X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 1 TyfB/cyz - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Birger Andersen, Laura Toudal Krogh
Hold
2023 1 TyfB/cyz (
1 TyfB cyz
,
2 TyfB cyz
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Märchenhaft
Titel 2
Alles Familie (Eksamen)
Titel 3
Jugenderziehung im 3. Reich. (Eksamen)
Titel 4
Träume (eksamen)
Titel 5
Österreich
Titel 6
Die DDR (Eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Märchenhaft
Materiale
Frau Holle
Die sieben Raben. Grimm.
Aschenbrödel. Brdr. Grimm. Fra Los gehts
Mädchen, pfeif auf den Prinzen.
Lola Rennt. Film
Grammatik
Den bestemte og ubestemte artikel
Genitiv
Substantivernes køn
Personlige pronominer
Modalverber
Udtaleøvelser med udgangspunkt i Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk. Blume og Hermann. Gyldendal 2019.
Indhold
Kernestof:
Øv gloserne i denne Quizlet. Brug 15-20 minutter. Brug mere tid på "Learn" og "Match" end flashcards.
Husk papirerne fra tirsdagsmodulet.
Ordbogsøvelse.docx
Øv gloserne i Quizletten. Det vil gøre det nemmere at forstå den første tekst.
Samme lektie som til sidst. Øv gloserne i Quizletten.
Lær den bestemte og ubestemte artikels bøjning udenad. Brug skemaet i Fass die Grammatik an som hjælp og tænk på de huskeregler, du har fundet i undervisningen.
Besvar spørgsmål 4-6 om Frau Holle på arbejdsarket fra sidst. Skriv simple sætninger, hvor du prøver at lade ordbogen være lukket og i stedet bruger ord fra timen, teksten og grammatikken. Du skal besvare spørgsmålene i hånden.
Frau Holle Arbeitsblatt 1.docx
Øv denne quizlet til modulet.
Læs og forstå til s.2 l.4 "...ging es weiter." i Frau Holle. Husk på den lille video vi så sammen sidst. Marker de dele af teksten du ikke forstår.Husk også at skrive dine ordbogsopslag ned i teksten - enten lige over ordet, i tekstens margin eller
Læs og resten af Frau Holle - altså det, din gruppe ikke fik læst i sidste uge.
Lav Richtig/Falsch-øvelsen til og med sætning 20. Husk at det bøjede verbal skal bagerst. Vi arbejder videre med dem i modulerne.
Tag en lille gave med til vores bankospil. Max 15.kr - eller noget, du vil give videre hjemmefra.
Lav resten af sætningerne fra nr. 20 i "Frau Holle-Richtig oder falsch?"-øvelsen fra før ferien. Vurder om de er indholdsmæssigt korrekte og omskriv de forkerte med en ledsætning indledt af weil.
Gense den korte video for yderligere at genopfriske handlingen.
Minlæring
Husk Fass die Grammatik an.
Læs og forstå s. 2 på dokumenten om Merkmale des Märchens som I fik sidst.
Læs og forstå s. 2 på dokumenterne om Merkmale des Märchens som I har fået udleveret inden y'erne tog på skitur.
Brug GOD TID på at øve gloserne i denne quizlet. Der er en del. De er udgangspunkt for øvelserne i dag og vores næste eventyr.
Brdr. Grimm - Die sieben Raben (1).docx
Alle skal have læst og forstået eventyret Die sieben Raben. Husk at skrive nye ordopslag i gloselisten/over ordet. Marker også steder, du har svært ved at forstå. Hvis du ikke var til modulerne torsdag er teksten vedhæftet her. Vi arbejder analogt.Br
Læs s. 28-30 i Fass die Grammatik an om de personlige pronominer I stiftede bekendtskab med tirsdag og øv bøjningen.
De elever, der mangler, skal lave testen.
Minlæring (laves i timen. Ikke lektie)
Husk jeres kompendium og grammatikbog.
Videoen skal ikke ses hjemme. Vi genser den sammen i modulet.
Lav (resten af) øvelse 3 på grammatikarket fra tirsdagsmodulet. Syntaksanalyser og indsæt det rigtige pronomen.
Husk dit kompendium. I modulet genopfrisker og afslutter vi Die sieben Raben.
Minlæring til brug i timen. Ikke lektie.
How to Build a Memory Palace
Færdiggør øvelse 3 på Einstiegs-kopierne fra sidste modul. Husk, at du skal forstå ordenes betydning. Ordene optræder i dagens test.
Husk elevtiden knyttet til dagens test. Hvordan husker du bedst de personlige pronominer?
Michael's Name Mnemonic Device | The Office (US)
Øv dig på dine 10 AI-sætninger i dit memory palace fra sidste modul, så du kan bruge dem i en mundtlig præsentation. Alle skal holde den i grupper og enkelte måske i plenum? Husk dit billede til undervisningen.
ChatGPTs bud på højfrekvente ord til emnet Märchen.docx
Når I har lavet og øvet jeres ordkort, skal I gå i gang med at tale tysk med Ai. I skal vælge "rolepplay". Gliglish · learn languages by speaking with an ai teacher
Lav øvelse 2 og 4 på Einstiegsøvelsen til Aschenbrödel. Udleveret i papirform.
Brug 5 minutter på at orientere dig i gloselisten til vedhæftede tekst. I modulet udleveres den på papir og vi læser den.
Aschenbrödel.pdf
ALLE ELEVER: Repeter hvad modalverber er i lektien i Minlæring
Elever, der ikke var til tysk tirsdag skal læse og forstå Aschenbrödel. Den er vedhæftet og kan hentes i Lauras dueslag. Lav imens opgave 2 på arbejdsarket, hvor du skal markere tekststeder, der er anderledes end de Askepot-udgaver, du kender i forve
Aschenbrödel 1.docx
Læs s.37-39 i Fass die Grammatik an.
Aschenbrödel og grammatik.docx Skriv 5 sætninger PÅ PAPIR om Aschenbrödel med modalverber. Husk ordstillingen og at bøje modalverbet. Se på dokumentet I fik i går og i grammatikbogen.
Supplerende stof:
ChatGPT: Teknologisk vidunder eller menneskelig katastrofe?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Frau Holle og artiklerne
16-01-2024
Lille test i brugen af det personlige pronomen.
05-03-2024
Aschenbrödel - test i timen. Øv hjemme.
09-04-2024
Videoaflevering om Aschenbrödel
21-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Alles Familie (Eksamen)
Hvordan ser familier anno 2024 ud? Og hvordan er det at vokse op i familier, der ikke ligner en kernefamilie? Det er nogle af de spørgsmål, vi arbejder med i dette forløb om Alles Familie, hvor vi øver os i at referere tekster, karakterisere personer og familieforhold og sidst men ikke mindst sammenligne tekster.
Tekster.
Thomas Plaßmann: "Tschulligung Besucher" (Cartoon) fra Los geht's. Gyldendal 2018
Julia Franck, Streuselschnecke. In: id., Bauchlandung. Geschichten zum Anfassen. © Julia Franck 2000. All rights reserved by S.Fischer Verlag GmbH, Frankfurt am Main Fra Los geht's
Nora ist weggefahren. Sibylle Berg.
Katharina ist 19 Jahre alt und erzählt von ihrer Familie. (Interview)
Grammatik
Possessive pronominer
Verber (fokus på regelmæssige og sekundært på uregelmæssige)
Indhold
Kernestof:
Medbring et billede af (noget af ) din familie. Udskriv det inden timen
Minlæring til brug i timen. Ikke lektie.
Lav opgave 7.1 i kopierne fra sidst færdig. Brug ordbog og grammatikken som hjælp. Marker, hvor du synes det er svært, så du nemmere kan spørge om hjælp.
1: Minlæring: poss.pron 2 (40 min adaptive øvelser) Laves hjemme i løbet af dagen. Husk at skrive ned, hvilke opgaver, I har problemer med.
Gå i gang med lektien til torsdag. Inden modulet skal du have brugt minimum 20 min på denne Quizlet
Øv gloserne i denne Quizlet i 20 min.
Læs og forstå til s. 2 linje 1 "...er sei Krank". Tilføj dine ordbogsopslag til gloselisten - og husk at bruge den, før du bruger ordbogen.
Streuselschneke Text (1).pdf
Lav øvelserne i Minlæring i løbet af i dag. Jeg fører fravær fredag morgen.
I modulerne i dag skal I arbejde med følgende opgaver i kopierne, der er vedhæftet her til elever, der ikke var der sidst. Opgaverne skal besvares skriftligt - på papiret og i teksten Streuselschnecken.
Streuselschnescke. Textarbeit.docx Streuselschneke Text (1) (2).pdf
Quizlet
Nora ist weggefahren (1) (4).docx
Gennemlæs og medbring dokumentet fra arbejdselv i papirform. I modulerne i dag laver vi de mundtlige øvelser og afslutter arbejdet med Streuselschnecke.
Nora ist weggefahren.pdf
Opgaver til dagens modulerNora ist weggefahren 2.docx
Genlæs dine svar fra arbejdselvmodulerne torsdag, så du kan tale med om teksten. I modulet samler vi op på Nora ist weggefahren.
Quizlet til årsprøven
Årsprøve i mundtlig tysk 2024.docx
Katharinas Familie.docx
Tschulligung (2).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Jugenderziehung im 3. Reich. (Eksamen)
Emnet dækker bekendtgørelsens krav om tekster fra før 1945. Der arbejdes med en række materialer, der alle beskriver ungdomsopdragelsen i det tredje rige. Der er fokus på propaganda, indoktrinering og antisemitisme.
Materialer:
- Die nationalsozialistische Diktatur. Fra Rosenbohm, Kiil & Jacobsen ”Deutschland – Geschichte, Geographie, Gesellschaft“ Gyldendal 1998. s. 50 - 57 (10 s)
- Spiegel TV: Hitlers Machtergreifung (dokumentar). Fra:
https://www.youtube.com/watch?v=kROd2g21KEw&t=444s
(8 s)
- Andreas Springer: Erziehung im Dritten Reich. Fra: Mikael Busch og Kirsten Krehan: Napola - Elite für den Führer, Tyskforlaget 2006 (4 s)
- "Hitler über die Jugenderziehung" aus: Hermann Rauschning: Gespräche mit Hitler, Zürich, New York 1940, s. 23 (4 s)
- Film: Napola - Elite für den Führer (2004)
- Scener læst fra filmen: 29 (Fahnenlied der Hitlerjugend) + 37 (Darwins Evolutionstheorie) (10 s)
- Ernst Hiemer: "Herr Doktor, Lassen sie mich bitte in Ruhe" In: "Der Giftpilz" Stürmer Verlag, 1938 (8 s)
Indhold
Kernestof:
Deutschland vor 1933.docx
Schnell sprechen 4.docx
Personlige pronominer erstatningsøvelse.docx
Repetition Deutschland vor dem Nazismus.docx
Video 30. Januar 1933
Dokumentar 30 jan 1933.docx
Dokumentar 30 jan 1933 schnell sprechen.docx
Einstieg Jugenderziehung im Dritten Reich.docx
Medbring "Fass die Grammatik an"
Online Board Game personlige pronominer
Færdiggør øvelse 2 på vedlagte dokument. Medbring desuden "Fass die Grammatik an".
I disse to moduler laver vi årets første skriftlige opgave. Medbring derfor "Fass die Grammatik an". Forberedelse til opgaven er, at I skal se den eventyrfilm, der ligger på vedlagte link.
Märchen in der ARD: Vom Fischer und seiner Frau - hier anschauen
Die nationalsozialistische Diktatur Text.pdf
Die nationalsozialistische Diktatur 1 lydfil.m4a
Die nationalsozialistische Diktatur kap 1 + 2.docx
Die nationalsozialistische Diktatur 2 lydfil.m4a
Die nationalsozialistische Diktatur 2 personlige pronominer.docx
Minlæring possessive prononimer
Ejestedord generelle øvelser.docx
Personlige pronominer regler.pdf
Minlæring relative pronominer
Relative pronominer indsættelsesøvelse 1.docx
Die nationalsozialistische Diktatur 3 lydfil.m4a
Die nationalsozialistische Diktatur kap 3 + 4.docx
Relative pronominer spil.docx
Die nationalsozialistische Diktatur 5 pronominer.docx
Quizlet Hitler über Jugenderziehung
Hitler über Jugenderziehung Wortschatz.docx
Hitler über Jugenderziehung Arbeitsblatt.docx
Hitler über Jugenderziehung modalverber.docx
Hitler über Jugenderziehung Text.docx
Hitler über die Jugenderziehung und Napola.docx
Medbring "Fass die Grammatik an". Vi skriver skriftlig opgave.
Præpositioner intro.docx
Der Krieg und ich.docx
Der Krieg und ich Fragen.docx
Darwins Evolutionstheorie.doc
Darwin richtig oder falsch.docx
Napola sc 37 tekst.pdf
Napola sc 37 Aufgaben.doc
Medbring "Fass die Grammatik an" (ved godt det er meget sent, men det kunne jo være, I nåede at se det i morgen tidlig)
De vigtigste udtaleregler på tysk.docx
Quizlet Fahnenlied
Unsere Fahne flattert uns voran - Napola, 2004
Fahnenlied der Hitlerjugend Arbeitsblatt.docx
Antisemitismus Einstieg.docx
Artfremdes Eiweiss Text.pdf
Artfremdes Eiweiss Arbeitsblatt.docx
Herr Doktor Text.docx
Herr Doktor Teil 1 Aufgaben.docx
Præpositioner begge udfyldningsskema.docx
Præpositioner oversigt med artikler.docx
Herr Doktor ganzer Text Aufgaben.docx
Træning til skriftlige opgaver.docx
Medbring "Fass die Grammatik an". Vi træner skriftlig opgave i ca. ½ time, før vi begynder på filmen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Schriftliche Aufgabe 1 (skrives i timerne)
20-09-2024
SA2
27-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Träume (eksamen)
Dette forløb fokuserer på at træne præsentation og forberedelse til eksamen. Materialet er en række uddrag fra "Die Zeit"s serie "Ich habe einen Traum", hvor kendte tyskere skriver om deres drømme i forhold til aktuelle sager. Herigennem vil man også møde nogle personer, der præger Tyskland i dag.
Materialer:
https://www.zeit.de/zeit-magazin/2020/20/claudia-emmanuela-santoso-voice-of-germany-traum:
Claudia Emmanuela Santoso: "Ich träume meistens von meiner Familie in Indonesien, die mir sehr fehlt" (6 s)
https://www.zeit.de/2012/50/Traum-Bibiana-Steinhaus:
Bibiana Steinhaus: "Toll wäre es, wenn der Fußball uns Schiedsrichter irgendwann nicht mehr bräuchte" (6 s)
https://www.zeit.de/2010/14/Traum-Max-Mannheimer:
Max Mannheimer: ""Anders als Cäsar oder Napoleon kann man mich buchen" (6 s)
https://www.zeit.de/zeit-magazin/2021/12/katharina-repp-kino-corona-lockdown-erzgebirge-traum:
Katharina Repp: "Wer fürs Kino arbeitet, muss das mit Herz machen" (6 s)
https://www.zeit.de/2010/11/Traum-Magdalena-Neuner:
Magdalena Neuner: "In acht Jahren mache ich definitiv keinen Sport mehr" (6 s)
https://www.zeit.de/2009/53/Traum-Bleibtreu:
Moritz Bleibtreu: "In meinen Träumen war ich so gut wie Bruce Lee" (6 s)
https://www.zeit.de/2005/34/Traum_2fUllrich:
Jan Ullrich: "Ich habe einen Traum" (6 s)
https://www.zeit.de/2004/49/Traum_2fKlum_49?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F:
Heidi Klum: "Ich träume davon, meine Träume nicht zu verlieren" (10 s)
Indhold
Kernestof:
Medbring "Fass die Grammatik an" til brug ved skriftlig opgave
Thema Träume Gruppenarbeit.docx
Husk at sende mig evt. ønsker til grupper senest torsdag eftermiddag, så jeg kan lave grupper klar til dette modul
Medbring "Fass die Grammatik an" til skriftlig opgave.
Weihnachten in Deutschland.docx
advent.pdf
BarbaraNikolaus.pdf
kalender.pdf
Christbaum.pdf
Heiligabend.pdf
Dreikoenig.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
SA3 (skrives i timerne)
26-11-2024
SA4
15-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Österreich
Formål: At introducere et tysksproget land uden for Tyskland, som mange danskere kun kender fra skiferier osv. Forløbet er beregnet som en kort introduktion af landet, dets historie, kultur, kendte personligheder osv. Indholdet er i høj grad baseret på elevernes egne søgninger, derfor er der ikke så mange materialer.
Materialer:
Fra:
ausaktuellemanlass.dk
(systime):
1.3.1: Übersicht (6 s)
1.3.2: Geschichte (6 s)
Fra:
https://www.youtube.com/watch?v=WuL0GxWqBAc
Sisi von Österreich (4 s)
Indhold
Kernestof:
Opgave uden net Swakopmund ekstra opgave.docx
Medbring "Fass die Grammatik an" til arbejde med skriftlige opgaver, som I får tilbage.
Websuche Österreich.docx
Minlæring sammensatte verber
Sammensatte verber øvelser.docx
Österreich Übersicht Text.docx
Österreich Übersicht Präsentationen.docx
Minlæring adjektivernes bøjning
Adjektiver hvilken bøjning.docx
Wichtige Ereignisse der österreichischen Geschichte.docx
Adjektiver bøjningsoversigt.pdf
Medbring "Fass die Grammatik an" til arbejde med skriftlig opgave.
Medbring besvarelser af opgaverne fra arbejd selv-modulet og "Fass die Grammatik an" til skriftlig opgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Die DDR (Eksamen)
FORMÅL
Forløbets formål er at bibringe viden om DDR: baggrunden for dets opståen, dets historie samt levevilkår i landet. Særligt fokus lægges på Berlinmuren og Stasi.
INDHOLD
Med hovedvægt på omstændighederne omkring Tysklands deling beskæftiger vi os i dette forløb med DDR-tiden og mere indgående med den indflydelse, den hemmelige sikkerhedstjeneste Stasi havde på almindelige borgeres liv. Udover fiktive beretninger beskæftiger vi os også autentiske historier, og vi sætter os ind i den historiske baggrund for opdelingen af Europa i en Øst- og Vestblok.
MATERIALER
Simpleshow erklärt den Mauerfall.
https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo&t=51s
(8 s)
”Grundriss über die Geschichte der DDR“ fra Stefan Polke: Die Themenkiste (Gyldendal 2007) (12 s)
"Alltag in der DDR" fra: https://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiealltaginderddr100.html (8 s)
Fra: Brennpunkt Deutsch, 4/2009: Matthias Melster: »Ich saß im Stasi-Gefängnis« (10 s)
Hubertus Knabe: "Die Täter sind unter uns". Fra Niemals vergessen (1 s)
Supplerende
"Mario Röllig: Auferstanden aus Ruinen" fra Niemals vergessen. Systime (1/2 s)
'Ballon' Michael Herbig, 2018. CFU. (2 timer)
Claudia Rusch: Die Stasi hinter der Küchenspüle. Meine freie Deutsche Jugend 2013. (forkortet)
Indhold
Kernestof:
DDR Einstieg.docx
Simpleshow.Arbeitsblatt.docx
Minlæring adjektivernes gradbøjning
Simpleshow erklärt Bilder beschreiben.docx
Medbring "Fass die Grammatik an"
Simpleshow schnell sprechen.docx
Grundriss über die Geschichte der DDR.docx
Grundriss Dokument für Notize.docx
Adjektivernes gradbøjning regler.docx
adjektiver gradbøjning weltrekorde.doc
Meine kleine Katze opsamlingsøvelse flere ordklasser.docx
Alltag in der DDR Text.docx
Alltag in der DDR Gruppenarbeit.docx
Medbring "Fass die Grammatik an" til brug ved skriftlig opgave.
Stasi Websuche.docx
Quizlet Ich sass im Stasi-Gefängnis
Matthias Melster Text.docx
Matthias Melster Aufgaben.docx
Quizlet Matthias Melster
2 TyfB cyz SA8.docx
Medbring "Fass die Grammatik an", så får vi overstået sidste skriftlige opgave :-)
Brug max. 10 min på at Genlæs jeres stikordsresume af Ich saß im Stasi-Gefängnis, som I lavede med Birger før jeres studietur. I modulet skal I kunne snakke om teksten på tysk. (Hvem var han, hvad oplevede han og hvorfor osv.)
Flix Frank Aufgaben.docx
Brug 10-15 minutter på at finde informationer om DDR (Dagligliv, Stasi, muren og flugt), så du har en kontekst for at forstå teksterne, der handler om de fire emner.
Die Täter sind unter uns und Auferstanden aus Ruinen.docx
Læs og forstå den tekst, du ikke fremlagde om i sidste modul og sørg for at have besvaret minimum 5 af spørgsmålene.
Balloon - Arbeitsblatt .docx
Saml alle dine noter fra forløbene, der er opgivet til eksamen. I modulet arbejder vi med repetition. Har du teksterne?
Som aftalt ser vi en eksamination. Hjemme er det en god idé at læse eksamensspørgsmålet og skimme eller læse teksten.Eksempel på eksamensspørgsmål..pdf
Få styr på dine noter til DDR-forløbet og brug 5 minutter på at tænke tilbage på årsprøven i 1.g. Hvilke spørgsmål har du til eksamen på baggrund af oplevelsen og videoen vi så onsdag?
Forskellige oversigter over Redemittel. Som vi snakkede om er de gode at øve - så brug 10 minutter på at træne dem, så de ligger klar i baghovedet til dagens eksamensøvelse.
Redemittel - indlede samtale og sige sin mening..pdf
Dagens tekst: Die Stasi hinter der Küchenspüle
Læs studieplanen igennem og noter eventuelle spørgsmål.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
SA6: Kindheit in der DDR
09-03-2025
SA7
23-03-2025
SA8: Dein Verhältnis zu Deutschland
04-04-2025
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520651", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520651", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520651" }