X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 IdA/1e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Idræt A
Lærer(e)
Hanne Løkkegaard Wiggers, Tine Annette Koefoed
Hold
2022 IdA/1e (
1e IdA
,
2e IdA
,
3e IdA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Cha-cha-cha og kommunikation
Titel 2
Basal fysiologi og træningslære, IdA, 1.g
Titel 3
Fodbold og funktionel opvarmning
Titel 4
Volleyball og teampsykologi
Titel 5
Sundhedsprojekt og aktivitetsudvikling
Titel 6
Hiphop og kroppen som identitetsmarkør
Titel 7
Badminton og udvidet fysiologi
Titel 8
Springgymnastik og idrætshistorie
Titel 9
Ultimate
Titel 10
Træningsprojekt
Titel 11
BoN
Titel 12
Salsa, krop og køn
Titel 13
Anatomi og Crossfit
Titel 14
Eksamenstræning og international sport
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Cha-cha-cha og kommunikation
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og Cha-cha-cha i særdeleshed.
Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans, og I skal kunne anvende disse i jeres dans.
Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder :
- Grundtrin
- Fatning (dansefatning og forskellige håndfatninger)
- Føring
- Følgende variationer:
- New Yorker
- Spot Turn
- Alamena drejning
- Turkish Towel
- Triple Lockstep
- Hand to Hand
I skal gruppevis udarbejde en Casino, som vises til forløbsprøven.
Som afslutning på forløbet skal I i faste par skabe en koreografi, hvor I inddrager kendte og nye variationer.
Materiale:
- Yubio s. ??: Vild med dans: standard og latin + cha-cha-cha.
- De 4 grundelementer i Dans for 2
- (Yubio: 1137-1139 Laban)
Rammeteori:
- Gyldendals idrætspsykologi kap 12: Kommunikation i sport
Supplerende materiale
-
www.ballroomdancers.com
Indhold
Kernestof:
Velkommen til idræt :-) Så skal der danses - vi mødes omklædte i hallen.
Læs disse sider: Dans for 2_ALLE 4 grundelementer_udpluk.docx.pdf
Du skal downloade Yubio (din grundbog de næste tre år) til din egen computer, brug flg. link
Læs s. 1291 - 1296: Vild med dans, standard og latin, og om cha-cha-cha (musikforståelse og teknik)
Turkish Towel
Vi har teori i dette modul. HUSK en varm trøje. Læs den vedhæftede pdf, s. 123 - 126. Du skal kunne forklare figurerne om den ydre og indre kommunkation og kommunikationstrekanten.
Gyldendals idrætspsykologi kap. 12. s. 123-130.pdf
Kommunikation i sport arbejdsspørgsmål.docx
Social tur 1.e.docx
Triple Lockstep
skiseddel 2023, 1.g.docx
Vi danser videre og mødes omklædte i hallen.
Se og øv dig på denne variation: Hand to hand
Husk tilmelding til skitur.
Kl. 12.40 - 13.00: Mickey, Mathilde, Lærke, Oliver
Kl. 14.00 - 14.30: Isabella, Marcus, Alberte D, Noah N, Josephine
Vi mødes i lokale 06, hvor I skal arbejde med jeres aflevering.
Aflevering 1 Kommunikation og pardans 1.e.docx
Kommunikation i sport (modul 5).pptx
Dans for 2_ALLE 4 grundelementer_udpluk.docx (2).pdf
Se denne variation og øv dine trin (dame/herre)Chase turns
Nye variationer til jeres koreografi: F.eks her: www.howcast.com
MUNDTLIGHED Cha-cha-cha.docx
Medbring et forslag til jeres parkoreografi og find en ny variation her: How to Dance the Cha-Cha
Krav til Performance 1.e Cha-cha-cha
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dans og kommunikation
07-12-2022
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Basal fysiologi og træningslære, IdA, 1.g
Mål med forløbet:
I skal gennem forløbet tilegne jer teoretisk viden om basal fysiologi og træningslære indenfor områderne aerob træning, anaerob træning og styrketræning.
I skal kunne anvende denne viden i casearbejde.
Desuden skal I kunne koble teori og praktik. - Dvs. at I skal kunne gennemføre og begrunde en given træning teoretisk.
I skal kunne lave en arbejdskravsanalyse til en tilfældig idræt og kende til superkompensentationsprincippet.
Litteratur:
Bangsbo, Jens og Lars Michalsik: Aerob og anaerob træning”, Danmarks Idræts-Forbund, 2006, side 256-257.
Frank, Jesper et. al: “”Idræt B - idrætsteori”, Systime 2009, side 232 (skema til arbejdskravsanalyse)
Skadhede, Thomas et.al: “Yubio Idræt C+B”, 2020, side 45 + 47-50 + 53-56, 63+64, 67-77 + 77-78 + 82-83 + 964-966 + 969-971 + 974-976
Wolf, Troels og Jørn Hansen: “B - for bedre idræt”, Gyldendal 2009, side 99-104 + 112-124
Indhold
Kernestof:
Læs i Yubio side 72-77 om Aerob træning.
1e IdA_Skiekskursion_Samlet program (1).docx
Når morgensamlingen er slut fortsætter vi med at forberede skituren. Vi fordeler hytter, måler skistavelængde, skilængde samt skistøvlestørrelse. Måske når vi også i gang med madplaner for skituren.
Vi mødes i lokale Id13, I skal ikke medbringe idrætstøj, da vi bruger modulet til planlægning af mad, indkøb mm.
Hyttegrupper.docx
Læs i Yubio: Aerob energiomsætning s. 63+64
Ugeplan skabelon.docx
Aerob energiomsætning.pptx
Ugeplaner
Du skal downloade Yubio (din grundbog de næste tre år) til din egen computer, brug flg. link
I skal læse Yubio: side 45-50. Brug tid på figurerne i teksten.
Vi mødes omklædte i hallen, hvor vi har fokus på anaerob træning. Medbring jeres PC. Læs s. 77 - 78 i Yubio, og svar på disse spørgsmål:
Anaerob træning 1 noter.docx
Grundtræning
Læs side 99-103.B-for bedre idræt kap. 5. s. 91-104. Anaerobt arbejde.pdf
Læs Yubio s. 63+64 (Anaerob energiomsætning) og svar på følgende spørgsmål:
B-for bedre idræt kap. 5. s. 91-104. Anaerobt arbejde (1).pdf (I skal læse side 103-104 i modulet)
Vi har rettet jeres afleveringer - læs gerne vores kommentarer igennem inden modulet.
Anaerob træning modul 5 1.e.pptx
TRÆNINGSPRINCIPPER.docx
Vi har fokus på styrketræning, og skal arbejde med muskeludholdenhed i modulet. Læs om muskeludholdenhed i Yubio, s. 82 - 83. Du skal kunne forklare, hvad der kendetegner muskeludholdenhedstræning?
Muskeludholdenhed.pdf
Vi har teori i dette modul og har fokus på muskler og deres opbygning. Læs s. 53 - 56 i Yubio. Det vedhæftede dokument fra B-for bedre idræt arbejder vi med i modulet.
B-for bedre idræt 112 - 117.pdf
Vi har fokus på spændstighedstræning. Læs i "B-for bedre idræt" s. 121 - 123 (øverst) og Yubio, s. 83 - 84 og find ud af hvad der kendetegner spændstighedstræning.
B-for bedre idræt 121 - 123.pdf
Læs i Yubio s. 67 - 69: Hvad er superkompensation, overtræning og vedligeholdelsestræning?
Basal fysiologi og træningslære.pptx
Skema arbejdskravsanalyse.docx Udfyld de 3 første kolonner i skemaet fra sidste modul.
Skema til ugeplan.docx
Beregninger af BMI og kondital.docx
Bruges til fysiologiske profiler:1e Formelsamling fysiologiskprofil.docx
Værd at huske, når I skriver jeres næste opgave:
Casearbejde oversigt over fremlæggelser (2).docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ski: Teknik og Fortælling
29-01-2023
Case om Hjalte
05-02-2023
Caseopgave - præsentation
30-03-2023
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fodbold og funktionel opvarmning
Formål med forløbet:
- Eleverne skal opnå viden om spilfasemodellen, boldspilsfamilierne samt funktionel opvarmning.
- Eleverne skal i grupper udarbejde et funktionelt opvarmningsprogram.
- Eleverne skal stifte bekendtskab med afleveringstyper, og modtagninger/tæmninger.
- Eleverne skal arbejde med forsvarende og erobrende forsvar.
- Eleverne skal arbejde med grundspil og gennembrudsspil.
- Eleverne skal mestre 1-2 finter og udvise færdigheder med disse, både i simple sammenhænge (uden modstander) og i spilsituationer.
Teori: Yubio side 408-412
Christensen et al. 2015: Forsvarsspil, Grundspil, Gennembrudsspil. SDU upubliceret materiale.
Indhold
Kernestof:
Skærmbillede 2023-04-18 kl. 13.01.05.png
Læs teori om boldspil i Yubio, s. 438 - 442.Vi har fokus på boldspilsfamilier og forskellige taktikker.
Casearbejde (papirer)
De fire boldspilsfamilier (Yubio, s. 378).docx
Spilfasemodel.docx
Boldspilsfamilier og spilfasemodul.pptx
Udendørs tøj
Vi skal arbejde med finter, se eksemplerne i linket. Medbring jeres mobiltelefoner.
Finter
Finter - grupper.docx
Fodbold finter- Jeres videoer skal placeres i denne mappe. De indgår i evalueringen af fodboldforløbet.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Volleyball og teampsykologi
Formål:
Forløbet i volleyball er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og
taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
I lukkede øvelser skal I kunne spille:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer et selvvalgt kvadrat på modstanderens bane.
I spilsituationer med tilpassende volleyregler skal I have:
- Forståelse for regler og rotationssytem og indløb af hæver
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen.
- Evne til i læringsspil at medvirke til at begge hold opnår en tydelig spilrytme i længere dueller.
Praksisteori:
Volleyballs regler og organisering: Yubio B/C (2020). Kap. 13 s. 541-549.
Beskrivelser og videoer af slag: Yubio B/C (2020). Kap 13 s. 549-552.
Parathedshjulet og spilfaser i net/vægspil
Idrætspsykologi:
Gyldendals Idrætspsykologi kap. 8 s. 85-96 (Teampsykologi, kohæsion og roller).
Gyldendals Idrætspsykologi kap. 9 s. 97-104 (Teamudvikling, teambuilding).
Indhold
Kernestof:
elevambassadører søges.docx
Læs kapitel 8: Henriksen et al - Gyldendals idrætspsykologi - Kap. 8.pdf
Underhåndsserv
Overhåndsserv
Parathedshjul. Spifaser i volleyball (2).docx
Guldkorn til casearbejde
Vi mødes omklædte i hallen og I skal tage jeres mobil med i hallen, da vi skal filme jeres smash i dag
Kapitel 13 Basic 3 Smash
Kapitel 13 Basic 6 Blokade
Afsnit
I dag har vi fokus på teamudvikling, læs s. 97 - 100 i den vedhæftede pdf. 1) Forklar de forskellige faser et team gennemgår fra det sættes sammen til det afsluttet. 2) Forklar figur 25: Teamudviklingsprocessen - to syn.
Gyldendals idrætspsykologi kapitel 9.pdf
I skal gense jeres egne videoer med smash og blokade inden modulet
Vi skal genbesøge kapitlet om teampsykologi, læs s. 95 - 96 i den vedhæftede pdf. Fokusér på hvad der kendetegner formelle og uformelle roller og kig på figur 24.
Henriksen et al - Gyldendals idrætspsykologi - Kap. 8.pdf
Hvad er sundhed?
Læs s. 91 - 93 i den vedhæftede pdf "Det brede sundhedsbegreb". I skal kunne forklare fig. 4. Den anden pdf. skal vi arbejde med i modulet. Det er ikke lektie.
Det brede sundhedsbegreb.pdf
Kvaliteter i idrætsaktiviteter_Torben Hansen.pdf
Skal bruges i modulet. Ikke lektie.Note Til Observation og interview på Mariavangskolen.docx
Husk alle jeres "guldkorn", dvs. interviews og observation fra vores besøg på Marievang Skole. I skal arbejde med "persona" og designkriterier.
Persona.docx
Sundhedsprojekt (persona)
Design Criteria 2.e.docx
Net op piger, net ned drenge
I skal klæde om og vi mødes i hallen. Alle grupper skal have deres designkriterier og persona'er med fra sidste uge. Det er lektie at lave dem færdige!
Sundhedsprojekt
Vi spiler volley i dag og mødes omklædte i hallen :-)
Vi skal være ude i dag i begge moduler, da I skal afprøve de aktiviteter, I skal lave med eleverne til motionsdagen på Marievang Skole. Vi mødes dog først i Id10 til fælles intro.
Motionsdag (aktivitetsbeskrivelse) på Marievang Skole.docx
Mappe til casearbejde
Tidsplan for motionsdag 2023 (1).docx
Områder.pdf
Drejebog til eksamen i idræt A.docx I skal skimme skabelonen til drejebogen og have computer med i hallen
I skal sende jeres drejebøger senest kl 8 på lectio eller selv printe dem og medtage dem i modulet.
Titel
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Case om volley og teamteorier
27-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sundhedsprojekt og aktivitetsudvikling
Case
Skolernes motionsdag har været afviklet siden 1982. Hensigten med dagen er, at eleverne på de danske folkeskoler skal have en dag præget af motion og fællesskab.
På Marievangsskolen i Slagelse er der tradition for, at eleverne på mellemtrinnet (4., 5. og 6. klasse) løber en rundstrækning på 2 km og ser hvor mange gange de kan komme rundt på 60 min. Eleverne har konkurreret om forskellige former for præmier: Den hurtigste løber, den bedste sprinter, klassen med den bedste gennemsnitlige tid, den bedste hepper,
Lærerne på Marievangsskolens mellemtrin, som står for motionsdagen, vil gerne have inspiration til, hvordan man kan lave en anderledes motionsdag. Det er her I kommer ind i billedet.
Opgaven er konkret at:
1) skabe en motiverende motionsdag for alle elever på mellemtrinnet på Marievangsskolen.
2) undersøge hvad eleverne i 6. klasse finder motiverende og dermed hvilke kvaliteter/træk aktiviteterne skal indeholde.
3) efter motionsdagen at evaluere og diskutere den udviklede aktivitets evne til motivere og aktivere et bredt udsnit af eleverne.
Overordnet problemformulering:
Hvordan kan man ved hjælp af innovative metoder tilrettelægge en motionsdag med sundhed som omdrejningspunkt, der tager udgangspunkt i elevernes motivation for bevægelse?
Litteratur:
Sundhed: Yubio s. 13-15+28-34
Motivation: Jan Kahr m. fl. Selvbestemmelsesteorien. Idræt C – i praksis, Systime i-bog, 2021. Kap 5.1.3
Kvaliteter i idrætsaktiviteter: Torben Hansen, artikel Fokus Idræt nr. 4, dec 2010.
Aktivitetshjulet: Mads Hovgaard, aktivitetsudvikling i praksis, s. 102-103 + 124-125.
Indhold
Kernestof:
Hvad er sundhed?
Læs s. 91 - 93 i den vedhæftede pdf "Det brede sundhedsbegreb". I skal kunne forklare fig. 4. Den anden pdf. skal vi arbejde med i modulet. Det er ikke lektie.
Det brede sundhedsbegreb.pdf
Kvaliteter i idrætsaktiviteter_Torben Hansen.pdf
Skal bruges i modulet. Ikke lektie.Note Til Observation og interview på Mariavangskolen.docx
Husk alle jeres "guldkorn", dvs. interviews og observation fra vores besøg på Marievang Skole. I skal arbejde med "persona" og designkriterier.
Persona.docx
Sundhedsprojekt (persona)
Design Criteria 2.e.docx
Net op piger, net ned drenge
I skal klæde om og vi mødes i hallen. Alle grupper skal have deres designkriterier og persona'er med fra sidste uge. Det er lektie at lave dem færdige!
Sundhedsprojekt
Vi spiler volley i dag og mødes omklædte i hallen :-)
Vi skal være ude i dag i begge moduler, da I skal afprøve de aktiviteter, I skal lave med eleverne til motionsdagen på Marievang Skole. Vi mødes dog først i Id10 til fælles intro.
Motionsdag (aktivitetsbeskrivelse) på Marievang Skole.docx
Mappe til casearbejde
Tidsplan for motionsdag 2023 (1).docx
Områder.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Case om volley og teamteorier
27-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Hiphop og kroppen som identitetsmarkør
Forløbsplan Hiphop og kroppen som identitetsmarkør.
Formål:
Eleverne skal teoretisk opnå forståelse for idrættens organisering og særligt kunne diskutere forskellige værdier ved at dyrke hiphop organiseret, kommercielt og uorganiseret.
Forløbet vil fokusere på nuværende kropsidealer, samt hvordan kropsidealer er forskellige afhængig af hvilken mainstream eller subkultur du er en del af. Teoretisk vil Maffesolis teori om neostammer og Christoffer Lasch om “den nye narcissist” stå centralt.
Frem mod SRO’en, der er et samarbejde med samfundsfag, vil forløbet blive drejet over mod motionsdoping. Samfundsfag har sideløbende arbejdet med identitetsdannelse i det senmoderne samfund og SRO’en vil derfor fokusere på elevernes evne til at analysere og diskutere effekterne af motionsdoping og sociologiske forklaringer på fænomenet.
Praktisk skal eleverne arbejde med hiphop. Først skal eleverne udvise evne til at indlære en kort fælles koreografi. De skal derefter udvikle en koreografi i grupper, med tanke for hiphoppens stil og teknik (bouncing og jacking, locking og popping, powermoves og breakdance, freeze/pose,), bevægelseskvalitet (udtrykke streetkulturen i valg af attitude, hvor modstand mod det eksisterende samfund udtrykkes gennem dansen) og kreativitet (udvælgelse og sammensætning af bevægelser).
Krav til koreografi:
I jeres faste grupper, skal I udforme en hiphopkoreografi, som I skal vise til det sidste modul i hiphopforløbet d.
Der er følgende krav for jeres koreografi:
Den skal have en markeret start og afslutning
I skal selv kunne tælle ind i musikken
Koreografien skal minimum være 10 x 8 taktslag
I skal både bruge nogle af trinene fra fælleskoreografien og jeres egne bevægelser. I må meget gerne lave om i trinene fra fælleskoreografien
I skal vise, at I har brugt Labans BESS-koncept i det koreografiske arbejde, altså har tænkt over f.eks. tid/rum/niveauer/relationer osv.
I skal selv vælge et hiphop-musiknummer til jeres koreografi og vise, at I bruger nummerets rytme og udtryk
I skal i jeres koreografi udvise forståelse for hiphoppens stil og teknik (bouncing og jacking, locking og popping, power moves og breakdance, freeze/pose,) og bevægelseskvalitet (udtrykke streetkulturen i valg af attitude, hvor modstand mod det eksisterende samfund udtrykkes gennem dansen)
Afslutningsvis skal I aflevere en en drejebog, hvor I beskriver jeres koreografi og hvordan I opfylder ovenstående krav.
Indhold
Kernestof:
Yubio: side 1331-1334+ 1353-1355
Google Docs: Sign-in
Titel
Vi danser hiphop og mødes omklædte i kælderen.
Dansehjulet.docx
Vi mødes omklædte i hallen, medbring mobil og PC.
Six Step
Helicopter
Worm
Hip hop videoer
Læs s. 432 - 433 i Yubio om "Kroppen og identitet". Hvad betyder udtrykket "strong is the new skinny"?
Læs s. 164 - 172 i den vedhæftede pdf. De vedhæftede spørgsmål skal vi arbejde med i modulet.
Fri eller fortabt. Kap. 10. s. 164-179.pdf
Arbejdsspørgsmål.docx
Vi skal arbejde med s. 172 - 179 i den vedhæftede pdf. Mens du læser skal du være opmærksom på flg. begreber/ord: foreningsliv og fitnesskultur, narcissismens kultur, den ulige sundhed, ungepanelet. De vedhæftede spørgsmål skal vi arbejde med i modul
Fri eller fortabt arbejdsspørgsmål.docx
Læs s. 98 - 100 i Yubio med fokus på figur 4.10: Hvad hedder de fire typer af dopingmisbrugere og hvad kendetegner dem?
Optakt til SRO.pptx
Vi starter med en opsamling af mandagens lektie, inden vi går i gang med motionsdoping og styrke. Mens du læser skal du overveje om doping skal frigives? Brug også tid til at kigge på figurerne.
Vi har fokus på motionsdoping og anabole steroider. Vi starter med at arbejde med de vedhæftede figurer og spørgsmål, så det er lektie til dagens modul.
Motionsdoping og anabole steroider (figurer).docx
Genlæs s. 109 - 112 i Yubio, da I skal skrive en redegørelse om anabolske steroider.
Vi har fokus på den videnskabelige basismodel og metoder i idræt.
Vi mødes omklædte i hallen :-)
Arbejdspapir til min SRO.docx
Gense jeres koreografier fra forløbet i denne mappe: Google Drive: Sign-in
Afsnit
Skabelon drejebog hiphop.docx
Drejebøger
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Sundhedsprojekt
01-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Badminton og udvidet fysiologi
Badminton og udvidet fysiologi
Badminton: med 8 moduler praksis
Udvidet fysiologi: 6-8 moduler inklusiv årsprøve intro samt omlagt skriftligt produkt.
Praksis i Badminton
Eleven skal kunne:
redegøre for basale regler i badminton, samt dømme i simple situationer.
holde ketcheren korrekt (forhånd og baghåndsgreb)
Slag: Serve (kort og langt), clear, drop, lob, netdrop, samt kende til smash og smashopsamling.
Praksisteori:
Paratheds Hjulet (Ketcherstilling, Spillecentrum, Anticipation, Forspændingsfald, Balance): kende til egne styrker og svagheder med henblik på at spille bolden sikkert og undgå fejl og udføre benarbejdet korrekt, samt forudsige boldens bane for at kunne komme hurtigt til træfning.Kende til at maskere sine slag for at gøre det sværere for modstanderen at forudsige boldens bane.
Spændingsregulering
Netvægspils familien: (Servefase, spilfase, Slutfasen)
Læringstrinsmodellen til slagsekvenser
Rammeteori:
Udvidet fysiologi med fokus på:
Lunger, Ilt- og kuldioxid-transport, mitokondrier hjerte, blodkredsløb, ATP,fra kulhydrat, fedt og protein, RQ og fedtforbrænding
Indhold
Kernestof:
Læs side 219-221 i Yubio om Lungevolumier.
Kapitel 8 Yubio lunger.docx
Læs side 221-224 med fokus på figur 8.3, (stop ved afsnittet: Hæmoglobins villighed)
Drop
Fysiologi.docx
Opgaveløb: parvis: drible, aflevere, drible, aflevere.
Læs side 224-228 i Yubio og svar på:
Caseopgave.docx Skal først bruges i modulet - ikke lektie!
Clear – Lige fra baghåndshjørnet
Clear
Læs side 439 i Yubio om Net/vægspil karakteristika. Du skal kunne forklare det til en fra klassen, når du kommer til timen uden at kigge i bogen.
Vi har teori i dette modul. Læs side 229 - 233 i Yubio (slut ved afsnit 8.2.7 Ficks princip) og svar på disse spørgsmål:
Formelsamling
Hjertet og blodtryk.pptx
Øvelse: Blodtryk og puls
Læs side 233-234 i Yubio og svar på følgende: Hvad er Ficks Princip?
Ficks princip Arbejdsspørgsmål.docx
Læs s. 235 - 241 i Yubio, det er svært stof, så start med at læse figurerne primært fig. 8.15, 8.17, 8.18 og 8.19. Vi skal tegne, så husk spidsede blyanter :)
Læs side: 241-248 i Yubio
Smash Se denne korte video.
Mappe til badminton-videoer Opload jeres video af slagsekvens og smash i denne mappe.
DREJEBOG BADMINTON 2e.docx
DREJEBOG BADMINTON (med links).docx
ATP fra kulhydrat.pptx
Lektion 4 Udvidet fysiologi 2.e Hjerte.pptx
RQ Powerpoint.pptx
Test
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Springgymnastik og idrætshistorie
Formål:
Kendskab til og viden om dansk idrætshistorie med særlig fokus på, hvordan idrætten har udviklet sig fra den tidlige idræt til den moderne idræt.
Viden om de tre spor der har præget idrætten, herunder karakteristika ved hhv. den tyske og den svenske gymnastik.
Forståelse for begrebet ”sport” og forskelle mellem landsbysamfund og bysamfund under industrialiseringen.
Viden om idrætsforeninger og forbundene DGI og DIF samt danskernes idrætsdeltagelse.
Springgymnastik:
Formål:
Eleverne skal opnå færdigheder indenfor følgende spring
1. Hop med kropsspænding
2. Forlæns rulle + Flyverulle
3. Håndstand + Håndstand/rulle.
4. Hovedstand
5. Hovedspring/lavt overslag
6. Vejrmøller
7. Kraftspring.
8. Salto
9. Evt et frit spring.
Springene udføres med den nødvendige modtagning og de nødvendige hjælpemidler (f.eks skumplint).
Forløbet afsluttes med en performance hvor klassen i grupper præsentere de opnåede færdigheder til musik i en springsekvens med flow og dynamik.
Teori:
Wiegaard, Lone (2011) Motorik ABC til underviseren.pdf
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med springgymnastik og mødes omklædte i hallen. Vi har rettet jeres opgaver. Se vores kommentarer under opgaver "kommentarer til omlagt skriftlighed" i Lectio. Har I spørgsmål, kommentarer eller andet, vil der være mulighed for at spør
Gymnastik fra 1860 - 1870érne Drenge
Gymnastik fra 1860 - 1870érne Piger
Gymnastik fra 1920 - 1930érne - Drenge
Gymnastik fra 1920 - 1930érne Piger
Vi har teori i dette modul og mødes i lokale 24, hvor vi fortsætter med idrætshistorie. Medbring jeres noter og "guldkorn".
Idrætshistorie.pptx
Se videoerne om progression til hovedspring:Hovedspring (lavt overslag) - GymDanmark
Teori springgymnastik.docx Læs denne side og se de to links.
Hovedspring (lavt overslag) - GymDanmark
I modulet skal I forberede en gruppefremlæggelse, der tager udgangspunkt i disse spørgsmål:
Gruppeopgave og fremlæggelse.docx
Casearbejde (papirer)
Skabelon til fysiologisk profil (1).docx
Kraftspring og flyvespring - GymDanmark
Casearbejde
Elevmapper 1. og 2.g
Yubio test
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Ultimate
Efter at have gennemført forløbet er det målet, at eleverne skal:
Kunne udføre: Baghåndskast, sikre gribninger enten som pandekage- eller krabbegribning og simple løbemønstre i ultimate
Have prøvet: Forhåndskast, at kaste til en spiller i løb, at spille kamp
Kende til: Spillets forløb og de grundlæggende regler, at spille uden dommer, en angrebstaktik og en forsvarstaktik.
Indhold
Kernestof:
I skal medbringe både indendørs og udendørssko til vores moduler i dag. Vi starter i hallen og laver test til politiets optagelsesprøve: Kig på testene i dette link: Herrer: Kvinder
Resultater skrives her
Læs denne ene side som lektie til timen. Ultimate
I skal downloade STRAVA til jeres telefon og medbringe den (og en holder, så I kan løbe med jeres telefon). til modulet. Bonus: I kan høre musik, mens I løber :-)
Kapitel 5: Idrætspsykologi: læs side 131-134 i Yubio.
Jeres starttest ligger her: Starttest politi
Intro Træningsprojekt 3e.pptx Motivation og målsætning.pdf
Læs reglerne for Ultimate her:
Vi fortsætter med ultimate og mødes udenfor. Læs om "Spirit of the game"
Spirit of the game
Læs om disse begreber: Fair play og foul play. (kap 9.7 i Yubio s 405-414.)
Idrætsskader: læs side 174-176 i Yubio
NoteBook
Vi forsætter med ultimate og er ude - læs teorien om angrebstaktik (stak) og se linket om dynamisk stak.
Angrebstaktik (stak)
Dynamisk stak
Der er ultimate på programmet - vi er på tennisbanerne. Læs om ultimate i Danmark: Se også, hvordan de professionelle bruger stak.
Ultimate i Danmark
Stack Vertical - TWG Ultimate Frisbee 2022
Aflevering 1. SRP sag før fag (1).docx
traeningsvejledning opdateret 161219 aa.pdf
Læs side 207 i Yubio: Vi skal teste om opvarmning virker på disse test. Læs også side 193-195 og svar på: 1. Forkellen på direkte og inddirekte test? 2. Forskellen på maksimale og submaksimale test? 3. Forkellen på dynamiske og statiske test?
Vi mødes omklædte på tennisbanerne, hvor vi fortsætter med ultimate.
Vi spiller ultimate på tennisbanerne. Læs om forsvar og markør:Forsvar
Drejebog Ultimate 3e.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Træningsprojekt
Mål:
Opnå færdigheder i politiets fysiske test og arbejde frem mod en forbedringer i 3-4 tests efter en 8-10 ugers periode med træning.
Opnå viden om aerob træning, anaerob træning, samt styrketræning.
Kende til og kunne anvende begreberne aerob og anaerob effekt og kapacitet.
Ydermere lære at opstille en målsætning og opnå viden, om hvilke motivationsformer, der spiller ind når man sætter sig en målsætning.
Materiale:
Indhold
Kernestof:
I skal medbringe både indendørs og udendørssko til vores moduler i dag. Vi starter i hallen og laver test til politiets optagelsesprøve: Kig på testene i dette link: Herrer: Kvinder
Resultater skrives her
Læs denne ene side som lektie til timen. Ultimate
I skal downloade STRAVA til jeres telefon og medbringe den (og en holder, så I kan løbe med jeres telefon). til modulet. Bonus: I kan høre musik, mens I løber :-)
Kapitel 5: Idrætspsykologi: læs side 131-134 i Yubio.
Jeres starttest ligger her: Starttest politi
Intro Træningsprojekt 3e.pptx Motivation og målsætning.pdf
Læs reglerne for Ultimate her:
Vi fortsætter med ultimate og mødes udenfor. Læs om "Spirit of the game"
Spirit of the game
Læs om disse begreber: Fair play og foul play. (kap 9.7 i Yubio s 405-414.)
Idrætsskader: læs side 174-176 i Yubio
NoteBook
Vi forsætter med ultimate og er ude - læs teorien om angrebstaktik (stak) og se linket om dynamisk stak.
Angrebstaktik (stak)
Dynamisk stak
Der er ultimate på programmet - vi er på tennisbanerne. Læs om ultimate i Danmark: Se også, hvordan de professionelle bruger stak.
Ultimate i Danmark
Stack Vertical - TWG Ultimate Frisbee 2022
Aflevering 1. SRP sag før fag (1).docx
traeningsvejledning opdateret 161219 aa.pdf
Læs side 207 i Yubio: Vi skal teste om opvarmning virker på disse test. Læs også side 193-195 og svar på: 1. Forkellen på direkte og inddirekte test? 2. Forskellen på maksimale og submaksimale test? 3. Forkellen på dynamiske og statiske test?
Vi mødes omklædte på tennisbanerne, hvor vi fortsætter med ultimate.
Vi spiller ultimate på tennisbanerne. Læs om forsvar og markør:Forsvar
Drejebog Ultimate 3e.docx
Læs side 7-10 (11-14, hvis man kigger på de reelle sider): Forsøg med Læring i bevægelse (forskningsprojekt) - SDU.pdf
Bevægelsesramme for BiDS - Slagelse Kommune0.pdf
Læring i bevægelse spørgsmål.docx
Motorik fysisk aktivitet og stillesiddende tid hos 0-6-årige børn.pdf Den styrkede pædagogiske læreplan.pdf Bevægelsesramme for BiDS - Slagelse Kommune0 (1).pdf
Spørgsmål BON.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
BoN
Bright over Night (BoN):
Dette er et tværfagligt forløb mellem med to studieretningsfag Idræt A og Samfundsfag A. Forløbet er et innovativt projekt og samarbejde mellem Slagelse Gymnasium, SDU og Slagelse kommune.
Eleverne har i forløbet arbejdet med følgende case:
Bright Over Night Udfordringen
I skal designe én aktivitet, hvor børnehavebørn kan være fysisk aktive. Aktiviteten skal vare ca. 15-20 min. Det kan enten foregå indendørs eller udenfor i børnehaven. Det skal være en aktivitet, som kan benyttes inden for børnehavens rammer, som børnene er vant til at være i. Fx i børnehavens
aktivitetsrum, på en stue eller ude på børnehavens legeplads. Aktiviteten kan godt bestå af flere forskellige øvelser fx forskellige motoriklege. Det kan også være én aktivitet fx et holdspil.
Bevægelsesaktiviteten har til formål at kunne invitere børnene til at bevæge sig samtidig med at de
kan udvikle sig på tværs af sociale relationer, leg og læring.
Benspænd! Det må ikke være en almindelig idrætsaktivitet, som fodbold, gymnastik eller badminton, men I kan godt benytte elementer fra idrætsgrene. Desuden skal I tage hensyn til at det skal være bevægelse, som børn i fem årsalderen kan udøve.
Forløbet blev afsluttet med selve BoN, som var to dage, hvor eleverne arbejdede innovativt med at udvikle, afprøve, afvikle og evaluere aktiviteter til børnehavebørn.
Idræt har været det primære fag i forløbet med særligt fokus på teori omhandlende: motorik, motivation og sundhed, samt innovationskompetencer mm
I samfundsfag har de haft fokus på det rent metodiske, hvor eleverne har lavet interviews og observationer af børnehavebørn og pædagoger. De har brugt den indsamlede empiri til at udvikle innovative lege til børnehavebørn
Litteratur:
Den gennemgåede litteratur, fremgår af undervisningsbeskrivelsen
Indhold
Kernestof:
Læs side 7-10 (11-14, hvis man kigger på de reelle sider): Forsøg med Læring i bevægelse (forskningsprojekt) - SDU.pdf
Bevægelsesramme for BiDS - Slagelse Kommune0.pdf
Læring i bevægelse spørgsmål.docx
Motorik fysisk aktivitet og stillesiddende tid hos 0-6-årige børn.pdf Den styrkede pædagogiske læreplan.pdf Bevægelsesramme for BiDS - Slagelse Kommune0 (1).pdf
Spørgsmål BON.docx
Den styrkede pædagogiske læreplan (1).pdf
Lektion 5 Observation og interview.pptx
Peter Brømdum (2018)_Metodebogen_Columbus, 105_125.pdf
Interviewguide Marievang 2.docx
Vi skal arbejde med jeres empiri fra jeres børnehavebesøg. Medbring noter mm. fra jeres observationer og interviews.
BON modul6.pptx
Persona.docx
Vi fortsætter vores arbejde omkring interview, observation og persona.
Lav denne personlighedstest inden lektionen: Free personality test | 16Personalities
Læs om Belbins teamroller her: Belbins Teamroller
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Salsa, krop og køn
Salsa, krop og køn
I den teoretiske del har vi arbejdet med sociologi.
Eleverne har i forløbet været omkring identitetsdannelse, køn, perfekthedskultur og socialiseringsprocesser i det senmoderne samfund.
Af sociologer har vi været omkring Anthony Giddens (aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejringsmekanismer, øget refleksivitet mm.) Thomas Ziehe (Formbarhed, Kulturel frisættelse, Subjektivering, Potensering, Ontologisering, Emblematisering mm.), Axel Honneths anerkendelsesteori og Pierre Bourdieu (Habitus, økonomisk kapital, social kapital og kulturel kapital samt feltbegrebet)
Ligeledes har vi i forløbet haft fokus på køn, kønsteori og kønsforskelle. Dette har vi bl.a. brugt til at diskutere drenge og pigers valg af sportsgrene, samt den sydamerikanske atlet Caster Semenya og hendes deltagelse i OL.
Teori:
Matthiesen T et al (2019) “fri eller fortabet”. Columbus s 18-31.
Thorndal H. M (2021): “Sociologiens kernestof”. Columbus s,176-190
Sørensen, Stig. Sporten i samfundet. kap. 4. s. 61-81. Systime
Artikler:
DR “Verdens hurtigste kvinde på 800 m ligner en mand”:
https://www.dr.dk/sporten/ol/rio2016/atletik/verdens-hurtigste-kvinde-paa-800-m-ligner-en-mand
Århus stiftidende “Man danser jo ikke med sit køn”:
https://stiften.dk/kultur/man-danser-jo-ikke-med-sit-koen
Jyllands-Posten: “Drenge og piger, der går deres egne veje i sportens verden” (18 december 2022) PDF
Podcast:
Politiken.dk
: ’Du lytter til Politiken’: 3. maj 2019: For hurtig til at være kvinde?:
https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art7171806/For-hurtig-til-at-v%C3%A6re-kvinde
Salsa:
Mål for forløbet
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken (rytme)
- Bevægelser i takt til musikken (rytme)
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen (Stil)
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger (fatning)
- føre en partner/blive ført af en partner (toning og føring)
- flere forskellige dansevariationer (Grundtrin, Vuelta, Cucarasha, 3-handed turn, Lady Double turn, Herredrejning, Cradle, Haircomb)
- Beherske en casino med hele klassen
- Udarbejde en koreografi i grupperne og individuelt arbejde med stilen i salsa.
Forløbet afsluttes med showtime for de andre grupper.
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et sociologiforløb. Læs s. 18-26 i den vedhæftede pdf.
Matthiesen et.al 2019. Fri eller fortabt. Columbus_18-31.pdf
Krop, køn og identitetsdannelse.pptx
Sombrero 33:58, Cradle 36:00, Haircombs 31:24
I skal gense/øve de variationer, som I lærte hinanden i sidste modul. Vi starter med at danse dem.
Hammer Lock 43:58
Vi skal arbejde med sport i det senmoderne samfund, læs s. 62 - 70 i den vedhæftede pdf.
Kopi af Sørensen, Stig. Sporten i samfundet. kap. 4. s. 61-81. Systime 2017 (1).pdf
Salsa Showtime 3.docx
Medbring EarPods.
Sørensen, Stig. Sporten i samfundet. kap. 4. s. 61-81. Systime 2017 (1) (1).pdf
Drenge og piger, der går deres egne veje i sportens verden - Mediearkiv - Infomedia (1).pdf
Opsamling på jeres artikelarbejde og podcasten, vi lyttede til i sidste uge.
Fri eller fortabt. Kap. 10. s. 164-179.pdf
Opsamling på sidste uges arbejde - husk jeres noter.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Anatomi og Crossfit
Anatomi:
Formål
Ved forløbets afslutning skal I kunne:
Redegøre for knogletyper, led (ægte og uægte led samt typer af ægte led) og ledbevægelser (fleksion, ekstension, adduktion, abduktion, rotation)
Redegøre for udvalgte musklers forløb (udspring, hæfte)
Forklare hvordan musklerne bevæger leddene (herunder agonist, synergist og antagonist).
Forklare musklens kontraktionstyper (excentrisk, isometrisk og koncentrisk kontraktion)
Analysere udvalgte bevægelser (bevægelsesanalyser)
Crossfit:
Formålet med forløbet i CrossFit er, at I skal opnå kendskab til en hurtigt voksende styrketræningsform indenfor genren “Nye og klassiske idrætter”.
I skal herunder have et kendskab til CrossFits historie, ide og kultur.
Forløbet er opbygget om de 7 bevægeformer samt de 10 kriterier for CrossFit. I denne sammenhæng skal I kunne gennemføre øvelser teknisk korrekt, samt kunne analysere hvilke(n) bevægeform(er) der er arbejdes med.
I skal have indgående kendskab til de forskellige former for intervaltrænings-principper i CrossFit, både i forhold til at kunne gennemføre de forskellige WOD’s, men også ved at kunne anvende disse i udviklingen af egen WOD.
I skal endvidere kunne anvende de 7 bevægeformer og de 10 kriterier som analyseredskab til at identificere diverse øvelsers evne til at træne forskellige muskelgrupper .
I skal endvidere ved forløbets afslutning kunne planlægge og instruere resten af holdet i en selvudviklet WOD.
I skal slutteligt også have et kendskab til de fire former for styrketræning - hypertrofi, maksimal styrke, eksplosiv styrke, og udholdenhed, samt centrale begreber indenfor styrketræning - herunder repetition maximum (RM), sæt, gentagelser, og hvileperiode.
Indhold
Kernestof:
I skal finde bogen Idræt B - idrætsteori frem og tage den med i tasken. Det er vigtigt at ALLE har bogen med. I skal øve jer på knoglerne i skelettet (Fig. 15 side 196).
WAB5.html
Læs side 198-200 i Idræt B - idrætsteori - den lilla bog. Du skal tage bogen med til timen
Læs side 201+202 i den lilla bog. Tag bogen med i skole
Læs side 203 i den lilla bog- Tag bogen med til timen
Afsnit
Opstart på forløb i crossfit, vi mødes omklædte i kælderen (88a). Læs det vedhæftede kompendium om Crossfit.
CrossFit kompendium.docx
PAM.html - level 1 - spil gerne hjemme og øv dig lidt
Læs:Idræt B – idrætsteori: s. 204-205 og tag bogen med!
Vi mødes omklædte i kælderen. Læs om crossfits historie, organisering og kultur i Yubio s. 963-969.
CrossFit Det knædominante bevægemønster HD
CrossFit Det vertikale pres HD
Dagens fokus er på at udarbejde bevægelsesanalyser.
Læs om crossfits historie, organisering og kultur i Yubio s. 963-969.
CrossFit Det hoftedominante bevægemønster HD
CrossFit Det horisontale pres HD
Idræt B – idrætsteori: s. 205-206
PAM.html
CrossFit Det hoftelukkende bevægelsesmønster HD
Sådan laver du en Pull Up - Hvis du er begynder!
Velkommen tilbage - jeg er sikker på, at I har nydt ferien :-) Vi mødes omklædte i kælderen, husk en varm trøje, da I skal udarbejde jeres egen tabata.
CrossFit Det horisontale træk HD
Medbring PC og varm trøje, da I skal udarbejde en WOD i dette modul. Gruppe 1: Isabella, Mikkel, Josephine, Philip og Victoria varmer op med deres TABATA.
CrossFitopgave.docx
Gruppe 2: Noah N, Alberte, Mateo, Mathilde og Oliver varmer op med deres TABATA
Ansvarlige for at undervise i deres WOD: Gruppe 4: Emilie, Filippa, Marcus og Laurits og Gruppe 5: Nora, Noah CP, Gustav og Rosa.
Læs side 56-63 i Kompendium - Med kroppen ind i kulturen.pdf
Husk den lilla bog!
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Eksamenstræning og international sport
Sport og international politik:
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i, hvor ofte sport og politik blandes sammen i dag såvel som tidligere i historien.
Med udgangspunkt i OL arbejdes der med sport og politik i de tre perioder i OL's historie.
OL i 36 i Berlin, OL under den kolde krig, samt OL i Beijing er vigtige nedslag.
Hård og blød magt eksemplificeres og sportswashing gennemgås.
Materialer:
Med kroppen ind i kulturen s. 56-63+ s.135-142 + 155-157.
Podcast OL I BERLIN – FORFØRELSENS TRIUMF:
https://idraetshistorie.dk/podcast/de-olympiske-leges-politiske-dimension/
Podcast: OL UNDER DEN KOLDE KRIG – DOPING, BOYKOT OG ATLETAKTIVISME:
https://idraetshistorie.dk/podcast/de-olympiske-leges-politiske-dimension/
Den moralske stedfortræder s. 130-133
Ringene samles s.111-116
Idræt B s. 44-50
Eksamenstræning:
Målet er at gøre eleverne klar til en evt. mundtlig/praktisk eksamen i faget.
Vi genopfrisker de 6 forløb som opgives til eksamen og eleverne får mulighed for at lave udkast til deres drejebøger i de etablerede eksamensgrupper. Vi gennemgår kort den praksisteori, der knytter sig til de opgivede emner.
Nye og klassiske: Crossfit og springgymnastik
Musik og bevægelse: Salsa og HipHop
Boldspil: Volleyball og Fodbold
Vi afslutter med en prøveeksamen i den mundtlige case-del.
NB: Nerver gennemgås som sidste teoretiske emne.
Idræt B idrætsteori, 3. udg. NERVESYSTEMET side 161 til 173
Indhold
Kernestof:
Læs side 56-63 i Kompendium - Med kroppen ind i kulturen.pdf
Husk den lilla bog!
Med kroppen ind i kulturen s.135-142 + 155-157
Med kroppen ind i kulturen.pdf
Gruppe 5: Nora, Noah CP, Gustav og Rosa gennemfører deres TABATA. Ansvarlige for at undervise i deres WOD: Gruppe 3: Mickey, Nathaniel, Julius og Nidas og gruppe 2: Noah N, Alberte, Mateo, Mathilde og Oliver.
OL i Berlin 1936 - Forførelsens triumf
Dagens powerpoint ligger i google, hvor I kan se de grupper I skal arbejde i om podcasten. Kig programmet og spørgsmålene igennem som forberedelse til modulet.
Læs om styrketræning i Yubio, s. 78 - 83.
Drejebog crossfit.docx
MEDBRING HØRETELEFONER!
Læs: OL 56 Vandpolo. pdf som forberedelse til lektionen. Teksten findes i denne mappe: Google
Ringene samles og Den moralske stedfortræder - Boycot og kommercialisering .pdf Læs denne tekst som forberedelse.
Vi mødes omklædte i hallen og eksamensgrupperne tager min. 1 computer med i hallen.
Skabelon til drejebog.docx
Musik og bevægelse Hiphop 3.e.docx
Praksisteori til springgymnastik.docx
Wiegaard, Lone (2011) Motorik ABC til underviseren.pdf Læs side 9+10. Dette er teori om motorik, som opgives til eksamen.
Eksamen
Opsamling Crossfit (noter).docx
CrossFit kompendium.docx
Fodboldfinter
Fodboldnoter.docx
Fodboldfinter (Yubio)
Fodboldøvelser Yubio.docx
Vi mødes i den gamle hal. Hjælp hinanden med at sætte net op. Vi genopfrisker spilsystemet "Indløb" i praksis. Tænk over om du spillede hæver i forløbet og om du gerne vil have den rolle til en evt. eksamen.
Eksamenstræning Volleyball.docx Parathedshjul. Spifaser i volleyball (2).docx
Se denne vide på 2 min: "What Agnes Saw"
Prøveeksamen 3.e case.docx
Prøveeksamen 3.e case.docx Forbered den fysiologiske profil hjemmefra.
Læs side 3-8 (s.161-166) i den vedhæftede pdf og svar på disse spørgsmål:
Googlemappe: Nerver
Læs resten af siderne om Nervesystemet
Nerver
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520097", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520097", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520097" }