Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Peter Kløverpris Thomsen
|
Hold
|
2023 MaB/1y (1y MaB, 2y MaB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deskriptiv statistik
Eleverne har I dette forløb arbejdet både med ugrupperede og grupperede observationer.
Efter endt forløb bør eleverne kunne følgende for ugrupperede observationer:
- Opstille hyppighedstabeller.
- Beregne middelværdien og finde det udvidede kvartilsæt.
- Lave boksplot og sammenligne to eller flere af disse med hinanden.
- Beregne kvartil- og variationsbredden.
- Bestemme om observationer er outliers og vurdere om et observationssæt er symmetrisk, venstre skæv eller højre skæv.
Efter endt forløb bør eleverne kunne følgende for grupperede observationer:
- Opstille hyppighedstabeller.
- Lave histogrammer.
- Lave sumkurver og aflæse fraktiler på dette.
Litteratur:
MAT B1 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. udgave, 1. oplag.
Side 258-262 og 266-272 (indtil ”Lorentz-Diagrammer”).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procentregning
Eleverne har i dette forløb arbejdet med procentregning, indekstal og kapitalformlen.
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Regne med procenter, herunder finde procenter af tal, trække procenter fra og lægge procenter til.
- Forstå indekstal og udregne disse samt deres tilhørende værdier.
- Anvende kapitalformlen/renteformlen og udlede denne formel induktivt.
- Isolere de forskellige variable i kapitalformlen/renteformlen.
Litteratur:
MAT B1 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. udgave, 1. oplag.
Side 75-77.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle sammenhænge
Eleverne har i dette forløb arbejdet med eksponentielle sammenhænge.
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Forklare hvad forskriften for en eksponentiel funktion er, samt give eksempler på grafens udseende.
- Forklare betydningen af konstanterne i forskriften, herunder bruge begreberne fremskrivningsfaktor og væksthastighed.
- Forklare vækstegenskaberne for denne funktionstype.
- Opstille eksponentielle funktioner ud fra en given opgavetekst.
- Finde funktionsforskrift ud fra to punkter med formler og ud fra flere punkter vha. regression.
- Regne fordoblings- og halveringskonstanten.
- Bevise to-punkts formlen for eksponentielle funktioner og bevise formlen for fordoblingskonstanten.
Litteratur:
MAT B1 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. udgave, 1. oplag.
Side 92-110 (på nær afsnittet ”Eksponentialfunktion med grundtal e” på side 98).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Trigonometri
Eleverne har i dette forløb arbejdet med forskellige trekantstyper. Der har været et større fokus på bevisførelse og træning af dette.
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Redegøre for definitionen af sinus og cosinus ud fra enhedscirklen.
- Forklare hvad en retvinklet trekant er og de formler der hører til denne i formelsamlingen.
- Forklare hvad ensvinklet trekanter er og beregne størrelsesfaktoren mellem to ensvinklet trekanter.
- Forklare sinus- og cosinusrelationen, samt bevise sinusrelationen.
- Forklare hvordan man finder arealet af en trekant og bevise formlen for dette.
Litteratur:
MAT B1 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. udgave, 1. oplag.
Side 170-183, 207-209 og 224-229. Forløbet er gennemgået før introduktionen til vektorer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ligninger og reducering
Dette forløb har kun varet 3 moduler og er blevet brugt på at repetere ligningsløsning og reducering, samt introducere parentesregneregler.
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Løse førstegradsligninger.
- Regne med parenteser.
- Bruge kvadratsætningerne.
- Reducere et matematisk udtryk bestående af variable og heltal.
Litteratur:
Dette forløb har kun de tavlenoter som der er blevet lavet i modulerne som litteratur.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
FF1b - Idræt og matematik
Eleverne har arbejdet i et fællesfagligt forløb med Idræt A og Matematik B. Overemnet har været ”Kondital” og eleverne har opstillet formler for denne samt lavet lineær regression på data de selv har produceret og opsamlet i idræt. Forløbet har varet over to dage, hvor eleverne til sidst i forløbet har skulle fremlægge i grupper.
Det faglige indhold i matematik er:
- Opstilling af lineære modeller ud fra to punkter.
- Lineær regression.
- Forklaringsgrad, residualplot og residualer.
Litteratur:
Noten ”Lineære funktioner i grundforløbet 2023”. Der er ikke blevet arbejdet med noget fagligt, som ikke er blevet gennemgået i grundforløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Potensfunktioner
Eleverne har arbejdet med potens sammenhænge.
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Forklare hvad forskriften for en potensfunktion er, samt give eksempler på grafens udseende.
- Forklare betydningen af konstanterne i forskriften.
- Forklare vækstegenskaberne for denne funktionstype, herunder udregne hvor mange procent x- eller y-variablen vokser, hvis det er kendt hvor meget den modsatte vokser.
- Opstille potensfunktioner ud fra en given opgavetekst.
- Finde funktionsforskrift ud fra to punkter med formler og ud fra flere punkter vha. regression.
- Bevise to-punkts formlen for potensfunktioner.
Litteratur:
MAT B1 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. udgave, 1. oplag.
Side 116-124.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer
Eleverne er blevet introduceret til vektorer og de regneregler som gælder for disse.
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Redegøre for hvad en vektor er og hvordan man noterer dem både med koordinater og grafisk.
- Bruge de basale vektoroperationer med koordinater og grafisk: Plus, minus og skalarmultiplikation.
- Finde vektorer mellem punkter.
- Finde længden af vektorer.
- Redegøre for hvad en enhedsvektor og en tværvektor er.
- Finde skalarproduktet/prikproduktet og determinanten af to vektorer, samt kende til forskellige regneregler hvor disse indgår.
- Regne vinkler ud mellem vektorer og redegøre for skalarproduktets betydning.
- Redegøre for ortogonale og parallelle vektorer, samt relatere dette til hhv. skalarproduktet og determinanten.
- Udregne arealet af et parallelogram og en trekant der er udspændt af vektorer.
- Kunne bevise simple regneregler for vektorer, herunder bl.a. længden af en vektor.
Litteratur:
MAT B1 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. udgave, 1. oplag.
Side 142-161, 196-205 og 214-223
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
I dette forløb har eleverne trænet at bruge formelsamlingen til at løse opgaver til første del af den skriftlige eksamen. Derudover har de trænet de individuelle spørgsmål til den mundtlige årsprøve i 1.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Funktionsteori
Dette forløb giver eleverne en opsamling på funktionsbegrebet fra 1.g og en introduktion til flere begreber inden for funktionsteori.
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Bruge intervalnotation.
- Finde definitions- og værdimængder for simple tilfælde.
- Bruge stykkevis defineret funktioner.
Litteratur:
MAT B1 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. Udgave, 1. Oplag, Side 11-12 og 16-17.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Andengradspolynomier
Dette forløb introducerer eleverne til andengradspolynomier.
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Forklare hvad et andengradspolynomium er.
- Forklare konstanternes betydning for grafens udseende.
- Kunne udregne diskriminanten og tolke på denne, samt udregne rødderne og toppunktet.
- Forklare symmetrien i et andengradspolynomium.
- Lave andengradsregression-
- Lave faktorisering af et andengradspolynomium.
- Løse andengradsligninger.
- Bevise formlen for rødderne i et andengradspolynomium.
Litteratur:
MAT B2 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. Udgave, 1. Oplag, Side 10-29.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning
Dette forløb introducerer eleverne til differentialregning.
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Redegøre for hvad en tangent og en sekant er.
- Redegøre for begreberne differens- og differentialkvotient, samt deres sammenhæng.
- Forklare begrebet væksthastighed.
- Differentierer simple funktioner i hånden, herunder bruge produkt- og kædereglen.
- Håndtere afledte funktioner i Nspire.
- Finde monotoniforholdet af en funktion.
- Forklare tretrinsreglen og bruge den til at bevise regnereglerne for simple funktioner.
- Finde tangentens ligning, herunder også bevise denne.
- Løse optimeringsopgaver med differentialregning.
Litteratur:
MAT B2 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. Udgave, 1. Oplag, Side 48-68, 70, 73-74, 80-85, 89-94, 100-103 og 108-123.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kombinatorik, sandsynlighedsregning og statistik
Dette forløb introducerer emner kombinatorik, sandsynlighedsregning og statistik.
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Forklare begreberne additionsprincippet, multiplikationsprincippet, fakultet, kombinationer og permutationer, samt bruge disse i opgaveløsninger.
- Forklare begrebet sandsynlighedsfeltet, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt, udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion.
- Forklare hændelser, herunder komplementære, disjunkte og uafhængige hændelser.
- Forklare begrebet stokastisk variabel, samt regne middelværdi, varians og spredning for en generel stokastisk variabel.
- Forklare hvad der menes med et binomialforsøg og en binomialfordelt stokastisk variabel, herunder dens parametre.
- Regne sandsynligheder for binomialfordelte stokastiske variable.
- Forklare hvad en hypotesetest er og udføre binomialtest.
- Udregne konfidensintervaller og tolke på disse.
Litteratur:
MAT B2 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. Udgave, 1. Oplag, Side 206-260 og 292-315.
Side 1-4 i noten ”Normalfordelingsapproksimation af binomialfordelingen (noter)” skrevet af PTH.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Analytisk geometri
Dette forløb er en viderebygning på forløbet ”Vektorer”. Eleverne arbejder med hvordan linjer og cirkler beskrives med ligninger.
Efter end forløb bør eleverne kunne:
- Forklare hvordan man projekterer vektorer og finde den projekterede vektor.
- Redegøre for begreberne retningsvektor og normalvektor.
- Forklare hvordan man beskriver linjer på normalform og som parameterfremstillinger.
- Forklare hvordan man beskriver cirkler, herunder omskriver cirklens ligning.
- Forklare hvordan man finder skæringerne mellem to cirkler, to linjer og mellem en cirkel og en linje giv et på forskellige former. Dette er primært behandlet med CAS.
- Regne vinkler mellem linjer.
Litteratur:
MAT B1 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. Udgave, 1. Oplag, Side 212-216.
MAT B2 stx, Jens Carstensen mfl., Systime A/S, 4. Udgave, 1. Oplag, Side 126-135, 138-144 og 151-170.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Trigonometriske funktioner
Dette forløb giver eleverne en kort introduktion til radianer og trigonometriske funktioner.
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Forklare hvad radianer er og kunne omregne fra radianer til grader og omvendt.
- Forklare hvad en trigonometrisk funktion er og redegøre for konstanternes betydning for en harmonisk svingning.
Litteratur:
Noten ”Noter – Trigonometriske funktioner” af PTH. Noten findes på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition og eksamensforberedelse
Eleverne har arbejdet med eksamenssæt og øvet sig på et udkast til de mundtlige eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#11
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520605",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520605",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520605"
}