Holdet 2023 1 TyfB/kux - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Feride Atli
Hold 2023 1 TyfB/kux (1 TyfB kux, 2 TyfB kux)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Jung sein
Titel 3 Typisch deutsch?- ein Mosaik
Titel 4 Nachkriegszeit EKSAMEN
Titel 5 Die DDR, die Berliner Mauer und die Wende EKSAMEN
Titel 6 Der Krimi- EKSAMEN
Titel 7 Anderssein EKSAMEN
Titel 8 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Faget tysk vil blive introduceret. Dette forløb bliver en indledende orienteringsfase, som skal sikre, at eleverne så vidt muligt får en fælles referanceramme. Da eleverne erfaringsmæssigt befinder sig på meget forskellige niveauer i tysk efter foleskolen og 1.g, foretages en screening af elevernes kundskaber, således, at faglæreren i ungdomsuddannelsen sættes i stand til at differentiere undervisningen efter den enkelte elevs forudsætninger. Formålet med startscreeningen er at niveaubestemme holdet og dermed tone undervisningen derefter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Jung sein


Dette forløb er et litterært forløb, der har Jung sein som fælles tema. Alle de læste tekster har det at være ung tilfælles. Eleverne har arbejdet med at forstå længere tekster på tysk og så småt begyndt at arbejde tekstnært. Grammatikken underviste jeg sideløbende med dette forløb.

Florian Gaag: LenaLove. Spillefilm, 2015
OK KID: "Mehr, mehr", 2013 fra: https://aufuns.systime.dk/?id=146
PENNY-Werbespot: "Der Wunsch", 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Typisch deutsch?- ein Mosaik

I forløbet Typisch deutsch? – ein Mosaik skal eleverne arbejde med følgende faglige mål:

• forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og enkle ældre tysksprogede tekster
• redegøre på tysk for studerede tysksprogede tekster og emner
• føre en samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk
• udtrykke sig skriftligt på tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale morfologi og syntaks


Eleverne får et alsidigt billede af Tyskland. De stifter bekendtskab med tyske traditioner, herunder Schultüte og Oktoberfest. Gennem tekstlæsning og arbejdet med teksterne oparbejdes en gradvis træning af tale på basalt niveau tysk og får udvideret deres ordforråd.  
Fokuspunkter: stereotyper, fordomme, ordforråd og kommunikativt kompetence  udbygges.

Kernestof
”Was ist typisch deutsch”, Fokus
In: http://www.fokus.de/wissen/mensch/deutsch/stereotype_aid_21930.html


Dein Deutschland: Typsich dänisch-typisch deutsch
https://dd.systime.dk/?id=173&L=0

Film: Almanya (2011), DVD

Rapsang: Das Alles ist Deutschland, Fler feat Bushido
In: https://www.youtube.com/watch?v=SapMxGokXMc

Sangtekst: Das alles ist Deutschland, Die Prinzen
In: https://www.youtube.com/watch?v=gF2kl7K-sP0

Schultüte
In: https://www.youtube.com/watch?v=aBg7OWtfbZ0
In: http://www.kinder-tipps.com/kindergarten-schule/was-kommt-in-die-schultuete/

Oktoberfest
Was macht das Oktoberfest so besonders? In: https://www.duda.news/welt/was-macht-das-oktoberfest-so-besonders/
Fragen und Antworten zum Münchner Oktoberfest.
In: https://www.dw.com/de/fragen-und-antworten-zum-m%C3%BCnchner-oktoberfest/video-66888362

Der Werbespot „20 Jahre BahnCard“
In: https://www.youtube.com/watch?v=YNup2OBxwdY

Supplerende stor:
Malte Ebert, "Lad mig kalde Dem for Du", 2002
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Nachkriegszeit EKSAMEN

Vi beskæftiger os i dette forløb med Tyskland i tiden efter 2. verdenskrigs afslutning. Krigsnederlaget havde store konsekvenser for den almindelige tysker: Byerne var blevet bombarderet til ukendelighed i løbet af krigens sidste måneder og måtte bygges op på ny. Der var en generel mangel på almindelige fornødenheder, og mange havde mistet deres hjem, deres ejendele og deres kære. Ud fra dette samfundsmæssige og mentale nulpunkt skulle tyskerne bygge deres tilværelse op på ny.

Eleverne skal gennem arbejdet med et bredt udsnit af autentiske tysksproget materiale erhverve sig kendskab til hovedtrækkene i det politiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland efter 2. verdenskrig. Ved at stifte bekendtskab til efterkrigstiden udbygges og nuanceres elevernes ordforråd, således at eleverne er i stand til at forholde sig perspektiverende til indholdet og kan redegøre mundtligt for samfundsforholdene i Tyskland i efterkrigstiden med et basalt ordforråd. Elevernes præsentationskompetence forbedres ved små faglige gruppesamtaler med FEA. Holdet har set filmen "Das Wunder von Bern" af Sönke Wortmann.



Kernestof:

Paul Heppner: "Wir sind wir" (Text und Video)
Fra:  http://www.goethe.de/ins/us/saf/pro/stepintogerman/dmu/Paul_Dyk.pdf

Video: Berlin im Juli 1945 (in Farbe und HD 1080p)
In: https://www.youtube.com/watch?v=R5i9k7s9X_A

Video: Zeitreise2go": Die Stunde Null | Geschichte Mitteldeutschlands - Das Magazin | MDR.
In: https://www.youtube.com/watch?v=PzpRI0ABCsg

Video: Paul van Dyk & Peter Heppner - Wir Sind Wir.
In: https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM

Wolfgang Borchert: Das Brot. In: KURZUM- Text und Sprache, Erik Wikkelsø Pedersen, Tyskforlaget, 2005, side 25-28.

Ursula S.: ”Sie rissen mir die Kleider vom Leibe”. In: Die Themenkiste, Stefan Polke, Gyldendal, 2007, side 83-85.


"Die Trümmerfraue berichtet, Annette Lüdtke, General-Anzeiger, Bonn, 5. Dezember 1998

Video: Trümmerfrauen
In: http://www.zeitklicks.de/brd/zeitklicks/zeit/alltag/nach-dem-krieg-1/die-truemmerfrauen/

Filmen: Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern, Erik Wikkelsø Pedersen, Tyskforlaget, 2004.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Die DDR, die Berliner Mauer und die Wende EKSAMEN

Det udgør et helt særligt og smertefuldt kapitel i Tysklands historie, at landet i en periode på 40 år var splittet i to. Berlinmuren og den tysk-tyske grænse stod som et symbol på den flænge, der i knap et halvt hundrede år rev landet- ja hele Europa- midt over. Med fokus på forholdene i DDR og Berlinmuren ser vi nærmere på denne historiske periode.

Vi skal møde tidligere stasi-fanger Mario Rölling eller helt almindelige mennesker, som er villig til at sætte deres liv på spil for at leve et liv i frihed. De østtyske familier Strelzyk og Wetzel er nogle af dem. I forløbet tilegner eleverne sig først og fremmest en historisk og kulturel viden, og vi arbejder med tekstlæsning i en historisk sammenhæng.


Grammatiske emner inddrages fortsat, dér hvor der giver mening.

MATERIALE
Kernestof:

• „Die Simpleshow erklärt den Mauerfall“, youtubevideo + transkription, i: https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
• Deutsche Welle: „Eingemauert – die Innerdeutsche Grenze“. Youtube animationsvideo, i: https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
•Ballon, Film (2018), i: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005273/flugten-fra-osttyskland
• Maria Søgaard Thellesen, Rikke A. Peters m.fl.: ”Mario Rölling”, i: Niemals vergessen Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute, s. 128-130, Systime, 2016.
•"1989: Mauerfall- Der 9. November“, i: https://www.youtube.com/watch?v=9tj54f-B-9E
• Wolf Biermann: "Die Stasi-Ballade" (1967).

Supplerende stof:

• Die DDR. In: Tysk B,Grundbog til tysk, I-bog, kap. 6, https://tyskbbogen.systime.dk/index.php?id=137
• Geschichte Berliner Mauer:Fakten. In: http://www.berlinermaueronline.de/geschichte/berliner-mauer.htm
• Berliner Mauer in Zahlen, in: berlineronline.de/geschichte/berliner-mauer-in-zahlen.htm

Holdet har selv set filmen "Das Leben der Anderen": https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2676076300/de-andres-liv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 6 Der Krimi- EKSAMEN

Forløbsbeskrivelse
Spænd sikkerhedsbæltet – vi dykker ned i krimigenren! Først udforsker vi, hvad der kendetegner en god krimi, og arbejder samtidig med et grundlæggende ordforråd inden for emnet. Derefter læser vi en række forskellige krimitekster, herunder en klassisk detektivhistorie, hvor vi analyserer alibier og forsøger at finde frem til den skyldige. Vi skal selvfølgelig også se en intens og tankevækkende film, baseret på den autentiske Kamputsch-sag- en sag, der giver krimigenren et dybt alvorligt og realistisk twist. Derudover har eleverne omsat Schirachs novelle "Anatomie" til en virtuel tegneserie og på den måde arbejdet kreativt med form og indhold.

Gennem arbejdet med skønlitterære tekster styrker eleverne deres evne til at forstå, analysere, fortolke og formidle længere tyske tekster – både skriftligt og mundtligt.

Fagligt fokus
I forløbet vil der være fokus på krimigenren  og på at læse og analysere tekster med udgangspunkt i deres genretræk.

Kernestof:
Hvor intet andet er anført, er tekster i dette forløb fra „Dein Deutschland“ iBog af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, systime 2013

• „Begriffskarte Krimi“ & „Merkmale des Krimis“ i: Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal 2017
• ”Mord im Hotel”, Unbekannter Autor, 1989
• „Anatomie“, Ferdinand von Schirach, 2010
• ”Mein fünfter Mord”, Milena Moser, 1991
• Kampusch schildert ihre 3096 Tage im Verlies: http://www.welt.de/vermischtes/weltgeschehen/article9430391/Kampusch-schildert-ihre-3096-Tage-im-Verlies.html

Supplerende stof:
• 3096 Tage- film
• Anatomie (filmatiseringen, sæson 2, episode 2): https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000112885&s=43085777&n=1&o=hits
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mord im Hotel- Teil 1 04-02-2025
Mord im Hotel- Teil 2 und 3 05-02-2025
Anatomi-tegneserie 04-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Anderssein EKSAMEN

Forløbet "Anderssein" handler om det at være anderledes (i forhold til race, det sociale, det at have et handicap).Eleverne skal være med til at definere begrebet i den første del af forløbet. Der bliver læst forskellige tekster med samme tematik, herunder kortfilm, eventyr, drejebog og reklame. Eleverne arbejder i eksamenslignende forhold.

I dette forløb skal eleverne lære at:

-arbejde med litterære tekster og andre kunstneriske udtryksformer, som skal føre frem til en analyse og fortolkning

-forstå, opleve og samtale om tysksproget litteratur og andre æstetiske udtryksformer

-anvende viden om nyere tysk litteratur på en reflekterende måde i mundtlig kommunikation

Kernestof:

"Jenseits der Stille" von Caroline Link und Beth Serlin, Tyskforlaget I/S, 2000, pp. 8-19
Schwarzfahrer, Pepe Danquart, https://www.youtube.com/watch?v=wiuv5hzj5i4
Der wahre Osterhase, Werbespot: https://www.youtube.com/watch?v=nd1MrTqnDd0
Filmen "Jenseits der Stille", 1996 (frem til 29:16 min.)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afsluttende screeningstest 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN


Tilladte digitale læremidler til mundtlig eksamen:

Ordbøger anvendt:
- www.ordbogen.com
- https://www.duden.de/

Grammatikbøger:
https://www.minlaering.dk/

-OneNote

-Alle noter på computeren, OneNote og alle håndskrevne noter.

-Alle tekster (men download dem fra OneNote eller Lectio før eksamen)

NB: OneNote må kun tilgås via OneNote-App, som I har på computeren. I må ikke tilgå OneNote i online-versionen via browseren.

Man må gerne medbringe noter og talepapir under selve eksamen - men dette skal bruges som støtte. Man må ikke læse op.

Spillefilm kan ikke tilgås under forberedelsen. Se dem evt. i forbindelse med eksamensforberedelsen.

Husk, at andre hjemmesider ikke må bruges under forberedelsen, ligesom kommunikation (digital eller på anden måde) med andre ikke er tilladt. Telefoner afleveres i eksamenslokalet. Anvendelse af oversættelsesprogrammer, ChatGPT eller lignende er strengt forbudt.



Ordblinde:
Mine ordblinde elever kan anvende de tildelte hjælpemidler (AppWriter eller IntoWords).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer