Holdet 2023 MaB/1u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Rasmus Peter Larsen
Hold 2023 MaB/1u (1u MaB, 2u MaB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Matematik B
Titel 2 Andengradsplonynomier
Titel 3 Renter, kapitalformel og annuitet
Titel 4 Eksponentialfunktioner og logaritmer
Titel 5 Trekantsberegninger
Titel 6 Indledende sandsynlighedregning
Titel 7 Repetition og forberedelse til årsprøve
Titel 8 Repetition af 1.g
Titel 9 Differentialregning 1
Titel 10 Analytisk geometri
Titel 11 Vektorer
Titel 12 Sandsynlighedsregning og statistik
Titel 13 Opsamling og repetion
Titel 14 repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Andengradsplonynomier

Holdet skal

- kunne udlede formlen til løsning af 2. gradsligningen og knytte forbindelsen til 2. gradspolynomiet
- kunne forstå begreberne der knytter sig til parablen, herunder udlede formlen for eventuelle rødder
- kunne faktorisere
- kunne udlede formlen for koordinatsættet til toppunktet
- kunne forklare sammenhængen mellem parablen og koefficienternes fortegn

Litteratur:
Noter
Thomas Jensen & Morten O. Nielsen: Matema10k, Matematik for gymnasiet, Bind 1 - B-niveau: siderne 61-82
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 2017 1. udgave 2. oplag. siderne 97-99
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Eksponentialfunktioner og logaritmer

Eleven skal

- kunne redegøre for hvad en eksponentielfunktion er.
- kunne redegøre for grafens forløb og bestemme fortegnene for a og b.
- kunne redegøre for fordobling og halveringskonstanten.
- kunne redegøre for topunktformlen for en eksponentielfunktion.
- have kendskab til egenskaber ved logaritmefunktionen.
- kunne udfører eksponentiel regression.


Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 2017 1. udgave 2. oplag. siderne 143-148
Note af Lars Andersen: Logaritmer - en ny opfindelse ca.9 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Trekantsberegninger

Holdet skal
1) indføre, forstå og anvende de begreber der knyttes til ensvinklede trekanter.
2) anvende og forstå indførelsen af sinus, cosinus og tangens vha. enhedscirklen
3) skal kunne udlede de formler, der er nødvendige for beregninger i retvinklede trekanter
4) anvende of manipulere med de udledte formler
5) skal kunne oversætte almindelige og tekniske problemstillinger til matematiske problemstillinger og løse dem
6) udlede beviserne for sinus- og cosinusrelationerne i det "højden indenfor tilfældet".
8) manipulere med symboler.
9) kunne anvende IT-færdigheder løsning af trekantsproblemstillinger.


Litteratur:
Noter
Thomas Jensen, Morten O. Nielsen, Matema10k, bind 1 c-niveau; siderne 67-95
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Indledende sandsynlighedregning

Eleven skal

- kunne redegøre for begreberne: Udfaldsrum, hændelse og sandsynlighedsfunktion
- kunne beregne simple sandsynligheder.
- kunne redegøre for multiplikations- og additionsprincippet.
- kunne forklare formlen for kombination (rækkefølge uden betydning), samt benytte denne til at beregne sandsynligheder.

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 2017 1. udgave 2. oplag. siderne 219-229
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 9 Differentialregning 1

Til censor. I undervisningen er der brugt den korrekte tretrinsregel, i stedet for bogens hjemmelavede. Reglen er 1. funktionstilvækst, 2. sekanthældning, 3. tangenthældning.

Eleverne skal
- kunne redegøre for begreberne sekanthældning, tangenthældning, differentialkvotient, afledet funktion og f'(x).
- kunne redegøre for tretrinsreglen.
- kunne differentiere funktioner af typerne x^n, e^x, e^(kx), kvadratrod x, 1/x og ln(x)
- kunne udlede toppunktsformlen for et andengradspolynomium vha. differentialregning.
- kunne differentiere simple sammensatte funktioner.
- kunne redegøre for ligningen for tangenten og bevis for den.
- kunne redegøre for begrebet væksthastighed.
- have kendskab til bestemmelse af monotoniforhold og ekstrema.


Materialer:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, 2017, 3. udgave 2. oplag.
s.105, s. 107-110 (minus "logisk problem" og eks. 2.3). s. 112. s. 117-118, s. 132, s.138, s.142-147
Derudover er der brugt noter, til at gøre op for alle manglerne i lærebogen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Analytisk geometri

Eleverne skal

- kunne afgøre om et punktet er på en linje
- kunne bestemme afstand fra punkt til linje
- kunne opskrive cirklens ligning
- kunne bestemme skæringspunkter mellem linjer og linjer, linjer og koordinatakser.

Materialer:
Noter: Grundforløb 2024 af Brit Ringsmose,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Vektorer

Eleven skal

- kunne redegøre for vektorer og deres egenskaber
- kunne bruge regnereglerne grafisk og med tal
- kunne bestemme koordinatvektorer og afstand mellem punkter
- kunne beregne prikproduktet og forklare hvad fortegnet har med vinklen at gøre
- kunne bestemme vinklen mellem to vektorer
- kunne redegøre projektionssætningen
- kunne afgøre om to vektorer er parallelle eller står vinkelret på hinanden.
- have kendskab til determinanten
- kunne beregne en tværvektor.

- kunne opstille linjens ligning fra en normalvektor og punkt
- kunne opstille linjens parameterfremstilling fra retningsvektor og punkt.
- kunne redegøre for afstandsformel for punkt til linje.
- kunne bestemme en cirkeltangent.

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 2017 1. udgave 2. oplag. s.231-235, s.238-242, s.254-256 (minus bevis), s.257-258 (bevis for projektion er en note), s.260-262,
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, 2017, 3. udgave 2. oplag.
s. 19n-20ø. s.23n-26. s. 31-33, s.35n-36
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Sandsynlighedsregning og statistik

Eleven skal
- kunne forklare hvornår man bruge binomialfordelingen.
- kunne argumenterer for formlen for binomialfordelingen
- kunne foretage test i binomialfordelingen dobbeltsidet.
- kunne opstille en hypotese og alternativ hypotese
- kunne beregne konfidensintervaller på en andel og fortolke resultatet.
- kunne bestemme et residual

Materialer:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, 2017, 3. udgave 2. oplag.
s. 162-167 (dog uden definition af stokastisk variabel) s.172-181, s.193, s. 198-199, s. 202-204, s.207-208, s. 212-214.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer