Holdet 2023 TyfB/1b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Gerrit Nissen
Hold 2023 TyfB/1b (1b TyfB, 2b TyfB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Aktuelle deutsche Musik
Titel 2 #2 Ost-West-Konflikt
Titel 3 #3 Erwachsen werden
Titel 4 #4 Landeskunde EKSAMEN
Titel 5 #5 Geld und Glück EKSAMEN
Titel 6 #6 Der Reiz des Rausches
Titel 7 #7 Krimi EKSAMEN
Titel 8 #8 Die Macht der Liebe EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Aktuelle deutsche Musik

Indholdsmæssigt har vi beskæftiget os med de tysksprogede sange, der havde den højeste placering i Spotify-streamingchartsene, i forskellige genrer. Ligeledes med sange, der har trendet på TikTok i 2023. Her skulle der ud-arbejdes påfaldende fællestræk for de populære tysksprogede sange siden 2017.

FOKUSPUNKTER
- mundtlighed
- Grammatik: kongruens, ordstilling, transparens, morfemer


KERNESTOF (14 SIDER)

SANGE:
• Ski Aggu, Otto Walkes, Joost: Friesenjung (2023). 1 side
• Apache 207: Roller (2019). 1 side
• TikTok-Trends 2023: 3 sider.
• Capital Bra, Samra & LEA: 110 (2019). 2 sider
• DJ Robin: Layla (2022). 1 side
• RIN: Bros (2017), Dior 2001 (2018). ½ side
• Juju, Henning May: Vermissen (2019), 1 side
• Rammstein: Deutschland (2019). ½ side
• Feuerschwanz: Schubsetanz (2018), 1 side
• Schlager und Partymusik: 3 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #2 Ost-West-Konflikt

Omdrejningspunktet for forløbet er serien i otte afsnit ”Deutschland 83” fra 2015 med fokus på konfliktlinjen i den Kolde Krig, inkl. Stasis rolle i DDR. Serien drejer sig om den Kolde Krig og mere specifikt om den politiske og sam-fundsmæssige situation i Forbundsrepublikken og DDR i året 1983. Eleverne skal lære mest muligt om netop disse aspekter i begge tysklande. Derudover dykkes der ned i staten DDR, dens ideologiske grundlag og økonomiske mo-del/problemer. Ved hjælp af de to uddrag fra Clemens Meyers roman ”Als wir träumten” (2008) blev der sat fokus på livet som barn i staten DDR.


KERNESTOF (55 SIDER)

TEKSTER (26 SIDER)
- Der historische Hintergrund: Der Kalte Krieg und Deutschland (Spørgsmål til de supplerende tekster); 1 side
- Clemens Meyer: All die bunten Minen (uddrag, 2008). I: „Als wir träumten“ (S. 39-44); 7 sider
- Clemens Meyer: Immer bereit (uddrag, 2008). I: „Als wir träumten“ (S. 145-151); 7 sider
- Aufgaben zu „Deutschland 83”… ; 8 sider
- Die sieben Wunder im Sozialismus; 1 side
- Witze aus der DDR; 2 sider

SANGE (5 SIDER)
- Johannes R. Becher: Auferstanden aus Ruinen (1949), 1 side
- Louis Fürnberg: Das Lied der Partei (1950), 1½ side
- Nina Hagen: Du hast den Farbfilm vergessen (1974), 1½ side
- Die Toten Hosen: Ballast der Republik (2012), 1 side

FILM
- Deutschland 83 (8 afsnit à 45 min., 2015); 24 sider¨

SUPPLERENDE MATERIALE
- Verden delt op i to blokke (Helles, Thomsen, Andersen 2003); 2 sider
- Kold krig og fredelig sameksistens (Torsten Thurén, 1987); 1 side
- Planwirtschaft; 5 sider


Der blev også arbejdet med innovation i 4 moduler, med fokus på brugen af KI i fremmedsprogsindlæring.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #3 Erwachsen werden

Eleverne kan i forløbet trække på deres egne erfaringer og viden – og dermed drage paralleller mellem det at være ung i både Tyskland og i Danmark. Vi ser på, hvad unge tyskeres syn på livet og fremtiden er. Derudover rettes der fokus på, hvad det vil sige at ”blive voksen”. Vi tager også et kig på, hvordan det at blive voksen har været anderledes og anderledes problematisk i andre tider.


KERNESTOF (106 SIDER)

TEKSTER:
• Calmbach / Flaig / Edwards / Möller-Slawinski / Borchard / Schleer: Wie ticken Jugendliche? 2020 (uddrag, bpb, Bonn 2020); 10 sider
• Johann Wolfgang Goethe: Erlkönig (1782). I „Schöne Literatur“, Munksgaard 1998, 2s.
• Lea-Lina Oppermann: Was wir dachten, was wir taten (2017). Beltz 2021, 53 sider.

Desuden en af følgende tekster:
• Benjamin Lebert: Crazy (1999). Tyskforlaget 2000, kapitel 1-2, 6, 9-12. 40 sider
• Bernhard Schlink: Der Vorleser (1995), Erster Teil. Munksgaard 1997, 40 sider
• Philipp Winkler: Hool (2016). aufbau 2016, s. 26-28, 67-78, 95-99, 117-120, 133-138, 147-155, 165-168, 180-184, 197-202, 224-227, 235-237, 248-250. I alt 40 sider

SANG:
• Die Ärzte: Junge (2007); 1 side



SUPPLERENDE FILM
• Das weiße Band (2009)


Grammatiske emner behandlet i 1g:
substantivers køn, substantivers pluralis, relative pronominer i nominativ, genitiv
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #4 Landeskunde EKSAMEN

Forløbet beskæftiger sig med landet Tyskland med sidespring til Østrig og Schweiz, der er både geografisk, politisk, økonomisk og samfundsmæssigt fokus på regionale forskelle. Der indgår projektarbejde om at præsentere forskellige regioner under påskud af at skulle være reklame for en studietur.


KERNESTOF (18 SIDER)

TEKSTER
• Ulrike Wolk: Typisch Deutsch (PONS 2017, S. 6-9), 4 sider.
• Kartenmaterial (Kilder på side 28), 5 sider.
• Das politische System, 1 side
• Katapult 2-2018: Vorurteile über Regionen, 1 side.
• Zeit-Edition: Deutschland neu denken! 75 Jahre: Das soll bleiben. Das soll sich ändern (2024), 3s.
• Die Bundesregierung: Einbürgerung – Testen Sie Ihr Wissen (2022: https://www.integrationsbeauftragte.de/ib-de/ich-moechte-mehr-wissen-ueber/einbuergerung/testen-sie-ihr-wissen-1872128 28.10.2022 10:43), 2 sider

SANG
• Peter Fox: Schwarz zu blau (2009), 2 sider 
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 #5 Geld und Glück EKSAMEN

I forløbet Geld und Glück fokuserer vi på, hvad lykke er for mennesket, og hvilken rolle penge og materielle goder har i opnåelsen af et lykkeligt liv.


Kernestof (61 s.)

Texte (49 s.)
- Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral (1963). I: GENAU!, Gyldendal 2018, 3 sider
- Daniel Kehlmann: Bankraub (1998). I: Zeitbilder, Systime 2007; 15 sider
- Barbara Kindermann: Faust, nach Johann Wolfgang von Goethe (2003), 17 sider
- Werner Klose: Am Roten Forst (1964). I: Wunderzeit, Kaleidoscope 2001, 8 sider.
- Mats Schönauer: Infografik: Glück (No 757). I: Die ZEIT, 28. Dezember 2023, 1 side
- Stefan Zweig: Anton (1911). I: Zeitbilder, Systime 2007; 5 sider


Film (11 s.)
- 25 km/h (2018), 116 min, 11 sider.


Lied (1 s.)
- Die Prinzen: Millionär (1991), 1s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 #6 Der Reiz des Rausches

Rusens fascination: Hvorfor er alkohol, nikotin, hash og hårdere stoffer så spændende for så mange menne-sker? Vi ser på sociale og psykologiske grunde, der får folk til at konsumere, selvom folk er klare over, at det ska-der helbredet.


KERNESTOF (41 s.)

Texte (36 s.)
- Introtext: Saufen – ein Hobby? 3 s.
- Ballermann (infotekst), 1 s.
- Rauchen in der Musik, 2 s.
- Johann Wolfgang von Goethe: Auerbachs Keller Faust (1805), 11 s.
- Maximilian Kaiser: Whisky und One-Night-Stands (2018). I: Nielsen et Thellesen, Sternstunden in Ös-terreich. Praxis 2024, s. 121-126, 4 s.
- Tonio Schachinger: Echtzeitalter (2023). Rowohlt 2023, s. 137-142. 5 s.
- Philipp Winkler: Hool (2016). aufbau, s. 165-168, 180-184, 224-226. 10 s.

Lieder (5 s.)
- Lorenz Büffel: Johnny Däpp (2018)
- Mickie Krause: Eine Woche wach (2019)
- Mickie Krause: Mich hat ein Engel geküsst (2017)
- Julian Sommer: Oben ohne (2024)
- Tim Toupet: Inselverbot (2018)


SUPPLERENDE MATERIALE:
Film: Axolotl Overkill (2017) 
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 #7 Krimi EKSAMEN

Efter forløbet skal man kunne anvende relevant krimi-ordforråd; kunne afgrænse krimigenren og identificere forskellige krimi-undergenrer og have en idé om den tyske krimis historie; kunne identi-ficere motiver til kriminelle handlinger.


Kernestof (109 sider)

TEORI (4 sider)
Erik Christoffersen: „Der Krimi – einige Informationen“, 4 sider

NOVELLER (4 sider)
Hver elev har læst en af følgende:
- Cornelia Kuhnert: „Sylt – oder aller Laster Ende“. I: „Schöner morden im Norden“, Pendra-gon 2012, 5 sider
- Jan Flieger: „Liebfrauenmorgen“. I „Dein Deutschland“, Systime 2013, 3 sider
- Ferdinand von Schirach: „DNA“. I „Schule“, Tyskforlaget 2013, 5 sider
- Ferry Hirschmann: „Das Risiko trägt immer der Mörder“. I „Meiner Meinung nach“, Gyldendal 1980, 6 sider
- Ernst W. Heine: „Telefonseelsorge“. I „Ein- und Reinfälle“, Tyskforlaget 2010, 3 sider

ROMAN (81 sider):
Tommie Goerz: ”Meier”. Kapitel I og VIII-XV (2020, 81 sider læst af alle elever, dels i bogen, dels formidlet via matrixformidling; kapitlerne II-VII formidlet via resumé)

FILM (20 sider)
- Tatort
o Infotekst: https://de.wikipedia.org/wiki/Tatort_(Fernsehreihe) (5.02.23), 2 sider
o Folge 1286 „Made in China“, ARD 2024, 88 min., 6 sider
- Aktenzeichen XY… ungelöst
o Infotekst: https://web.de/magazine/unterhaltung/thema/aktenzeichen-xy-ungeloest (7.2.23 20:34 Uhr), 1 side
o set udsnit fra afsnit 587 (15.02.2023), cirka 20 min., 2 sider
- Babylon Berlin (Sæson 1, afsnit 1-2), 9 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 #8 Die Macht der Liebe EKSAMEN

Efter forløbet skal man
- kunne analysere tysksprogede tekster, med brug af faglige begreber som personkarakteristik på et sam-menhængende og nogenlunde flydende tysk; skriftligt såvel som mundtligt;
- kunne gengive en tekst;
- kunne beskrive kærlighedens magt i de behandlede tekster og film, mes særlig vægt på Werther i ”Die Lei-den des jungen Werthers”
- kunne drage paralleller mellem relevante tekster om emnet på et sammenhængende og nogenlunde fly-dende tysk; skriftligt såvel som mundtligt.


Kernestof (41 sider)
- Johann Wolfgang Goethe: Heidenröslein (1771, 1 side)
- Johann Wolfgang Goethe: Die Leiden des jungen Werthers (1774 i udgaven: Henrik Borg, 30 sider)
- Film: Goethe! (2010, 10 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer