Holdet 2024 ReC/3a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Martin Christensen
Hold 2024 ReC/3a (3a ReC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Medicinsk etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Kort beskrivelse af forløbet:
Intro til religionsfaget. Hvad er religion? Og hvordan arbejder man religionsvidenskabeligt? I introforløbet skal vi forsøge at definere, hvordan man arbejder med det komplekse fænomen religion. Og vi skal undersøge, hvad der kendetegner religion i vores senmoderne kontekst (i forhold til religion i det traditionelle samfund).

Indhold, fokusområder i forløbet:
- Karakteristik af religion i det senmoderne samfund
- Faglig definition af religion: Religion som et menneskeskabt fænomen
- At arbejde med religion - Indefra og Udefra
- Centrale faglige fænomener: Myte, Ritual, Overgangsritual & Helligt/Profant.
- I forbindelse med vores arbejde med ritualer kigger vi på model til analyse af overgangsritualer (Van Gennep) + "ritual-myte-model" (Jørgen Podemann Sørensen)
- Grundbegreber til religionsfaglig analyse (Grundbogens værktøjskasse), herunder Ninian Smarts model over de 7 dimensioner


Sekundærmateriale: (Grundbogsstof, viden, teori)
Grundbog til Religion C (Systime, 2. udg.)
- side 11-19 (intro, religion i det senmoderne)
- side 251-257 (fokus på Myte og Ritual)
- side 261-268 (grundbegreber til religionsfaglig analyse)

Primærtekster: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
- Artikel: 'Danmark er verdens mindst religiøse land' (stiften.dk, 2013)
- Folkekirken i tal (Statistik om danskernes religiøsitet, fra folkekirken.dk)
- NT, Mark.16, v. 9-20 (Mytetekst om den opstandne Jesus - er i grundbogen)
- GT, 1. mos. v. 1-5 (Mytetekst, verdens skabelse)
- Artikel (+ tv-klip): "Slangepræst undgår dom for besiddelse af giftslanger" (kristendom.dk, 2014)
- TV-klip: 'Crocodile Scars' + 'Girl' s Rite of Passage' (National Geographic, Youtube - analyse af overgangritualer)
- T. 33: 'Regler er ikke så vigtige' (kopi fra 'Muslimernes religion', Forman, Systime 2006)


Bemærkninger:
Vægtet omfang af fagligt stof: ca. 20-25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Kort beskrivelse af forløbet:
Forløb om islam hvor vi både skal arbejde med islam i en historisk kontekst (opståen og udvikling) og en nutidig kontekst (hvordan kan islam tolkes ind i en dansk, nutidig kontekst - og hvilke udfordringer kan være centrale for danske muslimer?)

Indhold, fokus i forløbet:
1) Islams tilblivelse og historiske udvikling (fx)
- Centrale personer, særligt Muhammeds betydning som profet, sunna
- Åbenbaringerne, koranen
- Mekka og Medina, centrale begivenheder, steder og årstal.
- Centrale begreber, fx Hijra og Ummah
- Kalif-begrebet, sunni og shia

2) Religiøs praksis i islam (fx)
- Ritualer og helige steder
- De 5 søjler

3) Islamiske forestillinger (fx)
- Islams 6 trosartikler, særligt gudsopfattelsen, synet på Muhammed og skrifterne
- Islams samfundssyn, herunder især fokus på Sharia-begrebet og forskellige islamtyper

4) Islam i Danmark (fx)
- Forskellige former for islam i DK, herunder udfordringer, fx integration og mulighederne for at reformere islam
- Traditionalisme, Modernisme, Fundamentalisme, Sekularisme (Jan Hjärpes model)
- Fokus på begrebet Jihad

Sekundærmateriale: (Grundbogsstof, teori, viden)
Grundbog i forløbet: Grundbogen til religion C, Systime 2. udgave. I forløbet har vi læst følgende:
- Grundbogen s. 89-118 (kap. 4, Islam, inklusiv tekster - vi arbejder m. udvalgte tekster/øvelser i modulerne)
- Grundbogen s. 261-269 (kap. 12, 'værktøjskasse til religionsfaglig analyse') - fokus på vigtige fagbegreber, herunder Jan Hjärpes model til analyse af muslimer og islamtyper.

