Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Anja Lykke Jakobsen
|
Hold
|
2023 EnB/1c (1c EnB, 2c EnB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Horror
Klassen har brugt Minlæring igennem årene, og har derfor adgang til denne ved skriftlig eksamen
Kernestof.
Edgar Allan Poe - The Tell-Tale Heart (4,6 ns)
Gary Braunbeck - Glorietta (5,9 ns)
Bram Stoker - Dracula (adapted by Tom Barling) (50 sider)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dracula Presentations
|
22-01-2024
|
Creative Assignment
|
02-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crime & Mystery
Klassen har brugt Minlæring igennem årene, og har derfor adgang til denne ved skriftlig eksamen
The Students will, through treatment of both fiction and non-fiction texts be trained in how to analyse various texts. Additionally the students will also be trained in speaking English, formulating their thoughts in a grammatically correct and coherent manner.
Kernestof:
"Tell me" by Zoe Sharp (5 sider)
"The Adventure of the Sussex Vampire" by Arthur Conan Doyle (20 sider)
Medie:
Sherlock: A Study in Pink (Tv-serie - BBC) 2 sider
Mind of a Murderer (Podcast) 1 side
Pumped up Kicks (Sang) 1 side
Bowling for Columbine (Documentary) 2 sider
Til grammatik er benyttet MinLæring, som eleverne derfor gerne skulle have adgang til, til deres årsprøve
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Black Lives in the world
Klassen har brugt Minlæring igennem årene, og har derfor adgang til denne ved skriftlig eksamen
Indhold og læringsmål:
Eleverne skal:
i. Kunne forstå mundtligt engelsk
ii. Kunne udtrykke sig klart på mundtlig engelsk
iii. Kunne forstå skriftligt engelsk
iv. Kunne udtrykke sig klart på skriftligt engelsk
v. Kunne anvende engelsk grammatisk korrekt
vi. Kunne anvende faglige opslagsværker og andre hjælpemidler
vii. Kunne analysere fiktive engelske tekster
viii. Kunne kende forskellige genrer
Formål:
Det er formålet med dette forløb at eleverne skal stifte bekendtskab med følgende kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation (inkl engelsk son lingua franca)
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA og lande udenfor disse
Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i Storbritannien, med særligt blik for immigration, Windrush, Jamaican Patrois (en kort afstikker her til Lingua Franca). Derefter bevæger vi os til USA hvor fokus ligeledes er på "Black Lives" her med fokus på racism, bias, stereotypes. Dernæst til området udenfor US og UK, her både Australia (First Nations Peoples) og South Africa i perioden inden afskaffelsen af apartheid. Forløbets overordnet fokus bliver dermed colonialism, racism og immgration
Materialer
Kernestof:
Linton Kwesi Johnson: “Inglan Is a Bitch”, 1980 (2 sider)
"My Son the Fanatic", Hanif Kureshi, 1997 (10 sider)
”Brick Lane” (2007) , dir. Sarah Gavron (5 sider)
"Mississippi Burning" (1988) af Alan Parker (5 sider)
Joyner Lucas, “I'm Not Racist" (2017) (2 sider)
Barak Obama "A More Perfect Union" (2008) (2 sider)
Oodgeroo Noonuccal, "The Past", "Stone Age", "Let Us Not Be Bitter" (1963) (3 sider)
Robert Walker: Unreceived Messages (1986) (2 sider)
Thea Astley "Heart is Where the Home is" (1974) (7 sider)
The Stolen Generations
The forcible removal of Aboriginal and Torres Strait Islander children from their families. 2020 (6 sider)
"We Gotta Number Three", Rayda Jacobs, 2004 (7 sider)
"Comrades", Nadine Gordimer, 1991 (5 sider)
Ca. 56 sider
Supplerende materiale:
Windrush generation: Three stories - BBC News. 2 sider
From the Carribbean to Britain - a journey on the Empire Windrush - BBC World Service podcast. 1 side
Black America: from slavery to the present (redigeret af AJ) 1 side
Martin Luther King "I Have a Dream" (1963). 2 sider
The Secret of Dreaming: An Australian Aboriginal Myth of Creation
http://australianmuseum.net.au/indigenous-australia-introduction (uddrag og tilpasset). 2 sider
Why South Africa is still so segregated, 1 side
Jeff Cangialosi, "The State of the Rainbow Nation" (2012) 1 side
I alt ca. 65 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
American election
Klassen har brugt Minlæring igennem årene, og har derfor adgang til denne ved skriftlig eksamen
Formål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold:
Forløbet er et ultrakort kig på det amerikanske præsidentvalg. Vi skal se på Republican >< Democrats, electoral college, swing states, VP candidates, fake news and political bias in news media. Der indgår mest baggrundsmateriale i forløbet, arbejdet med taler og retorik bliver forløbets kernestof.
Materialer
Kernestof
Kamala Harris’s Democratic Convention. 3 sider
Harris campaign video: https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw. 1 side
Trump campaign video: https://www.youtube.com/watch?v=speJ-hLqZ-M. 1 side
Trump Acceptance Speech, Nov. 6th. 5 sider
Supplerende
RealClearPolitics - Election 2024. 1 side
Podcast Kamala Harris makes her case on the final night of the Democratic Convention: https://www.npr.org/2024/08/22/1197965233/podcast-kamala-harris-democratic-national-convention 18 min
538 — Election Polls, Politics, and Analysis - ABC News (go.com). 1 side
Election 2024 - Research and data from Pew Research Center. 1 side
Media Bias Chart | AllSides. 1 side
Swing states: Fra <https://www.npr.org/2024/08/26/nx-s1-5088061/harris-trump-swing-states-electoral-map>. 2 sider
I alt ca. 17 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Growing up
Klassen har brugt Minlæring igennem årene, og har derfor adgang til denne ved skriftlig eksamen
Formål
Det er formålet med forløbet at eleverne skal kunne
I sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
I sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Forløbets hovedfokus er på værklæsning med fokus på growing up samt de udfordringer og komplikationer det kan medføre. Romanen er læst individuelt hjemme med 2-3 reading circles på klassen. Afslutningsvist opsamlet med en fuld analyse med individuelle præsentationer under eksamenslignende forhold, hvor vi bl.a. kigger på characterisation, narrator, setting, themes og message.
Forløbet inddrager ligeledes short stories, poem, film og et enkelt spil, hvorved vi øver andre analysemodeller.
Grammatikken i denne del er ikke tænkt funktionelt, men som en særskilt del af faget.
Materialer
Kernestof
Stephen Chbosky, "The Perks of Being a Wallflower", 1999. 231 sider
Isabel Huggan, "Celia behind Me", 1984. 4 sider
Lucy Cross, "Sin Bin or Lucy's Heart", 2000. 5 sider
Billy Collins, "The History Teacher", 1999. 1 side
”We Need to Talk about Kevin”, dir. Lynne Ramsay, 2011. 5 sider
Supplerende materiale
"Lige is Strange" Episode 1 “Chrysalis” Directors: Raoul Barbet and Michel Koch, Dontnod Entertainment, 2015. 7 sider
I alt 253 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SoMe
Klassen har brugt Minlæring igennem årene, og har derfor adgang til denne ved skriftlig eksamen
Formål:
Det er formålet med forløbet at eleverne skal kunne:
i sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
i sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Indhold:
Forløbet afslutter faget, og skulle derfor gerne kunne samle elevernes overblik over fagets forskellige analytiske tilgange. Målet er derfor at komme igennem: poetry, short story, short film, article (som rep. for non-fiction) med alle de relevante fagbegreber der passer til de forskellige genre.
Kernestof
Kerith Lemon, “A Social Life”, 2016
Gary Turk, ”Look Up”, 2014
Igor Temper " A Sentence to Life", 2011
Time Magazine, "Social Media Is Making You Stupid" FEBRUARY 21, 2014.
Scott A. McGreal MSc, "Social Media Probably Isn't Making You Stupid", April 26, 2019
21 siders kernestof
Supplerende materiale
"Look Down" 4 parodies on Turk's "Look Up"
Patrick Cederberg, “NOAH”, 2013 (short film).
3 siders supplerende materiale
24 siders fagligt stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520882",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520882",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520882"
}