Holdet 2022 DaA/1e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ida Busk Johannsen, Karen Lauridsen, Laura Toudal Krogh
Hold 2022 DaA/1e (1e DaA, 2e DaA, 3e DaA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Taler
Titel 2 Unge i dag - et tværfagligt forløb
Titel 3 Det moderne gennembrud
Titel 4 Hør lige efter!
Titel 5 Trylleviser
Titel 6 Tour de chambre - Værklæsning
Titel 7 Jul - og lidt romantik
Titel 8 Vi skal lige snakke sammen.
Titel 9 Det er forbudt!
Titel 10 Kampagner
Titel 11 Samfundskritik på tværs af tid
Titel 12 At fortælle virkeligheden
Titel 13 Myte og eksistens
Titel 14 "Sagde jeg ikke det?"
Titel 15 Repetition
Titel 16 Forløb#18
Titel 17 Forløb#17
Titel 18 Forløb#16

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Taler

I dette forløb har vi arbejdet med forskellige analytiske redskaber til at analysere taler med. Vi har set på forskellige taletyper, det retoriske pentagram, appelformer, argumentationsteori, talens opbygning og brugen af billedsprog. I forløbet har eleverne selv skrevet og afholdt taler for hinanden.

Læste taler:
Sofie Lindes meeto tale
Jens Stoltenbergs mindetale
Dronningens nytårstale
Ulla Dahlerups tale til landsmødet
Uddrag af Nelson Mandelas tale

Supplerende materiale:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Unge i dag - et tværfagligt forløb

I dette forløb har vi arbejdet på tværs af danskfagets discipliner med, hvordan det er at være ung i dag. Vi har arbejdet med repetere begreber fra atleforløbet, ligesom der er suppleret med nye redskaber såsom donotation,  konnotation, ordvalgsargumenter, diskursanalyse og begreber vedr. fortæller og personkarakteristik. Som afslutning i forløbet har vi trænet analyse med forskellige danskfaglige metoder. I forløbet er trænet analyse og den analyserende artikel. Alle elever har i grupper afholdt et oplæg med analyse af en bestemt ungdomsdiskurs for klassen.

"Tabermanden er vor tids neandertaler"
"I 10’erne kom 12-talspigen til debat: »Vi har skabt et negativt ord for piger, som egentlig bare er dygtige"



Noveller og digte:
Jan Sonnergaard: "Sex" med fokus på utroværdig fortæller
Pia Juhl: En flinker fyr med fokus på at læse mellem linjerne.
Helle Helle: "En stol for lidt"
Yahya Hassan: Forurettet og barndom
Eventyret: "Den lille rødhætte"
Lottoreklame: "The red dragon".
Interview med Yahua Hassan
https://www.youtube.com/watch?v=xV8yIobkWNE&t=250s


Lærebogsmateriale:
Schutz, Ole: "Håndbog i dansk" s. 87-98 - om metoder i danskfaget
Om diskursanalysens begreber
Schutz, Ole: "Håndbog til dansk" s. 103-104 om denotation og konnotation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det moderne gennembrud

Litteraturhistorisk forløb og undervisning i metoder i dansk. Afviklet af Karen Lauridsen.


Et Dukkehjem. VÆRK 1
"Af Kvinders underkuelse"John Stuart Mill. Krydsfelt
Uddrag af Constance Ring. (Hos Marie) Amalie Skram.
Nådsensbrød. Pontoppidan.
Engelske socialister.
Den sidste balkjole


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hør lige efter!

Materiale
PODCAST. Mimi Olsen, Martin Houlind og Dorte Palle. Dansklærerforeningens Forlag, 1.udgave 2020.
Ringbindsattentatet. Afsnit 1 "Bents liste". https://thirdear.studio/da/pods/ringbindsattentatet
Et langsomt mord. Afsnit 1. De første 15 min https://www.dr.dk/lyd/p1/et-stille-mord/et-stille-mord-1-5
Kviden på isen. Rikke Houd for  Third Ear 2015
https://thirdear.studio/da/pods/kvinden VÆRK 2
Supplerende materiale
Troldspejlet 8.juni 2023. De første 10 min. https://www.dr.dk/lyd/p1/troldspejlet-podcast/troldspejlet-podcast-2022-01-01
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Trylleviser

Naturen er i middelalderen fyldt med dæmoni  og symbolske broer og det dykker vi ned i dette forløb, hvor vi skal læse folkeviser og dykke mere ned i deres genre, form og indhold.

Primær litteratur
Elverskud. (DgF. 47B) Fra Danske litterære tekster fra 1500-1800. Syddansk Universitetsforlag 2009
Harpens kraft. Fra: Folkeviser. Bilbo Egelund, Gyldendal 2015
Germand Gladensvend. Udgave fra Krydsfelt.
Pil Dahlerup: HVAD MED ELVERPIGER? Blogindlæg fra  pildahlerup.dk udgivet i 2021.

Supplerende litteratur
Asynje: Hr Oluf
Ringenes Herre - Eventyret om ringen - kap. 17 (ca. 7 min. video)
Litteraturens Veje om folkeviser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tour de chambre - Værklæsning

Værklæsning Tour de chambre

Med udgangspunkt i LynLitteratur snakker vi frit om læseoplevelsen inden vi dykker ned romanens komposition og karakteristik af Asta, Mai og August. Her inddrager vi transaktionsanalyse som redskab.

Forløbet trækker tråde tilbage til dansk i grundforløbet.

Materiale
Tour de chambre. Tine Høeg. Gutkind 2020 (Værk 3, seneste fem år)
Transaktionsanalyse. Håndbog til dansk. Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Jul - og lidt romantik

Jeg glæder mig i denne tid, nu falder julesneen hvid, så ved jeg julen kommer! Og Julen, den bliver det rene biedermeier med funklende lys og knasende  sukker. Glæd jer!
En rigtig romantisk jul!

I dette litteraturhistoriske forløb dykker vi ned i tekster fra romantikken, der handler om julen og arbejder med romantikken som strømning. Vi lægger ud med at kigge både tilbage på DHO-forløbet om det moderne gennembrud i 1.g og lidt på oplysningstiden.

Vi undersøger skildringen af julen i forskellige tekster og karakteriserer dem som apollinske og dionysiske. Vi træner desuden analyse af lyrik.

Materiale
Julestue. Komedie i ét akt. Ludvig Holberg 1724 (Kanon) http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJuele-Stue%2FJuele-Stue_mod.page&brand=&chunk.id=sc9&toc.id=act&toc.depth=1
Det kimer nu til julefest. NFS. Grundtvig (kanon)
Juletræet (Højt fra træets grønne top) Peter Faber 1847-48. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/peter-faber-juletraeet-sang-for-boern-hoejt-fra-traeets-groenne-top-1847-48  
Julen har bragt velsignet bud. B. S. Ingeman 1839
Peters jul (VÆRK 4)
Jul det' cool. MC Ejnar 1988


Supplerede materiale
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der" https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
Videooplæg om biedermeier: https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714
Litteraturens veje
Litteraturhistorien på langs og tværs
Kopier fra Håndbog til dansk om rim, rytme og sproglige figurer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroaflevering om Peters jul 15-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Vi skal lige snakke sammen.

INDHOLD
Vi gør det hele tiden - kommunikerer. Og vi er sindssygt dygtige til det. Intuitivt forstår vi at aflæse hinandens ord, tonefald, mimik og kropssprog, og vi kan tilpasser os hele tiden nye kommunikationssituationer. For kommunikation er langt mere end blot udveksling af informationer; hele vores identitet - hvem vi opfatter os selv som og hvem andre opfatter os som - er tæt knyttet til vores måde at kommunikere på. Og det samme er vores relationer til andre mennesker.

Somme tider er det dog alligevel som om vi glemmer alt om, hvad vi kan og ved om at kommunikere. Vi misforstår hinanden, bryder principperne for den gode samtale, vi glemmer at lytte - også efter det, som står mellem linjerne. Ofte skyldes mislykket kommunikation simpelthen, at vi for travlt og er for optagede af vores eget til rigtig at lytte til hinanden. Det kan også være, at vi har følelser i klemme eller på anden vis har "noget på spil". Dette 'noget' forsøger vi i dette lille forløb at finde frem til gennem analyse af forskellige (mislykkede) samtaler i medieklip og i litterære tekster.



Vi kommer ind på
Kommunikationssituationen
Turtagning og gambitter
Sproghandlinger
Samarbejdsprincippet og det underforståede
Høflighedsprincippet
Facework
Transaktionsanalyse
Undertekst

Materiale
Steso og Tilde. Klip fra filmen Nordkraft.
Helle Helle Tirsdag Nat
Date min værste side. Afsnit 5. Minut 20:05-24:20 https://www.dr.dk/drtv/se/date-min-vaerste-side_105917
Uddrag af Pelle Erobreren bd. 1 Barndom s. 199-204. Martin Andersen Nexø (Lasse ved Mdm. Olsen) + uddrag samme scene fra Bille Augusts filmatisering


Supplerende materiale
Klip fra Adam og Eva
Kanon14 om Martin Andersen Nexø: https://www.kanon14.dk/martin-andersen-nexo
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
MinLæring: Indledning 07-02-2024
Analyse af Tirsdag nat 03-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Kampagner

I forløbet arbejder vi med kommunikation i kampagner, der formidler forskellige billeder af Danmark.

Teori
MinLæring. Om Laswells kommunikationsmodel og kommunikation i kampagner.
Filmiske virkemidler. Levende billeder - en grundbog i mediefag.
Desuden oplæg om AIDA, Maslows behovshierarki, Gallups kompasmodel og reklametyper. ( Alle oplæg tager udgangspunkt i Håndbog til dansk. Se PP-Show.)

Materiale
Lad ikke lyset brænde. Andel Energi 2023 (Boye & Spellerberg) https://www.facebook.com/boyespellerberg/videos/lad-ikke-lyset-br%C3%A6nde/568622238453690/
Ikke alle kan blive SOSU - festen. Københavns kommune og SOSU-skolerne 2024  https://bliv-sosu.kk.dk/.
Det er tid til at ændre billedet på dansk idyl. Andel Energi: https://www.youtube.com/watch?v=TgK0p4JCjvk
Giv plads. Andel Energu https://www.youtube.com/watch?v=o0ymxbkf_J4


Matrixarbejde om:
Ok støtter sporten: Der kommer spyd https://www.youtube.com/watch?v=FX-1ZNulCng
Ok støtter sporten: Hurigsvømmeren https://www.youtube.com/watch?v=g0lfAkA_gVM&t=7s
Hjelm har alle dage været en god idé https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc&t=8s
Help a dane. https://www.youtube.com/watch?v=bvT4SVG8fMc
Småsyg? Jeg-tror-det-er-fedest-jeg-bliver-hjemme-i-dag-Styrelsen https://www.youtube.com/watch?v=bBu1xNfXO8E

Supplerende materiale
Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1819)
H.C. Andersen: ”Danmark, mit Fædreland” (1850)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Samfundskritik på tværs af tid

Indhold og læringsmål
Et litteraturhistorisk forløb med nedslag i udvalgte litterære perioder og -ismer fra 1870'erne og frem til 1970'erne

I vil I dette forløb lære at:
- kunne redegøre for udvalgte litterære perioder fra 1870'erne og frem til 1970'erne
- kunne forklare, hvordan udvalgte tekster fra disse perioder forholder sig til samfundet og er samfundskritiske
- kunne analysere og fortolke fiktive tekster fra perioderne, der forholder sig til samfundet ud fra fokus på tidstypiske træk
- kunne diskutere og perspektivere forskellige former for samfundskritik på tværs af tid
-kunne skelne mellem modernisme og realisme
- Perspektivere til udvalgte fiktive tekster fra vores samtid.

Der er arbejdet med:
- Det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud
- Konfrontationsmodernisme, ny-realisme og knækprosa
- Modernisme og realisme
- Naturalisme og impressionisme
- Køn, kirke og klasse


Materiale:
LItteraturens veje s. 205-211 + 262-269
Digtere, divaer, og dogmebrødre 1960-70, DRTV

Hans Jørgen Nielsen: dannebrog
Maja Lee Langvad: Find Holger Danske
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette
Herman Bang: Frøkenen
Johannes V: Jensen:
Martin Andersen Nexø
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset + nultime
Anders Bodelsen: Pointen
Vita Andersen: Hun ser godt ud
Glenn Bech: af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet"
Guldimund: "Forstår du"

Supplerende materiale:
H. C. Andersen: I Danmark er jeg født"
Tobias Rahim: "Når mænd de græder"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 At fortælle virkeligheden

Et forløb om menneskets fortællinger om virkeligheden. Vi arbejder med forskellige fakta- og fiktionstekster om virkeligheden og har fokus på den fortællende journalistik. Vi træner også også at skrive sanseligt og arbejder med den personlige stemme. Vi slutter forløbet af med et skriveprojekt der træner akademisk skrivning, kildesøgning og at planlægge og gennemføre en undersøgelse forud for SRP.


Fortællende journalistik
Dokumentar
Selvbiografi
roman
fakta og fiktion
akademisk skrivning

Materialer
Om Dokumentargenren
TV2 dok Den sorte svane, afsnit 1
Af "Indefra med Anders Agger - en besked fra Paul McCarthy"
Kandis for livet
Angrebet på Shellhuset, Simon Bang 2013 (dokumentar)
Skyggen i mit øje, Ole Bornedal 2021 (spillefilm)
Kampen om historien – besættelsens hengemte tragedie, DR P1 (afsnit 1) (podcast)
Af Jeg var der, Elisabeth Lyneborg (s. 16-29) Lindhardt og Ringhof (Erindringer)
Af Pigen fra den franske skole, Politikkens forlag (2020) (Roman)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Myte og eksistens

Et forløb om eksistentialistiske og modernistiske strømninger i den danske litteraturhistorie.

Materiale:
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne"
Ernest Hemingway: "Noget holder op"
Tom Kristensen: "Angst"
Emil Aarestrup: "Angst"
Par Lagekvist: "Ångest"
Peter Seeberg: "Hullet"
Albert Camus: af "Lukkede døre" (fra "Udsat")
Erland Loe: Doppler (VÆRK)

Litteraturhistorien på langs og tværs:s: s,. 112-125 + 131-135
Udsat: s. 11-21 + 80+95
Eksistentialisme i dansk: Eksistentialistisk læsning i praksis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 "Sagde jeg ikke det?"

Et forløb om kommunikation og minimalisme med fokus på den minimalistiske skrivestil.


Undertekst
Minimalisme
Showing not telling (scenisk og panoramisk fremstilling)
Tomme pladser
Undertekst
Ligegyldigt er lige gyldigt
Typiske temaer i minimalisme

Materiale:
Kjell Askildsen: Hundene fra Thessaloniki
Simon Fruelund: Mælk
Ernst Hemingway: Noget holder op
Helle Helle: Køreplaner
Om kommunikationsanalyse, fra Håndbog til dansk
Klip fra filmen "Nordkraft" (Tilde og Steso på konditori)
Om minimalisme fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
Lærernoter om minimalisme (noter til dansksiderne.dk, Litteraturen veje:
Leksiokonoplsalg om minimalisme og ”Om kortprosa” fra Textanalyse, Systime”)


Supplerende:
Klip fra "Fasandræberne" (fundet på youtube)


Google site:
https://sites.google.com/slagelsegym.dk/kommunikation/sagde-jeg-ikke-det
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Repetition

Vi repeterer begreber fra retorik, argumentation, stilistik og billedsprog.

Vi slutter, hvor I startede med Karen i 1.g; med taler og bevæger os så gennem både lidt dokumentar og lidt litteraturhistorie.



Materiale
Tale til ungdommen. Caspar Eric 2020
Uddrag af dokumentaren "De sårede" (2010) og Jan Grarups "Hvor jernkorsene gror" (2019)
Morgenvandring. Adam Oehlenschläger 1805
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb#18

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Forløb#17

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Forløb#16

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer