Titel
3
|
Growing Up
I dette forløb arbejdes der med opvækst og de udfordringer, der følger med det at blive voksen. Gennem læsning af en roman samt udvalgte noveller og film fokuseres der på tematikker som identitet, ensomhed, relationer og mentale udfordringer. Eleverne arbejder med både tekst- og filmanalyse og får indsigt i, hvordan opvækstskildringer formidles gennem forskellige virkemidler, herunder narrative strukturer, karakterfremstilling og symbolsprog. Forløbet indeholder både skriftlig og mundtlig formidling samt gruppeopgave. Det afsluttes med en årsprøve, hvor eleverne fremlægger deres analyse af romanen med udgangspunkt i deres skriftlige gruppeopgave.
Læringsmål:
Det er formålet med forløbet at eleverne skal kunne:
I sprogfærdighed:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en vis grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en vis grad af grammatisk korrekthed
i sprog, tekst og kultur:
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold:
Forløbet dækker kravet fra læreplanen om at læse et værk over 100 sider. Eleverne har lydfiler til rådighed. Romanen indgår i et forløb hvor fokus er på opvækst og de udfordringer, der støder til som man vokser op.
Vi fokuserer på filmanalyse, hvor vores fokus bl.a. vil være på: editing, framing, sound, characterisation og narrative structure,.
I tekstanalysen har vi bl.a. fokus på følgende begreber: characterisation, composition, theme, message, foreshadowing og stream of consciousness.
Forløbet afsluttes med en skriftlig og mundtlig prøve. Eleverne skriver en gruppeopgave på 4-6 sider om romanen, opgaven danner grundlag for en mundtlig årsprøve, hvor eleverne mundtligt fremlægger deres analyse af romanen.
De grammatiske aspekter dækker i dette forløb over: aktiv><passiv, udvidet tid samt tegnsætning
Materialer:
Kernestof
---Stephen Chbosky, ”The Perks of Being a Wallflower”, Pocket Books UK, 2009 (first published 1999) (100 sider)
---Lucy Cross, "The Sin Bin or Lucy's Heart" fra Contexts (5 sider)
---Ernest Hemingway, "Indian Camp" fra Contexts (5 sider)
---Lynne Ramsay (dir.), “We Need to Talk About Kevin”, 2011 (10 sider)
Supplerende stof:
---Stephen Chbosky (dir.), The Perks of Being a Wallflower”, 2012 (10 sider) – film
I alt: 130 sider
|