Holdet 2022 IdA/1e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Idræt A
Lærer(e) Hanne Løkkegaard Wiggers, Tine Annette Koefoed
Hold 2022 IdA/1e (1e IdA, 2e IdA, 3e IdA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cha-cha-cha og kommunikation
Titel 2 Basal fysiologi og træningslære, IdA, 1.g
Titel 3 Fodbold og funktionel opvarmning
Titel 4 Volleyball og teampsykologi
Titel 5 Sundhedsprojekt og aktivitetsudvikling
Titel 6 Hiphop og kroppen som identitetsmarkør
Titel 7 Badminton og udvidet fysiologi
Titel 8 Springgymnastik og idrætshistorie
Titel 9 Ultimate
Titel 10 Træningsprojekt
Titel 11 BoN
Titel 12 Salsa, krop og køn
Titel 13 Anatomi og Crossfit
Titel 14 Eksamenstræning og international sport

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cha-cha-cha og kommunikation

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og Cha-cha-cha i særdeleshed.
Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans, og I skal kunne anvende disse i jeres dans.
Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder :
- Grundtrin
- Fatning (dansefatning og forskellige håndfatninger)
- Føring
- Følgende variationer:
- New Yorker
- Spot Turn
- Alamena drejning
- Turkish Towel
- Triple Lockstep
- Hand to Hand

I skal gruppevis udarbejde en Casino, som vises til forløbsprøven.
Som afslutning på forløbet skal I i faste par skabe en koreografi, hvor I inddrager kendte og nye variationer.


Materiale:
- Yubio s. ??: Vild med dans: standard og latin + cha-cha-cha.
- De 4 grundelementer i Dans for 2
- (Yubio: 1137-1139 Laban)

Rammeteori:
- Gyldendals idrætspsykologi kap 12: Kommunikation i sport

Supplerende materiale
- www.ballroomdancers.com
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dans og kommunikation 07-12-2022
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Basal fysiologi og træningslære, IdA, 1.g

Mål med forløbet:
I skal gennem forløbet tilegne jer teoretisk viden om basal fysiologi og træningslære indenfor områderne aerob træning, anaerob træning og styrketræning.  
I skal kunne anvende denne viden i casearbejde.
Desuden skal I kunne koble teori og praktik. - Dvs. at I skal kunne gennemføre og begrunde en given træning teoretisk.
I skal kunne lave en arbejdskravsanalyse til en tilfældig idræt og kende til superkompensentationsprincippet.

Litteratur:
Bangsbo, Jens og Lars Michalsik: Aerob og anaerob træning”, Danmarks Idræts-Forbund, 2006, side 256-257.

Frank, Jesper et. al: “”Idræt B - idrætsteori”, Systime 2009, side 232 (skema til arbejdskravsanalyse)

Skadhede, Thomas et.al: “Yubio Idræt C+B”, 2020, side 45 + 47-50 + 53-56,  63+64, 67-77 + 77-78 + 82-83 + 964-966 + 969-971 +  974-976

Wolf, Troels og Jørn Hansen: “B - for bedre idræt”, Gyldendal 2009, side 99-104 + 112-124
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ski: Teknik og Fortælling 29-01-2023
Case om Hjalte 05-02-2023
Caseopgave - præsentation 30-03-2023
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fodbold og funktionel opvarmning

Formål med forløbet:
- Eleverne skal opnå viden om spilfasemodellen, boldspilsfamilierne samt funktionel opvarmning.
- Eleverne skal i grupper udarbejde et funktionelt opvarmningsprogram.
- Eleverne skal stifte bekendtskab med afleveringstyper, og modtagninger/tæmninger.
- Eleverne skal arbejde med forsvarende og erobrende forsvar.
- Eleverne skal arbejde med grundspil og gennembrudsspil.
- Eleverne skal mestre 1-2 finter og udvise færdigheder med disse, både i simple sammenhænge (uden modstander) og i spilsituationer.

Teori: Yubio side 408-412
Christensen et al. 2015: Forsvarsspil, Grundspil, Gennembrudsspil. SDU upubliceret materiale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Volleyball og teampsykologi

Formål:
Forløbet i volleyball er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og
taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
I lukkede øvelser skal I kunne spille:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer et selvvalgt kvadrat på modstanderens bane.
I spilsituationer med tilpassende volleyregler skal I have:
- Forståelse for regler og rotationssytem og indløb af hæver
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen.
- Evne til i læringsspil at medvirke til at begge hold opnår en tydelig spilrytme i længere dueller.

Praksisteori:
Volleyballs regler og organisering: Yubio B/C (2020). Kap. 13 s. 541-549.
Beskrivelser og videoer af slag: Yubio B/C (2020). Kap 13 s. 549-552.
Parathedshjulet og spilfaser i net/vægspil

Idrætspsykologi:
Gyldendals Idrætspsykologi kap. 8 s. 85-96 (Teampsykologi, kohæsion og roller).
Gyldendals Idrætspsykologi kap. 9 s. 97-104 (Teamudvikling, teambuilding).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case om volley og teamteorier 27-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sundhedsprojekt og aktivitetsudvikling

Case
Skolernes motionsdag har været afviklet siden 1982. Hensigten med dagen er, at eleverne på de danske folkeskoler skal have en dag præget af motion og fællesskab.

På Marievangsskolen i Slagelse er der tradition for, at eleverne på mellemtrinnet (4., 5. og 6. klasse) løber en rundstrækning på 2 km og ser hvor mange gange de kan komme rundt på 60 min. Eleverne har konkurreret om forskellige former for præmier: Den hurtigste løber, den bedste sprinter, klassen med den bedste gennemsnitlige tid, den bedste hepper,
Lærerne på Marievangsskolens mellemtrin, som står for motionsdagen, vil gerne have inspiration til, hvordan man kan lave en anderledes motionsdag. Det er her I kommer ind i billedet.

Opgaven er konkret at:
1) skabe en motiverende motionsdag for alle elever på mellemtrinnet på Marievangsskolen.
2) undersøge hvad eleverne i 6. klasse finder motiverende og dermed hvilke kvaliteter/træk aktiviteterne skal indeholde.
3) efter motionsdagen at evaluere og diskutere den udviklede aktivitets evne til motivere og aktivere et bredt udsnit af eleverne.

Overordnet problemformulering:
Hvordan kan man ved hjælp af innovative metoder tilrettelægge en motionsdag med sundhed som omdrejningspunkt, der tager udgangspunkt i elevernes motivation for bevægelse?

Litteratur:
Sundhed: Yubio s. 13-15+28-34
Motivation: Jan Kahr m. fl. Selvbestemmelsesteorien. Idræt C – i praksis, Systime i-bog, 2021. Kap 5.1.3
Kvaliteter i idrætsaktiviteter: Torben Hansen, artikel Fokus Idræt nr. 4, dec 2010.
Aktivitetshjulet: Mads Hovgaard, aktivitetsudvikling i praksis, s. 102-103 + 124-125.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case om volley og teamteorier 27-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hiphop og kroppen som identitetsmarkør

Forløbsplan Hiphop og kroppen som identitetsmarkør.

Formål:
Eleverne skal teoretisk opnå forståelse for idrættens organisering og særligt kunne diskutere forskellige værdier ved at dyrke hiphop organiseret, kommercielt og uorganiseret.
Forløbet vil fokusere på nuværende kropsidealer, samt hvordan kropsidealer er forskellige afhængig af hvilken mainstream eller subkultur du er en del af. Teoretisk vil Maffesolis teori om neostammer og Christoffer Lasch om “den nye narcissist” stå centralt.

Frem mod SRO’en, der er et samarbejde med samfundsfag, vil forløbet blive drejet over mod motionsdoping. Samfundsfag har sideløbende arbejdet med identitetsdannelse i det senmoderne samfund og SRO’en vil derfor fokusere på elevernes evne til at analysere og diskutere effekterne af motionsdoping og sociologiske forklaringer på fænomenet.

Praktisk skal eleverne arbejde med hiphop. Først skal eleverne udvise evne til at indlære en kort fælles koreografi. De skal derefter udvikle en koreografi i grupper, med tanke for hiphoppens stil og teknik (bouncing og jacking, locking og popping, powermoves og  breakdance, freeze/pose,), bevægelseskvalitet (udtrykke streetkulturen i valg af attitude, hvor modstand mod det eksisterende samfund udtrykkes gennem dansen) og kreativitet (udvælgelse og sammensætning af bevægelser).

Krav til koreografi:

I jeres faste grupper, skal I udforme en hiphopkoreografi, som I skal vise til det sidste modul i hiphopforløbet d.

Der er følgende krav for jeres koreografi:

Den skal have en markeret start og afslutning
I skal selv kunne tælle ind i musikken
Koreografien skal minimum være 10 x 8 taktslag
I skal både bruge nogle af trinene fra fælleskoreografien og jeres egne bevægelser. I må meget gerne lave om i trinene fra fælleskoreografien
I skal vise, at I har brugt Labans BESS-koncept i det koreografiske arbejde, altså har tænkt over f.eks. tid/rum/niveauer/relationer osv.
I skal selv vælge et hiphop-musiknummer til jeres koreografi og vise, at I bruger nummerets rytme og udtryk
I skal i jeres koreografi udvise forståelse for hiphoppens stil og teknik (bouncing og jacking, locking og popping, power moves og  breakdance, freeze/pose,) og bevægelseskvalitet (udtrykke streetkulturen i valg af attitude, hvor modstand mod det eksisterende samfund udtrykkes gennem dansen)
Afslutningsvis skal I aflevere en en drejebog, hvor I beskriver jeres koreografi og hvordan I opfylder ovenstående krav.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sundhedsprojekt 01-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Badminton og udvidet fysiologi

Badminton og udvidet fysiologi
Badminton: med 8 moduler praksis
Udvidet fysiologi: 6-8 moduler inklusiv årsprøve intro samt omlagt skriftligt produkt.

Praksis i Badminton
Eleven skal kunne:
redegøre for basale regler i badminton, samt dømme i simple situationer.
holde ketcheren korrekt (forhånd og baghåndsgreb)
Slag: Serve (kort og langt), clear, drop, lob, netdrop, samt kende til smash og smashopsamling.

Praksisteori:
Paratheds Hjulet (Ketcherstilling, Spillecentrum, Anticipation, Forspændingsfald, Balance): kende til egne styrker og svagheder med henblik på at spille bolden sikkert og undgå fejl og udføre benarbejdet korrekt, samt forudsige boldens bane for at kunne komme hurtigt til træfning.Kende til at maskere sine slag for at gøre det sværere for modstanderen at forudsige boldens bane.
Spændingsregulering
Netvægspils familien: (Servefase, spilfase, Slutfasen)
Læringstrinsmodellen til slagsekvenser

Rammeteori:
Udvidet fysiologi med fokus på:
Lunger, Ilt- og kuldioxid-transport, mitokondrier  hjerte, blodkredsløb, ATP,fra kulhydrat, fedt og protein, RQ og fedtforbrænding
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Springgymnastik og idrætshistorie

Formål:
Kendskab til og viden om dansk idrætshistorie med særlig fokus på, hvordan idrætten har udviklet sig fra den tidlige idræt til den moderne idræt.
Viden om de tre spor der har præget idrætten, herunder karakteristika ved hhv. den tyske og den svenske gymnastik.
Forståelse for begrebet ”sport” og forskelle mellem landsbysamfund og bysamfund under industrialiseringen.
Viden om idrætsforeninger og forbundene DGI og DIF samt danskernes idrætsdeltagelse.

Springgymnastik:
Formål:
Eleverne skal opnå færdigheder indenfor følgende spring
1. Hop med kropsspænding
2. Forlæns rulle + Flyverulle
3. Håndstand + Håndstand/rulle.
4. Hovedstand
5. Hovedspring/lavt overslag
6. Vejrmøller
7. Kraftspring.
8. Salto
9. Evt et frit spring.

Springene udføres med den nødvendige modtagning og de nødvendige hjælpemidler (f.eks skumplint).


Forløbet afsluttes med en performance hvor klassen i grupper præsentere de opnåede færdigheder til musik i en springsekvens med flow og dynamik.



Teori:
Wiegaard, Lone (2011) Motorik ABC til underviseren.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Ultimate

Efter at have gennemført forløbet er det målet, at eleverne skal:

Kunne udføre: Baghåndskast, sikre gribninger enten som pandekage- eller krabbegribning og simple løbemønstre i ultimate
Have prøvet: Forhåndskast, at kaste til en spiller i løb, at spille kamp
Kende til: Spillets forløb og de grundlæggende regler, at spille uden dommer, en angrebstaktik og en forsvarstaktik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Træningsprojekt

Mål:
Opnå færdigheder i politiets fysiske test og arbejde frem mod en forbedringer i 3-4 tests efter en 8-10 ugers periode med træning.
Opnå viden om aerob træning, anaerob træning, samt styrketræning.
Kende til og kunne anvende begreberne aerob og anaerob effekt og kapacitet.
Ydermere lære at opstille en målsætning og opnå viden, om hvilke motivationsformer, der spiller ind når man sætter sig en målsætning.


Materiale:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 BoN

Bright over Night (BoN):

Dette er et tværfagligt forløb mellem med to studieretningsfag Idræt A og Samfundsfag A. Forløbet er et innovativt projekt og samarbejde mellem Slagelse Gymnasium, SDU og Slagelse kommune.

Eleverne har i forløbet arbejdet med følgende case:
Bright Over Night Udfordringen
I skal designe én aktivitet, hvor børnehavebørn kan være fysisk aktive. Aktiviteten skal vare ca. 15-20 min. Det kan enten foregå indendørs eller udenfor i børnehaven. Det skal være en aktivitet, som kan benyttes inden for børnehavens rammer, som børnene er vant til at være i. Fx i børnehavens
aktivitetsrum, på en stue eller ude på børnehavens legeplads. Aktiviteten kan godt bestå af flere forskellige øvelser fx forskellige motoriklege. Det kan også være én aktivitet fx et holdspil.
Bevægelsesaktiviteten har til formål at kunne invitere børnene til at bevæge sig samtidig med at de
kan udvikle sig på tværs af sociale relationer, leg og læring.
Benspænd! Det må ikke være en almindelig idrætsaktivitet, som fodbold, gymnastik eller badminton, men I kan godt benytte elementer fra idrætsgrene. Desuden skal I tage hensyn til at det skal være bevægelse, som børn i fem årsalderen kan udøve.

Forløbet blev afsluttet med selve BoN, som var to dage, hvor eleverne arbejdede innovativt med at udvikle, afprøve, afvikle og evaluere aktiviteter til børnehavebørn.

Idræt har været det primære fag i forløbet med særligt fokus på teori omhandlende: motorik, motivation og sundhed, samt innovationskompetencer mm

I samfundsfag har de haft fokus på det rent metodiske, hvor eleverne har lavet interviews og observationer af børnehavebørn og pædagoger. De har brugt den indsamlede empiri til at udvikle innovative lege til børnehavebørn

Litteratur:
Den gennemgåede litteratur, fremgår af undervisningsbeskrivelsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Salsa, krop og køn

Salsa, krop og køn

I den teoretiske del har vi arbejdet med sociologi.

Eleverne har i forløbet været omkring identitetsdannelse, køn, perfekthedskultur og socialiseringsprocesser i det senmoderne samfund.
Af sociologer har vi været omkring Anthony Giddens (aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejringsmekanismer, øget refleksivitet mm.) Thomas Ziehe (Formbarhed, Kulturel frisættelse, Subjektivering, Potensering, Ontologisering, Emblematisering mm.), Axel Honneths anerkendelsesteori og Pierre Bourdieu (Habitus, økonomisk kapital, social kapital og kulturel kapital samt feltbegrebet)

Ligeledes har vi i forløbet haft fokus på køn, kønsteori og kønsforskelle. Dette har vi bl.a. brugt til at diskutere drenge og pigers valg af sportsgrene, samt den sydamerikanske atlet Caster Semenya og hendes deltagelse i OL.

Teori:
Matthiesen T et al (2019) “fri eller fortabet”. Columbus s 18-31.
Thorndal H. M (2021): “Sociologiens kernestof”. Columbus s,176-190
Sørensen, Stig. Sporten i samfundet. kap. 4. s. 61-81. Systime

Artikler:
DR “Verdens hurtigste kvinde på 800 m ligner en mand”: https://www.dr.dk/sporten/ol/rio2016/atletik/verdens-hurtigste-kvinde-paa-800-m-ligner-en-mand
Århus stiftidende “Man danser jo ikke med sit køn”: https://stiften.dk/kultur/man-danser-jo-ikke-med-sit-koen
Jyllands-Posten: “Drenge og piger, der går deres egne veje i sportens verden” (18 december 2022) PDF
Podcast:
Politiken.dk: ’Du lytter til Politiken’: 3. maj 2019: For hurtig til at være kvinde?: https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art7171806/For-hurtig-til-at-v%C3%A6re-kvinde


Salsa:

Mål for forløbet
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken (rytme)
- Bevægelser i takt til musikken (rytme)
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen (Stil)
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger (fatning)
- føre en partner/blive ført af en partner (toning og føring)
- flere forskellige dansevariationer (Grundtrin, Vuelta, Cucarasha, 3-handed turn, Lady Double turn, Herredrejning, Cradle, Haircomb)
- Beherske en casino med hele klassen
- Udarbejde en koreografi i grupperne og individuelt arbejde med stilen i salsa.
Forløbet afsluttes med showtime for de andre grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Anatomi og Crossfit

Anatomi:
Formål

Ved forløbets afslutning skal I kunne:

Redegøre for knogletyper, led (ægte og uægte led samt typer af ægte led) og ledbevægelser (fleksion, ekstension, adduktion, abduktion, rotation)

Redegøre for udvalgte musklers forløb (udspring, hæfte)  

Forklare hvordan musklerne bevæger leddene (herunder agonist, synergist og antagonist).

Forklare musklens kontraktionstyper (excentrisk, isometrisk og koncentrisk kontraktion)

Analysere udvalgte bevægelser (bevægelsesanalyser)

Crossfit:
Formålet med forløbet i CrossFit er, at I skal opnå kendskab til en hurtigt voksende styrketræningsform indenfor genren “Nye og klassiske idrætter”.
I skal herunder have et kendskab til CrossFits historie, ide og kultur.

Forløbet er opbygget om de 7 bevægeformer samt de 10 kriterier for CrossFit. I denne sammenhæng skal I kunne gennemføre øvelser teknisk korrekt, samt kunne analysere hvilke(n) bevægeform(er) der er arbejdes med.
I skal have indgående kendskab til de forskellige former for intervaltrænings-principper i CrossFit, både i forhold til at kunne gennemføre de forskellige WOD’s, men også ved at kunne anvende disse i udviklingen af egen WOD.
I skal endvidere kunne anvende de 7 bevægeformer og de 10 kriterier som analyseredskab til at identificere diverse øvelsers evne til at træne forskellige muskelgrupper .
I skal endvidere ved forløbets afslutning kunne planlægge og instruere resten af holdet i en selvudviklet WOD.
I skal slutteligt også have et kendskab til de fire former for styrketræning - hypertrofi,  maksimal styrke, eksplosiv styrke, og udholdenhed, samt centrale begreber indenfor styrketræning - herunder repetition maximum (RM), sæt, gentagelser, og hvileperiode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Eksamenstræning og international sport

Sport og international politik:
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i, hvor ofte sport og politik blandes sammen i dag såvel som tidligere i historien.
Med udgangspunkt i OL arbejdes der med sport og politik i de tre perioder i OL's historie.
OL i 36 i Berlin, OL under den kolde krig, samt OL i Beijing er vigtige nedslag.
Hård og blød magt eksemplificeres og sportswashing gennemgås.

Materialer:
Med kroppen ind i kulturen s. 56-63+ s.135-142 + 155-157.
Podcast OL I BERLIN – FORFØRELSENS TRIUMF: https://idraetshistorie.dk/podcast/de-olympiske-leges-politiske-dimension/
Podcast: OL UNDER DEN KOLDE KRIG – DOPING, BOYKOT OG ATLETAKTIVISME:  https://idraetshistorie.dk/podcast/de-olympiske-leges-politiske-dimension/
Den moralske stedfortræder s. 130-133
Ringene samles s.111-116
Idræt B s. 44-50

Eksamenstræning:
Målet er at gøre eleverne klar til en evt. mundtlig/praktisk eksamen i faget.

Vi genopfrisker de 6 forløb som opgives til eksamen og eleverne får mulighed for at lave udkast til deres drejebøger i de etablerede eksamensgrupper. Vi gennemgår kort den praksisteori, der knytter sig til de opgivede emner.
Nye og klassiske: Crossfit og springgymnastik
Musik og bevægelse: Salsa og HipHop
Boldspil: Volleyball og Fodbold
Vi afslutter med en prøveeksamen i den mundtlige case-del.

NB: Nerver gennemgås som sidste teoretiske emne.
Idræt  B idrætsteori, 3. udg. NERVESYSTEMET side 161 til 173
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer