Holdet 2023 DaA/1o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Shibli Moussa Chibli
Hold 2023 DaA/1o (1o DaA, 2o DaA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introduktionsforløb - "Udsatte unge"
Titel 2 2. Værklæsning: "Pigedyr" (2022) (værk: Roman)
Titel 3 3. Fra sagaer til oplysningstid (værk: Saga)
Titel 4 5. Dokumentar (medieværk: Dokumentar)
Titel 5 4. Skriftlighedsforløb
Titel 6 6. Romantikken - fokus på danskhed!
Titel 7 Studietur til Berlin
Titel 8 7. Analyserende artikel
Titel 9 8. Det moderne gennembrud
Titel 10 9. Retorik og argumentation
Titel 11 10. Realisme og modernisme (værk: Novellesamling)
Titel 12 11. Nyhedsformidling
Titel 13 12. Hvem er jeg? (værk: Digtsamling)
Titel 14 12. Den biografiske genre - Fagpakkeværk
Titel 15 13. True crime
Titel 16 14) Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introduktionsforløb - "Udsatte unge"

Udsatte unge + værklæsning
Forløbsbeskrivelse
De drikker tæt og fester vildt eller hænger hele dagen i sofaen. De mangler retning i livet og sidder fast i usunde livsmønstre, hvor hverdagen er præget af stoffer, vold og tilfældig sex. De tumler med psykiske lidelser og fortidens dæmoner. De har svært ved at leve op til samfundets krav og forventninger. De er unge og udsatte.

De tekster, som vi skal læse i vores første forløb, tematiserer på forskellige måder unge, som har svært ved at finde sig til rette i livet. Unge mennesker, for hvem pædagogen, socialpædagogen, sygeplejeren eller betjenten kan gøre en kæmpe forskel.

I forløbet møder vi forskellige faglige begreber; værktøjer, som bruges i tekstanalysen på HF. Begreberne trænes i arbejdet med teksterne.

Faglige mål
Dette forløb fungerer som en introduktion til fiktionsanalyse i danskfaget. Eleverne bruger disse begreber til at kunne udarbejde en analyserende artikel, der funger som forløbets afslutningsprojekt.

Faglige begreber
Genrer
Fakta og fiktion, Epik – lyrik – drama, novelle, roman

Fortæller, synsvinkel og fremstillingsformer
Alvidende fortæller, jegfortæller, 3.-personsfortæller, indre syn, ydre syn, medsyn, bagudsyn, scenisk fremstilling (showing), panoramisk fremstilling (telling), komposition

Tekstanalyse i øvrigt
Personkarakteristik (indre, ydre), miljøkarakteristik (socialt miljø, fysisk miljø), tema, budskab

Materialer
Teori
Kapitel 1-4 i ”Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier”; Darger, Birgitte m.fl.; Dansklærerforeningens Forlag 2009.Grundtekst: Litteratur - Håndbog. Kompendium siderne 1-29
Fortæller: (fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2015)

Tekster læst:
Tina Høeg: "Le Freak" (2017)
Yahya Hassan: "Barndom" (digt, 2013)
Jesper Wung-Sung: De tre veninder (2000)

VÆRKLÆSNING: Cecilie Lind: "Pigedyr" (2022)

Dokumentarer:
"Tessas hævn" (dokumentarserie episode 1)
  https://www.youtube.com/watch?v=NYZcQWSuzzg

Afleveringer:
En introduktions-aflevering i form af et interview
En litterær artikel (analyse af en novelle)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 20-08-2023
Fremlæggelse 1 25-08-2023
Spørgsmål til dokumentar om Tessa 31-08-2023
SD1: Analyse og fortolkning 24-09-2023
SD2: Vi skriver en indledning og retter 08-11-2023
SD3: Video-boganmeldelse 28-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Værklæsning: "Pigedyr" (2022) (værk: Roman)

Fortsættelse af forløb 1.
Hvordan analyseres et værk? Hvordan udarbejdes en boganmeldelse?

Faglige mål
Dette forløb fungerer som en introduktion til fiktionsanalyse i danskfaget. Eleverne bruger disse begreber til at kunne udarbejde en analyserende artikel, der funger som forløbets afslutningsprojekt.

Eleverne læser værket og efterfølgende udarbejder de en video-boganmeldelse.

Forløbets formål er ligeledes at teste elevernes viden fra forløb 1. Eleverne bliver testet i diverse analyse-begreber.


VÆRKLÆSNING: Cecilie Lind: "Pigedyr" (2022)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afslutning på Pigedyr 22-11-2023
Fremlæggelse 2 22-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Fra sagaer til oplysningstid (værk: Saga)

Litteraturhistorisk: Fra sagaer til oplysningstid
I dette forløb arbejder vi tematisk med familie, kærlighed og især kvindens rolle i en række forskellige tekster fra vikingetiden, middelalderen og oplysningstiden. Disse perioder sammenlignes med en nutidig tekst.

Vi går litteraturhistorisk til værks og retter blikket mod, hvordan teksterne afspejler den tid, de er skrevet i. Dermed får vi en fornemmelse af, hvordan litteraturen (genrer, skrivestil) udvikler sig fra vikingetiden til oplysningstiden.

Eleverne læser Ravnkel Frøjsgodes Saga, som et værk. Eleverne udfylder et handlingsskema og arbejder kreativt med de forskellige kapitler, hvor eleverne bl.a. igennem skuespil, rap og andre kreative øvelser aktiveres.


Vi dykker ned i følgende litteraturhistoriske perioder:

Teoritekster:
"Litteraturens Veje"Johannes Fibiger m.fl., Systime, 2010, side 40-44, 58-71

Vikingetid:
Ravnkel Frøjsgodes Saga (VÆRK)

Middelalder:
"Harpens kraft” (folkevise, ukendt opr.) (KANON)

Folkeeventyr:
Den lille Rødhætte (KANON)
Hentet fra: https://www.grimmstories.com/da/grimm_eventyr/pdf/rodhaette.pdf

Oplysningstid:
Holberg: Epistel 89: "Fordærvet smag i kærlighed" (1748) (KANON)


Nyere litteratur:
Jan Sonnergaard:  "Sex" (novelle fra samlingen Radiator, 1997)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ravnkel - dagbog 11-12-2023
Saga - handlingsskema 19-12-2023
Saga/familie aflevering 14-01-2024
Opsamling 1 19-01-2024
Genaflevering: Min egen saga 25-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 5. Dokumentar (medieværk: Dokumentar)

Dokumentarfilm er 'kreativ bearbejdning af virkeligheden', og vi skal netop undersøge denne kreative bearbejdning - med kritiske briller. Vi skal arbejde med forskellige dokumentarfilmtyper, og vi skal arbejde med et fælles dokumentar-værk. Vi skal arbejde med filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører, fakta-/fiktionskoder.

Vi tager udgangspunkt i teori og begreber fra 'Håndbog til dansk' (Systime), men vi supplerer også med andre genrebetegnelser eller med jeres viden fra mediefag.



Teori:
Håndbog til dansk (Systime), kap. 5.2 (Dokumentarfilm og mockumentary) + afsnittet 'filmiske virkemidler'
DOX - forløb i medier (Granild og Wolfhagen, 2016) - kopi 4 sider om 'Etik og manipulation i dokumentar'

Klassen har indledningsvist set følgende dokumentarer:

1) ”Hård udenpå” (afsnit 1): https://www.dr.dk/drtv/se/haard-udenpaa_47417

2) ”Prinsesserne fra Blokken” (1. afsnit): https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336


3) MIT BARBER EVENTYR - SalonSigo: https://www.youtube.com/watch?v=P7GDbacLlFQ  


Klassen har arbejdet med følgende dokumentarfilmtyper:
Dybdeborende, observerende, deltagende, refleksiv, poetisk, dramatiseret.
For at forstå ovenstående typer, har eleverne arbejdet med en række fremlæggelser: I grupper arbejder I med fremlæggelser - her skal inddrages klip fra følgende dokumentarfilm:
- Den hemmelige krig (2006)
- Armadillo (2010)
- I skattely (2013)
- Stories we tell (2012)
- Rejsen på ophavet (2004)
- Blekingegadebanden (2009)


MEDIEVÆRK: Herlufsholms hemmeligheder, TV2, 2022
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000127769&cfuid=5
Ovenstående medieværk har eleverne analyseret ved en videoaflevering, hvor eleverne skulle analysere og slutteligt anmelde dokumentaren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Filmiske virkemidler 23-01-2024
Prinsserne fra blokken - øvelsesark 29-01-2024
Hård udenpå - øvelsesark 29-01-2024
Dokumentar-fremlæggelse 20-02-2024
Noter om dokumentartyper 20-02-2024
Mini-mundtlig-prøve 26-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4. Skriftlighedsforløb

Ikke angivet
Forløbsbeskrivelse: Formål: Bevidstgøre eleverne om sproglig korrekthed og dets betydning inden årsprøven til sommer. Øve de typiske sproglige fejl, samt korrekt kommatering. Lære eleverne om skrivehandlinger, akademisk skrivning og korrekturlæsning.

Teori:
4.7 Talesprog og skriftsprog fra Håndbog til dansk (2 sider)
10 Komma fra Styr på sproget - grammatiske øvelser (8 sider)
Øvelser og teori på MinLæring

Arbejdsformer: gruppearbejde, læreoplæg, individuelle øvelser, kommaspil, korrekturlæsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Romantikken - fokus på danskhed!

I dette forløb arbejder vi tematisk med begrebet "Danskhed" og med Danmarks udvikling fra romantikken til det moderne gennembrud. Vi går litteraturhistorisk til værks og retter blikket mod, hvordan teksterne afspejler den tid, de er skrevet i. Dermed får vi en fornemmelse af, hvordan litteraturen (genrer, skrivestil) udvikler sig fra romantikken til nyere tid.
Dette forløb afsluttes med at eleverne skal skrive en dansk-historie-opgave. Denne opgave behandler netop ovenstående tema.


Begreber/fokusområder:
Romantikken,
Universalromantik (monisme, panteisme)
Organismetanken
Nationalromantiken (natur, sprog, folk, ånd, historie og mytologi)

Det moderne gennembrud
Georg Brandes' forelæsning (uddrag)
Naturalisme
Realisme + impressionisme
Det folkelige gennembrud

Tekster eleverne har læst:
Nyplatonisme
A.W. Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)

Universelromantik
Adam Oehlenschläger: "Morgen-Vandring" (1805) (KANON)

Nationalromantik
H.C. Andersen: ”I Danmark er jeg født” (1850) (KANON)
N. F. S. Grundtvig: "Danmarks trøst" (1820) (KANON)

Biedermeier:
Peter Faber: ”Sikken voldsom trængsel og alarm” (1848)

Romantisme
Steen Steensen Blicher: "Sig nærmer Tiden" (1838) (KANON)
Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1974)

Poetisk realisme:
Thomasine Gyldenbourg: "Ægtestand" (Uddrag) (1835)



Nyere tekster, sange og taler:
Suspekt feat. Jooks: ”Danmark” (2014)

Videoer set i timerne:
Tobias Rahims dokumentar "National Romantik 2021 (2021) - del 3 "Barnet".


Teoritekster:
- "Romantikken" fra Litteraturens Veje af Johannes Fibiger og Gert Lütken, 2.udgave, 13. oplag, siderne: 137 - 161.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nationalromantik og Grundtvig 19-03-2024
Opsamling på romantikken 04-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Studietur til Berlin

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dokumentar - noter til studietur 10-04-2024
Dokumentar fra Berlin 21-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 7. Analyserende artikel

Eleverne får i dette forløb repeteret og genbesøgt "den analyserende artikel".

Formål:
Klargøre eleverne til den skriftlige årsprøve.
Eleverne har i denne sammenhæng udarbejdet en skabelon, en checkliste, der skal anvendes til den skriftlige eksamen.

Eleverne får introduceret begreber som tomme pladser, minimalisme og ikke mindst isbjergteknikken

Følgende tekster er læst:
Helle Helle: En stol for lidt (1996)
Helle Helle: "Fasaner" (1996)

Eleverne har skrevet en aflevering om: Helle Helle: "Fasaner" (1996)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 12-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 8. Det moderne gennembrud

I dette forløb arbejder vi tematisk med samfundets udvikling i det moderne gennembrud. Vi går litteraturhistorisk til værks og retter blikket mod, hvordan teksterne afspejler den tid, de er skrevet i. Dermed får vi en fornemmelse af, hvordan litteraturen (genrer, skrivestil) udvikler sig.

Begreber/fokusområder:

Det moderne gennembrud
Georg Brandes' forelæsning (uddrag)
Naturalisme
Realisme + impressionisme
Det folkelige gennembrud


Det Moderne Gennembrud:
Georg Brandes: ”Indledningsforelæsning” til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur" (1871)

Naturalisme:
"Nådsendsbrød" Henrik Pontoppidan (1887) (KANON)

Realisme:
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887) (KANON)

Det folkelige gennembrud:
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (1900) (KANON)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Repetition af 1.hf 12-08-2024
Spørgsmål til DMG 13-08-2024
Spørgsmål til "Nådsensbrød" 1 20-08-2024
Spørgsmål til "Nådsensbrød" 2 26-08-2024
Test i romantikken/DMG 27-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 9. Retorik og argumentation

Forløb: Introduktion til skriftlig argumentation, retorik, retoriske virkemidler og appelformer. Der arbejdes med hvad et argument er, forskellige argumenttyper og hvordan argumentet er opbygget. Elevøvelser med analyse af argumentation, påstande, belæg og hjemmel og den udvidede argumentationsmodel. Derefter arbejdes der med retorik og mundtlighed. Eleverne introduceres for begreberne etos, logos og patos.
Eleverne introduceres ligeledes til Toulmins Argumentationsmodel (den udvidede version)

Eleven læser og analyserer forskellige taler med fokus på kompositionen i talen, talens sproglige virkemidler og appelformer. Talerne vises så vidt det er muligt på video, så den mundtlige fremførelse af talerne også tages med i vurderingen af talens sproglige og retoriske gennemslagskraft.

Faglige mål:
- At kunne definere et argument og kendskab til argumentets opbygning fra den udvidede argumentationsmodel
- Kendskab til kommunikationsmodeller (det retoriske pentagram)
- Kendskab til de tre appelformer og at kunne identificere dem i skriftlige tekster
- Kendskab til talens komposition og sproglige virkemidler i forhold til at fange tilskuernes opmærksomhed
- Viden om forskellen på mundtligt og skriftligt sprog, hvis sproget skal fungere efter hensigten
Eleverne er dog IKKE undervist i argumenttyper.

Forløbet afsluttes med en debatterende artikel, hvor eleverne viser deres kunnen i det behandlede emne.

Kernestof:
Dronning Margrethe II´s Nytårstale 2020
Mette Frederiksens Nytårstale 2020
Tessas Nytårstale 2020
Statsminister Jens Stoltenbergs tale i Oslo Domkirke 27/7 2011 (NORSK)

Ekstra:
Argumentationsøvelse:
Date min værste side, afsnit 5, (20.05-24.20)
https://www.dr.dk/drtv/se/date-min-vaerste-side_105917
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Alle noter: Retorik og argumentation 04-09-2024
Guide til analyse af tale 05-09-2024
Fremlæggelse 10-09-2024
Påstand, belæg og hjemme i en artikel 11-09-2024
Begreber: Påstand mm. 17-09-2024
Debatterende artikel 20-10-2024
Genaflevering af aflevering 07-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 10. Realisme og modernisme (værk: Novellesamling)

Eleverne skal gennem litteraturhistoriske nedslag opnå evnen til at skelne mellem realisme og modernisme i det 19. århundrede og frem til i dag. Eleverne skal kunne trække de væsentligste forskelle på de to ismer frem.
Forløbet skal også give eleverne et kendskab til periodens kanonforfattere som en naturlig del af litteraturudviklingen.

I tilknytning til forløbet holder eleverne oplæg om de forskellige litteraturhistoriske nedslag. Til at udarbejde deres oplæg anvendes "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" og "Litteraturens Veje". Eleverne skal arbejde selvstændigt i deres grupper om at fremføre en præsentation.

Sekundær litteratur:
Barabara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, (systime, 2012), s. 112 – 157.
Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens Veje, (systime, 2004 – 2012), udvalgte afsnit.

Tekster:

Det folkelige gennembrud: (1890 – 1914)
Johannes V. Jensen: ”Interferens” (1901) (KANON)

Ekspressionisme:
Tom Kristensen: ”Det blomstrende Slagsmaal” (1920) (KANON)
Rudolf Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt", af digtsamlingen BLOD (1922)

Mellemkrigstiden: (1914 – 1940)
Surrealisme:
Gunnar Ekelöf: ”Station” (1938) (SVENSK)

Socialrealisme: (1945 – 1960)
Tove Ditlevsen: ”Nattens dronning” (1952) (KANON)

Efterkrigsmodernisme (1945 – 1960)
Heretica:
Martin A. Hansen: ”Agerhønen” (1947) (KANON)
Karen Blixen: Den afrikanske farm, af ”Farmen ved Ngong” (1937) (KANON)

Eksistentialisme og absurdisme:
Peter Seeberg: ”Patienten” (1962) (KANON)

Konfrontationsmodernisme:
Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” (1960) (KANON)

Samfundskritisk realisme (dirty realisme)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)

Minimalisme:
Værklæsning: Helle Helle: "Rester" (1996)
Eleverne har gruppevist arbejdet med en novelle hver fra novellesamlingen. Eleverne fremlagde i matrix, hvor de lyttende elever skrev noter til de resterende noveller. Eleverne har dermed kendskab til alle noveller fra novellesamlingen.
Alle elever har ligeledes skrevet en analyserende artikel om novellen "Fasaner" (1996)


Brugte videoer:
Broby Johansen Bordelpige dræber ufødt OPLÆST: https://www.youtube.com/watch?v=h95bgox4iH0

KLASSISK DANSK : Rudolf Broby-Johansen-Ekspressionisme, BLOD (1922), https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g

Karen Blixen-radiowasa.dk
https://forfatterweb.dk/oversigt/zblixen00

https://www.dr.dk/skole/dansk/karen-blixen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejdsspørgsmål til modernisme/realisme 02-10-2024
Noter til realisme og modernisme 03-10-2024
Præsentation "Station" 30-10-2024
"Patienten" noter 14-11-2024
Projekt: Realisme og modernisme 30-11-2024
Mundtlig-eksamensøvelse 19-12-2024
Noter til novellesamlingen "Rester" (1996) 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 11. Nyhedsformidling

I dette forløb skal vi arbejde med avisens nyhedsformidling. Vi skal bl.a. kigge på forskellige avistyper, vi skal se hvordan en nyhedshistorie er bygget op, vi skal arbejde med nyhedskriterierne.

Som en del af forløbet skriver vi selv en nyhedsartikel (skriftlig aflevering)

Forløbets centrale begreber er:

Avistyper: Omnibusavis, tabloidavis
De fem nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt
Nyhedstrekanten
Vinkling
Layout: Rubrik, underrubrik/manchet, mellemrubrik, brødtekst, byline.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nyhedsformidling 1 06-01-2025
Nyhedsformidling 2 23-01-2025
Mundtlig fremlæggelse 27-01-2025
Nyhedsformidling 3 27-01-2025
Nyhedsartikel 29-01-2025
Digtsamling noter 1 17-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 12. Hvem er jeg? (værk: Digtsamling)

Vi arbejder med værklæsning af digtsamlingen "Under vejr med mig selv" af Klaus Rifbjerg (1956)

Eleverne arbejder med digtanalyse. Her skal de kunne analysere og fortolke de enkelte digte og placere dem i en litteraturhistorisk kontekst. De skal således også kunne redegøre for modernismen.


