Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jan Schmidt Nielsen
|
Hold
|
2023 BiB/1y (1y BiB, 2y BiB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fordøjelsen - Hvad er sund kost?
Formålet med 1. del af forløbet om celler og membranprocesser er overordnet at rykke ved elevernes hverdagsforståelse af sammenhængen mellem celler og deres krop. Målet er, at de forstår de overordnede celletyper og at celler er grundlaget for liv.
I 2. del af forløbet et formålet, at give eleverne en faglig baggrund for at forholde sig til deres kost og kosten betydning for sundhed.
Indhold: Oversigt over kroppens organsystemer, celler og celletyper, membranprocesser, sund kost, fordøjelse, enzymer og hvad bruger man egentlig føden til? Kostrådene, energienheder, energibehov, energibalance og energifordeling), opbygningen af kulhydrater, proteiner, lipider, sult/mæthed, sukkerproblematik og regulering af blodsukkeret inkl. diabetes og GI.
I forløbet arbejdes naturligvis med de faglige mål jf. læreplanen.
Forsøg:
- Mikroskopering
- Osmose i kartofler
- Kostundersøgelse - en tur på McD
- Enzymatisk nedbrydning af stivelse
- Blodsukkermåling
Omfang: 14 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forplantning - Når to bliver til tre
Et forløb om Sex og hormoner
Forløbet tager udgangspunkt i følgende nøgleord: sex-strategier, sexsignaler, seksuelle reaktioners funktion, seksuel stimulering og kønsorganerne (indre og ydre), kønsorganernes differentiering, opbygning og funktion, kønshormoner (funktion og regulering), menstuationscyklus, befrugtning, prævention og seksuelt overførte sygdomme.
Afslutningsvis berørte vi samtykke-lovgivningen
Et delmål er at eleven opnår viden om kønshormonernes virkning og regulering, specielt begrebet feedback.
Øvelse:
- Mikroskopering af færdige præparater: sædceller, testikler, æggestok.
- Præventionsformer.
- Kønsorganerne - indre og ydre. Iagttagelse og beskrivelse af plastikmodeller.
Film: Sundhedsmagasinet, Den tid på måneden. 26 min
Omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lactoseintolerance
Vi arbejder særlig med eksemplet laktoseintolerance. I forløbet ser vi på hvordan man arver egenskaber. Forløbet starter med den klassiske Mendelske genetik og dets grundbegreber. I anden del af forløbet ser vi på det molekylære grundlag (DNA) for arvelighed.
Indhold er bl.a.:
1. del: fænotype, genotype, gen, allel, homozygot, heterozygot, dominant, recessiv, arv og miljø debatten, analysekryds, stamtavleanalyse, epistasi, co-dominans, multiple alleler, blodtypernes genetik, to gens nedarvning, Mendels 1. og 2. lov, kønsbundet nedarvning og mitose/meiose.
2. del: Det centrale dogme, DNA opbygning, DNA-replikation, DNA-polymerase, RNA-polymerase, RNA, proteinsyntese (transskription og translation), sammenhængen mellem gen, protein og egenskab, samt mutationer.
Forløbet relaterer til følgende stof:
Kernestof: nucleinsyrer, nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose.
Supplerende stof: Sundhed, sygdom og medicin.
Der arbejdes løbende med de faglige mål jf. læreplanen.
Forsøg og praktisk arbejde
- DNA-byggesæt
- Oprensning af DNA
- Blodtypebestemmelse
- 9:3:3:1 udspaltning i majsplanter
- Hvem er laktose-intolerant? (Et forsøg med Laktase)
Omfang: 52 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Multiresistente bakterier
Multiresistente bakterier - Hvorfor skal vi bruge mindre antibiotika?
Indhold er bl.a.: Gavnlige og skadelige bakterier, Antibiotikaresistens, vækstfaktorer, bakterievækst og - tælling, bakteriers inddeling/toxonomi, evolution, betydningen af variation, naturlig selektion, seksuel selektion, vira, typer af vira, en virus' livscyklus, infektionsbiologi, pandemier, proteiner og deres struktur, enzymer.
En vigtig faglig pointe i forløbet er sammenhængen mellem enzymer, proteiner, proteinsyntese, mutationer, variation, naturlig selektion og antibiotikaresistens hos bakterier.
Forløbet relatere til følgende stof i læreplanen:
Kernestof: Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens. Virus: opbygning og formering. Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten. Gæring. Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
Supplerende: Sundhed, sygdom og medicin
Der arbejdes løbende med de faglige mål jf. læreplanen.
Forsøg:
- Selektionsforsøg, det klassiske bønneforsøg med farve og baggrund.
- Mikrobiologisk dyrkningsforsøg.
- Antibiotikaresistens hos bakterier.
- Gæringsforsøg, enzymaktivitet og temperatur.
Omfang: 57 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fridykning
Formål: Vi arbejder i særlig grad med: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystemet, lungernes opbygning og ventilation, gasudveksling, iltbindning, iltens vej til cellerne, regulering af åndedræt, syre-base-regulering, fridykning og dykkerrefleks. regulering af åndedræt, nervesystemet inddeling, neuronet opbygning, membranpotentiale, aktionspotentiale, natrium-kalium-pumpen, synapsen og transmitterstoffer.
Forløbet relatere til følgende stof i læreplanen:
Kernestof: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem.
Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin.
Der arbejdes løbende med de faglig mål jf. læreplanen.
Forsøg:
- Vitalkapacitet og kroppens dimensioner.
- Bestemmelse af hæmotokrit
- Dykkerrefleks
- Sansefysiologiske forsøg
Omfang: 22 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Blodprop i hjertet
Vi arbejder i dette forløb med blodkredsløbet, hjertets funktion og opbygning, typer af blodkar og deres funktion, blodtryk, regulering af blodtryk, venepumpe, blodets bestanddele, kransarterien og blodprop i hjertet. Desuden arbejde med sammenhængen mellem livsstil og åreforkalkning.
Der arbejdes løbende med de faglig mål. Det er i dette forløb særlig fokus på disse faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Forløbet relaterer til følgende stof i læreplanen:
Kernestof: Blodkredsløb og lipider.
Supplerende stof: Sundhed, sygdom og medicin.
Forsøg:
- Blodtryk
- Dissektion af svinehjerte
- Gelelektroforese: DNA-undersøgelse Hyperkolesterolæmi
Film: Sundhedsmagasinet - Ballonoperation, DR1, 2018
Omfang: 13 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Genteknologiske muligheder
Forløbet skal ses som en naturlig fortsættelse af genetikforløbet.
Forløbet drejede sig primært om gensplejsning og analyse af gener, men kloning blev også inddraget.
Gensplejsningsdelen handlede primært om fødevareforædling, mens kloningsdelen handlede bl.a. om fremtidsperspektiverne ved terapeutisk kloning. Endvidere arbejder vi med hvad man kan bruge viden om gener til i forbindelse med gensplejsning og kloning. Gensplejsningsdelen inddrog sammenhængen mellem gen-protein-egenskab, hvor kloning bl.a. blev brugt som en indgang til at tale om bioetik.
Vi kigger på hvordan man kan analysere DNA med metoderne PCR og DNA-sekventrering.
Gensplejsning af mikroorganismer, plasmider, restriktions- og ligase-enzymer, markørgener og selektion, blokering af gener, Sense-antisense og knock-out mus, transgene planter og dyr, PCR, sekventering, gelelektroforese, kloning og stamceller
Forløbet relaterer til følgende stof i læreplanen:
Kernestof: genteknologi
Supplerende stof: bioteknologi
Vi arbejder i særlig grad med disse faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
̶ formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Forsøg
Gelelektroforese (interaktiv webbaseret øvelse)
Kloning ved kernetransplantation (interaktiv webaseret øvelse)
Omfang: 19 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Doping
Forløbet er et kort forløb i to dele, hvor første del er en klassik gennemgang af hormonsystemet. Den anden del er et miniprojekt om doping, hvor eleverne arbejder med et selvvalgte hormon.
Nøgleord i forløbet er: hormon, receptor, målcelle, transport, vand- og fedtopløselige hormoner, signalkæde, biologisk respons, negativ feedback.
Forløbet relaterer til kernestofområderne: hormonel regulering og membranprocesser.
Omfang: 14 sider + selvvalgt materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Insulin
Forløbet er en kort tematiseret forløb om insulins virkning og produktion vha. genteknologi.
Nøgleord i forløbet: Diabetes, insulin, bugspytkirtel, beta-celler, proteiners struktur (primær- og sekundær struktur), blodsukker, GLUT4, GLUT2, proteinsyntese, transkription, RNA-polymerase, translation, ribosom, Golgi, gensplejsning (plasmid-metode).
Forløbet retter sig mod kernestof omkring cellebiologi, membranprocesser, proteiner, genteknologi, kroppens organsystemer, hormonel regulering.
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Biodiversitetskrise - og hvad så?
Vi tager udgangspunkt i biodiversitetskrisen og arbejder os gennem: Økosystemets begrebet, primærproduktion, produktionsmåling, sekundærproduktion, energistrømme og stofkredsløb (N-kredsløb, C-kredsløb og P-kredsløb), biodiversitet, nøglearter, truede arter, naturnationalparker, faunapassager, grønne korridorer i landskabet, samspil mellem art og miljø niche, habitat, begrænsende faktor, samspil mellem arter (konkurrence, prædation, herbivori og parasitisme), regnskov vs dansk skov, fotosyntese.
Forløbet afsluttes med et mini-projektarbejde om biodiversitet, hvor eleverne arbejder med følgende spørgsmål:
- Hvad er biodiversitet (de tre typer)?
- Hvordan måler man biodiversitet?
- Hvor er biodiversiteten lav/høj og hvordan opstår biodiversitet?
- Hvordan er det gået med biodiversiteten, og hvorfor?
- Hvordan kan man forbedre biodiversiteten (lokalt)
Forløbet relaterer sig til følgende stof fra læreplanen:
Kernestof: Fotosyntese, samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
Supplerende stof: biologisk produktion, bæredygtighed, miljøbeskyttelse og bioetik.
Der arbejdes løbende med de faglige mål jf. læreplanen.
Forsøg:
- Fotosyntese
- Respirationstab og økologisk effektivitet i melorm
- Papirkromatografi af plantestoffer.
Film:
Film: Danmark redder jord - Da insekterne forsvandt. TV2, 2021, 41 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Alkohol og din sundhed
Et tematiseret forløb hvor vi arbejder med alkohol. Vi ser på hvordan alkohol optages, hvordan nervesystemet påvirkes, hvordan alkohol gennem forskellige enzymsystemer nedbrydes i leveren, stofskifteprocesser og helbredsmæssige konsekvenser af alkohol indtag.
Nøgleord i forløbet: Alkohol, polær/upolær, cellemembranen, fosfolipider, membranpotentiale, aktionspotentiale, synapsen, tærskelværdi, hæmmende og fremmende synaper, GABA-receptoren, enzymer, stofskifteprocesser (Glykolyse, Gæring, Krebs cyklus og elektrontransportkæde), fedtlever.
Forsøg:
- Alkohol og cellemembranen
- Promillens effekt på koordination og reaktionstid (promillebrille)
Film:
- Alkoholeksperimentet ( 1 ). TV 2, 2023, 40 min
- Alkoholeksperimentet ( 2 ). TV 2, 2023, 40 min
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Fertilitetsproblemer
Forløbet er et tematiseret forløb hvor vi arbejder med forplantning, fertilitet og hvordan hormonforstyrrende stoffer kan være årsag til fertilitetsproblemer.
Nøgleord: Mandens kønsorganer, kønshormoner, sædproduktion, de kvindelige kønsorganer og menstruationscyklus, DNA, DNA-replikation, mitose og meiose, Fertilitetsproblemer, Hormonforstyrrende stoffer og mennesket. PCR, gelelektroforese og FISH (koblet til fosterdiagnostik).
Forsøg:
- Kemiluppen: er der hormonforstyrrende stoffer i dine produkter.
- Gelelektroforese.
Film:
Sundhedsmagasinet - hormonforstyrrende stoffer.
Omfang: 42 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520656",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520656",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520656"
}