Titel
1
|
1. Introduktionsforløb - "Udsatte unge"
Udsatte unge + værklæsning
Forløbsbeskrivelse
De drikker tæt og fester vildt eller hænger hele dagen i sofaen. De mangler retning i livet og sidder fast i usunde livsmønstre, hvor hverdagen er præget af stoffer, vold og tilfældig sex. De tumler med psykiske lidelser og fortidens dæmoner. De har svært ved at leve op til samfundets krav og forventninger. De er unge og udsatte.
De tekster, som vi skal læse i vores første forløb, tematiserer på forskellige måder unge, som har svært ved at finde sig til rette i livet. Unge mennesker, for hvem pædagogen, socialpædagogen, sygeplejeren eller betjenten kan gøre en kæmpe forskel.
I forløbet møder vi forskellige faglige begreber; værktøjer, som bruges i tekstanalysen på HF. Begreberne trænes i arbejdet med teksterne.
Faglige mål
Dette forløb fungerer som en introduktion til fiktionsanalyse i danskfaget. Eleverne bruger disse begreber til at kunne udarbejde en analyserende artikel, der funger som forløbets afslutningsprojekt.
Faglige begreber
Genrer
Fakta og fiktion, Epik – lyrik – drama, novelle, roman
Fortæller, synsvinkel og fremstillingsformer
Alvidende fortæller, jegfortæller, 3.-personsfortæller, indre syn, ydre syn, medsyn, bagudsyn, scenisk fremstilling (showing), panoramisk fremstilling (telling), komposition
Tekstanalyse i øvrigt
Personkarakteristik (indre, ydre), miljøkarakteristik (socialt miljø, fysisk miljø), tema, budskab
Materialer
Teori
Kapitel 1-4 i ”Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier”; Darger, Birgitte m.fl.; Dansklærerforeningens Forlag 2009.Grundtekst: Litteratur - Håndbog. Kompendium siderne 1-29
Fortæller: (fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2015)
Tekster læst:
Tina Høeg: "Le Freak" (2017)
Yahya Hassan: "Barndom" (digt, 2013)
Jesper Wung-Sung: De tre veninder (2000)
VÆRKLÆSNING: Cecilie Lind: "Pigedyr" (2022)
Dokumentarer:
"Tessas hævn" (dokumentarserie episode 1)
https://www.youtube.com/watch?v=NYZcQWSuzzg
Afleveringer:
En introduktions-aflevering i form af et interview
En litterær artikel (analyse af en novelle)
|