- Artikel: De 10 vigtigste ting at vide om koranen (kristeligt-dagblad.dk, 2012)
- Artikel: Islams hellige skrifter (kristeligt-dagblad.dk, 2024)

Primærtekster: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
T. 33: 'Regler er ikke så vigtige' (kopi fra 'Muslimernes religion', Forman, Systime 2006)

Kopi: Korte tekststykker fra koran og hadith (øvelse, 9/9 + øvelse 19/9)

- Hadith Gabriel (kopi)

Artikel: "Om at faste om sommeren" (islamsvar.dk, august 2011)

T. 12: Koranen er Guds ord (kopi fra 'Islam og muslimerne', Forman Systime 2011) + sura 2, v. 255
T. 16: Bønnens nødvendighed' (kopi fra 'Islam og muslimerne', Forman Systime 2011)

- Artikel inklusiv statistik: "4 ud af 10 muslimer i Danmark: Lovgivningen skal bygge på koranen" (jyllandsposten.dk, 19. okt. 2015)

- Artikel: "Taliban indfører ny lov" (tv2.dk, august 2024)

- "Må kvinder være imamer?" (Brevkassetekst m. 2 svar, fra religion.dk, august 2016)

- Dokumentarfilm: "Hadj - Pilgrimsrejsen til Mekka" (BBC-dokumentar, via CFU)
- Dokumentar (uddrag): "Den kvindelige danske imam" (cfu, ca. 30 minutter, cfu)
- Dokumentar (uddrag): "Moskeerne bag sløret" (TV2-dokumentar, afsnit 1, ca. 25 minutter, cfu)

Bemærkninger til forløbet:
Vægtet omfang af fagligt stof: ca. 55-60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

Kort beskrivelse af forløbet:
Forløb om kristendommen. Vi skal både arbejde med kristendommen i et historisk perspektiv (opståen og udvikling) og i et nutidigt perspektiv (forskellige kristne positioner i en senmoderne, global kontekst).

Forløbets indhold/fokusområder:
1) Kristendommens opståen og historiske udvikling (fx)
- Kristendommens forbindelse til jødedommen
- Kristendommens skrifter, GT og NT
- Jesus - den historiske Jesus og evangeliernes fremstilling af Jesus
- Paulus´ betydning
- Kristendommens hoveretninger - Luther og den protestantiske kristendom

2) Religiøs praksis i kristendommen (fx)
- Indholdet i en protestantisk gudstjeneste - forkyndelse og ritualer
- Dåb og nadver
- Kristen praksis - forskellige typer kristne i det senmoderne Danmark (Kirkekristne, kulturkristne, kirkefremmede)
- Individualisering af danskernes religiøsitet

3) Kristne forestillinge/den kristne tro (fx)
- Trosbekendelsen, det treenige gudbegreb
- Det kristne menneskesyn, begrebet synd, Jesus stedfortrædende lidelse og død
- Kristen etik, biblicistisk etik og situationsetik
- Næstekærlighedsbegrebet

4) Kristendommen og en (sen)moderne, global virkelighed (fx)
- Modernistisk kristendom og fundamentalistisk/konservativ kristendom
- Kristne retningers holdninger til fx naturvidenskab, seksualitet, sygdom, helbredelse og frelse
- Ung og kristen i Danmark (Indre Missions ungdom + andre 'møder' med unge kristne - i virkeligheden eller på TV)
- Kristendom og synet på homoseksualitet og vielse af to af samme køn
- Kristendom og troen på reinkarnation

Sekundærmateriale: (Grundbogsstof, viden, teori)
- Grundbogen til Religion C (Systime, 2. udgave) s. 52-88 (kap. 3)
(Inklusiv tekster som er i grundbogen. Vi arbejder med udvalgte øvelser/tekster i modulerne).

- "Hellige skrifter i kristendommen" (artikel fra religion.dk, maj 2005)

- 5 skarpe om Jesus (tv-program, dr.dk, cfu)

- Artikel: 'Hvad er en lignelse?' (kristendom.dk, januar 2020)


Primærtekster: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
- Centrale uddrag fra GT, 1. mosebog: kap. 1 (Verdens skabelse), Kap. 2 (Adam og Eva), Kap. 3 (Syndefaldet), Kap. 6 (Den store vandflod), Kap. 11 (Babelstårnet), Kap. 12 (Abraahams udvandring)

- 2. mos. kap. 20: De 10 bud
- 3. mos. kap. 11-20 (Skimmelæsning, fokus på regler og straf i GT)

- Markusevangeliet kap. 1-2 (Fokus på fremstillingen af Jesus. Jesus udfordrer jødedommen)

- Matthæusevangeliet kap. 5-7 (Bjergprædikenen, fokus på antiteserne, opgøret med hykleri og 'Den gyldne regel')

- 'Bag om Bjergprædikenen! (Artikel, bibelselskabet, kristen fortolkning af Bjergprædikenen)

- Lukasevangeliet kap. 10: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (næstekærlighedsbegrebet). + Lignelsen om den fortabte søn (Luk. 15, i forbindelse med eksamenstræning)

- 'Hvordan bliver man frelst?' (Kristendom.dk, januar 2008, brevkassetekst)

- Martin Luthers teser (Meget kort uddrag)

- Lukasevangeliet, uddrag fra kap. 22 + 24. + "En nadverprædiken" (T. 9, s. 66 i grundbogen)

- Apostlenes gerninger, uddrag fra kap. 1-3 (Fokus på fremstillingen af pinsebegivenhederne, Helligånden og Peters rolle)

- Nærradiofonien afsnit 3 (Reportage-dokumentar om unge kristne på (indre-missionsk) festival, DR 2017, CFU)

- 'Gud er din læge' (Dybdeborende dokumentar, Tv2, 2024, afsnit 1)

- Hvad siger Bibelen om ægteskab mellem 2 af samme køn? (Brevkasseartikel, kristendom.dk, 8. august 2017, inklusiv teksthenvisninger til Paulus).

- Artikel: 'Det var godt at sige det' (indremission.dk, okt. 2024)

- Artikler om kristendom og troen på reinkarnation (Sagen om præsten Anette Berg):
* Artikel: "Præst tror på reinkarnation - vi sidder ikke inde med sandheden
*Artikel: "3 vigtige forskelle på opstandelse og reinkarnation
*Artikel: "Præsten i Vig er taget til nåde"


Bemærkninger:
Vægtet omfang af fagligt stof: ca. 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Kort beskrivelse af forløbet:
Forløb om buddhisme. Vi skal både arbejde med buddhisme i et historisk perspektiv (opståen og udvikling) og i et nutidigt perspektiv (især den tibetanske buddhisme i en senmoderne dansk kontekst).

Indhold, fokus i forløbet:
1) Buddhismens opståen og udvikling (fx)
- Centrale årstal og steder, lidt om buddhismens ophav
- Buddha, Siddharta Gautama
- Udbredelse, retninger

2) Religiøs praksis i buddhismen (fx)
- De 3 praksisformer
- Meditation og andre ritualer

3) Buddhistiske forestillinger (fx)
- Den buddhistiske 'trosbekendelse'/Tilflugten (de tre juveler)
- Buddhalegenden, Benaresprædikenen
- Karma og Samsara
- De 4 ædle sandheder om lidelsen, den otteledede vej
- De 5 skandhaer
- Det buddhistiske livshjul, de 3 sindsgifte, reinkarnation
- Boddhisattava-idealet, upaya
- Visdom (prajna) og medfølelse (karuna)

4) Tibetansk buddisme & det senmoderne Danmark (fx)
- Diamantvejsbuddhisme/vajrayana
- Forholdet til Kina
- Dalai Lama, guruens (lamaens) rolle, tulku-systemet, "Den fjerde juvel"
- Upaya, mantra, ritualer, bedeflag, bedehjul mm.
- Konvertitbuddhisme i Danmark, individualisering, genfortryllelse, synkretisme, mm.

Sekundærmateriale: (Grundbogsstof, teori, viden)
- Grundbogen til Religion C (Systime, 2. udgave) s. 143-163 + 167-171 (kap. 6)
(Inklusiv tekster som er i grundbogen. Vi arbejder med udvalgte øvelser/tekster i modulerne).
- 5 skarpe om buddhismen (cfu)
- Artikler: Blandede artikler læst i forbindelse med fremlæggelser/gruppearbejde om den buddhistiske lære (Hvad er... fra kristeligt-dagblad.dk)
- Artikel: "Buddhismens 3 hovedretninger (religion.dk, sept. 2013)

Primærtekster: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
- Udvalgte øvelser/tekster fra grundbogen (1-2 + 3-5 + 6-8, 10)
- Tegnefilm: "Story of the Buddha" (youtube)
- Tekst 4: "Den klare lyd af juveler" (kopi fra 'Buddhisme', Anders Nielsen, Systime)
- "Boddhisattva-løftet" og "De 10 forskrifter" (T. 32 og 34 fra 'Buddhismen, Esben Andreasen, Gyldendal)
- Artikel: "Buddha boomer i velstanden" (Berlingske, maj 2002)

- Dokumentar: Buddha og milliardæren (Om Christian Stadil, cfu)
- Dokumentar: Det udvalgte barn (Om jagten på en reinkarneret, cfu)

Bemærkninger til forløbet:
Vægtet omfang af fagligt stof: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Medicinsk etik

Kort beskrivelse af forløbet:
Forløb om medicinsk etik. Vi skal fokusere på etiske problemstillinger i en sekulariseret, senmoderne verden. Særligt fokus på de to etiske hovedskoler/grundpositioner nytteetik og pligtetik. Desuden fokus på Etisk Råds rolle i Danmark.

Indhold, fokus i forløbet:
- Hvad er etik?
- Nytteetik vs. pligtetik
- Etik og prioritering (QALY-begrebet, og et nytteetisk 'spil')
- Aktiv (og passiv) dødshjælp. Lægeassisteret selvmord.
- Fosterdiagnostik og selektiv abort (risikovurdering og normalitetsbegrebet. Lighedstanken. Tanken om ubetinget menneskeværd. Tanken om menneskeværdighed).
- Etik og religiøse argumenter. Biblicistisk etik vs. situationsetik. Modernisme vs. traditionalisme.
- Individualisme vs. samfundsfokus. (Kan frihed/rettighed blive til et pres fra samfundet?)
- Etik og sprog - ordvalgsargumenter (fx embryon, foster, barn eller eutanasi, dødshjælp, drab)

Sekundærmateriale: (Grundbogsstof, teori, viden)
Grundbog: Den optimale behandling (Mikkelsen, Systime, 3. udgave). Vi har læst intro side 9-16 og 18-22

- Orientering på etisk råds hjemmeside (Baggrund og formål, Medlemmer, Sådan arbejder etisk råd)


Primærtekster: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
- Artikel: Hvad mener religionerne om aktiv dødshjælp? (kristeligt-dagblad.dk, januar, 2012)
- Ebbe Preisler taler ud om drabet på sin kone (nyheder.tv2.dk, januar 2024)
- Dokumentar: "En værdig død, DR2 undersøger" (ca. 30 minutter, cfu)
- Artikel fra Etisk Råd: 'Om fosterdiagnostik' i kopi (Maj 2015, baseret på redegørelse 2009)
- Dokumentar: 'Fosterdiagnostik og etik - at vide eller ikke at vide (Etisk Råd, Youtube, 19 minutter)
- Tekster fra grundbogen: T. 19 og 22 (Om fosterdiagnostik og selektiv abort)
- Artikel: 'Handicappede vil have erstatning for at være født' (berlingske.dk, december 2011)
- Artikel: "Nye politiske aftaler om abort styrker kvinders selvbestemmelse" (regeringen.dk, maj 2024)
- Artikel: "Konservative afviser omdiskuteret abortforslag - barnet inde i maven har også rettigheder" (berlingske.dk, august 2022)

Bemærkninger til forløbet:
Vægtet omfang af fagligt stof: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer