Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Sophia Kjeldmand
|
Hold
|
2023 EnB/1t (1t EnB, 2t EnB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fairy tales
I dette forløb vil vi kigge på eventyr i forskellige former - traditionelle folkeeventyr, en fabel, klassiske eventyr og moderne, litterære eventyr.
Vi bruger aktantmodellen og kontrakt-modellen som analyseværktøjer – i et gruppearbejde forholdsvist tidligt i forløbet skal eleverne beskæftige sig med hver deres folkeeventyr.
Eleverne skal identificere eventyrtræk og morale og sætte eventyrerne ind i den historiske/ samfundsmæssige kontekst. Vi skal også se på nogle af de klassiske eventyr og deres moderne ”Disneyficerede” udgaver.
Derudover har vi fokus på billedsprog - symboler, simili/sammenligninger, metaforer og personifikation/besjæling
Materiale/pensum:
Texts:
Jeremy Watts: About Folk Tales. I: Once upon a time, Systime, 2004
The Story of the Three Little Pigs (1890) i: Jørgen R. Christensen: Fairy Tales, Gyldendal, 1988
Roald Dahl: The Three Little Pigs: http://allpoetry.com/poem/8503201-The_Three_Little_Pigs-by-Roald_Dahl
Aesop’s fable: The Ant and the Grasshopper http://www.bbc.co.uk/learning/schoolradio/subjects/english/aesops_fables/9-16/ant_and_grasshopper
Oscar Wilde: The Nightingale and the Rose (1888) http://www.eastoftheweb.com/short-stories/UBooks/NigRos.shtml
Videos:
Disney’s Silly Symphony: The Grasshoppers and the Ant: https://www.youtube.com/watch?v=3V9uL_ruafU
Disney’s Silly Symphony: The Three Little Pigs https://www.youtube.com/watch?v=Olo923T2HQ4
Fairy tales for group work:
Kate Crackernuts
The Rose Tree
Tom Tit Tot
Lazy Jack
Well of the Worlds End
Film:
Spirited Away (2001) Hayao Miyazaki
Faglige mål, der trænes:
• kunne forstå mundtligt og skriftligt engelsk om det faglige emne: eventyr
• beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i samtale og diskussion på engelsk
• kunne gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelske tekster
• kunne analysere og tolke tekster i eventyrgenren og perspektivere dem til kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tech
Formålet med forløbet er at arbejde med non-fiction of analyse af film, dokumentarer, taler og artikler med fokus på etos logos og patos. Vi vil også arbejde med summaries, PEEL modellen for argumentation og essay struktur.
Det gennemgående tema i forløbet er at arbejde med mennesket og teknik. Hvordan interagerer vi med teknikken omkring os og hvilken indflydelse har det på vores liv og vores adfærd.
Vi starter forløbet med at se kortfilmen Noah, som omhandler adfærd online og hvordan den overfladiske kendskab til mennesker og de impulsive handlinger der foregår der, har en stor indflydelse på menneskers liv og adfærd. Ud over non fictions tekst analyse vil vi arbejde med dokumentar-analyse.
Texts etc.
- Short film: Noah. Dir. Patrick Cederberg & Walter Woodman, 2013.
- Roger Scruton, "Can Virtual Life Take Over From Real Life?" in The Sunday Times, November 16, 2008. https://www.thetimes.co.uk/article/can-virtual-life-take-over-from-real-life-qpkz03nwqt9
David Chalmers, "Our Virtual Lives Are Real Lives" https://www.nytimes.com/2022/06/14/special-series/david-chalmers-virtual-reality.html
- Eli Pariser, "Beware online “Filter Bubbles”". TED Talk. https://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles/transcript
- Documentary: Dark Net season 1, episode 2 "Upgrade". Created by Mati Kochavi. Showtime, 2016.
- Documentary: Dark Net season 1, episode 4 "CTRL". Created by Mati Kochavi. Showtime, 2016.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
CyberPunk Sci Fi
Som en fortsættelse af forløbet om TECH og life-on-line, vil klassen arbejde med genren Cyberpunk Science Fiction. Vi vil arbejde med de etiske problemstillinger, der bliver behandlet i denne ofte dystopiske genre. De samme problemstillinger bliver kort behandlet i TECH forløbet, men her dykker vi ned i dem, da vi arbejder med litteratur, film og spil der bruger Cyberpunk for at stille spørgsmålstegn ved livet, døden, teknologi og hvad det vil sige at være et menneske.
Vi vil arbejde med etiske spørgsmål som bliver belyst i film og litteratur
Hvad er et menneske? (minder, følelser, intelligens etc.)
Hvad er et liv?
Hvad definerer liv inden for forskellige videnskaber? (filosofien, biologien, psykologien)
Når vi skaber kunstigt liv, kan vi så behandle det som vi vil?
Med upgrades, hvornår stopper man med at være et menneske
etc.
Min forhåbning er at få eleverne til at, først, overveje hvad livet vil sige, hvad er det der definerer et meningsfuldt liv, og derefter, at reflektere over hvad der så gør os til mennesker, biologisk, psykologiskt og filosofiskt.
Dystopia and Utopia (kort tekst)
Robocop 1987 (film)
Detroit (ps4 game)
iMom 2014 (kortfilm)
Limbo - demo (ps4 game)
Inside - demo (ps4 game)
Gameplay - analyse af videospil i mediefag - Martin Houlind 2019 (uddrag)
Supplerende materiale:
Menneske og maskine i science fiction-film
https://etiskraad.dk/alle-udgivelser/optimering-af-mennesket/menneske-og-maskine-i-science-fiction-film (2007)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
British Empire
Det er formålet med forløbet, at eleverne opnår grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. Vi vil gennem hele forløbet arbejde med national identitet og selviscenesættelse/forståelse.
Vi skal se på det Britiske Imperium og dets kolonier, ydermere skal vi se på hvordan etnicitet bliver fremstillet i James Bond og derigennem arbejde med rasisme, identitet og ligestilling, før og nu.
Vi begynder med at tale om hvordan Bond og England bliver fremstillet i Casino Royal som var Ian Flemings første bog i serien, og hvad han ville sige med den for at få et indblik i den imperialistiske tankegang, og hvad idén bag den ur-britiske figur James Bond er.
Vi vil derefter tale om England og postkolonialisme og hvordan England så sig selv som et forbillede for resten af verden, især de “mindre civiliserede” folk i Østen og Afrika. Vi vil følge Englands fald fra storhed op til første verdenskrig og hvad det havde af effekt på riget og dets identitet. Vi vil også komme ind på dagens politiske problemstillinger med Brexit og tale om hvis der er et gennemgående identitetsarbejde fra Englands side, og kan den genfindes i James Bond.
Vi skal også ved hjælp af James Bond og supplerende materiale beskæftige os med…
Følgende faglige mål er trænet:
* forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
* beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
* give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
* gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
* analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
* perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Film:
Casino Royale (2006)
Octopussy (dele af) (1983)
Cody, David: "The British Empire" The Victorian Web.
Kipling, Rudyard. White Man's Burden. 1899.
Little, Becky " Bond - James Bond - was made to mourn the British Empire" AUG 22, 2018. History.com
What is orientalism - (kort sammenfattende infotekst)
Songs:
Rule Britannia 1740
God Save The Queen 1745
Land of Hope and Glory 1902
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Gender and Identity
Gender and Identity forløbsbeskrivelse
I dette forløb vil vi arbejde med køn og identitet. Hvad er det, der skaber din identitet, og hvor stor en betydning har dit køn for din identitet.
Vi vil i forløbet komme ind på begreber så som Toxic Masculinity, Male Gaze og Toxic femininity, og hvordan disse begreber kan forklare dynamikken mellem kønnene og deres identiteter.
Som en del af forløbet vil vi have værklæsning af romanen Normal People af Sally Rooney.
TED Talk
Balsoni, Justin. “Man Enough”
https://www.youtube.com/watch?v=Cetg4gu0oQQ
Tekster:
Rooney, Sally. Normal People. Faber & Faber, 2019
Seven, Zuva. februar 2023. “What is Toxic Femininity” https://www.verywellmind.com/what-is-toxic-femininity-5222736
Defining — and Addressing — Toxic Masculinity
https://www.healthline.com/health/toxic-masculinity
Mawaan Rizwan - Mango
https://www.youtube.com/watch?v=A293gwvhFLM
Supplerende materiale
Leonard, Kim. “What is the male gaze? Definitions and examples in film” April 25. 2021
https://www.studiobinder.com/blog/what-is-the-male-gaze-definition/
Musik/video
Taylor Swift “The Man”
https://www.youtube.com/watch?v=AqAJLh9wuZ0
The Killers “The Man”
https://www.youtube.com/watch?v=w3xcybdis1k
Korte klip fra filmene:
Ghostbusters 2015
Bombshell 2019
Fast five 2011
Følgende faglige mål er trænet:
* forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
* beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
* give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
* gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
* analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
* perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Divided states of America
Music and the Divided States of America
Formålet med forløbet er, at gennem musik og sangtekster få en bedre
forståelse og viden omkring for/omkring USAs kultur og historiske events.
Hvordan kom USA til at se ud som det gør i dag og hvad var baggrunden for nogle af de største historiske og kulturelle begivenheder der har foregået i USA.
Vi vil især komme ind på, og forstå, hvordan og hvorfor USA er en splittet nation, både politisk, kulturelt og historisk.
Eleverne arbejder med sang og videoanalyse, og vil især få trænet deres færdigheder inden for symbolisme og perspektivering til historiske og politiske begivenheder.
Sange:
“Story of OJ.” Jay z
“Strange” Fruit BillieHoliday
“Mississippi Goddam” Nina Simone
“Say it loud I’m black and I’m proud” Jame Brown
“What’s going on” Marvin Gaye
“We shall overcome” Charles Tindley
“Respect” Aretha Frankling
“Get up, stand up” Bob Marley
“Fortunate Son” Creedence clearwater revival
“What's Going On” Marvin Gaye
“Only a Pawn in their Game” Bob Dylan
“Blowin' in the Wind” Bob Dylan
“Where Have all the Flowers Gone” Pete Seeger
“Eve of Destruction” Barry McGuire
“I Ain't Marching Any More” Phil Orchs
"This is America" Childish Gambino
Tekster:
Examples of Jim Crow Laws. http://academic.udayton.edu/race/02rights/jcrow02.htm
Campell, Adina. “What is Black Lives Matters and what are the aims?” June 13, 2021. https://www.bbc.com/news/explainers-53337780
Zaru, Deena. “Hip-hop has been standing up for Black lives for decades: 15 songs and why they matter.” July 12, 2020.
https://abcnews.go.com/Entertainment/hip-hop-standing-black-lives-decades-15-songs/story?id=71195591
Turan, Cyan. “Black lives matter: A timeline of the movement”. Pub. 21 april 2021
https://www.cosmopolitan.com/uk/reports/a32728194/black-lives-matter-timeline-movement/
History.com. “The 1960s History”.
https://www.history.com/topics/1960s/1960s-history
Shah, Vikas Mbe “The role of music in human culture”. 26 august, 2017.
https://thoughteconomics.com/the-role-of-music-in-human-culture/
Rap and Hip Hop: Crash Course Black American History #47
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=RHCA5b9TkVg&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Feuc-onenote.officeapps.live.com%2F&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo
Chimamanda Ngozi Adichie: The danger og a single story (2009)
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
Film:
Jordan Peele. Us (2019)
Supplerende materiale:
JJ, Populærmusikhistorie, s. 1-7
Min læring. grammatik
Følgende faglige mål er trænet:
* forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
* beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
* give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
* gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
* analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
* perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Horror
Hvorfor reagerer vi så stærkt på skrækfilm og fiktion? At vi er så fanget af tekster der skræmmer og frastøder os, tvinger os at stille sprøgmål til os selv og til genren.
Får vi udløb for forbudte aggressioner og følelser? Får vi mulighed for at vise vores mod? Tilfredsstiller det vores lyst og nysgerrighed for det anderledes og ekstreme? Åbner det for noget skjult I vores sind? Spiller det på vores frygt og sociale kriser I samfundet? Eller er det bare fordi vi får et kick af vores overlevelses instinkt, når vi står ansigt til ansigt med fare?
Det er højst sandsynlig lidt af det hele.
Vi skal undersøge teskter der vækker disse følelser og lære at analysere og besvare hvordan og hvorfor disse følelser bliver skabt.
Vi vil gennem tre tilgange gå til genren
Horror - a mirror of the human Psyche
Horror - a miirror of human nature
Horror - A mirror of human society
Forløbet vi ydermere være del af FF4 og studieturen hvor eleverne i samarbejde med biologi arbejder med kroppens respons på frygt og opstilling af forsøg. Eleverne vil i løbet af studieturen optage en horrorfilm, hvor de inddrager sin viden om frygtrespons og filmgenren. De vil ydermere arbejde med Engelsk som Lingua Franca.
Tekster:
Sigmund Freud: The Uncanny (Das Unheimliche), (1919), extract
American Horror story - opening scene (uddrag)
https://www.youtube.com/watch?v=c-WSuifxOvI
The Boogeyman - Stephen King (1973)
Horror sex and repression - Her body Himself (1987) Carol J. Clover
https://horror.systime.dk/?id=155
Peter Benchley: Jaws (1974) - part 1, chapter 1
Film:
Fear through culture and history - Systime
https://horror.systime.dk/?id=121
PS4 - videospil
"Resident Evil 7- beginning hour" (2022)
Kortfilm:
"Lights out" (2013) David F. Sandberg
Supplerende materiale:
Martin Houlind - Gameplay - analyse af videospil i mediefag (2019) (Uddrag)
Min læring. grammatik
Følgende faglige mål er trænet:
* forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
* beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
* give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
* gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
* analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
* perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520593",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520593",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520593"
}