Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Alexandra Klein, Henrik Næsted, Kathrine Rendboe
|
Hold
|
2023 EnB/1x (1x EnB, 2x EnB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb #1: Oral and Writing Skills
With different themes, settings and methods, we exercise both skills.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written Assignment 1 GTP FPE
|
12-11-2023
|
WA 2 GTP Creative Writing
|
20-11-2023
|
Grammar 1
|
03-12-2023
|
Essay 1 Three Body Paragraphs
|
18-12-2023
|
Grammar 2 ORDKLASSER
|
18-12-2023
|
Editing Your Essay 1
|
11-01-2024
|
Presentation 1 Scene/Character/Theme
|
22-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2: Shakespeare Light
Through reading, taking notes, listening, talking, watching, cooperating and performing, you will:
- learn about Shakespeare a British-universal POET and PLAYWRIGHT,
- get to know some of his MOST POPULAR WORKS and THEATRE
back then,
- establish a word bank of both OLD and MODERN ENGLISH,
- be a CHARACTER from either ROMEO and JULIET or HAMLET in a
small video production,
- be able to COMPARE and CONTRAST more VERSIONS of the plays,
including your self-chosen, third play by Shakespeare.
To get a better grasp of Shakespeare's plays, we basically work with graphic novels, some excerpts from the original text material, films and quizzes.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
GroupPlayAct & SceneAct & SceneCathrine, Tilde, Aya, HenrietteR&J2.12.2Emil, Julius, Amar, Gustav, Niclas, Katharina, AlexanderR&J4.1à-August, Anton, Silke, ChrechiaR&J1.52.2Donya, Sara, Stine, LauraR&J4.55.3Lucas and JesperHamlet5.2-Christina, Rasmi
-
The task below is homework before this module:
-
Afsnit
-
Read chapters 1-5 before today. You will have the module to answer tasks and read on.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video Production
|
11-04-2024
|
Shakespeare Talks
|
17-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløv#3: Growing Up (værkslæsning) EXAM
(Værklæsning 121 standard sider)
Through reading the novel DEAD POETS SOCIETY, taking notes, looking up particular words to get the full picture, talking and working with written tasks in groups, watching the motion picture, you will:
- learn more about a US high school environment during the 1950s e.g. EDUCATION, YOUTH LIFE, EXPECTATIONS etc.
- as done in our first period – continue exercising your skills in describing, analysing and discussing various ASPECTS and PROBLEMS, as well as putting things into PERSPECTIVE
Kleinbaum, N. H. (2002). Dead Poets Society. Hamburg: Petersen Buchimport
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Seize the Day! Reading&Tasks
|
21-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Mad Men: Gender and Stereotypes EXAM
I forløbet "Mad Men: Gender and Stereotypes" har eleverne arbejdet med analyse af 1. sæson af TV-serien, 'Mad Men' ved hjælp af de klassiske fiktionsanalytiske værktøjer og ligeledes filmiske virkemidler. Sideløbende har der været fokus på non-fictions analyse med særligt fokus på det retoriske pentagram og sproglige virkemidler og argumentation. Forløbet har belyst hvordan stereotyper, og i særdeleshed kønsstereotyper spiller en rolle i identitetskabelse og samfundsforventninger. Samtidig har 'Mad Men' været med til at illustere, hvordan fiktion kan fungere som et spejl på samtiden, og hvordan samfundsændringer også kan være med til at anskue fiktion forskelligt.
Begreber/fokuspunkter: fx masculinity/femininity, stereotypes, sexism, societal expectations, gender roles/norms.
'Mad Men': You'll buy what it's selling (2.2 ns)
The Rise and Fall of Smoking (3.9 ns)
Mad Men and Sexual Roles (3.3 ns)
New York in 1960, when the 'Mad Men' were in charge – and everything was about to change (4.6 ns)
Blog: Does 'Mad Men' make you mad? (4.2 ns)
Beautiful Betty: A Warning from home-making history (3.9 ns)
Blog: 'Mad Men' not sexist, it's a wake-up call for women (3.8 ns)
Betty Friedan Biography (5.2 ns)
Mad Men's Retro Charm (5.6 ns)
Deconstructing Mad Men: TV's Best Gender-Driven Drama (5.6 ns)
“Mad Men” and the horror of grey flannel masculinity (4.1 ns)
You’ll Love the Way It Makes You Feel (12.6 ns)
Visuelt materiale:
"Mad Men" season 1: eps. 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 UK: United or Divided Kingdom? EXAM
I dette forløb er der tegnet et landeportræt af UK med formål at analysere og perspektivere historiske og kulturelle forhold, forudsætninger og konsekvenser i relation til Brexit. Dernæst er der lagt stor vægt på non-fictions analyse med særlig nedslag i det retoriske pentagram, de tre appelformer og hvordan sprog og retorik kan være med til at betone en debat indenfor genren "Brexlit" (semantiske felter, billedsprog, alliteration, modsætninger/paralleller).
UK NOW (2023),
- "British History and National Identity" 4,5 ns.
- "The Landscape of Political Parties", speech excerpts: 3,6 ns
- Edward Heath, Speech in Brussels, January 22, 1972.
- Margaret Thatcher, "The Bruges Speech", September 20, 1988.
- Source: Boris Johnson, “Speech on the EU Referendum”, May 9, 2016.
- James Thomson "Rule Britannia" (1740) 1 ns.
- Excerpt from Boris Johnson's speech, February 2020 Greenwich (2020) 1,1 ns.
Divided Kingdom (2023) e-bog:
- "What is Brexit" 5 ns.
- "what is Brexlit" 5,7 ns.
- David Camerons speech, May 9th (2016). 6,8 ns.
- M. C. Caskey - "Brexit Battle Rap" (2017) 2 ns.
- Kae Tempest: "People's faces" (2019) 3 ns
Visuelt materiale:
The Brexit effect: how leaving the EU hit the UK (30 min)
https://www.ft.com/video/91b8a350-5817-4b40-a5ea-c62ec832aa9c
Foil Arms and Hog - The Brexit Song (live sketch comedy) (4 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=308Zu4bT3Zw
The Uncivil War, HBO, Toby Haynes (2019), film (92 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 : English as a Global Language EXAM
Forløbet i "English as a Global Language" tog udgangspunkt i engelsksprogets historie og engelsk som et lingua franca (LF). Der er vægtet historiske gennemgange af de to spredninger af engelsk samt hvilke konsekvenser imperialismen har haft i de koloniserede områder - både historisk og i nutiden, og hvordan pidgin og creoler giver varianter af engelsk.
For at tilegne viden om området har der både været fiktionsanalyse med særligt fokus på style og characterization samt non-fiction med fokus på argumentation.
Forløbet kulminerede i en kreativ gruppeøvelse, hvor eleverne skulle indspille et klip, hvor man kunne tydeligt kunne se, hvad de havde arbejdet med i undervisningen.
Begreber som: superior/inferior, pidgin/creoles, Standard English, Lingua Franca, Global Language.
Materiale:
Frederiksen, Leif. English: Global Language - Global Anguish (2007):
- Crystal, David. "What Is a Global Lanuage?" (2003). 2 ns.
- Crystal, David. "Why English" (1996). 1,5 ns.
- Crystal, David "What Is Standard English?" (1996). 1 ns.
- Jenkins, Jennifer. "The Two Dispersals of English" (2003).
- "The First Dispersal: English Is Transported to the 'New World'. 2 ns.
- "The Second Dispersal: English is Transported to Asia and Africa". 1 ns.
- "Pidgin and Creoles". 0,7 ns.
- Dafoe, Daniel. Excerpt of "Robinson Crusoe". (1719). 3,5 ns.
- Achebe, Chinua. Excerpt of "Anthills of the Savannah" (1987). 3,6 ns.
- Thiong'o, Ngugi wa. "Decolonizing the Mind" (1986). 1,2 ns.
- Anon. "The Room". 0,5 ns.
Visuelt materiale:
"How English Took Over the World". (6 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=MILj-Jku1H4
I alt: 17 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 : South Africa during Apartheid EXAM
Forløbet har haft fokus på at introducere eleverne til Sydafrikansk kultur, samfund og historie. Dette gøres via arbejde med fri research i grupper og via filmen 'Mandela: the road the freedom' samt Nelson Mandelas inarguation speech fra 1994. I arbejdet med talen arbejder eleverne med non-fiction analyse, hvor der tages udgangspunkt i det retoriske pentagram, og med særligt fokus på language, hvor vi har set på de tre appelformer. Samtidig har der været arbejdet med fiktionsanalyse, hvor setting og den historiske kontekst har været i fokus.
Materialer:
Nelson Mandelas inarguation speech (May 1994).
'The guilt' short story, Raida Jacobs, fra Context.
'Country Lovers', short story, Nadine Gordimer (1980)
'The Definition of Black Consciousness', Frank Talk, vol. 1, no 1, March 1984
'The Call of South Africa', South Africa's National Anthem. 1921
Visuelt materiale:
"Mandela: Long Walk to Freedom", Film. 2013
Peter Gabriel "Steve Biko" lyrics + video
https://www.youtube.com/watch?v=luVpsM3YAgw
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 : American Values and Identity EXAM
Gennem dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med USA og idéen om amerikansk exceptionalisme. Gennem en gennemgang af de fire immigrationsbølger og de seks amerikanske nøgleværdier har eleverne analyseret, hvordan disse grundværdier til stadighed er eksisterende i den amerikanske identitet.
Materialer:
Brøndum, Peter. USA NOW (2014). Columbus s. 13-38
Datesman, Maryanne. American Ways: An Introduction to American Culture. "Traditional American Values and Beliefs" (2014) s. 25-34.
Obama, Barak. Remarks by the President at "A Concert for Hope". 2011.
Graham, Carol. "Is the American Dream Really Dead?" (2017). The Guardian.
https://www.theguardian.com/inequality/2017/jun/20/is-the-american-dream-really-dead
Visuelt materiale:
"National: Defining the American Dream". The New York Times. (3,5 min)
https://www.youtube.com/watch?v=C48aGtPIuZo
"Mason Explains: Melting Pot Versus Salad Bowl" (4,5 min)
https://vimeo.com/421524719
"The immigrant Perspectives: The American Dream". Geekwire. (3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=GNMU-y_lnGc
Mahajan, Pooja. "Living the American" .TEDxGreenville (9,5 min)
https://www.youtube.com/watch?v=M5hN5xSeC7M
Papa Roach - American Dreams (Official Video)
https://www.youtube.com/watch?v=i6KX2mB7LHI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520596",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520596",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520596"
}