Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Mette Kastrup Kristiansen
|
Hold
|
2023 TyfB/1j (1j TyfB, 2j TyfB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro: Ab ins Deutsche
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Märchen
Alle læste tekster ligger under fanen "Forløbsmaterialet":
- Rotkäppchen
- Der süsse Brei
- Die Drei Brüder
- Die Fabel vom guten Menchen
Derudover har vi læst om Brødrene Grimm og undergenrerne Volks- og Kunstmärchen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fußball in Deutschland
To læste internetartikler under fanen "Forløbsmaterialet"
Derudover har vi set filmen "Der ganz grosse Traum" (på Filmstriben) og kortfilmen "Different Bayern" (på CFU).
Ved skoleårets afslutning har eleverne arbejdet med følgende grammatiske emner:
- sætningsanalyse
- ordstilling
- kasus
- artikler
- hjælpeverber
- regelmæssige verber
- pronominer
Vi har anvendt de pågældende kapitler i "Fass die Grammatik an" (t.o.m. s. 22)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krimi - Eksamensemne
Forløbsbeskrivelse
Hold på hat og briller, for nu bliver det blodigt – Vi skal nemlig læse krimier! Vi starter med at se nærmere på krimigenren: Hvad kendetegner egentlig en god krimi? I den forbindelse træner vi også et basalt ordforråd til emnet. Dernæst læser vi en en række forskellige krimitekster, herunder en vaskeægte detektivhistorie, hvor vi bl.a. undersøger de involveredes alibier og mulige motiver. Vi skal selvfølgelig også se en film!
Fagligt fokus
I forløbet vil der være fokus på krimigenren og på genremæssig læsning af tekster. I begyndelsen af forløbet læser vi nogle pædagogiske eksempler, men bevæger os herefter over i mere autentiske krimitekster.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
• Læse og forstå tysksprogede krimitekster, herunder tekster fra de seneste 10 år, samt analysere, fortolke og perspektivere disse
• Redegøre for og samtale om krimigenren og teksterne med brug af centrale gloser og Redemittel samt relevante kommunikationsstrategier
• Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emnet krimi samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
• Udtrykke dig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og en vis sikkerhed i stavning, grammatik og sætningsopbygning.
Grammatik:
repetition af haben, sein og werden, de svage verber og modalverber
repetition af sætningsanalyse og kasus
stærke verber
relative pronominer
Materialer
• „Begriffskarte Krimi“ & „Merkmale des Krimis“ i: Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal 2017
• ”Mord im Hotel”, Unbekannter Autor, 1989. I: Dein Deutschland, Systime iBog
• „Anatomie“, Ferdinand von Schirach, 2010.
• "Beidseitige Rückhand", Petra Vennekohl
• "'Ne Leiche", SDP feat. Sido, 2010
• Liebes Kind, Romy Hausmann, Romanauszug 2019
• Liebes Kind S:1,E:1 & 2, Netflix 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jugenderziehung im Dritten Reich - Eksamensemne
Forløbsbeskrivelse:
Med udgangspunkt i indoktrineringen af den tyske ungdom ser vi nærmere på, hvad det ville sige at være almindelig tysk borger under det nationalsocialistiske regime. Den tyske ungdom var et vigtigt led i det nationalsocialistiske propagandaapparat. I skolen, i sportsforeningen og i ungdomsforeningen blev børnene og de unge systematisk påvirket af den nationalsocialistiske ideologi, som de forventedes at være bannerførere for. Et andet vigtigt aspekt af 'opdragelsen' af den tyske ungdom i 1930'erne og 40'erne var at uddanne dem til kommende soldater og til lydigt at tjene Føreren i hans krigsforehavende. Her var ungdomsorganisationen Hitler-Jugend en væsentlig faktor, men også Napola-skolerne spillede en vigtig rolle.
Fagligt fokus
I forløbet er der tydeligt historisk fokus, og tekstlæsningen sættes ind i den historiske kontekst.
Gennem lytte- og samtaleøvelser træner vi fortsat elevernes kommunikative færdigheder, og i både det mundtlige og skriftlige arbejde trænes ordforråd, grammatik og syntaks.
Faglige mål:
Du kan:
• Du kan læse og forstå ældre tysksprogede tekster og autentiske historiske kilder
• Du kan på tysk analysere og fortolke fiktive og ikke-fiktive tyske tekster og perspektivere dem til perioden og andre tekster fra forløbet.
• Du kan samtale om emnet og teksterne på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk samt diskutere forskellige synspunkter
• Du kan på tysk redegøre for opdragelsen af den tyske ungdom under Hitlers regime samt anvende din historiske viden i arbejdet med teksterne
Materialer
Materialer:
• „Die Fahne flattert und voran!“, Baldur von Schirach, 1933 + musik og video på youtube
• „Jugend im Nationalsozialismus“ MrWissen2go, youtubevideo + transkription
• „Adolf Hitler über Jugenderziehung“ i Hermann Rausching: Gespräche mit Hitler
• „Napola. Elite für den Führer“, Dennis Gansel, 2005
• „Herr Doktor! Lassen sie mich bitte in Ruhe!“, Ernst Hiemer, 1938
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Im Keller - Eksamensemne
Forløbsbeskrivelse
Kælderen forbinder vi ofte med et dunkelt, indelukket rum, hvor man kan gemme alt det af vejen som ikke hører til oppe i dagligstuen. På et metaforisk plan er kælderen også der, hvor menneskets dystre sider og mørke drifter hører til - og på den måde svarer kælderen til id'et i Freuds personlighedsmodel.
I dette forløb dykker vi ned i forskellige menneskers fysiske - og metaforiske - kældre og ser, hvad der gemmer sig der. Vi skal bl.a. se Ulrich Seilds dokumentar "Im Keller", hvor I skal vælge hver jeres klder at arbejde i dybden med.
Fagligt fokus
I arbejdet med emnet undersøger vi kælderen som et fysisk sted, men vi prøver ogaå at have de psykologiske briller på. Hvordan ser livet i kælderen ud, og hvad siger kælderen om de personer, som benytter den?
Faglige mål
• Du kan forstå tyske lydtekster og multimodale tekster, som tematiserer kælderen
som et fysisk og metaforisk sted
• Du kan læse og forstå forskellige nyere, tysksprogede teksttyper og genrer
• Du kan analysere, fortolke og perspektivere tekster – både fiktive og ikke-fiktive – til
emnet Im Keller
• Du kan samtale om emnet Im Keller på et klart forståeligt, sammenhængende og
nogenlunde flydende tysk samt diskutere forskellige synspunkter
• Du kan på tysk redegøre for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes
kultur, historie og samfundsforhold og anvende denne viden i arbejdet med
teksterne
Materialer
• "Einstiegtext: Im Keller" i: Heidi W. Madsen & Sus Storgaard: Tyskbogen. Grundbog
til niveau B og A, Systime 2019
• 3096 Tage Sherry Hormann 2013. Filme er på engelsk, men vi har arbejdet med
den på tysk, og eleverne har researchet om Natascha Kampusch på tysk.
• "Wiener Blut", Rammstein 2009
• "Im Keller", Ulrich Seidl 2015
• "Einsam", Ferdinand von Schirach, 2010
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die DDR und die Berliner Mauer - Eksamensemne
Forløbsbeskrivelse:
Det udgør et helt særligt og smertefuldt kapitel i Tysklands historie, at landet i en periode på 40 år var splittet i to. Berlinmuren og den tysk-tyske grænse stod som et symbol på den flænge, der i knap et halvt århundrede rev landet – ja hele Europa – midt over.
Med fokus på forholdene i DDR og Berlinmuren ser vi nærmere på denne historiske periode. Vi skal møde Stasi-agenter, grænsevagter og helt almindelige mennesker, som er villige til at sætte deres liv på spil for at leve et liv i frihed.
Fagligt fokus:
I forløbet tilegner eleverne sig først og fremmest en historisk og kulturel viden, og vi arbejder med tekstlæsning i en historisk kontekst.
Desuden trækker vi linjer til globale problemstillinger som demokrati, medborgerskab og flugt.
Faglige mål
• Du kan forstå tyske tekster, lydtekster og multimodale tekster, som beretter om livet i DDR
• Du kan på tysk redegøre for forholdene i DDR, idet du benytter et nuanceret ordforråd samt anvender korrekt bøjning og ordstilling.
• Du kan analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster, der omhandler forholdene i DDR
• Du kan samtale om emnet på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk samt diskutere forskellige synspunkter
Materialer:
• „Die Simpleshow erklärt den Mauerfall“, youtubevideo + transkription
• „Die Stasi hinter der Küchenspüle“, Claudia Rusch, 2003
• „Ich saß im Stasigefängnis“ i: Brennpunkt Deutsch, 4/2009
• „Ballon“, Michael Herbig, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520650",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520650",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520650"
}