X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 MaB/1u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Matematik B
Lærer(e)
Rasmus Peter Larsen
Hold
2023 MaB/1u (
1u MaB
,
2u MaB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til Matematik B
Titel 2
Andengradsplonynomier
Titel 3
Renter, kapitalformel og annuitet
Titel 4
Eksponentialfunktioner og logaritmer
Titel 5
Trekantsberegninger
Titel 6
Indledende sandsynlighedregning
Titel 7
Repetition og forberedelse til årsprøve
Titel 8
Repetition af 1.g
Titel 9
Differentialregning 1
Titel 10
Analytisk geometri
Titel 11
Vektorer
Titel 12
Sandsynlighedsregning og statistik
Titel 13
Opsamling og repetion
Titel 14
repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til Matematik B
Indhold
Kernestof:
How to - Bearbejde ugruppede data i Nspire.docx
Løndata fra tre firmaer.xlsx
Vi skal bruge Nspire i dette modul så tjek at det virker inden modulet.
grupperet data.tns
opgaver 4.8deskriptiv tegning af sumkurve og boksplot i ti nspire.docx
sumkurver og boksplot.tns
Vi runder vores lille deskriptiv statistik forløb af (bare rolig det kommer igen i en aflevering).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Andengradsplonynomier
Holdet skal
- kunne udlede formlen til løsning af 2. gradsligningen og knytte forbindelsen til 2. gradspolynomiet
- kunne forstå begreberne der knytter sig til parablen, herunder udlede formlen for eventuelle rødder
- kunne faktorisere
- kunne udlede formlen for koordinatsættet til toppunktet
- kunne forklare sammenhængen mellem parablen og koefficienternes fortegn
Litteratur:
Noter
Thomas Jensen & Morten O. Nielsen: Matema10k, Matematik for gymnasiet, Bind 1 - B-niveau: siderne 61-82
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 2017 1. udgave 2. oplag. siderne 97-99
Indhold
Kernestof:
I får aflevering tilbage og vi snakker om krav til den. Derudover fortsætter vi fra i går.
Vi samler lige op fra sidst, og så står den på nyt emne.
Vi er allerede gode, men vi skal blive endnu bedre! Mere om andengradspolynomier. Husk: I må altid spørge om hjælp!
regression.tns
Eksemplarisk besvarelse.tns
Tekst til matematikopgaver.docx
Vi bruger det meste af modulet på at blive bedre til at formulere en tekst til afleveringsopgaverne, samt at læse teksten.
Toppunktsformlen.
Andengradsregression.tns
andengradsligninger.tns
andengradsligninger2.tns
Andengradsregression.
Hvorfor virker løsningsformlen for andengradspolynomier? Det finder vi ud af i dette modul.
Opgaver som handler om noget.tns
Husk formelsamling, vi skal regne lidt i hånden.
Forskrift ud fra punkter.tns
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Renter, kapitalformel og annuitet
Eleven skal
-kunne redegøre for procentvisvækst og udføre simple beregninger med procenter.
- kunne redegøre for og bruge kapitalformlen.
- kunne anvende formlen for annuitetsopsparing og lån.
Temaopgave om storebæltsbroen.
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 2017 1. udgave 2. oplag. siderne 109-110+112, 118-129,
Indhold
Kernestof:
eksempeltekst.tns
Vi samler lige op på aflevering 6 og dermed også hvad I forventes at gøre med aflevering 7. Derudover minder vi lige hinanden om hvad vi ved om andengradspolynomier.
Procenter.docx
Procenter og penge.
Link:
renter.tns
Mo money, mo problems. Vi kigger på effektiv og gennemsnitlig procentvis vækst.
kapitalintro.tns
Kapitalformlen 2.docx
Kapitalformlen.
Kapitalformlen 1u MaB.docx
Mere kapitalformel og måske annuitetsopsparing.
annuitet1_1umatB.tns
Opgaver_annuitet_1u_matB_ark1.docx
opgaver_annuitet_1u_matB_ark2.docx
Annuitetsopsparing.
Laan, opgaver 1u MaB.tns
Lån - det at undgå at få sine ben brækket af en rocker.
Vi bliver endnu bedre til at låne penge.
Storebæltsforbindelsen et tema med lån hos 1u MaB, ver 2.docx
Mere lån og storebæltsbro.
Prøve! Husk formelsamling.
Mere storebæltsbro
Vi gør opgaven om storebæltbroen færdig.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Eksponentialfunktioner og logaritmer
Eleven skal
- kunne redegøre for hvad en eksponentielfunktion er.
- kunne redegøre for grafens forløb og bestemme fortegnene for a og b.
- kunne redegøre for fordobling og halveringskonstanten.
- kunne redegøre for topunktformlen for en eksponentielfunktion.
- have kendskab til egenskaber ved logaritmefunktionen.
- kunne udfører eksponentiel regression.
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 2017 1. udgave 2. oplag. siderne 143-148
Note af Lars Andersen: Logaritmer - en ny opfindelse ca.9 sider.
Indhold
Kernestof:
Vi kigger på hvordan vi kan bruge kapitalformlen til siger noget mere generelt.
Vi fortsætter hvor vi slap før ferien og vi ser hvad vi kan huske fra grundforløbet.
Vi tager vores første rigtige bevis. Noget I skal kunne til årsprøven og til eksamen.
eksponentialregression.tns
Nspire langt om længe. Den står på regression og fordobling- og halveringskonstant
Vi ser lige hvor langt vi er nået, men ellers står den på mærkelige og vigtige funktioner. Vi skal bruge dem for at komme videre med eksponentialfunktionen.
halveringfordoblingfortolkning.tns
halveringfordoblingfortolking.docx
Den står på en ny funktion, nemlig logaritmen. Bare rolig den er tæt forbundet til eksponentialfunktionen.
Logaritmer - en ny opfindelse, 1u MaB.docx
Logaritmen, hvad fanden er det, og hvad skal vi bruge den til? Det og mere kommer dette modul til at handle om.
Regneregler, logaritmer.docx
Vi samler lige hurtigt op på aflevering, og torsdagsmodulet. Vi skal bevise logaritmeregnereglerne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Trekantsberegninger
Holdet skal
1) indføre, forstå og anvende de begreber der knyttes til ensvinklede trekanter.
2) anvende og forstå indførelsen af sinus, cosinus og tangens vha. enhedscirklen
3) skal kunne udlede de formler, der er nødvendige for beregninger i retvinklede trekanter
4) anvende of manipulere med de udledte formler
5) skal kunne oversætte almindelige og tekniske problemstillinger til matematiske problemstillinger og løse dem
6) udlede beviserne for sinus- og cosinusrelationerne i det "højden indenfor tilfældet".
8) manipulere med symboler.
9) kunne anvende IT-færdigheder løsning af trekantsproblemstillinger.
Litteratur:
Noter
Thomas Jensen, Morten O. Nielsen, Matema10k, bind 1 c-niveau; siderne 67-95
Indhold
Kernestof:
retvinklet_eksempel.tns
revinklet_eksempel2.tns
Jeg lukker et hulmodul mod at I får fri på fredag.
Husk jeres formelsamling og en blyant (evt. viskelæder).
opgaver_sinusrelationen.tns
Det er den sidste uge med trekanter. Vi kan ikke gøre mere ved de retvinklede så nu kigger vi på de vilkårlige. I dette modul får I formlerne som I skal bruge til opgave 2 i aflevering 15.
cosinusrelation_eksempel.tns
opgaver_cosinus_1u.tns
Cosinusrelationen.
Husk formelsamling.
potens_simulering.tns
potens_eks_1u_matB.tns
potens_regression_1u_opgaver.tns
En ny funktion som vi ikke kommer til at bruge meget tid på, men I skal have set den.
regressionstyper.tns
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Indledende sandsynlighedregning
Eleven skal
- kunne redegøre for begreberne: Udfaldsrum, hændelse og sandsynlighedsfunktion
- kunne beregne simple sandsynligheder.
- kunne redegøre for multiplikations- og additionsprincippet.
- kunne forklare formlen for kombination (rækkefølge uden betydning), samt benytte denne til at beregne sandsynligheder.
