Holdet 2022 SaA/1z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jens Risbjerg, Maria Holmslund Svane
Hold 2022 SaA/1z (1 SaA z, 2 SaA z, 3 SaA z)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk politik i opbrud?
Titel 2 Velfærdsstaten under pres?
Titel 3 Dansk økonomi under pres?
Titel 4 Senmodernitet - fællesskab eller individualitet?
Titel 5 EU i krise?
Titel 6 Ny dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik?
Titel 7 Hvad vælger amerikanerne?
Titel 8 Forskellige liv i Danmark?
Titel 9 Magt og usikkerhed i en ny verdensorden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk politik i opbrud?

Forløbet omhandler følgende faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Forløbet indeholder følgende kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Materiale i pdf.'er:
Rasmussen, Jesper, Politikkens kernestof, s. 8-11,27-31, 36-39, 52-59 og 68-77
Isaksen, Bo m.fl., Basal økonomi, s. 92-101

Materiale udover lektier:
https://www.dr.dk/feature/alt-om-valget
Eastons model, https://www.youtube.com/watch?v=mXk6tWsJt5I
Hjælp statsministeren med at sammensætte en ny regering, https://www.altinget.dk/regering
Kontrol med regeringen, https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.98/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_pzmwe2fr?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_pzmwe2fr&flashvars%5bstreamerType%5d=auto
Holstein om regeringsforhandlinger: Det har jeg godt nok aldrig set før, https://www.altinget.dk/artikel/holstein-om-regeringsforhandlinger-det-har-jeg-godt-nok-aldrig-set-foer
TV2 Interview med Jacob Ellemann-Jensen, 6/12-22,
https://play.tv2.dk/serie/interviews-fra-tv-2-news-tv2news/news-nyhederne-0ec805ba-0cb5-43f7-9293-6ce54ec81275?playing=true&inittype=continue
Statsministerens nytårstale 2023, https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/
Danmarks naturfredningsforening, "Målingen efter valget", https://www.dn.dk/media/99087/epinion-m%C3%A5ling-efter-valget.pdf
Undervisningsministeriet, "Demokrati under udvikling", podcast, https://emu.dk/sites/default/files/2018-12/Podcast.%20Mener%20du%20virkelig%20det_0%20%281%29.mp3
https://www.surveybanken.aau.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Velfærdsstaten under pres?

Forløbet indeholder følgende faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Forløbet inkluderer følgende kernestof:
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark̶
komparativ metode og casestudier '

Viden fra forløbet "Dansk økonomi under pres?" skal, hvis det er relevant inddrages.

Henvisninger til OneNote:
Bjørnstrup, Victor, m.fl., Velfærdsstaten under pres, i bogen:
https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
og https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144

Materiale udover lektier:
Podcast, "samfundstanker", Nina Smith: Hvordan får vi råd til fremtidens velfærd?, 13. februar 2023, https://podcasts.apple.com/dk/podcast/nina-smith-hvordan-f%C3%A5r-vi-r%C3%A5d-til-fremtidens-velf%C3%A6rd/id1539149610?i=1000599470404
Restudys video om konkurrencestaten, https://restudy.dk/#/undervisning/602-%C3%98konomi
uddrag fra "Velfærdsstaten under pres"  (pkt. 2.2, 2.3 og 5.1) (se OneNote)
Ted Talk med Harmut Rosa Why are we stuck behind the social acceleration? | Hartmut Rosa | TEDxFSUJena, https://www.youtube.com/watch?v=7uG9OFGId3A
TV2, "Håbløst arbejde", https://play.tv2.dk/serie/haabloest-arbejde
http://vismandsspillet.dk




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dansk økonomi under pres?

De faglige mål behandlet i forløbet:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Forløbet indeholder følgende kernestof:
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Viden fra forløbet "velfærdsstaten under pres?" skal hvis det er relevant inddrages.
Materiale i Pdf.
Henrik Kureer, ØkonomiNU, 2. udg., Systime, s. 318-340

Materiale udover lektier:
Økonomi for dummies, afsnit 1, de første 13 min, https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8&t=685s
Nationalbankens undervisningssæt, (1 og 3), https://undervisning.nationalbanken.dk/undervisningsmateriale
TV2 Interview med Mette Frederiksen, 13/8-'23 [16.30-23:40]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Senmodernitet - fællesskab eller individualitet?

Forløbet indeholder følgende faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog¨

Forløbet inkluderer følgende kernestof:
̶- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering
- adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.'

Viden fra forløbet "Forskellige liv i Danmark?" skal, hvis det er relevant inddrages.

Materiale i pdf.:
Madsen, Maria, KS bogen, Columbus, 1, udg. 2015, s. 9-12

Materiale udover lektier:
Giddens begreb, "rene forhold", https://www.facebook.com/paakantenafenighed/videos/giddens-rene-forhold/2967303090156494/
Aydin Soei om modborgerskab - Luk samfundet op!, https://vimeo.com/223742130
Adin Soei, https://www.facebook.com/voresHG/videos/188993632719277/ (30 min. og frem)
TV2 dokumentar “Den perfekte opdragelse?” (del 1 “Vores metode”  og 2 “Vores prioriteringer”)
Engelbrecht, Rasmus, "Se tallene: Så skæv er fordelingen af barsel i Danmark", 14/9-'21, Se tallene: Så skæv er fordelingen af barsel i Danmark
Regeringen, "Politisk aftale om øremærket orlov", https://www.regeringen.dk/nyheder/2021/politisk-aftale-om-oeremaerket-orlov/
Information, "Her er fem positioner, du kan indtage i ligestillingsdebatten – hvor står du?", 7/3-'20, https://www.information.dk/moti/2020/03/fem-positioner-kan-indtage-ligestillingsdebatten-staar
Judith Butler: Your Behavior Creates Your Gender | Big Think, https://www.youtube.com/watch?v=Bo7o2LYATDc
Feminismens fire bølger på et minut, https://vimeo.com/537207268
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 EU i krise?

Forløbet indeholder følgende faglige mål:
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
Forløbet indeholder følgende kernestof:
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt

Forløbet inkluderer en temadag med "Europa At Work" situationsspillet om EU's lovgivningsproces.  

Materiale i pdf. og OneNote:
Frederiksen, Lars, EU's udfordringer, Columbus 202, s. 13-25 og 73-96
Europe at Work, "Før Spillet"

Links;
EU-Oplysningen, Beslutningsprocessen i EU, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/s%C3%A5dan-lovgiver-eu/beslutningsprocessen-i-eu
EU-Oplysningen, EU-Domstolen, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/domstolen
EU-Oplysningen, Det Europæiske Råd, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/det-europ%C3%A6iske-r%C3%A5d
EU-Oplysningen, Europa-Parlamentet, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/parlamentet
EU-Oplysning, Ministerrådet, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/r%C3%A5det
EU-Oplysningen, Europa-Kommissionen, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/kommissionen
EU-Oplysningen,  EU's historie, https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/medlemslande/eus-historie

Materiale udover lektier:
EU-Oplysningen, Traktaten om Den Europæiske Union. Artikel 3 EU: Unionens mål, https://www.eu.dk/da/dokumenter/traktater/traktaten-eu/afsnit-l/artikel-3
EU-Oplysningen, Sådan lovgiver EU, https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.78/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_mxef7ebd?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_mxef7ebd&flashvars%5bstreamerType%5d=auto#
EU-Oplysningen, De vigtigste forskelle på lovgivningsprocessen i EU og Danmark, https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.78/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/1_si7glfzg?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=1_si7glfzg&flashvars%5bstreamerType%5d=auto#
EU-Oplysningen, Hvorfor er der forskellige beslutningsprocesser, https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.78/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/1_si7glfzg?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=1_si7glfzg&flashvars%5bstreamerType%5d=auto#
Schønning, Julie, Har du brug for et overblik? Her er partiernes spidskandidater og alliancer til EU-valget, Altinget 21/9-23 https://www.altinget.dk/artikel/overblik-her-er-partiernes-kandidater-til-europa-parlamentet
Albrechtsen, Rikke, Første EU-måling: Alle partier står til en plads i Europa-Parlamentet – undtagen ét, Altinget 9/'24, https://www.altinget.dk/eu/artikel/foerste-eu-maaling-alle-partier-staar-til-en-plads-i-europa-parlamentet-undtagen-et


,





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ny dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik?

