Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Søren Christoffer Sørensen
|
Hold
|
2024 ReC/3b (3b ReC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsfaget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam og muslimer
KERNESTOF:
- islam set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og
hadithsamlinger samt andre historiske og nutidige tekster
FORMÅL
Eleverne skal kunne...
- Karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder som knytter sig til islam.
- Forklare islams formative periode, nutidige udbredelse, samt den historiske kontekst, som islam opstod i. Hertil kunne forklare forholdet til det pre-islamiske hedenske trossystem på den arabiske halvø, samt jødedom og kristendom.
- Forklare de forestillinger og praksis der knytter sig til: Koran og hadith og til forestillinger omkring profeten Muhammed og hans status indenfor islam.
- Forklare og analysere islams centrale cykliske ritualer og overgangsritualer i de fem søjler, med et særligt fokus på fasten(sawm) og valfarten(hajj). I forlængelse heraf skal eleverne kunne anvende Van Genneps og Podemanns ritualteorier.
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- Redegøre for begreberne sharia, fiqh og fatwa og for klassiske og moderne fortolkninger af sharia.
- Kategorisere religiøse udøvere ved anvendelse af Jan Hjärpes model
- Give en nuanceret og objektiv forklaring på forskellige tilgange til sharia, og forholdet mellem islam og den moderne verden, i mødet med europæisk kultur og samfundsnormer.
- Diskutere nyformuleringer af islam, som f.eks euroislam og islamisme.
INDHOLD:
Islams formative periode
Islams kanoniske tekster - Koran, hadith
Islams 6 trosforestillinger
Islams søjler
Sharia - klassisk og moderne
Euroislam.
MATERIALE:
- Amer Majid: "Allahs hus". i: Sendebudet- Historien om profeten Muhammed og islam. Forlaget Tronen 2012
- Aminah Tønnsen: "Hvad er en fatwa?" i: ISLAM - TRO OG LIVSFORSTÅELSE. http://islamstudie.dk/?page_id=1842
- Bektas Koban: "Bøn i Islam". Dansk-Tyrkisk Islamisk Stiftelse 2003
- Carsten Fenger og Malene Grøndahl: "Euro-islam - historisk baggrund". Faktalink https://web.archive.org/web/20210506095216/https://faktalink.dk/titelliste/euro
- Dabiq nr. 15 2016 - Islamtisk Stats propagandamagasin
- DR1: "Knuth fastholder kritik af Khankan: Hun vil ikke tage afstand fra sharia" https://www.dr.dk/nyheder/indland/knuth-fastholder-kritik-af-khankan-hun-vil-ikke-tage-afstand-fra-sharia
- Hansen m.fl. "Religioner Lever". L&R 2017: side 94-96, 96-100, 100-104, 104-107, 107-110, 111-112, 112-116, 116-120
- http://islamsvar.dk/
- (Hadith)Al Bukhari - Åbenbaring:
https://rh.systime.dk/index.php?id=231
- "Hvem repræsenterer muslimerne i moderniteten?": https://islam.systime.dk/index.php?id=229&L=0
- Imam Muhammad ibn Ahmad Qurtubi: "Etikken vedrørende håndteringen af den hellige Koran."
- Interview med Sherin Khankan i Horisont. DR2
- J. Forman: "Islam og muslimerne" tekst 7. Systime 2011
- Jesper Petersen: "Sharia er ikke en lovtekst fra middelalderen"
Berlingske Tidende. Torsdag d. 14. marts 2019
- Jørgen Podemann Sørensens ritualteori: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=161&L=0
- Kategorisering af religiøse udøvere: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=p141
- Koranen Sura 5, vers 41-51, Sura 50,
- Mikael Rothstein: "Skal almindelige muslimer tage afstand fra islamisk terrorisme?" Hentet fra: https://politiken.dk/debat/art5561473/Skal-almindelige-muslimer-tage-afstand-fra-islamisk-terrorisme
- Muslimske pigers dagbog: Afsnit 2. Danmarks Radio 2020. https://www.dr.dk/studie/religion/muslimske-pigers-dagbog
- Religion.dk: "Hvad er Euroislam?" https://www.religion.dk/viden/hvad-er-euroislam
- Uzair Ahmed: "Benefits of Hajj. https://thepilgrim.co/benefits-of-hajj/#4_A_valid_and_accepted_Hajj_purifies_from_sins
- Van Genneps Ritualteori: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=160
- VICE MAGAZINE: "Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi" https://youtu.be/q7q_LcqbvKI
- Waseem Hussain: "Hvilke grunde er der til, at man skal faste?" Islamsvar 2010
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendomme
KERNESTOF
- kristendom set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det
Gamle og Det Nye Testamente, samt andre tekster fra kristendommens historie og nutidige tekster
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne...
- redegøre for centrale sider ved kristendom, herunder religionens formative, historiske og nutidige skikkelser, samt den teologiske udvikling fra tidlig kristusbevægelse til selvstændigt trossamfund.
- karakterisere og analysere forskellige materialer ved anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver
̶- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- demonstrere viden forskellige typer moderne kristendomme og kristne bevægelser.
INDHOLD:
- Hvad er kristendom?
- Den historiske og den mytiske Jesus
- Jesus' lidelseshistorie
- De kristne helligskrifter.
- Kristusbevægelsen efter Jesus' død
- Den kristne grundmyte
- Dommedag og frelse
- Den danske folkekirke i nutiden
- Kirkens ritualer: Fokus på Nadver og Dåb
- Kristen Fundamentalisme: Pentekostal kristendom og Jehovas Vidner som CASE-eksempler.
MATERIALE.
Andreasen m.fl. "Religion og kultur - en grundbog". Systime 2006: side 143-147, 147-151, 152-156, 156-160, 160-162. 166-168
Apostlenes Gerninger Kapitel 2, vers 36-41
Begrebsnøglen til religion: "Karismatisk ledelse, Dualisme, Rent og Urent".
Brink, Agnete: "Dåben - tekst 65 i Kristendom og en moderne dansk virkelighed" side 221-223
DR: "De unge præster - afsnit 2" DR 2020
DR: "Nærradiofonien - på kristen sommerlejr". DR 2017
DR: "So Fucking Special i USA". DR 2013
Faktalink: "Pinsebevægelsen". (Artiklen er fjernet faktalink. Ligger som pdf under modulet d. 9/2 2022)
Folkekirkens nadverritual: Uddrag fra Folkekirkens liturgier. (Tekst 1)
Hansen m.fl. "Religioner Lever". L&R 2017: side 79-82, 82-87. 84
Jensen, Tim: "Minoritetsreligioner i Danmark : religionssociologisk set" Columbus 1991. Side 151-161
Johannes' Åbenbaring Kapitel 20
Kasper Bro Larsen: "Jagten på den historiske Jesus" Videnskab.dk 2018. https://videnskab.dk/kultur-samfund/jagten-paa-den-historiske-jesus/
Kristen Fundamentalisme, i: USA- historie, samfund, religion. Systime 2018
Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl.: "Begrebsnøglen til religion - teori og metode". Systime 2016. (Kapitlet om karismatisk ledelse)
Lukasevangeliet Kapitel 10
Marie Krarup: "Den syriske flygtning er ikke min næste". Kristendom.dk 2015.
Markusevangeliet Kapitel 14, 15
Matthæusevangeliet kapitel 5-7, 25
Natholdet: "Hvad er næstekærlighed" 2015. https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw
Religion.dk: "Hvordan kan Jehovas Vidner retfærdiggøre en udstødelse?" https://www.religion.dk/spoerg-om-religion/hvordan-forener-jehovas-vidner-udstoedelse-og-naestekaerlighed
Video: "Moses Hansen udfører dåb i Holsted Å"
Paulus" Brev til Romerne Kapitel 6
Peters Første Brev Kapitel 3
Tegnefilm: "Hans Sidste Dag". https://youtu.be/dxG1dOY08vc
Vagttårnet september 2016: "Bliv ved med at kæmpe for at opnå Jehovas velsignelse"
Videoer fra Jehovas Vidner: "Adlyd Jehova" og "én mand og én kvinde"
https://www.jw.org/en/publications/videos/#da/mediaitems/BJF/pub-pk_2_VIDEO
https://www.jw.org/en/library/videos/#da/mediaitems/BJF/pub-pk_22_VIDEO
5 skarpe om Jesus. DRKultur 2013: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000029452
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fokusspørgsmål til lektien.
-
Andreasen m.fl. "Religion og kultur - en grundbog". Systime 2006; sider: 143-161, 166-169
-
Dagens opgaver 3b ReC.docx
-
Nyt forløb og ny grundbog.Bogen ser sådan her ud:
-
Arbejdsspørgsmål til Religion og Kultur s.147-151 3b ReC.docx
-
Jagten på den historiske Jesus
-
Dagens opgaver 3b ReC 26.11.2024.docx
-
Lektiespørgsmål til siderne i "Religion og Kultur"
-
Kristendom tidslinje.png
-
Opgave til bjergprædikenen UDDRAG.docx
-
12:40-12:45Fravær, modiler etc.12:45-13:00Gennemgang af pointer fra lektien13:00-13:30Gruppearbejde med bjergprædikenen13:30-13:50Fælles opsamling
-
Opgave til Grundmyten
-
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
-
Læsespørgsmål til lektien
-
Dagens opgaver 3b ReC 29.11.2024.docx
-
Markusevangeliet Kapitel 15
-
Jesus lidelser Hans sidste dag (tegnefilm, youtube) 3b ReC.docx
-
Peters Første Brev Kapitel 3
-
Matthæusevangeliet Kapitel 25
-
Johannes" Åbenbaring Kapitel 20
-
Dom og frelse_Arbejdsseddel 3b ReC v2.docx
-
Jørgen Podemann Sørensens ritualteori.pdf
-
Markusevangeliet Kapitel 14 (læs vers 12-25)
-
6 Nadverritualet.docx
-
Opgaveark - Nadveren som ritual og kultdrama 3b ReC.docx
-
3b ReC Nadverritualet.docx
-
Ingen lektier. I får en opgave i modulet :)
-
Modulplan 3b ReC 10.12.2024.docx
-
Arbejdsark til dåben 3b ReC.docx
-
Agnete Brink Dåben, tekst 65 i Kristendom og en moderne dansk virkelighed, side 221-223..pdf
-
Apostlenes Gerninger Kapitel 2, vers 36-41
-
Paulus" Brev til Romerne Kapitel 6, vers 1-6
-
Dåbsritualet som kultdrama 3b version 2.docx
-
Vi julehygger!
-
Vi analyserer dåben som et overgangsritual. Samme lektier som sidst
-
Van Gennep (SOS edition).pdf
-
Opgaveark 3b ReC 15.01.2025.docx
-
NATHOLDET: Hvad er næstekærlighed?.mp4
-
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner - Lukasevangeliet Kapitel 10 vers 25-37
-
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste
-
Modulplan 3b ReC 17.01.2025.docx
-
3b ReC - Dagens opgave til næstekærlighed (ve1).docx
-
Jan Hjärpes kategorisering af religiøse mennesker (SOS version) (1).pdf
-
Hansen m.fl. "Religioner Lever". L&R 2017; sider: 82-87
-
Lektiespørgsmål.
-
De unge præster.docx
-
Jan Hjärpes kategorisering af religiøse mennesker (SOS version).pdf
-
Vi ser udsendelsen "Nærradiofonien - på kristen sommerlejr". DR 2017, i modulet
-
Nærradiofonien - på kristen sommerlejr (1).docx
-
Opgave: SO FUCKING SPECIAL I USA 🇺🇸✝️
-
Kristen Fundamentalisme (USA- historie, samfund, religion).pdf
-
Spørgsmål til lektien.
-
Modulplan 3b ReC 28.01.2025.docx
-
Pinsebevægelsen___faktalink-1.pdf
-
Apostlenes Gerninger Kapitel 2: Læs Vers 1-36
-
Modulplan 3b ReC 31.01.2025.docx
-
Arbejdsspørgsmål til ”Guds bedste børn” afsnit 1
-
Begrebsnøglen til religion - Karismatisk ledelse.pdf
-
Dualisme.pdf
-
CFU-login
-
Videoer: "Adlyd Jehova" og "én mand og én kvinde"
-
Minoritetsreligioner i Danmark - Jehovas Vidner.pdf
-
Fokusspørgsmål til lektien
-
Modulplan 3b ReC 18.02.2025.docx
-
Modulplan 3b ReC 26.02.2025.docx
-
Tekst 19 - Jehovas Vidner - Vagttårnet (1).docx
-
Hvordan kan Jehovas Vidner retfærdiggøre en udstødelse?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Shinto - Japansk religion
KERNESTOF.
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse.
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne...
- karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative shinto-kilder.
- diskutere religionsbegrebet i relation til shinto, herunder karakterisere hvad der kendetegner religiøsitet i Japan (religiøs pluralisme, ortopraksi, pragmatisk religion og levet religion).
- analysere centrale forestillinger i shinto, herunder især kami-begrebet.
- redegøre for shintos placering i spændingsfeltet mellem stat og religion
- forstå rituel praksis og betydningen af renhed i shinto.
- perspektivere medialiseringen af shinto med henblik på at diskutere religionens betydning i Japan.
INDHOLD:
- Intro og begrebsafklaring
- Kami og natursyn
- Kojiki-myterne
- Shinto mellem stat og religion
- Shintos helligdomme.
- Religiøs praksis. Herunder individuelle og kollektive riter (f.eks Matsuri)
- Overgangsritualer.
- Shinto i nutiden
- Medialiseringen af shinto
- Helligt og profant
- Rent og urent
- Axis Mundi
MATERIALE.
Ama Toshimaro 2005: "Hvorfor er japanerne a-religiøse?"
Carmen Blacker 1993: "begrebet kami "
Hansen m.fl. "Religioner Lever". L&R 2017: side 244-246, 247-249, 249-253, 254-256, 257-261, 263-265
JINJA HONCHO - Association of Shinto Shrines: https://www.jinjahoncho.or.jp/en/index.html
Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl.: "Begrebsnøglen til religion - teori og metode". Systime 2016. (Kapitel om rent og urent)
Marianne Qvortrup Fibiger: "Axis mundi - verdens midte er mange steder" I: Kristelig Dagblad 25. april 2007.
Michael Dwyer: "Shinto Ideals in Miyazaki’s Princess Mononoke". New College of Florida 2019
Myter fra Kojiki. I: Andreasen & Borup: "Japansk Religion". Forlaget Univers 2013.
Princess Mononoke (Studio Ghibli 1997)
Visiting a shinto shrine (how to pray, what to do) 明治神宮で初詣: https://youtu.be/RjHhFgvq_co
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Førkristen nordisk religion
KERNESTOF.
- væsentlige sider af yderligere mindst én valgfri religion.
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
FAGLIGE MÅL.
Eleverne skal kunne...
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
FORMÅL
Eleverne har skal karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative tekster, som afspejler førkristen nordisk religiøsitet. Dertil skal de diskutere kildeproblematikken i forhold til vores kendskab til førkristen nordisk religion. Ydermere karakteriseres hvad der kendetegnede førkristen nordisk religion, ud fra de kilder vi har til rådighed i nutiden og der anvendes faglige begreber, som fx "frugtbarhedsreligion og polyteistisk religion)
I forlængelse heraf analyseres centrale forestillinger i den førkristne nordiske religion, herunder gudernes funktioner, med inddragelse af Georges Dumezils myteteori.
Eleverne opnår forståelse for nordboernes rituelle praksis ifht. kalender- offer og overgangsritualer, samt kulten knyttet til deres helligsteder og bliver i stand til at forklare sammenhængen mellem ætiologiske myter og samfundets klasser i det førkristne Norden.
INDHOLD:
- Intro, begrebsafklaring og kildesituation
- Skabelsen af den kosmiske orden
- Skabelsen af den sociale orden
- De nordiske guder og deres funktioner
- Dødsforestillinger
- Myten om Balders død
- Overgangsritualer og efterlivet
- Cykliske ritualer
- Ragnarok og den yderste tid
- Helligsteder/Axis Mundi
MATERIALER
- Allan Ahle, Christian Vollmond: "Vikingernes Religion". Columbus 2023. Side 14-20, 51-57
- Begrebsnøglen til Religion: Offerteori: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=150
- Begrebsnøglen til Religion: Dúmezils Myteteori: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=149#c389
- Den poetiske Edda: "Rigs remse". Oversættelse af Rolf Stavnem. UPress 2018. Side 239-254.
- Fibiger, Marianne (Sørensen 2022 .red): "Axis Mundi - Verdens midte er mange steder". (tilpasset af undertegnet)
- Jens Peter Schjødt: "Nordisk religion", i: Gyldendals religionshistorieside. side 175-177, 177-179, 180-182
- Leif Carlsen: "Nordisk Religion" 1986: side 29-31, 80-85
- "Minde om Erik Blodøkse" https://heimskringla.no/wiki/Minde_om_Erik_Blod%C3%B8kse
- U. Hartvig Larsen: "Vikingers tro og tanke". Akademisk Forlag 2000. side.8-10, 30-32
- Wilhelm Grønbech: "Gendigtning af Snorris Edda". 1927
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520938",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520938",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520938"
}