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 2017 1. udgave 2. oplag. siderne 219-229
Indhold
Kernestof:
sandsynlighed_vejtilmatematik.pdf
Husk formelsamling. Vi samler lige lidt op fra før ferien også tester vi hvor gode I er til at bruge jeres formelsamling.
Vi samler op fra sidst og skal være rigtigt god til at regne sandsynligheder.
Kombinatorik.tns
Binomial_eksempel1.tns
Binomialsimulering.tns
Binomial eksempel.tns
Binomialopgaver.tns
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Repetition og forberedelse til årsprøve
Indhold
Kernestof:
Nspire vejledning til Lineær regression.docx
cas-opskrifter_ma_2021-05-10.pdf
årsprøveinfo og repetition.
Procent og indekstal.pdf
Mere repetition og vi snakker lige aflevering.
Teoretiske årsprøvesprøgsmål.docx
Oversættelsesskala for B-niveau.docx
Vi snakker om de to første spørgsmål i den individuelle del af årsprøven.
Spørgsmål 3,4 og 7
Trekanter. spørgsmål 5 og 6.
Grupper til mundtlig eksamen
Vi skal have lavet grupper af maksimalt 3 personer til den mundtlige årsprøve. Prøve at dan så mange som muligt, hvis I ikke kan finde ud af det bestemmer jeg.
Jeg har snakket lidt med administrationen. Det kan være vi skal lave 4 grupper af 2 og 7 grupper af 3 i stedet. Overvej det lige og husk vi ikke var fuldtallige i dag. Under alle omstændigheder tjekker jeg lige op på det.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Repetition af 1.g
Formålet med forløbet er at genopfriske centrale pointer fra 1.g og give feedback på den skriftlige årsprøve.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferie! Vi starter lige på og hårdt... eller gør vi?
Mere repetition: Eksponentiel funktioner. I kan evt. tjekke om I kan logge på Nspire? Det ikke virker så lad vær med at bruge mere tid på det.
eksponentialregression.tns
Jeg håber Nspire virker for jer.
grafer.tns
Nu skal vi bruge Nspire, så sørg for det virker. Vi starter med uligheder.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Differentialregning 1
Til censor. I undervisningen er der brugt den korrekte tretrinsregel, i stedet for bogens hjemmelavede. Reglen er 1. funktionstilvækst, 2. sekanthældning, 3. tangenthældning.
Eleverne skal
- kunne redegøre for begreberne sekanthældning, tangenthældning, differentialkvotient, afledet funktion og f'(x).
- kunne redegøre for tretrinsreglen.
- kunne differentiere funktioner af typerne x^n, e^x, e^(kx), kvadratrod x, 1/x og ln(x)
- kunne udlede toppunktsformlen for et andengradspolynomium vha. differentialregning.
- kunne differentiere simple sammensatte funktioner.
- kunne redegøre for ligningen for tangenten og bevis for den.
- kunne redegøre for begrebet væksthastighed.
- have kendskab til bestemmelse af monotoniforhold og ekstrema.
Materialer:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, 2017, 3. udgave 2. oplag.
s.105, s. 107-110 (minus "logisk problem" og eks. 2.3). s. 112. s. 117-118, s. 132, s.138, s.142-147
Derudover er der brugt noter, til at gøre op for alle manglerne i lærebogen.
Indhold
Kernestof:
Nyt emne! Vi skal regne i hånden.... så det...
Vi skal regne lidt mere for at blive rigtig god.
int_polynomium.pdf
Vi skal bestemme ligningen for en ret linje på en lidt mærkelig måde.
Diff_intro.tns
Vi differ i Nspire
Vi tager vores første bevis i differentialregning. Vi skal bruge noget som hedder tretrinsreglen. Bagefter øver I det.
tal_andengradsligning.pdf
diff_polynomium.pdf
diff_mixed.pdf
diff_tangentslope.pdf
Vi tager et træningsmodul. Jeg kan se på afleveringerne at det er der en del som har brug for.
Diffopgaver1.tns
Vi beviser toppunktsformlen for et andengradspolynomium.
tangenthældning-eks.tns
monoto-hva'-for-noget-forhold?
monotoni_intro.tns
diff_tangent_monotoni.tns
Tangentens ligning.
Guide - monotoniforhold.docx
Guide - størst eller mindst.docx
Guide - tangenter og væsthastighed.docx
monotoni_afslutning.tns
Monotoniforhold.
Nyt emne: Analytisk geometri: Punkter, linjer og cirkler. I dag punkter og hjælp til aflevering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Analytisk geometri
Eleverne skal
- kunne afgøre om et punktet er på en linje
- kunne bestemme afstand fra punkt til linje
- kunne opskrive cirklens ligning
- kunne bestemme skæringspunkter mellem linjer og linjer, linjer og koordinatakser.
Materialer:
Noter: Grundforløb 2024 af Brit Ringsmose,
Indhold
Kernestof:
Linjer og alt hvad de kan.
Linjer og skæring med akser. Hvis der er tid starter vi på linjer som står vinkelret på hinanden.
skæring og afstant.tns
Meget mere med linjer.
cirkler.tns
Linjer og cirkler.
Togene kører af helvede til så jeg kommer 5min-10min for sent.
cirkler og skæring .tns
Mere om cirkler, skæring med akser og Nspire.
Det kommer til at handle om afstande mellem specielt cirkler.
Vi kigger på en præprøve sammen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Vektorer
Eleven skal
- kunne redegøre for vektorer og deres egenskaber
- kunne bruge regnereglerne grafisk og med tal
- kunne bestemme koordinatvektorer og afstand mellem punkter
- kunne beregne prikproduktet og forklare hvad fortegnet har med vinklen at gøre
- kunne bestemme vinklen mellem to vektorer
- kunne redegøre projektionssætningen
- kunne afgøre om to vektorer er parallelle eller står vinkelret på hinanden.
- have kendskab til determinanten
- kunne beregne en tværvektor.
- kunne opstille linjens ligning fra en normalvektor og punkt
- kunne opstille linjens parameterfremstilling fra retningsvektor og punkt.
- kunne redegøre for afstandsformel for punkt til linje.
- kunne bestemme en cirkeltangent.
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 2017 1. udgave 2. oplag. s.231-235, s.238-242, s.254-256 (minus bevis), s.257-258 (bevis for projektion er en note), s.260-262,
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, 2017, 3. udgave 2. oplag.
s. 19n-20ø. s.23n-26. s. 31-33, s.35n-36
Indhold
Kernestof:
Genopfriskning. Bla. tangentens ligning.
Vi skal lægge pile sammen (wtf!)
flere pile og hvad man kan med dem.
Skalarprodukt.docx
Vi skal lege med prikker.
determinant_opgaver.docx
Vi samler op fra sidst.
Prøve
evt. sygeprøve
Vi skal kunne plusse og minusse, gange med et tal, tage prikproduktet, determinanten, tværvektoren, længden og en vektor ud fra koordinater.
Hvad vektorer har med linjens ligning at gøre
Linjens ligning og cirkler.
Forside_eksamenssæt.pdf
prøve A_løsningsforslag.pdf
Prøve A.docx
prøve B_løsningsforslag.pdf
Prøve B.docx
Prøve tilbage.
Vi skal se hvad vi kan med linjen. Den står på parameterfremstilling....
Vektorer i Nspire.tns
Vektorer i Nspire regne+tegne.
Delprøve uden hjælpemidler (eksamenstræning).
Vi starter lige med monotoniforhold. Fra ligning til parameterfremstilling og tilbage
Vinkel mellem vektorer.tns
Vinklen mellem vektorer og linjer.
Vi gør vektorer færdige i denne uge. Vi indfører polære koordinater så vi kan bevise formlen for vinklen mellem to vektorer.
Mere delprøve uden hjælpemidler (eksamenstræning)
Vektorprojektion, vi skal bruge det til at bevise afstandsformlen (for punkt og linje).
ekspempel projektion..tns
afstandsformel.tns
Ralles noter.pdf
Bevis for afstandsformlen.
Afrunding af forløb.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Sandsynlighedsregning og statistik
Eleven skal
- kunne forklare hvornår man bruge binomialfordelingen.
- kunne argumenterer for formlen for binomialfordelingen
- kunne foretage test i binomialfordelingen dobbeltsidet.
- kunne opstille en hypotese og alternativ hypotese
- kunne beregne konfidensintervaller på en andel og fortolke resultatet.
- kunne bestemme et residual
Materialer:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, 2017, 3. udgave 2. oplag.
s. 162-167 (dog uden definition af stokastisk variabel) s.172-181, s.193, s. 198-199, s. 202-204, s.207-208, s. 212-214.
Indhold
Kernestof:
Sandsynlighedsregning
Hint aflevering 15.tns
binomialintro.tns
I får lige et par hints til aflevering 15
Binomialfordeling.
Binomialsimulering.tns
Binomialfordelinger 2.docx
Vi skal have nogle begreber på plads blandt andet normalområde.
Kan man smage forskel på Carlsberg og Tuborg.docx
Vi laver et lille miniprojekt.
Smagsprøve.tns
binomial opgaver.tns
Vi samler op på miniprojektet (evt. gør det færdigt). Der er nogle pointer som er ret vigtige.
binomialtest.tns
binomialtest - svar.tns
Pubquiz!
Middelværdi og varians for binomialfordelingen.docx
Genopfriskning af binomialfordelingen samt bevis for middelværdien og variansen i binomialfordelingen.
konfidensintervaller fælles.tns
Konfidensintervaller.tns
Konfidensintervaller, hvor sikre er vi på den rigtige værdi faktisk bliver ramt af vores stikprøve.
Konfidensintervaller 2.tns
residualer fælles.tns
residualer.tns
Bilag_2_laarben_data.xlsx
Bilag_2_pinviner_data.xlsx
Den lineære regressionsmodel.docx
Residualer.
Opsamling på binomialfordelingen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Opsamling og repetion
Småting vi mangler:
Gaffelfunktioner
Sammensatte funktioner med lineær indre funktion.
Optimering.
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 2017 1. udgave 2. oplag.
s.278-286 (dog uden mængdenotation)
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, 2017, 3. udgave 2. oplag.
s.148-151
Indhold
Kernestof:
Klargøring til terminsprøve og løse ender. Den står på regneregler for differentialregning.
Prøve uden hjælpemidler. Husk jeres formelsamling.
monotoniforhold.tns
uden hjælpemidler - differentiation.docx
Nspirenoter.tns
Tjekliste til terminsprøve.
tangentens ligning.pdf
kvadratkomplementering.pdf
plan_opstilcirkel.pdf
Panik før lukketid. Sidste chance for at få tjekket om man har styr på sine ting.
I får IKKE terminsprøven tilbage i dette modul. Det kan jeg simpelthen ikke nå. Vi kigger på kvadratsætninger og det at regne begge veje.
Forhåbenligt terminsprøve tilbage og en gennemgang af opgaverne.
cas-opskrifter_ma_2021-05-10.pdf
Terminsprøvegennemgang
Gaffelfunktioner, så bliver det næsten ikke mærkeligere.
Gaffel nspire.tns
diff_produkt.pdf
diff_sammen.pdf
diff_polynomium.pdf
diff_mixed.pdf
Tid til aflevering og tid til at blive lidt bedre. Bonusopgaver.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
repetition
Klargøring til eksamen og opkvalificering af elever som opgraderer til A-niveau.
Indhold
Kernestof:
Eksamensspørgsmål foreløbige.docx
Væksthastighed.docx
Den står på repetition. Dette er vigtigt for alle, ikke kun dem som skal til eksamen om en måneds tid.
Vi for lige at se hvor meget morgensamlingen påvirker modulet. Ellers mere repetition.
Andengradspolynomier og alt det der
Menneskekroppen og sanserne -Funktioner, Statistik og sandsynlighedsregning.docx
Menneskekroppen - Funktioner, Statistik og sandsynlighedsregning bilag.xlsx
2023-12-06-STXB.pdf
2023-12-06-STXB-bilag.xlsx
cas-opskrifter_ma_2021-05-10.pdf
Sidste rigtige modul inden det går løs.
Afholdes kun hvis I skal til eksamen (skriftlig og/eller mundtligt), og kun for de som evt. skal op.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520606", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520606", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520606" }