Forløbets faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
demonstrere viden om fagets identitet og metoder formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Forløbet indeholder følgende kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Materiale udover lektier:
Wivel, Anders, Vi er forsat totalt afhænige af USA, Politiken, 2/3-22
Det nationale kompromis, https://www.regeringen.dk/nyheder/2022/nationalt-kompromis-om-dansk-sikkerhedspolitik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hvad vælger amerikanerne?

Følgende faglige mål bliver behandlet i forløbet:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Forløbet behandler følgende kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

Lektier i Pdf. og OneNote:
Brøndum Peter m.fl., USA's udfordringer, Columbus, 3. udg. s. 52-57,62-81
Brøndum, Peter m.fl., USA's udfordringer, Columbus, 4. udg. s. 78-100
Branner, Hans, "Demokrati i krise?", kapitel 10, https://demokratiikrise.systime.dk/?id=194

Materiale udover lektier:
Ræson, Attentatet på Trump får pilen til at pege i én retning: - Jeg frygter for det amerikanske demokrati
DR, Derfor har den amerikanske højesteret så meget magt, https://www.youtube.com/watch?v=B_iQZ8yBFoY
Supreme Court Ethics: Last Week Tonight with John Oliver (HBO), https://www.youtube.com/watch?v=GE-VJrdHMug
Meningsmålinger fra YouGov, Silver Bullitin, Fivethirtyeight og realclearpolitics om det amerikanske valg.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forskellige liv i Danmark?

Forløbet behandler følgende faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Forløbet indeholder følgende kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- komparativ metode og casestudier

Viden fra forløbet "Senmodernitet -fællesskab eller individualiet?" skal, hvis det er relevant inddrages.

Lektier i OneNote og pdf.:


Materiale udover lektier:
AE rådet, Skoletiden er meget forskellig for børn på tværs af sociale lag, 14. aug. 2024, https://www.ae.dk/analyse/2024-08-skoletiden-er-meget-forskellig-for-boern-paa-tvaers-af-sociale-lag
DR2, Kampen om mig: Opgøret med ghettoen, https://www.dr.dk/drtv/episode/kampen-om-mig_-opgoeret-med-ghettoen_146576
Podcast fra Rockwool fonden, "Velstand og ulighed", https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/velstand-og-ulighed-i-danmark/
Rockwool fondens simulations model "VELSTAND OG ULIGHED", https://velstandogulighed.dk/
TV2, Balladen om kolonihaven, 1. vers
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Magt og usikkerhed i en ny verdensorden

I skal have kendskab til:

- Teorier om internatiuonal politik (liberalisme, realisme og konstruktivisme)
-begreberne uni-, bi- og multipolaritet
- - USA som magtfaktor herunder imperial overstrech.
- Forskellige typer af magt, ressourcemagt, magt som relation og strukturel magt.
- International retsorden
- Skelnen mellem stærke og svage stater
- Kina, Rusland, Indien og EU som aktører i stormagternes verden.
- Trusselsbilleder
- Magthierarkiet mellem staterne.
- FN’s magt og afmagt
- Globalisering
-

I skal endvidere kunne anvende begreber, teorier og empiri fra forløbet om "Dansk udenrigspolitik i en forandret verden".

Materiale i pdf. og i OneNote:
Ulrik Pram Gad & Mona Kanwal Sheikh, Fred i en verden, hvor Vesten ikke sætter dagsordenen alene, DIIS, 16/12-24 https://www.diis.dk/publikationer/fred-verden-vesten-ikke-saetter-dagsordenen-alene
Lars Bangert Struwe, Kontrol med Grønland, Canada og Panama? Trump vil føre en international politik uden allierede og normer, Ræson 7/1-25. https://www.raeson.dk/2025/lars-bangert-struwe-kontrol-med-groenland-canada-og-panama-trump-vil-foere-en-international-politik-uden-allierede-og-normer/
Trumps indsættelsestale 20. jan. 2025, https://politiken.dk/internationalt/int_usa/art10247586/%C2%BBAmerikas-forfald-og-nedtur-er-forbi%C2%AB


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer