Holdet 2022 BtA/1z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Frank Jacobsen, Jan Schmidt Nielsen
Hold 2022 BtA/1z (1 BtA-bi z, 1 BtA-ke z, 2 BtA-bi z, 2 BtA-ke z, 3 BtA-bi z, 3 BtA-ke z)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 00 Introduktion til Bioteknologi
Titel 2 01 Mængdeberegninger
Titel 3 02 Proteiner og enzymer
Titel 4 04 DNA og syntesen af proteiner (A1-4)
Titel 5 05 Mikrobiologi og Bioethanol
Titel 6 07 Genetik - nedarvning af egenskaber (A1-7)
Titel 7 06 Probiotika - mælkesyrebakterier (A1-6)
Titel 8 Lys og Bioteknologi
Titel 9 Miljø og miljøteknologi - methanproduktion (A2-2)
Titel 10 Ligevægte i Biologiske systemer (A2-3)
Titel 11 Fødevare-produktion (A2-10)
Titel 12 Syre og Baser i Biologiske systemer(A2-4)
Titel 13 Organisk kemi -det levendes kemi
Titel 14 Nervesystemet (A2-8)
Titel 15 Lægemidlernes Kemi
Titel 16 Projektarbejde: Biodiversitet
Titel 17 Projektarbejde om Lipider
Titel 18 Anvendt bioinformatik (A3-1)
Titel 19 Proteiner. Oprensning af proteiner og kromatografi
Titel 20 Forplantning og fosterdiagnostik (A3-3 & A3-4)
Titel 21 Fotosyntese og biokemiske redox reaktioner
Titel 22 Økotoksikologi (A3-5)
Titel 23 Immunforsvaret (A3-6)
Titel 24 Antibiotika og resistens (A3-7)
Titel 25 Enzymtyper og stofskiftets processer (A3-9)
Titel 26 Stamceller, genregulering og kræft (A3-11)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 00 Introduktion til Bioteknologi

Bioteknologi intro.
Velkommen til Bioteknologi. I er de udvalgte som har valgt denne spændende vej ud i fremtiden. Vi starter med en intro til bioteknologien.
I har nu set på celler i mikroskopet, men hvad med det i ikke kan se....bakterier er det også bioteknologi?

Som optakt til mikrobiologien skal vi  lave en lille praktisk øvelse som viser hvad bioteknologi er og kan bruges til når det handler om bakterier. Er det virkelig muligt at måle koncentrationen af bakterier i en vandprøve. Når forsøget er gennemført skal vi snakke lidt mere generelt om forsøgsforholdene og se om vi kan lære noget on den videnskabelige metode.
Afsluttende runder vi af med sikkerhed i laboratoriet. (side 21-24 i Biotek A bind 1)

Cellens kemi
i dette tema skal vi undersøge cellens uorgsaniske kemi, Vi tager udgangspunkt i den viden I har fra grundforløbet, og udvider nu med ioner og salte. Hvordan dannes ioner egentlig? Og hvorfor er der altid fest i ottende hovedgruppe i periodesystemet?
Når vi snakker om kemi og skriver kemiske formler, er det super vigtigt at gøre det rigtigt. Vi skal navngive ioner og molekyler og undersøge hvilke kræfter som holder molekyler og ioner sammen. Vi skal endelig arbejde med det vigtigste begreb i kemien, nemlig ELEKTRONEGATIVITET, og det er sejt.

Kemiske bindinger
Elektronegativitet er super vigtig, vi ser hvordan vi bruger begrebet til at vurderer kemiske bindingers karakter. Emnet er afgørende når vi i næste kapitel vender interessen mod  proteiner og enzymer.

Cellens biologi
Vi arbejder med celler, celletyper, cellens organeller, cellemembranen og membranproteiner, cellens cyklus, mitose og meiose.

Skrifteligt arbejde
Vi skal i de næste moduler arbejde med skriftelige opgaver som dækker det stof vi har været igennem. Det er arbejde, hvor jeg cirkulerer rundt og hjælper hvor der er behov. Efter hver lektion samler vi op på baggrund af jeres evaluering af opgaverne.

Materialer: Bioteknologi A  Bind 1 fra Nucleus. side 9-24 og 35-47.
02 Noter til bioteknologi A1, et power point, slide 1-63.

Praktisk arbejde:
Bestemmelse af bakterier i en vandprøve med et bio assay (BQ-metoden).
Mikroskopering af celler
Osmose i kartofler
Oprensning af DNA
Mikrobiologisk vækstforsøg, herunder undersøgelse af resistens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 01 Mængdeberegninger

Vi skal i dette tema arbejde med mængdeberegninger. Det vil sige at vi skal skrive og afstemme reaktionsskemaer og bagefter regne på dem. Det får vi brug for når vi senere skal fremstille bioethanol og regne på hvor meget det er muligt at fremstille og hvor stort vores udbytte bliver. Men først skal vi introducerer nogle begreber og formler; Måger over bjerge..

Materialer: Egne noter; Mængdeberegninger en power point som styrer jer hele vejen igennem. Samt tons vis af opgaver.

Øvelse: Opvarmning af Natron.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 02 Proteiner og enzymer

Vi skal i dette tema arbejde med proteiner og enzymer. Vi skal undersøge kemien bagved aminosyrene og se på hvordan proteiner folder sig i 3D. Vi snuser til enzymer som vi senere skal arbejde meget mere med.

Materiale: Bioteknologi 1A fra Nucleus  samt noterne til bogen;
02 Noter til bioteknologiA1 slide 104-141.

Øvelse: Fremstilling af Laktosefrimælk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 04 DNA og syntesen af proteiner (A1-4)

Forløbet skal ses i sammenhængen med kemi-forløbet om proteiner og enzymer.

I det her forløb ser vi på opbygning og funktion af DNA. Her under hvordan cellen laver mere DNA i forbindelse med celledeling og hvordan proteinsyntesen foregår. Vi ser desuden på hvordan man kan undersøge DNA.

Vi arbejder med: DNAs struktur og organisering, DNA-replikation, DNA test og isolering af DNA, PCR, gelelektroforese, Det centrale Dogme, transkriptionsprocessen, Modificering af RNA og translationsprocessen.

Øvelse:
3D DNA modeller
DNA - oprensning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 05 Mikrobiologi og Bioethanol

Vi skal i dette tema arbejde med mikorbiologi og fremstilling af bioethanol. Vi skal, på baggrund af det vi ved om enzymer prøve at fremstille anden-generations bioethanol. Vores evner til at tumle mængdeberegningerne skal også i spil.

Materialer, Bioteknologi A! fra Nucleus og egne noter: 02 Noter til Bioteknologi A1 slide  104-141.

Praktisk øvelse: Fremstilling og oprensning af Bioethanol.
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 07 Genetik - nedarvning af egenskaber (A1-7)

I forløbet arbejder vi med: Karyotype, mutationer, variation, genetiske grundbegreber, Mendels 1. lov og krydsningsskemaer, blodtyper og blodtypernes genetik, forventede udspaltningsforhold og stamtavleanalyse, kønsbundet og mitokondriel nedarvning, nedarvning at to ukoblede gener - Mendels 2. lov, epistasi mm.

Øvelser:
Karyotyping øvelse (interaktiv)
Blodtypebestemmelse
Bestrålede frø
9:3:3:1 udspaltning i majs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 06 Probiotika - mælkesyrebakterier (A1-6)

Vi arbejder med hvordan man kan understøtte en gavnlig tarmflora gennem probiotika.
Vi arbejder bl.a. med: Fordøjelsessystemets opbygning og funktion, pH-begrebet, proteiner i mælken, mikroorganismerne i tarmen, typer af bakterier fx obligat aerobe vs obligat anaerobe, syre og base, stofmængdekoncentration, syrers styrke, syre-basepar, levevilkår i fordøjelsessystemets mikro-økosystemer, probiotika, mælkesyrebakterier, varmebehandling af mælk og fremstilling af yoghurt

Forsøg:
- Simple pH målinger i diverse drikkevarer
- Fremstilling af yoghurt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Lys og Bioteknologi

Vi skal arbejde med lys som analyseinstrument. Vi skal anvende Lambert Beers log og undersøge hvilke dele af de organiske molekyler som er ansvarlig for den farve vi observerer. I dette tema bliver der igen brug for koncentrationsberegninger.

Materialer:

Nucleus BioteknologiA bind 2. side 9-24.


Øvelser: Ekstraktion og måling af chlorophyl i vandplanter.

Bioethanol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Miljø og miljøteknologi - methanproduktion (A2-2)

Vi arbejder med miljø og miljøteknologi. Vi ser på hvordan menneskets aktiviteter i sotrt omfang påvirker det omgivne miljø. Vi arbejder bl.a. med drivhusgrasser, overgødning og pesticider.

Nøgleord: globalopvarmning, afbrænding, fossile brændstoffer, kuldioxid, drivhusgas, sodpartikler, methan,  nitrogenkredsløbet, påvirkninger på vandmiljøet og spildevandsrensning, fremstilling af biogas, anammox, forurening af grundvand og drikkevand, pesticider (herunder fjernelse af pesticider fra drikkevandet)

Forsøg:
- Fremstilling af biogas
- Måling af nitratindhold i vand
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 Ligevægte i Biologiske systemer (A2-3)

Vi skal arbejde med kemiske ligevægte, dvs. reaktioner som kan forløbe både mod højre og mod venstre.
Formålet er at etablerer grundlaget for forståelse af ligevægtskonstanten som igen er central når vi i næste tema skal arbejde med syre og baser.

Materialet vi bruger er Bioteknologibogen fra Nucleus samt noter fra Basic Kemi C og Basis Kemi B.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Fødevare-produktion (A2-10)

Forløbets fokus er fødevareproduktion bl.a. vha. bioteknologi
Der er tre hoveddele i forløbet: 1) mutationer og evolutionære processer, 2) grundlæggende økologi med særligt fokus på dyrkede afgrøder inkl. kunstgødning og pesticider. 3) bioteknologisk plante- og husdyrproduktion.

Nøgleord:
- Livets oprindelse og udvikling, mutationer, naturlig selektion, artsdannelse.
- Økosystemer, abiotiske- og biotiske faktorer, primærproducenter, plantens opbygning, plantenæringsstoffer, nitrogenkredsløb, begrænsende faktor, symbiotisk nitrogenfiksering, eutrofiering, kunstgødning og den grønne revolution.
- Forædling, mutationsforædling, PCR, gelelektroforese, genmodificering af planter, antisense-metoden, genmodificering med Ti-plasmid, CRISPR-Cas9, sprøjtegifte.
- Fødekæder, fødenet, fødekædeeffektivitet, Kødproduktion, methan og ko-prutter, insekter som fremtidens mad, biodiversitet, den 6. masseuddøen

Projektarbejde: Miniprojekt om hvordan man kan lave en sennepsplante med lavt glucosinolat-indhold

Forsøg:
- Naturlig selektion - Nogle små forsøg med naturlig selektion
- Fotosyntese
- Allelopati - Kamille og spirringsevne.
- Melorm - Energitab i fødekæder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 12 Syre og Baser i Biologiske systemer(A2-4)

Vi skal arbejde med syre og baser i biologiske systemer. Et super vigtigt emne, fx, enzymers aktivitet er ofte pH afhængig, hvorfor er de det??

BioteknologiA  Bind 2 fra Nucleus side: 77-122.

Øvelser: Påvirkning af kemiske ligevægte.
                Betemmelse af phosphorsyre i Cola.
                Bjerumdiagrammet


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Organisk kemi -det levendes kemi

Vi starter på den videregående organiske kemi. Vi skal introduceres for de vigtigste funktionelle grupper. Alkoholer og phenoler, Oxoforbindelser, ether, aldehyder og ketoner. samt carboxylsyre og de vigtigste derivater; ester og amider.

Vi afslutter med at undersøge organiskestoffers reaktion med lys, isomeri og lidt mere spektrofotometri.



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
08 Øvelse Bestemmelse af phosphorsye i Colare 19-01-2024
Skriftelig opgave om aminer 04-03-2024
Opgave 7 Projekt nervegifte 17-03-2024
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Nervesystemet (A2-8)

Forløbet har fokus på nervesystemets overordnede opbygning og funktion, samt hvordan nervesystemet reguleres på celleniveau. Forløbet skal ses som en forløber til kap. 9 om fx smertestillende medicin.

Nøgleord: Nervesystemets opdeling, celletyper i nervesystemet, Blod-hjerne-barrieren, hvilemembranpotentiale, aktionspotentialet, spændingsstyrede ionkanaler, synapens opbygning og funktion, typer af neurotransmittere, receptorer, agonist/antagonist,  ubalance i nervesystemet.

Forløbet om nervesystemet afsluttes med et miniprojekt om nervegifte (supplerende stof)
I projektet arbejder eleverne med selvvalgte nervegifte fx:
1. TTX: Tetrodotoxvickin, fra pufferfisk (Kuglefisk Tetrodon) Hæmmer specifikt voltage-gatede Na+ kanaler, dvs. udbredelsen af aktionspotentialet hæmmes. .
2. Curare: Giften fra de sydamerikanske pusterørspile. Bruges også som muskelafslappende middel i forbindelse med kirurgi.  Er en acetylcholin antagonist
3. Atropa belladonna.  Gift (og skønhedsmiddel) kendt fra oldtiden. Atropin er også modgift mod nervegas (se pt. 4, Sarin)
4. Sarin, nervegiftgas (eller anden nervegiftgas)  Acetylcholinesterase inhibitor
5. Botulinumtoksin: Pølseforgiftning.  Kendt fra Botox. Ødelægger bl.a. SNAP25 proteinet der er nødvendig for at visiklen med transmitterstof kan binde sig til den præsynaptiske membran. Hvis transmitterstoffet ikke frigives, er der ingen signaloverførsel.
        6. Clostridium tetani (Stivkrampebakterier) danner Tetanospasmin: hæmmer de hæmmende GABA synaper.

Forsøg:
- Sansefysiologiske forsøg
- Reaktionstid
- Alkohol og cellemembranen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 15 Lægemidlernes Kemi

Vi skal arbejde med lægemidlernes biokemi. Som opfølgning på enzymkinetikken skal vi undersøge forskellige lægemidlers virkning på deres receptorer og de afledet affekter. Derudover skal  vi fremstille et lægemiddel og oprense det med enhedsoperationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Projektarbejde: Biodiversitet

I skal i projektperioden selv læse og diskuterer relevante dele af det udleverede undervisningsmateriale. I skal desuden selv finde ekstra materialer fx faktalink.dk, bioliotek.dk, infomedia, google scholar etc.
Opgaven er at lave en præsentation på 8-10 min af følgende spørgsmål.

• Hvad er biodiversitet (de tre typer)?
• Hvordan måler man biodiversitet?  
• Hvor er biodiversiteten lav/høj og hvordan opstår biodiversitet?
• Hvordan er det gået med biodiversiteten, og hvorfor?
• Hvordan kan man forbedre biodiversiteten (lokalt)

Begreberne: eDNA, DNA-sekventering, evolution, naturlig selektion og mutationer skal inddrages.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 17 Projektarbejde om Lipider

I skal arbejde med Lipider som biokemisk stofgruppe. Projektet er tænkt som en start på at lave en besvarelse baseret på et emne men uden en opgaveformulering. Den skal du nemlig selv lave.
BioteknologiA fra Nucleus side 191-208.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt om lipider 30-08-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 18 Anvendt bioinformatik (A3-1)

I forløbet ser vi på hvordan sammenligning af sekvenser af DNA fra forskellige arter kan anvendes i praksis. I forløbet arbejder vi både med analyse af nucleotid- og aminosyrersekvenser.

Indhold: karakterisering af liv på Jorden med DNA-stregkoder, nucleotidsekvenser, proteinsekvenser, sammenligning af sekvenser, alignment, metagenomanalyser, eDNA, personlig medicin, Realtime PCR.

Teoretisk øvelse: BLAST af nukleotid- og aminosyresekvenser i FASTA-format.

Besøge på SDU outbreak-forløb (https://www.sdu.dk/da/samarbejde/undervisningstilbud/findtilbud/tilbud/nat-outbreak)
Eksperimentelle metoder:
- PCR
- Restriktionsenzymer
- Elektroforese
- Bioinformatik

Film: Viden Om: Test af gentest & fisk på rumfærd (DR2, 2011, 29 min)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 19 Proteiner. Oprensning af proteiner og kromatografi

Vi skal arbejde med oprensning og analyse af proteiner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Forplantning og fosterdiagnostik (A3-3 & A3-4)

Forløbet er et klassisk forplantningsforløb og inddrage både kønnet og ukønnet formering,

Som en indflyvning til forplantning arbejder vi først med hormonsystemet bredt. Under hormoner ser vi på hormoners inddeling og virkning. Herunder peptidhormonerne insulin og glukagon, syntese og virkning. Steroidhormoner (transport og virkning).
Begreberne målcelle og receptor er central i denne del at forløbet.

Vi arbejder med: mandens kønsorganer og kønshormoner, herunder hvordan sædcelleproduktionen er styret. kvindens kønsorganer og kønshormoner, herunder hvordan menstruationscyklussen er reguleret.  En forståelse for begrebet negativ feedback er centralt i forløbet.
Vi arbejder med befrugtning og graviditet samt graviditetstest. Desuden ser vi på prævention og sexsygdomme.
Under fosterdiagnostik arbejder vi med doubletest, nakkefoldsscanning, kromosomtalsundersøgelse og kromosom mikroarray. Vi afslutter med noninversiv prænatal test - NIPT og DNA-sekventering.


Forsøg:
- Blodsukkermåling
- Mikroskopering af testikler, sædceller og ovarier mm
- Undersøgelse af 3D plastikmodeller
- Præventionskassen.
- Gelelektroforese (herunder støbning af geler)

Interaktiv øvelse
- Karyotyping
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning


Titel 22 Økotoksikologi (A3-5)

Forløbet er et klassisk økotoksikologi forløb med fokus på hvordan miljøfremmede stoffer spredes i naturen, hvordan de optages og ophobes i levende organismer samt skadevirkninger.

I forløbet arbejder vi med: stoffernes kemiske egenskab fx persistente, polaritet og opløselighed, bioakkumulering og biomagnificering, eksempler som DDT, PCB og dioxin, pesticider og deres transport og omsætning i jorden, hormonforstyrrende stoffer og fertilitet, risikovurdering, LD50/LC50, grænseværdier, biomarkører.

Forsøg:
- Kemiluppen: Er mine produkter hormonforstyrrende?
- Tællekammer: tælling af gærceller.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 23 Immunforsvaret (A3-6)

Vi arbejder med immunforsvaret og ser på hvordan det bekæmper udefrakommende sygdomsfremkaldende organismer som bakterier, svampe og virus. Forløbet kobler til kapitel 5 og 6 i bind 1.

Vi arbejder i særlig grad med immunforsvaret opbygning, celletyper i det uspecifikke forsvar, antigenpræsentering, MHC I og II, CD4 og CD8, immunforsvarets proteiner herunder cytokiner og interferoner, det specifikke immunforsvar, T- og B-lymfocytter, antistoffer og deres struktur, antistoffernes rolle.
I slutningen af forløbet ser vi på hvordan kroppen i et samarbejde mellem det uspecifikke og specifikke forsvar bekæmper virus infektioner. Her under livscyklus for en virus og vaccinationer.
Vi afslutter forløbet med at se på metoden ELISA et værktøj fra immunologi til specifik påvisning af fx en infektion.

Forsøg:
- Bestemmelse af blodtyper med antistoffer (som eksempel på antistof-antigen-reaktion)
- ELISA
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 24 Antibiotika og resistens (A3-7)

Forløbet skal ses som en fortsættelse af forløbet om immunforsvaret.

Vi arbejder med opdagelsen af antibiotika, typer af antibiotika herunder bred- og smalspektrede typer, de forskellige typers virkemekanisme og produktion af antibiotika.
I næste del af forløbet arbejder vi med resistens mod antibiotika, selektion, vertikal og horisontal genoverførsel (konjugation, transduktion og transformering),  resistensgener.
Vi afslutter forløbet med problematikken om multiresistente bakterier her under alternativer til antibiotika.

Forsøg:
Resistensforsøg med E.coli og Serratia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 25 Enzymtyper og stofskiftets processer (A3-9)


I forløbet arbejder vi med carbonhydraternes intermediære stofskifte. Et delmål i forløbet er at kunne genkende og forklare de syv hovedklasser af enzymer.

Vi starter med glykolysen, herunder investerings- og udbyttefase, betydningen af phosphorylering. Vi ser på gærings betydning for regenerering af NAD+
Her efter pyruvats videre omdannelse til acetyl-CoA, for til sidst at arbejde os gennem citronsyrecyklus og elektrontransportkæde.
Til sidst i forløbet sætter vi fokus på reguleringen af ATP-produktion og vi prøver at sammenligne cellelær respiration og fotosyntese.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 26 Stamceller, genregulering og kræft (A3-11)

I forløbet arbejder vi med stamceller, genregulering og kræft.

Vi starter med at sætte fokus på stamceller og typer af stamceller, her under embryonale- og somatiske stamceller. Vi forsætter med hvordan somatiske stamceller kan anvendes til behandling. Herefter har vi fokus på introducerede pluripotente stamceller.

I næste del af forløber arbejder vi med genregulering og epigenetik. Herunder histonmodifikationer, regulering af transskription, post-transkriptionel og -translationel regulering.

I den sidste del af forløbet arbejder vi med kræft og at kræft er et begreb der dæker over flere sygdomme. Vi arbejder herunder med akkumulering af mutationer og vejen fra normal celle til kræftcelle. Vi afslutter med oncogerner og tumorsuppressorgener.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer