Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Feride Atli
|
Hold
|
2023 1 TyfB/kux (1 TyfB kux, 2 TyfB kux)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Faget tysk vil blive introduceret. Dette forløb bliver en indledende orienteringsfase, som skal sikre, at eleverne så vidt muligt får en fælles referanceramme. Da eleverne erfaringsmæssigt befinder sig på meget forskellige niveauer i tysk efter foleskolen og 1.g, foretages en screening af elevernes kundskaber, således, at faglæreren i ungdomsuddannelsen sættes i stand til at differentiere undervisningen efter den enkelte elevs forudsætninger. Formålet med startscreeningen er at niveaubestemme holdet og dermed tone undervisningen derefter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jung sein
Dette forløb er et litterært forløb, der har Jung sein som fælles tema. Alle de læste tekster har det at være ung tilfælles. Eleverne har arbejdet med at forstå længere tekster på tysk og så småt begyndt at arbejde tekstnært. Grammatikken underviste jeg sideløbende med dette forløb.
Florian Gaag: LenaLove. Spillefilm, 2015
OK KID: "Mehr, mehr", 2013 fra: https://aufuns.systime.dk/?id=146
PENNY-Werbespot: "Der Wunsch", 2021
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Typisch deutsch?- ein Mosaik
I forløbet Typisch deutsch? – ein Mosaik skal eleverne arbejde med følgende faglige mål:
• forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og enkle ældre tysksprogede tekster
• redegøre på tysk for studerede tysksprogede tekster og emner
• føre en samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk
• udtrykke sig skriftligt på tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale morfologi og syntaks
Eleverne får et alsidigt billede af Tyskland. De stifter bekendtskab med tyske traditioner, herunder Schultüte og Oktoberfest. Gennem tekstlæsning og arbejdet med teksterne oparbejdes en gradvis træning af tale på basalt niveau tysk og får udvideret deres ordforråd.
Fokuspunkter: stereotyper, fordomme, ordforråd og kommunikativt kompetence udbygges.
Kernestof
”Was ist typisch deutsch”, Fokus
In: http://www.fokus.de/wissen/mensch/deutsch/stereotype_aid_21930.html
Dein Deutschland: Typsich dänisch-typisch deutsch
https://dd.systime.dk/?id=173&L=0
Film: Almanya (2011), DVD
Rapsang: Das Alles ist Deutschland, Fler feat Bushido
In: https://www.youtube.com/watch?v=SapMxGokXMc
Sangtekst: Das alles ist Deutschland, Die Prinzen
In: https://www.youtube.com/watch?v=gF2kl7K-sP0
Schultüte
In: https://www.youtube.com/watch?v=aBg7OWtfbZ0
In: http://www.kinder-tipps.com/kindergarten-schule/was-kommt-in-die-schultuete/
Oktoberfest
Was macht das Oktoberfest so besonders? In: https://www.duda.news/welt/was-macht-das-oktoberfest-so-besonders/
Fragen und Antworten zum Münchner Oktoberfest.
In: https://www.dw.com/de/fragen-und-antworten-zum-m%C3%BCnchner-oktoberfest/video-66888362
Der Werbespot „20 Jahre BahnCard“
In: https://www.youtube.com/watch?v=YNup2OBxwdY
Supplerende stor:
Malte Ebert, "Lad mig kalde Dem for Du", 2002
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Google slides:
-
Google Slides:
-
Link til MinLæring:
-
Siezen og Duzen med Malte Ebert og Dronning Margrethe.docx
-
Gruppeinddeling, Malte E..PNG
-
Malte Ebert - Lad Mig Kalde Dem For Du (Sang Til Dronningen)
-
Google docs:
-
Modalverber, hjælpeark, teori.docx
-
FF2, 1 modul, FEA, 1TyfB kux 2024.docx
-
FF2, Gloseliste, huske ord, øvelse,FEA.docx
-
Linket, du skal bruge på selve dagen:
-
How to Build a Memory Palace.docx
-
Linket du skal bruge på dagen:
-
Oktoberfest Wiesn Hit 2023 Zascha "Sauf ma no a Mass"
-
Was macht das Oktoberfest so besonders, Text, FEA.docx
-
Plan for modulet:
-
Links vi skal bruge på selve dagen:
-
Ekstra opgave:
-
Link vi skal bruge på selve dagen:
-
Schultüte, FEA 1 TyfB kux.docx
-
Substantivernes køn regler.docx
-
substantiver-genus, regler.pdf
-
Shultüte, FEAs noter.docx
-
Deutsche Bahn "20 Jahre BahnCard" – Spot, 2012, Ogilvy Frankfurt
-
Der Werbespot 20 Jahre BahnCard - Arbeitsblatt.docx
-
Substantivers Køn S. 5-6.pdf
-
Afsnit
-
Arbeitsblatt Almanya, FEA.docx
-
Links du skal bruge på dagen:
-
mask-femi-neutrum, opgaver, FEA.pdf
-
Link:
-
Quizletter:
-
Sætningsanalyse.mp4
-
Opgave 1:
-
Das alles ist Deutschland, Arbeitsblatt und Text, FEA.docx
-
Fler - Das alles ist Deutschland (feat. Bushido)
-
Gruppeinddeling:
-
Die Prinzen, Das alles ist Deutschland, primærlitteratur.docx
-
Die Prinzen, FRAGEN zum Text, FEA.docx
-
Die Prinzen - Deutschland (Offizielles Musikvideo)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Nachkriegszeit EKSAMEN
Vi beskæftiger os i dette forløb med Tyskland i tiden efter 2. verdenskrigs afslutning. Krigsnederlaget havde store konsekvenser for den almindelige tysker: Byerne var blevet bombarderet til ukendelighed i løbet af krigens sidste måneder og måtte bygges op på ny. Der var en generel mangel på almindelige fornødenheder, og mange havde mistet deres hjem, deres ejendele og deres kære. Ud fra dette samfundsmæssige og mentale nulpunkt skulle tyskerne bygge deres tilværelse op på ny.