Tekster læst:
Ole Sarvig: "Strandbillede" fra digtsamlingen Grønne digte (1943)

Klaus Rifbjerg: "Solsort" fra digtsamlingen Voliere (1962)
Klaus Rifbjerg: "Under vejr med mig selv (1956) VÆRK.

Per Højholt: "henry ind i landskabet" fra digtsamlingen Turbo (1968)

Aflevering:
Eleverne har afleveret en analyserende artikel, hvor eleverne har analyseret to digte fra digtsamlingen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Digtsamling noter 1 17-02-2025
Skriftlig terminsprøve 24-02-2025
Noter til SSO 28-02-2025
Analyserende artikel: Digtanalyse 30-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 12. Den biografiske genre - Fagpakkeværk

Kort beskrivelse af forløbet:
Et kort forløb med fokus på biografien som genre. I forløbet skal vi undersøge, hvorfor biografier er så populære, og med udgangspunkt i jeres fagpakke, skal I selv vælge en biografi som selvstændigt værk.

Forløbet ligger i forlængelse af vores eksistentialismeforløb. Biografier har ofte fokus på livsudfordringer/livskriser og de valg som er foretaget i denne sammenhæng.

Centrale begreber:
- Begreber til litterær analyse (fra tidligere forløb)
- Biografi, biografiens historie
- Selvbiografi
- Autofiktion

Sekundærlitteratur: (Fremstilling, viden, teori, begreber)
- Artikel: Biografier er en god forretning

Primærlitteratur:
Eleverne har udvalgt et selvvalgt værk: Enten en biografi eller en selvbiografi. Selvvalgt biografisk værk - skal vælges i relation til egen fagpakke. I skal både skrive en begrundelse for valg af værk og en kort anmeldelse af jeres værk.

Sekundærlitteratur:
Peter Seeberg: "Biografi af en snegl" (2000)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Autofiktion, selvbiografi og biografi 06-03-2025
Grammatikopaver 19-03-2025
Mini-mundtlig-prøve 19-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 13. True crime

Kort beskrivelse af forløbet:
Forløb om true crime-genren

Vi skal undersøge karakteristiske genretræk og vi skal forholde os kritisk til genrens etiske aspekter.

I forløbet trækker vi især på vores viden om dokumentargenrer og filmiske virkemidler. Forløbet trækker også på viden om nyhedsformidling, nyhedskriterier og fakta-/fiktionskoder.

Centrale begreber:
- Centrale analysebegreber fra tidligere forløb (Analyse af dokumentar, filmiske virkemidler, sproglige virkemidler, fakta- og fiktionskoder.)
- Dokumentartyper (repetition)
- True crime-begegrebet. Genrens kendetegn. Etiske udfordringer
- True crime typer


Primærlitteratur: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
- Podcast: 'Ofrene' (prolog) + uddrag fra Mørkeland, "Mørkeawards 2022"
- Emilie Meng - en efterforskning går galt, de første 20 minutter
- Liget i kummefryseren (DR3 dokumentar, ca 28 minutter)


Sekundærlitteratur:  (Fremstilling, viden, teori, begreber)
- Uddrag Fra - Efter PODCAST. Mimi Olsen, Martin Houlind og Dorte Palle.
   Dansklærerforeningens Forlag, 1.udgave 2020.
- Intro-video: True crime: Hvorfor er vi så vilde med mord? (videnskab.dk, 2. sept. 2022)
- Artikel: "Det er den ultimative fortælling"
- Håndbog til dansk: Afsnit om 'Dokumentar' + 'Filmiske virkemidler'
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvad er true crime? 24-03-2025
Podcast 21-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 14) Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer