Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Jens Risbjerg, Maria Holmslund Svane
|
Hold
|
2022 SaA/1z (1 SaA z, 2 SaA z, 3 SaA z)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk politik i opbrud?
Forløbet omhandler følgende faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Forløbet indeholder følgende kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Materiale i pdf.'er:
Rasmussen, Jesper, Politikkens kernestof, s. 8-11,27-31, 36-39, 52-59 og 68-77
Isaksen, Bo m.fl., Basal økonomi, s. 92-101
Materiale udover lektier:
https://www.dr.dk/feature/alt-om-valget
Eastons model, https://www.youtube.com/watch?v=mXk6tWsJt5I
Hjælp statsministeren med at sammensætte en ny regering, https://www.altinget.dk/regering
Kontrol med regeringen, https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.98/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_pzmwe2fr?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_pzmwe2fr&flashvars%5bstreamerType%5d=auto
Holstein om regeringsforhandlinger: Det har jeg godt nok aldrig set før, https://www.altinget.dk/artikel/holstein-om-regeringsforhandlinger-det-har-jeg-godt-nok-aldrig-set-foer
TV2 Interview med Jacob Ellemann-Jensen, 6/12-22,
https://play.tv2.dk/serie/interviews-fra-tv-2-news-tv2news/news-nyhederne-0ec805ba-0cb5-43f7-9293-6ce54ec81275?playing=true&inittype=continue
Statsministerens nytårstale 2023, https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/
Danmarks naturfredningsforening, "Målingen efter valget", https://www.dn.dk/media/99087/epinion-m%C3%A5ling-efter-valget.pdf
Undervisningsministeriet, "Demokrati under udvikling", podcast, https://emu.dk/sites/default/files/2018-12/Podcast.%20Mener%20du%20virkelig%20det_0%20%281%29.mp3
https://www.surveybanken.aau.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Politikkens kernestof, Hvad er politik.pdf
-
Jensby, Jakob Glenstrup m.fl., Politikbogen, Columbus 2017; sider: 204-216
-
Jensby, Jakob Glenstrup, m.fl., Politikbogen, Columbus, 2017; sider: 31-53, 169-175, 180-193, 195-199, 221-231
-
Politikkens kernestof, ideologiske forgreninger.pdf
-
Politikkens kernestof, politiske skillelinjer.pdf
-
Politikkens kernestof, partityper og teorier om partiadfærd.pdf
-
Basal økonomi_det danske arbejdsmarked.pdf
-
Nielsen og Nielsen, Vælgeradfærd og statistik, kapitel 3 (3).pdf
-
Nielsen og Nielsen, Vælgeradfærd og statistik, kapitel 5 (1).pdf
-
Regeringens mest ambitiøse klimaplan "nogensinde" overholder ikke Paris-aftalen
-
Fischer_Nielsen, Bent m.fl., Vælgeradfærd og statistik, kap. 7, 8 og 11 (4).pdf
-
Skriftlighed i samfundsfag - Statistisk usikkerhed
-
Podcast. Mener du virkelig det 0 (1).mpI skal have læst og besvaret spørgsmålene under OneNote pkt. 30 og 30.1 inden vi ses. NB der er et direkte link til podcasten her.
-
Uddrag af Politikbogen, Populisme og identitetspolitik.pdf
-
Ideologier og diskurser kap. 6. s. 111-134.pdf
-
Mat i samf. kapitel 5.pdf
-
Beregning af konfidensintervaller.xlsx
-
Fischer_Nielsen, Bent m.fl., Vælgeradfærd og statistik, kap. 7, 8 og 11 (7).pdf
-
Fischer_Nielsen, Bent m.fl., Vælgeradfærd og statistik, kap. 7, 8 og 11 (8).pdf
-
Repetition af relevant teori og fagbegreber fra politikforløbet. Lektie 1) Kig politikforløbsfanen i OneNote igennem for relevant teori/fagbegreber for jeres SRO. 2) Medbring Politikbogen
-
Folketingsvalget 2022
-
Beregning af statistisk usikkerhed.xlsx
-
Find og lyt til en relevant podcast ift. jeres notat i SRO'en. I skal kort fortælle om den i modulet. Se ideer til podcast I OneNote under pkt. 6 + 7.
-
Mat i samf. kapitel 5 (1).pdf
-
SFs vej til ministerposter er blevet stenet og usi (eaa946d8).pdf
-
Måling_ Danskerne har svært ved at se andre end Me (eabcd4fc).pdf
-
SFs vej til ministerposter er blevet stenet og usikker. Berlingske. 23/3 2025.
-
Måling: Danskerne har svært ved ast se andre end Mette Frederiksen som statsminister. Berlingske 11/5 2025
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærdsstaten under pres?
Forløbet indeholder følgende faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Forløbet inkluderer følgende kernestof:
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark̶
komparativ metode og casestudier '
Viden fra forløbet "Dansk økonomi under pres?" skal, hvis det er relevant inddrages.
Henvisninger til OneNote:
Bjørnstrup, Victor, m.fl., Velfærdsstaten under pres, i bogen:
https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
og https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
Materiale udover lektier:
Podcast, "samfundstanker", Nina Smith: Hvordan får vi råd til fremtidens velfærd?, 13. februar 2023, https://podcasts.apple.com/dk/podcast/nina-smith-hvordan-f%C3%A5r-vi-r%C3%A5d-til-fremtidens-velf%C3%A6rd/id1539149610?i=1000599470404
Restudys video om konkurrencestaten, https://restudy.dk/#/undervisning/602-%C3%98konomi
uddrag fra "Velfærdsstaten under pres" (pkt. 2.2, 2.3 og 5.1) (se OneNote)
Ted Talk med Harmut Rosa Why are we stuck behind the social acceleration? | Hartmut Rosa | TEDxFSUJena, https://www.youtube.com/watch?v=7uG9OFGId3A
TV2, "Håbløst arbejde", https://play.tv2.dk/serie/haabloest-arbejde
http://vismandsspillet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sørensen, Jacob Grave, Økonomiens kernestof, kapitel 11.pdf
-
Rockwool Fonden: "Voksne opvokset i velstillede hjem modtager flere offentlige serviceydelser end voksne opvokset i dårligt stillede hjem"
-
Samfundstanker: Nina Smith: Hvordan får vi råd til fremtidens velfærd? on Apple Podcasts
-
Nina Smith
-
Martin Ågerup
-
Om Cepos
-
Podcast_ Avistid med Hans & Arne: Imens, på venstrefløjen on Apple Podcasts
-
Program for tur til København.docx
-
Læs dagens lektie under pkt. 10.1 i OneNote
-
Konkurrencestaten, PowerPoint (1).pptx
-
Læs lektien under pkt. 12.1 i OneNote under fanen "Velfærdsstatens under pres?"
-
Vi ser dokumentarren "Håbløst arbejde" og sætter det i forhold til presset på velfærdsstaten og konkurrencestaten
-
Sørensen, Jacob Grave, Økonomiens kernestoif, kapitel 9.pdf
-
Sørensen, Jacob Grave, Økonomiens kernestof, kapitel 10.pdf
-
DK-Spillet - Startside
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk økonomi under pres?
De faglige mål behandlet i forløbet:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Forløbet indeholder følgende kernestof:
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Viden fra forløbet "velfærdsstaten under pres?" skal hvis det er relevant inddrages.
Materiale i Pdf.
Henrik Kureer, ØkonomiNU, 2. udg., Systime, s. 318-340
Materiale udover lektier:
Økonomi for dummies, afsnit 1, de første 13 min, https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8&t=685s
Nationalbankens undervisningssæt, (1 og 3), https://undervisning.nationalbanken.dk/undervisningsmateriale
TV2 Interview med Mette Frederiksen, 13/8-'23 [16.30-23:40]
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lene N. Andersen m.fl. Økonomibogen. Columbus 2016; sider: 22, 79-85, 127-136, 140-143, 146-159, 161-164, 195-196, 198-199, 202-207, 210-220, 237-243, 245-251
-
Link til Excel materiale i drev
-
multiplikator_model.i.excel_ (3) (1).xls
-
Kureer, Henrik, ØkonomiNU, Systime, 2. udg., kapitel 18 (Økonomiske skoler), version 1.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Senmodernitet - fællesskab eller individualitet?
Forløbet indeholder følgende faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog¨
Forløbet inkluderer følgende kernestof:
̶- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering
- adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.'
Viden fra forløbet "Forskellige liv i Danmark?" skal, hvis det er relevant inddrages.
Materiale i pdf.:
Madsen, Maria, KS bogen, Columbus, 1, udg. 2015, s. 9-12
Materiale udover lektier:
Giddens begreb, "rene forhold", https://www.facebook.com/paakantenafenighed/videos/giddens-rene-forhold/2967303090156494/
Aydin Soei om modborgerskab - Luk samfundet op!, https://vimeo.com/223742130
Adin Soei, https://www.facebook.com/voresHG/videos/188993632719277/ (30 min. og frem)
TV2 dokumentar “Den perfekte opdragelse?” (del 1 “Vores metode” og 2 “Vores prioriteringer”)
Engelbrecht, Rasmus, "Se tallene: Så skæv er fordelingen af barsel i Danmark", 14/9-'21, Se tallene: Så skæv er fordelingen af barsel i Danmark
Regeringen, "Politisk aftale om øremærket orlov", https://www.regeringen.dk/nyheder/2021/politisk-aftale-om-oeremaerket-orlov/
Information, "Her er fem positioner, du kan indtage i ligestillingsdebatten – hvor står du?", 7/3-'20, https://www.information.dk/moti/2020/03/fem-positioner-kan-indtage-ligestillingsdebatten-staar
Judith Butler: Your Behavior Creates Your Gender | Big Think, https://www.youtube.com/watch?v=Bo7o2LYATDc
Feminismens fire bølger på et minut, https://vimeo.com/537207268
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Thorndal, Morten, Sociologiens kernestof, Colombus, 2021; sider: 11-16, 20-24, 28-34, 36-46, 48-62, 80-88, 92-100, 104-116, 178-182, 184-190
-
KS bogen introduktion til forløbet (5).pdf
-
Vi ser et oplæg omkring hvordan den danske sociolog Aydin Sorei bruger Honneths teori til at forklarer "modborgerskab" blandt nogle med anden etnisk baggrund end dansk.
-
Vi ser udsendelsen "Teenagedyret - identitet"
-
Vi ser statsministerens nytårstale/Skrivemodul opgave 3
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EU i krise?
Forløbet indeholder følgende faglige mål:
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
Forløbet indeholder følgende kernestof:
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Forløbet inkluderer en temadag med "Europa At Work" situationsspillet om EU's lovgivningsproces.
Materiale i pdf. og OneNote:
Frederiksen, Lars, EU's udfordringer, Columbus 202, s. 13-25 og 73-96
Europe at Work, "Før Spillet"
Links;
EU-Oplysningen, Beslutningsprocessen i EU, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/s%C3%A5dan-lovgiver-eu/beslutningsprocessen-i-eu
EU-Oplysningen, EU-Domstolen, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/domstolen
EU-Oplysningen, Det Europæiske Råd, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/det-europ%C3%A6iske-r%C3%A5d
EU-Oplysningen, Europa-Parlamentet, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/parlamentet
EU-Oplysning, Ministerrådet, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/r%C3%A5det
EU-Oplysningen, Europa-Kommissionen, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/kommissionen
EU-Oplysningen, EU's historie, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/medlemslande/eus-historie
Materiale udover lektier:
EU-Oplysningen, Traktaten om Den Europæiske Union. Artikel 3 EU: Unionens mål, https://www.eu.dk/da/dokumenter/traktater/traktaten-eu/afsnit-l/artikel-3
EU-Oplysningen, Sådan lovgiver EU, https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.78/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_mxef7ebd?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_mxef7ebd&flashvars%5bstreamerType%5d=auto#
EU-Oplysningen, De vigtigste forskelle på lovgivningsprocessen i EU og Danmark, https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.78/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/1_si7glfzg?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=1_si7glfzg&flashvars%5bstreamerType%5d=auto#
EU-Oplysningen, Hvorfor er der forskellige beslutningsprocesser, https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.78/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/1_si7glfzg?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=1_si7glfzg&flashvars%5bstreamerType%5d=auto#
Schønning, Julie, Har du brug for et overblik? Her er partiernes spidskandidater og alliancer til EU-valget, Altinget 21/9-23 https://www.altinget.dk/artikel/overblik-her-er-partiernes-kandidater-til-europa-parlamentet
Albrechtsen, Rikke, Første EU-måling: Alle partier står til en plads i Europa-Parlamentet – undtagen ét, Altinget 9/'24, https://www.altinget.dk/eu/artikel/foerste-eu-maaling-alle-partier-staar-til-en-plads-i-europa-parlamentet-undtagen-et
,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ny dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik?
Forløbets faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
demonstrere viden om fagets identitet og metoder formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Forløbet indeholder følgende kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Materiale udover lektier:
Wivel, Anders, Vi er forsat totalt afhænige af USA, Politiken, 2/3-22
Det nationale kompromis, https://www.regeringen.dk/nyheder/2022/nationalt-kompromis-om-dansk-sikkerhedspolitik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie til modulet - tjek op på valgresultater ved EP valget og kabalen om EU's topposter.
-
Rasmussen, Jesper, m.fl., IP bogen, Columbus, 2019; sider: 89-106, 232-242
-
IP bogen, undenrigspolitik intro.pdf
-
IP bogen, Dansk udenrigspolitik.pdf
-
DRTV - Diplomaterne: Thomas og den ubudne gæst
-
Hvad er NATO?
-
Branner, Hans, Global politik, 2. udg..pdf
-
Læs interviewet med Professor Andrew Moravcsik om Trump under pkt. 12.1 i OneNote.
-
synopsis_Dupidocx.docx
-
Intro synopsis.pptx
-
oplæg dupo.pptx
-
Mette F.: Forsvarsudgifter skal tættere på 5 end 2 pct.af bnp. 29. januar 2025 Børsen
-
Mette Frederiksen vil undgå en budkrig med USA om Grønland 3. april 2025 Kristeligt Dagblad
-
Mange faktorer spiller ind på straftold. 29. marts 2025 LandbrugsAvisen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hvad vælger amerikanerne?
Følgende faglige mål bliver behandlet i forløbet:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Forløbet behandler følgende kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Lektier i Pdf. og OneNote:
Brøndum Peter m.fl., USA's udfordringer, Columbus, 3. udg. s. 52-57,62-81
Brøndum, Peter m.fl., USA's udfordringer, Columbus, 4. udg. s. 78-100
Branner, Hans, "Demokrati i krise?", kapitel 10, https://demokratiikrise.systime.dk/?id=194
Materiale udover lektier:
Ræson, Attentatet på Trump får pilen til at pege i én retning: - Jeg frygter for det amerikanske demokrati
DR, Derfor har den amerikanske højesteret så meget magt, https://www.youtube.com/watch?v=B_iQZ8yBFoY
Supreme Court Ethics: Last Week Tonight with John Oliver (HBO), https://www.youtube.com/watch?v=GE-VJrdHMug
Meningsmålinger fra YouGov, Silver Bullitin, Fivethirtyeight og realclearpolitics om det amerikanske valg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forskellige liv i Danmark?
Forløbet behandler følgende faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Forløbet indeholder følgende kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- komparativ metode og casestudier
Viden fra forløbet "Senmodernitet -fællesskab eller individualiet?" skal, hvis det er relevant inddrages.
Lektier i OneNote og pdf.:
Materiale udover lektier:
AE rådet, Skoletiden er meget forskellig for børn på tværs af sociale lag, 14. aug. 2024, https://www.ae.dk/analyse/2024-08-skoletiden-er-meget-forskellig-for-boern-paa-tvaers-af-sociale-lag
DR2, Kampen om mig: Opgøret med ghettoen, https://www.dr.dk/drtv/episode/kampen-om-mig_-opgoeret-med-ghettoen_146576
Podcast fra Rockwool fonden, "Velstand og ulighed", https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/velstand-og-ulighed-i-danmark/
Rockwool fondens simulations model "VELSTAND OG ULIGHED", https://velstandogulighed.dk/
TV2, Balladen om kolonihaven, 1. vers
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Thorndal, Morten, Sociologiens kernestof, Colombus, 2021; sider: 120-129, 134-142, 146-156, 160-174, 194-205, 210-215
-
Optakt til midterm, nytårstale - differentieret undervisning de der vil kan bruge resten af tiden på afleveringen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Magt og usikkerhed i en ny verdensorden
I skal have kendskab til:
- Teorier om internatiuonal politik (liberalisme, realisme og konstruktivisme)
-begreberne uni-, bi- og multipolaritet
- - USA som magtfaktor herunder imperial overstrech.
- Forskellige typer af magt, ressourcemagt, magt som relation og strukturel magt.
- International retsorden
- Skelnen mellem stærke og svage stater
- Kina, Rusland, Indien og EU som aktører i stormagternes verden.
- Trusselsbilleder
- Magthierarkiet mellem staterne.
- FN’s magt og afmagt
- Globalisering
-
I skal endvidere kunne anvende begreber, teorier og empiri fra forløbet om "Dansk udenrigspolitik i en forandret verden".
Materiale i pdf. og i OneNote:
Ulrik Pram Gad & Mona Kanwal Sheikh, Fred i en verden, hvor Vesten ikke sætter dagsordenen alene, DIIS, 16/12-24 https://www.diis.dk/publikationer/fred-verden-vesten-ikke-saetter-dagsordenen-alene
Lars Bangert Struwe, Kontrol med Grønland, Canada og Panama? Trump vil føre en international politik uden allierede og normer, Ræson 7/1-25. https://www.raeson.dk/2025/lars-bangert-struwe-kontrol-med-groenland-canada-og-panama-trump-vil-foere-en-international-politik-uden-allierede-og-normer/
Trumps indsættelsestale 20. jan. 2025, https://politiken.dk/internationalt/int_usa/art10247586/%C2%BBAmerikas-forfald-og-nedtur-er-forbi%C2%AB
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rasmussen, Jesper, m.fl., IP bogen, Columbus, 2019; sider: 12-25, 27-31, 35-49, 53-69, 72-85, 109-124
-
Trumps handelskrig skader alle. Børsen 3/2 2025.
-
Debat_ Med Trump kan vi ikke længere regne med Ame (ea8ee7c3).pdf
-
opg_tekster.docx
-
Rusland dømmes for stribe af rettighedskrænkelser på Krim. 25. juni 2024 Amtsavisen.dk
-
Det lyder trygt at lukke grænser og bryde konventioner. 29. august 2024 Berlingske
-
Med Trump kan vi ikke længere regne med Amerika: Jyllands-Poste. 20/1 2025.
-
Radioguide: Se Radiooversigt for alle DR's livekanaler | DR LYD
-
Norm-cykler og R2P.docx
-
Kronik: Fat det: USA er tabt. Europa må nu klare sig selv. 18. februar 2025 Politiken. DAVID TRADS.
-
Amerikanske Varer og Brands.pdf - Shared with pCloud
-
Global Politik. 4. udgave. Side 191-201. Spring boksen på side 194-195 over. Læs kun de første 5 linjer på side 201.
-
Sikkerhedsråd og Generalforsamling_as.docx
-
Global Politik. 4. udgave. Side 43-47
-
USA vil give stater i Afrika permanente pladser i Sikkerhedsrådet (v.3). 12. september 2024 Ritzaus Bureau.
-
GlobalPolitik_USA.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520297",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520297",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520297"
}