Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Alexandra Klein, Olivia Marie Darum Pallesen
|
Hold
|
2023 EnB/1o (1o EnB, 2o EnB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fairy tales. Opgives til eksamen.
I forløbet arbejdes der med generel tekstforståelse ved at arbejde med eventyrgenren, som de fleste elever har kendskab til i forvejen.
Der arbejdes med opbygning af begrebsapparat inden for både eventyrgenren, men også tekst analyse mere generelt - særligt er personkarakteristik og setting i fokus her.
Teksterne som analyseres variere over folkeeventyr til kunsteventyr, samt film.
Forløbet afsluttes med fokus på fantasy genren, som overbygning til eventyret.
Eleverne har via det skriftlige arbejde stiftet bekendtskab med summary, som skal bruges til den skriftlige eksamen.
Skriftligt har fokus været på, at introducere fiction-essay til eleverne, og der i første omgang arbejdet med en analyse, samt en genaflevering af denne.
Begreber i fokus:
Folk tale
The real world
World of imagination
Struggles between good and evil
Literary folk tales
Home-out-home
The contract model
The Actantian model
Characterization
Setting
Tekster til forløb:
Watts: 'About folktales', PDF, - med fokus på analysemodeller.
Ark med klassiske eventyrtræk, samt forskelle på folk tale og literary folk tale.
'The Three Little Pigs' (traditional)
'Three little pigs' Roald Dahl, 1982.
'Alice in Wonderland', by Lewies Carol (chapter 1 + 7), 1865.
'Alice in Wonderland' (film) af Tim Burton, 2010.
Little Red Riding Hood - different versions (se links nedenfor)
Links
What is the purpose of...
https://www.thenovelry.com/blog/fairy-tales
The Little red riding hood
https://americanliterature.com/childrens-stories/little-red-riding-hood
The Litte red riding hood
https://sites.pitt.edu/~dash/type0333.html#perrault (from The University of Pitsburgh)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1.o! Jeg glæder mig til at hilse på jer alle :-) Dagen i dag er stille og rolig, det skal handle om at lære hinanden at kende, og selvfølgelig at give jer et indblik i, hvad det er vi skal arbejde med i engelsk de næste to år. :-)
-
Kender du typen (2).docx
-
Hi Guys! In this, our first real English class, we will take a look at what fiction and non-fiction is, and create a memory game with some all-important analytical terms :-). Please bring a pensel with you, today's tasks are on paper. See ya!
-
Today we will take on the first theoretical text about fairy tales, so today is a day for reading, and looking up words, that we dont understand :-)
-
Vi skal have lavet en grammatikscreening i engelsk - i skal have computer og høretelefoner med jer i dag :-)
-
Today its time to read our first fairy tale, one you might already know 'Three little pigs'.
-
We are going to finish up your work with 'Three little pigs' - make sure you have read the text for today's class.
-
Vi skal have vores første grammatikmodul i dag - husk høretelefoner til computeren :-)
-
Today we are going to look at a different version of 'Three little pigs' - this time it is a literary fairy tale.
-
We are going to finish your work with Roald Dahl's version of 'Three little pigs'. Some of you did not finish the grammar tasks from last friday - you need to finish those in class as well.
-
In this class each group is going to talk to me in turns about the Roald Dahl version of 'Three little pigs'. We are going to use the tasksheet as a guide for our conversation, so bring it with you.
-
Jump-page
-
I dag starter vi op med den kommende skriftlige aflevering - et summary, en genre som I skal kende rigtig godt, for det er en fast del af den skriftlige eksamen :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Oral and Writing Skills
We exercise both oral and writing skills with different themes, settings and methods.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammar 1
|
05-11-2023
|
Essay 3 (Five Paragraph Essay - Extended Version)
|
17-11-2023
|
Grammar 2 VERBER
|
17-12-2023
|
Essay 4 Write Three Body Paragraphs
|
16-01-2024
|
Presentation 1 Scene/Character/Theme
|
22-01-2024
|
Global Day Assignment 6-7 Presentation Kahoot Link
|
26-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Shakespeare Light
Through reading, taking notes, listening, talking, watching, cooperating and performing, you will:
- learn about William Shakespeare, a British-universal POET and PLAYWRIGHT,
- get to know one of his MOST POPULAR WORKS and THEATRE
back then,
- establish a word bank of both OLD and MODERN ENGLISH,
- be able to COMPARE and CONTRAST more VERSIONS of the play, Romeo and Juliet.
To get a better grasp of Shakespeare's plays, we basically work with graphic novels, some excerpts from the original text material, films and quizzes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Racism in the US (mini-SSO). Opgives til eksamen.
Materialer:
• Abel Meeropol: Strange Fruit (song)
• Langston Hughes: Let America Be America Again (poem)
• The Blind Side (film)
Stof der forventes kendt:
• The American Civil War
• Amendments to the constitution
• Reconstruction
• Jim Crow laws
Begreber, der forventes kendt:
• Emancipation
• Abolition
• Segregation
• Lynching
• The civil rights movement
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Growing up. Opgives til eksamen.
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet sigter på at øve elevernes læsefærdigheder via arbejde med et helt værk: Stephen Chboskys 'The Perks of Being a Wallflower'.
Der arbejdes med romanen ved indslag i særlige kapitler, hvor der arbejdes med hovedkarakteren Charlie samt centrale bi-personer. Læsningen af romanen fokuser ydermere på hovedpersonens relationer, og udvikling fra barn til teenager/ung voksen.
Analysearbejdet ser primært på personkarakteristik, og med stærkt fokus på brugen af og arbejde med citater.
Forløbet fungerer som forberedelse til mundtlig og skriftlig eksamen. Derfor øver de skriftlige opgaver i perioden eleverne i citat-teknik og analyse af kapitler og episoder fra romanen. Ligeledes arbejdes der også med mundtlighed i det eleverne gennem læsningen forbereder sig på en mundtlig 'samtale' om romanen, som tager udgangspunkt i et eksempel på et eksamensspørgsmål.
Herudover præsenteres eleverne for paralleltekster i form af filmen 'We need to talk about Kevin' og novellen 'Son of Satan'.
Tekster:
'The Perks of Being a Wallflower' af Stephan Chbosky, 1999.
'Son of Satan' Charles Bukowski
'We need to talk about Kevin' (film)
Begreber:
Characterization
Narrator
Tone and atmosphere
Setting
Theme and message
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klassenote 1 (Grammatik)
|
03-09-2024
|
Klassenote 2 (Perks, letter 23-25)
|
13-09-2024
|
Essay 1 (summary and analysis)
|
15-09-2024
|
Klassenote 3 (Letters 38-39)
|
17-09-2024
|
Klassenote 4 (Kevin)
|
27-09-2024
|
Klassenote 5 (Letter 49)
|
01-10-2024
|
Klassenote 6 (Mock-exam preparation)
|
11-10-2024
|
Klassenote 7 (creative exercise)
|
28-10-2024
|
Klassenote 8 (vis arbejde med essay 2)
|
29-10-2024
|
Essay 2 (Fiction analysis)
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
South Africa. Opgives til eksamen.
Forløbets mål er at give eleverne viden og kendskab til et andet engelsk talende land. Forløbet har fokus på at introducere eleverne til Sydafrikansk kultur, samfund og historie. Dette gøres via arbejde med fri research i grupper og via filmen 'Mandela: the road the freedom' samt Nelson Mandelas inarguation speech fra 1994. I arbejdet med talen introduceres eleverne til non-fiction analyse, hvor der tages udgangspunkt i det retoriske pentagram, og med særligt fokus på language, hvor vi har set på de tre appelformer.
Som afslutning har klassen arbejdet med novellen 'The Guilt' hvor de har skullet bruge deres viden om Syd Afrika til at afkode de tanker, som hovedpersonen gør sig i teksten.
Materialer:
'Mandela: The Road to Freedom', Film.
Nelson Mandelas inauguration speech (May 1994).
'The Guilt' short story, Raida Jacobs, fra Contexts.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
True crime and crime fiction. Opgives til eksamen.
Rammen for dette forløb er sager og/eller krimitekster som er knyttet til Storbritannien.
Forløb som sigter mod at træne elevernes evne i tekstanalyse med fokus på både fiction og non-fiction.
Eleverne repeterer forskellen på de to genrer. De arbejder først med true crime, således at fokus på non-fiction analysen fra forrige forløb bibeholdes. Non-fiction analysen tager udgangspunkt i det retoriske pentagram, samt appelformerne.I arbejdet med Sarah Everard-sagen inddrages også fokus på britisk kultur og samfund da sagen netop stater en protest bevægelse i landet.
Herefter skifter forløbets fokus til crime fiction, hvor eleverne lærer definitionen på genren og læser uddrag og ser film/serier. Der repeteres begreber i fiction analysis, som characterization, settting, theme og message. I dette forløb er det brede tekstbegreb i spil, da der arbejdes med både romanuddrag, film, dokumentar, artikler og nyhedsindslag.
Eleverne skal i forløbet skrive et non-fiction essay og der arbejdes med mundtlighed i forhold til eksamenstræning, via gruppesamtaler.
Crime Fiction:
Tekster/materialer:
- Case reopened: Forord og 'Characters' afsnit s. 12-13.
- Uddrag af Arthur Conan Doyles 'A Study in Scarlet' (chapter 3)
- Sherlock Holmes 'A Study in Pink' (BBC), 2011, DVD afspillet i undervisningen.
True Crime:
- 'Girl, 12, died after assult allegation 'wasn't believed'', The Guardian, article.
- Youtube klip: Sky News Investigates - Sarah Everard: What happened?
- TedTalk:Lindsey A. Sherrill: Are you an ethical true crime fan? 4 questions to ask
- Documentary: 'Wayne Couzens: Killer in plain sight' 2022. (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520668",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520668",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520668"
}