Eleverne skal gennem arbejdet med et bredt udsnit af autentiske tysksproget materiale erhverve sig kendskab til hovedtrækkene i det politiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland efter 2. verdenskrig. Ved at stifte bekendtskab til efterkrigstiden udbygges og nuanceres elevernes ordforråd, således at eleverne er i stand til at forholde sig perspektiverende til indholdet og kan redegøre mundtligt for samfundsforholdene i Tyskland i efterkrigstiden med et basalt ordforråd. Elevernes præsentationskompetence forbedres ved små faglige gruppesamtaler med FEA. Holdet har set filmen "Das Wunder von Bern" af Sönke Wortmann.
Kernestof:
Paul Heppner: "Wir sind wir" (Text und Video)
Fra: http://www.goethe.de/ins/us/saf/pro/stepintogerman/dmu/Paul_Dyk.pdf
Video: Berlin im Juli 1945 (in Farbe und HD 1080p)
In: https://www.youtube.com/watch?v=R5i9k7s9X_A
Video: Zeitreise2go": Die Stunde Null | Geschichte Mitteldeutschlands - Das Magazin | MDR.
In: https://www.youtube.com/watch?v=PzpRI0ABCsg
Video: Paul van Dyk & Peter Heppner - Wir Sind Wir.
In: https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM
Wolfgang Borchert: Das Brot. In: KURZUM- Text und Sprache, Erik Wikkelsø Pedersen, Tyskforlaget, 2005, side 25-28.
Ursula S.: ”Sie rissen mir die Kleider vom Leibe”. In: Die Themenkiste, Stefan Polke, Gyldendal, 2007, side 83-85.
"Die Trümmerfraue berichtet, Annette Lüdtke, General-Anzeiger, Bonn, 5. Dezember 1998
Video: Trümmerfrauen
In: http://www.zeitklicks.de/brd/zeitklicks/zeit/alltag/nach-dem-krieg-1/die-truemmerfrauen/
Filmen: Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern, Erik Wikkelsø Pedersen, Tyskforlaget, 2004.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Die DDR, die Berliner Mauer und die Wende EKSAMEN
Det udgør et helt særligt og smertefuldt kapitel i Tysklands historie, at landet i en periode på 40 år var splittet i to. Berlinmuren og den tysk-tyske grænse stod som et symbol på den flænge, der i knap et halvt hundrede år rev landet- ja hele Europa- midt over. Med fokus på forholdene i DDR og Berlinmuren ser vi nærmere på denne historiske periode.
Vi skal møde tidligere stasi-fanger Mario Rölling eller helt almindelige mennesker, som er villig til at sætte deres liv på spil for at leve et liv i frihed. De østtyske familier Strelzyk og Wetzel er nogle af dem. I forløbet tilegner eleverne sig først og fremmest en historisk og kulturel viden, og vi arbejder med tekstlæsning i en historisk sammenhæng.
Grammatiske emner inddrages fortsat, dér hvor der giver mening.
MATERIALE
Kernestof:
• „Die Simpleshow erklärt den Mauerfall“, youtubevideo + transkription, i: https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
• Deutsche Welle: „Eingemauert – die Innerdeutsche Grenze“. Youtube animationsvideo, i: https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
•Ballon, Film (2018), i: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005273/flugten-fra-osttyskland
• Maria Søgaard Thellesen, Rikke A. Peters m.fl.: ”Mario Rölling”, i: Niemals vergessen Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute, s. 128-130, Systime, 2016.
•"1989: Mauerfall- Der 9. November“, i: https://www.youtube.com/watch?v=9tj54f-B-9E
• Wolf Biermann: "Die Stasi-Ballade" (1967).
Supplerende stof:
• Die DDR. In: Tysk B,Grundbog til tysk, I-bog, kap. 6, https://tyskbbogen.systime.dk/index.php?id=137
• Geschichte Berliner Mauer:Fakten. In: http://www.berlinermaueronline.de/geschichte/berliner-mauer.htm
• Berliner Mauer in Zahlen, in: berlineronline.de/geschichte/berliner-mauer-in-zahlen.htm
Holdet har selv set filmen "Das Leben der Anderen": https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2676076300/de-andres-liv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Der Krimi- EKSAMEN
Forløbsbeskrivelse
Spænd sikkerhedsbæltet – vi dykker ned i krimigenren! Først udforsker vi, hvad der kendetegner en god krimi, og arbejder samtidig med et grundlæggende ordforråd inden for emnet. Derefter læser vi en række forskellige krimitekster, herunder en klassisk detektivhistorie, hvor vi analyserer alibier og forsøger at finde frem til den skyldige. Vi skal selvfølgelig også se en intens og tankevækkende film, baseret på den autentiske Kamputsch-sag- en sag, der giver krimigenren et dybt alvorligt og realistisk twist. Derudover har eleverne omsat Schirachs novelle "Anatomie" til en virtuel tegneserie og på den måde arbejdet kreativt med form og indhold.
Gennem arbejdet med skønlitterære tekster styrker eleverne deres evne til at forstå, analysere, fortolke og formidle længere tyske tekster – både skriftligt og mundtligt.
Fagligt fokus
I forløbet vil der være fokus på krimigenren og på at læse og analysere tekster med udgangspunkt i deres genretræk.
Kernestof:
Hvor intet andet er anført, er tekster i dette forløb fra „Dein Deutschland“ iBog af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, systime 2013
• „Begriffskarte Krimi“ & „Merkmale des Krimis“ i: Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal 2017
• ”Mord im Hotel”, Unbekannter Autor, 1989
• „Anatomie“, Ferdinand von Schirach, 2010
• ”Mein fünfter Mord”, Milena Moser, 1991
• Kampusch schildert ihre 3096 Tage im Verlies: http://www.welt.de/vermischtes/weltgeschehen/article9430391/Kampusch-schildert-ihre-3096-Tage-im-Verlies.html
Supplerende stof:
• 3096 Tage- film
• Anatomie (filmatiseringen, sæson 2, episode 2): https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000112885&s=43085777&n=1&o=hits
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mord im Hotel- Teil 1
|
04-02-2025
|
Mord im Hotel- Teil 2 und 3
|
05-02-2025
|
Anatomi-tegneserie
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Anderssein EKSAMEN
Forløbet "Anderssein" handler om det at være anderledes (i forhold til race, det sociale, det at have et handicap).Eleverne skal være med til at definere begrebet i den første del af forløbet. Der bliver læst forskellige tekster med samme tematik, herunder kortfilm, eventyr, drejebog og reklame. Eleverne arbejder i eksamenslignende forhold.
I dette forløb skal eleverne lære at:
-arbejde med litterære tekster og andre kunstneriske udtryksformer, som skal føre frem til en analyse og fortolkning
-forstå, opleve og samtale om tysksproget litteratur og andre æstetiske udtryksformer
-anvende viden om nyere tysk litteratur på en reflekterende måde i mundtlig kommunikation
Kernestof:
"Jenseits der Stille" von Caroline Link und Beth Serlin, Tyskforlaget I/S, 2000, pp. 8-19
Schwarzfahrer, Pepe Danquart, https://www.youtube.com/watch?v=wiuv5hzj5i4
Der wahre Osterhase, Werbespot: https://www.youtube.com/watch?v=nd1MrTqnDd0
Filmen "Jenseits der Stille", 1996 (frem til 29:16 min.)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsluttende screeningstest
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN
Tilladte digitale læremidler til mundtlig eksamen:
Ordbøger anvendt:
- www.ordbogen.com
- https://www.duden.de/
Grammatikbøger:
https://www.minlaering.dk/
-OneNote
-Alle noter på computeren, OneNote og alle håndskrevne noter.
-Alle tekster (men download dem fra OneNote eller Lectio før eksamen)
NB: OneNote må kun tilgås via OneNote-App, som I har på computeren. I må ikke tilgå OneNote i online-versionen via browseren.
Man må gerne medbringe noter og talepapir under selve eksamen - men dette skal bruges som støtte. Man må ikke læse op.
Spillefilm kan ikke tilgås under forberedelsen. Se dem evt. i forbindelse med eksamensforberedelsen.
Husk, at andre hjemmesider ikke må bruges under forberedelsen, ligesom kommunikation (digital eller på anden måde) med andre ikke er tilladt. Telefoner afleveres i eksamenslokalet. Anvendelse af oversættelsesprogrammer, ChatGPT eller lignende er strengt forbudt.
Ordblinde:
Mine ordblinde elever kan anvende de tildelte hjælpemidler (AppWriter eller IntoWords).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520653",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520653",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520653"
}