Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Kasper Levring
|
Hold
|
2022 IdC/x (2x IdC, 3x IdC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball
Formål:
Eleven skal vide, kunne og analysere tekniske-, taktiske- og teamelementer i basketball, samt indgå hensigtsmæssigt på et basketteam og herigennem opnå kvalifikationer i kaosspil.
At kunne og vide, hvordan følgende tekniske elementer udføres
• Aflevering og modtagning
• Lay-up
• Pivotering
• Kænguru-finten (skud-finte)
• Stående skud
• Rebound, Box-out
At kunne og vide, hvordan følgende taktiske elementer udføres:
• Spacing
• Cut
• Backdoor
• Pick and roll
• Screeninger
• Skift fra grundspil til gennembrudsspil
• Shotselection
• Valg af opdækningsform (Zone/Personlig)
At kunne og vide, hvordan følgende team elementer udføres:
• Hensigtsmæssig kommunikation (non-verbal og verbal).
• Opgaver forbundet til de forskellige formelle roller og positioner på banen
• Kan aftale og udfylder formelle roller i relation til teamet.
• Kan aftale og udføre grundaftaler omkring hvordan forsvarsspil og angrebs udføres sammen.
• Hvordan “spiller man hinanden gode” (kender holdets styrker og svagheder)
• Kunne formulere et præstationsmål fortolket til forskellige procesmål.
Kunne analysere og hensigtsmæssigt anvende følgende teori og begreber til at højne teamet præstation og samarbejde:
• Tuckmans teamstruktur
• Tekniske, taktiske og fysiske relationelle færdigheder
• Formelle roller
• Spilfase-modellen
• Kommunikations-faser og -former
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hip hop
Formål:
Praktisk skal eleverne arbejde med hiphop. Først skal eleverne udvise evne til at indlære en kort fælles koreografi. De skal derefter udvikle en koreografi i grupper, med tanke for hiphoppens stil og teknik (bouncing og jacking, locking og popping, powermoves og breakdance, freeze/pose,), bevægelseskvalitet (udtrykke streetkulturen i valg af attitude, hvor modstand mod det eksisterende samfund udtrykkes gennem dansen) og kreativitet (udvælgelse og sammensætning af bevægelser).
Krav til koreografi:
I jeres faste grupper, skal I udforme en hiphopkoreografi, som I skal vise til det sidste modul i hiphopforløbet d. xx
Der er følgende krav for jeres koreografi:
• Den skal have en markeret start og afslutning
• I skal selv kunne tælle ind i musikken
• Koreografien skal minimum være 10 x 8 taktslag
• I skal både bruge nogle af trinene fra fælleskoreografien og jeres egne bevægelser. I må meget gerne lave om i trinene fra fælleskoreografien
• I skal vise, at I har brugt Labans BESS-koncept i det koreografiske arbejde, altså har tænkt over f.eks. tid/rum/niveauer/relationer osv.
• I skal selv vælge et hiphop-musiknummer til jeres koreografi og vise, at I bruger nummerets rytme og udtryk
• I skal i jeres koreografi udvise forståelse for hiphoppens stil og teknik (bouncing og jacking, locking og popping, powermoves og breakdance, freeze/pose,) og bevægelseskvalitet (udtrykke streetkulturen i valg af attitude, hvor modstand mod det eksisterende samfund udtrykkes gennem dansen)
• Afslutningsvist skal I aflevere en drejebog, hvor I beskriver jeres koreografi og hvordan I opfylder ovenstående krav.
Materiale:
Praksisteori
Yubio 2022: s. 1331-1334. Hiphoppens historie
Yubio 2022 s. 1262-1264. Laban
https://faktalink.dk/titelliste/hiph (om hiphop)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Formål praktisk:
• Eleverne skal tilegne sig færdigheder i og viden om net/vægspil. Dette med afsæt i spillet Pickleball.
Færdigheder:
• Eleverne skal hensigtsmæssigt kun udføre slagene: Serv, grundslag/returnering (forhånd og baghånd), 3’rd drop shot, flugtning, lob og dink
• Elever skal kunne udføre et forhåndsslag og baghåndsslag og med relevant benarbejde kunne placere sig hensigtsmæssigt i forhold til slaget.
• Eleverne introduceres til Smash.
Viden:
• Eleverne opnår viden om spilfaserne (Servefase, spilfase og slutfase) i Net/vægspillet
• Eleverne opnår viden om læringstrinsmodellen.
• Eleverne skal opnå kendskab til parathedshjulet
Praksisteori
• Yubio 2022 s. 442-444. Net-vægspil og læringtrinsmodellen
• Anders Bergholdt (Efterår 2019). Kompendium i Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Crossfit og træningsprojekt
Træningsprojekt og crossfit
Mål:
Opnå færdigheder i politiets fysiske test og arbejde frem mod en forbedringer i 2-3 af tests efter en 8-10 ugers periode med træning.
De skal vælge 2400 meter løb.
Opnå viden om aerob træning, anaerob træning, samt styrketræning.
Kende til og kunne anvende begreberne aerob og anaerob effekt og kapacitet.
Ydermere lære at opstille en målsætning og opnå viden, om hvilke motivationsformer, der spiller ind når man sætter sig en målsætning.
I forbindelse med crossfit skal eleverne kende til træningsformer: fight gone bad, amrap, emom, tabata, samt de 10 crossfitkriterier,
Eleverne skal afprøve og udvikle egne WOD´s.
Materiale:
Yubio 2022:
side 790-795 t-projekt, sundhedsmålinger og forløb
side 796-797
side 132-134 (Motivation og målsætning),
side 299-306 om træningsplanlægning og effekt af konditionstræning
side 307-314 om træningsplanlægning og effekt af stryrketræning
side 963-969 om x-fit.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Salsa
Formål:
Formålet med salsa-forløbet er at opnå en grundlæggende forståelse for de centrale elementer i dansen. I de første moduler vil hovedvægten være på dansens trin, teknikker, udtryk og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. (Stil og rytme). I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik, føring og udtryk. (Føring og bevægelsesmuligheder). Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer.
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner.
Teori:
”De fire grundelementer i dans for 2”.
”Hvad er salsa”. Fra faktalink.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Flagfootball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der
arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. I hele forløbet er man inddelt i faste hold for at kunne udarbejde en god playbook. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Tidsreglen på 30 sekunder ml. hvert spil bør overholdes for at undgå for lange pauser og for lav intensitet.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man testes i sine tekniske færdigheder samt
evner i det færdige spil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med temposkifte
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper, herunder bredde og dybde i spil.
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
Praksisteori:
Skadhede, Thomas m.fl. ”Yubio 2022” s. 685-693 (Flag Footballs historie, regler)
Skadhede, Thomas m.fl. ”Yubio 2022” s. 675 (Løbebaner)
Skadhede, Thomas m.fl. ”Yubio 2022” s. 443-444 (Læringstrinsmodellen)
Iversen, Evald B. m.fl: ”Din idræt C”. 2019. s. 126-132 (Spilfasemodellen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition af forløb der er blevet undervist i i 2g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520821",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520821",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520821"
}