Holdet 2023 EnB/1z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Mette Stig-Wolff
Hold 2023 EnB/1z (1z EnB, 2z EnB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Open Up: Working with genre
Titel 2 Superheroes - EKSAMEN
Titel 3 Canada - EKSAMEN
Titel 4 UK and Fame - EKSAMEN
Titel 5 US Election - EKSAMEN
Titel 6 Black Female Voices in America - EKSAMEN
Titel 7 Lingua Franca
Titel 8 Dystopia + værk - EKSAMEN
Titel 9 Grammatik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Open Up: Working with genre

”Open Up: Working with genre” er et forløb, der arbejder med at styrke elevernes genrekendskab og mundtlige sprogfærdighed. Teksterne i forløbet er således knyttet til to tematiske omdrejningspunkter: genrekendskab og at træne sin egen mundtlighed, men også at kunne forholde sig kritisk og teoretisk til den mundtlige genre (her taler) med fokus på argumentation og retorik. Eleverne skal især have fokus på at blive trygge ved at tale engelsk i klasserummet og få en faglig ballast, der styrker både deres egne udtryksfærdigheder og deres tilgang til andres mundtlige ytringer. Der arbejdes med både fiction og non- fiction i kapitlet, hvorved eleverne får et bredt genrekendskab, hvis alle kapitlets tekster læses.


Materiale:
”Is Public Speaking Really That Scary?” af Tom Lamont & Viv Groskop
”The Death of the Short Story” af J. David Stevens
”The Use of Force” af William Carlos Williams
”Three Soldiers” af Bruce Halland Rogers
”Poem In Which” af Wayne Holloway-Smith
”Hansel and Gretel”
“Inaugural Address” af Barack Obama
“Inaugural Address” af Donald Trump
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Superheroes - EKSAMEN

Indhold
Eleverne introduceres til forskellige tegneserier, der alle drejer sig om superhelte. Formålet er, at eleverne får et indblik i den typiske superhelts udvikling gennem årene sideløbende med den samfundsmæssige udvikling. Vi kigger primært på Superman og Batman, men eleverne får også en kort introduktion til psykoanalytisk læsning af tekster i forbindelse med The Hulk.

Tekster
- Jerry Siegel, Action Comics #1, juni 1938 in The Superman Chronicles volume one, DC Comics, 2006. pp. 3-16. (13 sider)
- Frank Miller Batman, Year One, DC Comics, 2005. pp. 26-35 (9 sider)
- John Byrne, "The Incredible Hulk", december 1985 in The Incredible Hulk, vol. 1, Marvel Comics, 2008. pp. 12-18. (6 sider)
- Film: The Dark Knight, instr. Christopher Nolan, 2008. (10 sider)
- Robert Louis Stevenson, excerpt from The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1886): "The Story of the Door". (ca. 6 sider)

Omfang: Ca. 44 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Faktaark til præsentationen 03-04-2024
Presentations for X-men 10-04-2024
Assignment 4 - essay X-men First Class 02-05-2024
Assignment 4 - genaflevering 21-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Canada - EKSAMEN

Indhold
Forløb om Canada, hvor der fokuseres på Canadas kolonisering, diversitet, multikulturalisme og nogle af de problematikker, der knytter sig til behandlingen af Canadas oprindelige befolkning.

Tekster
- Campbell, Claire: A Very Brief History of Canada (Fra Pors, Eva: Cross Country Canada, Lindhardt og Ringhof, 2014)
- MacDonald, Kerri: Oh, Canada? (2013), artikel/fotoserie fra The New York Times, https://archive.nytimes.com/lens.blogs.nytimes.com/2013/03/06/canada-eh/ , OBS: Kun de første 4 paragraffer.
- Molson Beer Commercial: I am Canadian, The Rant (2020),  https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU&t=2s inkl. transcript fra Pors, Eva: Cross Country Canada, Lindhardt og Ringhof, 2014
- Ferguson, Will: Canada is Sexy (Fra Pors, Eva: Cross Country Canada, Lindhardt og Ringhof, 2014)
- Thomsen, Robert Chr.: Introduction to Canadian Multiculturalism (Fra Pors, Eva: Cross Country Canada, Lindhardt og Ringhof, 2014)
- CBC News: The National: 'Where are you from?' Many Canadians struggle with identity question (2019), https://www.youtube.com/watch?v=OSKM6tQxRms
- Bell, Wade: Mountains and Rivers and an Arctic Sea (Fra Pors, Eva: Cross Country Canada, Lindhardt og Ringhof, 2014)
- Marshall, Tabithat & Gallant, David: Residential Schools in Canada (2021), https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/residential-schools
- Historica Canada: Intergenerational Trauma: Residential Schools (2020), https://www.youtube.com/watch?v=IWeH_SDhEYU
- Joe, Rita: I Lost My Talk, fra samlingen Song of Eskasoni (2007)
- Thomas, Rebecca: I Am Finding My Talk (2013)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 5 - grammatik 08-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 UK and Fame - EKSAMEN

Formål:
I dette forløb skal eleverne lære mere om Storbritanien, med fokus på sociale klasser og disses sammenhæng med Fame Culture.
Der fokuseres derudover på non-fiction analyse.


Tekster:
- Aspects of Britain: From Island to Empire and Back (Fra: Finderup, Anne Mette og Fog, Agnete: Worlds of English, Systime, 2024)
- O’Brien, Liam: Britain now has 7 social classes - and working class is a dwindling breed (Fra: independent.co.uk, 3. April 2013)
- Huge survey reveals seven social classes in UK (Fra: www.bbc.com, 3. April 2013)
- Rogan, Catherine: All the people: Britpop and British working class culture (Fra: www.medium.com, 25. marts 2018
- Daugaard, Anders Daugaard og Andersen, Jonas Kjær: The Cult of Celebrity - Stars, Fans and Wannabes (Fra: Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser, Gyldendal, 2014)
- Daugaard, Anders Daugaard og Andersen, Jonas Kjær: Andy Warhold: Fame (Fra: Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser, Gyldendal, 2014)
- Parasocial Relationships: The Nature of Celebrity Fascinations (Fra: www.findapsychologist.org )
- Aspects of Britain: Britain’s National Anthem (Fra: Finderup, Anne Mette og Fog, Agnete: Worlds of English, Systime, 2024)
- Ali, Monica: Royal Rebel: The Legacy of Diana (Fra: The Guardian, 30. marts 2011)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 US Election - EKSAMEN

Formål
I dette forløb skal eleverne få et dybdegående kendskab til visse aspekter af landet USA. Eleverne skal arbejde med, hvad amerikanerne mener, når de taler om den amerikanske drøm. Vi undersøger den amerikanske identitet og mindset og sammenhængen med politik.
Vi dykker ned i valgsystemet og partiernes vision. Vi undersøger også Trumps retorik og formidlingsevne.
Vi fokuserer på non-fiction og det analytiske begrebsapparat bag analyse af dette.

Tekster
- This Is Why America Is The Greatest - Ben Shapiro Q&A https://www.youtube.com/watch?v=WwZ9aD7w0E8  
- Klip fra Tv-serien The Newsroom: Why America is NOT the greatest country in the world, anymore https://www.youtube.com/watch?v=VMqcLUqYqrs
- Being American, Chapter 3: Presidential Election: Political Parties
o Core Values of the Democratic Party https://beingamerican.systime.dk/?id=192
o Core Values of the Republican Party https://beingamerican.systime.dk/?id=193
- American’s Dismal Views of the Nation’s Politics (Excerpt) https://www.pewresearch.org/politics/2023/09/19/americans-dismal-views-of-the-nations-politics/
- Beyond Red vs. Blue: The Political Typology (Excerpt) https://www.pewresearch.org/politics/2021/11/09/beyond-red-vs-blue-the-political-typology-2/
- Being American, Chapter 1: American Identity: Having Values https://beingamerican.systime.dk/?id=140
- Being American, Chapter 1: American Identity: Being Different According to Region https://beingamerican.systime.dk/?id=141  
- Robert Reich: “Inequality for all” (Documentary)
- Inequality for All Turns 10: Has the Movie’s Warning Come True? | Robert Reich
- Being American, Chapter 2: American Government: Checks and Balances https://beingamerican.systime.dk/?id=141
- Being American, Chapter 3: Presidential Election: Electoral College https://beingamerican.systime.dk/?id=141
- Trump: Inaugural Address, January 20, 2017 https://trumpwhitehouse.archives.gov/briefings-statements/the-inaugural-address/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Midterm 02-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Black Female Voices in America - EKSAMEN

Igennem forløbet skal eleverne få et indtryk af de stereotyper, som afroamerikanske kvinder som gruppe som helhed og særligt kvindelige afroamerikanske forfattere og kunstnere har "skrevet op imod".
Der er fokuseret på en historisk kronologisk gennemgang af afroamerikanske kvinder, som har været centrale stemmer for kvinders rejse gennem historien.
Samtidig har fokus været på at koble fortid med nutid med henblik på at tolke, hvordan nutidige afroamerikanske kunstnere står på skuldrene af tidligere perioders kulturelle nøglefigurer.


Kernetekster:
- Intro til Slavery: https://www.youtube.com/watch?v=Ajn9g5Gsv98
- 13th: Ava DuVernay: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=275#c1996
- Kara Walker: ”African/American” (paper cutting, 1998)
- Kara Walker: “You do” (paper cutting, 1994)
- Beyoncé: “Formation” (song + music video, 2016) + Super Bowl performance
- Esi Edugyan: “Washington Black”, kapitel 2 i uddrag (novel, 2018)
- Esi Edugyan: “Washington Black”, kapitel 5 i uddrag (novel, 2018)
- Sojourner Truth: “Ain’t I a Woman?” (speech, 1851)
- Ida B. Wells: “Lynch Law in America, i uddrag (speech, 1900)
- Langston Hughes: “The Negro Mother” (poem, 1926)
- Langston Hughes: “Aunt Sue’s Stories” (poem, 1928)
- Maya Angelou: “I know why the Caged Bird Sings”, kapitel 12 i uddrag (nonfiction, 1969)
- Maya Angelou: “Still I Rise” (poem, 1983)
- Beyoncé: “Flawless” (song + music video, 2013)
- Solange: “Don’t Touch My Hair” (2016)
- Michelle Obama: “Becoming” i uddrag

Supplerende tekster
- Excerpts from the Jim Crow Museum about female stereotypes:
o The Mammy: https://jimcrowmuseum.ferris.edu/mammies/homepage.htm
o The Sapphire: https://jimcrowmuseum.ferris.edu/antiblack/sapphire.htm
o The Jezebel: https://jimcrowmuseum.ferris.edu/jezebel/index.htm
o The Tragic Mulatto: https://jimcrowmuseum.ferris.edu/mulatto/homepage.htm
- Julius Bloch: “Lynching” (painting, 1932)
- The Guardian: “How white Americans used lynchings to terrorize and control black people”, (background article, 2018)
- PBS news: The Harlem Renaissance
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay - Sojourner Truth 17-02-2025
Terminsprøve 24-02-2025
Video/podcast 22-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Lingua Franca

Vi arbejder med engelsk som globalt sprog og herunder begrebet ”lingua franca”.
Vi fokuserer på historien om engelsk som et verdenssprog og formidling af aktuel forskning om danskernes brug af og kompetencer i engelsk, bl.a. gennem et foredrag af Kamilla Kraft.

Derudover kigger vi på professionalisering af sproget gennem et oplæg på ambassade i Grækenland.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dystopia + værk - EKSAMEN

Forløbet sigter mod at arbejde med dystopi og dette futuristiske univers' karakteristika og paralleller til vores nutids-verden.
Forløbet er primært bygget op omkring værklæsning af enten The Hunger Games eller Ready Player One (Eleverne vælger selv hvilken individuelt).
Derudover ser vi et par dystopiske film og læser uddrag af tekster (oftest dysopiske romaner). Med udgangspunkt i non-fictions tekster arbejder vi med "Definition and characteristics" på Dystopias, mere specifikt characteristics of a Dystopian Society, types of Dystopian Controls, og the Dystopian Protagonist. Dette kobles på læsning af fiktionsteksterne.

Vi arbejder med at adskille denne genre fra andre sub-genrer som Utopia og Young Adult Fiction - og med hvornår disse overlapper.

Tekster:
Romanuddrag:
- The Hunger Games af Suzanne Collins  uddrag pp 1-12  (kap 1+2)
Værklæsning af enten The Hunger Games af Suzanne Collins eller Ready Player One af Ernest Cline

Film:
- The Hunger Games filmen (nr. 1)
- Divergent Filmen (nr. 1)

Youtube videoer:
- Model citizen
- How to recognize a Dystopia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Grammatik

Grammatik:

Klassen har arbejdet på grammatik på minlæring.dk
Vi har dækket emnerne:
- Substantiver og artikler
- Verber
- Kongruens
- Adjektiver og adverbier
- Ordstilling
- Præpositioner
- Pronominer
- Konjuktioner
- Tegnsætnings- og stavningsregler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer