Holdet 2022 HiA/1e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Maria Holmslund Svane, Thomas Lyngman
Hold 2022 HiA/1e (1e HiA, 2e HiA, 3e HiA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie, vikingetid og middel...
Titel 2 Det moderne Danmark 1650-1920
Titel 3 Danmark efter 1945
Titel 4 Fra verdenskrig til kold krig
Titel 5 Oldtidens olympiske lege
Titel 6 De moderne olympiske lege
Titel 7 Nordkoreas historie
Titel 8 Romerriget og Italiens brug af antikken
Titel 9 Kronologi og historie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historie, vikingetid og middel...

Forløbet indeholder følgende faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet inkluderer følgende kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ historiebrug og -formidling

Materiale i pdf.'er:
Frederiksen, Peter, Vores danmarkshistorie, s. 24-25
Hassing, Anders, m.fl., Fra fortid til nutid, s. 13-20 og 23-27
Rasmussen, Marin Clemann, m.fl., Danmarkshistorie, s. 76-80

Materiale udover lektier:
DR1,“Historien om Danmark” (vikingetiden, afsnit 3) (fra 34-58 min.)
DR2, "Pest over Europa - det første angreb"
HBO, Vikings, afsnit 2 “Wrath of the Northman”
Sedsel Brøndum Lange, Selv mægtige vikinger fjernede lus, https://videnskab.dk/kultur-samfund/selv-maegtige-vikinger-fjernede-lus
Kristian Sjøgren, Led vikingerne af skørbug?, https://videnskab.dk/krop-sundhed/led-vikingerne-af-skoerbug
Jyske lovs fortale, 1241
http://www.kalkmalerier.dk/
Kilde: Frankerkongens befaling. 847, https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=232
Kilde: Kilde: Franciskanerordenens regel, 1223, https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=210
Kilde: Privilegier for by i Flandern, 1127, https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=219


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det moderne Danmark 1650-1920

- Forløbet fungerer som optakt til klassens DHO som omhandler sidste halvdel af 1800-tallet (det moderne gennembrud)

Forløbet inkluderer følgende faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Forløbet behandler følgende kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks historie
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt

Materiale fra pdf.
Chakravarty, Dorthe og Mortensen, Hanne, ”De danske kvinders
historie” afsnittet "Det moderne gennembrud og sædelighedsfejden"
https://kvinder.systime.dk/?id=135


Materiale udover lektier:
DR2, Historien om Danmark episode 8 "Grundloven, folket og magten"
Tom Buk-Swienty - 1864 - Dommedag Als og Slagtebænk Dybbøl, https://www.youtube.com/watch?v=_x8_l237sqI
Uddrag af H.P. Hanssens foredrag om Dybbøl, juli 1933, https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hoer-uddrag-af-hp-hanssens-foredrag-om-dybboel-juli-1933/
http://museernepaakanten.dk/skaebner/
Venstre: Partiprogram, 1872, https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/venstre-partiprogram-1872/
Gimleprogrammet 6.-8. juni 1876, https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/gimleprogrammet-6-8-juni-1876/
Podcast, Den første seksuelle revolution, Dorthe Chakravarty, https://podcasts.apple.com/dk/podcast/rta-e1-den-f%C3%B8rste-seksuelle-revolution/id1033833185?i=1000602840476
Faktalink, genforeningen, https://faktalink.dk/genforeningen-1920-2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmark efter 1945

e faglige mål som behandles i forløbet:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Forløbet indeholder følgende kernestof:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Materiale i pdf.:
Adriansen, Inge m.fl., Fokus 2, 2. udg. Gyldendal, 2026, s. 302-308
Frederiksen, Peter, Vores danmarkshistorie, Columbus 2021, s. 276-280
Rasmussen, Martin m.fl., Danmarkshistorie, Lindhardt og Ringhof, 2014, s. 259-70 og 280-287

Materiale udover lektier:
Bang-Jensens referat af samtale mellem Dean Acheson og Gustav Rasmussen, 1949, fra <https://henrikkauffmann.systime.dk/?id=166>
Soc.dem. Fremtidens Danmark fra Claus Friisberg, Kilder til det nye Danmark 1914-1992
DR2, Når amerikanerne kommer, 2014
DR2, Husker du den store forbrugsfest, 2018
Røde Mor, Ta' på landet, 1976
Jomfru Ane Band, Plutonium, 1977
Udenrigspolitik fra kold krig til ny europæisk og global (u)orden (uddrag), https://danmarkshistorien.dk/perioder/globale-tider-efter-1973/udenrigspolitik-fra-kold-krig-til-ny-europaeisk-og-global-uorden/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fra verdenskrig til kold krig

Forløbet indeholder følgende faglige mål:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende


Forløbet inkluderer følgende  kernestof:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Materiale i pdf.:
Fremstillinger:
Berlau, Solvej m.fl., Vejen til folkedrab, s. 22-29 og 194-102
Blæsild, Benno, Prag, Systimes ekskursionsserie, 1986, s.  20-29, 30-31 og 36-38
Frederiksen, Peter, Det tredje rige, s. 74-79 og 108-111
Uddrag af "Tyskerne og nazismen", https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=129
https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174
Gade, Hans-Kurt m.fl., Menneskerettighederne - ideal eller ideologi?, Munksgaard, 1998, s. 54-63
Madsen, Jens-Peter Fage, Forår i Prag, Frydelund, 2004, s. 55-60 og 69-78

Kilder:
Hitler om racelæren, uddrag fra Mein Kampf, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=345
Billedbog for store og små , 1936 (uddrag) https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=322#c545
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=322#c544
Nürnberg-lovene, Rigsborgerloven af 15. september 1935, https://folkedrab.dk/kilder/kilde-nurnberg-lovene
Wannseekonferencen januar 1942,
Eichmanns protokol, https://folkedrab.dk/kilder/kilde-wannseekonferencen-januar-1942-eichmanns-protokol
Brezjnev-doktrinen, 1968, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=
Vaclav Harvel, "Vi lever i et miljø af forurenet moral", 1/1 1990, fra Taler der forandrede verden, Forlaget Sohn, 2010

Materiale udover lektier:
DR dokumentar, "THERESIENSTADT – danske børn i nazistisk fangenskab", kapitel 1,4, 6 og 13, https://folkedrab.dk/laererforum/undervisningsmateriale-om-holocaust-andre-folkedrab/danske-joeder-theresienstadt/se/se
P1, Orientering Udsyn fra den 30/10 "Hvad mener vi med folkedrab?", (uddrag) https://www.dr.dk/lyd/p1/orientering-udsyn/orientering-udsyn-2023/orientering-udsyn-hvad-mener-vi-med-folkedrab-11802301217
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Oldtidens olympiske lege

Forløbet behandler følgende faglige mål:
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Forløbet indeholder følgende kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

Materiale i pdf. og OneNote mv.:
Faktalink, Historien bag oldtidens Olympiske Lege,
https://faktalink.dk/titelliste/ol-de-olympiske-lege?check_logged_in=1
Hansen, Jørn og Skovgaard, Thomas, Fra Olympia til Los Angeles 2028, Noter nr. 221, juni 2019
Thiedecke, Johnny, Sporten i Antikken, Partenon, 2019, s. 5-7


Materiale underover lektier:
National Geographic, Ancient Greece 101, https://www.youtube.com/watch?v=6bDrYTXQLu8
TED-ed, De olympiske leges antikke oprindelse - Armand D'Angour, https://www.youtube.com/watch?v=VdHHus8IgYA
Bender, Johan m.fl., På sporet af det olympiske, DIF,  2000, s. 6-26, 50-51 (kilde 3 Pierre Coubertins "Ode til sporten, 1912)
OL plakater (udvalgte)  https://colorlib.com/wp/history-of-olympics-poster-design/ og
https://stillmed.olympic.org/media/Document%20Library/OlympicOrg/Factsheets-Reference-Documents/Games/Posters/Reference-document-OG-Posters-from-Athens-1896-to-Rio-2016.pdf

Ressourcerum til remedieringsopgave:  :
Bender, Johan m.fl., På sporet af det olympiske, DIF,  2000, s. 6-14
Bro, Tyge, Antikkens Olympiske lege, Berlingske, 7/8-2008
Ukendt, Antikkens OL: Kun sejr talte, Illustreret Videnskab, nr. 12, 2008
Westergaard-Nielsen, m.fl., Den græske Olympiade, SFINX, 1980, s.7-60




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 De moderne olympiske lege

Forløbet behandler følgende faglige mål:
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Forløbet indeholder følgende kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

Materiale i pdf. og OneNote mv.:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nordkoreas historie

Forløbet behandler følgende faglige mål:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

Forløbet indeholder følgende kernestof:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Materiale i pdf. og link:
Bender Johan, m.fl. – Stormagtspolitikken 1945-82 belyst ved kilder, Munksgaard 1998, s. 50-53
Frederiksen, Peter: "Korea i konflikt og forandring". systime 2005 side 8-17, 32-35, 41-44, 45-47, 61-65, 142-155, 208-210
"Den kolde krig kort fortalt": https://ideologi.systime.dk/?id=130
Dagbladet Information 09.12.2000: "Sexslaveri - Regnskabets time"
Dalager Ditlevsen, Søren: "70 år siden: Vidste du, at Koreakrigen var lige ved at starte tredje verdenskrig?". Dr.dk 2020: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/70-aar-siden-vidste-dukoreakrigen-var-lige-ved-starte-tredje-verdenskrig  
Faktalink, “Korea-krigen”, https://faktalink.dk/titelliste/koreakrigen?check_logged_in=1
Figurer: ”A tale of two Koreas & A bigger Callenge”. World Bank, CIA, Bundesministerium für Wirtschaft m.fl.  
Gloy, Thomas: "Analyse: Derfor forstår Vesten ikke Nordkorea". RÆSON  05.04.2014:
https://www.raeson.dk/2014/analyse-derfor-forstaar-vesten-ikke-nordkorea/"  
Jyllands-Posten 06.09.2012: "Flugten fra helvede"
Jyllands-Posten d.12.12.2014: "Genforening mødes med skepsis"
DR P1, Kampen om historien, ”Japans manglende selvopgør efter 1945”, 15. aug. 2023 [46-52.40]
Världpolitkken nr.6 2002 - Koreansk återförening i sikte (på dansk af Peter Frederiksen)

Film
Han Nam Su: ”Songbun”
Manskij, Vitalij: "Under The Sun". Icarus Films 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romerriget og Italiens brug af antikken

Forløbet behandler følgende faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne


Forløbet indeholder følgende kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

Materiale i pdf. og OneNote:
Carlsen, Jesper, Romerriget, Systime, s.  26-29, 44-49, 53-54, 82-84
Carlsen, Jesper Romernes historie, s.,  116-120
Thiedecke, Johnny, "Magtens ansigter", Pantheon, 2001, s. 179-189

Materiale udover lektier:
Podcast, HIstorica, Slaver i Romerriget https://podcasts.apple.com/dk/podcast/slaver-i-romerriget/id1537110768?i=1000543699247
DR P1, Kampen om historien, Italiens manglende opgør med Mussolini
10. aug 2021,
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2021/kampen-om-historien-italiens-manglende-opgoer-med-mussolini-11032115322
Materiale udover lektier:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kronologi og historie

Formål:

- At få indsigt i sammenhængen mellem forskellige opdelinger af historien i perioder og forskellige historieopfattelser, der ligger bag.
- At få indsigt i hhv. materialistisk og idealistisk historieopfattelse og den skiftende vægt, der lægges på hhv. struktur vs. aktør + socioøkonomiske forhold og teknologi vs. ideer (ideologier, religioner, menneske-opfattelser mv.)
- At kunne redegøre for den klassiske materialistiske opfattelse i form af Marx´ historiske materialisme og det dialektiske forhold mellem basis og overbygning på et materialistisk grundlag
- At kunne redegøre for forholdet mellem samfundsfag og historie i historiefaget
At kunne identificere materialistiske og idealistiske elementer i tekster og foretage en samlet vurdering af teksternes placering
- At kunne analysere opdelingen af historien i perioder ud fra udvalgte lærebøgers indholdsfortegnelser i relation til materialisme vs. idealisme modstillingen
At kunne diskutere forholdet mellem struktur og agent i lyset af den nyere matematiske kaosteori og diskutere forholdet mellem parallel-kausale normalperioder og nåleøje-kausale kaotiske situationer.
At kunne inddrage analysere eksempler på mulige nåleøje-kausale kaossituationer - Den spanske Armada og muligheden for en atomar verdenskrig i 1983 inddrages.
At kunne behandle og diskutere fænomenet kontrafaktisk historieskrivning i lyset af dette.

Indhold:
Se ovenstående.
Mht. Marx´ historieopfattelse: Begreberne Basis/Overbygning og mht. Basis Produktivkræfter (produktion, teknologi, økonomi) og Produktionsforhold (Klassemodsætninger og klassekamp), Basis/Overbygnings gensidige forhold i Normalsituationer og Revolutionære perioder.
Mht. Kaosteori og kontrafaktisk historie: Desuden begreber som sommerfugleeffekt og sære attraktorer.

Materiale: (42,5 s.)
- Fra Verden efter 1914 (e-bog): (3 s.)
Årsagsforklaringer og historiesyn (materialisme vs. idealisme)
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=1072
- Tekstuddrag fra 2 historiebøger:
Verden før 1914 - Indledning til kap. 3 s. 69 (Middelalderen) (1 s.)
Wenke Nøss: Det moderne Europas fødsel s. 56-57 (Renæssancekulturens sociale grundlag) (2  s.)
Busk: Verdenshistorie. Jægersamfundet, bondesamfundet og kapitalismen. s. 16-17 ø. (Intro til periodisering og forskellige periodiseringer) (1 s.)
Indholdsfortegnelser fra historiebøger:
- Verden før 1914
- Busk: Verdenshistorie.
- Hassing og Vollmond: Fra fortid til historie s. 95-99 (Historie og Samfundsvidenskab), 102-106 sp.1 n. (Klassisk materialisme - Marx) (10 s.)
Marx: Forord. Fra Bohn og Sørensen: 'Kristne og Marxister i dialog' s. 39-40 m. (1,5 s.)
Dahlberg: 'Det afgørende øjeblik' s. 9-24 (uddrag - Om kaosteori, historie og kontrafaktisk historie - situationer, hvor små årsager har store virkninger) (8 s.), s. 76-77 (Armada Catholica / Den spanske armada) (2 s.), s. 186-199 (Et enkelt tryk på en knap - Verdens undergang 1983) (14 s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer