Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2020/21 - 2025/26
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Frank Jacobsen
|
Hold
|
2023 KeB/1u (1u KeB, 2u KeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ionforbindelser
Vi skal arbejde med ionforbindelser. Hvor dan de dannes ud fra reaktionen mellem metaller og ikke-metaller. Det kemiske formelsprog er en vigtig del af arbejdet, og det øves på ionforbindelser og fældningsreaktioner.
Matarialer:
Mygind 31-54
Øvelsere:
Fældning i saltopløsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kemiske bindinger
Vi skal arbejde med de kemiske kræfter som holder atomerne sammen i ioner og molekyler.
Det vigtigste begreb vi skal arbejde med er elektronegativiteten som er grundlaget for hvordan de kemiske bindinger påvirker interaktionen mellem atomer og molekyler.
Materiale :
Mygind 53-77
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Syre og Baser(I)
Vi skal arbejde med reaktionen mellem syre og baser.
Materiale:
Mygind:
153-171
Øvelser:
Titrering af eddikesyre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Redoxreaktioner
Vi skal arbejde med redoxreaktioner, dvs. reaktioner hvor der ske en oxidation og en reduktion SAMTIDIG. Det er vigtige reaktioner som vi skal arbejde praktisk med gennem øvelsen om spændingsrækken.
Afstemning af kemiske reaktioner, her skal vi bruge oxidationstal for at nå i mål.
Jeg håber vi lige i dette tema når at runde lidt om spektrofotometri og lave en lille øvelse.
Materialet til temaet findes i Mygind kemi c.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kemiske reaktioners hastighed
Vi skal arbejde med hvor hurtig kemiske reaktioner egentlig er. Din cykkel som står i regnen og ruster er en meget langsom reaktion, hvorimod reaktionen mellem en syre og en base er en vanvittig hurtig reaktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kemiske ligevægte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520660",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520660",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520660"
}