Holdet 2023 1 TyfB/cyz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Birger Andersen, Laura Toudal Krogh
Hold 2023 1 TyfB/cyz (1 TyfB cyz, 2 TyfB cyz)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Märchenhaft
Titel 2 Alles Familie (Eksamen)
Titel 3 Jugenderziehung im 3. Reich. (Eksamen)
Titel 4 Träume (eksamen)
Titel 5 Österreich
Titel 6 Die DDR (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Märchenhaft

Materiale
Frau Holle
Die sieben Raben. Grimm.
Aschenbrödel. Brdr. Grimm. Fra Los gehts
Mädchen, pfeif auf den Prinzen.
Lola Rennt. Film

Grammatik
Den bestemte og ubestemte artikel
Genitiv
Substantivernes køn
Personlige pronominer
Modalverber

Udtaleøvelser med udgangspunkt i Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk. Blume og Hermann. Gyldendal 2019.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Frau Holle og artiklerne 16-01-2024
Lille test i brugen af det personlige pronomen. 05-03-2024
Aschenbrödel - test i timen. Øv hjemme. 09-04-2024
Videoaflevering om Aschenbrödel 21-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Alles Familie (Eksamen)

Hvordan ser familier anno 2024 ud? Og hvordan er det at vokse op i familier, der ikke ligner en kernefamilie? Det er nogle af de spørgsmål, vi arbejder med i dette forløb om Alles Familie, hvor vi øver os i at referere tekster, karakterisere personer og familieforhold og sidst men ikke mindst sammenligne tekster.

Tekster.
Thomas Plaßmann: "Tschulligung Besucher" (Cartoon) fra Los geht's. Gyldendal 2018
Julia Franck, Streuselschnecke. In: id., Bauchlandung. Geschichten zum Anfassen. © Julia Franck 2000. All rights reserved by S.Fischer Verlag GmbH, Frankfurt am Main Fra Los geht's
Nora ist weggefahren. Sibylle Berg.
Katharina ist 19 Jahre alt und erzählt von ihrer Familie. (Interview)



Grammatik
Possessive pronominer
Verber (fokus på regelmæssige og sekundært på uregelmæssige)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jugenderziehung im 3. Reich. (Eksamen)

Emnet dækker bekendtgørelsens krav om tekster fra før 1945. Der arbejdes med en række materialer, der alle beskriver ungdomsopdragelsen i det tredje rige. Der er fokus på propaganda, indoktrinering og antisemitisme.

Materialer:

- Die nationalsozialistische Diktatur. Fra Rosenbohm, Kiil & Jacobsen ”Deutschland – Geschichte, Geographie, Gesellschaft“ Gyldendal 1998. s. 50 - 57 (10 s)

- Spiegel TV: Hitlers Machtergreifung (dokumentar). Fra: https://www.youtube.com/watch?v=kROd2g21KEw&t=444s (8 s)

- Andreas Springer: Erziehung im Dritten Reich. Fra: Mikael Busch og Kirsten Krehan: Napola - Elite für den Führer, Tyskforlaget 2006 (4 s)

- "Hitler über die Jugenderziehung" aus: Hermann Rauschning: Gespräche mit Hitler, Zürich, New York 1940, s. 23 (4 s)

- Film: Napola - Elite für den Führer (2004)
- Scener læst fra filmen: 29 (Fahnenlied der Hitlerjugend) + 37 (Darwins Evolutionstheorie) (10 s)

- Ernst Hiemer: "Herr Doktor, Lassen sie mich bitte in Ruhe" In: "Der Giftpilz" Stürmer Verlag, 1938 (8 s)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Schriftliche Aufgabe 1 (skrives i timerne) 20-09-2024
SA2 27-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Träume (eksamen)

Dette forløb fokuserer på at træne præsentation og forberedelse til eksamen. Materialet er en række uddrag fra "Die Zeit"s serie "Ich habe einen Traum", hvor kendte tyskere skriver om deres drømme i forhold til aktuelle sager. Herigennem vil man også møde nogle personer, der præger Tyskland i dag.

Materialer:

https://www.zeit.de/zeit-magazin/2020/20/claudia-emmanuela-santoso-voice-of-germany-traum:
Claudia Emmanuela Santoso: "Ich träume meistens von meiner Familie in Indonesien, die mir sehr fehlt" (6 s)

https://www.zeit.de/2012/50/Traum-Bibiana-Steinhaus:
Bibiana Steinhaus: "Toll wäre es, wenn der Fußball uns Schiedsrichter irgendwann nicht mehr bräuchte" (6 s)

https://www.zeit.de/2010/14/Traum-Max-Mannheimer:
Max Mannheimer: ""Anders als Cäsar oder Napoleon kann man mich buchen" (6 s)

https://www.zeit.de/zeit-magazin/2021/12/katharina-repp-kino-corona-lockdown-erzgebirge-traum:
Katharina Repp: "Wer fürs Kino arbeitet, muss das mit Herz machen" (6 s)

https://www.zeit.de/2010/11/Traum-Magdalena-Neuner:
Magdalena Neuner: "In acht Jahren mache ich definitiv keinen Sport mehr" (6 s)

https://www.zeit.de/2009/53/Traum-Bleibtreu:
Moritz Bleibtreu: "In meinen Träumen war ich so gut wie Bruce Lee" (6 s)

https://www.zeit.de/2005/34/Traum_2fUllrich:
Jan Ullrich: "Ich habe einen Traum" (6 s)

https://www.zeit.de/2004/49/Traum_2fKlum_49?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F:
Heidi Klum: "Ich träume davon, meine Träume nicht zu verlieren" (10 s)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SA3 (skrives i timerne) 26-11-2024
SA4 15-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Österreich

Formål: At introducere et tysksproget land uden for Tyskland, som mange danskere kun kender fra skiferier osv. Forløbet er beregnet som en kort introduktion af landet, dets historie, kultur, kendte personligheder osv. Indholdet er i høj grad baseret på elevernes egne søgninger, derfor er der ikke så mange materialer.

Materialer:

Fra: ausaktuellemanlass.dk (systime):
1.3.1: Übersicht (6 s)
1.3.2: Geschichte (6 s)

Fra: https://www.youtube.com/watch?v=WuL0GxWqBAc
Sisi von Österreich (4 s)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Die DDR (Eksamen)

FORMÅL
Forløbets formål er at bibringe viden om DDR: baggrunden for dets opståen, dets historie samt levevilkår i landet. Særligt fokus lægges på Berlinmuren og Stasi.

INDHOLD
Med hovedvægt på omstændighederne omkring Tysklands deling beskæftiger vi os i dette forløb med DDR-tiden og mere indgående med den indflydelse, den hemmelige sikkerhedstjeneste Stasi havde på almindelige borgeres liv. Udover fiktive beretninger beskæftiger vi os også autentiske historier, og vi sætter os ind i den historiske baggrund for opdelingen af Europa i en Øst- og Vestblok.

MATERIALER

Simpleshow erklärt den Mauerfall. https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo&t=51s (8 s)

”Grundriss über die Geschichte der DDR“ fra Stefan Polke: Die Themenkiste (Gyldendal 2007) (12 s)

"Alltag in der DDR" fra: https://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiealltaginderddr100.html (8 s)

Fra: Brennpunkt Deutsch, 4/2009: Matthias Melster: »Ich saß im Stasi-Gefängnis« (10 s)

Hubertus Knabe: "Die Täter sind unter uns". Fra Niemals vergessen (1 s)
Supplerende

"Mario Röllig: Auferstanden aus Ruinen" fra Niemals vergessen. Systime (1/2 s)

'Ballon'  Michael Herbig, 2018. CFU. (2 timer)

Claudia Rusch: Die Stasi hinter der Küchenspüle. Meine freie Deutsche Jugend 2013. (forkortet)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SA6: Kindheit in der DDR 09-03-2025
SA7 23-03-2025
SA8: Dein Verhältnis zu Deutschland 04-04-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde