X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DaA/1e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Ida Busk Johannsen, Karen Lauridsen, Laura Toudal Krogh
Hold
2022 DaA/1e (
1e DaA
,
2e DaA
,
3e DaA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Taler
Titel 2
Unge i dag - et tværfagligt forløb
Titel 3
Det moderne gennembrud
Titel 4
Hør lige efter!
Titel 5
Trylleviser
Titel 6
Tour de chambre - Værklæsning
Titel 7
Jul - og lidt romantik
Titel 8
Vi skal lige snakke sammen.
Titel 9
Det er forbudt!
Titel 10
Kampagner
Titel 11
Samfundskritik på tværs af tid
Titel 12
At fortælle virkeligheden
Titel 13
Myte og eksistens
Titel 14
"Sagde jeg ikke det?"
Titel 15
Repetition
Titel 16
Forløb#18
Titel 17
Forløb#17
Titel 18
Forløb#16
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Taler
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige analytiske redskaber til at analysere taler med. Vi har set på forskellige taletyper, det retoriske pentagram, appelformer, argumentationsteori, talens opbygning og brugen af billedsprog. I forløbet har eleverne selv skrevet og afholdt taler for hinanden.
Læste taler:
Sofie Lindes meeto tale
Jens Stoltenbergs mindetale
Dronningens nytårstale
Ulla Dahlerups tale til landsmødet
Uddrag af Nelson Mandelas tale
Supplerende materiale:
Indhold
Kernestof:
Derfor vandt Sofie Linde prisen for Årets Danske Tale 2020Samme lektie som mandag i sidste uge, dvs. læs på link om taletyper, lav analyse af Sofie Lindes tale færdig, hvis du mangler noget. Vi ses!
Typer af taler - Danske Taleskrivere
talegenrer.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
NydiskursomQatar.docx
Læs side 26-29 om talens opbygning i den vedhæftede pdf, og få her styr på, hvordan mange talers opbygning både kan siges at have en tredelt struktur og faktisk kunne deles op i 4 dele. genreridansk,talen,o (1).pdf
jensstolenberg,tale.docx
Vi arbejder videre med taler, som skal anvendes i 1. aflevering. Derfor ingen lektier
selvfremstillingtaler.docx
genreridansk,talen,o (1).pdf
appelformer,øvelse,svar.docx
læs side 19-21 i kompendiet "Genrer i dansk", som er vedhæftet. Få styr på, hvad der menes med, at en tale er selvfremstillende.
Ingen lektier, vi arbejder med billedsprog og taler.
opgave,billedsprog.docx
billedsprog.docx
Vi arbejder videre med billedsprog og vores egen tale, metatekst. Læs skemaet med de forskellige billedsprogstyper i skemaet.
Toulmins argumentationsmodel.docx
Argumentation,egenudfyldning.pptx
Opgaver til argumentation_grundmodellen,denrigtige,svar.docx
krop,stemme,opgave.docx
Opgaver til argumentation_den udvidede model,denrigtige,1.e.docx
Argumentation,egenudfyldning,1.e.pptx
Jule-jeopardy Jeopardy Template
Afholdelse af taler. I skal give feedback til hinanden. Øv jer på talen inden, så I er sikre. Medbring talen i papirform
feedbacktaler,ny.docx
Læs dronningens nytårstale og besvar spørgsmålene. Det er afslutningen på forløbet, at vi ser på nytårstaler. I får desuden ny stil for.
Læs den vedhæftede artikel. I timen afslutter vi vores taleforløb og går til nyt forløb om "unge i dag". Slå desuden op, hvad en kronik er.
Titel
12-talspige,artikel2.docx
opgave2,12-talspige.docx
diskurs.pdf
konkretdiskursanalyseopgave,opgave2.docx
Jan Sonnergaard - Sex (fra Radiator, 1997).pdf
opgave1,diskurs,mænd.docx
1.e,diskurs.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Unge i dag - et tværfagligt forløb
I dette forløb har vi arbejdet på tværs af danskfagets discipliner med, hvordan det er at være ung i dag. Vi har arbejdet med repetere begreber fra atleforløbet, ligesom der er suppleret med nye redskaber såsom donotation, konnotation, ordvalgsargumenter, diskursanalyse og begreber vedr. fortæller og personkarakteristik. Som afslutning i forløbet har vi trænet analyse med forskellige danskfaglige metoder. I forløbet er trænet analyse og den analyserende artikel. Alle elever har i grupper afholdt et oplæg med analyse af en bestemt ungdomsdiskurs for klassen.
"Tabermanden er vor tids neandertaler"
"I 10’erne kom 12-talspigen til debat: »Vi har skabt et negativt ord for piger, som egentlig bare er dygtige"
Noveller og digte:
Jan Sonnergaard: "Sex" med fokus på utroværdig fortæller
Pia Juhl: En flinker fyr med fokus på at læse mellem linjerne.
Helle Helle: "En stol for lidt"
Yahya Hassan: Forurettet og barndom
Eventyret: "Den lille rødhætte"
Lottoreklame: "The red dragon".
Interview med Yahua Hassan
https://www.youtube.com/watch?v=xV8yIobkWNE&t=250s
Lærebogsmateriale:
Schutz, Ole: "Håndbog i dansk" s. 87-98 - om metoder i danskfaget
Om diskursanalysens begreber
Schutz, Ole: "Håndbog til dansk" s. 103-104 om denotation og konnotation
Indhold
Kernestof:
Læs den vedhæftede artikel. I timen afslutter vi vores taleforløb og går til nyt forløb om "unge i dag". Slå desuden op, hvad en kronik er.
Titel
12-talspige,artikel2.docx
opgave2,12-talspige.docx
diskurs.pdf
konkretdiskursanalyseopgave,opgave2.docx
Jan Sonnergaard - Sex (fra Radiator, 1997).pdf
opgave1,diskurs,mænd.docx
1.e,diskurs.pptx
Læs powerpoint om diskursanalyse
projektopgave,unge.docx
Læs om diskursanalysen på vedhæftede link. I skal her læse afsnittet med intro til diskursanalysen og afsnittene med overskrifterne nodalpunkt, ækvivalenskæde, ordforråd, metaforer, hegemoni. Resten må springes over.
læs op på,hvad I nåede i gruppen i forhold til projekt. MAnge har delt det med mig i googledrevet
Oplæg om ungdomskultur. Få fordelt taletiden imellem jer, så I ved, hvem der skal sige hvad.
feedbackpapir,1.e.docx
Pia Juul - En en flinker fyr (1).pdf Genlæs "En flinker fyr"
analyse,sex.docx
Besvar spørgsmål 1-4 i forhold til novellen Sex. Både spørgsmål og tekst er vedhæftet her.
upålideligefortællere,hvordandufangerdem.docx
metoderidansk.pdf
1.r,nykritik,Enstolforlidt.docx
Yahya Hassan, Barndom (2013) (1) (1).pdf
Vi samler op på den biografiske metode og går videre til den psykoanalytiske metode.
metoderidansk (7).pdf
Denlillerødhætte.docx
Sidste metode i denne omgang. Den socialhistoriske metode.
Densidstebalkjole,arbejdsspørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det moderne gennembrud
Litteraturhistorisk forløb og undervisning i metoder i dansk. Afviklet af Karen Lauridsen.
Et Dukkehjem. VÆRK 1
"Af Kvinders underkuelse"John Stuart Mill. Krydsfelt
Uddrag af Constance Ring. (Hos Marie) Amalie Skram.
Nådsensbrød. Pontoppidan.
Engelske socialister.
Den sidste balkjole
Indhold
Kernestof:
I skal som sagt arbejde selv med to opgaver i dette modul og fredagens modul. Hvad I skal lave er beskrevet øverst i dokumentet med navnet "Det moderne gennembrud-spørgsmål" opgaverne er nedenunder. Det andet dokument, som er vedhæftet under dette mo
John Stuart Mill, af Kvindernes underkuelse, 1861, Krydsfelt, ant..pdf
constancering (2).docx
John Stuart Mill, af Kvindernes underkuelse, 1861, Krydsfelt, ant. (3).pdf
oplægomsædelighedsfejden,amalieskram.docx
Amalie Skram Constance Ring 3 uddrag m linjer (1) (1) (1).pdf
Vi fortsætter med kvindesporet i forhold til Det moderne gennembrud
derigtigespørgsmål,JohnStuartMill.docx
Afsnit
knokkelmanden,spørgsmål.docx
Få besvaret arbejdsspørgsmål til Knokkelmanden, de er vedhæftet. Teksten har du som kopi i tasken.
personkarakteristik-og-miljoekarakteristik_signe-elise-bro_2019.pdf
Læs digtet "Engelske socialister" på linket. Læs desuden den vedhæftede analysemodel til digtet.
digtanalysemodel.docx
Efter biblioteksbesøget så er der oplæg om Engelske socialister ved jer i klassen. Alle grupper holder oplæg med et link.
Fremlæggelser ved jer, og derefter Et dukkehjem medbring bogen
rigtigeSpørgsmål Dukkehjem (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hør lige efter!
Materiale
PODCAST. Mimi Olsen, Martin Houlind og Dorte Palle. Dansklærerforeningens Forlag, 1.udgave 2020.
Ringbindsattentatet. Afsnit 1 "Bents liste".
https://thirdear.studio/da/pods/ringbindsattentatet
Et langsomt mord. Afsnit 1. De første 15 min
https://www.dr.dk/lyd/p1/et-stille-mord/et-stille-mord-1-5
Kviden på isen. Rikke Houd for Third Ear 2015
https://thirdear.studio/da/pods/kvinden
VÆRK 2
Supplerende materiale
Troldspejlet 8.juni 2023. De første 10 min.
https://www.dr.dk/lyd/p1/troldspejlet-podcast/troldspejlet-podcast-2022-01-01
Indhold
Kernestof:
Hej 2.E!Jeg glæder mig meget til at møde jer og håber I har haft en dejlig ferie. Til modulet er der ingen lektie, men sørg for at medbringe skriveredskaber og også gerne papir til noter, da en del af undervisningen er uden computer.
Podcastens særtræk og formater inkl. øvelse.pdf Podcastens virkemidler.pdf
Til modulet skal du læse siderne fra PODCAST om virkemidler. (Spring bare s. 33 over og husk, du ikke skal læse om redigering i denne omgang)Som en del af lektien, skal du udfylde skemaet med forklaringer til de 15 begreber. Formålet med lektien er a
Lydbrugen i Et langsomt mord.docx
Lyt til første episode af Ringbindsattentatet. det hedder Bents liste og tager en halv time. Mens du lytter, skal du skrive stikord på det udleverede lektieark. Vi skal arbejde med lydene, så det er dem, du skal fokusere på.
Nye pladser, så vent med at sætte jer.
Find dokumenterne under Opgaver
Genstart | DR LYD
Medbring høretelefoner og din mappe
GENSTART.docx
Podcastens dramaturgi.pdf
Begynd på lektien til mandag! I skal høre en lang podcast.
Brug 5-10 minutter på at bladre s. 44-53 i "Podcastens dramaturgi" igennem og kig på modeller og overskrifter. Hvad kan du genkende fra andre fag? Du skal ikke nærlæse siderne. Husk at tage det med til timen.
HUSK DIN MAPPE - modulet er uden computer.
Dramaturgi. Vendespil 2.E.docx
Lyt til Mørkeland episode 51. Det er et langt afsnit, så I må gerne lave noget andet imens - løb en tur, hør det i bussen eller lign. Afsnittet kan findes på Spotify.
Mørkeland episode 51.docx
Medbring mappe og høretelefoner. I modulet skal vi høre en podcast, vi skal arbejde med i de næste moduler.
Kvinden på isen | Third Ear Studio (Ligger også på Spotify)
REGISTRERINGSSKEMA TIL FORLØBSANALYSE AF KVINDEN PÅ ISEN.docx
Færdiggør registreringsskemaet til de første 27:12 minutter af Kvinden på isen, som du startede på i modulet torsdag d.7
Husk din mappe og høretelefoner!
2.E Kvinden på isen Menti.pdf
Færdiggør registreringsskemaet til Kvinden på isen, som du arbejdede videre med tirsdag eftermiddag.
2.E Dramaturgi og lyd i kvinden på isen.docx
Fortælleforhold i podcasts.pdf
Podcastens virkemidler.pdf
Brug 10 minutter på at genlæse arbejdet fra sidste modul, så du er klar til at fremlægge.
Kvinden på isen | Third Ear StudioHvis du stadig ikke har hørt Kvinden på isen færdig, så skal du gøre det inden dette modul.
Kviden på isen. Matrix 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Trylleviser
Naturen er i middelalderen fyldt med dæmoni og symbolske broer og det dykker vi ned i dette forløb, hvor vi skal læse folkeviser og dykke mere ned i deres genre, form og indhold.
Primær litteratur
Elverskud. (DgF. 47B) Fra Danske litterære tekster fra 1500-1800. Syddansk Universitetsforlag 2009
Harpens kraft. Fra: Folkeviser. Bilbo Egelund, Gyldendal 2015
Germand Gladensvend. Udgave fra Krydsfelt.
Pil Dahlerup: HVAD MED ELVERPIGER? Blogindlæg fra
pildahlerup.dk
udgivet i 2021.
Supplerende litteratur
Asynje: Hr Oluf
Ringenes Herre - Eventyret om ringen - kap. 17 (ca. 7 min. video)
Litteraturens Veje om folkeviser
Indhold
Kernestof:
Find din Litteraturens veje og tjek, hvilken farve bogen har og hvilken udgave det er (se s.4) Skriv det under modulets elevfeedback.
Hr. Oluf
Hvad betyder "et elverskud"?
Genlæs Hr. Oluf. I modulet skal du have godt styr på handlingen, personerne og settingen. Kig også på spm. 6 igen. (Forventet arbejdstid: 20-25 minutter)
Elverskud .pdf
Elverskud og Hr. Oluf tekstsammenligning (1).docx
Ringenes herre - Eventyret om ringen - kap 17.mkv
Læs om folkeviserne i Litteraturens Veje, herunder afsnittene om "Fortælleteknik og stil" og "Visernes oprindelse". Udfyld imens læseguiden med stikord.Brug 30 minutter.Modulet er analogt. Medbring derfor læseguiden på papir. Der ligger ekstra læsegu
Til elever, der var fraværende onsdag d.27/9: Orienter dig i materialet, der ligger på modulet og læs folkevisen Elverskud, så du kan sige noget om forskelle og ligheder med Hr. Oluf.
Harpens kraft.pdf
Arbejdsspørgsmål til Harpens kraft (1).docx
(Gen)Læs Harpens kraft og besvar de tre sidste spørgsmål) Elever, der af den ene eller anden grund var fraværende mandag morgen: Der er tekster i id10. Vi arbejder uden computer. Find dem eller print selv fra modulet 2/10
Læs afsnittet "Trylleviser" i Litteraturens veje. Har du den
Genlæs Harpens kraft og besvar de tre sidste spørgsmål.
Genlæs Harpens kraft og medbring papirversionen til modulet.
I modulet færdiggør vi arbejdet med folkevisen og samler op på lektien fra Litteraturens Veje, vi ikke fik snakket om før ferien, hvor I skulle læse afsnittet "Trylleviser" i Litteraturens veje. Har du den
Germand Gladensvend.pdf
Læs og medbring Germand Gladensvend. Hvis du endnu ikke har fået læst i Litteraturens Veje er NU et godt tidspunkt at få det gjort.
Medbring Litteraturens Veje. Den skal du bruge som hjælp i arbejdet med GG.
Til de af jer, der har haft problemer med at aflevere videoen om Kvinden på isen: I modulet løser vi det lavpraktisk, så jeg ser jeres videoer på jeres computer. Alternativt kan I kort fremlægge for mig.
Dahlerup - Hvad med elverpiger (3).docx
Spørgsmål til Pil Dahlerup - Hvad med elverpiger (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tour de chambre - Værklæsning
Værklæsning Tour de chambre
Med udgangspunkt i LynLitteratur snakker vi frit om læseoplevelsen inden vi dykker ned romanens komposition og karakteristik af Asta, Mai og August. Her inddrager vi transaktionsanalyse som redskab.
Forløbet trækker tråde tilbage til dansk i grundforløbet.
Materiale
Tour de chambre. Tine Høeg. Gutkind 2020 (Værk 3, seneste fem år)
Transaktionsanalyse. Håndbog til dansk. Systime
Indhold
Kernestof:
Medbring Tour de chambre - den skal være læst til dette modul. Vi starter modulet med, at I KUN har ROMANEN fremme på bordene.
Opgaver til elever, der ikke kan deltage i klassedialog. Læg mærke til at der er spørgsmål øverst og nederst i dokumentet. TDC komposition og tid.docx
Husk at medbringe Tour de chambre til timen. Få den læst færdig, hvis du stadig mangler det.
Tine Høeg - Tour de chambre - PERSONERNE (1).docx
Lav øvelse 3 på arbejdsarket fra sidste modul (Tirsdag d.7/11)
HUSK AT MEDBRINGE ROMANEN TIL MODULET. Det er vigtigt!
Læg screenshots af den instagramprofil I lavede ind i jeres dokument. De sidste grupper, skal få lagt dokumenter og profiler ind.
Læs om transaktionsanalyse i vedhæftede fil. Vi skal bruge metoden til at udvide vores karakteristikker.
Transaktionsanalyse.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Jul - og lidt romantik
Jeg glæder mig i denne tid, nu falder julesneen hvid, så ved jeg julen kommer! Og Julen, den bliver det rene biedermeier med funklende lys og knasende sukker. Glæd jer!
En rigtig romantisk jul!
I dette litteraturhistoriske forløb dykker vi ned i tekster fra romantikken, der handler om julen og arbejder med romantikken som strømning. Vi lægger ud med at kigge både tilbage på DHO-forløbet om det moderne gennembrud i 1.g og lidt på oplysningstiden.
Vi undersøger skildringen af julen i forskellige tekster og karakteriserer dem som apollinske og dionysiske. Vi træner desuden analyse af lyrik.
Materiale
Julestue. Komedie i ét akt. Ludvig Holberg 1724 (Kanon)
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJuele-Stue%2FJuele-Stue_mod.page&brand=&chunk.id=sc9&toc.id=act&toc.depth=1
Det kimer nu til julefest. NFS. Grundtvig (kanon)
Juletræet (Højt fra træets grønne top) Peter Faber 1847-48.
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/peter-faber-juletraeet-sang-for-boern-hoejt-fra-traeets-groenne-top-1847-48
Julen har bragt velsignet bud. B. S. Ingeman 1839
Peters jul (VÆRK 4)
Jul det' cool. MC Ejnar 1988
Supplerede materiale
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
Videooplæg om biedermeier:
https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714
Litteraturens veje
Litteraturhistorien på langs og tværs
Kopier fra Håndbog til dansk om rim, rytme og sproglige figurer.
Indhold
Kernestof:
Holbergs Julestue (moderne dansk retskrivning) "start"
Google Docs: Julestue
Tænk tilbage på DHO-forløbet. Hvad var det nu den handlede om? Hvad var det nu DMG var for noget? Og Karens jul?
Brug 10-15 minutter på at se vedhæftede video ogresearche, hvad der kendetegnede Oplysningstiden. F.eks. ved at øve dig i at bruge Litteraturens Veje (kig f.eks. i bogens leksikon)
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
Holbergs julestue.docx
Opgave til "ude-gruppen": Følg linket, log på med UNI-login og se udsendelsen "På sporet af julens sange". Bid mærke i og noter, hvad I får at vide om teksten, tilblivelsen og perioden. CFU-login
Læs om romantikken i kompendiet s.3-7. Dan dig et indtryk af perioden og find tre stikord, der siger noget om tankerne og litteraturen.
Husk høretelefoner, kompendiet og din danskmappe til modulet.
Læs om salmegenren og om Grundtvig. Enten i kompendiet eller i vedhæftede fil. I modulet skal du kunne karakterisere salmegenren og sige lidt om Grundtvigs salmer.
Videoen skal bruges i modulet.
Læs om Ingemann i kompendiet eller i dokumentet fra i går.
Til dette modul skal alle have læst Peters Jul, som er i kompendiet. Noter tag noter til ydre komposition, rim og rytme.
Biedermeier - dansk litteratur
Pararbejde til Peters Jul kapitel 1 og 2 (1).docx
Læs om den romantiske strømning biedermeier i kompendiet s.13 og udvid mindmappet fra sidste modul. Hvis du var fraværende tirsdag, så se videoen på tirsdagsmodulet, så du har godt styr på strømningen.
Som lektie til modulet skal du se et afsnit af en julekalender - enten fra i år eller de seneste par år. Du skal kunne:
Juleevangeliet: Og det skete i de dage ...
MC Einar - Jul Det' Cool
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mikroaflevering om Peters jul
15-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Vi skal lige snakke sammen.
INDHOLD
Vi gør det hele tiden - kommunikerer. Og vi er sindssygt dygtige til det. Intuitivt forstår vi at aflæse hinandens ord, tonefald, mimik og kropssprog, og vi kan tilpasser os hele tiden nye kommunikationssituationer. For kommunikation er langt mere end blot udveksling af informationer; hele vores identitet - hvem vi opfatter os selv som og hvem andre opfatter os som - er tæt knyttet til vores måde at kommunikere på. Og det samme er vores relationer til andre mennesker.
Somme tider er det dog alligevel som om vi glemmer alt om, hvad vi kan og ved om at kommunikere. Vi misforstår hinanden, bryder principperne for den gode samtale, vi glemmer at lytte - også efter det, som står mellem linjerne. Ofte skyldes mislykket kommunikation simpelthen, at vi for travlt og er for optagede af vores eget til rigtig at lytte til hinanden. Det kan også være, at vi har følelser i klemme eller på anden vis har "noget på spil". Dette 'noget' forsøger vi i dette lille forløb at finde frem til gennem analyse af forskellige (mislykkede) samtaler i medieklip og i litterære tekster.
Vi kommer ind på
Kommunikationssituationen
Turtagning og gambitter
Sproghandlinger
Samarbejdsprincippet og det underforståede
Høflighedsprincippet
Facework
Transaktionsanalyse
Undertekst
Materiale
Steso og Tilde. Klip fra filmen Nordkraft.
Helle Helle Tirsdag Nat
Date min værste side. Afsnit 5. Minut 20:05-24:20
https://www.dr.dk/drtv/se/date-min-vaerste-side_105917
Uddrag af Pelle Erobreren bd. 1 Barndom s. 199-204. Martin Andersen Nexø (Lasse ved Mdm. Olsen) + uddrag samme scene fra Bille Augusts filmatisering
Supplerende materiale
Klip fra Adam og Eva
Kanon14 om Martin Andersen Nexø:
https://www.kanon14.dk/martin-andersen-nexo
Indhold
Kernestof:
Find dine kopier om transaktionsanalyse fra Tour de chambre-forløbet og skim dem. I dag skal vi nemlig arbejde med begreberne igen, så de skal lige genopfriskes hjemme. Medbring dem til timen.
Tilde og Steso på konditori
Kommunikationsanalyse.pdf
Hvad er samarbejdsprincippet? Læs. s.5-7øv. i kopierne, så du kan anvende begrebet i analyse af samtaler.
Kommunikationsanalyse.pdf Her er kompendiet elektronisk, så du kan læse det med hjælpemidler.
Genlæs Tirsdag nat. Vurder om Bente taler i søvne eller om hun lyver og faktisk var vågen. Find argumenter i teksten.
Helle Helle Tirsdag nat.pdf. Husk at teksten skal medbringes i papirform. Modulet er uden computer.
Endelig ses vi igen! Vi fortsætter, hvor vi slap med samtaleanalyse. Brug derfor 10-15 minutter på at bladre rundt i kompendiet og skimme her og der, så du får repeteret lidt. Når vi ses skal du (stadig) kunne sige noget om kommunikationssituationen,
DRTV - Date min værste side. Vi fokuserer på min. 20:05-24:20 og analyserer Jesper og Amalies samtale og roller.
Martin Andersen Nexø - Kanon14 - podcast til undervisning
Upload jeres remediering af samtalen og underteksten til elevfeedback senest 10:40
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
MinLæring: Indledning
07-02-2024
Analyse af Tirsdag nat
03-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det er forbudt!
Inkl. Skrivecup
Materiale
Vampyrens forvandlinger. Charles Baudelaire 1857
Emil Arrestrup. Digte 1838:
- Angst
- Til en Veninde
- Paa Sneen
BLOD. Rudolph Broby-Johansen. Det ny Studentersamfund 1922
Suplerende materiale
KLASSISK DANSK: Rudolf Broby-Johansen - Ekspressionisme, BLOD (1922) Greve Bibliotek
https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g&t=201s
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe BLOD. Vi arbejder videre med digtsamlingen i dag.
Elever, der var fraværende mandag skal danne sig et overblik over digtsamlingen BLOD (vedhæftet) og læse digtene på s. 8, 16 og 17.
BLOD arbejdsspørgsmål.docx
Forbudt materialesamling og tekstfordeling
Overvej, hvilken tekst du gerne vil remediere? Det må gerne være en, vi ikke har arbejdet med i undervisningen, så længe den er fra før 2000.
Se minimum et eksempel på en performance fra et tidligere år. Konkurrencen | SkriveCup
Læs vedhæftede præsentation af SkriveCup 2024 for at få inspiration og så du kender kravene.
Her er grupperne og kravene. God arbejdslyst!
I modulerne skal I arbejde videre med jeres remediering og performance.
I modulet skal vi se jeres performances og afgøre, hvem der skal repræsentere klassen til skolefinalen.
Aviser, nyhedskriterier og vinkling.pdf
Præsentationen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kampagner
I forløbet arbejder vi med kommunikation i kampagner, der formidler forskellige billeder af Danmark.
Teori
MinLæring. Om Laswells kommunikationsmodel og kommunikation i kampagner.
Filmiske virkemidler. Levende billeder - en grundbog i mediefag.
Desuden oplæg om AIDA, Maslows behovshierarki, Gallups kompasmodel og reklametyper. ( Alle oplæg tager udgangspunkt i Håndbog til dansk. Se PP-Show.)
Materiale
Lad ikke lyset brænde. Andel Energi 2023 (Boye & Spellerberg)
https://www.facebook.com/boyespellerberg/videos/lad-ikke-lyset-br%C3%A6nde/568622238453690/
Ikke alle kan blive SOSU - festen. Københavns kommune og SOSU-skolerne 2024
https://bliv-sosu.kk.dk/.
Det er tid til at ændre billedet på dansk idyl. Andel Energi:
https://www.youtube.com/watch?v=TgK0p4JCjvk
Giv plads. Andel Energu
https://www.youtube.com/watch?v=o0ymxbkf_J4
Matrixarbejde om:
Ok støtter sporten: Der kommer spyd
https://www.youtube.com/watch?v=FX-1ZNulCng
Ok støtter sporten: Hurigsvømmeren
https://www.youtube.com/watch?v=g0lfAkA_gVM&t=7s
Hjelm har alle dage været en god idé
https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc&t=8s
Help a dane.
https://www.youtube.com/watch?v=bvT4SVG8fMc
Småsyg? Jeg-tror-det-er-fedest-jeg-bliver-hjemme-i-dag-Styrelsen
https://www.youtube.com/watch?v=bBu1xNfXO8E
Supplerende materiale
Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1819)
H.C. Andersen: ”Danmark, mit Fædreland” (1850)
Indhold
Kernestof:
Læs "Novelle" (vedhæftet) fra begyndelsen af Jørn "Jønke" Nielsens selvbiografi "Mit liv" (1985). I selvbiografien beskriver Jønke sit liv op til mordet på Makrellen, og han begynder sin selvbiografi med en autofiktiv novelle, der beskriver mordsitua
Vi starter blødt ud! Som forberedelse til vores korte kampagnemodul skal I lave nogle øvelser i Minlæring
Her er jeres teori om filmiske virkemidler. De af jer, der har haft mediefag kender måske bogen siderne kommer fra? Filmiske virkemidler - Levende billeder (1) (1).pdf
Lad ikke lyset brænde
Gruppe 1: Help a Dane - Spain
Gruppe 2: hurtigsvømmeren
Gruppe 3: Der kommer spyd
Gruppe 4: Hjelm
Gruppe 5: Jeg-tror-det-er-fedest-jeg-bliver-hjemme-i-dag-Styrelsen
Lav de øvelser med begreberne i Minlæring som du mangler. Elever der var fraværende mandag skal nå så langt som muligt på 30 min.
Reklamefilm fra Håndbog til dansk.pptx
JanichNidasMathildeIsabellaNoraAlberteMikkelGustavEmilieNoah NOliverRosaJuliusNoah CPChihoLauritsFilippaPhilipVictoriaJosephineMarcus FREMLÆGGELSESGRUPPER. Dem der skal til globalt halløj lægger ud!
I modulet skal vi dykke mere ned i næranalyse af de filmiske virkemidler. Som forberedelse til modulet skal du bruge 25 min. på at scrolle og skimme dokumentet, der er vedhæftet. Vælg om du vil nærlæse siderne om beskæring, kamera, billedkomposition,
Filmiske virkemidler - Levende billeder (1) (1).pdf
Slides til jeres noter
Det er tid til at ændre billedet på dansk idyl
Arbejdsspørgsmål: Det er tid til at ændre billedet på dansk idyl.docx
Fædrelandssange.pdf
Giv plads
Andel Energi Giv plads.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Samfundskritik på tværs af tid
Indhold og læringsmål
Et litteraturhistorisk forløb med nedslag i udvalgte litterære perioder og -ismer fra 1870'erne og frem til 1970'erne
I vil I dette forløb lære at:
- kunne redegøre for udvalgte litterære perioder fra 1870'erne og frem til 1970'erne
- kunne forklare, hvordan udvalgte tekster fra disse perioder forholder sig til samfundet og er samfundskritiske
- kunne analysere og fortolke fiktive tekster fra perioderne, der forholder sig til samfundet ud fra fokus på tidstypiske træk
- kunne diskutere og perspektivere forskellige former for samfundskritik på tværs af tid
-kunne skelne mellem modernisme og realisme
- Perspektivere til udvalgte fiktive tekster fra vores samtid.
Der er arbejdet med:
- Det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud
- Konfrontationsmodernisme, ny-realisme og knækprosa
- Modernisme og realisme
- Naturalisme og impressionisme
- Køn, kirke og klasse
Materiale:
LItteraturens veje s. 205-211 + 262-269
Digtere, divaer, og dogmebrødre 1960-70, DRTV
Hans Jørgen Nielsen: dannebrog
Maja Lee Langvad: Find Holger Danske
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette
Herman Bang: Frøkenen
Johannes V: Jensen:
Martin Andersen Nexø
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset + nultime
Anders Bodelsen: Pointen
Vita Andersen: Hun ser godt ud
Glenn Bech: af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet"
Guldimund: "Forstår du"
Supplerende materiale:
H. C. Andersen: I Danmark er jeg født"
Tobias Rahim: "Når mænd de græder"
Indhold
Kernestof:
Ny platform. Har I adgang til dokumentet? Test.docx Kan I skrive i det?
Henrik Pontoppidan Ane-Mette (2).pdf
Andersen, Nielsen og Langvad Danmarksdigte.docx
Test af onedrive
test 3
Henrik Pontoppidan Ane-Mette (2) (1).pdf
Litteraturens veje; sider: 205-211, 262-269
Glenn Bech hele øvelsen.docx
samfundskritisk litteratur skrøvelse glenn bech, del 1.docx
Arbejdsspørgsmål til Frøkenen.docx
Forfatternoter: Herman Bang
Herman Bang, Frøkenen (3).docx
Manderollen og impressionisme skriveøvelse.docx
Bang En lille replik.pdf
Du skal lytte til sangen "Forstår du" af Guldimund. Den findes på Tidal, Spotify osv. Læg mærke til teksten. Vi skal arbejde med sangteksten i modulet.
onenote
litt på langs og på tværs.pdf
Vejledende bedømmelser af reflekterende artikel.pdf
Den reflekterende artikel til eleverne.pdf
reflekterende artikel eksempel.pdf
FAQ om de skriftlige genrer i dansk - Dansk - STX | Emu.dk
reflekterende 10 12.pdf
arbejdsspørgsmål til Lønningsdag (rød, gul, grøn).docx
Nexø, Martin Andersen, Lønningsdag (1900).docx
Læs om det folkelige gennembrud i Litteraturens veje
Johannes V. Jensen arbejderen 1907.docx
arbejdsspørgsmål arbejderen.docx
Rifbjerg, Livet i badeværelset.docx
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1960-1970
Andersen, Vita, Hun ser godt ud.doc
Pointen, Anders Bodelsen (1).pdf
Litteraturhistorien på langs og på tværs om nyrealisme og bekendelseslitteratur.docx
Læs pointen + Hun ser godt ud + Livet i badeværelset. Vi samler op i modulet og begynder at runde forløbet af.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
At fortælle virkeligheden
Et forløb om menneskets fortællinger om virkeligheden. Vi arbejder med forskellige fakta- og fiktionstekster om virkeligheden og har fokus på den fortællende journalistik. Vi træner også også at skrive sanseligt og arbejder med den personlige stemme. Vi slutter forløbet af med et skriveprojekt der træner akademisk skrivning, kildesøgning og at planlægge og gennemføre en undersøgelse forud for SRP.
Fortællende journalistik
Dokumentar
Selvbiografi
roman
fakta og fiktion
akademisk skrivning
Materialer
Om Dokumentargenren
TV2 dok Den sorte svane, afsnit 1
Af "Indefra med Anders Agger - en besked fra Paul McCarthy"
Kandis for livet
Angrebet på Shellhuset, Simon Bang 2013 (dokumentar)
Skyggen i mit øje, Ole Bornedal 2021 (spillefilm)
Kampen om historien – besættelsens hengemte tragedie, DR P1 (afsnit 1) (podcast)
Af Jeg var der, Elisabeth Lyneborg (s. 16-29) Lindhardt og Ringhof (Erindringer)
Af Pigen fra den franske skole, Politikkens forlag (2020) (Roman)
Indhold
Kernestof:
FaktaFiktion_Opgaver (7).pdf
Fakta og fiktion, Håndbog til dansk (1).pdf
DOX - de tre klassiske dokumentargenrer (1).pdf
Levende billeder filmiske virkemidler (6).pdf Lille fotoøvelse, beskæring og perspektiv (1) (1) (4).docx
Minlæring
dox - Den poetiske, den refleksive og den performative dokumentargenre.pdf
Afsnit
Lille fotoøvelse, beskæring og perspektiv (1) (1) (4).docx
Kandis for livet
Om sanselighed.docx
Kandis for livet 2 opgaver.docx
Anders Agger i Ikea (Klip fra TVTVTV, DR)
Fortællende journalistik.pdf
Se dokumentarfilmen Kandis for livet. Kandis for livet: Sæson 1 – Biografversion | DRTV
Forbandet ungdom.pdf
DRTV - Indefra med Anders Agger - Udsat: En besked fra Paul McCartney
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Angrebet på den franske skole projektarbejde (3).docx
Jeg var der s. 1 - 28.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Myte og eksistens
Et forløb om eksistentialistiske og modernistiske strømninger i den danske litteraturhistorie.
Materiale:
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne"
Ernest Hemingway: "Noget holder op"
Tom Kristensen: "Angst"
Emil Aarestrup: "Angst"
Par Lagekvist: "Ångest"
Peter Seeberg: "Hullet"
Albert Camus: af "Lukkede døre" (fra "Udsat")
Erland Loe: Doppler (VÆRK)
Litteraturhistorien på langs og tværs:s: s,. 112-125 + 131-135
Udsat: s. 11-21 + 80+95
Eksistentialisme i dansk: Eksistentialistisk læsning i praksis
Indhold
Kernestof:
Andersen, H.C., Grantræet.pdf
Noget holder op.pdf
Udsat, Leksikon.pdf
analyserende artikel om eksistentialisme.docx
udsat 11-21.pdf
Overvej og forklar ordenes betydninger.docx
Seeberg ogHullet.pdf
Intertekstualitet
Udsat 21-45, 50-53, 80-95.pdf
Lagerkvist, Pär, Ångest (1916).pdf
Bonuslektie: Hvor stammer citatet "Asiatisk i vælde er angsten" fra?
Kristensen, Tom, Angst (1930).pdf
Emil Aarestrup angst
uddrag af Lukkede døre.pdf
Udbytte evaluering 3e.docx
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
"Sagde jeg ikke det?"
Et forløb om kommunikation og minimalisme med fokus på den minimalistiske skrivestil.
Undertekst
Minimalisme
Showing not telling (scenisk og panoramisk fremstilling)
Tomme pladser
Undertekst
Ligegyldigt er lige gyldigt
Typiske temaer i minimalisme
Materiale:
Kjell Askildsen: Hundene fra Thessaloniki
Simon Fruelund: Mælk
Ernst Hemingway: Noget holder op
Helle Helle: Køreplaner
Om kommunikationsanalyse, fra Håndbog til dansk
Klip fra filmen "Nordkraft" (Tilde og Steso på konditori)
Om minimalisme fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
Lærernoter om minimalisme (noter til
dansksiderne.dk
, Litteraturen veje:
Leksiokonoplsalg om minimalisme og ”Om kortprosa” fra Textanalyse, Systime”)
Supplerende:
Klip fra "Fasandræberne" (fundet på youtube)
Google site:
https://sites.google.com/slagelsegym.dk/kommunikation/sagde-jeg-ikke-det
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Hundene fra Thessaloniki.docx
Askildsen Kjell, Hundene i Thessaloniki.pdf
Kommunikationsanalyse (1).pdf
Se Danmarks (måske) mindste hus – På rundtur i et Tiny House
I dag skal I være færdige med at læse Doppler. Medbring romanen.
Doppler
Arbejdsspørgsmål til Doppler og Düsseldorf.docx
Det senmoderne samfund.pdf
50 kg på den fede måde.pdf
Ringen - syv fantastiske analyser (Leif Søndergaard).pdf
Karen Blixen - Ringen.doc
Om kommunikation
Tilde og Steso på konditori. Kommunikationsanalyse (1) (1).pdf
sproghandlinger turtagning facework.pptx
Tilde og Steso (Nordkraft).mp4
Køreplaner. Helle Helle 1996 (2).pdf
Noter til minimalisme.docx
Helle Helle - fasaner (teksten).doc
Helle Helle Information Jeg afprøver hvor lidt der skal til.docx
KLASSISK DANSK: Helle Helle & Minimalisme
Guldager, Katrine Marie, VI har allerede aftalt en pris (2005).pdf
Fælles arbejdsark
Simon Fruelund - Mælk.pdf
Simon Fruelund arbejdsspørgsmål.docx
minimalisme (litteraturens veje).pdf
Udfyld dokumentet
Håndbog til dansk Argumentation 4..pdf
143 døddrukne unge på 10 år. Hvordan stopper vi det_ - Mediearkiv - Infomedia.pdf
8. Retorisk analyse af meningsjournalistik _ Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Repetition
Vi repeterer begreber fra retorik, argumentation, stilistik og billedsprog.
Vi slutter, hvor I startede med Karen i 1.g; med taler og bevæger os så gennem både lidt dokumentar og lidt litteraturhistorie.
Materiale
Tale til ungdommen. Caspar Eric 2020
Uddrag af dokumentaren "De sårede" (2010) og Jan Grarups "Hvor jernkorsene gror" (2019)
Morgenvandring. Adam Oehlenschläger 1805
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Så starter vi rigtigt op på repetitionen. Hjemme er det en god idé at se om I har noter fra tale-forløbet i 1.g og så skal I:
Søren Vrist Christensen er muligvis din nye gode ven i repetitionen?
Opgaver til Caspar Erics Tale til ungdommen 2020.docx
Medbring talen fra i går. Vi snakker om den og lidt om argumentation.Caspar Eric - Tale til ungdommen (2).pdf
Opgave til timen: I 1.g uploadede Karen et kompendium. Find dette igen (undervisningsbeskrivelsen) og find afsnittet om selvfremstilling. Vurder om Caspar Erics tale er selvfremstillende. Argumenter for og imod. Opbyg argumentet med hjælp fra Toulmin
Minlæring
I modulet arbejder vi med et eksamensspørgsmål. Du får absolut mest ud af timen, hvis du laver lektien!
Brug 60 minutter på at besvare opgaven i vedhæftede dokument. Det er et eksempel på et eksamensspørgsmål.
Log ind med unilogin og se de første 4 minutter af dokumentaren "De sårede".
Læs studieplanerne for de litteraturhistoriske forløb fra 1.-3.g igennem. I modulet fokuserer vi på overblik og overgange og læser en tekst fra romantikken.
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
Morgenvandring.pdf
Vi fortsætter hvor vi slap i går.
Lektie: (Gen)læs Fasaner, som I læste med Ida. I dag bruger vi den til en eksamensøvelse. Helle Helle - fasaner (teksten).doc
Eksempel på eksamensspørgsmål. Samtaleanalyse.docx
Download alt materiale fra dansk fra Lectio, så du har det liggende på din computer.
Kom med alle jeres spørgsmål til skriftlig eksamen næste uge.
Analysevejledninger til dansk fra Håndbog til dansk.pdf
Til modulet skal du have læst/hørt Blichers digt Præludium (Sig nærmer tiden) fra Trækfuglene. Overvej hvilken metafor, der løber gennem digtet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#18
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#17
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#16
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520094", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520094", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520094" }