysiologibogen - Den levende krop": side 47-52
- Gasudveksling: Iltens vej fra luft til muskler: Bidstrup, B og Mortensen, S m.fl (2006): "Fysiologibogen - Den levende krop": side 53-58
Biokemibogen
- Elektrontransportkæden: Biokemibogen 2. udgave Nuckleus: side 128-131
Yubio (2022)
Gasudveksling fortsat: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 99-105
Blodets bestanddele: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 106-112
Hjertet og reguleringsmekanismer: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 112-124
Arbejdsfysiologi: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 528-542
ATP og glykolysen: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 792-802
Krebses cyklus: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 806-812
Gæring: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 803-806
Undervisningslokalet:
- https://www.youtube.com/watch?v=dH9XGCvYxRI (Bohr effekten)
Eksperimentelt arbejde:
- Vitalkapacitet
- Blodtryk
- Cykeltest 2 punkts test
- Hæmatokritværdi
Evaluering:
- Afsluttes med et eksamensspørgsmål (Find selv relevante figurer)
- Afsluttes med en skriftlig aflevering som giver elevtid
-
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vitalkapacitet
|
19-08-2024
|
hæmatokritværdi
|
22-08-2024
|
Iltbindingskurven + Bohr-effekt video
|
25-08-2024
|
Weddelsæl
|
31-08-2024
|
Creatin og træning
|
10-09-2024
|
To-punkts test rapport
|
18-09-2024
|
Videoaflevering eksamensopgave
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Hormoner og økotoksilogi
Hormoner
Kernestofområder:
hormonel regulering og økotoksilogi
Indhold:
Inddeling af hormoner med særligt fokus på peptid og steroidhormoner, receptorer og regulering. Her har vi haft særligt fokus på insulinfrigivelse, effekten af insulin og insulingregulering samt diabetes, økotoksikologi, biomagnifikation og bioakkumulation, tungmetaller, LD50, pesticider, hormonforstyrrende stoffer og indvirkning på infertilitet og fosterskader
Materialer: Yubio side 1527-1536 i økotoksilogi + 307-320 i hormonsystemet og side 21-25 samt 26-31 i undervisningshæfte fra novo nordisk om diabetes
Metoder: Gruppearbejde samt individuelt arbejde. Eksperimentelt arbejde (egne forsøgsdesign), FF forløb omkring hormonforstyrrende stoffers indvirkning på problematikken omkring barnløshed.
Eksperimentelt:
E50 og karse – Springsforsøg med karse og forskellige alkohol koncentrationer
Plejeprodukters (parabener og svanemærkede) indvirkning på bakterievækst
Videoer: https://www.youtube.com/watch?v=6j4H2_LoEZ8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Økologi og populationsbiologi
Kernestofområder:
Populationsbiologi: vækstmodeller, populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven
biodiversitet
Eksperimentelle metoder: bestemmelse af populationsstørrelse (direkte tælling, indirekte tælling, stikprøver og fangst-genfangst metode og bestemmelse af netto- og bruttoproduktion (Forsøg med melorme)
Indhold: Produktion (BPP og NPP) + måling af sekundær og primærproduktion (teoretisk). Energistrømme og fødekæder. Populationsvækst (eksponentiel og logistisk vækst), populationsbestemmelse, biodiversitet, Hardy Weinberg-loven
Metode:
Projekt arbejde. udarbejde en poster på baggrund af en artikel om biodiversitetskrisen.
Undersøgelsesbaseret eksperimentelt arbejde
Materialer
Produktion: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1259-1270
Energistrømme: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1272-1280
Polulationsbiologi og populationsvækst: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1280-1285
Populationsbestemmelse: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1285-1295
Biodiversitet: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1311-1320
Hardy Weinberg: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 974-977
Eksperimentelt arbejde:
Energitab i melorme
Teoretisk kendskab til følgende metoder:
Stikprøver
Fangst-genfangst
Måling af primær og sekundærproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Parabener i plejeprodukter
|
28-10-2024
|
Opgave 2: Stresshormonet Cortisol
|
03-11-2024
|
Arbejd selv modul karse E50
|
04-11-2024
|
populationsbestemmelse opgaver
|
07-11-2024
|
Snegleopgaven fra arbejds selv modulet
|
07-11-2024
|
Karaktersamtaleark
|
14-11-2024
|
E50 og karse færdig rapport
|
17-11-2024
|
Energitab i fødekæder - Melorme
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Gener og genteknologi
Formål: Formålet med dette forløb er at få en overordnet forståelse for genteknologiske metoder og hvorledes disse metoder kan anvendes til at identificerer sygdomme og infektioner, manipulerer med vores gener og helbrede sygdomme.
Indhold: DNA og kromosomer, Genomets opbygning, DNA-replikation, PCR, restriktionsenzymer, Gel-elektroforese, traditionel gensplejsning, DNA- sekvenstering - herunder særligt Sanger sekventering og CRISPR.
Materialer
DNA og kromosomer: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 862-871 (REP)
Genomets opbygning: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 880-890
DNA-replikation: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 871-876
PCR: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1040-1045
Gel-elektroforese: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1045-1050
Klip med restriktionsenzymer: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1063-1068
Traditionel gensplejsning: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1088-1094
Gensplejsning fortsat: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1072-1073
MAxam Gilbert + SANGER sekventering: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1051-1058
CRISPR: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 1101-1108
Artikler:
CRISPR: Et værktøj mod sygdomme: https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/5-2022/crispr?fbclid=IwY2xjawHrRs9leHRuA2FlbQIxMAABHSgeGEasKfzP9GWDWrQhsc8Fq8GlbFyW11noXnJyrPTE2wi8JAF7CvmmOA_aem_cftYvAYlAQOCvZYj_sEh7g
Film:
CRISPR - Vi fikser dine gener (DR2) på CFU
Undervisningslokalets videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=zSeOp32rGOo&t=143s (Transskription)
https://www.youtube.com/watch?v=BSEeMOIxz6U&t=317s (Translations)
Eksperimentelt arbejde
I samarbejde med SDU OUTBREAK:
PCR
Klip med restriktionsenzymer
Gel-elektroforese
Derudover:
Pglo: Transformation med E.coli
Evaluering: Rapporter over eksperimentelt arbejde
Mundlig gennemgang af metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Gener og genregulering
Formål
Indhold
Genetiske grundbegreber (dominant, recessiv, homozygot, allers osv), Ufuldstændig dominans, Co-domiant, Letale gener, Multiple allerler, analysekrydsning, mendels 1. og 2. lov, Epistasi, Koblede gener.
Materialer:
Genetiske grundbegreber: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 921-935
Autosomal 2-gens nedarvning: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 937-949
Epigenetik: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 979 -983
Genregulering: Skadhede, T m.fl (2022) "Yubio - Biologi": side 910 - 914
Artikel fra aktuel naturvidenskab: ¨
Hvordan små metylgrupper kan påvirker vores aldring: https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/6-2021/epigenetik-hvordan-smaa-metylgrupper-kan-paavirke-vores-aldring
Undervisningsloklaets videoer:
Meiose: https://www.youtube.com/watch?v=VLh-U8N-IoE
Mitose: https://www.youtube.com/watch?v=8o5Oujad12M
Eksperimentel metode
2- gens udspaltning af majs? - Følger de mendels 2. lov eller er der tale om koblede gener?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Excel og bioinformatik
Formål:
- At eleven opnår tilstrækkelige IT-færdigheder i programmet Microsoft Excel, med hensyn på at kunne præsentere biologisk data på en logisk og hensigtsmæssig måde
- At eleven bygger oven på eksisterende viden og forståelse af emnefeltet bioinformatik.
- At eleven opnår teoretisk forståelse af emneområdet bioinformatik.
- At elven får praktisk erfaring med anvendelse af bioinformatiske metoder.
I forløbet beskæftiger eleven sig teoretisk med DNA-sekventering, alignment, manual og computerassisteret stamtræsanalyse, Next Generation Sequencing (NGS) og anden anvendt bioinformatik.
Eleven får herudover praktisk erfaring med programmet Microsoft Excel, bioinformatisk analyse samt afrapportering heraf.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopgave
|
02-02-2025
|
Abernes slægtskab: Stamtræsanalyse
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Fotosyntesens delprocesser
I dette korte forløb udbygges elevernes eksisterende viden om fotosyntese til at omfatte en detaljeret forståelse af fotosyntesens to delprocesser (Lysprocesser og mørkeprocesser).
Formål:
- At opnå teoretisk forståelse af fotosyntesens lysprocesser (fotosyntese)
- At opnå teoretisk forståelse af fotosyntesens mørkeprocesser (Respiration)
Forløbets 4 lektioner består af teoretisk gennemgang af samt arbejde med videopræsentationer baseret på grafisk fremstilling af fotosyntesens delprocesser, lys-absorption, og produkterne heraf. Denne viden underbygges med eksperimentelt arbejde fokuseret på at illustrere forekomsten af fotosyntese.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese i spinatbladskiver
|
14-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Forløb#20
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Forløb#15
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520065",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520065",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520065"
}