Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Jacob Bille Lauth
|
Hold
|
2023 FyB/1z (1z FyB, 2z FyB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01 Energi, kraftværk og varme
Indhold og materiale:
FysikABbogen 1, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 5. udgave 1. oplag 2018
ISBN: 978-87-616-8051-8
s. 35 Kap 2 Energi (0,5 sider)
s. 36-41 Kap 2.1 Energiformer og energiomdannelse (6 sider)
s. 44-48 Kap 2.2 Energibevarelse og energikvalitet (3 sider)
s. 50-53 Kap 2.3 Energiforbrug og nyttevirkning (3 sider)
s. 165 Kap 7 Oversigt - Termisk energi og arbejde (0,5 side)
s. 166-173 Kap 7.1 Varme og arbejde (7 sider)
s. 174-177 Kap 7.2 Varmelæres 1. hovedsætning (3,5 sider)
s. 179-182 Kap 7.3 Varmekapacitet (3,5 sider)
s. 187-191 Kap 7.4 Smeltevarme og fordampningsvarme (5 sider)
I alt 32 sider
Eksperimenter:
Elkedel - Kogning af vand
Isens smeltevarme
Fordampningsvarme
Specifik varmekapacitet for sten
Nyttevirkningen af elpære
Fokuspunkter/faglige mål:
Eleven skal
- have forståelse for forskellige energiformer og hvad de dækker over.
- kende til energiens bevarelse.
- Kunne redegøre for energiomdannelse via energikæder i forskellige situationer.
- kende til energikvalitet.
- have forståelse for forskellige energiformer, energiomdannelse, energiens bevarelse og effekt.
- have forståelse for termisk energi, faseovergang, det absolutte nulpunkt, forskellige temperaturenheder, varmefylde, specifik fordampningsvarme, specifik smeltevarme.
- have forståelse for nyttevirkning og kendskab til energikvalitet.
- kunne udvælge og fremlægge information om udnyttelse af en energiform.
- kunne udføre et eksperiment hvor temperaturkurven for opvarmning af vand undersøges vha. LoggerPro.
- kunne udføre et eksperiment hvor nyttevirkningen af en elkedel/mikrobøgleovn undersøges.
- have kendskab til sammenhæng mellem varme og arbejde, herunder varmelærens 1. sætning.
- have forståelse for termisk energi, faseovergang, det absolutte nulpunkt, forskellige temperaturenheder, varmefylde, specifik fordampningsvarme, specifik smeltevarme.
- have forståelse for nyttevirkning og kendskab til energikvalitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
02 Den nære astronomi
Indhold og materiale:
FysikABbogen 1, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 5. udgave 1. oplag 2018
ISBN: 978-87-616-8051-8
s. 273-279 Kap 9.1 Solsystemets dannelse og opbygning (5 sider)
s. 290-298 Kap 9.3 Verdensbilledets udvikling (7 sider)
s. 302-306 Kap 9.4 Formørkelser (4 sider)
Indhold og materiale:
FysikABbogen 2, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 5. udgave 1. oplag 2018
ISBN: 978-87-616-9246-7
s. 274-275 Kap 7.1 Newtons gravitationslov (2 sider)
s. 287-289 Kap 7.4 Keplers love (3 sider)
I alt 21 sider
Supplerende stof/noter/links:
FysikCbogen s.39-42 kap 3.2 - Solsystemets dannelse og opbygning, Elvekjær og Benoni, Systime, 2006, 1. udgave
i-Orbit C, Brydensholt m.fl., Systime, 2011 - Keplers love
Fokuspunkter
Eleven skal
- have forståelse for Solens, Månens og Jordens placering og bevægelse i forhold til hinanden.
- have forståelse for døgn, årstider, aftenrøde.
- have kendskab til jævndøgn, solhverv.
- have kendskab til solformørkelser, måneformørkelser, tidevand.
- Have forståelse for størrelsesforhold mellem Sol og planeter i Solsystemet.
- Have forståelse for afstandsforhold mellem Sol og planeter i Solsystemet.
- have kendskab til Astronomisk Enhed.
- have kendskab til enheden Lysår.
- have kendskab til den planetariske skive
- have kendskab til Keplers 3 love
- have kendskab til det geocentriske univers.
- have kendskab til heliocentrisk solsystem.
- kunne udvælge og fremlægger et underemner i Solsystemet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
03 Guitaren og bølger
Indhold og materiale:
FysikABbogen 1, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 5. udgave 1. oplag 2018
ISBN: 978-87-616-8051-8
s. 195-200 Kap 8.1 Harmoniske bølger (4 sider)
s. 207-213 Kap 8.2 Interferens (5 sider)
s. 218-221 Kap 8.3 Lyd (3 sider)
s. 226-230 Kap 8.4 Stående bølger (4 sider)
s. 266-270 Kap 8.9 Dopplereffekt (4 sider)
I alt 20 sider
Supplerende stof/noter/links:
http://www.acs.psu.edu/drussell/Demos/doppler/doppler.html
http://maartensson.net/fysik/waves/wave02.html
Eksperimenter:
Strengbølger (snorbølger)
Stemmegaffel
Fokuspunkter/faglige mål:
Eleven skal
- have forståelse for grundlæggende bølgeegenskaber: Længdebølger, tværbølger, amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, bølgehastighed, interferens.
- have forståelse for lys som elektromagnetiske bølger og lyd som mekaniske bølger.
- have kendskab til bølgeformlen.
- kunne udføre et eksperiment hvor stående bølger på en snor undersøges vha. variabelkontrol.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
04 Lys og atomer
Indhold og materiale:
FysikABbogen 2, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 5. udgave 1. oplag 2018
ISBN: 978-87-616-9246-7
s. 63 Oversigt - Atomer (0,5 side)
s. 64-67 Kap 2.1 Atomers opbygning (4 sider)
s. 70-73 Kap 2.2 Fotoner (3,5 sider)
s. 75-80 Kap 2.3 Bohrs atommodel (5,5 sider)
s. 85-89 Kap 2.4 Emissions- og absorptionsspektre (4 sider)
s. 93-98 Kap 2.5 Kvantefysikkens verdensbillede (5 sider)
I alt 22,5 sider
FysikABbogen 1, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 5. udgave 1. oplag 2018
s. 235-242 Kap 8.5 Lys (6 sider)
s. 243- 246 Kap 8.6 Det elektromagnetiske spektrum (3 sider)
I alt 26 sider
Supplerende stof/noter/links:
Den nye verden ifolge Mr Thomkins-kap9 (PDF)
Grænser for sikker viden (PDF uddrag fra Spektrum)
Hvordan atomet fik sin kerne (PDF)
Opdagelsen af elektronen (PDF)
FysikCbogen kap 6.3 s.125-129 - Bohrs atommodel, Elvekjær og Benoni, Systime, 2006, 1. udgave
FysikCbogen kap 6.4 s.131-135 - Emissions- og absorptionsspektre, Elvekjær og Benoni, Systime, 2006, 1. udgave
FysikCbogen kap 6.5 s. 138-142 - Kvantefysikkens verdensbillede, Elvekjær og Benoni, Systime, 2006, 1. udgave
Eksperimenter:
Tykkelsen af et hår
Bølgelængden af Laserlys
Lyskilders spektratyper
Rydbergkonstanten
Fokuspunkter/faglige mål:
Eleven skal
Faglige mål for emnet Lys og atomer
Kendskab til
- det elektromagnetiske spektrum, herunder det lysets farver.
- eksperimentel bestemmelse af bølgelængde for lys ved anvendelse af gitterligning
- udledning af gitterligning
- Bohrs atommodel
- sammenhæng mellem varme legemers temperatur og farve
- beregning af temperatur af varm lyskilde
- fotoner og beregning af fotonenergi
- emission og absorption af lys
- farvecirkel og farvedannelse
- emissionsspektre og absorptionsspektre
- eksperimentel undersøgelse af spektre fra lyskilder med håndspektrometer
- eksperimentel undersøgelse af spektre fra lyskilder med LoggerPro
- identifikation af stoffer ud fra spektre
- have kendskab til atomets opbygning af protoner, neutroner og elektroner, herunder den typiske størrelse af atomet og atomkernen.
- have kendskab til det kemiske symbol for et atom, atomnummer, proton-, neutronog nukleontal samt isotoper.
- have kendskab til atommasseenhed og massen af elektronen, protonen og neutronen.
- have kendskab til atommodellen før 1913 og hvilke iagttagelser den ikke kunne forklare.
- have forståelse for Niels Bohrs atommodel, herunder atomets emission og absorption af fotoner.
- have kendskab til fotonen som en partikel og en bølge.
- have forståelse for begreberne grundtilstand, exciteret tilstand og ioniseret tilstand.
- have forståelse for energiniveaudiagram og beregning af de enkelte energiniveauer for hydrogenatomet, herunder kendskab til energienheden elektronvolt.
- skal kunne beregne energien, frekvensen, bølgelængden og bestemme farven af en absorberet og en emitteret foton.
- have kendskab til hvordan spektret fra forskellige himmelobjekter ser ud.
- kunne udføre et eksperiment hvor bølgelængderne af lyset udsendt fra en energisparepære undersøges.
- kunne udføre et eksperiment hvor det undersøges om en lyskilde udsender lys med et kontinuert spektrum, et emissionsspektrum eller et absorptionsspektrum.
- have kendskab til det elektromagnetiske spektrum, herunder lysets farver.
- have kendskab til emission og absorbtionsspektra
- have kendskab til lysets hastighed.
- have forståelse for afbøjning af lys i et optisk gitter og gitterformlen.
- kunne udføre og efterbehandle et eksperiment hvor bølgelængden af lys bestemmes.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
05 Mekanik I
Indhold og materiale:
FysikABbogen 1, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 2. udgave 1. oplag 2005-2017
ISBN: 978-87-616-8051-8
s. 65 Kap 3 Kræfter (0,5 sider)
s. 66-72 Kap 3.1 Kræfter i fysik (6,5 sider)
s. 75 Kap 3.2 Måling af kraft (1 side)
s. 79-82 Kap 3.3 Tyngdekraft og masse (3 sider)
s. 84-86 Kap 3.4 Normalkraft og gnidningskraft (2 sider)
s. 88-91 Kap 3.5 Sammensætning af kræfter (3,5 sider)
FysikABbogen 2 (ny sort udgave)
Indhold og materiale:
FysikABbogen 2, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 5. udgave 1. oplag 2018
ISBN: 978-87-616-9246-7
s. 229 Kap 6 Oversigt - Kraft og bevægelse (0,5 sider)
s. 230-233 Kap 6.1 Newtons love (4 sider)
s. 238-239midt Kap 6.2 Fri bevægelse i tyngdefeltet (1 side)
s. 247-249 Kap 6.3 Bevægelse med luftmodstand (2,5 sider)
I alt 24,5 sider
Supplerende stof/noter/links:
Eksperimenter:
Bestemmelse af tyngdeaccelerationen
Gnidningskraften
Sammensætning af kræfter
Fokuspunkter/faglige mål:
Eleven skal
- have forståelse for kraftbegrebet (herunder tyngdekraft, masse og vægt) samt
Newtons 3 love
- have forståelse for gnidningsmodstand- kunne benytte kraftbegrebet til at opstille modeller for fald med og uden
luftmodstand
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
06 Kosmologi
Indhold og materiale:
FysikABbogen 2, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 5. udgave 1. oplag 2010-2018
ISBN: 978-87-616-9246-7
s. 101 Kap 3 Oversigt - Kosmologi (0,5 side)
s. 102-104 Kap 3.1 Rødforskydning (3 sider)
s. 107-114 Kap 3.2 Hubbles lov og det kosmologiske princip (6 sider)
s. 116-121 Kap 3.3 Afstandsbestemmelse i universet (6 sider)
s. 124-127 Kap 3.4 Den kosmiske baggrundsstråling (3 sider)
s. 129-133 Kap 3.5 Forskernes bedst bud på en samlet forståelse af universet (5 sider)
s. 137-138 Kap 3.6 Får vi nogensinde alle svarene? (1,5 sider)
I alt 25 sider
Supplerende stof/noter/links:
Afstandsbestemmelser i Universet - Orbit 2 s. 208-221 (PDF)
https://www.vildmedrummet.dk/
Software: Stellarium, http://www.stellarium.org/
https://marsbasen.dk/
Film: Den Bevægede Jord
Film: Star Size Comparison HD https://www.youtube.com/watch?v=fKTu6B4Rgek
Note: Stjernes udvikling, Uddrag af Det levende Univers, s.114-125, Stub & Stub, Trip, 2001 (7 sider)
Uddrag: Universet - Fra superstreng til stjerne, Steen Hannestad, Univers
Uddrag: Der var engang et univers, Micheal J.D. Linden-Vørnle, Høst & søn
Fokuspunkter:
Eleven skal
- have forståelse for dopplereffekten, rødforskydning, Hubbles lov, Hubbletiden, det kosmologiske princip, Parallaksemetoden og stjerners udvikling.
- have kendskab til Big Bang modellen og den kosmiske baggrundsstråling.
- have forståelse for hverdagsfænomener som involverer Solen, Månen og Jorden.
- have forståelse for hvordan historiske astronomer og fysikere har spillet en rolle i udviklingen af verdensbilledet, herunder skiftet fra det geocentriske til det
heliocentriske verdensbillede.
- have forståelse for Bohrs atommodel samt emissions- og absorptionsspektre.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
07 Radioaktivitet
Indhold og materiale:
FysikABbogen 2, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 5. udgave 1. oplag 2018
ISBN: 978-87-616-9246-7
s. 139 Kap 4 Oversigt - atomkerner (0,5 sider)
s. 140-146 Kap 4.1 Radioaktivitet (6,5 sider)
s. 149-153 Kap 4.2 Henfaldsloven (4 sider)
s. 157-162 Kap 4.3 Måling af radioaktive kilder (5 sider)
s. 165-169 Kap 4.4 Masseenergi og kernemasser (5 sider)
s. 172-178 Kap 4.5 Fission og fusion (6,5 sider)
s. 180-184 Kap 4.6 Absorption af ioniserende stråling (5 sider)
s. 187-191 Kap 4.7 Biologisk virkning af ioniserede stråling (4 sider)
s. 194-197 Kap 4.8 Grundstoffernes dannelse (3 sider)
I alt 38,5 sider
Supplerende stof/noter/links:
Goiânia accident.pdf
MaterialeBeskyttelse mod stråling s 59-63 i Orbit 2.pdf
Stråling og liv - Orbit 2 s 48-58.pdf
Eksperimenter:
Henfald af barium-137
Gennemtrængelighed af radioaktiv stråling
Halveringstid for 40K
Fokuspunkter/faglige mål:
Eleven skal
- have kendskab til atomkerners opbygning, herunder begreberne isotop, nukleontal,
massetal, atommasseenhed og kernekortet.
- have kendskab til fotoners energi.
- have forståelse for Bohrs atommodel, emissions- og absorptionsspektre.
- have kendskab til måling af radioaktiv stråling, herunder baggrundsstrålingen, med
GM-rør.
- have forståelse for radioaktive henfald, herunder alfa-, beta- og gammahenfald
samt elektronindfangning.
- have forståelse for henfaldsloven, aktivitet, tælletal og intensitet samt halveringstid,
henfaldskonstant og halveringstykkelse.
- have forståelse for hvorfor C-14-metoden kan bruges til datering.
- have forståelse for begreberne dosis og dosisækvivalent.
- have kendskab til den biologiske virkning af ioniserende stråling.
- have kendskab til princippet i et kraftvarmeværk og et fissionskraftværk.
- have forståelse for hvorfor der frigives energi ved fissions- og fusionsprocesser og
kunne beregne Q-værdier.
- have viden om problemer med atomaffald og ulykker på atomkraftværker.
- have viden om fusionsprocesser forskellige stjernetyper.
- have kendskab til dannelse af grundstoffer.
- kunne planlægge, udføre og efterbehandle et eksperiment hvor
baggrundsstrålingen måles.
- kunne udføre og efterbehandle et eksperiment hvor halveringstiden af Pa-234
bestemmes.
- kunne udføre og efterbehandle et eksperiment hvor begrebet halveringstykkelse
undersøges.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
08 Mekanik II
Indhold og materiale:
FysikABbogen 1, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 2. udgave 1. oplag 2005-2017
ISBN: 978-87-616-8051-8
s. 137 Kap 6 Oversigt - Mekanisk energi og arbejde (0,5 sider)
s. 138-142 Kap 6.1 Arbejde (5 sider)
s. 145-147 Kap 6.2 Potentiel energi (2 sider)
s. 149 Kap 6.3 Kinetisk energi (1 side)
s. 153-156 Kap 6.4 Bevarelse af den mekaniske energi (3 sider)
s. 159-161 Kap 6.5 Ændring af den mekaniske energi (3 sider)
FysikABbogen 2, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 5. udgave 1. oplag 2018
ISBN: 978-87-616-9246-7
s. 199 Kap 5 Oversigt - Bevægelse (0,5 side)
s. 200 Kap 5.1 Bevægelse i én dimension (1 side)
s. 204-207 5.2 Hastighed (3,5 sider)
s. 209 Kap 5.3 Bevægelse med konstant hastighed (1 side)
s. 212-215 Kap 5.4 Acceleration (3,5 sider)
s. 217-219 Kap 5.5 Bevægelse med konstant acceleration (3 sider)
I alt 12,5 sider
Supplerende stof/noter/links:
Orbit 2 - bevægelse s 254-258.pdf
Eksperimenter:
Mekanisk energi videoanalyse
Luftmodstand på kageforme
Fokuspunkter/faglige mål:
- redegøre for mekanisk energi, arbejde og energibevarelse.
- have forståelse for lineær bevægelse, herunder en momentanhastighed og
momentanacceleration
- kunne foretage beregninger vha. formlerne for bevægelse med konstant hastighed
hhv. konstant acceleration samt Newtons 2. lov
- kunne beskrive bevægelser med både ligninger og grafiske afbildninger
- redegøre for bevægelse i en dimension fx i tyngdefeltet, herunder sted, hastighed og acceleration.
- redegøre for newtons love og luftmodstand.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
09 Tryk og opdrift
Indhold og materiale:
FysikABbogen 1, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 2. udgave 1. oplag 2005-2017
ISBN: 978-87-616-8051-8
s. 97 Kap 4 Tryk og temperatur (0,5 side)
s. 98 Kap 4.1 Tryk (1 side)
s. 101-103 Kap 4.2 Tryk i væsker (3 sider)
s. 106-108 Kap 4.3 Archimedes' lov (2,5 sider)
s. 111-113 Kap 4.4 Luftens tryk (2,5 sider)
s. 115-118 Kap 4.5 Temperatur (3,5 sider)
s. 123 Kap 5 Gasser (0,5 side)
s. 124-125 Kap 5.1 Gassers fysik (1,5 sider)
I alt 15 sider
Eksperimenter:
Det absolutte nulpunkt
Gaslovene
Fokuspunkter/faglige mål:
- have forståelse for trykbegrebet og forskellige trykenheder, herunder trykket i en
væske
- have forståelse for densitet og Archimedes' lov
- have forståelse for sammenhængen mellem celsius- og kelvintemperaturskalaerne
- have kendskab til idealgasligningen, og de heraf afledte love: Boyle-Mariottes lov
samt Gay-Lussacs 1. og 2. lov
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10 Elektricitet
FysikABbogen 2 (ny sort udgave)
Indhold og materiale:
FysikABbogen 2, Elvekjær Benoni m.fl. Systime, 5. udgave 1. oplag 2010-2018
ISBN: 978-87-616-9246-7
s. 9 Kap 1 Oversigt - elektricitet (0,5 side)
s. 10-13 Kap 1.1 Elektrisk ladning (3 sider)
s. 15-18 Kap 1.2 Elektrisk strøm (4 sider)
s. 21-25 Kap 1.3 Spændingsfald (5 sider)
s. 29-31 Kap 1.4 Elektriske komponenter (3 sider)
s. 35-37 Kap 1.5 Kobling af resistorer (3 sider)
s. 39-42 Kap 1.6 Spændingskilde (4 sider)
s. 45-47 Kap 1.7 Elektrisk energi og effekt (3 sider)
s. 50-51 Kap 1.8 Energiomsætning i et kredsløb (1,5 sider)
s. 54-58 Kap 1.9 Kredsløb med elektriske sensorer (4,5 sider)
I alt 26 sider
Supplerende stof/noter/links:
i-Orbit B Kap 6.9 Halvledere (3,5 sider)
Eksperimenter:
Opstartsforsøg elektricitet
Karakteristikker
Byg et termometer med PT100 termistor
Fokuspunkter:
Eleven skal
- have forståelse for elektrisk ladning, elektrisk strøm, spændingsforskel, elektrisk
effekt og resistans.
- have kendskab til karakteristikken for en resistor, en glødepære og en lysdiode.
- have kendskab til serie- og parallelforbindelser samt erstatningsresistansen for
resistorer i forskellige kredsløb.
- have kendskab til Joules lov.
- have kendskab til opbygningen af et batteri og til ohms udvidede lov.
- kunne udføre et eksperiment hvor strømstyrke og spændingsforskel i et kredsløb
måles.
- kunne udføre og efterbehandle et eksperiment hvor karakteristikken af en elektrisk
komponent findes.
- kunne udføre og efterbehandle et eksperiment hvor Joules lov undersøges.
- kunne bygge små elektriske kredsløb, der illustrerer forskellige komponenters
betydning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520658",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520658",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520658"
}